Arman
Annak idején TI-GRAN, a nyilas megalapította 3 másik várossal együtt TIGRANAKERT városát.
De mit tett DI-GRAN örmény király ?
..digin, meaning mistress, madame or lady.
Perzsa mondat: "To kaz mehant digran bighamy nashayd ke namat nahand adami"
DiGran. Gran a spanyolban nagy, a katalánban mély jelentésű.
Eltér a királylistától:
Szép Ará unokájával hal ki a Hájk uralkodóház, és az oldalági leszármazottak ragadják magukhoz Örményországban a hatalmat. Ennek az ágnak nevezetesebb uralkodói között tartják számon Digránt, aki Kr.e. 580 és 535 között vezeti az országot, és a birodalom határait kiterjeszti. Ennek az oldalágnak az utolsó sarja Váháken, aki a Nagy Sándor elleni háborúkban veszíti el az életét. Nagy Sándor Kr.e. 330-ban bekebelezi Örményországot. A II. uralkodóház, az Arsacidák hatalma Kr.e. l46-tól Kr.u. 428-ig tart. A dinasztia kiemelkedő királya Artaxerxes /Kr.e. 111-86/, aki meghódítja egész Kis-Ázsiát, és az örmény birodalmat a parthusoktól függetleníti. Az ő fia Digrán /Kr.e. 86-53/, aki legyőzi Parthiát és meghódítja Kappadóciát, végezetül felveszi a szeleukus koronát, azaz Asszíria, Babilónia, Palesztina királyságát.
Örmény királylista
Tűzföld - vagy az olajé?
"Azerbaijan is a geographical name. On the one hand this name is linked with the population, which lived in this region for thousand of years before our era, and who were mostly fire-worshippers. Local population considered that fire was their God and so they worshipped the fire. "Azer" means fire. The Turkic name
"Azer" was used for this territory for a long time. The word "Azer" consists of two parts - "az" and "er". In Turkic languages, "az" means a good intention and a fate of success. Thus, the word "Azer" means "a brave man", "a brave boy", "the fire keeper". The word "Azerbaijan" originates from the name of an ancient Turkish tribe, who resided in those territories.
They do not look like the Turks at all, they look like Armenians and Persians of today, you can not see a long crooked noise like Aliyev has for example; as a matter of fact the Great Armenian king Digran the Great was a Parthian prince from that region before he was crowned king of Armenia and king of kings of Armenian empire.
Napszakok - Kasmír
subhan = reggel
subh?y = hajnalban
saman = este
digar = délutáni ima (főnév)
digran = délutáni ima (határozó szó)
Classical Armenian
According to Greek mythic tradition, Armenia was named after Armenus, one of Jason's Argonauts. Herodotus, writing in the fifth century B.C., states that the Armenians lived in Thrace and then moved into Phrygia, from which they crossed into the later Armenian territory. Strabo, writing in the first century B.C., states that the Armenians entered the territory from two directions, one group coming from Phrygia in the west, the other coming from Mesopotamia in the southeast. Although by neither account were they the original inhabitants of the region, Xenophon records in 400 B.C. that they seem to have absorbed most of the local dwellers.
Golden Age of Classical Armenian. Between these two time periods one further distinguishes two stages of the Armenian language: post-Classical, spanning the sixth and seventh centuries, and Pre-Middle Armenian, from the eighth to twelfth centuries. After the seventeenth century, Armenian developed into a modern form which has split into two varieties: West Armenian and East Armenian.
Klasszikus örmény
Az egyházi élet színpada a Perzsa-Örményország területére került, ahol a Szt. Gergely családjából származó Partev Szt. Izsák katholikosz (387-436) figyelme egyértelműen a kereszténység megörzésére és az ország vallási függetlenségének megtartására, a nemzeti identitás megörzésére irányult. Ez a törekvés a mostoha politikai helyzet ellenére sem maradt eredménytelen. Ebben a korban alkotta meg Meszrop Masdoc vardapet az örmény ábécét, ami lehetővé tette anyanyelven működő iskolák megnyitását és a Szentírás népnyelvre fordítását. Ez szinte egyértelműen maga után vonta a liturgikus reformot és a korábban szír-görög nyelven végzett szertartások nyelvének megváltoztatását. A klasszikus örmény nyelv (grabar) ettől a kortól kezdve az örmény liturgia hivatalos nyelve.
