A hit 3.
Keresztények
Minden vallási irányzat az előzőekre épült. Belőlük merített ideát és rítust. Manicheus < Mithra kultusz < Budhizmus < Politeizmus....
Egyház
Írek megtérése
Patrik valószínűleg Skóciában keresztény szülők gyermekeként látta meg a napvilágot 389 körül. Fiatalsága néhány évét rabságban Írországban töltötte, ahová a tengeri rablók hurcolták. Több, sanyarú munkában töltött esztendő után sikerült Galliába menekülnie, ahol szerzetes lett. Gallia leghíresebb kolostorai egyikében elsajátította a szent tudományokkal együtt a hittérítői lelkületet. Missziós püspökké valószínűleg Galliában szentelték. 432 körül érkezett Írországba, ahol oly eredménnyel hirdette az evangéliumot, hogy tanítványai segítségével a nép nagyobbik részét megtérítette. Működésének központja Armagh volt, mely később Írország érseki székhelye lett. Szent Patrik 460 körül halt meg.
Európa népei
A Római Birodalom bukását követően az Európa különböző területein élő népek fokozatosan áttértek az ariánus hitvallásra. Az Al-Duna menti nyugati gótok már a 4. században megtették ezt, a Rajna és Rhone völgyében lakó burgundok az 5. században, az egész Európán végigvonuló és Észak-Afrikában letelepedő vandálok szintén az 5. században, a pannóniai majd itáliai longobárdok pedig a 6. században.
A gótok 236 táján érkeztek meg az Al-Duna környékére. 276-ban betelepedtek Erdélybe, s a császárság védőseregét alkották. Ekkor, 332 körül megkezdődött soraikban az arianus hit terjesztése, amely főként Wulfilas (311-383) gót püspök nevéhez köthető. Igaz, ekkor már eretneknek számítottak az ariánusok a 325 évi zsinat után. Mint írják, a gótokat a hungarus nép tolta nyugatra, de nekem úgy tűnik, a gótok maguk voltak a hunok.
Gótok és a többiek
A vizigótokon és az osztrogótokon kívül a burgundok, a vandálok, a langobardok és a szvévek is az arianizmust vallották magukénak.
Szókratész szerint a niceai zsinat aláírói között szerepelt Theophilus, Gothia püspöke is, ami azt jelzi, hogy keresztény közösségnek kellett léteznie a gótoknál, mely feltételezést a régészeti leletek is alátámasztják.
Modern katolikus
A katolikus egyház rangsorolása saját maga által meghatározott, a hierarchia a következő:
A pápa, bíborosok (kardinálisok),érsekek(metropoliták), az apostoli nunciusok - nálunk és máshol is doyenként a nuncius áll a Diplomáciai testület élén - (címzetes) érsekek, püspökök (megyés és segédpüspök), pap , kispap vagy diakonus. A Nuncius megelőzi az ország minden főpapját, kivéve a bíborosokat.
Az unokaöccs
Kézai Szent István trónralépte után majd’ háromszáz évvel említi a Turul-nemzetségét; a jezsuita történetírók pedig a dinasztia kihalása után majd 500 évvel nevezik el őket Árpád-háznak. Kulturantropológiai értelemben más volt akkor az idő fogalma, mint a XX.- XXI. században, tehát kicsit eltérő mércével kell a ritmust mérni. De így is figyelemreméltó, hogy – ha egy nemzedéket harminc évnek veszünk – 10 vagy éppen 15, 16 nemzedék telik el egy-egy megnevezésváltás között.
Vak tyúk is.. A nemzeti Árpád-házzal szembeállított nemzetietlen, idegen, titkos háttérerők által vezérelt Habsburgok ellentéte abban is testet öltött, hogy a Habsburg uralom ki akarta törölni a nép emlékezetéből az Árpádokat, esetleg kisebbíteni akarta a szerepüket.
Nagy Konstantin után megszünt a keresztények oroszláneledellé minősítése. Cserébe a mindenkori kelet-római császár lett az egyházfő. Egy az 5 felett. Az öt egyházatya, a patriarchák kora.
