Szkíta
Globális
Hasonlóan a hun hagyományokhoz, a szkítákat is népnek, vagy népszövetségnek tartották. S számos honfitársunk gondolja úgy, hogy a magyarság ősei.
Wikipedia szkítái
ugor provincia
Az isszédok az i. e. 7. század elott vélhetoen az Altaj környékén laktak, és onnan költöztek, valószínuleg az i. e. 8. században, az Urál hegység keleti oldalára. Előlük menekülhettek a finnugorok Magna Hungáriába. Persze, az altaji párducbőr kacagányt vagy a cseljabinszki R1a1 (overdraw) gént se feledjük! Bár mások a pazyriki kultúrát a VI-II századra datálják.
Szkíták
(történettudomány) az ókorban Európa és Ázsia füves pusztáin, főleg a Fekete-tengertől északra élt lovas nomád népek. A görögök élénk kereskedelmi kapcsolatokat tartottak fenn a szkítákkal.
Múlt kor
Az szinte bizonyos, hogy Közép-Ázsiában erős birodalmat hoztak létre, hiszen az i.e. 3. századtól már önálló pénzt is vertek, melybol számtalan példány fennmaradt. Ugyanez figyelheto meg a krimi partvidéken, ahol a görögökkel folytatott kereskedelem során használtak pénzt. A szkíták között azonban a legértékesebb áru a ló és a hozzá tartozó lószerszámok voltak, amelyeket jó áron értékesítetek a piacon. Kedvelt árucikkük volt a rabszolga, valamint a megmunkált fémek árusítása. Azt is tudjuk, hogy Hellászba gabonát is szállítottak.
Szabó Gábor szkítái
Nadrágban lovagoló, lóhátról nyilazó népek, akik nem mind azonos nyelvet beszéltek. Fenotípusban is nagy eltérések láthatóak. Az asszír források kóbor népként emlékeztetnek rájuk. A szkíta gyüjtönév. 10-50 m magas halomsírok maradtak utánuk. Nöi harcosok vannak. A finnugorokhoz hasonlóan embereket ejtenek foglyul, akiket eladnak rabszolgaként a görögöknek. Halottaikkal nem ritkán emberáldozatokat is temettek el. Sámánjaik vannak. Letelepedett és vándorló egységeik voltak.
Lámpaernyő készítők
Hérodotosz szerint szkíták az emberi bőröket bőrré cserzik, hogy az azokból készült tokokban (tegez) a nyilakat tarthassák, amit egy „végső, pusztító sértésnek" szántak.
Hírek
Hérodotosz görög történész beszámolói például hosszan írnak a szertartásaikról, a fegyverkezési szokásaikról és a nomád életmódjukról. Ám Ventresca Miller és munkatársainak kutatása most arra enged következtetni, hogy talán többféle népcsoport élt ebben az idoőszakban a területen.
Terebess szkíták
más néven SAKA, iráni eredetč nomád nép; a Kr. e. VIII–VII. században vándorolt Közép-Ázsiából a mai Oroszország déli területeire, és ott gazdag, eros államot hozott létre. A szkíta birodalom – amelynek központja a Krím-félszigeten volt – évszázadokig fennállt. A délorosz sztyeppen élő szkíták erejét a Kr. e. IV. és a Kr. u. II. század között a szarmaták morzsolták fel, belső-ázsiai csoportjaik pedig a Kusán Birodalomba olvadtak be. A XVIII–XIX. századi romantikus történetírás a szkítákat („szittyák”) a magyarok és a hunok közös ősének tartotta.
Zajti Ferenc Szkíta, magyar
A Nemzeti Újság 1939 május hó 30-i számában egy Londonból keltezett cikket közöl a cikk írója, mely szerint „A
magyarral majdnem azonos nyelvu népet találtak Észak-Indiában .
Hunzák
Koponyatorzítás Élo hagyomány, ahogyan az is, hogy lovas szertartás során mutatják meg az újszülött gyermeket az égnek.
