You can't have both of them the crown of thorns and the thirty pieces of silver.

Ugorok


Sej, haj denevér, bennünk van az uhor vér.


Ugor népet nem ismer a történelem tudomány. Nyelvészeink adták ezt a nevet a feltételezett finnugor nép "magyar" ágának. Annyi gyakorlati alapja van, hogy a környező szláv népek a Trianon utáni Madarsko-t korábban Uhorsko, Ugorsko néven emlegették. (Hitler => Gitler!) Az Uhorsko finnes etimológusaink szerint a "hegyek fia" névvel fordítható. Ennek kissé ellentmond, hogy már az óegyiptomi nyelvben is "uhor=kutya", de nem a Kutya csillagkép után. Bár állítólag bennünk van a kutyavér..
A népnevünk az oroszoknál, lengyeleknél "wenger=szárnyas" a fejfedőn gyakran viselt tollak után. Felemlegetik Jugria nevét a Pecsora és Usza folyók vidékéről, a Jun-gar kaput Kínából valamint a T-ung-us vidékről (telungu) a Sun-gari folyót. [Sungar a rural nepáli (gauli) nyelv. Sing a song Viszayen területén: Kutyapi, Kutiapi (Maguindanaon); The body was called sungar-sungar or burbuwaya; the neck,burubunkun; the strings, dulos; the fretboard, pidya; and the tuning pegs, birik-birik. Viszont a "kuta=erőd, bástya". Turkic "kut=soul".] Népnevünket Nyugat-Európában a több száz évvel korábban itt élt hunok után hungároknak ismerik a nyugatiak hosszú memóriájában meglevő hasonlóságok alapján, de a "H" hangot nem kedvelők azt egyszerűen elhagyják a népnévből. Még akkor is, ha írásban jelölik, mint a franciák. (Hongroise, Hollande).
Finnugorászaink szerint az "onogur, onogundor" nevet hallották félre a népek, s abból lett az ungar. Az UGOR szó előfordul Medj-ugor-je nevében is, (mezsdu-gorje, med-jug-orje).

Történészeink válságban vannak. Látják, hogy a finnugorászat (de még a turkológia is) szánalmas, de nem tudnak jobbat mutatni. Kapkodnak. A finnugorász Sudár a megfélemlített Turk társulásával őshazára talál az Ural keleti oldalán a Miassz és a Tura folyók környékén. Közben mások a kazahok földjén lelnek régészeti párhuzamra. Sajna, a régészet nem népekkel, hanem kulturákkal operál, s nagyon nehéz hitelt érdemlően egy leletet adott néppel azonosítani. A nyelvészettel pedig megbuktak történészeink. Az írott "források" abszolut többsége hamisításnak tűnik. Ilyen körülmények között nem csoda, ha sok magyar alternatív történelmet kezd alkotni, hiszen az is magába foglal annyi bizonyítékot, mint a "tudományos" változatok.
Az én történelmem ezektől eltér. Nem mesélek, nem gyártok szépirodalmat, csak a mindenki által ellenőrizhető nyelvi sajátosságok alapján mutatok rá, hogy merre jártak őseink. Ahol nem rokonaink maradtak, csak szavaink. Majd a genetikusok egy őszinteségi rohamukban megmutathatják, hogy génjeinkből hagytunk-e el valahol valamennyit, de ennek már nem lesz nagy jelentősége.
Az én történelmem elvi okokból nem tanítható. (PÁNMAGYAR) Viszont nem is Józsinak, a kanásznak írom, hanem a professzor uraknak, hogy legalább ők legyenek képben a magyar múlttal kapcsolatban. Ha tanítanák, hamarosan bennünket is úgy támadnának, mint Isten kiválasztott népét, vagy a herrenvolkot.
Cseljabinszk, az ugor őshaza: A régebben kizárólag magyarnak aposztrofált tarsolylemez, részleges lovastemetkezés, hármas halom stb már csak a mémek vándorlása kutatóink szemében, de néhány agyagdarabra még rá lehet kenni a "magyar" [a Káma partján Hungarus] népjellemzőt. A kunhalmok, a lovastemetkezés a Távol-Keletig vezetnek bennünket, s akkor mi lenne az urali "őshazákkal", meg a finnugor nyelvvel? Európa észak-nyugati tájaira pedig bizonyára a szarmaták vitték a tarsolylemezt, a magyaroknak köze sincs..
Felnégyelés előtt: "nincs is egy pontosan azonosítható területű őshaza" Régészet: A Tiszántúlon, és kisebb részt a Dunántúl keleti peremvidékén megjelenő népesség nem a tárgyi hagyatéka, hanem az eltérő temetkezési szokások alapján körvonalazható.
Foglalók: jelenlegi ismereteink szerint a Kárpát-medence X. századi leleteinek nagy része az új hazában került ki mestereink keze alól. Sej, haj denevér... Korai gepida.
Van olyan elképzelés is, hogy a magyar volt az ősnyelv, s 14000 éves leletről (galliai gyűrű) magyar szöveget vélnek leolvasni. Nem osztom nézetüket.

