...mint a gonoszok



HÉT
Látomásáról azt mondta, hogy az a történelem végpontjához, Krisztus második eljöveteléhez kapcsolódó eseményeket ismerteti, amelyek az Utolsó Ítéletben teljesednek majd be. Jelképes történésekben írja le az idők végezetét. Könyvének kezdete a küldetését leíró látomás, majd a hét kisázsiai egyházhoz szóló levélben a Messiás intelmeit tolmácsolja. A mennyei dicsőségben trónján ülő, huszonnégy koronás vénnel és a négy élőlénnyel övezett Isten hét pecséttel lezárt könyvet tart a kezében, amelyet csupán a Bárány méltó felnyitni. A hét pecsét feltörése nem más, mint Isten terveinek feltárása. Az első négy pecsét feltörése az Apokalipszis lovasait szabadítja a világra, az ötödik pecsét feltörésekor a mártírok lelkei követelik az isteni igazságszolgáltatást, a hatodik feltörése pedig földrengést zúdít majd az emberekre. Isten angyalai ekkor megjelölik a híveket, az igazakat, akik fehér ruhában, kezükben pálmaággal imádhatják majd az Istent. A hetedik pecsét feltörését hét angyal pusztítást, öldöklést, kínzást okozó hét harsonaszava követi, s a végső, a hetedik harsonaszó a halottak fölötti ítélkezésnek az idejét hozza el. János azt is látta előre, hogy az apostolnak le kell nyelnie azt a könyvet, amelyet egy ragyogó arcú, szivárvány övezte hatalmas angyal ad át neki, majd mérőnáddal meg kell mérnie Isten templomát, oltárát és a híveket. Ezt követően indul meg a sátáni erők támadása: elsőként vörös sárkány támad a Napba öltözött, szülő asszonyra, de „Mihály és angyalai” letaszítják az égből. Ezután a gonosz erők világi és spirituális hatalmát megtestesítő tengeri és szárazföldi vadállat uralma következik. A gonosz és hívei hatalmát a végítélet töri meg, amelyre az aratás és a szőlőprés képe utal majd. A hét végső csapás során hét angyal hét, Isten haragjával telt hét csészét zúdít a világra. Ekkor pusztul el végleg Babilon.

HÉT

A kopt zsoltárok és a párthus nyelvű halottas himnuszok közti szemléleti rokonság nyilvánvaló. Valószínűleg volt egy közös ősmintájuk a manicheizmus születésének idején. A lélek halál utáni felszállása a korábbi gnosztikus vallásokban is kiemelten fontos motívum. Utóbbiakban a hét gonosz bolygó elállja a lélek útját, és az csak a megfelelő varázsszavak elmondása révén tudja megfosztani őket hatalmuktól. Ha a lélek átment a tudás próbáján, az erény próbája következik, ám az erény mit sem ér önmagában, ezoterikus tudás nélkül. A manicheus gyászirodalom más szemléletet tükröz: eszerint a tudásnak (a gnózisnak) már a földi életben meg kell hoznia a maga gyümölcseit.

HÉT

És történt két év múltán, Fáraó álmodott, és íme, ő áll a folyam mellett. És íme, a folyamból feljön hét tehén, szép ábrázatúak és kövér húsúak, és legelnek a nádasban. És íme, más hét tehén jön fel utánuk a folyamból, rút ábrázatúak és vékony húsúak; és megálltak a tehenek mellett a folyam partján. És fölfalták a tehenek, a rút ábrázatúak és vékony húsúak, a hét tehenet, a szép ábrázatúakat és kövéreket; és Fáraó fölébredt. Elaludt és álmodott másodszor; és íme, hét kalász terem egy száron, kövérek és szépek. És íme hét kalász, vékony és a keleti széltől elperzselt, nő utánuk. És elnyelték a vékony kalászok a hét kövér és tele kalászt; Fáraó fölébredt és íme, álom volt. És volt reggel, nyugtalankodott a lelke, elküldött és hivatta Egyiptom összes írástudóit és összes bölcseit; és elbeszélte nekik Fáraó az ő álmát, de nem volt, aki megfejtse azokat Fáraónak.