A világ felépítése a következoképpen néz ki: a középso világ a mi világunk; van ezen kívül hét alsó világ és hét felso világ (figyeljük meg a népmesei varázslatos hetes szám visszaköszönését egy másik hunoktól származó kultúrában!)
Nevük eredete: Tibetiül hun+za=”a hunok szállásterülete”. Burusaszkiul (hunzául): “húnts”=visszacsapó nyíl, íj – “Az íjasok hazája” (Az eléhetö szótárak nem mutatnak hasonlóságot a magyarral.
halanc=moon. hazaar=thousand. hilaal=virgin. himaltar=gate. hun=building material, from trees. mac?hi=honey.
maghun=necklace from pearls. makaai=corn. mirch=pepper. mos=flood of water. altar=twenty. )
Etimológia
Az angol scythe = kasza. Szekállak:
A protogermán "segitho" sickle=sarló szóból fejlődött ki, amely a PIE "sek" (szeg, vág) szóra megy a seggünkig.
A hosszú nyelü kasza a 2. évezredben terjedt el, de a rövid nyelüt már a mükénéi kultúra használta. Sarló (sicle) nélkül pedig a földmüvelés elképzelhetetlen. Pannoniát pedig "kenyérországnak" is nevezték, ergo itt is használni kellett a gabonavágó szerszámot.
Igy tehettek a letelepedett, földmüvelö szkíták is.
Wiki szkítái
A királyiak, pontosabban szövetségük neve elso ízben urartui feliratokon (Išqigulu), valamint asszír évkönyvekben, ékiratos táblákon – II. Sarrukín, asszír király uralkodásának idején – jelenik meg (Aškuza, Iškuza). Szövetségük nevét a Biblia is említi: Aškuz (?????: ’askuz), illetve rontott alakban Aškenáz (?????: ’ask?naz) (Jeremiás 51: 27). Mint ismert, Tyskland névváltozata Askenáz, s a zsidók egyik csoportjának is ez a neve. A wiki szerint a zsidók királyi szkíták? Szkítopolisz.
A SZAKA maláj nyelven "démon, dzsinn, sátán" jelentésü. A teakfát (Tectona grandis) nevezik szaka fának from Sanskrit sakha, “branch, door post”. Malagasy lang. saka=cat (párduc?). Malagasy saha (“garden; orchard”). Japanese "saka= hill, slope". (Szakadék szavunk?)
Saka fa: Saka (Scythian) is a Sanskrit word which means Sagwan or Teak(Tectona grandis), generally grown in monsoon region. Moderately hard, teak is durable and fire-resistant. Other names : Saka, Burma teak, Rangoon teak, moulmein teak, gia thi, jati sak, kyun, mai sak, rosawa and tekka are the other names used for the Teak tree. Saigun in Hindi, Saka in Sanskrit, Sag in Marathi and Saga in Gujarati.
Saka kutya (wiki)
From Middle Persian sag, from Old Persian *𐏂𐎣 *çaka- compare an Iranian
denotation of the dog *spaka-, Old Median σπάκα, Northern Kurdish se, seg, and Old Armenian ասպակ aspak dog, from Middle Median *aspak), from Proto-Iranian *cwā́ (compare Avestan 𐬯𐬞𐬁, Pashto سپیسپی spëy, from Proto-Indo-Iranian *ćwā́ (compare Sanskrit ् श्वन्śvā́), ultimately from Proto-Indo-European *ḱwṓ.
Sak: Short for säkerhet which means safety or security. Zsák: A sack (large coarse bag): A wallet or moneybag. Saké: Japanese rice wine. Pali: sak= to be able.
Wandering people
Saeki is an ethnic group mentioned in Nihon shoki and Fudoki. According to Aston, they
could be a group of Ainu origin. (A szék az japánban is szék.)