A "szláv" gén koncentrációja

R1a y Hg elterjedése

Tarsolylemez

Mely nép hozta a Kárpát-medencébe?
A régészeti leletek tanusága szerint a tarsolyt használták a szarmaták, avarok, longobárdok is, de nem lemezes technikát alkalmaztak, mint a "honfoglalók".

Tarsolyos honlap. Tarsolyos 2.
Ahol a "honfoglalók" megtelepedtek: E ritka méltóságjelvények megoszlása a 10. századi magyar szállásterületen belül igen egyenetlen. Közel kétharmaduk a Felső-Tisza-vidék 11 temetőjében koncentrálódik, olykor lelőhelyenként több is előkerült (Karos, Kenézlő, Eperjeske). Előkerült ugyan néhány darab Cseremiszföldön, illetve Skandináviában is, ezekről azonban joggal tételezi fel a kutatás, hogy vagy magyar művészek alkotásai, vagy idegen csapatokban zsoldosként szolgáló magyar harcosok tulajdonában voltak.

Tarisznyás rokonság
A veszelovói tarsolylemez legközelebbi párhuzama a tiszabezdédi. Ezt már Erdélyi István is megállapította idézett cikkében (95.). A hasonló jegyeket Fodor István így foglalja össze: „A két lemez alakja ugyan eltérő, felületük kidolgozásában azonban több egyezést is találunk. A mintáktól szabadon hagyott felületet (a hátteret) mindkettőn kerek poncokkal töltötték ki. Közel áll az állatalakok megmintázása is. A veszelovói lemez oroszlánjain az említett spirálvonal és a bordák jelölése igen közeli a bezdédi lemezen az életfa két oldalán lévő állatalak (szenmurv) megmintázásához.” (A szenmurv az iráni mitológia egyik szereplője, félig madár, félig nagymacskaszerű ragadozó, magyarul pávasárkányként is említi a szakirodalom.) Összeesküvés: Az előadók összegyűjtötték és bemutatták a nyugati Elő-Urál középkori tarsolyait. Láthattuk mind a két típust: a magyar szakirodalomban korábban volgai bulgárnak nevezett szerényebb kivitelű változatot, valamint a Kárpát-medencében elterjedt, trendi palmettás lemezzel borított magyar tarsolyok helyi példányait. Natalja Krilaszova bemutatta az egyszerűbb típus cseremisz és mordvin változatait, valamint láthattuk a lemezes magyar tarsoly szintén a Volga–kámai finnugor területekről származó példányait is. Az előadók által pedig a Káma mellékről származtatott, szintén szaszanida-szogd motívumokat őrző tarsolylemezek pedig a Kárpát-medencéből kerültek elő.

Körültáj a Taj Mahalnál.
2011 tavaszán Dél-Pest megyében, Bugyitól néhány kilométerre találták meg a legújabbnak számító tarsolylemez leletet. A magyar történelmi emlékeink között különlegesen fontosak a gyönyörűen díszített tarsolylemezek, amelyek jellemzően csak a magyarok leletanyagaiban fordulnak elő. Poppe (1955:204) szerint a "-taj" suffix egy birtokos jelzős szerkezet: "one who has X" => valaki, akinek van X tulajdona. Mangghuer grammar.

Művészettörténet
A honfoglalás idején a legelőkelőbbek tarsolyait a korábbi öntött veretek helyett az egész fedőlapot beborító nemesfémlemezzel kezdték díszíteni. Ez jellegzetesen a honfoglaló magyarok hagyatéka. Kincskeresők

Levédia
Ebből a korból való a magyarok által viselt keresztény szimbólumot ábrázoló első használati tárgyak egyike, egy tarsolylemez, amely talán legjobban jellemzi az akkori magyar hitvilág összetett voltát. Még Levediában készült az a tarsolylemez, amelyen egyenlőszárú, bizánci kereszt, körülötte pedig a pogány hitvilág életfája és fantasztikus állatok láthatók.
Hunor s Magor: Miután a két napbarnította dalia alánokat hasznosításra esetleg kereskedelmi célzattal begyűjtötte, nekiállt tarisznyát gyártani.

Turkia pisztosz králész
Pazar lószerszámok, övek, tarsolyok, szablyák, íjak. A bezdédi tarsolylemezen rovásfelirat törökül: Könyörülj, nyujts Uram reményt ! A benepusztai szívgégen magyar és török rovásszöveg: Örs úr öve.