HÉT

Az első babiloni dinasztia ráolvasásaitól kezdve sok amulettszöveg írja le oroszlán- vagy madárfejű, szamártestű, szamárfülű, üvöltő kutyákkal kísért alakját. 913 Máskor hét neve van, illetve a ’hét gonosz’ vagy a ’kétszer hét gonosz’ csapatában, néha tizenkettes csoportban vonul ártó körútjaira, Nergal, az alvilági pestis és halálistennő vezetésével. Ezek a gonoszok hét állatként (pl. párduc, oroszlán, kígyó, kutya, farkas), vagy ’gonosz szelek’-ként, ’hétszer hét gonosz szél’-ként is megjelennek. A ráolvasások szerint fejfájást, álmatlanságot, vihart, forgószelet hoznak az emberekre; vérszívók //–// főleg újszülöttek vérével táplálkoznak //–//, az anyák méhéből kiszakítják a magzatot. E csapatokban //–// illetve a hét gonosz egy-egy neveként //–// Alu, Gallu és Lamme is megjelennek; az egész csapatot nevezték a ’hét gonosz Lamme’-nek is. Lamme Lama'tu sumér neve.

HÉT

főbűn leküzdéséért



  hét szentség

a keresztség
a bérmálás
az Eucharisztia
a bűnbánat szentsége
a betegek kenete
az egyházi rend
a házasság



A Szentlélek beszél hozzánk, “akinél van az isteni hét Lélek és a hét csillag”. A hét csillag Istennek szolgái ezen a földön.

HÉT

A hetest szinte minden kultúrában szent számként tisztelték. Hét foka volt a sámánlétrának, hét menyországot, hét bolygót és a világfának hét ágát különböztették meg. A mesebeli sárkánynak ennyi feje van, a zenei hangsorban ennyi hang található és a szivárvány is ennyi színből áll. Egyiptomban a hetest az örök élet szimbólumának tartották. A keresztény tradíció három isteni és négy sarkalatos erényt állít szembe a hét fő bűnnel. A magyaroknak hét vezére és hét törzse volt, ami szakrális jelentőségű , és az isten által küldöttekre utal.... Néhány mitológiában, többek között a germán népeknél nem hét, hanem kilenc égi vagy alvilági szférát különböztettek meg. (Ezt tudta Mén király is, a kilenc íj legyőzője.)



HÉT

Ravi-vár (vasárnap) A hét utolsó napját a Nap befolyásolja. Ravi Szúrjának, a napistennek egy másik neve. Teste piros színű, s úgy tartják, hogy ezen a napon kedvező piros ruhát hordani. Egykerekű szekéren utazik, amelyet hét ló húz. Kettő vagy négy karja van, amelyekben két lótuszvirágot vagy egy kagylókürtöt és egy harcikorongot tart. Vasárnap a legjobb nap arra, hogy egy új erőfeszítést kezdjünk el. (Van Buda-vár is!)

Ősi hagyományt követve, Dante ???Convivio” című művében a Hét Szabad Művészetet a hét planétával hozza összefüggésbe: a nyelvtant a Holddal, a logikát a Merkuriusszal, a szónoklattant a Venusszal, a számtant a Nappal, a zenét a Mársszal, a mértant a Jupiterrel és a csillagtudományt a Szaturnusszal.

HÉT

A Föld legősibb remekművei közé tartozik a világ hét csodája. A csodálatos építészeti és művészeti alkotásokról először egy főníciai író, a Krisztus előtti 2-dik évszázadban élt szidóni Antipatrosz számolt be, egy epigrammában. "Láttam már Babilon falait, melyeken kocsi hajtott, S láttam Zeusz szobrát, Alpheosz árja tövén, Láttam a függőkerteket, Éelioszt, a Kolosszust, És valahány gúlát, mit csak Egyiptom emelt, S Mauszólosz irdatlan sírját, ám látva a roppant, Fellegekig nyúló templomot, Artemiszét, Mind elhalványult. Mondám: Az Olümposzon innen láthat- e méltóbbat Héliosz égi szeme?"

