Hazai vizeken



Országnév: Hungary. A country in central Europe. Országnevünk Trianon után a szlávoknál Uhorsko helyett Madarsko lett. A legtöbb népnél (H)ungar a nevünk. Hun nép. A lengyelek és az oroszok csak "szárnyas" néven ismernek bennünket. Az "ugor" azonos az "ale"-man vagy az "angol-na" szóval népnevünkben, de ez nem önelnevezés.
Másoknál: From Ungur, a region of the Ural mountains where the Hungarian originated; a region of southern Finland is called Ingria. The same root emerges in the ethnonym Yugra, a people living in Siberia and distantly related to Hungarians. The name Huns may have influenced the modern spelling Hungary. Their name is cognate to Mongolian hün "man" (Levin Potapov, The People of Siberia); for parallel naming, see Ainu, Inuit, Bantu and Manouche (sub Gypsy). The Huns were already known to the ancient Greeks (Ounnoi) and to Sanskrit writers (huna). The Hungarians are called Vengerskij by the Russians, Ugorščina by the Ukrainians, Vuhorščina by the Belarussian, and Uher (adjective uhersky) by the Czechs. The Hungarians call themselves Magyars (from Madjghar; for the suffix –ghar, see Bulgaria). The Albanian call the Arabs Magye and Egypt Magyur.

Településnevekből

Pálfa

Pálfa: Első említése a 13. századból származik.
Pálfa első neve Pálfalva volt, 1580-tól egy ideig Nagy-Pálfalvának is nevezték, majd ismét Pálfalva néven ismeretes. A Pálfalva név is 13. századi lehet. A korabeli iratok arról tanúskodnak, hogy Pálfalva és Apor községek szomszédságában, a régi Sió mentén besenyők éltek, ezért feltehető, hogy e két községet is besenyők lakták. Egy 1241-ben kelt határjáró levél Márius mestert tünteti fel birtokosának. A Pálfa nevet 1719. óta viseli.

pa-lfa-, "and so, so that".
Wildalpen-Palfau a Salza mentén fekvő völgy, mely a mai napig megőrizte a természet csodálatos érintetlenségét. Palfau Ausztria közepén.
Waterfall in the Wasserlochklamm gorge near Palfau, Liezen, Upper Styria, Styria, Austria, Europe . Origin of the Iller river,confluence of Trettach,Stillach.

Pálinka egy fórumról
“pálit=égetni, “—— viszont, égett = vyhorel! tűz =oheň, tehát már eleve a tűz szóhoz kellene kapcsolódnia a szónak, nem az igéhez!
“pálená= égetett” ——— ez helytelen mert az égetett helyesen = spálený!!!
“pálenka= pálinka :)”——– ez pedig a legnagyobb ökörség amit ma már csak nagyon agg nyelvészek hisznek igaznak. Nem kellene mindent elhinned amit a neten olvasol!
Kezdjük azzal, hogy a vizet, gyümölcslevet nem lehet égetni. Te szoktad? Hát akkor nagy Mágus vagy! A víz ugyanis, sem a gyümölcslé nem éghető folyadék (Az olaj az, viszont a tótok/szlávok nem az éghető olajat hívják pálenkánat. Ugye? Érted már?)
Még a szlovákoknál sem. A gyakorlatban a gyümölcspárlatot párolják!
Pl., bor szavunk 8000 éves, tibetben a bor bor, a szlovákoknál víno. [Érdekes: szlovákoknál (s)pálený, a germánoknál (s)napsz. (Schnapps)]

Pálfa
1543-ban török hódoltság alá került. A feljegyzések szerint 1563-ban Apornak 8, Pálfalvának 8, 1571-ben Apornak 9 és Pálfalvának 18 háza volt. A török hódoltság idején a simontornyai járásban 74 falu volt. Ezek közé tartozott Pálfalva is. A hódító törökökkel bejött szerbek (rácok), több elhagyatott községet szálltak meg. Így került a rácok birtokába Alegres, amelyet azóta Rácegresnek neveznek.

Berény

Berény
Neve a Kárpát-medencében többfelé, elszórtan előforduló török eredetű, talán kabar törzsnévből ered. Először 1332-ben Byrni és Beren, 1334-ben Beryn néven említették.
a BERENdezés marad - BEREÑO

Névsorban
A Berény török –> magyar eredetű férfinév, egykori kabar törzs nevéből származik, amely összefügg a Berend alapszavával. Ilyen kabar szó lehet még: kemény, serény, gyékény.. Legkabarabbnak a Jász-berény tűnik. Brünn = Berén > másoknál besenyő vagy avar név. A cseheknél, kurdoknál a "beran" az "kos", nálunk pedig a BÁRÁNY-ok hallgatnak. Itáliában élt Berengar of Landorra (Nandorra?). A frankoknál állítólag keresztnév volt a BERENGAR az 5-10- században.

Diósberény
A Berény név feltehetően az ótörök "berendi" névből ered, amelynek jelentése "megadta magát". Az országban számos Berény elnevezésű helyiség található, a diófás értelmű Diós-előtag ezek között megkülönböztető szerepű.

Iharosberény
A Berény név valószínűleg kabar törzsnévből keletkezhetett és eredetijének jelentése aki megadta magát; behódolt. Elképzelhető, hogy a helynév közvetlen forrása személynév, amely viszont szintén a törzs nevére vezethető vissza.
A név alakja a forrásokban többféle alakban fordul elő: a 13. században Beryn, később Buren, Buryn, Beren, Nagh Beren néven találkozunk vele, majd 1737-ben tűnik fel az Iháros-Berény alak, ami Iharos közelségével függ össze. Az Iharos név eredeti jelentése juharos, vagyis juharfával benőtt terület

Lovasberény
A község neve egy 1302-ben kiadott oklevélben bukkan fel Lowazberen (Lovászberény) alakban. A Lovas-Berény településnév a 17. század végén állandósult. Határa a 9- 10. század fordulójától kezdve a Csák nemzetség ősi szállásterületéhez tartozott.

Bairan Beran
also Old Saxon beran, Old English beran, Old Norse bera, Gothic bairan.
Jelentése: to bear, to wear, to give birth
Beren > Sax. Beech tree/ bükkfa
Anglo-Saxon beren, from bere barley + aern house.
John Jamieson Skót etimológiája alapán: BERE = Boar, Barley, Noise.
O.Engl. plant name:
Old-English: bere-, beren, berenne, berene berenes berenum, berene, berene, berena, berne, berenum, berenan, berena beren-hulu: noun, f., , hapax legomenon
Old-English: hula, hulae, hule, hxlx,
Latin (Machine generated): CULLOILA, GLUMULA, PUTAMEM, PUTAMEN NUCIS, SILIQUA, SILIQUAS, Middle English beren ("carry, bring forth")
Zsidó nevek
Beren • Berenaut • Berenbach • Berenbaum • Berenberg • Berenblat(t) • Berendstein • Berenfeld • Berenhaut • Berenhirsch • Berenhof • Berenhold • Berenholz • Berenhut • Berenklar • Berenkopf
Berenice haja. A kos jegyében.

Geez
bärbära «to plunder» Egyptian: b r b r «devastate»
berri ( Biskayan barri) «new»
Egyptian: Coptic berre, believed to derive from Late Egyptian "b r y" «young»
Cushitic: Eastern: Galla baro
Omotic: Mocha bero

begi «eye» and behatu «look at» may be cognates of:
Semitic: Syriac beqaa «to examine» Arabic baqiya «to watch, look at»
Kurd dict.: "begäna = stranger, foreigner"

Szószedet
They were Celtic-speaking people of the Iberian Peninsula in the final centuries BCE. Extant tribal names include the Arevaci, Belli, Titti, Lusones, and Berones. Archaeologically, the Celtiberians participated in the Hallstatt culture in what is now north-central Spain.

