Hét 2

Seven

Kelták

Gallok

Galliából a két testvér két irányba vezette tovább népét. Bellovesus hét törzsbõl (biturix, arvernus, senon, haeduus, ambarrus, carnus és aulercus) származó népével Itáliába ment. A Taurin(us) hágón át léptek először Itália földjére. Érdekesség megjegyezni, hogy a hágó neve az indoeurópai, vagy kelta taur (=bika) tőből származik. A bika pedig a király (valamint a hódítás) jelképe, ahogy ezt már az ír tarbfess szertartásánál láthattuk. Ezt követően a Ticinus folyónál rögtön szét is verték az etruszkok seregét.

Az Insubri hét törzse közül az egyik szintén a senonok voltak. Ők voltak a Rómához legközelebb élő törzs/királyság, így a korai időkben igen sokat harcoltak a rómaiak ellen. Kr.e. 390-ben kifosztották Rómát. A vezérük Brennus volt. Ennek a névnek a jelentése "holló" vagy "(had)vezér".

Mil, a repa

Szkíciából indulnak el, letelepednek a Meotiszi mocsarakban, ott megszaporodnak, felerősödnek, és onnan indul a honfoglalás Írország felé. A legutolsó honfoglalást, Milék honfoglalását tekintik a hivatalos kelta honfoglalásnak, de mindegyik az volt. A magyaroknál is csak Árpád honfoglalását tekintik az igazinak. Mil, akárcsak Álmos, nem léphetett be Írországba, mert mielőtt betette volna a lábát, meghalt. A honfoglalást fiai Ébel és Eleon vezetik le, akik északról és délről támadva elfoglalják Írországot, majd testvériesen kettéosztják a területet, tehát nem történik testvérgyilkosság. Mil a hét törzs vezére volt. A hét törzs kimondottan a honfoglalás miatt áll össze Spanyolországban, és mikor megválasztják őt vezérré - mondják a krónikák - kelta szokás szerint pajzsra emelték.

Ázsiában

7 a Himalájában

Utsavasangketān, according to the Mahābhārata (Sabhāparva, Chapter 26 and Bhiṣmaparva, Chapter 9) was the collective name of seven tribes that inhabited the Himalayas. It is a compound word, which may be analysed as follows: - u + t + sa + ba + sang + ketān = u + da-yul + sa-yul + ba-thang + tsang + khotan. In this compound we discern several well known Tibetan names, such as "U - Central Tibet", Tsang - Western Tibet, "Ba - Bathang", etc. Sa-yul, Da-yul and Khotan were also provinces of Tibet.

Perzsa egyveleg

The So-Called Royal Stars of Persia. By George A. Davis, Jr
"O Ahura Mazda, - to those stars which are thy body." (Gäthä Häptänghaiti)

Holy Zend Avesta : Khorda Avesta : Tishtar Yasht (Hymn o the Star Sirius). (Tishtrya is the angel (Yazad) of the star Sirius.
Képeskönyv

Magyarul

Taschter őrzi a keletet, Satevis (Antares ) őrzi a nyugatot, Venant a délt és Haftörang (Fomalhaut) az északot.

Aldebaran (Tascheter) - vernal equinox (Watcher of the East)
Regulus (Venant) - summer solstice (Watcher of the North)
Antares (Satevis) - autumnal equinox (Watcher of the West)
Fomalhaut (Haftorang) - winter solstice (Watcher of the South)

Hastorang / Haftorang / Haptoiringa in Persia 3000 BC

Haftorang (Zoroastrian) The god and ruler of the planet Mars, a bringer of light and health, protector of the northern stars

HADIŠ (2)
Mary Boyce
the Avestan name of a minor Zoroastrian divinity, glossed in Pahlavi (tr. of Visprad 1:9) by mēnōg ī xānag "Spirit of the house."

HAFT KEŠVAR (Hét kushterület?)
A. Shapur Shahbazi (seven regions), the usual geographical division of the world in Iranian tradition. Ancient Iranians envisioned the world as vast and round and encircled by a high mountain (harā bərəzaitī: see ALBORZ). According to this tradition, the world was divided into seven (circular) regions.

HAFT TEPE - Héthalom: large Elamite archeological site in Ḵūzestān province, in the southwestern alluvial plains of Persia, about 10 km southeast of Susa and 60 km south of Andīmešk. However, several seal impressions and clay tablets found at Haft Tepe contain the name "Ka-ap-nak"
Although the resulting picture of Elamite-Iranian political history was rather continuous from 2700 B.C.E. to 640 B.C.E, three major dark periods remained, the first between 2200 and 2000 B.C.E., the second between 1505 and 1350 B.C.E., and the third between 1110 and 760 B.C.E.
A 3. "elsötétülés" szinte egybeesik a göröggel.


