Amerika 2.



Normál koponya Andok

Magyar specialisták Dél-Amerika kutatásában:
"Barna Kósa -- Melbourne, Australia: Specialised in the cultures of Mesopotamia, Palestine, and Anatolia [Turkey]. Has verified and ratified the hypotheses of Juan Moricz with respect to cultural diffusion from America and the American origin of the Magyars."

Indiánok

Dél-Amerika nyugati részen gyakran alkalmaztak koponyatorzítást. Ez északon is megtalálható, de természetesen a déli az régebbi... Egyes részeken ezen felül tetoválták is testüket. (mint a maori, pict..)
Az amerikai koponyaformák 9000 - 7000 évvel ezelőtt változáson mentek át. Az addig kizárólagos negroid koponyákat egyre több helyen felváltotta a mongolid koponya.

Hosszú koponya Koponyatorzítás Arica területén:

"Intentional cranial deformation is a long lasting and worldwide form of permanent modification of the main human head distinctive anatomical attributes. In northern Chile it was extensively done during five thousand years by populations which inhabited the Coast and Valleys from Arica ."

Chungara (Arica)

"Northern Chile and the Atacama Desert, in particular, has long been recognized as rich repositories of well-preserved archaeological remains and for its diversity in material culture."
"Chapters five and sixth address the periphery, specifically the areas of Tiwanaku expansion in the lower valleys of Arica and San Pedro de Atacama. The chronological sequences developed by M. Uhle, J. Bird, and P. Dauelsberg for Arica are discussed and reinterpreted by Rivera as he stresses the impact of Chiribaya and Tiwanaku on the Azapa sequence."

Magaslati betegségek a turisták között a Lake Chungara mellett. (4400m) A Chun/hun önelnevezésben ember jelentésű, a gara pedig több óceániai, amerikai nyelvben jelent embert.

Mamani = falcon (sólyom), aymara

Azapa völgy

A fourth level includes dazzling oases, market agriculture prosperous, melons, water melons and horticulture being main productions at Pica (S) and corn, mangos and olives in Azapa valley (N). The Northern areas have a domineering European tradition, olive trees and technology having been introduced by Italian immigrants, so bountiful that the Extreme North currently places 3rd in national ranking of olive producers. Drop irrigation is noteworthy, organic fertilisers and chemicals are common inputs in Azapa and Lluta valleys (located near Arica), for modern agriculture practises are the obvious choice in peri-urban areas.... During the summer month of February, when crop festivities are typically celebrated in Northern Chile – Anata –, very adequately coinciding with Christian Carnival, Aymaras dance for several days at La Tirana (East of Iquique) praising the ancient gods all along with the Virgin Mary, and exorcizing the devils with body shakes and facial masks. ARICA chile legészakibb városa Peru és Bolivia határ közelében, egy parti völgyben az Atacama sivatag mellett. Közelében van a CHUNGARÁ tó, mely a világ legmagassabban fekvő tava. (4400-4600m eltérő lapokon.)
Temetési rituálék a Titicaca tó környékén...
Arica

Elements of the Arica work are, however, similar to and consistent with methodologies and concepts from traditions that include Sufism, Tibetan Buddhism, Yoga, Zen, Kabbalah and the I Ching. A large part of Arica is the study of Classical Philosophy as compared to "modern" philosophy. Ichazo has pointedly asserted his understanding of the Enneagram originated with reading Classical Philosophy and Plotinus' Enneads and not as any consequence of any writing or work of Gurdjieff.

Ennead: A korai vallás öt területileg elkülönülő csoportra osztható:
-a héliupoliszi kilencek, élükön Atum (the Ennead of Heliopolis)
-a hermupoliszi nyolcak, élükön Ré (the Ogdoad of Hermopolis)
-az elephantinéi Hnum-Szatet-Anuket hármas, élükön Hnum
-a thébai Ámon-Mut-Honszu hármas, élükön Ámon /Honsu Japán főszigete/
-a memphiszi Ptah-Szahmet-Nofertum hármas, élükön Ptah (Szokatlan módon itt nem volt kapcsolat az istenek között, mielőtt a triász kilakult.)

Kígyószimbólum - Tiwanaku AYMARA

Ez az ősi indián nép érkezett a Titicaca tó (Tiwanaku) vidékéről az Azapa völgybe és a Chungará tó partjára. A vidék szomszédos az Atacama sivataggal, amely hosszan nyúlik Chile északi partvidékén, s a világ legszárazabb területének számít. Itt kerültek elő a híres amerikai múmiák, amelyek 2 ezer évvel megelőzik az egyiptomi múmiákat. Vagyis jelen tudásunk alapján a mumifikálás tudománya dél-amerikai eredetű. Persze, hogy innét vitték-e az emberek a tudást, vagy a föld különböző tájain újra és újra felfedezték, az még bizonyításra vár, akár a piramisépítés. De a valószínűsége annak a legnagyobb, hogy a legrégebbi kultúra a dél-amerikai, s innét terjedtek az ismeretek Afrika felé. A kontinens rengeteg ősrégi - ember által készített - alagutat, barlangot, átjárót rejt, melyeknek többsége még regisztrálva sincs.. A leletek alapján kijelenthető, hogy többszörös kontaktus volt az évezredek során Amerika, Afrika és Eurázsia között, ezerévekkel megelőzve Kolumbuszt.
The earliest known mummy, that of a child from a site in the Camarones Valley, 60 miles south of Arica, dates to ca. 5050 B.C. During the next 3,500 years Chinchorro mummification evolved through three distinct styles--black, red, and mud-coated--before the practice died out sometime in the first century B.C.