Bene vitéz, az arab harcos

Medina

A világ keleti és déli tájain "föld, ország, város, kastély" jelentésű szó. Mohamed Mekkából Medinába lett szalajtva 622-ben. Számos arab óváros neve Medina. Az arábiai Medina neve az arab időszámítás kezdete előtt Yathrib volt. Mada települések a világban. Mede települések a világban. ..és Medina.
Medina
Medina: E névalak első említése - 1725: Medinán; a település első említése - 1446: Mede. Ez utóbbihoz vö. milyennincs #458. A névváltozás a szerb betelepülésnek köszönhető, ui. a szerbek a szerb szövegkörnyezetbe nehezen illeszthető nevet az ő településnév-rendszerükben gyakori -ina birtokos képzővel honosították: Medina (općina) 'Mede (települése)'.

Medina : Mëdina : Médina… A magyar lakosság hagyománya szerint a falu neve török eredetű. Egy Mede nevő gazdag töröknek a birtoka volt. […] A szerb lakosság szerint a falu neve Méde volt, ami ’mézes’-t jelent.

Esetleg a médekkel is kapcsolatba hozható Medina. Vagy csak egyszerűen a "Mede > Megye =Föld" jelentéssel. Azért én annak a híve vagyok, hogy lehetőleg betű szerint keressünk első sorban értelmet szavainknak, mert nagy a baj, ha egy nép már a saját szavát is félrehallja. Tér: square = Meidan (modern Persian, I think in Ukrainian they call it Maidan. The Maidan (literally, open field), also referred to as the Brigade Parade Ground, is the largest urban park in Kolkata in the Indian state of West Bengal.) A médek, miután eltaposták az asszír sárkányt, a Balkán és a Kárpát-medence vidékére telepedtek.

Media the ancient Median began their expansive careers in southeastern Kurdistan--the area between Hamadan (their ancient capital) and Kirmanshah. Until about eight centuries ago, that region in southeastern Kurdistan was still called Mah (i.e., Media). Like Latium and Rome in Italy--and their special place in the story of rise and twilight of the Romans--what little remains today of the old Medians and the name Mede, is found densely concentrated in southeastern Kurdistan--the site of the rise and twilight of the Medes. In fact there are still some Kurdish tribes and clans who carry the evolved forms of the name "Mede." Among these are the Meywandlu, Meymand, Mamand, and the Mafi, to name a few. The largest plain in that entire region is still called, Mahy Dasht, "The Plain of Medes."

prefix
Midian: Place Of Judgment.íbr> Related names: Via din: Abidan, Dan, Daniel, Dan-jaan, Dinah, Jadon, Madon, Mahaneh-dan, Medan, Middin.
Medina, a fallal körülvett város. Ugaritban az istenek zárt gyűlését jelentette. Midian az Ibrahim és Kétura közös gyermeke. Az araboknál Madyan (Maydan?), a görögöknél Madiam.

Zomba

Samba Town teremtett település.-:) Szinte szárnyas Hold.. Samba Purana, there may have been a sun temple.
Samba in Greek: σάμπα, είδος αφρικανικού χορού .
Samba is a Bantu language spoken in the Democratic Republic of Congo.
Samba in Indonesian: tari samba = my child.
zambra f. a Moorish festival; (coll.) rumpus. [Ar. samra: evening party with music.] zambucar t. (coll.) to hide something by mixing it with other objects.
zambon =jambon = bacon
Arab
zabalmedina: in the Middle Ages, judge with civil and criminal jurisdiction in a city. From Arabic Sahib al Medina "Chief of the City."
(zala, zalona, zalama)
zaguán: hall. From Andalusian Arabic istawán, traditional Arabic ustuwan(ah).

Zambra
Originally the Arabic term 'Zambra' was used to describe the noises made by the sounds of lively crowds and certain musical instruments, such as in a party or celebration. Zambra also meant a band of musicians and may have derived from the Arabic word 'samra' that meant an 'evening party that went on all night' or 'zamara' meaning 'musicians.' I am also the author of "Medina Mayrit; the Origins of Madrid."

Blog
A section of Muslim Marakkayars engaged in fishing activities are also known as Sammatis. The vessel used for fishing is called Samban, and it's captain Sambanoti, which had corrupted to Samrnatti. The Marakkayar fisherman of Ramanathapuram coast are called by the title Sammati also. They are known as Sammankarar in Ceylon1oq .

Savaria
Its etymology is unclear, but perhaps related to a pre(?)-IE hydronymic root *sab-. Other possible sab(a)r- compounds include Sabaria or Savaria in Pannonia, the river Sabrina (Severn) in Britain, French Sevres < *Savara, and Irish Sabrann < *Sabrona (cf. PRB 450-51). Another option is to view Sabaria as *Sambaria, comparing the river Sambra in Belgica (DAG, p. 773). Zomba
zanbaq : lily [from Middle Per zambag] Alb zambak, Per zambaq, Tur zambak borrowed from Ar
zamma : hold [Sem z-m-m, Mal zamm, Heb zemam (muzzle)]
zaman : time [Mal zmien, Akk simanu (right time), Heb zeman, Syr zabna, Amh zemen, Tig zeben] Aze zaman, Hau zamani, Ind zaman, Per zaman, Swa zamani, Tur zaman, Uzb zamon borrowed from Ar

Lingala nyelven "zámba = forest/erdő", de a Himalája felé a zambo az király.
Spanyol "zumba": tréfa, kolomp, üt, elrejt. A Zomba településnév Malawi és Peru területén is felbukkan

Az Orosházát (Békés m.) 1744-ben megszállók „zombaiként” vállalkoztak az átköltözésre. A települési mozgalmak tényeivel szembesített dialektológiai és névtani elemzés ezekről a „zombaiakról” kimutatta, hogy 18 esztendővel korábban Sopron, Vas, Győr, Veszprém, kisebb részben Somogy és Fejér megye falvaiból verődtek össze, és hozták létre a Tolna megyei telepes falut (Hajdú M. 1969: 201–203).
Ebből is látszik, milyen művelt volt a magyar paraszt. Nyugat-Dunántúlon is ismerték a kis Tolna megyei falu nevét, s büszkén zombainak vallották magukat.

Lengyel - Török világ Magyarországon.
Tolna megyében végbement szörnyű pusztítást mutatja az a tény, hogy megyénkben a Hunyadiak alatt (1440-1491) 540 falu és 21 mezőváros volt (Lengyel falu is ekkor élte első virágkorát) a török kiűzése után, az 1715-ös összeírás alapján csak 15 település létezett. Lengyel falu a „Szászi" nahie-hez tartozott. Az ott vezetett defter szerint 1554-ben a falunak 9 adózója, 1565-ben 11 adózója volt. Ennél többen voltak 1582-ben, 16 adózót sorol föl defter. Lengyel a török Bécs alá való felmenetele (1683) ép és középszerű volt, a meghallgatott tanúk többsége úgy nyilatkozott, hogy Lengyel a török bécsi ostroma (1683) után két évvel, vagyis 1685-ben pusztult el.
(Buda török megszállása után Lengyel lakossága még növekedett egy ideig.)
Poljuska:
Fejes László szerint: A lędo [lendo] ’irtványföld, szűzföld’ szóból ered, az óoroszból lędžanъ [lendzsanu] alakban kerülhetett a magyarba, ahol előbb lengyen, majd lengyel alakúvá fejlődött.
Ó-land: Eredet [lengyel > ómagyar: lendiel (lengyel) > lengyel: Lendia, Lędzia (Lengyelország, „Lech-ia, Lech lengyel uralkodó földje”) > tót: Lędzianie, ejtsd: Legyaniny (lengyel, „mezei”) > gót: lendhya (mező, ugar) > land, lond (föld)]
"Rokonok": A pásztorterminológia magyar szavait főleg a Tátra északi részén lakó úgynevezett goraloknál találjuk. Ezek közül a jelentősebbek a következők: juhas, bojtár, gazda, rowas, sátra (sátor) stb.

