Az ókor pénze

János isten népe

A szakemberek február óta dolgoznak diákok segítségével az i. e. VII. század második felére tehető halomsír feltárásán, amelyben feltehetőleg az ókori források által leírt pannon nép egy törzsének egyik vezetője nyugszik. Ilyen szerkezetű sírt eddig nem találtak a Kárpát-medencében, csak Ázsiában.

Az ásatás során a régészek fegyverzet maradványokat, könnyű vascsákányt, vas- és bronz pikkelypáncéllemezeket is találtak. Ezek szintén az itt élt nép keleti eredetére utalnak.

"A Dunától nyugatra pannón (breucusok, andicesek, amantiaiak, iasusok, azalusok, hercuniasek, varianusok) és kelta (boiusok, eraviscusok, laticusok, tauriscusok, skordiskusok) törzsek telepedtek le. A Pannóniaiak etnikai hovatartozása nem ismert"

Variáns

Az egyetemes kultúrtörténet szempontjából is jelentőséggel bír egy alig négy centiméteres, faragott Janus-ábrázolás. A kétarcú isten kultuszát Rómában a hagyomány szerint az i.e. 8-7. század fordulóján uralkodott Numa Pompilius vezette be; a Regölyben fellelt faragvány valószínűleg a világ legrégebbi Janus-ábrázolása - mondta Szabó Géza.

Varians 3

Az etruszk világgal szoros kapcsolatokra utaló tárgyak azt bizonyítják, hogy az itt élő népek már korán a rómaiak látókörébe kerültek. Az eddig előkerült leletek és a régészeti megfigyelések alapján feltételezhető, hogy Regölyben az ókori forrásokban pannonok néven említett nép egyik törzsi vezetőjét temették el.

Mint ismert, Pannonia legkorábbi pénze is regölyi veretésű. A kun urak éltek a tájon. Bár Tolna az etruszkoknál volt az ifjúság istennője. Lehet, hogy a kunok is ismerték ? A "pan, pana" szavak jelentése nyelvenként változik: "kenyér, úr, tűz, víz, fog, szárny, nap..".

Nem csak a kunok verettek pénzt a korban

Italia pénze

Despite the fact that the first Italian coinage stystems were used in the Magna Graecia and Etruscan civilization, the Romans introduced a widespread currency.

Róma pénze

Roman Republic, Anonymous, 217 - 215 B.C.
On 24 June 217 B.C., on the shore of Lake Trasimene, Hannibal's troops all but annihilated a Roman army, killing thousands and driving others to drown in the lake...

Barbárok pénze
Coins minted under local Roman authority using local Celtic/Germanic artists with various degrees of "barbaric" style, Limes Falsa


A barbárok mintájára..

A köztársaság kora - Róma

A köztársaság korában a denariuson kívül más ezüst érmék is forgalomba kerültek. Még a denarius kibocsátása előtt, egyes itáliai pénzverdékben olyan pénzérméket hoztak ki, amelyeket a győzelem istennőjének, Victoriának a képe díszítette, és ezért victoriatusnak nevezték.
Később Rómában is készültek ilyen veretek, de értékét a denariushoz képest csökkentették, éspedig az eredeti 3,41 grammról 2,9 grammra. A denariushoz való 3 : 4 aránya azután is megmaradt, de nem sokáig, mert az i. e. II. században megszüntették a veretését. I. e. 100 körül a senatus újabb ezüstpénzt bocsáttatott ki, a denarius felét érő quinariust, amelyet - talán megszokásból - inkább victoriatusnak nevezték a rómaiak.


Róma pénze

A pénz neve latinul: pecunia. Eredetileg "baromvagyon" a jelentése, ugyanis kezdetben a marha töltötte be a pénz szerepét.