Magyarút körök
Láthatóan a Felső-Tisza vidékén élt a legtöbb magyar a tarsolyával, de aztán asszimilálódtak. Mire elfoglalták Pannoniát, már levetették törzsi szokásaikat. Azért 200 évnek kellett eltelni, amíg Pannoniát "Magna Hungária" után átkeresztelték Hungáriának. [Magna Hungária a Megyer törzs ősi lakhelye. A korban még "Manys" ország vagy Ugoria lehetett, ami később elhunosodott. :-) ]
Dentu Megyeria
A tanácskozáson szó esett arról is, hogy valószínűleg a magyar törzsekhez köthető a korabeli viselet egy fontos kiegészítője, a fémveretekkel és lemezekkel díszített bőrtarsolyok meghonosítása a Kárpát-medencében. A honfoglalást megelőző időszakból nem ismernek ilyen típusú leleteket a régészek, így a Volga és az Urál közötti térségben a 9. század végén elterjedő fémdíszekkel ékesített tarsolyok "divatja" a magyar törzsekkel érkezhetett meg Pannóniába.
A bagdadi tolvaj
E ritka méltóságjelvények eloszlása a 10. századi magyar szállásterületen belül igen egyenetlen. A fellelt 27 példány közül 16 darab a Felső-Tisza vidékén került elő, hatalmi központok, földvárak (Kisvárda, Szabolcs, Zemplén) környezetében. A Közép-Tisza vidékén négy, a Duna-Tisza közén négy, a Kisalföldön három tarsolylemezt ismerünk eddig. (A Dunántúlon letelepedett népek lakhattak, nem volt szükségük tarisznyára.)
A sírokban talált pénzeket a 884 és 926 közötti időszakban verték, ami arra utal, hogy ezt a tárgytípust a 10. század első felében használták őseink, későbbi használatuknak, továbbélésüknek eddig nincsen nyoma. A Kárpát-medencén kívül előkerült néhány darab a Volga vidékén, Skandináviában és Bagdadban is.

Keleti minták
A néhány, régóta ismert keleti tarsolylemez(töredék) a Volga–Káma-vidéken és a Dél-Urálban került elő. Időrendjüket tekintve javarészben a Kárpátmedencei anyaggal párhuzamosak, tehát nem értelmezhetőek a hazai anyag korai előzményeként, és nem köthetőek magyar etnikumhoz.
A tűzgyújtó eszközök közt ritkábban ugyan, de hazánkban is előfordulnak azok a figurális kialakítású, bronzmarkolatú, de alsó részükön vasból készült, ún. bimetál csiholók, melyek legnagyobb számban szintén a Volga–Káma–Urál régióban és az Ob folyó vidékén élő, finnugor nyelvű népek lakta területeken terjedtek el a 9–11. században. Kisebb számban felbukkan ez a típus a rusz-varég lelőhelyeken, valamint Észak-Európában is.

Temetkezési vállalkozók
a sutton hoo-i lelet abban hasonlít a tarsolyokra, hogy veret van rajta. ha jobban megnézed kijönnek a különbségek: méret és funkció, a sutton hoo-in berakás van a tarsolylemez lemezből készül, az erszényvereten figurális ábrázolások vannak a tarsolyvereteken növényi ornamentikát találsz, állatábrázolás csak hármon jelenik meg de ott is van mellette növényi ornamentika. Sutton Hoo: Itt az ember lemaradt.
Ráadásul az angol királysírból előkerült tarsolyban nem tűzcsiholó készlet volt, hanem pénz. S nem tartalmazott török feliratot, mint a turkiaiak, hanem magyaros motívumként "egy ember két állat között" szerepel rajta. Tarisznya pedig régebben is volt, később is használták, de a "honfoglalók" lemezes technikát alkalmaztak. Táska leletek a "Pinterest" gyűjteményében.

Láthatjuk, hogy a tarsolylemez a 10. században eléggé elterjedt lett Kelet-Európában. Vagyis nem tekinthető magyar jellemzőnek, mivel számos nép területéről megtalálták kb ugyanabból az időből. A magyar tarsolylemez arra bizonyíték, hogy a sztyeppe felől népcsoport érkezett hozzánk, melynek nyoma a mai Észak-Magyarországon végig vezet.


Lovas temetkezés

A ló olyan volt valaha, mint napjainkban az autó. A kisember az apostolok lován vagy jobb esetben egy gebén közlekedett. A politikusoknak paripáik voltak. S mint az elterjedésből kitűnik, a tarisznyás magyaroktól elkülönülten, a Közép-Tisza vidékén telepedtek meg a lóbőr húzók.

Katolikus
lovas temetkezés: a holttest ->lóval együtt történő eltemetése. - Mint a lovas népeknél ált., az ősmagyaroknál is szokás volt.

Lótartás szavaiból
Az ugor lovaskultúráról tanúskodik ló, nyereg, fék, ostor szavunk ugor kori származása, a másodfű, harmadfű (ló) korjelző kifejezésben tükröződő szemlélet, amely a voguloknál is él. [Vogul: "luv=ló". (O my Luve's like a red, red rose). Hawaii: lio, mandarin: lua.] Esetenként ehhez a szócsoporthoz sorolják a kengyel szótövét (a tárgy és neve későbbi) és a ’zabla’ jelentésű emlőt. Ez utóbbi jelentés kiveszett, miként a ’lóra ül, száll’ jelentésű ellik szavunk is, amely uráli örökségként ott lehetett már az ugor kori lovasterminológiában (Mészöly G. 1929; Hajdú P. 1953: 49–50; Hajdú P. 1962: 81–86; TESz I: 750). [Van, aki a FÉK szavunkat a német ficken vagy a magyar "fekszik" szóból eredezteti. Mások az ÉK elé tett F-fel magyarázzák, vagy a lószerszám (cap-istrum) fej szavának módosulásával.]
R. Blench (Archaeology, Language, and the African Past) szerint Afrika több nyelvében a marha/cattle neve . Xamtanga: löva. Burji: láli. Gawwada: . Afar: la. Konso: low-aa.
Proto-Turk *Lhəw-Lhä =a small horse