Széplak: Úgyhogy továbbra sem tudjuk a falusi/mezővárosi templomok szintjét messze meghaladó templom kihez, vagy melyik rendhez köthető. Egyesek (pl.Patton Gábor) a stefanita eredeztetés mellett foglaltak állást, ezt azonban K.Németh meg sem említi.

Kalocsa

Galoscia: Sp. galocha, Fr galoche, E. galosh from Latin gallica Sp variant haloza. Szinte khalizok. Az ókeresztény időkben már temploma volt Kalocsának, miképpen Pécsnek is. Turinform: Kalocsát eredetileg Colocsa (ejtsd: Koloksza) néven illették: a colosa lápos területet jelent és Kalocsa területe a Duna mocsaras árterén feküdt. A török időkben a helytelen fordítások következtében Kalokia néven emlegették. Így alakult ki a város mai neve az 1750-es évekre. Kalocsa szavunkat nem bontják Kal- és Ocsa szavakra (Tűzhelymaradvány, de lehetne "vezető hely", erősített hely is.). Már írtam a település nevével kapcsolatosan.
Taiga-Sayan Tuha Language:
Tuha is a moribund language, the furthest east of South Siberian Turkic of ..... as expressing “in die Richtung auf” -in the direction of, ex. otĉä -towards the fire. A "-ca" egy ótörök suffix. Ut-ca. the habit of a person: in Shor, uruš+ča. Illetve: Cha fordított írással "open".

Szentgotthárd
Ki a Tessin vizét itta..
Names bearing analogy to the above conjecture, Gott-hart (water-rock), as head of the Rhine, Ceph-issus (rock-water), &c., do occur; but Dan-ub (low, placid water) is here translated by Abn-ob = gently descending water, which, being molli et clementer edito jugo effusus, thus causes the mons to be Abn-oba?. Rauhe Alpe, still the name of that jugum, means likewise the Alp of Repose, the modern ruh being rauh in the days of Notker; hence also the Raur-ac-i (ac= aqua). The second root in Abnoba is the Persian ab, the first, being common in Abend, evening, the gradual declining of the sun, occurs also in the Bavarian Abensberg. (Ez a Harz lesz a végső? A GOT-ok erdejében.) Alagút.

Török után
A 152 település túlnyomó része, több mint kétharmada – szám szerint 106 – lakatlan volt, mindössze 39 faluban volt élet, 7 településen pedig vár állt.
Altaic etymology: Csák Máté földjén, nem messze Mar Aba területétől.
Proto-Tungus-Manchu: *čaK-
Meaning: fir-tree
Evenki: čakre
Vajon csak véletlen, hogy az erdei fenyő neve annyira hasonlít a kerékre ? ..meg a tűzre.. Egyesek szerint fény és fenyő szavunk etimológiailag rokon (Jankovics). Ezt támasztja alá a luc és a latin lux bizonyított összefüggése.

Osli
Sum. anše 'equid; donkey; ass' ~ Hitt. (ANŠE) /?/; HLuw. (ASINUS)-na 'donkey; mule'; Arm. es7 'donkey'; Lat. asinus; PCelt. *assin 'ass'; Lith. asilas; OCS osl; OE. assa; › Finn. aasi 'donkey'
Sum. erin; (?)u11-rí-in 'eagle; standard' ~ PIE *h3er-; *h3or-no- 'eagle'; Hitt. 'aran; Arm. arcui; Gk. órneon (??????); Lith. erelis; ON ari.

Osli a skandináv területen is van. S Nyugat-Magyarországon olyan bronzkoronát találtak, mint északon. Szlávok?

Clypea (Kelibia), founded by Agathocles under the name of Aspis (from the resemblance of the promontory on which it stood to a shield), was made a Roman colony in B.C. 45. Pliny describes it as liberum Clypea in promontorio Mercurii (H. N. v. 24). Nevertheless the attribution to it of coins of the time of Augustus and Tiberius (reading C. I. P. or C. P. I., types—Hermes, Livia as Ceres; see Müller., ii, pp. 155 f.) is improbable. See C. I. L., viii, p. 128.

Mixed

Bakodi Veronika - A szóalkotás típusainak kontrasztív vizsgálata (Csak felül kéne vizsgálni!)
Az előtag önálló (értelmes) szó: agyabugyál; csereberél; csigabiga; csing-ling; csip-csup; dibdáb; farkas-barkas; handabanda; hinta-palinta; ingó-bingó
Az utótag önálló (értelmes) szó: bidres-bodros; cikkcakk; csitt-csatt; csireg-csorog; csiszeg-csoszog; diceg-döcög; dimbes-dombos; dirib-darab; dirmeg-dörmög; girbe-gurba
Egyik tag sem önálló (értelmes) szó: fityfiritty; kutykurutty; incifinci; etyepetye; bimbam; tiktak; ripsz-ropsz; retyerutya; cókmók; tingli-tangli

MATOLCSI JÁNOS: TALTOSLÓ AZ IZSÁK-BALÁZSPUSZTAI HONFOGLALÁSKORI SÍRBAN
(Húzza a lóbőrt, mint a távolkeletiek.)
Izsák-Balázspusztán, az állami gazdaság szőlőterületén 1974-ben honfoglalás kori sírra bukkantak. A sír régészeti feltárását, illetve leletmentését, tovább a temetés korának és módjának meghatározását H. Tóth Elvira végezte.1 Közleményéből tudjuk, hogy a X.század közepére keltezett sírban fekvő embercsontváz mellett értékes régészeti tárgyak (csontos nyereg, tarsolylemez, ezüst övveretek stb.) és lókoponya, valamint a hozzá tartozó négy végtag alsó felének a csontjai voltak. A régészeti megállapítás szerint a honfoglalás korában szokásos lóbőrös temetkezéssel van dolgunk.
Besenyő sírok Koreában? Besenyő tarsolylemez a "hun kori" Angliában?

Szír kapcsolat

Mindenek előtt szeretném leszögezni, hogy nem vagyok a magyar ősvallás híve. Feltehetően az összes vallás magyar alapítású. A Kárpát-medencébe beáramló avar-szláv és besenyő népek olyan nagy kiterjedésű területen jöttek át, ahol már régóta kereszténység virágzott. Ha a sírokban nem lennének keresztek, akkor is gyanakodni kellene, hogy "megfertőződtek". S ha az avar, viking "őshazát" nézzük, arra már közel félezer éve manicheus, nesztoriánus kereszténység dominált.

Az 1054-es egyházszakadás előtt is beszélhetünk keleti és nyugati egyházról, csak akkortájt még a nesztoriánus vallás (meg a manicheus fehér egyház) volt a "keleti". Amennyiben hinni lehet egyes magyar krónikáknak, úgy Erdélyben nem "bizánci", hanem nesztorianus-manicheus kereszténység lehetett. A kereszt: Veresegyház, Fehéregyház.