This word-form looks like a compound of the following Ainu roots: sa “side” + pa
“to step” + kur “human being”. And thus, sa-pa-kur can be translated as “people walking from
side to side” or “wandering people”. (Ainu: "nupuri=hegy; to=tó".) Sai-gon= szaka fa. (Bár a neten kapok fa).
Nyelv
Nyelv a sztyeppén Czeglédi
A földrajzi nevek összehasonlító hangtani vizsgálatainak az eredményei arra utalnak, hogy a Volga-Urál vidékén olyan szubsztrátum nyelv, nyelvek voltak a névadók, amelyek közül a legrégebbi rétegnek a kapcsolatai kiterjedtek egész Eurázsiára. Következésképp egykor hatalmas területen beszélt szubsztrátum nyelv utódnyelveit ismerhetjük meg, s e nyelvek egymáshoz füzödö térbeni és idöbeni kapcsolatát tanulmányozhatjuk a földrajzi nevek segítségével. A magyar nyelv szempontjából pedig mind a szubsztrátum (pl. szkíta, hun), mind az utódnyelvek (pl. török, mongol) kutatása
szükségszerüen fontos.
Abaev, a Detre kettö
Hu- az "jó" jelentésü, Hunara = adottság. Hvar = nap (avesta). Mah = hold (óperzsa).
Abaev szkítái In the 19th c. K. Mullenchoff analyzes from the point of view of Indo-European languages the Scythian and Sarmatian words and comes to a conclusion that Scythians were basically Iranian-lingual, that Iranian-lingual tribes earlier lived far to the north of Iran, and from them descended today’s Ossetians. [Dovatur A.I., 1982, 53].
Kisbíró és Detre
Mivel sem a belföldi, sem a külföldi kapott információk nem erosítették meg D. Cs. eddigi állításainak valóságtartalmát, sem pedig o személyesen nem tartotta fontosnak errol megnyugtatni az érdeklodo és benne bízó honfitársait, a végleges esetleges „kanonizáció” elott - ideiglenesen – felfüggesztem a hun-szkíta nyelvi anyagként http://osmagyar.kisbiro.hu oldalainkon áttekintett gyujtemény eddigi minosítését illetve meghatározását. Személyesen - mint szerkeszto - minden további várakozásom és reményeim ellenére, ám Olvasóim és a tudományos igazság tiszteletét mindenek fölé helyezve, a továbbiakban és ideiglenesen, a nyelvi gyujteményt az osmagyar nyelv helyreállítási kísérletének tekintem, amely azonban bovelkedik hitbéli-irodalmi-mitológiai elemekben is. Kérem a szerkeszto Társakat, hogy a testvér oldalakon hasonlóképpen közöljék a változtatást.
Szaka nyelv
Saka, or Sakan, was a variety of Eastern Iranian languages, attested from the ancient Buddhist kingdoms of Khotan, Kashgar and Tumshuq in the Tarim Basin, in what is now southern Xinjiang, China. It is a Middle Iranian language. The two kingdoms differed in dialect, their speech known as Khotanese and Tumshuqese.
Operzsa érdekességnek
In the Aramaic inscriptions of A´soka Old Persian interference is limited to some important administrative terms: hwnštwn – Old Persian hu-ništŻavan- ‘good document’, Biblical Aramaic nštwn, Imperial Aramaic nštwn’ – and krpty = Old Persian kŻara-pa θŻı- ‘army road’ (from Old Persian kŻara- ‘army’, unknown in Avestan, and Old Persian paθŻı- ‘road’ as against Avestan paθa-, pantay-, paθ- ‘road’).
Mint emlékezhetünk, a dravida karp az démon, az óir karpat kocsi jelentésü. Az óir nyelvet 900 elött beszélték. Vagyis nem Ärpád törökjeitöl ered a kocsi szó, ha már korábban a medencével azonosították a jármüvet.
Osaka közelében is van egy KOCSI nevü település.