HÉT

A hét ókori fém neve Az ókorban hét fémet és hét égitestet ismertek, s az idő múlását – többek között – hétnapos egységekkel mérték. Nem csoda, hogy a fémeket és a napokat megfeleltették az égitesteknek. A bolygót és a fémet gyakran a szín alapján kapcsolták össze. Az arany a Nap sárga koronájára emlékeztetett, az ezüst úgy csillogott, mint éjjel a Hold, és a Mars vöröséről a vasra (rozsdára?) asszociáltak. Az ólmot azért hozták összefüggésbe a Szaturnusszal, mert nehéz fém, és olyan "lassan mozogna", ahogy a Szaturnuszt látták keringeni. (Azért hitték, hogy a Szaturnusz lassú, mert a Naptól távoli bolygó hosszú idő alatt járja be a pályáját.) A középkorban a fémeket és a bolygókat nagyon közeli kapcsolatba hozták: hasonló neveket és hasonló szimbólumokat adtak nekik.

HÉT

Szkítia a Kr.e. VII. századtól került közvetlen kapcsolatba Görögországgal. Nemcsak az ókori hét bölcs egyike, Anacharsis volt szkíta származású, de egy egész sor látnok, vallási tanító tűnt fel Északról, Szkítiából, köztük is az egyik legjelentősebb Abarisz (Abar/Obor?). Abar a szkíta Apollón mágus papja volt. Neve alatt sok jóslat és bűvös mondás keringett a görögök között. Suidas görög krónikaíró (Adler, 1971) szerint Püthagorasz Abar tanítványa volt.
...ahol a hetes még előfordul:
Grandpierrre: Kőkörök

HÉT

Kína ókori hét fővárosa: Seven Military Classics of Ancient China: china

HÉT

Az etruszk tájon Róma is hét dombra épült. A legnevezetesebb a Vatikán domb (Collis Vaticanus) . Rómának hét királya volt.

Róma hét dombja itt látható.. Megjegyzem, Bécs és Chisinau is állítólag 7 dombra épült.

Hát Bécs 7 dombját elnézhettem (SevenHill Winery) de van másik!:
Lisbon, Lisboa Portugal: Lying on seven hills on the river Tejo, the capital of Portugal is a lovely city, a blend of old fashioned and modern, of tradition and cultural diversity. Tiny, it can be visited by foot. But, if you feel the hills will kill you, you can either catch the tram, the bus, the taxi, several funiculars and...elevators.
Urusolyma (..meg Babilon): But strange as it may seem, the City of Jerusalem as it existed in the time of Christ Jesus was also reckoned to be the "City of Seven Hills." This fact was well recognized in Jewish circles. In the Pirke de-Rabbi Eliezer, an eighth century midrashic narrative (section 10), the writer mentioned without commentary (showing that the understanding was well known and required no defense) that "Jerusalem is situated on seven hills" (recorded in The Book of Legends, edited by Bialik and Ravnitzky, p. 371, paragraph 111).
Scotland's capital, Edinburgh. It includes enlargements of Arthur's Seat, Carlton Hill, Castle Hill, Corstorphine Hill, Craiglochart Hill, the Braid and Blackford Hills. Ideal for a pleasant stroll or more active walk in the fresh air when you visit the capital. Perfect for the annual Edinburgh 7 Hills Race.


Tehát 7 halomra épült: Babilon, Urusolyma, Istanbul, Róma, Lisszabon, Edinburgh, Chisinau/Moldavia/, (Bécs).

A görögök hét mondája: görög mondák

Az angolok hét királysága
"The Earliest English Kings is a sweeping and thorough overview of Anglo-Saxon History from the sixth century to the eighth century and the death of King Alfred. Kirby explains and explores the Heptarchy or the seven kingdoms of Anglo-Saxon England, as well as the various peoples within them, wars, religion, King Offa, and the coming of the Vikings. "

HÉT

In the begining, Kimak state incorporated seven related tribes: Kimaks, Yamak, Kipchaks, Tatar (Kimek Khanate), Bayandur, Lanikaz, and Ajlad. In its peak, Kimak Kaganate had 12 nucleus tribes, and extended from the Irtysh river and Altai mountains in the east to the Black Sea steppe in the west, into the taiga fringes in the north, and southward it reached into the desert-steppe. After their decline, the Jeti-Su Kimaks retreated back to the upper Irtysh region, and the western Kipchak-Kimaks settled in the N.Pontic steppes Kimek. The Kimaks were originally Tengrians, with some Buddhist and Christian communities.