Építészet
A 4. század elején Örményország felvette a kereszténységet (Kr. u. 303). Az áttérés oka a következő volt: a III. Tiridatész (Trdat) király és György, a Felvilágosító, az Örmény Egyház alapítója által vezetett királyi csapatok tűzzel-vassal elpusztították a pogány templomokat, és az ősi szentélyek romjain újakat emeltek az újonnan bevezetett kultusz gyakorlására.
Piros, vörös
Sok piros
Maori: whero
Portuguese: vermelho
Catalan: vermell
Galician: vermello
Cantonese: hung (a Hungar "vörös ember", vagy "Hun nép" ?)
Mandarin: hóng
Vietnamese: hóng
Latvian: sarkans (macEdon nyelven csak kígyó)
Basque: gorri
O'odham: wegi
Tagalog: pula
Tupinambá: pirang
Vanuatu: pili
Roro: biro
Vér
Sok vér
Arabic: dam (mint Damaskush)
Armenian: aryun (mint aryan)
Korean: pi (mint piros)
Turk nyelvek: kan
Zulu: igazi
Erzya: ver'
Estonian: veri
Finnish: veri
Lakota: we
Oirata: 'we
Aymara: wila
Singales: Lé (mint mahlé)
Gujarat: khun
Phrygian word Gordum, which means 'city'. Gorsium?
A vanuatu szigeteken használt "vörös=pili" szóhoz:
Papuroka Afrikában.
A zulu "vér=igazi"-hoz:
... "Vero nihil verius" = Nothing truer than truth
Törököt fogtam:
"Twrch" means "wild boar" in Welsh
Még innét:
Old Irish Orc tréith "Triath's boar"
Damaszkusz
Azt is mondják, hogy a Nagy Mecset nyugati minaretje, amelyben Ganzalí és Ibn Tumart, Maghreb uralkodója tartózkodott, a tűzimádók temploma volt, s midőn itt
fellobbant a láng Haurán emberei ebbe az irányba fordultak.
Kigyóimádás - Pallas
(kigyókultusz, ofiolatria), vallási kultusz, mely Ausztráliát kivéve, hol kigyó nincs, a világ minden részében többé-kevésbbé szokásban van. Ugy látszik, hogy a K. részint a földalatti istenségek, részint a tűzimádás kultuszából fejlődött ki, de mindig a rossz szellemet jelképezte. A tűz kultuszából való eredetére mutat az is, hogy a hindu, egyiptomi, persa és görög tűzisteneket részint kigyóknak, részint kigyóalaku lábakkal ábrázolják. Miután gyakran megtörtént, hogy a vallás megváltoztatásával ezeket az isteneket rossz szellemeknek nyilvánították, ez a felfogás aztán megmaradt a nép köztudatában is, mely a mennyből letaszított isteneket (a hinduknál Ahi, a persáknál Ahrimán, a görögöknél a Titánok, a zsidóknál Lucifer) kigyók alakjában örökítette meg mitoszaiban. Amerika fölfedezésekor Mexiko, Peru és É.-Amerika lakói mind kigyóimádók voltak; napjainkban a K. leginkább Afrikában és Kelet-India egyes vidékein van elterjedve, hol templomokban közköltségen táplálják a szemüveges kigyókat. V. ö. Tree and serpent worship; mithology and art in India (London 1868); Schwartz, Die altgriechischen Schlangengottheiten (Berlin 1858).