ARICA számos helyen Africa helyett van emlegetve. (Pl. Our ancestors are all from Arica? /fórum/)
For example, Arica cites to Ichazo's use of the word "perfectionist," and then singles out sixty-five instances in which the same word (or some variant of it) appears in The Enneagram. Arica argues that these repeated uses of the same word demonstrate a "comprehensive non-literal similarity" between the two works. The doctrine of "comprehensive non-literal similarity" allows copyright protection where there is no word-for-word or literal similarity but where defendant has nonetheless appropriated the "fundamental essence or structure" of plaintiff's work. See Nimmer, 3 Nimmer on Copyright s 13.03[A] at 13-24 to 25.

Parti maya város - Tulum Turistaút Chilében.

This is why during the Third World Congress on Mummy Studies in Arica, Chile, an effort was made to rally the attendees to sign a petition addressed to the Lebanese government requesting it to make the mummies accessible to study by international scientists and scholars. The petition was sent to the Lebanese government, but it has not been acknowledged or responded to as yet.

SACATA - Amerika

Terület és nép az Amazonas forrásvidékén, nem messze a Titicaca tótól. Vajon a japánok jöttek ide SAKA-TA vidékéről?...(Város Japán főszigetén, Honsu-n. Japánban számos "szaka" nevű hely van..) Vagy a szakák innét mentek Japánba, s innét származik az ainuk arawa (7) hetes száma.. mely nagyon hasonlít a dél-amerikai ARAWA indiánok nevére.

Vércsoport - Amerika

The general rule is that all American Indians have blood type 0. However, there are two exceptions which point to the former presence of Caucasians. One is the blond and red-haired mummies from Peru, some of whom are A, B or AB. The other is among speakers of Na-Dene languages, who originated in the American northwest and western Canada. Na-Dene speakers often are type A, which is very common in western Europe. Amazingly, evidence has recently surfaced of Caucasoids having lived in the same vicinity, in Washington, Idaho, Montana and Nevada, around 7,000-2,500 B.C. Chungara tó

KOLUMBUSZ ELŐTT

Ma már közismert tény, hogy a fehér ember Kolumbusz Kristóf előtt is ismerte Amerikát, noha a "felfedező" korában ez nem volt egy közismert dolog. Ergo Kolumbusz valóban "újra felfedezte" a nyugati ember számára ezt a földrészt. Számos emberi csont tanúsítja a kaukázusi ember korai jelenlétét Amerikában. Csak az a kérdés, miként és mikor kerültek ezek a kőkori emberek oda? Hajóval? Tutajjal? A befagyott Bering-szoroson át? Esetleg a kaukázusi embertípus "őshonos" Amerikában? (Vannak állítások, miszerint Szibériában elmaradt a jégkorszak, s szárazföld kötötte össze Amerikát Ázsiával, de erre még komoly helyen nem találtam bizonyítékot.) Az antropológiai nyomok mellett természetesen genetikai nyomok valamint nyelvi és kultúrális nyomok is találhatók. Szóval a kaukázusi rassz jelenléte a kőkori Amerikában kellően adatolt, csak még a kép nem tökéletes a mikor? honnan? hogyan? kérdésekre.

Őshonosak Közép-Amerikában

Paprika – Bab – Paradicsom – Klárisfa – Büdöske – Virágnád – Ágáve – Fügekaktusz – Levélkaktuszok – Az éj királynője – Kaktuszok – Tubarózsa – Kapucinusvirág – Naprarforgó – Akác – Golgotavirág – Hajnalka – Mirábilisz – Jukka – Rudbeckia – Fuchsia – Aster – Heliotropium – Petunia – Phlox – Pletyka – Tejfű.

Milyen fontos gazdasági növényeket fedeztek fel az indiánok, bizonyítja az alábbi névsor: kukorica, kakaófa, vanília, paprika, dohány, ananász, az amerikai bab, tök, paradicsom, amerikai földi mogyoró, máté, kínafa, ipekakuanha, kóka, maniók, batáta, burgonya, csicsóka, napraforgó. Képeskönyv Mexikóból.

ZAPOTEK kultúra:

"Bird-Headdressed Urn from Monte Albán Tomb 77 This large vessel was most likely a portrait of a Mayan individual, even with the cranial deformation traditional of Maya élite. The avian headdress may pertain to a deity known as "Ave de Pico Ancho," or the "Wide-beaked Bird." What really brings out the detail in this clay sculpture is the polychromy that has lasted since Monte Albán II. NMAH
Ave de Pico Ancho
This especially large urn better illustrates the origin of our name for the Wide-Beaked Bird deity than the one above. It has been dated to Monte Albán II (100 B.C.E.-200 C.E.), the most critical phase of the city's urban development in both population and architecture. The urn comes from Temple 7 Deer. NMAH"

Huarochiri terület PERUI KAPCSOLAT

A polinézek egyrészt Peru és Húsvét sziget felől érkeztek, másrészt Hawaii és Kanada felől. A genetikusok rokonítják a kanadaiak egy részével a polinézeket, de a polinézek tudatában Hawaii az "őshaza". Mellesleg a nyelvük rokonítható mindkét irányban. Találni a Hawaii szigeteken hasonló szavakat és a Húsvét szigeten is. Pl. a HÉT az kb. WHETU mindhárom területen.... A fehér rassz már eltünt a polinéz szigetvilágból (friss betelepülőktől eltekintve!), de még találhatóak nagyobb csoportok, ahol jellemző a halványabb bőrszin, magasabb test, nyújtottabb fel és a szakáll... Ezeket urukehu néven nevezi. uros nevű törzs él a Titikaka tó mellett is, akik Virakocsa isten leszármazottainak - valamint a Nap fiainak - vallják magukat.