Archiregnum
A szót ilyen értelemben használni kb egyenlő azzal, amikor a romákat "orkokká" léptetik elő. Ami ellen a műveltebb cigányok nem is tiltakoznak, miként a történelemmel foglalkozó szerb sem ellenzi a "rác", vagy a román az "oláh" nevet. Mert amit egyesek dehonesztálónak vélnek, az bizony dicsekvés. Mondom ezt én, aki nem is tartozik az "őrök =arch" közé..
Gaudi-Nagy Tamás írásából: Archiregnum főkirályságot, őskirályságot jelent. Ez sem fedi a teljes valóságot, de lényegét tekintve elfogadható.
Teljes félreértése az archiregnum szónak, ha valaki kisebb császárságot, összevont királyságokat ért alatta. Tulajdonképpen a "Cha-sar" már jó lenne, de a császárok ritkán voltak az archiregnum tagjai.
Rácz Lajos a középkon Magyarország közjogi viszonyait rendkívül plasztikusan, élményszerű stílusban, és a műfajra nem mindig jellemző, de diákszempontból a legfontosabb kritérium szerint ..jól tanulható" egyetemi jegyzetében' a Magyar Királyság megnevezéséről azt írja: Archiregnum Hungáriáé azaz — a szerzőt idézve — ,.rossz fordítással főkirályságnak, vagy a királyságok listáján az elsőnek írják.
Natalis: A nemzetiség középkori elnevezése - „natio" - egyfajta természetes adottságot jelentett, vagyis ugyanabba a „natio"-bi sorolták magukat azok, akik születésük, természetes eredetük révén azonos népkeret, a „gens" kategóriájába tartoztak.

Nesztor Mikor a persiai mongol khánok a pápák és az európai uralkodók szövetségét keresték a szaracének ellen, ennek az egész mozgalomnak az ujgur nesztoriános keresztények állottak az élén. Egyidőben közel volt a mongol udvar ahhoz, hogy a keresztény hitre térjen. Ez a hatás is az ujgur-nesztoriánus keresztények munkája volt, s ha az ellenpápák veszekedése miatt el nem késik, sőt lehetetlenné nem válik a térítő papok kiküldése, az egész mongol világbirodalom uralkodó vallása a keresztény lett volna. Ma már tudjuk, hogy 1281-ben a bizánci udvarban a pápánál s a francia és angol udvarban megfordult mongol követ, aki a feljegyzések szerint tökéletesen beszélte a latin nyelvet, a nesztorius keresztény egyház fejének, a Bagdadban székelő Rabban Markosnak öccse, Rabban Szauma volt.

Finnugor őstörténet
A kereszténység a Fekete-tenger északi partvidékein a III. század vége felé kezdett gyökeret verni. Dél-Oroszországból azonban már csak a IV. századból ismerünk keresztény feliratokat. Ezzel szemben a kimmeriai Boszporosz vidékéről már a 325. évi niceai zsinat iratai említenek keresztény egyházközségeket. A IV. században az új hit a Kaukázusban és Krímben is teret nyert. Az örmények között Világosító Szent Gergely (257-331) végzett olyan alapvető munkát, amely jótékony hatását évszázadokig éreztette az északi vidékekkel is. Tamara császárnő idejében a hittérítők átkelnek a Kaukázus gerincein és megvetik lábukat a Terek, Kubán és Kuma síkságán.
Mint látjuk, már a finnugorászok szerint is a kereszténység elterjedése látható az orosz sztyeppén több száz évvel azelőtt, hogy a Megyer törzs lemászott a fáról.
A VI. században a kaukázusi népek közül mindenesetre keresztények már a kolchisz-vidéki lázok, a Fekete-tenger délkeleti partjainál lakó abkázok, a tőlük északra tanyázó cserkeszek, sőt a cserkeszföldi Tamanban 536-ban már püspökség is székel. Ugyancsak 540 körül szervezték meg a krimi gótok püspökségét is. Timotheus pátriárka 781.-bén arról értesít bennünket, hogy a türkök fejedelme egész népével a keresztény hitre tért, sőt országában érsekséget alapított. Tudjuk, hogy a XII. században az orkhon-vidéki karaitok fejedelme, Margus kán, TogruI kán nagyatyja, 200.000 főnyi népével együtt nesztoriánus papok kezéből fogadta el a kereszténységet.

Ikon - a 2 lator
A zsinati határozat különbséget tett a képek tisztelete (proszkünészisz) és az imádása (latreia) között: imádás egyedül az Istent illeti meg, a szenteknek és a képeknek viszont tisztelet jár. [Lator: A székelyeknél s Magyarországban a Tisza vidékén jelent kurafit, vagyis oly férfit, ki valamely nővel törvénytelenül él.]
Azonban a helyzet korántsem volt ilyen egyszerű mivel a képrombolók egyáltalán nem vonták kétségbe az ikonfestészet mai formáihoz hasonlatos vallásos festészet lehetőségét és hasznosságát; még hangsúlyozták is az ikonok szubjektív asszociatív jelentését. Azt viszont tagadták, hogy az ikonok ontológiai kapcsolatban állnak az Ősképekkel, s ennek alapján óhatatlanul a bálványimádás bűneként értékelték az ikontisztelet minden olyan formáját - az ikon megcsókolása, az ikonhoz intézett ima, tömjénezés az ikonok előtt, gyertya és örökmécs gyújtás, stb. -, ami közvetlenül az Ősképeken kívül álló és ettől független. A képrombolók akarva, akaratlanul az ókori keleti hagyományt támogatva (a név ismerete azonos a lényeg ismeretével) azt tartották, hogy a képnek "azonos lényegűnek" kell lennie az Ősképpel. Mivel azonban az Őskép transzcendens eszme, így az konkrét, érzékelhető képek (méghozzá antropomorf ábrázolás) segítségével nem jeleníthető meg. A képtisztelőket két, egyidejűleg egymással ellentétes eretnekséggel vádolták: az ikonon ábrázolva egybemossák Krisztus kettős természetét (monofizitizmus), de szét is választják, mert csak az emberi természetét ábrázolják (nesztoriánizmus), s azt is izomorf, sőt utánzó hasonlatossággal, az antik mimezis értelmében. [Imádat: Greek: latrévo.]

Ikon2
A főoltár ami alatt az ásatást kezdenék. A 4. vagy 5. századi kolostor, aminek apró főoltára alatt az ásatást szeretnének végezni igen sok érdekességet tartogat, freskóin meglepően sok szerzetesnőt és szent királyt találunk. Ikonográfiája hasonlít a magyar kereszténység korai időszakára, ami kapcsolódhat az apostoli királysághoz.

Albarello
Albarellókat a 15. századi festészet számos esetben megörökített. Orvosságos edényként leggyakrabban Mária Magdolna kezében ábrázolták, mint kenőcsöt tartalmazó tégelyt, amikor a három Mária felkeresi Jézus sírját.
Római
A feliratok a szentendrei szír cohorsról Kr.u. 241-ben, a dunaújvárosiról Kr.u. 253-ban szólnak utoljára. Mint ismert, annyi római nem volt, hogy beborítsa Európát. Minden országba egy másik nép fiait vitték "római" helyőrségnek. Ezek terjesztették a "római" kultúrát. (Isis, Mithras)

Nesztorianus
A kutatók arra a megállapításra jutottak, hogy az örmény kánonban sok szír elem található (hála az alapító atyáknak), de a hatás a kánon fordításban, sőt az építészetben is megfigyelhető, bár annak bizonyítása nagyon nehéz, hiszen a templomromokból nem lehet teljes bizonyossággal megállapítani azt, hogy éppen melyik gyülekezethez tartozott.
Az avarok között elterjedt kereszténységre leginkább a sírleletekben talált keresztek, vas koporsószegek és egyéb, kereszténységre utaló tárgyak érdemelnek figyelmet, ugyanis a régészek többféle típusú keresztábrázolást találtak: egyik fajtán van Krisztus-ábrázolás, másik fajtán csak egyenlő szárú keresztek vannak. A régészeti leletek közül néhány szíjvégen látható keresztábrázolás, amely szintén a kereszténység jelenlétét mutatja.
Az avarok között elterjedt nesztoriánus hitre az is adhat alapot, hogy a hit belső-ázsiai terjesztői, a szogdok jelen voltak a Kárpát-medencében. A feltárt zamárdi temetőben találtak több, szogdokra utaló leleteket. (Az avarok az antropológusok szerint számtalan - a kor urai által idevándoroltatott - népből tevődtek össze. P.I.)