HÉT

Mangyan is the general name for the indigenous tribes who live in the province of Mindoro. Ten percent of the total population of the people who live in Mindoro are Mangyans. Before Spain conquered the Philippines, the Mangyans were already practicing the "barter trade" to the Chinese, who traveled to the shores of Mindoro using their ancient boats. The Mangyans traded their local products of cotton, root crops, medicinal plants and bees-wax for beads, gongs, plates and jars.

HÉT

"Rakattu ja dizig, illa füsti hezod!" The Sioux tribe was actually made up of three divisions of seven tribes.

HÉT

The Qing government (1644-1911), in an attempt to strengthen its rule, divided the Yugurs into "seven tribes" and appointed a headman for each and a powerful chieftain -- the "Huangfan Superintendent of the Seven Tribes" -- over them all.



HÉT (könnyű, szombat esti olvasmány)

"Szerinte a régi táltosok tudtak erről, ahogy tudtak Atlantiszról és Mu-ról is és a hét törzs - ami szerinte nem törzs volt, hanem kozmikus vonal, mint pl. belső ázsiai, egyiptomi, mezopotámiai stb. vonal - azért szövetkezett, hogy helyreállítsák az égi rendet itt a földön újra, ahogy azt már többször is megtették a múltban évezredről évezredre és ezért jöttek erre a helyre - a mostani Magyarország területére - a magyarok, mert tudták, hogy ez valamikor (32 000 évvel azelőtt) egy, az égi rendet tüktöző földi központ volt."

HÉT

the ancient traditions of India itself . . . explain that Manu and the Seven Sages retreated to the Himalayas from a place that was not the Himalayas at the time of a terrible oceanic flood, and that they brought with them from their antediluvian homeland not only the Vedas but also all the 'seeds' that would be necessary to re-establish permanent food-producing settlements. -- p. 174

HÉT

(A korona és a kard. Magyar analógia.) A HETES szám az intézményesített mithraizmus beavatási szintjeiben is megjelenik. E szintek emelkedő sorrendben a következők: Holló (Corax), Okkultista (Cryphies), Harcos (Miles), Oroszlán (Lion), Perzsa (Perses), a Nap küldöttje (Heliodromos) és az Atya (Pater). Az idevonatkozó értelmezés szerint az alsóbbrendű természetet egy előzetes „mortifikációnak” kell alávetni. (Ez a Holló hermetikai–alkímiai szimbolikájával mutat megfelelést, s ezt gyakorta hozzák összefiiggésbe a nigredo fokozattal, ami: a 'feketítés' művelete.) Ezt követően a miste egy okkult létformát vesz fel (második fokozat). A harmadik szinten a mithrász-beavatottak légiójának válik harcosává, amely közösséget e hagyomány harci szelleme miatt miliciának nevezték. Az ezt követő fokozat a harciasság felfokozását képviselte, míg a „Perzsa” szintje a mithraizmus forrásával, a perzsa Fény-kultusszal fennálló kapcsolatot hangsúlyozta. Ami a Miles fokozatot illeti, Tertullianus azt mondja, hogy amikor a törekvő e szintre emelkedett, felajánlottak neki egy kardot s egy koronát, hogy válasszon. Természetesen a kardot kellett választania, elutasítva a koronát, mondván: az én koronám Mithrász. A Nap küldöttjének szintjén (a hatodik szinten) a beavatott ugyanazt a minőséget tükrözi, mint amit a mítosz Mithrásznak tulajdonított a Heliosszal való szembeszegülését követően. Végül az Atya szintje a mithraista közösség vezetőjének a rangját jelöli (pater sacrorum, pater patrum), azét, aki mások beavatására felügyel. Úgy látszik tehát, hogy ha a mithraizmus nyert volna teret a kereszténység helyett, s képes lett volna központi magját megőrizni, egy szabályszerű beavatási Hagyomány a nyugati civilizáció későbbi korszakaiban is fennmaradhatott volna. Ami a külső, vallási arculatot illeti, Mithrász a soter (megváltó, életetadó) címet vehette volna fel. Emellett a „legyőzhetetlen Isten” (Invictus Mithra) kifejezés is lényeges, ami alapján Mithrász a Római Birodalom szoláris védőszentjévé lett. Úgy tisztelték, mint a győzelmet hozó mazdaista hvareno birtoklóját. Mindez összhangban állt a fortuna Regia (a Tuke basilesos latin fordítása) ősi római hagyományával, ami a római szenátus kultuszának célját képező „győzelem” formájában nyilatkozott meg. Látható tehát, hogy bár a mithraizmus kulturális, szakrális, sőt beavatási rendszert épített ki, a nyugati világot kikezdő hanyatlási folyamatnak – éppen lényegéből adódóan – nem tudott ellenállni. Ez az involúció a dicsőség s a fényteli hatalom horizontjait Nyugat elől lépésről-lépésre elhomályosította, olyannyira, hogy végül a természetfelettivel minden létező kapcsolat helyrehozhatatlanul megszűnt.