A keselyűk gyászzenéje
Examples of the former include the Tibetan sky burial, Comanche platform burials, and traditional Zoroastrian funerals (see Tower of Silence). Similarly, the lack of known burials in the European Iron Age[citation needed] and the small fragments of bone found around their settlement sites has been explained by some archaeologists as an indicator of widespread excarnation involving leaving bodies on platforms for the birds to eat.
Tuva
Persian: The sharp edge of a knife is supposed to be "tiz", sharp".
A "macara=kos" kapcsán megjegyezném, hogy a női méh is kosfej formájú..
Mangol:
link: http://claw.fw.hu/History/mangol.html
Hungarian: Ég (n) - sky
Szélurak ? Légurak ? Madarak ?
French: ciel
Latin: caelum
Friulian: cîl
Afrikaans: lug
Arabic: sámāʾ
Hindi: āsmān
Middle Persian: āsmān
Latgalian: dabasi
Mongolian:
tenger
Hawaiian: lani
Urdu: ambar
Tajik: falak
Badiny és a Tűzmester
Zaratustra vallásában nincs anyaistennő-tisztelet. A jó Isten (Ahura-Mazda) mellett ott az Ármány (Ariman) - mint a rossz örök képviselője. Mindkét vallás - ez is és a manicheus is alaptételének ismeri el a "tűztiszteletet" - vagyis a szent tűz állandó életben tartását.
A "szent tűz" misztériuma emelte az Isteni Fényhez a hívőket, és a mai materialista gondolkodásnak szinte elképzelhetetlen az a hatalmas és népeken uralkodó erő, amelyet ez a hiedelem kitermelt. Gondoljunk csak arra, hogy HERAKLIOS bizánci császár (610-641) valláspolitikai hadjárata, mellyel az ún. "tűzimádókat" irtotta, szent helyeiket feldúlatta - tulajdonképpen Bizánc pusztulásához vezetett. Heraklios idejében Bizánc ellenfelei között két birodalmat találunk, ahol a tűztiszteletű államvallás gyakorlata volt. E két birodalom: a perzsáké és a Kárpát-medencei avaroké volt. Amikor Heraklios császár a bizánciaknak kötelezővé tette, hogy beleköpdössenek a "szent tűzbe", és ezt maga is megtette - megszületett a perzsa-avar szövetség Heraklios megbüntetésére és e két birodalomnak hadai Kr. u. 627-ben körülzárják a várost. Az avarok ostroma térdre kényszeríti Bizáncot és az avar kagán a perzsa hadak fővezérére bízza a kegyelmet kérő bizánci követséggel való tárgyalásokat.
Litván
Minden litván ünnep alapvető eleme a tűz (ugnis), akár oltáron égő gyertyát gyújtanak, akár máglyát raknak. Az ősi időkben a balti népekeket tűzimádónak tartották. Vilnius közepén, Sventaragis völgyében az Örök Láng lobogott. Minden háztartásban volt tűzrakó hely, melyet a család minden tagja tisztelt, de az anya gondozta és őrizte a benne lobogó tüzet. A tűznek sokkal nagyobb jelentősége volt, mint csupán a meleg és fény forrása. Szimbolizálta a töretlen köteléket a család és ősei között. A közösség Örök lángja nemcsak annak tagjait fogta egységbe, hanem az egész törzset is egyesitette az ősök szellemeivel, akik az istenek között élnek. Hosszú generációkon keresztül hitték a litvánok, hogy a holtak tovább folytatják életüket a házi tűzhely tüzében.
"Egész Litvániában szentnek tartották a tüzet. Tisztelni kellett, és tisztelettel viselkedni vele. A szenet takaros halomba kellett rendezni. A tüzet csak hideg és tiszta vizzel lehetett kioltani. A tűzzel nem lehetett tiszteletlenül bánni, beszennyezni, ártani neki. Az emberek nem köphettek a tűzbe, tilos volt rugdosni vagy rálépni. Mindezeket bűnös cselekedetnek tekintették, és az efféle tettek büntetést vontak maguk után, akár még az illető életében, akár halála után." (J. Balys: A litván folklór kincsesládikája, 1951)
Ha a tűz az ugnis, akkor az "ug-urak = tűz-urak" ?