A következő évben, 382-ben a római zsinaton Damasus pápa megfogalmazta, hogy az egyház élén annak a három városnak a püspöke áll, amelyek egykor Szent Péter működésének színterei voltak: : „Róma – mert Péter volt az első püspöke, Alexandria – mert Péter tanítványa, Márk volt a püspöke, Antiokhia – mint Péter első püspöki székhelye.” A püspök elfogadottan a görög "episkoposz= felügyelő" szó változata. Mondjuk, a balkáni "vladika" inkább a pásztorbotra enged asszociálni Vlad Tepes után, de ott a "vlad=úr" és az "-ika" deminutív suffix. s nem a halsapka után kaphatta nevét. Hal: latin: piscis. friuli: pes. oszét: kaeszag. (tepe, “crown of the head, apex, summit, mountain peak, hill”), from Proto-Turkic *tepö, *töpö (“hill, top; top of head”).
Soul, and Flesh (an oldy goldy) the term Ψυχή ( Pys-su-kay ) is of the oldest antiquity Szellem, lélek pys-peak?
Ugr. phy // also ‘espy, look at’, ‘know, recognize’ and ‘visit ‘(DUL 667). No direct parallels. In DUL 667 tentatively compared with Akk. (w)apü ‘to become visible, appear’ (CAD a2 201)
Hladika: horvát családnév. Lány keresztnévként is említik: sanskrit-ból : gladenning, refreshing, cooling.
Vladika: ortodox püspök. Hlad-ika < hrad-ika < castle ? Hlad < proto-slavic Hold < éhség, árnyék.
Fantasztikus teremtmények. A tengeri szerzetes és a püspök hal. Őskeresztény jelkép: a hal, aminek betűi a "Iészosz KHrisztosz THeú h Üiosz SZótér" kifejezésnek (= Jézus Krisztus, Isten Fia, Megváltó) rövidítése. Az üldözések idején a keresztények titkos azonosítására szolgált. Öltözet: Nem tartozik a liturgikus gyűrűk közé a pápa halászgyűrűje, melyet X. Leó óta a pápa halálakor jelen lévő kardinálisoknak össze kell törniük, a visszaélések elkerülésére.
Hal:
A babiloni halisten, Óannész papjainak öltözete a halra utalt (pl. hal alakú süvegük a katolikus liturgikus öltözetbe is átkerült). Úszásirány: Ha a „Jézus hal” fejét éppen fordítva ábrázolják (balról jobbra) ez nem „rossz” vagy szentségtörés; egyszerűen Krisztus kiegészítő analógiáját szimbolizálja: átvisz minket balról, az élet gonosz oldaláról az igazság, Isten jobb keze felőli oldalra. (Hasonlóképpen a nyugati kereszténységben a keresztvetéskor az ujjak először a bal vállat, majd a jobb vállat érintik.) Más szóval, az irány a jobb oldalon levő igazságossággal van kapcsolatban.
Püspök (halfejű [e-pisc-copos] felügyelő)
Amikor papot szentelnek, miközben a püspök megáldja [őt] és kezeit a fején tartja, az összes pap is, akik jelen vannak, kezeiket a püspök kezei mellett tartsák a fején.
Kérdés, hogy képes-e a püspök az átváltoztatásra ? Successio a katolikus újlexikon szerint.
Apostoli folytonosság
Kerestem volna anyagot az apostoli successiohoz, de a nagyorrú Medvegy atya honlapján olyasmivel találkoztam, amivel már évtizedek óta nem: a kékhalállal.
Vajon a pápák jogfolytonosságát mi adta ? Volt ugye, hogy 2 pápája is akadt a katolikus egyháznak. Pedig az előző pápa nem adhatta áldását mindkettőre. Mondjuk, egy apostoli király (magyar) viszont áldását adhatta az egyházfőre. Vajon a Kelet-Római Császárság bukása után ki lett az egyházfő? Az 5 pátriárka felett? A Német-Római Császárság már nem rendelkezett a katolikus egyház felett.
Apostoli
Ennek egyetlen alternatívája van (ha eltekintünk a szkepticizmus lehetőségétől, vagy a római szék biztonságára való meglehetősen ingatag hivatkozástól): az apostoli tanítás nevében szembemenni a püspökök kollégiumával. Athanasziosz alexandriai püspök annakidején ezt választotta, számára ugyanis az egyház önmagával való (ipse) azonosságát nem a felszentelés apostoli eredete, hanem az apostoli tanításhoz való ragaszkodás garantálta.
Apostol (A-POST-TOL) szavunk a wiki tudósai szerint az ógörögböl ered és "küldött" jelentésü.