Átvétel?
A kazak régészek egy türk harcos temetkezési helyét tárták fel az Altajban. Megállapításuk szerint a harcos a 7. században élhetett. Megtalálták mellette fegyvereit is: sisakját, tegezét, íját, egy kardot és több szablyát, valamint egy lovat arany szerszámokkal. A részleges lovas temetkezés közös szteppei, pusztai öröksége mind a török, mongol, mind az iráni lovas nomád népeknek. A "nyereg", kengyel szavaink is ótörök eredetűek. Üzbég "nyereg=egar". [Rögtön felnyerítek! Balinese: Nyereg=(sereg), slide a bolt on door, unlock with a key. Nyerít: (jerit) cry, shout. szerző Norbert Shadeg. OLVASÁSRA AJÁNLOTT!] Méneseknek NYARgaló futása..
A "nyereg" a legtöbb nyelvben egyszerűen "ló-szett" (sed-lo) Old English setlan (“to settle, seat, put to rest”). [Magyar Katolikus Lexikon > S > sedes iudiciaria. sedes iudiciaria, sedria (lat. 'itélőszék'): vármegyei ›bíróság. "sedeo 2 sedi, sessus = ül".] Szék/chair: Italian: sedia. Turk: sandali. Tatár: sake. Latin: sella. Maltese: siggu. Sicilian: seggia. Throne "seggio maggior".
Aki kenyeret "szeg" az vág-ja a kenyeret. (Csak az első vágás a kenyérszegés!) Angol Sexton > Fr. Sacristain > Segster > L.B. Segrestar-ius eklézsiai terminus: Segrester. (Dictionary of the Scottish Language: John Jamieson). Latin secta, fem. past participle of secare "to cut". Vajh a székelyek között is sok volt az alul hosszan vágott? Valag? Hermész (Merk úr) gyermeke..

Ny-ungar (Gamilaraay) "horse=yaraman". 'I ride a horse.'= a'jaranga. A ló Ázsiában. In many of the languages of Sulawesi and the Lesser Sundas, this word is unanalyzable, as with Makasarese, Komodo, Manggarai jaraY, Ngadha dzara, or Kambera njara ‘horse’, and here it is clearly a borrowing of Javanese ajar-an, with apocope and loss of the morpheme boundary. Noongar nyelvből: Moonshine = Meuc cong. Moon = Meuc. Breast = Peep. Inni kell.. [Iszik: Bizonyára a finnugor ju- módosulata!.-)] A ló, amikor NYERÍT, NYIHOG, kimutatja a fogait. Central Melanau: "nyipen=fog/tooth" (Nippon!). Vajon rokona a yarrafa (Eucalyptus_marginata) a lónak (yarraman)? The Noongar peoples also know the tree as Cherring, Djarryl, Jarril and Yarrah. Tájkép csata után.

Hangot ad ki: nyerít, nyihog - nyikorog, nyekereg, nyávog, nyivákol, nyafog, nyüszít, nyög, nyöszörög, nyikkan. Talán a veszélyérzet hangja, mielőtt kinyiffan. Poliszémia az állathangutánzó szavakban?.. (Poliszémiának, vagy többjelentésű szavaknak nevezzük, amikor a szó másodlagos, és további jelentései az alapjelentésből fejlődtek ki, arra utalnak.)

Nyereg szavunk a lovas népeknél
Belarusian: sjad-ló. Macedonian: séd-lo. Russian: sed-ló. Chichewa: sadu-lo. Polish: siod-lo. Bulgarian: sed-ló. Czech: sed-lo. Serbo-Croatian: sed-lo. Slovak: sed-lo. Slovene: sed-lo. Lower Sorbian: sod-ło. Ukrainian: sid-ló.
Érdekes, de nem a szláv KONY=LÓ szerepel a nyereg etimológiájában. Igaz, az oroszoknál egyedül LÓSAGY a paci neve. Ebből rövidülhetett a magyar LÓ szó! ..:-). Vajon hol lett a SZÉK szavunkból SZÉD ? Latin sedem (nominative sedes) "seat, throne, abode, temple". A sedan szinonímája a délolasz "seggietta", ami varég vagy siculus maradvány lehet. Hungarian "segg=bottom". Wiki: From Old French siege, sege, seige, from Vulgar Latin *sedicum, from sediculum, from Latin sedem. Czeglédi: szád 1. hegyszorosnak, völgynek kezdete, bejárata, 2. üregnek, üreges tárgynak nyílása, szája...’. Sanskrit "sad=sit/ül". Welsh: "sedd=seat". Gaulish: "sedlon=seat". (Allan R. Bomhard). sedentary OCS "sedeti=to sit". Lithuanian "sedmi "to sit".
Ugr. šd ‘field, land, steppe, mountain’. Novi Sad. Arb. sadd- ‘montagne’. Chechen: Seda (Sieda) – star.