Arab világ:
"The whole system of Mohammedan theology and philosophy and religious life is summed up in Seven words: La ilaha illa Allah, Mohammed rasul Allah. "There is no god but Allah and Mohammed is Allah's apostle""

Seven
Parthia: Seven Clans (in Persian "Haft Khandan")

- Andegan/Andigas Clan: Near Istakhar
- Aspahapet (also Ispahbadh or Espahbod as well as Kosham-Aspahbet): Raga, modern day Rey near Tehran
- Spendiat or Esfandiar Clan: Nihavand
- Karen-Pahlav Clan: Media
- Mihran Clan: Gorgan and Merv
- Suren-Pahlav Clan: Sakestan (Sistan) and one of the branches near Nishapur
- Varaz Clan: Armenia and Arran

Avest. hapto-iringa 'the seven marks' = the seven stars of the Great Bear/Wain (ursa maior) :: Ved. rksah 'the bears' RV, ŚB -> sapta rsayah 'the seven Rsis'; [hét risi">
"Hét Buddha / 'Hét buddha, Hét isten', a Göncölszekér. Egyéb nevei: 'Hét öreg';'Hét kovács'. A Nagy Medve csillagkép, Ursa Maior." Dipper, Hét Risi, Whetu... Mintha a bűvös 7-es számon kívül másképp is kötődne a magyarokhoz...

..egyéb hét:
(katolikus lexikon)

"hét szabad művészet, hét szabad mesterség (lat. septem artes liberales): az ókori római művelődés rendszerében a szabad emberhez illő foglalkozások, a középkorban a latin iskola tantárgyai. - Két csoportja: 1. trivium: grammatika, retorika, dialektika (az írás, beszéd, érvelés-vitatkozás szabályai, eljárásai, előírásai), azaz az alaki képzést szolgáló tárgyak; ezekkel foglalkozott az alsóbb fokú iskola. 2. quadrivium: aritmetika, geometria, asztronómia, musica (a számvetés, mértan, csillagászat és zene szabályai, törvényei, eljárásai), melyeket csak magasabb fokú intézetekben tanítottak."

"hét szent alvó (lat. septem dormientes): a föltámadás dogmáját illusztráló szentek. - Legendájuk 449 k. Efezusban tűnt föl gör. nyelven, majd hamarosan K-en és Ny-on is nagyon népszerű lett, még a ›Koránba is bekerült. E legenda szerint Decius cs. (ur. 249-51) K-i útján, Efezusban bírói széke elé idézte a ker-eket, köztük 7 ifjút, akik a kihallgatás után kimenekültek a városból és egy közeli barlangba rejtőztek el. A cs. rendeletére a barlangot befalazták. II. Theodósziosz idejében (ur. 408-50), mintha tegnap aludtak volna el, fölébredtek, tanúskodtak a föltámadásról, majd meghaltak és uabban a barlangban temették őket el. Efezusban és Arabisszoszban (Kappadókia) zarándokhelyek alakultak ki. "

"hét utolsó szó Jézus hét szava a kereszten " a következő négy: "ELI, ELI! LAMA SABAKTÁNI"

"hetedik stáció, hetedik állomás: a ›keresztút része, ahol Jézus másodszor esett el a kereszt súlya alatt."