Hun-szkíta írás
A "fan" ugyanis annyit tesz, mint az "úr"; az "aes" pedig "istent" jelent; a Fanes tehát Úristen lesz, s ebböl a fanesiusok szigete (ahogyan Svédországot nevezik) az Isten vagy az urak szigetét jelenti.
Mint ismert, Tyskland területén is éltek germánok, alemánok, deutsch-ok, németek stb. Ezek a nevek a népröl fennmaradt források szerint alakultak, bár egy nyelv esetenként eltérö dialektusait takarták.
Szkítiát is lakták szakák, szarmaták, médek, pártusok stb..
Keleten
Altay Arabic: "altayih=wanderer".
Tetoválás
A férfi gerincoszlopának két oldalán fekete pettyek láthatóak. Hasonló pontokat fedeztek fel a Kr. e. 3300 körül elhunyt rézkori jégember, Ötzi testén is. A belso-ázsiai eredetu szkíta állatstílus, amelynek jegyében a tetoválások is fogantak, a Kr. e. IX-VIII. század fordulójától a Kr. e. III-II. századig jelen van: ruhákat, ékszereket, lószerszámokat és fegyvereket díszítenek az állatalakok, még itt, a Kárpát-medencében is. Ez a hatalmas ido- és térbeli elterjedés Hermann Parzinger szerint annak köszönheto, hogy nem egyszeru díszítomotívumokról van szó, hanem egy generációkon átívelo világkép kifejezésérol. Legfobb elemei a szarvasok, nagymacskák és ragadozó madarak, tehát elsosorban a vadászok gondolatköre. Hol találjuk meg ennek a gyökereit?
Altaj szkítái.
A szibériai Altaj-hegységben végzett ásatások során fedezték fel a csizmát, egy szkíta temetkezési domb alatt több méter mélyen rejlo halotti kamrában. A mumifikálódott tulajdonosát a nomád hitrendszer szerint a túlvilági élethez elengedhetetlen kellékek vették körül: ékszerek, ételek, fegyverek és ruhák.
Hun-szkíta
Az ókorban az ásványkincsekben, különösen vasban, aranyban, ezüstben gazdag Altaj-hegység a szkíták és a hunok központi szállásterülete volt, ennek köszönhetoen páratlan kincseket orzött meg számunkra. A hegységen jelenleg három ország osztozik, mindenhol nagyon sok sziklarajzot, kurgánsírt lehet találni. A leletek alapján kimutatható, hogy már 12 ezer évvel ezelott fejlett közösség létezett Belso-Ázsia ezen szegletében.
Noin-Ula
Mongol kollégáikkal együtt folytatják az ásatásokat a híres hsziungnu/ázsiai hun lelohelyen, Noin-Ulában. A Kr. u. I. századra keltezheto, lépcsozetesen mélyülo hatalmas sírkamrákat (a legutóbb feltárt 18×17 m alapterületu, 18,3 m mély volt – mindezt az idojárás viszontagságai miatt egyetlen szezon alatt kell aprólékos munkával kibontani és dokumentálni) persze régesrég kifosztották, ám a legfobb szenzációk között még így is ott szerepelnek olyan tárgyak, mint egy kínai kocsi, egy évszámos kínai lakkcsésze, s legfoképpen egy, a zoroasztrizmus rituális cselekedeteit ábrázoló szonyeg. A paziriki kultúra a hegyvidéki Altáj szkíta kori, Kr. e. VI–II. századi népességét foglalja magába.
Gépeskönyv
Szkíta: az iráni törzsek településterületeinek a Fekete-tengertől Kínáig húzódó északi határán, a steppe-vidéken ókori és középkori források több törzset neveznek meg (pl. szkíták, szarmaták, szakák, alánok, masszagéták). Ezek nyelvéről nincsenek összefüggő emlékek, csupán kevés szórványemlék (többségében nevek és egyes szavak) a róluk szóló híradásokban (pl. Herodotosz), melyeket hagyományosan (kérdés, hogy helyesen-e) szkítának nevez a szakirodalom. Erosen megoszlik a kutatók véleménye ezeknek a nyelvi emlékeknek a jellege, valamint ókori nyelvi státusza tekintetében (pl. külön nyelv volt-e a szkíta és szarmata, stb.).