Kereszt: Saint Thomas Christian crosses are broadly classified as Mar Thoma Sliba (Saint Thomas Cross),[3] Persian Cross, and Nasrani Sthambam.
Horogkereszt, mint nesztorianus jelkép?

Nyilasok Horthy csizmasarka alatt.
A nyilaskereszt Szent László királyunk zászlószimbóluma volt. Ő használta először a pogányok elleni harcban. Másodszor a negyven éven át uralkodó Nagy Lajos királyunk használta, akinek dicsőséges országlása alatt Magyarország határait három tenger vize mosta. Harmadszor pedig - 1932-ben - Meskó Zoltán honosította meg a magyar nemzetiszocializmus számára. A nyilaskereszt a harcos kereszténységet szimbolizálja. A kereszt azt jelenti, hogy keresztények, vagyis krisztushívők vagyunk; a ráillő nyilak pedig azt értelmezik, hogy megvédjük Hazánkat, Nemzetünket, keresztény hitünket a négy világtáj bármelyikéről érkező ellenséggel szemben.
A nyilaskereszt a nesztorianusok hozadéka, valószínűleg ezért szerepelt apostoli királyunknál, aki miért is volt apostoli? S egy szent, mint László király, ugyan miért tűzte zászlajára a kiátkozott nesztorianus szimbólumot?

Koreában is ismerik a nyilaskeresztet.
A Koreaboo információi szerint a csajok nemrég egy lóversenyen léptek föl, fekete – egyenruhaszerű – fölsőben és fodros szoknyában. Az öltözéket azonban egy piros-fehér karszalag tette teljessé, ami sokak szerint a náci horogkeresztes pántra emlékeztetett.
A horogkereszt még nem lett volna baj, mert Ázsiában az ma is elfogadott szimbólum, mint a szemita népeknél az 5 ágú csillag, lásd Heineken sör. Btk. 335. §. A baj akkor jött elő, mikor valaki felismerte a nesztoriánus szimbólumot, amit a Horthyék által nem szeretett hungaristák is használtak jelképként. Mint ismert, nálunk nem volt sem fasizmus, sem nácizmus. A hungaristák is akkor kaptak szerepet a háború végén, amikor kellett Horthy helyett egy stróman az akasztófa alá.

Mint látjuk, a hungarista szimbólum a leginkább elutasított, noha sem a világháborúban, sem a zsidóüldözésben nem játszott jelentős szerepet. Ugye, a nyilasok akkor kerültek hatalomra, amikor az oroszok már a Dunát ostromolták. A 4 hónapnyi nemzetvezetés során a harcokba nem szólhattak bele, mert a német helytartó megtartotta magának a magyar seregek feletti hatalmat. Egy ostromlott országban övék lehetett a civil hatalom, de se utak, se hírközlő rendszerek, s másfél hónappal a nemzetvezetői eskü után már a Balaton vonalában folytak a harcok. Hírközlő rendszerünkhöz adalék: Még 30 évvel a háború után is az amerikaiak által itt hagyott 1 csatornás távközlő berendezéseket (CF-1A) használtuk. Érdekességként megemlíteném, hogy a nyilaskeresztet viselő örmény (monofizita) apostoli egyház katholikosza nem vizezi a liturgia során a bort. Nagyapám nem volt nagyon vallásos, de nála is ezt láttam..

Indiánok: A nyilaskereszt az amerikai őslakosok jelképeként már a földrablók elleni harcban is bemutatkozott . Azóta az indián népírtást véghez vivő germán népek utálják a nyilaskeresztet.

Fine arts, s ezen belül Kereszt: Bakay Kornél, Honfoglalás- és államalapításkori temetők az Ipoly mentén.

Nesztorianus Europa - Vörösök

kresztyányin = parast, amelyik karistolja a földet. (Szláv: farmer. Lao: saawna. “Christian; peasant, tiller; tax-paying villager”) Sanskrit "akRSTa" jelentése unploughed land (ugar).
Nesztoriánusok (Obrusánszky)
Amikor Sziszinniusz pátriárka 427. végén meghalt, akkor II. Theodosziusz császár Nesztorioszt nevezte ki helyére, és a következő év tavaszán, 428. április 10-én pátriárkává szentelte. Vajon Mária Istenszülő (Theotokos) volt, vagy Krisztus szülő (Christotokos) ? Más formátumban.. Közép-Ázsiába is eljutottak, ahol előzőleg a keresztény elemeket is tartalmazó manicheus hit terjedt el. Ezen a területen mintegy száz év alatt, a nesztoriánusok sikeres missziós tevékenységet folytattak, annyira, hogy négy nagyváros (Szamarkand, Buhara, Herat, Nisapur) püspöki, Merv pedig metropolita rangot kapott. Merv was the early center of Christianity in this area. It had a Nestorian bishop by 424, and was the site of a metropolitan by 554. (Dietmar W. Winkler, Li Tang). Gyaur Kala. Erküü erőd? Erküü, valamint a Bajkál-tóba ömlő Erküü folyó neve egyaránt az erkeün szóból ered, amely régen a nesztoriánusok elnevezése volt. (Er-Kuu? Ark-Ud?)
L. Altanzaja főleg mongol források elemzésével arra a megállapításra jutott, hogy a déli mongol törzsek között előforduló erkeüd név az egykori nesztoriánusok nevének továbbélése. Mint már említettem, a név főleg az Ordoszban fordul elő, baga és jeke (apart, elkülönült) erküd alakban. Tajik "apart = çudo" (csudo) [ egymástól félre külön széjjel.]

Szakrális terek
Az európai preromanikában és korai romanikában külön csoportot képeznek azok a liturgikus terek, melyek kifejezetten örmény kapcsolatokra utalnak. A mintaképek, Écsmiadzin és Bagaran templomai a VII. században keletkeztek. A típus legkorábbinak ismert európai előfordulásai Lombardiában találhatók (Gravedona, S. Maria del Tiglio, VII. sz., Milánó, S. Satiro, VIII. sz.), majd a karoling birodalom területén élt tovább (S. Germigny-des-Prés, 806., Linz, Martinskirche, 799.), de az ezredforduló körül Magyarországon megtalálható (Feldebrő, Székesfehérvár, Szekszárd). Valamennyi példa a gallikán ill. frank-római liturgiák és a keleti liturgiák speciális keveredését jelzi.

Dán kereszt 1100 éves
A cross discovered by an amateur Danish archaeologist may "change history" according to an expert, who believes the cross may date from before Christianity is thought to have reached Denmark.