India
...indic scholars distinguish 42 dialects of spoken marathi! ...
Falliszkuszok
Palli has become wala in Punjab (Jallianwala, Gujranwala, Dogarwala), vali in Maharashtra (Borovali, Saravali) and wari/wadi in Gujarat (Chandawari, Ambawadi, Dangrawadi) & Sindh (Kadanwari, Shanhwari, Bathewari, Fatehwari, Kardewari) - "p" changes to "v/w" and "l" to "r".
Nem mindenki tudja, de a "walag" régen nem a feneket jelentette, hanem a genitáliákat.
Skt. phala, fruit ~ Tamil (Tam.) palu
goda, wall in Telegu ~ goda means base or foundation in Beng.
pillai, son in Tamil ~ pile in Beng.
ban, rain in Tamil ~ ban in Beng.
Austronesian
Hypotheses on the origin of the Austronesian settlers of the Pacific are divided between a recent "pulse-pause" expansion from Taiwan and an older "slow-boat" diffusion from Wallacea.
Jé, a Schuch man ! The Schuch Family originated from the South part of Lake Baikal near China, in 1200.
Wallacea (in the region of modern day Sulawesi and the Moluccas)
polynesia
Fagyott víz - jég
Votic: jää
Welsh: iâ
Estonian: jää
Finnish: jää
Hindi: yakh
Tajik: yakh
Persian: yakh
Ottoman Turkish: yah
Sardinian: àstra
Aymara: chhullunkhaya
Chuvash: păr
NW-Europe: is
Sárika
Itt sárkányok vannak
The regional center: Sarkand Total area: 24,4 thousand in sq. km. Population: 45,4 thousand people Distance from Almaty: 420 km Distance from Taldykorgan: 153 km The Sarkandsky area is located in the central part of Taldykorgansky area. In the north borders on the East Kazakhstan area, in the east - with Alakolsky area, in the south - with Aksusky area and China, in the west - with Aksusky area. In area territory there are lakes Balkhash, Zhasyl Kohl, ponds.
Holdfolyó?
Around 2000 bc the Amudarya stopped flowing to the Caspian Sea, changing its course to the Akchadarya channel which was now densely settled for the first time. The water level may have reached 40-45 m above sea level (a.s.l.). Climate change is indicated as causing the Scytho-Saka migration at the beginning of the First Millennium bc.
Madarak - a szarka kapcsán
The name Sarika is derived from the Sanskrit language and means a bird well known for its lovely voice
Balkhas - madarak (armenian)
The meaning of the name Sarika is Bird, a parrot in
Sanskrit. A Sarika is a bird well known for its lovely song. Also a Hungarian form of Sarah.
Madárlesen - Sarika
zalAkA(rosh)
The word ārikā in Sanskrit means the Maina bird. Also variable with sārikā also. It is a form of Goddess Durga also. It denotes the chess or dice play also.
Megjött a Sárika
Cambodia, for instance, submitted Sarika, which translates as "singing bird".
Yuddha
Hundreds of dreadful Sarika* birds, with their awful howls, terribly fighting there, fell down upon Ravana's chariot. *Sarika bird: zoological name: Turdus salica.
Gujarat
The origin of the name Navsari has a very fascinating history. In the past, the city of Navsari has been associated with many names such as Nag Vardhana, Nag Shahi, Nag Sarika, Nag Mandal, Nav Sarika and Nav Sareh.
According to
the Parsi tradition, in 1142 A.D., when they first came to Navsari, the city was named as NAG MANDAL.
Muslim tradition, there were nine "Sarchs" of Muslims in the city and hence the name was derived as NAV (Nine) SAREH (Sarchs).
Keleti rácok
I surmise that Bulgarian сврака (svraka, "magpie=szarka"). South Slavic s(v)raka is from Common Slavic *svorka (with w:liquid metathesis in closed syllable
orC -> raC).