Karácsonyi János: "A szlovén nyelvben (mint a többi szláv nyelvekben is) e szó (főnév) szék (sjek) annyit jelent mint vágás (most a belőle képzett sekati igében él, épp így a latinban is secare... hivatalos latin nyelvben Si-culi, Ci-culi." (A magyar hold kisebb, mint a katasztrális..)Latin: "culus =bottom". Si-culus? avagy kicsinyítő a "culus"? Italian "sedere=segg". A szék szavunk Japántól (szeki) [turkish: seki] az afrikai Hold-tó vidékéig (suki) megtalálható. Lehet tippelni, mely nép terjeszthette el..
Varga Csaba könyvéből: "Tiramu Kast Sándor könyvéből mutatok be itt tágabb nyelvi kapcsolatokat is: magyar "segg" = török "sagri" (hátsó rész) = mongol "següke" (szék) = japán "szeki" (ülés, ülőhely) = inka "siki" (far, ülep) = kelta "szig" (ülni). (Így érthetjük meg, hogy a "segg" és a "szék" szavunk csak árnyalatban különbözik egymástól, s aligha kell sokat gondolkodnunk, hogy megértsük, miért.) "

Húzták a lóbőrt
A lovas temetkezés a jelek szerint csak a módosabb és kifejezetten gazdag családok körében terjedt el. A halotti szertartás során az elhunyt lovát megölték, s bőrét oly módon nyúzták le, hogy benne hagyták a koponyát és a lábszárcsontokat. Levágták az állat farkát is. A lenyúzott bőrt összehajtották, s a lábak mellett az elhunyt baloldalán helyezték el. Ennek egy változata a jelképes lovas temetkezés volt, amikor csak a lószerszámot tették a sírba. Innét: Aki mélyen alszik, az húzza a lóbőrt.

Helybenmaradók
Ugyanakkor jelentos mennyiségben állnak rendelkezésünkre olyan párhuzamok keleten, egészen az Urálig, amelyek a magyar honfoglalás általánosan elfogadott 895-ös idopontja után, vagyis a 10. században kerültek földbe, tehát egy idoben a Kárpátmedencei honfoglaló anyaggal.
A mutatott néhány lelet tényleg valóban nagyon magyaros. Különösen az Anjou- liliom.

Herr mész?
Etnogenezis: Lake Uyelga in Kunashak District (Chelyabinsk Region).:
They found there rich burial places of ancient nomads, who were ancestors of Khasars, Black Sea Bulgarians, Danube Magyars and Hungarians.

részleges lovas temetkezések
Eleink Érdy Miklós
Az eurázsiai részleges lovastemetkezések történelmi lépcsői a következők: ősi shanrong sírok (Kr.e 8. sz.), Ordos vidéki sírok (Kr.e. 6–3. sz.), távol-keleti xiongnu sírok (Daodunzi, Bajkál-vidék) (Kr.e. 2. sz.), közép-ázsiai xiongnu/hun sírok (Jenyiszej vidék, Balhas-tó vidéke, Irtis mentén Szidorovka) (Kr.e. 2. sz – Kr.u. 2. sz), Pontusi-steppe hun sírjai (Kr.u. 4. sz.). Az utóbbiakat a Káma-Bjeleja-Ural-folyó menti korai magyar, ezüsttel teli lovassírok (Kr.u. 6–8. sz.) párhuzamaival vethetjük össze. Végül a Kárpát-medencei hun sírok (Kr.u. 5. sz.) ahol a honfoglaló magyarok gazdag lovassírjai (Kr.u. 9–10. sz.) is feküsznek.
Agyafurtak: Fóthi Erzsébet (2001) esztergomi előadásában bemutatta, hogy Tankejevkában számos lovastemetkezéses sír halottjának a koponyáján besarjadt, gyógyult trepanáció (koponyalékelés) nyomait találták. A koponyalékelés egykori gyógymódja pedig a magyaroknál gyakori.


Diadém

Hun diadém
A kölni múzeum példánya Odesszából. Arany hun diadém. Kicsit hasonlóak találhatók a kora középkori koronák, fejdíszek között. Különösen igaz ez a lombard koronák vonatkozásában.

Trójai faló: Fejpánt csüngőkkel, de egy kicsit más.. Görög diadém: nincs üveg berakás.
A csornai diadémnak több hasonló párja van a világban. A hunzáknál - ugyan textilből - ma is hasonló fejdíszt használnak a nők.

Temetés

padmalyos sír

(das Nischengrab, grave with a sidewall niche. Podboy.) Ha a "honfoglalók" nem ismerték, akkor kik terjesztették el népünk soraiban?

Már írtam a témában. Azért vigyázzunk, mert nem csak kulturjellemző a temetés módja, hanem a geológiai viszonyok függvénye is. Nem könnyű padmalyt építeni homokos talajon, vagy sírt ásni sziklába. Fátlan területen halottat égetni..
Persze, számos módja van a halottkultusznak, s egy nép általában egyféle módon vesz végső búcsút szeretteitől. Megszólal a sírvilág: Országszerte ismert volt a Dunántúl nyugati részét kivéve a padmalyos temetkezés. A sírgödörbe oldal- vagy fenékirányba üregeket ástak (oldal-, fenékpadmaly), melyet gerendákkal, deszkákkal béleltek ki. Az egyes sír ritka volt, többnyire egész családokat temettek a padmalyos sírba. (Oldal irányú bevágás a padmaly, vég irányú befúrás a fülke sír)

Foglalók
Mivel a honfoglaló magyarok nem használták általánosan a padmalyos sírokat (esetenként padkás sírokkal találkozunk, főleg a lovas temetkezéseknél) csak nagy fenntartással lehet esetleges kontinuitásról beszélni (BALASSA 1989,34).