CRUCIFIXION FROM ESTONIA

Savastvere
In 1950 a stone grave known as Aseri kalme (Aseri grave), was partly damaged in Virumaa, in north-east Estonia, while digging a trench for the Tallinn-Narva road.
According to the find material the grave was erected during the 1st-2nd century AD and classifies as an early tarand-grave. The next period of grave use is marked by several finds from cremations.
Bracelets with thick terminals, cross-headed pins, bronze chains, rivets, etc. were found from the site. This is the period of grave use most discussed in academic articles. Marika Mägi-Lougas has dated the bracelets to the Pre-Viking Age (1995, 277)

Besenyők útján
In the 7-8 centuries, Nestorianism was widely spread in towns of the Central Asia, South Kazakhstan and Semirechye; Christian churches came up and the christening performed. Under Patriarch Timothy (780-819), a king of Turks, perhaps, Karluk Jabgu adopted Christianity. At the turn of the 9-10 centuries, a special Karluk metropolis was established; hristian churches were active inTaraz and Merk; also, Christians resided in towns on Syr Darya [Bartold, 1964, v.2, p.285-287;2941.

Gafurov.
In his opinion, amongst a certain part of the Hephthalites Christianity was a wide-spread, and priests were directed in the 6th century AD by the ruler of the Hephthalites to the Sasanian capital by Mar Aba I (patriarch of Christian-Nestorians in the Sasanian Empire) with a request to put this bishop above all Hephthalite Christians.

Avar kereszt. Székkutas-Kápolna dűlő.
Závodi kereszt és térképek. Nagyszentmiklósi aranytál keresztje. ..és az avar kereszténység egyéb nyomai.
Az avarok kereszténységét régészeti leletek igazolják, hiszen sok kereszt bukkant elő a Kárpát-medencében, melyet nem lehet csupán a régi római kolónia alkotásának tekinteni. Az avarok között elterjedt kereszténységre leginkább a sírleletekben talált keresztek, vas koporsószegek és egyéb tárgyak utalnak.

Miért is volt a magyar pateszi a pápával minimum egyenrangú ? Ugye, a Legkeresztényibb király és a Katolikus király csak király volt. Az apostoli király egyben egyházfő is. Próbálták ezt egyesek a magyar király hittérítő tevékenységéért kapott adománynak feltüntetni. Kérem szépen, rengeteg uralkodó hajtotta népét az igaz hitre, mégsem lett "apostoli", mint a római szentszék. A római és más katolikus vagy ortodox egyházak apostoli jellegüket az első századi apostolokkal való folytonosságból eredeztetik. Ezt nevezik apostoli szukcessziónak. Hitük szerint az apostoli tekintély az egyház felszentelt püspökeinek két évezredes láncolatán keresztül maradt fenn. Ebből származik egyházuk apostoli tekintélye.
Mikor szent Pál otthagyta az oláhokat, Rómában vállalt építészeti munkát, azonban szent Péter elhalászta előle a zsíros felügyelői állást. Mindenesetre Péter után a római szentszék is apostoli.
Melyik magyar ős? A lóbarát Fülöp a keresztes botjával, vagy a 3 forrással szimbolizált Pál? Kettős kereszt: A kettős kereszt az egyházi heraldikában eredetileg a pátriárkákat, majd az érsekeket illette meg. A ferde lábtartóval kiegészített változata az orthodox kereszt a keleti egyház szimbóluma. A hármas kereszt a pápaság szimbóluma. A kettős kereszt a magyar címer egyik eleme, mely Magyarországról széles körben elterjedt az egész nyugat- és kelet-európai címerhasználatban. Fülöp: Attrib-ai: a 12-13. sz-tól kereszt (Köln, Dóm, Háromkirályok-oltár, 1181-1230), mely a késő gótikában T formájú v. kettős kereszt is lehet, ritkábban kő v. tál, melyen kígyó tekereg. Sejtjük, hogy Saulus miért vette fel a Paulus művésznevet. De a halászból mikor lett "lóbarát" ?
Phil-ippos: Fülöp apostol húsz éven át hirdette Szkítia-szerte az igét, de a pogányok elfogták és kényszerítették, hogy áldozatot mutasson be Mars szobrának. Megemlítik még a szkíták között is térítő András és a Közép-Ázsiában térítő Tamás lehetséges magyar kapcsolatát is.

Hungarian: herceg. German: Herzog. Estonian: hertsog. Bulgarian: hércog. Georgian: hercogi. Swedish: hertig. from Old High German herizogo, equivalent to heri (“army”) + zogo (“leader”). Herr is the heritage. Latin dux (herceg) -> Hausa: dutse =hegy. Phoenician hr=hegy. apas harzi 'that one holds it'. (Hittite Etymological Dictionary: szerző: Jaan Puhvel).

Hercegprímás: Milyen szimbólum tűnik fel a hercegprímás fejfedőjén? Az érsek 1715 óta a római szent birodalom hercege, ezért hercegprímásnak címezik. A cím adományozásáért a karok és rendek 1715. évi II. törvénycikk által köszönetet szavaztak a királynak. «Status et Ordines SuaeMajestati Sacratissimae referunt gratias, quod futuros moderni Domini Archi-Episcopi Strigoniensis in Officio Succossores Dignitate Sacri Romani Imperii principis condecorare Dignata est.» Ez a rang 1806-ban a Német-római Birodalom felbomlásával gyakorlatilag megszűnt.
Éberhard: A 17. század végén Szelepcsényi hercegprímás kastéllyá alakíttatta át..
Mindszenty: 1975. május 6-án, Bécsben hunyt el Magyarország utolsó hercegprímása, Mindszenty József esztergomi érsek, bíboros. Neki nem szóltak, hogy már csak primás lehet, herceg nem..
Egyház: A ~ tehát nem egyházi, hanem birodalmi, politikai cím és rang. - Mo-on elsőként 1707-től Keresztély Ágost viselte, aki születésénél fogva szász kir. hg., és esztergomi érs. lett. 1714: kérésére III. Károly kir. (ur. 1711-40) a hg. címet maradandóan hozzákötötte a ›prímási ranghoz.
Főpap: Az esztergomi érsek által viselt „Magyarország prímása” cím ősi pápai kiváltság és jogszokások alapján valódi kormányzati hatalommal is jár. A magyar prímás nemzeti zsinatot hívhat össze és azon elnökölhet, a Szentszék és a magyar állam felé a magyar kat. egyházat képviseli, érseki bíróságán kívül külön harmadfokú rendes bírósága van. Tiszteleti jogai: az apostoli keresztet az egész országban mindenütt maga előtt vitetheti, a bíborosi jelvényeket bíborosi kinevezése előtt is viselheti.
Origo: Erzsébet rábeszélésére, Szécsi Dénes esztergomi érsek, hercegprímás 1440. május 15-én az ősi magyar koronázóvárosban, Székesfehérvárott annak rendje és módja szerint, magyar királlyá koronázta az alig két és félhónapos csecsemőt.

Hipotézis: A magyar katolikus egyház feje ritkán hegedült, akkor sem ő volt a bandában a prímás. A primás itt ELSŐ értelmű, s mivel herceg, hát a király első szülött fia. Hiszen az egyházfő maga a király volt, a trónörökös csak a helyettese. Aki, mint leendő utód, vihette az egyház ügyeit, míg öccsei hadakoztak például. Mert volt olyan egyház, ahol a király egyben a vallás feje is volt az anglikánon kívül.
Felmerült, hogy a német-római császár nevezte ki Magyarország legfőbb egyházi méltóságát "hercegprimás"-nak. Ami, ugye megszokott cím volt az egyházi méltóságok között. Momentán egy sem jut eszembe.. Na és a császár a pápa által koronázott demokrata volt, mivel 1197-től a császár nem születés jogán került trónra, hanem a 7 választófejedelem ültette oda. A császár elmehetett canossát járni, de az egyház ügyeibe nem szólhatott bele. Ezzel szemben a magyar királynak vétójoga volt a pápaválasztás során. Püspök szavunk (epískopos, “overseer”, from epí, “over” + skopós, “watcher”), milyen sok népnél lett arabosan Bishpek. Nehéz a "p" hang? Helytelennek tűnik a püspöki fejfedő alapján a latin "e-pis-cop-os" (halfej) szóra asszociálni. Nem kellene Vlad Tepesre asszociálni a bulgárok püspöke vladíka [*vold-] Slavic vlad- (to rule, command) szava alapján. Bár érdekes ez a vold > Fold? hasonlóság is.
To the patronage of Zenobia he seems to have owed the office of procurator ducennarius (helytartó) which he combined with the episco— pate. Abinnaeus started his career as ducennarius of the Parthusagittorum/Parthian archers at Diospolis.