"hetek ünnepe ›pünkösd" (Az 'ötvenedik', görög)

"hétfő (lat. dies lunae): a ›hétköznapok között az első, a hét “feje”. "

"hetedik parancsolat: a ›Tízparancsolat 7. ›törvénye: “Ne lopj!”"

stb..
Vagy Jericho-nál:
Naámánnak hétszer kellett megmártóznia a Jordán vizében, hogy megtisztulhasson.
Hétszer kerüli meg a várat a sereg
Hét sofar hangjára leomlik a fal

Seven
Jamshid, az ősidők negyedik királya, nagyobb volt elődeinél. Úgy hírlik, birtokolt egy lebegő trónt és egy hét körrel díszített mágikus csészét, mely Jamshid kelyheként vonult be a perzsa misztikus irodalomba.

Dipper:
Hét Buddha / "Hét buddha, Hét isten", a Göncölszekér. Egyéb nevei: "Hét öreg"; "Hét kovács". A Nagy Medve csillagkép, Ursa Maior.

...de hol gonoszak a hetek?



Upper World

Because there are differences in the amount and quality of good and evil that people do, the upper world is divided into seven regions or lokas; the underworld where evildoers go is also divided into regions. The doers of good go to one of the seven different upper worlds depending on the quality and quantity of the good they do.

Angyal

A zsidó és keresztény vallásban hét Arkangyal van. A négy legismertebb Raphael, Gabriel, Michael, és Uriel. A másik három neve bizonytalan, ezeken már évszázadok óta vitatkoznak a teológusok.

Iszlám

Íme a hét ég, amelyet Allah teremtett: Az első ég zöld smaragd, és tehén alakú angyalok lakják; a második vérpiros rubin, keselyű formájú angyalokkal benépesítve; a harmadik sárga rubin, lakói hatszárnyú, sas alakú angyalok; a negyedik színezüst, ló formájú szárnyas angyalokkal; az ötödik bíborszínű arany, angyalai hurikhoz hasonlóak; a hatodik csillogó igazgyöngy, benne gyermek formájú angyalok, kerubok röpködnek; végül a hetedik mennyország ragyogó fényből készült, és boldog lakosait ember formára teremtette az alkotó.

* Bukovinai székely elképzelés szerint „hét ég van és a hetedik égben vannak a csillagok. A hetedik égen van a Nap es.” hét mennyország van

Pár hét..

Mindenütt a hetes szám isteni eredetre vall: hét mennyország, hét tündér, hét fiú, hetvenhét unoka, hétördög, hét vezér, hét törzs, hét nap (egy hét), hétfejű sárkány, hétnyelven beszél, hét csakra stb.

Ismeretes, hogy nagyon sokáig a magyarság a hetes számrendszert használta.
Szűk hazánkban, Erdélyben is bőven akad példa, amit a germánok is átvettek, lásd például Siebenbürger (hét vár) stb. Mégszűkebb hazánkban, a Barcaságon pedig torlódnak a hetes kifejezések: hétfalu, hét-forrás, hét-létrák stb. Sokáig úgy tudtam, hogy a hét-forrás elnevezés csak a Barcaságon fordul elő. Kellemes meglepetés volt az, amikor felvidéki ismerőseim tudomásomra hozták, hogy a Tátra-völgyben is van egy hét-forrás.

Ezoteria

hét foka volt a sámánlétrának, hét mennyországot, hét bolygót és a világfának hét ágát különböztették meg. A mesebeli sárkánynak ennyi feje van, a zenei hangsorban ennyi hang található és a szivárvány is ennyi színből áll. Egyiptomban a hetest az örök élet szimbólumának tartották. A keresztény tradíció három isteni és négy sarkalatos erényt állít szembe a hét fő bűnnel.