HALIKOVA–HALIKOV: Ősmagyarok a Káma és az Urál vidékén: Bolsije Tigani temetője.
1985-ben fejezték be a feltárást, mintegy 200 sír; a sírok D-DNY–É-ÉK egyenetlen sorokban.
a) 5 esetben padmalyos sír (ez a volgai bolgároknál is)
b) Tájolás: NY–K
c) Koporsónyomok, nyírfakéreg- és nemezmaradványok
d) A fejnél kézzel formált gömbölyű aljú edények, 1 db korongolt korsó (1981-ig), faedények nyomai is (mint a bolgároknál)
e) 12 sírban részleges ló, általában a lábnál
f) halotti szemfedők 9 sírban: nem egész arcosak

Hunok Kínában
A temető a Luo-folyó medencéjében található. [lua = black horse with white mane; fearful] Mindegyik gödörsíros elrendezésű és a legtöbbet kelet-nyugati irányba tájoltak.
A halottak fejét keletre fordították, a felkelő Nap irányába és mindenkit hanyatt fekve helyeztek örök nyugalomra. A legtöbb sírban a régészek fa koporsó nyomait találták meg.
Érdy Miklós korábban Pekingtől északra látott hasonló zsong sírt, amely nem más volt, mint a padmalyos temetkezés egyik korai előfordulása.

Szarmaták
A dél-oroszországi sztyeppékrol származó szarmaták nomád törzsei a Kr. u. 1. században jelentek meg a Kárpát-medencében, és igen hamar a térség meghatározó elemeivé váltak.
Ahogy a törzsek életmódja megváltozott, úgy tűntek el az eurázsiai sztyeppén elterjedt korábbi nomád szokásaik, hagyományaik. Ezt figyelhetjük meg a halotti rítusok esetében is. (riitiH, sanskrit) A korábbi szarmata korszakokra, szállásterületekre jellemzo igen színes, változatos temetkezési szokások rendkívül leegyszerűsödtek, eltűntek pl. a katakombás, padmalyos halom- és aknasírok (KULCSÁR 1998). [Amiből gyanítható, hogy a sztyeppén sem volt mindenki szarmata.]

Régészet
Az avar kori sírforma markáns és jellegzetes kialakítású, a padmaly mindig nagyméretű, az aknában gyakori az állattemetkezés. Fontos azonban megjegyezni, hogy az avar kori padmalyos sírok esetében, ha ritkán Temetőfeltárás is, de előfordul, hogy az állattetemet (lovat) helyezik a padmalyba és a halottat a sír aknarészébe. A fülkesírokra ez nem jellemző. A honfoglalás kori padmalyos sírok jelentős száma ún. félpadmalyos vagy jelképes padmalyos temetkezés, ilyenkor a padmaly olyan keskeny, hogy a becsavart test vagy a koporsó nem fér el benne maradéktalanul. Avarok: Az avar=zsuan-zsuan azonosítást napjaink történészei, régészei nem fogadják el, helyette általános az a vélemény, hogy a kárpát-medencei avarok a heftaliták utódai. (is!) Avar sírokban is előfordul a yue qi néppel azonosított padmalyos temetkezés. (Magyarország "Holdkirályság" volt.)

Türk
A Netajlovka-i temető légvonalban mindössze 700 m-re található a Verhnij Saltov-i temetőtől, a Severskij Donec túlsó, keleti oldalán. A temető teljes sírszámát a már több mint 500 feltárt sír mellett a lelőhely teljes kiterjedése alapján egyesek 15000-re becsülik.104 Legfontosabb jellegzetessége, hogy mind leletanyagában (pl. máig az egyetlen kazár kori lelőhely az erdős sztyepp régiójában, ahonnan bizánci solidust ismerünk), mind pedig az ott megfigyelt temetkezési szokásokban élesen elüt a környezetétől és a déli füves sztyeppi Sokolovskaâ Balka-horizonttal vethető össze. Erre utal a leletanyag mellett a padmalyos sírok nagy száma is.
A közlemény szerint Türk Attila régész, az MTA Magyar Őstörténeti Témacsoportjának tudományos főmunkatársa úgy véli: a kaukázusi leletanyag nem pusztán hasonlóságot, hanem megdöbbentő azonosságot mutat a honfoglalás kori leletekkel. Purse-lid.

Mongolia
G. Eregzen mongol régész a hun sírok összehasonlító vizsgálatáról tartott előadást. Elmondta, hogy jelenleg körülbelül hétezer helyet azonosítottak be Belső-Ázsiában, Mongóliától egészen az észak-kínai területekig. Az eddig feltárt területeken tizenhárom féle temetkezési módot találtak, de a többségük négy fő típushoz sorolandó. Ezek közül a legérdekesebb a padmalyos sír, amelynek analógiái a nyugati-hunoknál is megtalálható.