IROHITO DÉL-AMERIKÁBAN

In this paper I describe and comment on the linguistic situation of the Uru of Iru-Itu (hispanicised as Irohito), a small ethnic group on the borders of Lake Titicaca, in the highlands of Bolivia. The colonial denomination for this group is Juchusuma or Ochosuma, which may be the basis for Uchuma, the first part of the compound Uchuma-taqu (taqo or taqu means “language”), the name of the group for their language, often also called Uru. I mentioned that the Uru live on the borders of Lake Titicaca, but this is slightly inaccurate. Properly speaking, they live on the banks of the Río Desaguadero, the river through which the excess water from Lake Titicaca flows towards Lake Poopo and then onwards to the salty marshes of the southern Altiplano. The Uru are surrounded by Aymara-speaking campesinos (peasant farmers). There were Uru communities on Lake Titicaca proper as well, but these communities have now become Aymara-speaking. The grammar of the Uru languages does not resemble that of Arawakan. There is no trace of this in the Uru languages. Uroz (= Urus of the “floating islands” on Lake Titicaca near Puno, Peru). Lexikális hasonlóság észlelhető az uru-chipaya és a pano-takana nyelvek között.

APA szavunk pár nyelven:
vaprah "father" Sanskrit, vappa, pia, Prakit; baba, bap, Bengali; bapa, Magahi; pio, piu, Hindi.
bapa - Indonesia, Malay, Solor, Li?o, Gane,
papa - common Polynesian
baba - Ouma
bab, babu - Efate
paa, paapaa, paapara - Maori
paapaaq - Yap
paapa - Puluwat
babi - Murray Is.
pu - Lati
a-pan - Salon
pa - Talaing, Yin, War, Semang
a-puk - Khmer
pa-e - Dana
apu-t -Kherwari, Santali
apu - Mundari
aba, ba - Kurku
apang, abbani - Gadaba
aba - Formosan Paz, Sai, Ata
abu - Mukawa
pu - Tai
apu, apo - Philippines
Apá - Mexico
papa- Spanish
ata- Turk
tatay- Tagalog
appa- Tamil
bapa- Malay
Baay- Wolof
isä- Finnish
ata/aita- Basque
apa , Dawida, father
apa , Etruscan, father
apa , Kuria Mago, father
apa , Ujgur: anya

AZ ÚR SZAVUNK
úr, grand, noble, male, lead-male /Hungarian
ural-kod to reign; to rule, govern; to master, subdue; to control Hungarian
uras lead male, buck Uralic;
*ur-usleader of the herd (the head/strong male) /FinnUgor
iuri, erwi lord Hurrian-Urartian
are male /Bayso;
ar male /Dasenech;
aro'o husband /Hadiyya;
uuroo male man /Kafa;
woro male /Mocha;
uraa man male /Wolamo;
uraa man male /Zala
*ö're man /Altaic
er, man /Turkis
ere /Mongol
ur /Tungus
orapi /Korean
ar; -ar male; remorse, regret Dravidian
*er- lord, master /Dravidian
ere anyone who is great/ Kannad.a;
er-eya a master, a king; a husband /Tamil; Kannad.a
ir-ai anyone who is great /Tamil;
er-eya a master, a king; husband /Tamil /Malayalam; /Kannad.a
er-a lord (Telugu 7th-8th cent. inscr.)
er; erce to honour; "honour, respect" Etruscan
urradh, authority, guarantee, author /Gaelic, Irish Urradha were a chief's "gentlemen" paying rent or service
urram honour, respect /Gaelic, Irish
urraim, honour, deference, submission, Middle Irish
ari-os nobleman /Gaulish
ěrus -i master, owner, lord /Latin
vir a man; a male person /Latin
Herr man, gentleman, lord /German
arsha male; brave, valiant /Avestan
iri (in Zand and Pazand) a man; manliness, bravery /Persian

ANYA szavunk
Basque: ama (mother)
Turkish: anne (mother)
Quechua: mama (mother)
Finnish: äiti (mother)
Persian: mädar (mother)
Tamil: amma
Malay: emak
Tagalog: nanay
Turk: ana
Kinai: mama
Spanis: mama
Mexico: Amá
Wolof: Yaay
Korean: Uma
Mandarin: Niyang
Yamdena: ene
Selaru: ena
Atoni: aina
Nembao: añu
Tanimbili: añi-gu
Orkon: nina
Namakir: anu
Diodio: wana
Miyako: anna

PUQUINA

Meanwhile, another, quite different group, was building a complex civilization on the southern shores of Lake Titicaca - the people who built Tiwanaku. These people developed widely appreciated trade goods and a distinctive style that gave renown to their name even in our day. These people were most probably Puquina speakers.