Kr.e. 217-ben tértek át Rómában a rézrõl az ezüst- és aranypénzekre: 4 gramm sulyú dénár bevezetésével (= 10 as)


Numizmatikai tárgyak, mint a történettudomány forrásai Torbágyi Melinda

1901-ben a Gellérthegy lábánál került elő egy több száz darabos éremkincs, amely római köztársaság kori, valamint Augustus császár által veretett denárokat és a római köztársaság kori érmek barbár utánzatait tartalmazza (1). A barbár érmekről e lelet kapcsán bizonyosodott be egyértelműen, hogy az e területen élő eraviszkusz törzs veretei, akiknek egyik központi települése éppen a Gellérthegy és a hegy lábánál fekvő terület volt (2). Egyes utánzatokon már a törzs neve is szerepel RAVIS illetve IRAVISCI formában. Pannonia területén egyedül ez a népcsoport veretett tisztán római mintára pénzt, és ráadásul ők az egyetlen kelta törzs, akik a törzs nevét is éremre vésték. Az érmek léte, amelyek keltezési ideje az éremkincsek alapján a pannoniai római uralom hajnala (3), számos kérdést vet fel. Miért verettek az eraviszkuszok római mintára pénzeket, mikor a terület korábbi kelta pénzverése alapvetően görög előképeken alapult? Miért kezdett ez a törzs éppen abban az időben pénzt veretni, mikor a kelta pénzverés már mindenfelé megszűnt, vagy megszűnőben volt? Egyáltalán, hogyan és miért kerültek ide a mintául szolgáló római denárok, amikor a régészeti leletanyag nem utal ebben az időszakban a Rómával való intenzív kereskedelmi kapcsolatokra? Mégis, éppen az eraviszkuszok lakta területen találunk meglepően sok köztársaság kori római pénzt.

Vajona RA-VIS az "napfolyó"-t jelentett ? Az "ir" néhol "nép" jelentésű. A whiskey is az élet vize. (VISGE, római V félreolvasva: UISGE).

Uszkok...:-)

But it is the same as "Usk" like the river in England. This is from the Q-Celtic Uisge - which means water - and I believe the P-Celtic for water is a different word but in the England area in Celtic times this was a P-Celtic area - so there must be some historical / etymological reasons for having a Q-Celtic word over a P-Celtic.
There is not only the river Usk, but also the city of Exeter - Keresk - with the <-esk> element also being the cognate of Irish .

Answers

"Uisge" in Scottish Gaelic word (pronounced: "oosh-ka")
"Uisce" in Irish Gaelic word (pronounced: "ish-ka")

TRANSLATION:
water = n uisce m4
water = vt (plant, garden) cuir uisce ar
water = tabhair uisce do

USAGE:
spa water = uiscí mianra;
fresh water = fionnuisce;
tonic water = uisce íocshláinteach;
heavy water = uisce trom;
n drinking water = uisce inólta;

The Irish word for whiskey is Uisce Beatha = Water of Life

link: http://claw.fw.hu/History/kunok.html
link: http://claw.fw.hu/History/sard.html

Torbágyi Melinda felvetette, hogy az "eraviszkusz" (kangar?) területen található a legtöbb római, köztársaság kori pénz. Ebből nehogy azt szűrje le valaki, hogy a "pannonok" hátbatámadásáért kapták. Ugye, a háború idején már a császárok képmásával jelölték a pénzt. Ha nem kereskedelem kapcsán került a pénz a Dunakanyarba, akkor felmerül a gyanú, hogy Alinei mégis etruszkoknak tartott előadást Budapesten. Akik a köztársasági pénz bevezetése idején váltak köddé Itáliában.

Kelta kunok

A rómaiak elődjei Pannónia földjén a kelták voltak. A megye területét a Hercuniates törzs tartotta uralma alatt. Fő központjuk a regölyi földvár körül volt. Itt görög mintára pénzt is vertek. {Mint az etruszkok.} A kelta törzsi arisztokrácia a Kr. e.1. század végén kiegyezvén a rómaiakkal, gyakorlatilag harc nélkül adta át a Dunántúlt. A katonai megszállást követő közigazgatás megszervezése már a Kr.u.I.sz. első felére esett. Az ezzel együtt járó úthálózat és településszerkezet kialakítása a mai napig meghatározó szereppel bír a megyénkben is.