A szaka nyelv, a szaka törzsek nyelve, akik kínai források szerint i. e. 200 óta Kelet-Turkesztánban éltek. Két fő dialektusa ismert, a régebbi (és csak kevés emlékkel reprezentált) tumsuqi, és az újabb khotáni szaka (v.ö. Emmerick 1989). Ez utóbbinak emlékanyaga igen gazdag, melyek többsége Khotán buddhista kolostoraiban, a 7–10. sz.-ban keletkezett főként vallási tanszövegek (szanszkritból való fordítások, bilinguis szövegek tibeti, szanszkrit vagy kínai párhuzamokkal), de megtalálhatók benne világi szövegek is (orvosi kézikönyv, költészet stb.). A bráhmi írású khotáni szövegek különböző variánsokat őriztek meg. A szövegek nyelve, hasonlóan az íráshoz, lényeges eltéréseket mutat mind a hangtanban, mind a morfológiában.
Nagy Géza szkítái
A "turán" szóval a finnugorokat prezentálja, az "árja" szóval a németeket. Nála a szkíták egy iráni nép.
Dareiosz
A masszagéták ellen I. Dareiosz perzsa király Kr. e. 515–512 között egy, a Hérodotosz által egymilliósra becsült sereggel nagyszabású támadást indított, azonban hamarosan mégis megsemmisíto vereséget szenvedett. A Tomürisz királyno által vezetett nomádok taktikájuk szerint az ellenséget a saját területükre terelték, így a perzsáknak a folyamatos utánpótlásban érkezo lovasok támadását kellett elszenvedniük. A perzsáknak végül hatalmas veszteségek árán, de nagy nehezen sikerült megmenekülniük. A kínai krónikák is sokszor említik a nomádok - sanrongok, dinglingek és késobb a jüecsik - jelenlétét a kínai birodalom északi és nyugati részén. A sanrongok például a Kr. e. 9. században folyamatosan támadták a kínai birodalom határát.
Tiszagéta Egyszer előfordul a hali-kar-nassos-i Herodot munkájában. Ti-saka-ta? Mintha az Ural alatt látná öket, ahol a régészet a fekete hunok nyomaira bukkant.
Harmatta
A thyssagetákról és a jyrkákról az antik irodalomban még két helyen történik említés. Pliniusnál (Nat. hist. VI, 19) és Pomponius Mélánál (De chorogr. I, 116)
Pokrovka. The Late Sarmatian Ural series makes the highest rate of deformation reaching almost 100.0 per cent in the Pokrovka 10 and up to 45.0 per cent in the Lebedevka burial sites (Malashev and Yablonsky 2008: 75; Moshkova 1982: 80). It should be noted that some authors believe that the Sarmatian-Alans were the carriers of this unusual cultural tradition while others believe that those were the Huns (Liptak 1983; Pap 1983, 1984, 1985; Fothi 2000).
Sarmata
A szauromaták eredetérol azt vallja a hagyomány, hogy a szkíták és a legendás lovas-harcos nok, az amazonok voltak az oseik, illetve, hogy Mediából származtak.
a szarmata noi sírok kb. 20%-a tartalmaz fegyvereket. A 90-es években J EANNINE DAVIS-K IMBALL, amerikai régészno a dél-uráli térségben fekvo pokrovkai kurgánokban ugyancsak megtalálta az amazonok temetkezéseit: a 12 felfegyverzett noi maradvány mitokondriális (anyai) génállománya döntoen európai mintákkal volt azonos. Harmatta szarmatái
Herodotos leírása (IV 110—117) szerint ugyanis a sauromatá-knál igen eros matriarchális vagy gynaiko-
kratikus nyomokat találunk, s ez Rostovcev szerint arra mutat, hogy ez az iráni törzs igen erosen keveredett
helyi népelemekkel. Ezzel szemben — érvelése szerint — a szarmatáknál nyomát sem találjuk ennek
a matriárchális társadalmi szervezetnek. (sauromata= gyíkszemü; sarmata=hold szeme. Altay feletti nyelvekben: sar=hawk, mata=szem. Austronesian Maranao: "oath/semaya".