Amerika írása

However the recent discovery of the city of Caral in Peru, with pyramids dated to 2627BC predates Egyptian pyramids. The discovery of mummies at Arica in Chile date to 8,000BC - older than Egyptian mummies. And now, Fuente Magna , a bowl inscribed with cuneiform, proto Sumerian writing dating to 3,500BC has been found in Bolivia.
The Aymará language of Peru is developed by the Chachapoyas leaders of the Incas and earlier cultures there. ‘The rigid, logical structure of Aymará itself is ideal for transformation into computer algorithm,’ she said at the time. ‘Its syntactical rules can be spelled out in the kind of algebraic shorthand that computers understand.’ ‘The Aymará language is so pure that the NSA suspects it didn't just evolve like other languages but was constructed from scratch,’ the MI-6 source said.

Ogham írás OGHAM - 2 ezer évvel a sumer írás után

“… a leading scholar of South American antiquity believes the Inca did have a form of non-verbal communication written in an encoded language similar to the binary code of today's computers. Gary Urton, professor of anthropology at Harvard University, has re-analysed the complicated knotted strings of the Inca - decorative objects called khipu - and found they contain a seven-bit binary code capable of conveying more than 1,500 separate units of information.”
Celtic Old Gaelic Ogham inscriptions with Solstice markings in Throne Cave in North America in Oklahoma! Carbon dated to 900BC. Martin Brennan. see video at this site. Lehetséges, hogy a kelták vitték az ogam írást Amerikába, a Kr.e. 1 évezred elején. Az ogam írás nyomát több helyen is fellelték.

Múmia

Arica-tól délre eső Atacama (a világ legszárazabb) sivatagban számos múmiát találtak, melyek kora megelőzi az egyiptomi múmiákat, s elkészítésük is bonyolultabb volt. /A száraz sivatagos környezetben Arica fennmaradását a Szan Huan folyónak köszönheti./ Viszont épp a száraz, nitrátokban, sókban gazdag talajnak köszönhetően a múmiák igen hosszú időn át megőrizték épségüket. Ma ezek vizsgálatából sok mindenre fény derül sok ezer év távlatából. Pl. hogy a szifilisz létező betegség volt náluk, de a csontritkulás (osteoporosis) is harmadukat érte. A legöregebb múmia nem természetes mumifikáció maradványa, hanem igen bonyolult eljárásnak köszönhetően őrizte meg a kb. 35 éves korában - 7800 éve - elhunyt személy testét. A tudósok feltételezik, hogy Egyiptommal ellentétben, Dél-Amerikában nem 5000 éve kezdődött az elsivatagosodás, hanem a jelen állapotokhoz hasonló helyzet volt az egész holocén korszakban. Ennek köszönhető a 8000 éves múmiák fennmaradása...

Múmia

"A múmia szó perzsa eredetű, az aszfaltot jelölte, melyet Egyiptomban a Ptolemaiosz-kortól alkalmaztak a mumifikálásnál, a régebbi időkben nem.” Mumifikálás, ill. balzsamozás ismert a Kanári-szigeteken, Nyugat-Afrika egyes részein, a közép-ázsiai szkítáknál, Indiában, Indonéziában, Észak- és Kelet-Ausztráliában, Óceániában és az ősi amerikai civilizációkban - írta Kaj Birket-Smith."

Gyónás az Inkáknál:
"A gyónást egy pap jelenlétében, különös szertartással végezték el. Az égő áldozatok hamvából egy keveset a meggyónt bűnöket jelképező kőre helyezett a gyónó, és ezt a hamut ő maga fújta le a kőről." Kattints a nagyobbért

MORBUS HUNGARICUS
A tuberkulózist az ún. mikobaktériumok okozzák. [Ki látott már TBC-s majmot?!] Emberi vonatkozásban kiemelkedő jelentősége a M. tuberculosis, M. bovis, M. microti vagy M. africanum nevű kórokozóknak van. A gümőkór kórokozói fertőző váladékokkal, azaz köpettel, gennyel, vizelettel, széklettel, stb. kerülnek a környezetbe, ahol a külső behatásokkal szemben igen ellenállók. Hűvös, nedves helyen akár hónapokig is fertőzőképesek maradnak, a hőt is jól bírják.
Mycobacterium tuberculosis was identified in an extract from the vertebral lesion of a 12-year-old girl with Pott's disease from about A.D. 1000, establishing the pre-Columbian presence of tuberculosis with the most specific evidence currently available.