..még ezo

Például, vegyük a teremtés hét napját (vagy ciklusát), ahogyan a Genezis leírja oket:
A hét mennyországot, amelyet gyakran említenek,
A hét trónust,
A hét pecsétet,
A hét egyházat,
A hét napos menetet Jerikó falai körül, amikor "a hetedik napon" a falak leomlottak.
Mindezekben az esetekben a titokzatos isteni erot jelképe¬zi a hetes szám. Megfigyelheto az is, hogy pontosan hét nemzedék telt el Dávidtól Krisztus születéséig. A Jelenések Könyvében "Isten hét szellemérol" olvasunk, "szétküldve az egész földre".
Ezékiel beszél "az Úr hét angyaláról, akik föl s alá járnak az egész földön", amelyrol úgy vélik, hogy uta¬lás a hét kreatív bolygó mágneses befolyásaira, amelyek ke¬resztül áramlanak a földön.
Ismét csak hét Szellemet említenek az egyiptomi vallás¬ban.
hét Déva szerepel a hinduk Bibliájában.
hét Amcsaspand a perzsa vallásban.
hét angyal a káldeusoknál.
hét szefira a zsidó Kabbalában.
hét arkangyal a Jelenések Könyvében stb., stb.

Cserkészek

A székelyek hétágú csillaga
Ennek eredetéről megoszlanak a vélemények. Erdély címerében 7 várbástya látható. Erdély német neve is Siebenbürgen, ami hét várat jelent. Innen származik a név?
Más vélemény szerint az ősi hét székely székre utal. Mindenesetre a hetes szám a mitikus turáni számok közé tartozik: hét magyar törzs, hetedhét ország, hetedíziglen (a hetedik utódig tartó büntetés), hét mennyország, hétnapos gyász, hétfene (baj), hétördög stb.

*
7x7 napig van a lélek a Bardóban.

Gonosz

Lilith feltehetően egy sumér lil (‘szél’) nevű széldémontól származik, akinek egy másik neve ’éjszaka lánya’. Lilith és Gello sok tulajdonságát örökölte a legfélelmesebb babiloni démonnak, a gyermekölő, csecsemőrabló, nőket, újszülötteket bántó Lama¹tunak is, aki egyúttal férfiakat kínzó incubus-démon is. Az első babiloni dinasztia ráolvasásaitól kezdve sok amulettszöveg írja le oroszlán- vagy madárfejű, szamártestű, szamárfülű, üvöltő kutyákkal kísért alakját. Máskor hét neve van, illetve a hét gonosz vagy a ’kétszer hét gonosz’ csapatában, néha tizenkettes csoportban vonul ártó körútjaira, Nergal, az alvilági pestis és halálistennő vezetésével. Ezek a gonoszok hét állatként (pl. párduc, oroszlán, kígyó, kutya, farkas), vagy ’gonosz szelek’-ként, ’hétszer hét gonosz szél’-ként is megjelennek.

..még hét



Ugorok

A magyaroknál, manysiknál központi jelentőségü 7-es szám iráni tiszteletéről Duncker ezt írta: "Ama hét körfal is, mellyel Dejóczesz...Egbatána királyi várát bekerítette, valamint a perzsa nép hét törzsre osztása: a hetes szám szentségére mutat, mely az Ávesztában a föld hét övében s a jó szellemek hetes számában eléggé kidomborúl." [5"> Filep Z. - Bereznai Gy. a 7-es szám magyar vonatkozásairól írják: "... az ugoroknál a hetes számrendszer alakult ki. Erre utal az is, hogy a három ugor nyelvben: a magyarban, a vogulban és az osztjákban a hét szó nemcsak a hetes számot jelöli, hanem a hét napból álló időegységet is. A hetes számrendszer emlékeit őrzik a hét bölcs, hét vezér, hétfejú sárkány, hetedhét országon túl, hét csillag, hét ördög, hete jő, hete megyen, stb. mese - és regealakok, illetve szólások" [6"> Megjegyzem, az egyiptomiak és alighanem a kánaániak (akiktől a héberek átvették) is használták a 7-es számrendszert.