HASANLU TEPE
archeological site in West Azerbaijan Province in northwest Persia, a short distance southwest of Lake Urmia (former Reżāʾiya). OVERVIEW of the entry: i. The site. ii. The golden bowl.
The bowl was being carried in an upright position and contained three other valued artifacts: a mottled red and white uncut stone cylinder with gold caps, a shattered figurine (perhaps a bird) of laminated ivory (?), and a sword-hilt with a U-shaped bronze guard set over the shoulder of a broken iron blade with round tang.

Etymology of (hafta)orange Orange derives from Sanskrit nāraṅgaḥ "orange tree", ...The Sanskrit or Dravidian word was borrowed into European languages through Persian nārang, Armenian nārinj, Arabic nāranj
Ne feledjük azért a HORDA szavát sem, hiszen az ómongol nyelvben NAP jelentésű a NARAN(cs). Így a "haftaorang" akár "hét Nap" jelentésű is lehet a "7 szín" (vagy 7 trón) helyett.

B varians

orangutan:

Origin: Malay orang (man) + utan (jungle, wild), literally "man of the jungle" or "wild man"
Spelling variants: orang-utan, orangutang

Perzsák

7 fejezet
three categories of Avestan texts, each divided into seven chapters (nask, see AVESTA); the liturgy of "Worship of the seven creations" (Yasnâ haptaŋhâiti); twenty-one (3 x 7) Yašts; seven Aməša Spəntas (q.v.); and the seven divisions of the earth (see HAFT KEŠVAR; on the concept of the odd numbers as lucky, see Scheftelowitz, pp. 88-90). The number seven seems to have been considered as a totality (on the forms of this number in various Iranian languages see Bailey, Dictionary, pp. 498-99). Even the renovation of the world will be brought about by seven lords

7 mágus
those who conspired with Darius against the Magi numbered seven, and, at a much later time, those who rebelled with Arsaces against the Macedonians were in the same number.

7 tanító
Seven disciples of Shaikh Abu Eshâq Kâzaruni made their abodes on Mount Lebanon and became known as the haft tanân "the seven (holy) persons" (Abu Eshâq Kâzaruni, pp. 421-22).

7 isteni és 7 gonosz erő
Some Kurds maintain that the haft tan, "seven divine forces" personified as Imam 'Ali b. Abi Tâleb etc., dynamically manage world affairs in opposition to the haft vâna, "seven evil forces" personified as Afrâsiâb

"white stone" Bel/Hormazd... a "sapphire stone" Balti (the Lady).... "seven mountains" (haft kuh)... Haft dar "having seven gates"... "seven cities" (haft šahr)... haft-rang "seven colors" ... Ursa Major is termed "Seven thrones" (Haft-owrang)...

Pálistenesek földje

According to the Bible, there were seven tribes of Canaan (present day Israel and Palestine). These were: Canaanites, Amorites, Hittites, Girgashites, Hivites, Perizzites and Jebusites. Then, Ibrahim, the Jew, came from Ur in present day Iraq and also started living in the same area.

Amerika

Amerika ugorászai - a mormonok
The Seven Primordial Tribes of Mesoamerica

Seven tribes are described in the Book of Mormon as having evolved from the families who came from the land of Jerusalem to the New World. The first mention of these lineage groups is circa 544 B.C., when the individual tribes were designated as Nephites, Jacobites, Josephites, Zoramites, Lamanites, Lemuelites, and Ishmaelites.1 Almost 700 years later, these patriarchal tribal divisions were mentioned again, indicating the enduring nature of this tradition.2 Over time, the order of the names remained the same; the last reference appears in Mormon 1:8 shortly before the demise of the Nephite nation as a result of war.

Although the legend of the seven caves comes primarily from Mexican Nahuatl speaking peoples, there was a widespread adoption of this myth among other peoples, as is evidenced by the Quiché Maya.

The Totonicapan record (of Guatemalan Indians) refers to the division into Seven tribes ....They say that the seven tribes arrived first at Tullan."

Sioux indiánok
Rakattu ja dizet
Ill ja füsti hezod.


The Lakota (also Teton, Tetonwan, Teton Sioux) are a Native American tribe. They are part of a confederation of seven related Sioux tribes (the Oceti Sakowin or seven council fires) and speak Lakota, one of the three major dialects of the Sioux language.