INCA CULTURE AT THE TIME CONQUEST OF THE SPANISH
By JOHN HOWLAND ROWE
Chachapoya (Chacha). Province and tribe. The province included also tribes called Huanca (Guanca), Chillao, and Casca-yunga. The Chachapoya were famous as vigorous warriors, and had unusually light skin. (Cieza, 1554, bk 1, oh. 78; Garcilaso, 1723, pt. 1, bk. 8, ohs. 1-3; Calancha, 1638, bk. 2, ch. 8; RGI, 4: ii-xix.)... The population included Yauyo, Manco, Larao, and Huaro (Guaro) of Huarochiri (Guarochiri Guarocheri), with a few colonists from Chocorvo. At least one non-Quechua language was spoken in it, and it included the territory where Cauki, a language related to dymara, is said to be still spoken. (SeeThe Aymara, pp. 501673.).. "...a népesség magába foglalta a Yauyo, Manco, Larao és Huanca törzseket. A nyelvük nem kecsua volt, de a területük kiterjedt a Cauki-k földjére is, ahol a dymara nyelvet beszélték. A Huanca szó a kecsua WARKA szóból származhat, s "mezőőr" "föld őre?" jelentésű. A provincia neve volt még Jauja [talán a vulkán után..P.I.] (Xauza, Sausa) a terület fővárosa HATOR SAUSA után... Az Angara [nem folyó!P.I.] egy harcias nép volt..." The Angar& were a warlike people, and the Inca settled a large part of their province with colonists from Cajamarca, Chanca, Huaro from Huarochiri, and Quehuar from Cuzco. The Angad were divided into two sections called Astos and Chacas. (RGI, 1881-97, 1: 140-44, Cieza, 1554, bk. 1, oh. 85 [Aces and Parcos]; Sarmiento, 1906, ch. 44.).... Vilcas (V&as, B&as, Vilcashuaman, Vilcasguaman). The Inca province was largely peopled by colonists, including Anta and other “big ears.”.. Quechw (Quichua, Quichiua) . The Quechua lived around Abancay and Curahuasi in a region of semitropical climate. Their name (in Quechua, QHICWA) seems to have meant warm valley [people], and was probably applied to them by their Inca neighbors.
Uru terület Inkák a spanyolok előtt
The Spaniards frequently wrote voiced stops for unvoiced stops: b for p and g for k, as in bamba (from Quechua PAMPA) and Ynga (from Quechua “IRKA"). [Lásd: Ingapirca..] Y was usually written instead of i at the beginning of a word. X and E, both sibilant sounds which Spanish has since lost, were written for Quechua ‘(s”; 186 SOUTH AMERICAN INDIANS [B.A. %BuLL.~~~ the flrst has become Spanish j, the second, Spanish z in modern spellings. L was often written for Quechua “r”; gu and hu before vowels usually stand for Quechua “w.” Hence forms like Caxamalca and Cajamarca from Q’ASA-MARKA, Guamanga from WAMARQA. The worst confusion is in the spelling of Spanish u and hu and Quechua “o” and “wa” B and 2, were used almost interchangeably for u; so, in Spanish words, the forms “vuo (hubo!)” and “cibdad (ciudad)” are not uncommon. Quechua WIL'KA-PAMPA becomes Vilcabamba, or even Bilcabamba. Initial h is added, or omitted capriciously (“horden” for “orden”). Moyobamba, Muyupampa; probably from Quechua MOSOPAMPA, round valley Huaro (Guaro) of Huarochiri (Guarochiri Guarocheri), with a few colonists from Chocorvo. At least one non-Quechua language was spoken in it, and it included the territory where Cauki, a language related to dymara, is said to be still spoken.


Érdemesnek tartom elolvasni Hancock: Az istenek ujjlenyomatai c. írását, mely részletesen foglalkozik Dél-Amerikával.
Akit pedig a régi mítoszok érdekelnek annak ajánlom figyelmébe a "Huatya Curi and the five Condors" c. írást. A történelem előtti "kőépítők" és az inkák kapcsolatát feszegeti ez a pdf .

in the Huarochiri Manuscript, which was written almost entirely in the Quechua language by an indigenous author between 1598 and 1608 (Bauer & Dearborn 1995). It refers to a certain star group as the “three stars in a straight line” that were individually called Comdormi (a condor), Suyuntuytapas (a vulture), and Guamantapas (a falcon), all birds of prey. It is uncertain whether the term refers to the three stars in Orion’s belt or the three stars in the head of Aquila, since either asterism is equally plausible. There is a different Inca reference to a star group called Orcorara, however, which is described as “three stars, all equal.” That undoubtedly refers to the stars of Orion’s belt, and cannot apply to the three in Aquila. Since Orion’s belt was called by the distinctive term Orcorara, it seems likely that the “three stars in a straight line” refers to the three stars in Aquila. hasonló témában...
német nyelven..

Tolték főváros - Tula/Tollan Otavalo

A "cara" nép költözött a területre, kiknek vezetője a Shyri volt (Mindenek ura). Ma kecsua "kultúrközpont". (Kiruhuan Kuchahuan egy ősi mese a két szerelmesről..) Nem messze esik tőle Ibarra (Fehér város), mely a Vér-tóval szomszédos. /pre-inca ultúra/
Ingapirca: Jelentése: "Az inka fala" esetleg "Inka erőd", (Az "Ynga" más olvasatban "Irka") és a Cañari [kanyari] nép lakta.

Quito

"I have thirteen living indígena godchildren and five white-mestizo godchildren in the Otavalo area and others in Quito, Salasaca, Chordeleg, and Saraguro. I have returned to Ecuador to see them almost every year since 1978. The observations and adventures of my Otavalo godchildren and compadres (Sp. ritual kin) surface frequently in this book." "Quito" régi neve "Quitsa-to", ami "A világ közepe" jelentésű. Környék folyói: Napo és Arajuno [Arahuno]. A Cuyabeno folyó mentén él az őslakos SIONA nép. (Észak-Amerikában meg a sioux/sioan)
Ecuador: A Santa Barbara folyó két kis mellékfolyócskája megőrizte eredeti indián (cañari) nevét: Guaymincay és Shio. SHIO (Sió) folyó van Japánban és Magyarországon is.