Nyesztor krónikája
Az Antióchiai Patriarchátusból kiválik a keleti szír (más néven asszír, káldeus vagy nesztoriánus) egyház, melynek egy jelentős közössége Indiában él. Egy részük, a nyugati szírek (vagy egyszerűen csak szírek) áttérnek a miafizita hitre. Nevezik még őket jakobitának is. A jakobitáknak szintén egy jelentős közössége él Indiában, de létezik egy autokefál indiai miafizita egyház is, akiket malankárnak hívunk. Mindezzel egyidőben az Alexandriai Patriarchátusban a koptok is átveszik a miafizita tanokat, a megszülető kopt egyházból pedig később kiválik az etiópiai, majd ez utóbbiból az eritreai egyház. Arianizmus: Az arianizmus Ariusnak és követőinek (az ariánusoknak) mozgalma és a kereszténység egyik ága volt a 4. századtól. Legfőbb tétele, hogy a Fiú-isten nem öröktől való, hanem az Atya-isten „teremtménye”. Nem egylényegű (homousziosz), hanem hasonló lényegű (homoiuszion) az Atyával. A gótoknál a toledói gót királyságban a III. toledói zsinatig (589) maradt meg. A longobárdoknál 603-ban Adaloald katolikus hitre tért, de Itália északkeleti része (magyar út) továbbra is ariánus (és pogány) maradt.
Örmény
Az örmény keresztény egyház független és autokefál (saját jogú). Apostoli, amennyiben eredetét visszavezeti Bertalan és Tádé apostol az ország területén végzett térítőmunkájára. Az örmény apostoli egyház jóllehet jó ökumenikus kapcsolatokat ápol az ortodox, a rómi katolikus és a protestáns egyházakkal, valójában egyházjogi szempontból teljesen független tőlük, az örmény katholikosz irányítása alatt áll. E függetlenség eredete visszanyúlik a 451-es kalkedoni egyetemes zsinatig, melyet nem ismert el.
Hilarion
Az Egyház apostolisága abban nyilvánul meg, hogy az apostolok hozták létre, hűséges azok tanításához, folytonosságban van velük, és folytatja szolgálatukat a földön. Arról, hogy az Egyház “az apostolok és a próféták alapjára épül”, Pál apostol ír (Ef 2,20). Az apostoli folytonosság alatt a kézrátétel (főpappá szentelés) megszakítatlan láncolatát értjük, amely az apostoloktól a mai idők összes püspökéig tart: az apostolok szentelték fel a püspökök első nemzedékét, akik felszentelték a második nemzedéket, és így tovább, egészen napjainkig.
Mondjuk, volt ótestamentum és új testamentum. Voltak zsinatok, ahol különváltak az apostoli tanítást másképpen értelmezők. Lásd nesztorianus, arianus, diofizita..
Átok
Ugyanis miután VII Gergely megengedhetetlennek nyilvánította a császári invesztitúrát (egyházi tisztségek császár által való kinevezését), IV Henrik összehívta 1076-ban Wormsba a birodalmi gyűlést, ahol VII. Gergelyt megfosztották pápai hatalmától. Erre Gergely válaszul kiátkozta IV Henriket. Henrik végül is kénytelen volt behódolni a pápának (Canossa-járás).
Keleten kél a Nap
A legnagyobb különbség azonban minden bizonnyal abban rejlik, hogy a keleti felfogás szerint Krisztus Egyházának örökkévalóságát evilági keretek között a földi egyház állandósága valósítja meg - szemben a nyugati egyház folyamatos változékonyságával. Ahogyan Isten időtlen és változatlan, örök és állandó, ugyanúgy a földi egyháznak, mint a megváltoztathatatlan Isteni Kinyilatkoztatás letéteményesének is állandónak és sziklaszilárdnak kell lennie. Kiszámítható változatlanságot, biztonságot nyújtó állandóságot és minden tekintetben szilárd, megingathatatlan bizonyosságot kell sugároznia magából.
451. Az Egyház megmaradó része a diofizita ortodox egyház, mely ekkor még teljes egységben van a nyugati egyházzal. Szervezeti értelemben az öt patriarchátus együttesen alkotja a Pentarchiát. (Antiochia, Konstantinápoly, Róma, Alexandria, Jerusalem).
A rossznyelvek szerint Kálmán király lemondott az invesztitura jogáról, vagyis, hogy ő nevezze ki a magyar katolikusok vezető tisztségviselőit. Mások ezt határozottan cáfolják.