a sauromata és a szarmata népnév etnikai tartalma nem azonosítható minden további nélkül egymással
Szarmaták
Valamennyi rendelkezésünkre álló adat D–É-i vagy ahhoz közel álló tájolásról tanúskodik. A sírok zömében nok nyugodtak, jellemzo a férfiak hiánya. A jól megfigyelt temetkezések esetében (rönk)koporsóra utaló nyomokat regisztráltak.
Szarmata
Bakay Kornél említi Pliniust, aki szerint "a szarmaták a médek leszármazottai". Idézi Priszkosz rhétort is, akinek a "leírásában azt olvashattuk, hogy útban Atilla palotája és központja felé, eléggé surun települt falvakon keresztül haladtak. Ha a Kárpát-medencében ilyen jelentos népsuruség mutatható ki az írott források adatai révén, ennek valamiképpen tükrözodnie kell a régészeti anyagban is. A jellegzetes hún vagy hún-stílusú emlékanyag azonban kisszámú, a lelohelyek száma a két tucatot is alig teszi ki. Herodotosz egy hatalmas méd nép képét hagyta ránk, amely a Kr. e. VII. század elejétol Kr. e. 550-ig fenálló birodalmat alkotott a Kaukázustól és a Kaszpi-tengertol délre. Hozzátehetjük: az ókori szabírok (hurriták) által lakott területeken.
Kárpát-medence
Avar fejek
A avar kori tiszántúli 13 biztos esetnél közel egyenlo arányban jelentkezik a koponyatorzítás a férfiak és a nok, illetve a gyermekek körében (5-4-4 eset), s szintúgy egyenletes az életkori eloszlás (infantia I.: 2, infantia II.: 2, juvenis-adultus: 2, aduitus: 2, adultus-maturus: 2, maturus-senium.: 3 egyén).
Szkiták a magyar Alföldön.
a magyarországi szkita emlékanyag tulajdonképen két egymástól regionálisan és életformában is rendkivül erősen különbözo komponensbol tevődik össze: 1. egy keleti, eurázsiai lovasnomád, 2. egy főként helyi letelepült életformáju tényezőből.
Reinecke Pál 1897-ben, területileg a Tiszavidékre és Erdélyre határolta el, idoben a Kr.e. VII.-IV.századra tette a szkiták magyarországi tartózkodását.
Fettich a magyarországi szkita régészeti anyagot három regionális csoportra osztotta: 1. a Maros, Kis,- Nagyküküllő és Olt folyók vidékére, 2. a Tisza és mellékfolyóinak vidéke, 3« a Dunától nyugatra eső területre. Kimutatta, hogy az erdélyi csoport területén csak csontvázas, az Alföldön főként hamvasztásos sirok, a Dunántulon csak szórványos leletek kerültek elő.
A régebbi Kijevi-csoport idősebb szakaszában /Kr.e.VII.-V. sz./ a faszerkezetes tumulusok voltak elterjedve. Ezekben még az ősi szkita nyújtott csontvázas temetkezés az uralkodó, csak a fiatalabb szakaszban /Kr.e.IV.-III.sz./ figyelhető meg a "hamvasztásos sirritusba az átmenet.
SZKÍTÁK A MAGYAR ALFÖLDÖN BOTTYÁN ÁRPÁD
Földmüveléssel kapcsolatos eszköz az Alföld-csoport anyagából teljesen ismeretlen. Igy pl. a korai vaskori anyagunkban szereplo bronz, valamint a La-Tene anyagban szereplő vas sarlók még csak véletlenül se kerültek elő szkita leletekkel.