Rémhírek
A település közelében feltárt mintegy 170 sír szintén a környező magyar népességtől elütő etnikai csoportra utal. Más a temetkezési rítus, mint általában az Árpád-kori temetőkben, itt a sírok padmalyosak (a sírgödör egyik oldalfalába üreget vájtak). Minden elhunyt fejjel dél-délkelet felé feküdt – talán Mekkát sejtették abba az irányba.

Szarmaták
Mint a fentiekben már utaltunk rá, a Kr.e. VI-V. századra az Urálnál már kialakult (vagy legalábbis kialakulófélben volt) az új színezetű leletkör. A prohorovkai sírmezőket a szauromata temetőkkel ellentétben a rítus sokszínűsége jellemzi. A lényeges vonások közé tartozik az idegen - talán keleti - hatásra elterjedt D-É-i tájolás, a padmaly, ételmellékletként a juh mellső lába.

Doris Srinivasan - 2007 - Social Science:
podboy burials in Gansu, Tarim Basin, Semirichie, Fergana, Zeravshan valley, and northern Bactria (To körök útja?)
Máshol: Evidence for the Yuezhi: the Podboy Tomb.

Kína
Of utmost significance is the study of the Haladun cemetery in the central part of the Gansu Province, in the territory of the presumed original homeland of Yueh-chih (Kaogu Xuebao 1992.2). In 12 out of 18 graves, burials in podboys have been discovered.

Holderő
The Archaeologist Yu. Zadneprovskiy compared funerals with “podboys” (in Russianspeaking literature - digging a niche in the side of the grave where the deceased is placed), described by his Chinese colleagues in Gansu – the city of Haladun, Minkin, with those from the areas around the Ili river, the Issyk-Kul lake, and the Ferghana Valley and found a great similarity in the funeral rites. Out of all of them, 80% were in the pits, which is typical for the Sakas and 17% with the podboy, which, in turn, were typical for the Yuezhi. He also described over 300 podboy funerals in the area of the Ferghana Valley and Isfarin. This led him to believe that these cemeteries actually marked the Yuezhi’s migration to Central Asia.

Yue, a Hold
The Ysyk Kul region is rich in nomadic burial sites and some 370 tombs had been noted by as early as 1960. Of these, 80% were in pits, and attributed to the autonomous Sakas, and 17% in podboys, tentatively attributable to the Yuezhi.
Doris Srinivasan szerint nem csak a Yue-qi népnél fordult elő a padmalyos temetkezés, hanem Dél-Szibéria más népeinél is..
Bulgaria
Vainberg 1990, 285-286 and 294-296; Regarding the Bulgars, the opinion of B. Vainberg is somewhat contradictory. She ties them to the niche burials ( podboy ), which appeared on the territory of the Dzhetyasar culture in the fifth century and were practiced until its demise (in the ninth century). B. Vainberg assumes that this may he a result of the migration of a population from Turpan (of a possible Tocharian origin) or from Europe, presuming that a certain part of the tribes, subject to the Huns, moved back eastward (Vainberg 1990, 187 and 193-194). While not being directly connected to the Bulgars, the pit burials with niches, which were traditional for the Dzhetyasar culture, are of greater interest. This type of burial rites died away in the third to fourth centuries, the last actual pit burials occurring in the fifth century. These burials, however, were practiced among the Bulgars between the eighth and the tenth centuries (see for instance Rashev 2003a, 16-41; Flerova 2002, 173). According to Vainberg 1990, 292-295, the Bulgars came from Eastern Kazakhstan (along the Irtysh River), migrating there in the fifth century as a part of the Tele tribes, which moved westward after 540.

A Jeti-Asar kultúra a Szír darya mentén létezett, az Aral-Kaspian sztyeppén. Komplex gazdaságuk volt, amely a természeti forrásokat kihasználta. Földművelés, állattartás, gyümölcstermesztés, halászat, vadászat.. Gazdaságukat mesterséges öntözőhálózattal tartották fenn. A hét komplexum közül a legnagyobb Altyn-asar volt. L.M. Levina tárta fel Badaik-asar és Tompak-asar környékén levő temetkezési helyek kunhalmait (burial mound). A kisebb erődítményekben is voltak tornyok, amelyek fényjelzéssel üzentek egymásnak, ha baj volt. A település rendszer a 8. sz. során a klimaváltozás hatására megsemmisült, ugyanis a Kuvan-darya és Eski-darya kiszáradt. M.V.Mednikova és A.P.Buzhilova antropológiai elemzése szerint Kos-asar lakossága rövid életű, egyenes fekete hajú, mongol külsejű ember volt.

Mint láthatjuk, a padmalyos sírok a Sárga-tengertől az Alpokig megtalálhatóak. Mivel legkorábbi említésük a Kárpát-medencére a 2. század, így keleti elemként értékelhetjük. Elterjedésüket többen a yue-qi nép vándorlásával hozzák kapcsolatba.