Bakk István 1.
A Kárpát-medencében a magyar népnévhez tartozók a székelyek nemzetségéhez tartozó matanok, szikulóták, zakhlumok els" hulláma érkezik Kr. e. 2. században és Kr. u. 1. század között és ugyanekkor jönnek ide a szarmatákkal együtt, a
második hullámként a magyarok északi ágából a materia, meterea turba nép. Már 381-ben az aquileiai zsinat elismeri, a fentebb említett magyaroknak Pannóniában működő érsekségeik vannak.
Bakk István 2.
A konstanzi bulla tartalma: 1415. IX. 19-én kiadott irat, mellyel a Szentszék biztosította a magyar királyt, hogy nem avatkozik bele semmiféle magyarországi egyházi javadalom adományozásába.
Primás
1657-ben Szelepcsényi hercegprímás a helyi református lelkészséget felszámolta, a reformátusokat Csicsóra száműzték. (wiki)
István által kinevezve: Az első keresztény templomot az esztergomi várhegyen Géza fejedelem emelte székhelyén, Szent István vértanú tiszteletére. Adalbert prágai püspök itt keresztelte meg fiát, Vajkot, aki itt alapítja meg az első püspökséget, amelynek fejét később érseki rangra emeli.
Erdődi Bakócz Tamás esztergomi érsek a Corpus Christi kápolnától kissé nyugatra, 1516-1511 között felépítteti a később róla elnevezett kápolnát Szűz Mária tiszteletére.
Alsóbodok első írásos említése 1228-ból származik. Az okirat ..... A települést az esztergomi hercegprímás alapította, és palócokkal telepítette be.
Magyarok2
Katolikus lexikon: Hercegprímás
A ~ tehát nem egyházi, hanem birodalmi, politikai cím és rang. - Mo-on elsőként 1707-től Keresztély Ágost viselte, aki születésénél fogva szász kir. hg., és esztergomi érs. lett. 1714: kérésére III. Károly kir. (ur. 1711-40) a hg. címet maradandóan hozzákötötte a prímási ranghoz.
Pius 1951
Noha balkézről azt állítják, hogy a hercegprímás nem is egyházi cím, hanem III. Károly adta birodalmi cím, azért a pápa ezt a mások által adott címet visszavonta.
Továbbra is azon az állásponton vagyok, hogy a magyar katolikus egyház feje a király volt, s az első herceg (hercegprimas) vitte az egyházi ügyeket. Mint ismert, Nagy Konstantin államvallássá tette a nemrég még üldözött kereszténységet, s maga, mint császár lett a vallás feje. A konkrét lelki gyakorlatokat a bizánci pátriárka vitte. Rómában még nem volt pápa, csak püspök (patriarcha), aki gyakran arianus befolyás alá került.
Magyarok
Amikor Jézus hite megingott: Istenem, mért hagytál el engem?: [Eli Eli Lama Sabachthani]. el= kéz, o.turk > eli = kezet (tárgyeset). sir > ír. várás = harcol. Father = atte (atya) > my father = attam (atyám). mother= anne = anya. foot = ura (mod.turk). Chuvash
A kéz birodalma
Hand: Dutch, Norwegian Nynorsk, Swedish hand, German Hand, West Frisian hân), of uncertain origin. Perhaps compare Old Swedish hinna (“to gain”), Descendants: Föhr-Amrum: hun. Hallig: höön. Heligoland: Hun.
Kéz, ami magyarul mást is jelenthet.
azeri: öl. baszk: esku. maláj: tan-gan. malajálam: kai. maldív: attila. oromo: harka. jakut: ilii. kannada: kai. török: el. Még kezek. Aramaic: yad. Vietnamese: tay. Akkadian: gatu. (k > g, z > t). Kannada: kara. Mongol: gar. Karelian: käzi. Mordvin: kegy. Szingaléz: ata. Mobba: kara. Kera: kasi. Burji: kaccoo.
"Hand= hun" heligoland, Az azeri öl fennmaradt az ölel szavunkban a baszk eskü pedig az eskünél feltartott kézre utal.
Tenyér: Catalan: palmell. Bashkir: usz. Tagalog: palad. Turkish: aya. Tatar: ucs. Japanese: tenohira. Lehet, hogy a holdőrök tudtak kézzel manipulálni embereket?