Dunaszekcső

A castellumot megelőzően, az i.e. I sz.-ban kelta (hercuniates?) oppidum volt a területen, saját pénzveréssel. A dunaszekcsői típusú kelta pénzek köthetők ide (GOHL 1915 2). A foglalás és cölöptábor ideje az é-itáliai sigilláták alapján: i.sz. I. sz. 2. fele. A korai tábor feltételezett helye a kelta oppidumtól D-re, a későbbi tábortól pedig ÉNY-ra, a Püspök-hegyen van. A későbbi kőtábor építése a 2. sz.-ra tehető. A markomann-szarmata háborúk alatt leégett az erőd. A 3. sz. végén és a 4. sz. folyamán a castellumot többször átépítik.

Pozsony

Pozsony területén számos kelta éremlelet (kincs és szórvány), valamint műhely maradványok egyaránt igazolják, hogy ez a város volt a boius pénzverés központja, legalábbis a Kr.e. 1. század első felében.
Mintegy 10 éve pedig a Budapest környékén élő eraviszkuszok római köztársasági dénárokat utánzó pénzérméiből álló kincset találtak a szlovák régészek.
Mint látjuk, szívesen verték érméikre a boj népek a lovas embert. Feltehetően sok lovasuk lehetett. Meséjük pedig úgy kezdődött, hogy "hun vót, hun nem vót..".

Dákok

A dákok ókori népcsoport, amelynek az i. e. 1. évezred kezdete körülre datálható a kialakulása. A mai Erdélyre lokalizálható a központjuk.

Sztrabón pedig leszögezte, hogy a géták és a dákok azonos nyelvet beszéltek, valamint keveredtek a moiszoszokkal és a trákokkal.
Vagyis azonos nép..

A kelta hódítások során, az i. e. 4. században az agathürszöket váltották fel a kelták, és az őket kísérő, már dáknak nevezhető alföldi telepesek. Az erdélyi nemesfémbányák lehetővé tették a keleti keltáknak az önálló pénzverést. A század folyamán kereskedelmi kapcsolatok létesültek a görögökkel, a pénzeik is II. Philipposz és III. Alexandrosz pénzeinek mintájára készültek.

Történelmi munkákat ritkán olvasók kedvéért: Ezek a királyok nem az egyesült görög nép uralkodói voltak, hanem MACEDON vezetők. Így "C"-vel, ahogy a MACAR nép neve. Alternatív skót munkákban ez a MAC az MAG jelentésű. Mag-Edon. Mai nyelvünkben "FIA".

Régészet

Mindazonáltal kétségtelen, hogy az egyes tumulusok leletanyagában, a mellékelt rajzok tanúsága szerint, egyrészt késői La Tene jellegű leleteket találunk, másrészt pedig császárkori római anyagot. Vannak itt mindenekelőtt a késői La Tene kultúrára jellemző nagy urnák tölcsérszerűen kiszélesedő, homorodó fal ú tányérok és más, ugyanezen korszakra jellemző edényformák. Mivel ez a formakincs a korai császárkorban még egész Európában virágzott, fenyőfalui előfordulása egyáltalában nem volna meglepő.

A halosmír a császárkorban az egész íllyr-kelta-thrák területen ismét divattá lett s prehisztorikus temetési rítusok merülnek fel vele együtt. Mindez az új telepesekkel Dáciába is eljutott.

A La Tene-kultúra maradt a császárkorban is valamennyi kárpát-medencei parasztcivilizáció alapja: - Ezt bizonyítják például az eraviscus edényleletek Aquincurnban, bizonyos pannoniai edényfajták, fibula típusoka sírkő ornamentika némely vonása stb., továbbá a jazigok bennszülött szubsztrátumának leletei vagy a szlovákiai quád leletek.

Dacia pénze

Erdély területén ennek a görög hatásnak nincsen számottevő nyoma a késő vaskorban. Annál meglepőbb, hogy az i. e. 2. században vert görög pénzek (főleg macedón és thaszoszi tetradrachmák) lelőhelyei Erdély déli felében sűrűsödnek, míg valamivel ritkábbak a Kárpátoktól délre eső sík vidéken. Nem tudjuk, hogy ezek a pénzek mikor kerültek Erdélybe; a görög pénzeket utánzó helyi ezüstpénzverés mindenesetre jóval később kezdődött Erdélyben, mint a getáknál. E pénzverés történetének utolsó nagy összefoglalása az erdélyi görög ezüstpénzutánzatokat az i. e. 1. század első felére teszi.