The Lakota are the western-most of the three Sioux groups, occupying lands in both North and South Dakota. The seven branches or "sub-tribes" of the Lakota are Sicangu, Oglala, Itazipco, Hunkpapa, Miniconjou, Sihasapa, and Ooinunpa.

Laposfejűek - nyugati part
Five (Cinq) Tsił Tsil Tsil
Moon (Lune) Saka'am Saka'am Saka'am

Panamit

The Koso were also called Kosho, Panamint, Shikaviyam, Sikiam, Shikaich, Kaich, Kwü, Sosoni, and Shoshone.

Balkán

Triesh

Triesh is one of the seven Albanian tribes of Malësi e Madhe. Today, around 400 inhabitants live in this small but active tribal sub-region. Trieshi, as well as Hot, derive from a single ancestor named Keq Preka. Author, Nik Gjeti Arapaj, describes the name Triesh to have derived from an Illyrian called "Trish" who had once ruled the land. The tribe consists of over 500 houses within a ten village radius. The ten villages of Trieshi are to include: Rudinë, Nik Marashi, Muzheçku, Budzë, Poprat, Stjepoja, Benkaj, Delaj, Cemi i Trieshit, and part of Koritë.

The people of Trieshi are called "Trieshjan" (referred to for males) and "Trieshjane" (for females).

Menekültek, de nem Nigériába

Today, most people of Trieshi have immigrated to the United States in search for a better living, but those who still live back home are inhabiting the town of Tuzi or the capital city of Podgorica, Montenegro.

Ezen a tájon "tribe, tar, törzs, clan" helyett "phara" (φάρα) volt.

Dentu Mogheria

Árpádföld

Magyar törzsek a Földön

Keszi törzs
Kér törzs:
Tarjan törzs:
Kürt törzs:
Jenő törzs:
Megyer törzs:

A Krónika és Anonymus megegyezőleg írják le Árpád megtelepedését. Nemzetsége a későbbi Fejér vármegye területén, a Duna két partján és a Csepelen szállt meg.{17} Fejérben és a solti részeken Jutas, Solt, Tas, Taksony, Tevel, Vál helységek{18} Árpád családtagjainak nevét tartották fenn. A Duna két partján folyó Sárvizek közt terült el Árpád nemzetségének birtoka

Anonymus sokkal részletesebben írja le e vidék megtelepítését. Ruthéniában csatlakozott - szerinte - a magyarokhoz a kunok népe hét vezér alatt. Ezek közül kettőt (Etét és Vajtát) a fejedelmi törzs nemzetségeinek területén helyez el, valószínűleg később letelepedett kun eredetű nemzetségek családi hagyományait értve félre. A többi öt vezért, Ed és Edömér testvéreket, kiktől az Aba nemet származtatja; Ursu-ur [Urs-ur] apját, Ousádot; Böngért, Bors atyját és Ketelt, Oluptulma apját a későbbi Zemplén, Borsod és Újvár (Heves) megyék területén telepíti le. Részletesen leírja az ő foglalásaikat s más kun vitézeknek e vidéken adott földeket. A Krónika az Aba nemzetségről írva, azt szintén Ed és Edömértől, Csabának egy chorozmin [khorezmi] nőtől született fiaitól származtatja.

Látjuk, hogy Árpád népe a Fejér megyei besenyőföldön, illetve a kun hantosszék területén lelt szállást. Árpádék hét törzsével érkeztek Konstantin kabarjai és a Kárpátoknál csatlakozott 7 hun törzs, akikből Vajta, Cece, Rétszilas és Sárbogárd a magyar vezértörzs területére telepedhetett le...:-)

Vayta kapitány kunjai és a rokonság Valakinek vai van a fején..

Nem a "Szik-kura" vezette...

Mikor a kunok hét törzse a részükre kijelölt területeken letelepedett, az egyes nemzetségek földjét szállásnak vagy ülésnek (descensus) nevezték. Az ülést vagy szállást később rendszerint a megszálló nemzetség fejéről nevezték el. Egy törzs összes nemzetségei által bírt szállásföldek összességéből később a kun-széknek nevezett egységes terület alakul ki. A kunok törzsi szervezetüknek megfelelően állandó megtelepedésük után a következő kunszékekre voltak osztva:


Kolbázszék (a mai Nagykunságban).
Halasszék.
Mizseszék.
Kecskemétszék.
Berénszék.
Szenteltszék (Maros-Temes folyók között).
Hontosszék (Fejér megyében).