Egyházi fogalmak
Pilis. Valamennyi nyelvtörténeti adatunk egyhangúlag azt vallja, hogy a magyar nyelvben a pilis szó soha se jelentett egyebet, mint a papok pilisét, a lat. corona-t, c o r o n a Sti. Petri-t, tonsura coronalis-t. Nem jelentett a szó soha nyelvünkben «calvitium»-ot, «kopaszság»-ot, hanem kizárólag mindig egyházi terminus technicus volt. Pil=szőr. S a pilises korona a szőrkorona.
Mások állítása szerint a "corona" (stephen) a magyarok nyelvében "istván".
A pilis szó eredetére nem utolsó fontosságú az a körülmény, hogy a keresztény egyházban kétféle «tonsura» dívik; az egyik a «corona S. Petri», a mely a róm. kath. egyházban dívik, s abban áll, hogy a fejet úgy nyírják le, hogy köröskörül hajkorona marad (nagysága változó); a másik a «tonsura S. Pauli», a mely a görög egyházban dívik, s abban áll, hogy a fejet egészen lenyírták, illetve ma a hajból csak néhány kissebb csomót kivágnak.
Pálosok A főapát pápai joggal bír.
Pálforduló: Saulusból (Nap) Paulus (Hold) lett. A pálos rend az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend. Tanít istennő gyermekei. A magyar királyság holdkirályság volt.
„Ennek a világnak fehér a virága, fehér az egyháza, fehér a csuhása. Ennek a világnak itt dobog a szíve, itt van a lelke, itt van a közepe” – népdalunk a Pilis szentségének lényegét üzeni. Szakrális helyünk a Kárpát-medence közepe, elfeledett világot, a magyar ősök szellemiségét őrzi.
Yervand
from Proto-Iranian *raivant-, *rayivant- (“possessing wealth”). Compare Avestan raevant, “rich, splendid”, rayi, “wealth”, Sanskrit revat, “wealthy”, (rayivat, “possessing wealth”), rayi, “wealth”. Vanaja:—[=vana-ja] [from vana > van] n. ‘water-born’.
Ervand Vanadzor is another having several names, Gharakilisa (the Turkic for 'the black church' and a reference to the black stone of the 13th-century church of the Holy Mother of God).
Ararat: The Urartians themselves, first records date from some 3,300 years ago, called the place Khaldini after their god Khaldi. Water in norweg: Van.
Istenes magyarok
Miután a római birodalom másik utódja a bizánci császár volt, nézzük tovább Dümmerth írását, hogy miképpen vélekedik ő erről. Idézem Dümmerthet:
„ . . . Ott állott továbbra is, ráadásul a folytonosság megszakítása nélkül Bizánc császársága, ahol ugyancsak, minden kereszténység ellenére az „istencsászárság” eszméje uralkodott a gyakorlatban.” Itt tehát a császár egyenlő rangú volt az Istennel.
Annak érdekében, hogy e történelmi nyomozásunk teljes legyen, javaslom, hogy vizsgáljuk meg „királyeszme” tekintetében is az említett hatalmakat.
Az Árpád-dinasztia királyeszméjében (I. Istvánig) a királyeszmét hivatástudatnak nevezhetjük, ahol az „Ég-Fia”, a magyarok uralkodója, szakrális mivoltánál fogva egyben „papkirály” is. Az „ÉGIKIRÁLY”, az Igazságos Isten földi helytartója és a közakarat végrehajtója.
Ókeresztény ősök
A IV. századi ókeresztény kápolnák, a temető, annak festett sírkamrái kivételes és egyedülálló bizonyítékai egy különleges történelmi folytonosságnak, amely átfogja és összeköti a Római Birodalom IV. századi hanyatlásától a Frank Birodalom VII. századi hódításáig terjedő időszakot.
A pécsi ókeresztény freskókra jellemző a gazdag növényi és állati ornamentika: a képeken a galambok, a pávák, a kancsó és a pohár, de a paradicsomkertet szimbolizáló geometrikus díszítések is megtalálhatóak.
Keszthely
Keszthely központjától délre, a 76. számú főközlekedési út nyugati oldalán találhatók az ókorban Valcum nevet viselő Keszthely–Fenékpusztai erőd déli kapujának, valamint az erőd nyugati fala közelében felépült raktárépületének és ókeresztény bazilikájának bemutatott maradványai.