Nevek eredete: Sarika = Singing bird /Cambodia/
Chaba Tropical flower (the shoeflower, genus hibiscus) Thailand
Talas Sharpness; acuteness Philippines
Roke
Chamorro man's name U.S.A.
Haishen God of sea China
Mekkhala Angel of thunder Thailand
Kalmaegi Sea gull
DPR Korea
Nari Lily RO Korea
Maria Chamorro woman's name U.S.A.
Kerek
A "szláv" gén - Saul, Saul, mért üldözesz engem?
Indo-European lexicons, with the new revolutionary technology of the wheeled wagon, dated 3,500-3,250 BCEat numerous excavated sites. It isn't until more than a millennia later that wagon-chariots show up in China. The Beijing Chinese word for wheel is KuLu, which bares an interesting resemblance to a nearby Repin Centum derived Tocharian kokale.
Berezanskaja 1971 ), which were ethnic contributors in the multi-ethnic "vortex" of the Middle Dnieper ( eg. R1a1a1-
M458 GAS > Czech " pýř " fire embers )
If the Sun's wheel became the Sun's chariot - Saulės Ratas became Sauryās Rathas. "Saule" is also a common traditional Kazakh & Central Asian ( Afghan, Kyrgyz, etc. ) female name. The meaning of the name is translated as sunlight, or Sun, just like the feminine East Baltic Saulė, which is also used for a
female name.
To the West of the Middle Dnieper,  C-14 dates reflect an amalgamation of ERC Globular Amphora w/ TRB, or Funnel Beaker culture for near a millennium in Poland & Germany (R1a1a-, M458 ), then along with other Corded Ware variants assimilated Erteboelle natives while on towards Scandinavia, as some GAC did earlier while expanding the flint-amber trade with the Narva of the Baltic region, and their Uralic neighbors. Some outlier GAC Centum speakers were assimilated by the pioneering Satem Balts moving North.
Baltic ambas / Estonian hammas ), as well as the use of chamotte ceramic admixture.
English wheel - Magyar kerék
Wallon: rove
Venetian: rua (roda, ruda)
Ukrán: koleszo
Török: tekerlek
Swahili: gurudumu
Svéd: hjul
Szerb: tocsak (hasonlít a "tadzsik=tocsik" szóra.)
Albán: rrota
Szlovén: kolo
Runa Simi: qalla
Portugál:
roda
Német: raad
Norvég: hjul
Holland: wiel
Nahuatl: malacatl
Malagasy: kodiarana
Lett:
ritenis
Litván: ratas
Latin: rota
Kurd: cserkhe ?
Kazakh: dengeleg (Jókai: koldug dengelegi?)
Gall:
roth
Francia: roue
Finn: pyörá
Vask: gurpil
Bosnyák: tocsak
A kör
The word "circle" derives from the Greek, kirkos "a circle," from the base ker- which means to turn or bend.
Török: csember (chamberlain)
Tagalog: bilog (billog?)
Finn: ympyrä
Szomáli: wareeg
Sziciliai: circunfirenza
Német: kreis
A természetnek már csak ez a rendje: A Nap (Saul) üldözi a Holdat (Paul).
Eddig mindenki úgy mondta, hogy Tocsik isten (tajikistan) a "korona népe". Itt meg a "kerék népe" ? Vagy kerék isten
Koponyák hegye - nem a Golgota
Érdekességnek - Juhari Zsuzsanna ilyennek látja őseit.
Koponyatorzítás - lelet a hiányos korból. (Régebben BC 2500 és AD 200 közötti időre azt írták, hiányzik a koponyatorzítás Európából.)
Az észak-németországi Tollense völgyben a Tollense folyó partján és a folyómederben megtalált roncsolt emberi és lovaktól származó csontmaradványok egyértelmű bizonyítékai egy Kr. e. 1200 környékén folyt nagy bronzkori csatának.