A magyarországi szkita anyagban gyakran mutatkozó szarvasmotivumok /pl.csörgokön és tükrökön/ nemcsak a szkita kultura területén, hanem Északázsiában is egészen Mangoliáig gyakoriak.
Erdély bronzkor
Az a körülmény, hogy Erdélyben ismételten lelték ezt a sarlótípust az utóbb ismertetett trapezoid, tokos, füles baltákkal s többször lelték kizárólagosan, ? hogy Déloroszországban is ennek az elismerten erdélyi tokos, füles
baltának a társaságában fordul elo, ? hogy e két szerszámformával Erdély számbeli fölényben van a vele szomszédos területek felett, ? az eredet kérdésében Erdély javára billenti a mérleget. Skoszor együtt fordulnak elo a Nyugatról kapott makkos és szalagszeru markolattal bíró sarlókkal egyetemben, ami a földmívelés virágzása mellett szól.
Csodaszarvas
Kemenczei Tibor vetette fel eloször, hogy a két aranyszarvast már itthon, a Tisza vidékén trébelhették, és mestereik a fémmuvességet nagyon magas szinten üző, kiváló szakemberek voltak, akik tökéletesen ismerték a szkíta állatstílust. Mindkét aranyszarvasnak találhatóak stilisztikai értelemben eloképei, foleg sztyeppei szkíta elit temetkezési helyek feltárása során meglelt tárgyak között.
A tápiószentmártoni aranyszarvas ilyen értelemben a legközelebbi rokonságot a Kostromskaya-Stanitsa kurgánjában fellelt szarvassal mutatja, de további nagyon hasonló alak került elo például Kul’Obai halomsírból is, melyek ma a szentpétervári Ermitázsban tekinthetoek meg.
Szittyák
A szkíta a bort tisztán itta, nem keverte vízzel. Ukrajna területén talált, legkorábbi szkíta pénzérmék a Kr.e. 7. századból való. Kereskedelmi partnereik voltak a sumérok, asszírok, görögök, gótok, kelták és kínaiak. A kínai selyemút hosszában éltek, és ezt kereskedelmük autópályájának használták. Gyakran tisztálkodtak, ok találták fel a szappant és a sátorral fedett gozfürdot. Idonként koponyáikat hosszúra torzították. A müvészien kivitelezett bortetoválás is szokásuk volt.
Szkíták a Kárpát-medencében
A szkíta kori tegezveretekkel legutóbb foglalkozó Kemenczei Tibor e tárgyak Kárpát-medencei megjelenését a Kr. e. 6. század közepére vagy második felére helyezte. A tiszalöki sírt e szerencsés leletnek köszönhetoen a Kr. e. 6. század második felére, esetleg az 5. század elejére keltezzük.
mek
A vezető törzs – következésképpen a nép neve is – urak (urogi), illetve eredetmondájuk szerint karályok (paralatai). Úgy tünik, e neveket csak a görögök ismerték, és ok is inkább szövetségük címével illeték oket : Esküdtek (Skythoi), Esküdöttek (Skolotoi). Megszólításuk a görög történetírók munkájában nem ritkán királyi szkíták (basileioi skythai). A magyar eskü szó a "kéz=eskü" szóra megy vissza, hiszen kezünk két ujját felfelé tartva (Jupiter, Saturnus) hívjuk fel a jutalmazó és büntetö eröket az igazolásunkra. A görögök pedig sok más szavunkkal együtt ezt is átvették iszkhü formában. Türk "eskü=kasam". MP "kuza=mug, jar". Tatar "küz=eye".