Számelmélet

Afrikában és a Közel-Keleten a hetes számrendszer is gyakori. A héberek egykori hetes számrendszerét vallási kultuszuk és a Biblia is őrzi. A nagy ünnepek 7 napig tartanak. Engesztelő áldozatul 7 állatot áldoztak és a vért hétszer hintették. A Bibliában különösen a Jelenések Könyvében szerepel gyakran a hetes.

Anyanyelvünk

Az egykori magyar hetes számrendszernek egyetlen, de igen értékes nyoma õrzõdött meg a hetedhét szóban. (Az Értelmezõ Szótár szerint tõszámnév.) Ennek a szónak az elemzésével kíséreljük meg rekonstruálni a valamikori rendszert – amennyire lehet. Elõtagja, a heted véleményem szerint nem tekinthetõ tört- vagy sorszámnévnek, mint ahogy a század sem az az „egy század katona” kifejezésben. Annak a tisztázására, hogy a hetedben és a században elõforduló -d képzõnek mi a jelentése, más területekrõl származó szavakat is bevonunk vizsgálatunkba. Közös jellemzõik megismerésétõl azt reméljük, hogy a heted kifejezést helyesen tudjuk majd értelmezni.A század (eredeti, névleges értelemben véve) nem egyszerûen száz katona, hanem egy felsõbb kategória, olyan csapat, mely száz, a csapathoz beosztott, együttmûködõ katonát foglal magába. ASzózatban az „egy ezredév” sok esztendõ történetét tömöríti egy monolitikus képbe. A katolikus vallásgyakorlásban a tized elnevezésen tíz Ave Maria (Üdvözlégy) imádság foglalatát értik. A tized ebben a példában magasabb szintû egysége tíz egymás után elmondott imádságnak. Összefoglalva: vannak olyan -d képzõre végzõdõ számnevek, melyek magasabb szintû fogalmakként azt fejezik ki, hogy hány, egymással viszonyban álló egyedet foglalnak egységbe.

Finnugorász

hat: "finnugor eredetű ..."
hét: "ugor eredetű ..."
nyolc: "valószínűleg elhomályosult összetétel, második tagja '-c' 'tíz' ... finnugor eredetű ... nehéz megmagyarázni ... de a finnugor nyelvekben nem példátlan ... ilyen számnevek akkor keletkeznek, amikor a nyelv a hetes számrendszerről lassan a tízes számrendszerre tér át ..."
kilenc: "... elhomályosult összetétel, második tagja '-nc' azonos a harminc második tagjával, ez a tíz jelölése, finnugor eredetű ... valószínű jelentése 'egy híján tíz' ..."

Finnugorász2

A manysiknál rendkívül gyakori a 7-es szereplése: aranyosvizű 7 tó, 7 méhbeli 7 magzat, 7 Taremfi, 7 óriás, Viharisten 7 fia, hét éjjel, hét nappal imádkoztak, hét tél, hét nyár múlva fölkelek stb. A 7-es számrendszer, amely Egyiptomban is elterjedt, alighanem babiloni vagy még inkább szabir eredetű. Babilonban 7 volt a rossz szellemek, a világrészek, zónák, fémek, színek, az alvilági és égi körök száma.

A hetes szám a testünkben

Tény, hogy néhány változás valóban hetes ciklusokban zajlik le szervezetünkben. Például bőrünk elszarusodott felső rétege mintegy hét nap alatt, hajkoronánk pedig hét év alatt újul meg teljesen. Nagyjából hét hónapos korunkban nőnek ki az első tejfogaink, amelyeket aztán hétéves korunk környékén veszítünk el. A kislányok körülbelül tizennégy éves korukban válnak biológiai értelemben nővé, és negyvenkét éves (6x7) koruktól kezdve várható, hogy előbb-utóbb bekövetkezik a nem kívánt klimax. A sejtek aktivitása pedig a hetedik „X" után kezd hirtelen csökkenni. Végül még egy érdekesség: az ember memóriája hét különböző szót tud egymás után megjegyezni.

Egy hasonló honlap...

Pesti István, April 2006



Nyitóoldal