Heftaliták

Heftaliták

AYDOGDY KURBANOV: ARCHAEOLOGICAL AND HISTORICAL ANALYSIS

Tolstov gétái:

Tolstov gave much room to the Hephthalite question in his works. He supposed that the name of the Hephthalites presents itself as a distortion of Turkic forms of the name of the Massaghets ("Gweta-ali"- where "Gweta" presents the root of the Massaghet name, but "el" is from Turkic "folk", "tribe" i.e. -  Gweta folk).

Whatever the ethno-linguistic connections of the ruling clan may have been, it seems clear that the original power-base of the Hephthalites, who unified various ethnic elements with different military traditions, was in the Hindukush or in eastern Bactria. From their coins we know that the Hephthalites abandoned the title Kushanshah and that on their coins we see a non Sasanian physical type with deformed skull. The name of the Hephthalites has also been connected linguistically to such variants as Khotanese hītala - strong or a postulated Middle Persian haft āl - the Seven.

In a kiln in the potter´s quarter (Excavation DT-9) in Dalverzin-tepe, a burial with a  deformed skull was found. According to Pugachenkova and Ilyasov the individual may have been a Hephthalite and dates from the  5th century AD.

Kurkat
In a rock tomb near the site Shirin (4 kilometers north-west of the village Kurkat in the Sogdiana region of Tajikistan) three vaults have been discovered and excavated. One was in a thick steep eastern slope of the mountain 300-350 m south of the town Shirin. Vault I is in the form of artificially carved caves. The width is 3.7 m and the length is 6.26 m with a height of 2.14 m. 58 human skulls and numerous bones lay in the vault. Most skulls were deformed. 3rd - 7th centuries AD.

The relic deposit of Tope Kelan, the principal Buddhist stupa at Hadda ...a mid or late 5th century... It contained over two hundred coins, mostly  Sasanian issues. Besides, 14 Alchon silver drachms of 6 different types were also discovered,  all bearing the cranially deformed portraits of rulers.

the Custom of cranial deformation in Central Asia has a long tradition. Deformed skulls were found in Merv (5th - 4th centuries BC), Chirikrabat (4th - 3rd centuries BC) and in the Saka cemeteries in Kazakhstan. Skulls from Aktam are among the most ancient deformed skulls found in Central Asia. They date from the 5th century BC".535 Trofimova notes that it is possible to meet deformed skulls in Sufan, Aktam and Kungai graves from  Ferghana which are dated 5th - 3rd centuries BC. Therefore this custom could be bring by the Huns.

Újra kell gondolni a yueqi nép érkezését !

Mustafakulov, based on the analysis of skulls from the 4th - 5th centuries AD from the north-eastern part of Old Termez, notes that among the people front temporal-occipital deformation, originally inherent, is gradually reduced and completely disappears, increasing the proportion of people practicing circular deformation, which in turn is considered to be one of the ethnic  attributes of the Hephthalites.

The same phenomenon was noted by Xuanzang for the inhabitants of the city-oases  Kucha and Karashar in eastern Turkestan.540 Tolstov, on the basis of the excavations in Kunya-Uaz (fig. 86), remarked that  the features of skull deformation found there are close to those typically seen on the Hephthalite coins. Later, in the same territory, during excavations at Kalala-Gyr 1 and  Kuba-Tau deformed skulls were also found.

Afrasiab, Pendzhikent és Varakhsha falfestményei tájékoztatnak bennünket az öltözködésükről, fegyverzetükről.

Mint látjuk, ezek a tudósok valamiért a heftalitákhoz (hetek) kötik a koponyatorzítás szokását, s mélyen hallgatnak Tolstov hurrijairól, az esetleges Krétai eredetről. Pedig mi eddig a heftalitákat a yueqi néppel azonosítottuk, akik a torzítási szokás megjelente után léptek színre Imeon környékén. Tény, hogy eddig a kínaiak nem jelezték, hogy a yueqi vándorlás vonalán torzított koponyákat találtak volna. Az egy szem szibériai lelet meg lehet szórvány eset..A Tarim (torz leletek) a heftaliták birodalmához tartozott. A yueqi messzebbről jött!

..még hét
Not only in India, we find names of few cities which represent 'Seven Hills' - a town in Ohio (USA) and we learnt from world history that Rome is believed to have been built on Seven Hills of Aventine, Caelian, Capitoline, Esquilline, Palatine, Quirinal and Viminal. Seven wise men of Ancient Greece — Bias, Chilon, Cleobulus, Periander, Pittacus, Solon and Thales; better known as seven sages — were known to be able rulers, lawgivers and advisers.

Pesti István, November 2010


A mítikus hetes szám

Nyitóoldal