A 430-as években, a római közigazgatás megszűnése után az erőd nem pusztult el, 455-ben rövid időre a Pannonia visszafoglalására készülő Avitus császár katonai támaszpontja lett, de a keleti gótok még ugyanebben az évben megostromolták és elpusztították. 456-tól a 460-as évek végéig Thiudimer keleti gót király székhelye, 568 után az avar gyepűterület határerődje lett, és a 9. században is lakták.
Régészet
A Krisztus-monogram megjelenése a 4. század első negyedére, I. Constantinus uralkodásának kezdetére tehető. A
régészeti leletanyagban először Kr. u. 315-ben, egy medalionsorozat veretein tűnik fel a császári propaganda eszközeként, ahol az ábrázolás Constantinus sisakját díszíti. A 320-as évektől kezdődően alkalmazása széles körben
elterjedt, végül állandósult keresztény és egyben állami, birodalmi jelképpé vált.
A ságvári késő római temető viszonylag nagyszámú, zárt kontextusból származó hagymafejes fibulái lehetőséget adtak a keresztény szimbólummal ellátott és a keresztény jelkép nélküli példányok lelőkörülményeinek összehasonlítására.
Régészet
A pietroasai leletegyüttesben kiemelkedő a római császárok legfőbb hatalmi jelvényeit, az úgynevezett császárfibulákat utánzó, technikai értelemben is a késő római hagymafejes ruhakapocs elemeit továbbfejlesztő nagy, madár alakú fibula. [A Keller/Pröttel 6. típusú hagymafejes fibula párhuzamai Reggio Emiliából és a római Palatinus dombról ismertek. Childerik sírjából is ilyen fibula került elő.]
A hagyma a kínai újévi ételfogyasztásnál "okossá, ügyessé" válást jelent. The onion "cong" is a visual pun for intelligence because it has the same pronunciation as the word for intelligent or clever "congming". Álomfejtés. Onion: Biblical passage “In my Father’s house are many mansions.” Ancient Egyptians regarded the spherical bulb of the onion as a symbol of the universe. Egyptians believed that the spheres of heaven, earth, and hell were concentric, like layers of the onion. Ortodox: In the early history of the Russian Church, especially in Kiev, the first capital, the domes of the churches followed the typical Byzantine rounded style, but later, especially after the Mongol Period, Russian churches tended toward the onion domes, which, in many places, became quite stylized. Historians are not in agreement as to the origin of this particular style, but some point to the possible influence of Persia on this peculiar feature of Russian church architecture, while others argue that since this style was more popular in the far North of Russia, it had a practical application, in that the shape was particularly suited to shed the large amounts of snow common in the region. The onion plant name (Allium cepa) originated from union (alliance). Hausa albasa is from Arabic, turk "basha=head". Sumerian šum. Oskus *allö. Proto-Pengo-Manda : *ur'-i. Buryat: hongino.
Haka Baga Bab Ilon?
Baga- is attested in early and late Iranian with two meanings (1) agent noun “distributor,” glossed by Parsi Sanskrit vibhaktar-
and (2) noun of action and result “portion.” Beside the noun, the verb bag- “give or receive portions” is in frequent use: bag-, present baj- and baxš-, participle baxta-, and nominal derivative bāga-. The cognate words are cited in full in Dictionary of Khotan Saka, p. 300: Avestan baž-, baxta-, bāga-; Sogdian βaxš-, βxt-, βγn-; Zoroastrian Pahlavi baxš-, baxt; Khotan Saka būṣṣ-, būta-; Old Indian (Sanskrit) bhájatiṃbhaktá-, bhága-, bhāgá, traced in Indo-European in J. Pokorny, Indogermanisches etymologisches Wörterbuch, Bern and Munich, 1959, p. 107 s.v. bhag-.
Bak-tria pedig a 3 isten földje? Vagy Baga-tara? Tara=Csillag, Hold, Föld. Baga=isten, porció, elosztóhely. BAKT = végzet, sors, néha jó szerencse. Middle persian. Batyu szavunk. ..és a bag angol szó. Koronei Mózes a Bagawan földrajzi nevet "bagnac 'n awan = oltárok háza" szóból eredezteti.
Linkek:
A hit
A hit 2.
Isten
Oltár
Templom
Pásztorbot
Hét 1.
Pesti István 2020 december
Nyitóoldal