Tiwanaku  map

Saragur, suni, chichak..


A kutigurok rokonai, a saragurok szintén Ecuador lakosai.

"Two elements, -CAPA and SHAPA, although possibly of imperial (Inca) origin, are heavily skewed in their distribution to the region around (and somewhat beyond) the Saraguro region. In the Quichua language they generally have connotations of royalty (CAPA) and uniqueness (SHAPA). What might this tell us? Another possible Quichua element, HUIÑA, (meaning in Quichua, 'emergent,' or 'growing'--but in the Saraguro area connoting a kind of spirit being, both beneficient and dangerous and usually associated with lakes--is heavily distributed in the Saraguro region and the northern Cañari region, but not elsewhere. What does this tell us? And, finally, the element GURO (as in saraGURO). GURO is almost entirely restricted in distribution to the greater Saraguro region." "Finally, we note a few other toponyms plotted below. BUELA, BURO, BIRO and AMBI are primarily restricted to the Quito/Otavalo region; LEO to the Ambato region; -NAG and BUG to the Riobamba area."

..még egy ismerős Amerikából:

"139 AD Ptolemaus Claudius geographer writes of the Huns next to the Dnyper in Eastern Europe calling them Khuni and Suni. " ..hogy valaki ne véletlennek gondolja: A SUNI a HUAROCHIRI környezetben található. (Peru)

Indiánok Dél-Amerikában
Suni és chicha nép:

Well–known cultural clusters in the Sierra include the Otavalo of Imbabura–Carchi, the Tigua–Zumbagua of Cotopaxi, the Colta of Chimborazo, the Canari of Canar and Azuay, and the Saraguro of Loja. The Awa, Chachi, and Tscháchila of the northern coastal region speak mutually intelligible dialects of Barbacoan. In the Amazonian region, Shuar, Achuar, and Shiwiar are Jivaroan languages, though those identifying with the latter may speak Achuar, Shuar, Quichua, or Záparo. The Waorani, Záparo, and Cofán (A'i) speak languages unrelated to other language families of South America, and the Siona and Secoya speak Western Tukanoan. Ecuador első kézből..

Csicsa, Punjab:

"There are seven small villages under Chack no 254 R.B. and Chicha is one of those small villages. Chach 254 comes under Faisalabad, city of Punjab in Pakistan. "

Chicha a "magyar őshazában",az Uralon túl:

The settlement was existing during the transitional period from the final Bronze Age to the Early Iron Age. At about that time the inhabitants of the steppes are told to have changed their way of life from formerly farmers to nomadic people with a great importance of horses under the influence of climatical change. Chicha has been one of the major archaeological sites for the transitional period from the LBA to the EIA in the forest-steppe of Western Siberia.

Hajvágás az INNA ünnep előtt Ünnep Amerikában:

On the night before the main event, which is the Chicha (Inna) festival, the women of the town dressed in their finest molas, many carrying high the flag of Kuna Yala, and danced with each other in an undulating celebration of joy... The Chicha had been declared ready, and that meant the Inna is to begin.
Amikor a chicha (sör, kukoricából v. gyümölcsből) elkészül, kezdődik az Inna ..

Magyar "forrásokban"
Riport Győrffyvel

"A magyarok szoros kapcsolatban lehettek valamilyen onogur nevü néppel, hiszen az ungar, hungarus név is ebből vezethető le. [Jó nyelvész bármiből bármit levezet.. P.I.] Priszkosz rétor (473 körül), aki beszámol Attila udvaráról is, elmondja: 463 körül az Ural vidékén előnyomultak az onogurok, szaragurok és urogok."

Priskos

"E nagy népmozgásról egyedül Priszkosz rhétor, a hun történelem során már megismert jeles bizánci történetíró számol be. 463 táján barbár követek jelentek meg Konstantinápolyban, a szaragur, urog (ogur) és onogur nép képviselői." "E nevek török nyelvi alapon magyarázhatók, a saragur fehér ogurt jelent, az onogur tíz ogurt." Megjegyzem, már maga az OGUR sem jön tiszta forrásból, ráadásul turk nyelven nincs értelme. Persze, ha az AUGUR (ejtsd: ogur) szót vesszük alapul, az már "szemúr"-ként értelmezhető.

Bakaynál

A szabir népnevet először Priszkosz rhétor jegyezte fel: (Kr. sz. utáni 465 táján) a szaragurok, ugorok és onogurok követeket küldtek a kelet-rómaiakhoz. Ezek a népek csatát vívtak a szabirokkal, akik elűzték őket ősi lakóhelyükről, a szabirokat pedig az avarok szorították ki, ezeket pedig azok a népek kényszeritették vándorlásra, amelyek az Óceán partján laknak. [Vajon hol lehetett a dél-amerikai saragurok ősi lakóhelye? Mert a 'szabírok' ősi lakhelyét - sumerföldet - már mások behatárolták. Szép, erősorrenben helyezkedtek el a népek. Az erősebb tolta nyugatra a gyengébbet, aki mellett nyugatról egy még gyengébb volt, majd attól nyugatra egy annál is gyengébb. Így mindenki ment nyugat felé egy lépést..]