Fetter
A nyelvi adatokból adódó relatív kronológia szerint a nyugati ótörök nyelvi hatáson belül három fázis különíthető el. A lótartás szavai közül például a béklyó és a gyeplő az első fázishoz tartozik. [A fék-ló különösen török eredetű! "bokagi = török: béklyó, lábbilincs"; bogun = boka; but = láb (fut, angolul) Croatian: "bukagije=béklyó". Tagalog: "bukung-bukong=boka". Visayan: "fetter=báklid" . Bár a turk "bekcsi=őr" (bekle =hold on), ami feltehetően a "beka, heka" (Hold, kapu..) szóra vezethető vissza. Innét asszociálva a Yue-chi lehet, hogy nem is "holderő", hanem csak "holdőr" ?] So-bek pedig ott bekkelt Pál-bek teraszától délre. Hu-Bal is arrafelé volt Holdisten.
A fémek ára miatt a boka bilincs késői elterjedésű. De a lovakat muszáj volt féken tartani a legelőn, mert ha megriadtak, messze futottak volna. Béklyóval nehéz futni.. Cantonese bik lik=fék".
Zabla: English: bit. A zabla /"zub=fog"/ magyar neve a FÉK volt. A zobálo=eszik párhuzamot is emlegetik, gondoljunk a fag=eszik párra! Tooth = zub = fog. [A sumerológusok szerint a ZU a sumer FOG/tooth.]
Az "eszik" szóra Európában elterjedt szavak: német "essen", angol "eat" (Edd, ha "edible"!) és a skót is "ette". Ír "ith", slavic "jest", italian "mangiare", norman "mangi", romansch "magliar" and comorian "hula". [a fog PIE részes esetének írják az "et" szócskát.] A cseh "koni=ló" szájában is "ud-id-lo" volt a zabla/fék. Az ógörög az odvas fogával "édo" a húst, elegánsabban "szarko-fag". (5th BC Attic: phagé'en.) A zazaki: fek=mouth. Míg régebben azon csodálkoztunk, hogy a szavunk csak a Pacific térségében tűnik fel, most arra döbbenhetünk rá, hogy számos nép nyelvében megleljük.
Fog: Tamil: pal. Telugu: pannu. Sabah Bisaya: nipon. Arabic: sinn. Kannada: hallu. [Greek: dónti mogherini (Tyskland?). Hausa: hak'ori. Khakas: tís. West Frisian: tosk. Quechua: kiru. Mandarin: csű. A malayalam is a fogával (pall) fal. Bár az F-fel kezdődő szavak ritkák, mint a fehér holló arra.]
Nem kizárt, hogy az ókori Egyiptomban pre-görög nyelvet beszéltek, hiszen a koporsó (qrsw = karaszu?) neve "sarkophag= hús evő" volt (szinonímája a DRWT =dar-út?). De ennek a fogyásnak nem sok köze lehetett a fog szóhoz. A coffin (koporsó) kölcsönszó az ógörög kóphinos, kosár után.) A koporsó a turk-perzsa-arab nyelvekben tabut, a germánoknál a görög hús után bizonyára "sarg", ami a testet zárta körbe orsószerűen. [A spark: SAROK szavunk: Afrikaans: hoek; Catalan: racó; Romanian: ungher; Russian: úgol. Persian: rokh]. A koporsó szavunk finnugorász nyelvészeink szerint a csagatáj (mongol vidék) "kuburcsak=kis láda" félrehallásából keletkezett. Talán, mikor Magor ellátogatott a Sárga folyó kanyarulatában élő Hunor testvéréhez..:-). Koporsó szavunk megfelelője tehát a hellénben: kuparisszo-sz. (Aczél József). Topa nyelven "ko po-chen" az kapus. (Pelliot). Figyelemre méltó a "rokon" finn koporsó: arkku. Ami tán az arch és a kuu összevonása.

Lan lánc asterlánc, Eszter merre jársz?.. Bokalánc: Belarusian: lancúh. Bulgarian: ver-íga. Mandarin: liánzi. Greek: Ancient: hálusis. Kazakh: tizbek. Uzbek: tizma. Ukrainian: lancjúh. Slovene: veriga. Serbo-Croatian: lanac. Russian: lancúg. Finnugor lánc: A lánc szó első írásos előfordulása 1405 körülre datálható. Jövevényszó, valószínűleg egy nyugati vagy keleti szláv nyelvből, vö. szlovák nyelvjárási lancuch, cseh régi nyelvi lancúch ’lánc’.
Kötél: Turkish: halat. Slovak: lano. Polish: lina. Greek: chorde. Occitan: córda (csorda?). Armenian: paran(-csol, kötelez?)
A világsajtó tele van a Krím félsziget orosz megszállása körüli hírekkel. A beszámolókból sajnálatosan kimaradt, hogy ez egy ősi magyar föld – még Hunor és Magyar jogán. (Tatároknak, karaimoknak, görögöknek coki!) Hebrew word "karai", which means the one who is reading. The oldest evidence of Karaite presence in Crimea dates back to 1278.
A karajka oldal szépséghibája, hogy a 9. században még nem voltak izraeliták Kelet-Európában. Főképp nem ők lakták Krum kán őshazáját.

A történészek máig nem találtak elfogadható magyarázatot a nyelvünk és más nyelvek között található rokon szavak eredetére. Ugye, néhány szó, mint a finn-permi népeknél is van, az szinte minden nyelvnél előkerül. De az angol, mongol, szanszkrit, turk, görög szavak sokasága nem magyarázható pusztán egymás közelében éléssel. Akkor hogyan kerültek át nyelvünkbe/-ből ?



Pesti István 2017 március

Nyitóoldal