/Ezek a karályok a király vagy a karajka szóból másolták nevüket? Amerind Cora: "Hold=Maskirai". Hebrew karai: to bend, kneel, bow, bow down./
Etymology: Lords, rulers. The literal sense of the word karály is: (who) puts the arms around (his people). Az esküdtek eredetmondája szerint Kalácskának (Kolaxais) – Hargita (Targitaos) legkisebb fiának – leszármazottai. Az urak (iyrkai, ourgoi) egyik, foglalkozás szerint megcímzett csoportja : karályok, mai helyesírásunk szerint királyok. Jelvényük az égből aláhullott arany (áldozati) tál.
Az i. e. 8. századtól az i. e. 5. századig a korai szkítáknak is nevezet ragadozók (agathyrsoi) uralták a kelet- és a délkelet-európai erdős puszták területét.
Ők laktak a Kárpát-medencében, pontosabban az Erdélyi-medencében, az Alföld nagyobb részén, továbbá a Kisalföld
északi felében is.
Ragadozó népe magát, a Dnyeszter szkíta neve után, Túri Esküdt (tyregetai) névvel is illete, és e címet a Dnyeszter vidékén élo trák–szkíta népesség késobb is megtartotta.
A sigynnai, sigynoi, siginnoi, sigymnoi (Σίγυνναι, Σίγυνοι, Σίγιννοι, Σίγιμνοι) nevezetű nép ókori forrásokból ismert. Részletesebb adatok hiányában, illetve az egymásnak többé-kevésbé ellentmondó tudósítások miatt nehéz őket biztonsággal azonosítani, illetve lakóhelyüket a térképen pontosan megjelölni. Származásuk szerint bizonyára madaiak, azaz médek, irániak voltak, nyelvük ellenben alighanem szkíta.
A siginnoi [nép] általában a perzsák szokásait követi. Ám kis lovaik vannak, borzas szőrüek, nem bírnak meg egy lovast. Négyet e lovak közül befognak, és asszonyok hajtják oket, kiket e mesterségre nevelnek gyermekkoruktól fogva. A legjobb hajtó azzal házasodik, ki neki tetszik. Egyesek, mondják, oly hosszúra nyújtják fejüket, amennyire csak lehetséges, homlokuk álluknál jobban kiáll. (Hun koponyatorzítás?)
Jászik
A Tabula Peutingeriana tábláin (eredetijét a 4. században készítették) paralocae scythae (betu szerint esküdt karályok) néven szerepelnek. Lakóhelyük környékérol említi Strabon, illetve a Pseudo-Orpheus szöveggyujtemény (eloször a 2–3. században idézik) szigony népét : siginnoi, illetve sigymnoi. Herodotos, illetve Apollonios Rhodios (i.e. 3. század) szerint az Al-Duna vidékén élt egy sigynnai nevu csoport. Herodotos madai telepeseknek mondja oket. Stephanos Byzantios (6. század) pedig – Ktesias munkájára hivatkozva – Egyiptomból jelez egy Sigynnos nevu várost, illetve sigynnoi népet.
Az amazonokat most sauromatai névvel illetik a szkíták ; ezen név jelentése a görögök nyelvében Syromedia országából valók. A sauromaták leányai pedig férfiölok, mert erre kötelezi oket a szokás.
Mint láthatjuk, több szkítának tartott nép megtelepedett a Kárpát-medencében. Agathyros, sarmata stb Távozásukról nincs tudomásunk. Vagyis nem lehetetlen, hogy "szkíta" utódok élnek közöttünk. Más kérdés, hogy véleményem szerint ezek mind a hold csoporthoz tartoztak.
Gond, hogy a kora ókor legtöbb forrása görög. S a görögök süketek. Mint ismert, Levente herceg is Liüntika lett náluk, s a holdvándorok földje (mah-saka-ta) is masszagéta lett, ami finnugorul halzabálót jelent.
Pillanatnyi álláspontom szerint a szkíta nem egy nép vagy népszövetség, hanem egy kulturkör, bár még ez is finomításra szorul, hiszen vannak nagyállat tartó és földmüvelö szkíták.
Link:
Hunok
Ugorok
Pannonok
Pesti István 2024. május
Nyitóoldal