Tana-na

Tanana is an Alaska Native word meaning River Trail. Na is an Athabascan Indian word for river (you'll notice many rivers in the Interior Alaska end in na). Near Mile Marker 341 on the George Parks Highway. The George Parks Highway (numbered Alaska Route 3), usually called simply the Parks Highway, runs 323 miles (520 km) from the Glenn Highway 35 miles (56 km) north of Anchorage to Fairbanks in the Alaska Interior. Amerika nyelvei Tanana are an American Indian group located in Alaska. The name Tanana is a corruption of the Tanana Athapaskan term Ten Dona' which refers to the Tanana River valley. Among Tanana Athapaskans the term used for the Tanana River proper is Tth'eetoo', meaning straight water. The names cited in historical accounts reflect the term applied by neighboring Gwich'in ("Kutchin") Athapaskan groups of the Yukon River valley. The Tanana Athapaskans do not refer to themselves by this larger grouping, but rather by the individual band name, such as Mentekhut'ana (people who inhabit the Minto Lakes).
The Athabascan spelling of Minto is Mentee, and means people amongst the lakes. [...de mit jelent a k utana?]
Minto is in the western part of traditional Tanana Athabaskan territory.".."Old Minto, on the banks of the Tanana River, became a permanent settlement when some members of the Minto band built log cabins there. Other families lived there seasonally in tents. A school was established in 1937, but most families still did not live in Minto year-round until the 1950s. The people from the Minto band were eventually joined by families from Nenana, Toklat, Crossjacket and Chena."

...még Alaszka

Mint látható, az aranyásók földjén van Salcha folyó. Nekünk viszont van Szálka falunk.. Ott van Tolovana folyó, nekünk van Tolna megye. A Yukon folyónál élnek a Tlingit-ek. A Bajkál nyugati oldalán pedig Tinglit/Chile nevű nép élt. Érdekes népnevek az indiánoknál: Nip(ig)on, Mo(n)soni, Mayo indians, Hun(t)latin...

Az észak-amerikai na-dene nyelvtörzs lényegében egyetlen családból (atapaszk nyelvcsalád) valamint pár különálló nyelvbôl áll. Ezek a nyelvek két területen találhatóak. Az elsô Kanada nyugati fele, ahol általában kis néhány ezer fôs közösségek vannak, de nagy területen szétszórva. A másik USA délnyugati része, ahol a legnagyobb észak-amerikai nyelv, a navaho (150 ezer anyanyelvi beszélôvel) található. Ugyancsak itt beszélik a navahohoz igen hasonló apacs dialektusokat. Ez a nyelvtörzs sok tekintetben különbözik Amerika többi nyelvi csoportjától. Elsôsorban a nyelvek nagyfokú hasonlósága és egyértelmu rokonsága szembetunô. Ezen kívül több jel is utal arra , hogy a na-dene nyelvet beszélôk késôbb érkeztek Ázsiából mint a többi indián nép.

Mandulaszemű olmec Na Dene

Ms Steward szerint a Na Dene nép Genghis khán elől menekült Amerikába 1233 táján. Az ellenlábasa viszont a kínai eredetű "pre-Columbian műalkotások"-ra hivatkozik.

The story of this monumental tragedy is described in the solid research of Canadian scholar Ethel G. Stewart, in The. Dene and Na-Dene Indian Migration 1233 A.D.: Escape from Genghis Khan to America, ISAC Press, 1991. After 40 years of unrelenting effort, Ms. Stewart has uncovered a scenario that deals a hard blow to historical fallacy of cultural isolation in pre-Columbian America. Dene tribal names are derived from those used in the oases of Central Asia at the beginning of 13th century. These indicated that the Kutchen, the Navaho, Apache and 17 small Dene Tribes along the Pacific coast from Southern British Columbia to Northern California come from the Oases of the Tarim Basin, while all other Dene Tribes except the Altai Naiman leaders of the fugitive migrants had their origin in the kingdom of HSI-HSIA, which included the Ordos region of the Yellow River, and the Oases of Kan-Su.

Some linguists have argued that the nature of the dissimilarities between Haida and other Na-Dene groups indicates the archaic origin of the family. Stewart refuted this, arguing that the divergence between Haida (a Turkic form of Chinese Hei T’a-T’a, or Black Tartar) and Athabascan may reflect the differences between the languages of the main army of Xi-Xia and those of their later Jurchen allies. Stewart suggested the terms people, (Dene or Diné) and black people, (Na-Dene), distinguish the Xi-Xia army from their ‘black’ (‘uncivilised’) Jurchen-Khitan (Jin) allies who fled at the same time.

Na Dene és a genetika

Innét csak az derül ki, hogy a genetikusok szerint az eszkimók és a Na-Dene indiánok a jég után érkeztek Észak-Amerikába...
A katolikus lexikonban meg lehet nézni, hány indiánt hagytak életben a spanyol és angol hódítók, miután el nem évülő népírtást végeztek Amerikában. Amit pedig kihagytak, azt a behurcolt járványok megoldották.. Olvasható, hogy milyen szerzetesrendek hirdették az igét Dél-Amerikában és milyen főbb nyelvcsaládok vannak arra...
Merritt Ruhlen és még többek szerint a Na-Dene népek már 6-8 ezer évvel ezelőtt migráltak Amerikába. Amivel egyet lehet érteni vele: A vándorok hajókkal utaztak. Szergej Starostin a Na-Dene népeket a Dene-Caucasian főcsaládba sorolja, egybe az észak-kaukázusi, sino-tibeti, jenyiszeji és baszk nyelvekkel. A jenyiszeji rokonságot Edward Vajda a Nyugat-Washingtoni Egyetem munkatársa is osztja. A genetikusok szerint is eltérő tulajdonságú nép a Na-Dene az amerind többségtől. (Már csak az "A" vércsoport miatt is..)