Kezdetek
There is no other origin for the Hebrew El, a name of the supreme deity as male, because it belongs to the sonship of the motherhood. It is useless, likewise, to discuss the meaning of Al (El) apart from the earlier forms in Gal, Kal, and Kar, which alone are primary. El is the worn-down form of hal, or har, khar, and khart, extant not only in Egypt, but in the Fijian god Kalou, called Kalou-Gata, the god who fulfils what he promises; is as good as his word, the equivalent of the Egyptian makheru, or true voice; Kalevala, the Finnish divine hero; the Greek Kurios, and others, including the Cornish Golly, or Goles, who is still sworn by in England, and is represented by the uplifted hand; goll, as hand, being equivalent to the kher sign, which is the oar-sceptre, or hand of Horus in crossing the water.

Rejtély
Abban az időben a magyar trónt Ferenc József osztrák császár uralta. Ő volt az apostoli Magyarország királya. Az új pápa megválasztásához az apostoli magyar király jóváhagyása volt szükséges. Ferenc József nem adta beleegyezését, mivel ő Giuseppe Sarto bíborost támogatta. Újra kellett szavazni.
Hijnye, hogy nem a császár hozzájárulása kellett, hanem a magyar királyé.. Pedig e már nem is volt magyar..
Fehéregyház: Számtalan kegyhelyünk közül feltétlen látogatni kell a budai Boldogasszony koronázó templomot (Mátyás templom.) E csodálatos alkotás összhangja környezetével arról tanúskodik, hogy az építők, vagy építtetők ismerték az ősi „térhelyezés" (erő irányítás) tudományát. A magyar szerzetesrend, a pálosok története említ egy figyelemre méltó adatot, mely e vidék múltjáról beszél. Gyöngyösi Gergely szerzetes elmondja, hogy „Nem lehet elhallgatni azt sem, hogy az Égi Szűz kápolnáját, melyet Fehéregyházának neveznek, a frankok királya, Károly alapította az Úr 800. -ik évében."

Vajon ki volt a katolikus egyház feje az 1054-es egyházszakadás előtt ? Amikor még Bizáncban is volt egy atya. S az ókeresztényeknél is akadt pár egyházfő. A pápa bizony csak papa volt, amikor a császár exarchát küldött Ravennába vallási és hatalmi helytartójául. De a többféle nesztoriánus valamint a manicheus egyház is rendelkezett egyházfővel. Mint írják, a bizánci császár, aki egyben a katolikus egyház feje is volt, az egyházon belüli törésvonalak szerint a nyugatiak mellé állt a monofizitákkal szemben. Csak akkor mi szükség volt Róma püspökét egy exarchával felügyelet alá helyezni? Miért nem volt elég egy katonai-polgári helytartó jelenléte?

Így tanítják
- Az esztergomi érsek Magyarország prímása
- Az esztergomi érsek a király fő kancellárja
- Az esztergomi érsek a királyi felség személynöke
- Az esztergomi érsek az országbírók egyike
- Az esztergomi érsek Esztergom örökös ispánja
- Az esztergomi érsekek duum virek a törvényszékben
- Az esztergomi érsek a pénzverés két felügyelőjének egyike
- Az esztergomi érsek személyes eskütételre nincs kötelezve

Jelképek - kereszt a mitra elején. E jelben győzni fogsz!
Fehér Mátyás Jenő
A „kangar” népnév egyetlen nyugati előfordulása valóságos rejtély marad, ha keleti forrásokkal foglalkozó G. Hoffmann 1880-ban közzé nem tette volna a nesztoriánus vértanú krónikákat, melyekben ismételten előfordul, s most már történeti háttérként is szereplő név. A nesztoránus keresztény szekta mélyen behatolt Ázsia népeinek hitvilágába és a Nesztor-vallástörténet tényleges és jelentős szereplői közt a „kangar” névnek sok mondanivalója akad. A kangarok új előfordulása a szír-nesztoriánus vértanú aktákban egészen új lendületet hozott a besenyők történetének kutatási menetébe. Megindultak a „feltételezések” vagy komoly tételek leszűrései. [A pomákok szláv muszlimok. Férfiak: J-M172; R-M269, E-L117; I-Y4460; R1b1b2a y haplogroup; a nők között előfordul az X2e1 mtDNA. - in Bulgarian tombs, Thracian that were buried there were R1a.]

Fehérek

Mani, mani, mani
Mivel az indoeurópai-árja-szemita népek hatalmi technikája a „Divide et impera!”, azaz „Oszd meg és uralkodj!” ördögi elvre épül, nem tűrhették, hogy az „Egy akol, egy Pásztor” jézusi törekvés győzzön. Ezért támadt gyilkos dühvel Saul egyháza még a manicheizmus kései hajtásainak számító XI-XIV. századi francia és észak-itáliai albigensekre (a Languedoc tartománybeli Albi városáról kapták nevüket), katharokra és patarénusokra a X. századtól létező, balkáni központtal rendelkező bogomilokra és a szkítakeresztény magyarokra is, hogy írmagja se maradjon Jézus eredeti és hiteles tanításának, mely ha győzedelmeskedett volna, kártyavárként omlott volna össze e világ fejedelmének gonosz királysága. Csak a teljesség kedvéért jegyzem meg, hogy Örményországban is fennmaradt a manicheizmus egy kései hajtása a Kr. u. VII-VIII. századig a pauliciánus közösség képében.

Bakk fark
Az apostoli uralkodókat a királyt választó primorok a főkegyúri joggal rendelkező fehérnökök, ők voltak akik a fehéregyháza bíbornokaik nemcsak királyt, hanem apostolt is választó zászlósurak voltak. Ezen zászlósurak nemcsak comes várispánok voltak, hanem a családjuk adta az egyházi vármegyék püspökeit és érsekeit is. A Kárpát-medencében a magyar népnévhez tartozók a székelyek nemzetségéhez tartozó matanok, szikulóták, zakhlumok első hulláma érkezik Kr. e. 2. században és Kr. u. 1. század között és ugyanekkor jönnek ide a szarmatákkal együtt, a második hullámként a magyarok északi ágából a materia, meterea turba nép.9 Már 381-ben az aquileiai zsinat elismeri, a fentebb említett magyaroknak Pannóniában működő érsekségeik vannak. (Bakk István és Bakk Erzsébet a pálosokról is igényesen írt.)

Alternatív
Photius bizánci pátriárka említi 895-ben, hogy Ügyek és Álmos udvara manicheus keresztény volt. Régészek itt találták meg az első magyar sakktáblát, mely ősvallásunk fontos gondolatfejlesztő eszköze volt. Szent László királyunk uralkodásának idején (1077 és 1095 között) még élt népünk körében az ősmagyar vallás.