Áldozati koponyák - értelmes homlokkal.
45 koponyát találtak ömlesztve egy áldozati kő közelében. Ebből 5 mindkét oldalán lyukas.
Nagyfejűek
Kimosták a Földet. Összementek a
lakók.
Researchers have observed a notable trend toward rounder skulls with smaller faces and jaws over the past 10,000 years. In fact, it seems that 10,000 years ago, our ancestors' heads and faces were up to 30% larger than now.
Eredet A csontok származási helyét a stroncium izotóp tartalmuk alapján állapítják meg. Hartai temető ?!
Egyéb érdekességek
A legtöbb mitológiára jellemző, hogy a "bal" fogalmát általában negatív értelemben használják, a "jobb" fogalmát pedig pozitív értelemben. A középkori misztériumjátékokban baloldalt jelenítették meg a poklot, jobbra a
mennyországot.
Ádám hol vagy ?
Manus = ember(cigány). Roma = férfi, romnyi = asszony.
manus manum lavat. kéz kezet mos. (Így lesz mindegyik piszkos.)
Google képek
Manoo, Manou, Manue, and Manú (German) are variants of Manu. 2: Manu is used chiefly in the Tahitian language and its origin is Polynesian-Tahitian.
Manu a napistenek fia, a pradzsápatik őse. (http://ezolemi.qwqw.hu/?modul=oldal&tartalom=1154327)
Manusok
Manuálisan - Ida (kéz) regénye
Syriac: 'īdā'
Akkadian: qātu
Borôro: kera
Greek: chéri
Coptic: čiǧ {csig?}
Dakota: nape
Erzya: кедь (kegy)
Tamil: kai
Malayalam: kai
Serbo-Croatian: aka
Adrian
Paunescu: A magyarok menjenek szépen vissza Ázsiába
Még később pedig rendszerint ezt írják: „avarok, akiket most magyaroknak hívnak”! ("Huni, qui et Avares" - Herimanus, "Avari, qui dicuntur Ungari" - Annales Fulden, "Avares, qui et Huni sive Ungari" - Vitterbói Gottfrid, stb.) Az indoiráni mitológiában a fent leírt témakörrel szorosan összefügg Manu, ill. Manu ¨a személye (vö.Boyce 1975:96). Manu vagy Manusa ugyancsak az első ember szerepében jelenik meg, ami nyilvánvalóan egy másik hagyományból ered.
Mítosz
Az özönvíz előtti nemzedék idején jelent meg elsőként az Úr Visnu a világban. Az istenek ugyanis úgy határoztak, hogy mindent elárasztó vízözönnel pusztítják ki a rossz csíráit a létezésből. Egy igazszívű ember, Manu egy napon kis halacskát fogott ki a Gangá folyamából. Szánta visszadobni a vízbe, nehogy a nagyobb
halak felfalják, ezért vízfogó edényében hazavitte. A halacska azonban növekedni kezdett: kinőtte a nagyobb cserepeket, kádakat is, végül olyan hatalmassá vált, mint egy cet. Ekkor emberi nyelven így szólt Manu ősatyához:
- Megmentetted az életemet, ezért én is megmentem a tiédet és a családodét! Hamarosan özönvíz köszönt a világra! Építs bárkát, költözz be tiéiddel, és vigyél magaddal minden élőlényből egy párat, hímet és nőstényt, a hasznos gabonákból pedig egy-egy magot!
A "tangata MANU" (madár ember) volt a győztese a Rapa Nui (Nagy út) évi versenyének.
A "haka MANU" pedig madártánc a maoriknál.
http://claw.fw.hu/History/mediterran.html
KÉZ/hand:
Borôro: kera
GÖRÖG: χέρι (el) (n.) khéri a koldus, tenyerét nyújtva, hogy ide.
A bororo Brazilia középső vidékén beszélt nyelv.
link: http://claw.fw.hu/History/amerikah.html
link: Biblia több nyelven.
Pesti István 2012 december
Nyitóoldal