Sioux

(Rakattu ja dizig, illa füsti hezod..)

The author is an established expert on the likely movement of the Dene and Na-Dene peoples to North America in 1233 CE as a response to the conquests of Genghis Khan. During nearly 500 years of violence, war and diversion, North Kan-su and its Etzina region was occupied by Hsien-pi tribes from the Leao River, close to the area of Chinese ship building. Hsien-pi tribes, called Tu-ku-hun, were present in North Kan-su, the Koko-nor region and in the southern Tarim kingdom of Shan-Shan. J. Edkins, China Review, V. 25, 1900/01, "The Dakota Language" identified the Sioux language as Mongol. Hun völgy Észak-Amerikában: Huron may mean "Valley of the Hu", or Hu Valley. If the Huron in the province of Ontario actually did live in the valley of a river, the meaning of the name Huron by which they were known to the early French fur traders may well have meant Hu Valley.

A GUAJIBOAN nyelveket gyakran rokonítják az ARAWAKAN, ARAUAN és CANDOSHI nyelvekkel. A guajiboan nyelvcsaládba tartozik a: HITNÜ, MACAGUAN, MAKAWANE, AGUALINDA és GUAHIBO nyelv. Kolumbia (Dél-Amerika) ÉK-i részén élnek. A hét nő (hitnü) már egy nyelvész, Mosonyi úr figyelmét felkeltette 30 évvel ezelőtt. Sajnos, nem publikálta kutatási eredményét, vagy csak számomra nem hozzáférhető... Érdekességként említem, hogy a csecsenek másik neve che-che-het .

Phoenician style hut found in Tibet Phoenician style hut similar to Tupas on Easter Island and Chulpas in Peru

Phoenician style hut found in Tibet, Similar to Tupas on Easter Island and Chulpas in Peru


Kőművesek az Andokban

Megfigyelhető, hogy az építészek nem használtak kötőanyagot a falazáskor. Mivel azért a földrengések miatt a stabilitásra különösen ügyelni kellett, a kövekbe csatornát vájtak, amit folyékonyra hevített fémmel töltöttek ki. A fém lehülve megszilárdult, s szilárdan összekapcsolta a köveket...
..és földművesek:
Az Andok tetején már az inkák, illetve az őket megelőző civilizációk idején is csapadékszegény időjárás volt nappali forrósággal és erős éjszakai lehüléssel. Mivel enni kellett, úgy oldották meg a növénytermesztést, hogy keskeny és sekély csatornák sokaságával hálózták be a földet. A víz ellátta a növényeket nedvességgel, s nappal hűtött éjszaka fűtött...

Eleven nyomok

Recent genetic samples from remains in Illinois show that the rare European DNA was around centuries before European exploration. Today, haplogroup X is found in about 20,000 American Indians. Oppenheimer say that the Obajiwe(sp) Indians of the NE US have the highest precent (25) of the 'X-gene' than all other Indians in the US. We know the Na Dene people arrived about 7,000 years ago, but there's really nothing keeping other Turkic people from arriving 3700 years ago.

For the Native Americans , this haplogroup encompasses 25% of the Ojibwa, 15% of the Sioux, 11% of the Nuu-Chah-Nulth, 7% of the Navajo, and 5% of the Yakima.

A magyarok között az X mtDNA 0,9-4,5 % gyakorisággal található meg. Európában Orkney szigete vezet megközelítve a 8 %-ot.. Európára az X2b jellemző, Amerikára az X2a és Afrikára az X1. A dél-amerikai populációban a yanomami nép vezet X mtDNA gyakoriságban.

Név "Hajnal Latin-American name In Latin-American, the name Hajnal means- dawn."

Inkák Európában

..újabb őshaza?..
Régészek dolgoztak a Szt Miklós templom feltárásán Borgarsyssel-ben (Norvégia, Sarpsborg), s miközben néhány rózsabokrot kivágtak csontvázakra leltek. 2 idősebb férfi és egy gyermek csontváza került elő. Amikor a darabokat összeillesztették, különös látványban volt részük: A koponyák hátulján egy érdekes csont volt. Ilyen koponyákat eddig csak Peruban, az inka kultúrából találtak. Ebből gondolják, hogy tán a perui hajósok elérték anno Norvégiát.
Mitokondriális DNS vizsgálat során már találtak távoli utazót Norvégiában. Egy nő csontvázából nyert minta alapján azt Fekete-tenger melléki bevándorlónak tartják..
Szlovák olvasó jelezte, hogy náluk feltehetően sosem jártak inkák, de ilyen fura hátsó koponyacsonttal számtalan esetben találkoztak a középkori temetőkben.
Mi lett Aba népével?..

Pesti István

Vissza az Amerika 1. lapra.
Tovább az Amerika 3. lapra.
Nyitóoldal