András
A Kálti Márk-féle Képes Krónika 88. versében elszólja magát a szerző a tihanyi apátsági templom altemplomában nyugvó I. András királyunkkal kapcsolatban: „Ezt az András királyt Fehérnek és Katolikusnak hívták.” A katolikus vagy görögösen katholikosz méltóságnév először tudtommal a pártusok főrezidenciáját jelentő város, a Tigris partján fekvő Seleukia-Ktesziphon városának püspökével a IV. Században, majd később az örmény apostoli egyház fejével, az örmény pátriárka személyével kapcsolatban bukkant föl.

Adriányi Gábor Az egyháztörténet kézikönyve
1900-ban (Turfan; kínai Turkesztán) és 1930-ban (Medinet Madi; Felső-Egyiptom) jelentős manicheista iratok kerültek napvilágra. Ezek alapján már meglehetősen tiszta képet lehet alkotni a vallásalapító perzsa Maniról és életművéről. Mani (görögül Manichaios) 216. április 14-én született Seleukia-Ktesiphonban előkelő családból, amely a perzsa uralkodócsaláddal, az Arzakidákkal rokonságban állott.

Paulicianism - Fehéregyház
In 868, Emperor Basil I dispatched Petrus Siculus to arrange for their exchange. His sojourn of nine months among the Paulicians gave him an opportunity to collect many facts, which he preserved in his History of the empty and vain heresy of the Manichaeans, otherwise called Paulicians. In 871, the emperor Basil I ended the power of the State of the Paulicians and the survivors fled to east to the Byzantine-Arab border. In 970, 200,000 Paulicians were transferred by the emperor John Tzimisces (of Armenian origin) to Philippopolis in Thrace and, as a reward for their promise to keep back "the Scythians" (in fact Bulgarians), the emperor granted them religious freedom.
At the end of the 17th century, the Paulician people still living around Nikopol, Bulgaria and persecuted by the Ottoman Empire, after the uprising of Chiprovtsi in 1688, and a good part of them fled across the Danube and settled in the Banat region.
Manichaeanizmus
A manicheizmus egészen az iszlám előretöréséig a kereszténység mellett az egyetlen igazi világvallásnak számított, sőt a kereszténység igazi vetélytársának tűnt, bár óriási elterjedtsége (Hispániától Közép-Ázsián át Kínáig) elfedte azt a tényt, hogy nem eresztett mély gyökereket: mindenütt a társadalom szűkebb, általában „elit” csoportjai („értelmiségiek”, kereskedők, néhol a politikai vezető réteg) tartoztak a követői közé.
Dualizmus
A manicheizmusról, azaz Fény követőiről alig hallani manapság, pedig egykoron a legnagyobb világvallás volt, amely Perzsiából kiindulva bejárta Európa és Ázsia majd minden országát, sőt Afrika legtekintélyesebb birodalmát, Egyiptomot is. Eltűntében szerepet játszott eretnekségként való üldözése, mely következtében az Igazság Egyházának (miként magukat hirdették) szinte összes dokumentuma megsemmisült. Egyes vélemények szerint a honfoglalás előtti magyarság szintén a manicheus kereszténységet gyakorolta. Ennek ellenére ma alig tudunk róla valamit.
Elterjedése
Egyiptom felől elterjedt Észak-Afrikában (ahol az ifjú Augustinus, a későbbi Szent Ágoston is időlegesen áttért rá), és Kr. u. 300 után nem sokkal elérte Rómát is. A IV. században ért a csúcspontra nyugati terjeszkedése: Dél-Galliában és Hispániában is virágzott a manicheus egyház. A keresztény egyház és a római állam heves támadásainak eredményeként azonban az V. század végére csaknem teljesen eltűnt Nyugat-Európából ez a hit, a VI. században pedig a birodalom keleti tartományaiból is.
A középkori Európában az ún. neomanicheus szekták formájában ismét felszínre bukkantak a manicheizmuséihoz hasonló tanítások. A pauliciánusok (Örményország, VII. sz.), a bogumilok (Balkán, X. sz.), valamint a katharok vagy albigensek (Dél-Franciaország, XII. sz.) hite sokban hasonlított a manicheizmusra, amely valószínűleg hatott is rájuk.

Arianizmus

A líbiai születésű Arius a 3.-4. sz. fordulója táján fejtette ki tanait. Az ariánus irányzat hívei tagadták Krisztus egylényegűségét, mármint, hogy egy az Istennel. Ugye Jézust Isten teremtményeként fogták fel, akit az Úr Mária segítségével alkotott.
Germánok
Ez a vallási irányzat már Niceában kizárásra került az egyetemes egyházból, azonban a germánok között még a 6. században is virágzott.

A 7. században mindenütt megindult a két népesség összeolvadása. Ezt nagyban megkönnyítette, hogy a 6. században a burgundok és a vizigótok, majd a 7. században a langobardok is szakítottak az arianizmussal, és áttértek a katolikus vallásra. Vagy nem.. A frankok az 5. század végén eleve a katolikus vallást vették fel.
A vandálok nem hagyták el ariánus hitüket. El is tűntek, mint az oborok.. Na és az osztrák gótok megtérítéséről is elég szűkszavú a história.
A legtöbb királyságban tilos volt a germánok és rómaiak házasodása. (goyok)
A később katolikussá lett uralkodók legfőbb támasza és szövetségese az egyház volt, amelynek közreműködésével a germán hadikirályság fokozatosan átalakult keresztény teokratikus királysággá. Ez azt jelentette, hogy a király a helyi egyház fejének tekintette magát: zsinatokat hívott össze, püspökségeket alapított és püspököket nevezett ki.

Nagy Konstantin után a bizánci császár lett a katolikus vallás feje. Ekkor még Róma püspöke csak egy volt a pátriárkák közül, s Itáliát rendre ariánus népek szállták meg: germánok, vandálok, gótok, longobárdok. A 4. sz. végétől az arianizmus lassú hanyatlásnak indult. Theodosius már 380-ban kiadta a rendeletet, mely szerint mindenkinek azt a hitet kellett elfogadni, melyet Dammus pápa és Péter alexandriai püspök vallottak; az ortodox (más szóval igaz) hitet. Viszont kimondatott, hogy a konstantinápolyi pátriárka Róma püspökével egyenlő rangú (az ún. római pápák voltaképpen ekkor is még csak egyek voltak a többi városok püspökei közül), és az addig oly meghatározó Alexandria, Jeruzsálem és Antiochia, valamint Caesarea, Kappadókia, Effézus, Heraklea és számos más, korábban nagy tekintélyű és függetlennek számító keresztény központ Rómának és Konstantinápolynak alárendeltetik.

Itália évszázadokon át (400 - 800, Illiget nem számítva!) az ariánus kereszténység hatása alá került. Délről pedig arab hódítók érkeztek. Ilyen körülmények között nem csoda, hogy Róma püspöke nem csak világi, de lényegében egyházi hatalmát is elvesztette. S a clunyi megújulásig a kereszténység züllésnek indult. A pápák szerencséjére Nagykároly a 8. sz. végén kiírtotta a longobárdokat és az avarokat, s elbánt a szászokkal is.

Magyaros vonatkozásként megemlíthetjük, hogy a krónikáink szerint Erdélyben a Gyula fehér lehetett, esetleg besenyő vörös vallásilag. Mert ők a keleti kereszténység hívei voltak az egyházszakadás előtt. István, a király pedig nyugatos volt, gyaníthatóan valamiféle módosított ariánus, bár a koronázó városa Fehérvár. S ne feledjük, hogy az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend - a pálos - is fehér volt.



Pesti István 2016 szeptember


Nyitóoldal