Segoves

A bevándorlók másik nagy hulláma a Kr.e. IV.sz. második felében érkezett. Vagy ezt a csoportot, vagy a korábbi bevándorlókat lehet összekapcsolni Livius Segovesus királyával, pontosabban ennek leszármazóival. Ez a csoport a Kárpát-medence középső részén telepedett meg, a mai Dunántúl jelentős részét benépesítve. Burgenland északi részétől a Duna-kanyarig jelentős népességkoncentráció alakult ki.
A Kr.e. IV.sz. második felében új kelta temetőket alapítottak a Kárpát-medencében, melyek már általában a Kr.e. II.sz. végéig használatban maradtak.

Raven

.. A telep és az erőd centrumjellege mellett szóló érvei Mócsynak: a civitas Eraviscorum székhelye Aquincum volt; a RAVIS feliratú dénárutánzatok lelőhelyei Aquincum körül csoportosulnak, tehát valahol itt volt a verde is (Híres volt az eraviscus pénzverés. A dénár utánzatú RAVIS vagy IRAVIS köriratú érmék verése Kr.e. 50 után, de Kr.e. 30-as években legkésőbb megindult.)

Még a regölyi sír

Ugyancsak erre utal egy kereszt alakú, lovas kantárhoz tartozó szíjelosztó, amelynek a Kazahsztánban található, az ujgaraki 84-es kurgánból ismerjük párhuzamát - jegyezte meg a régész.

Számos tárgy a kora vaskori Európához kapcsolja a leletanyagot, több nagy értékű presztízstárgy, például kultikus célra használt füstölőláncok, vékony falú, nagy technikai tudásról árulkodó kerámiák pedig dél felé, az etruszk kultúrára mutatnak.

Jártam már Regölyben. Semmi különöset sem láttam, amiért többször is fejedelmi szálláshely lett a település. (Alán úrnő sírja!) Esetleg annyi, hogy a Balaton és a Duna között eléggé védett. Vajon ez a 2600 éves sír már az erkun néphez köthető? S voltak ennek a népnek SARD kapcsolatai ? Szardínia lakói bizonygatták, hogy az etruszkok rokonságába tartoznak. De az etruszkok BC 600-ban még javában Itáliában éltek. Akkor erre csak rokonok laktak ? Jászok, kunok ? Pálistenesek ?

Fitz Jenő

A bojok a IV. században jelentős szerepet játszottak az itáliai hódításokban. Róluk kapta nevét Bononia=Bologna. A II. század elején döntő vereséget szenvedtek a rómaiaktól és ezután - Strabón szerint: a Dunához vándoroltak.

Bononia előző neve Felsina. Szinte Felsőnána. Nana is here? Vagy csak egy a számos holdfolyóból?

A kutatásban Csehország ókori nevét, Boiohaemumot velük hozzák kapcsolatba, régészetileg azonban nem igazolható, hogy Itália és Pozsony vidéki megtelepedésük közé a cseh medence is beiktatható lenne. Annyi bizonyos, hogy a II. században Dél-Szlovákiában, északnyugat Magyarországon, azaz -a Kisalföldön, nagy kelta koncentráció figyelhető meg. Ez a kimber támadás következtében tovább folytatódott. Ekkor érkezhetett a Dunántúlra a Hercuniates nép, amelynek neve a Hercynia Silva erdőseggel függött össze, amely a Rajnától a Kárpátmedencéig terjedő, a Duna északi oldalán lévő erdőségeket jelenti.

Valamiképp nekem a Hercyn erdő kapcsán eddig a tectosages nép ugrott be, meg a hasonló nevű balkáni terület. Ha levesszük a latinos H kezdést, ugye ismét a kunoknál vagyunk. A kun névvel meg a világ minden pontján találkozhatunk Afrikától Skandináviáig, a Kárpát-medencétől Kínáig.


Nana

He´s comin, he´s comin, he´s here have no fear
Darkman is back, Nana is here

Gyárfás kunjai
Ugyancsak Plinius és Ptolemaeus Valeria Pannoniában a mai Balaton és Buda közti vidékre Hercuniát nevű népet helyeznek; Katanchich a boiok egy részének mondja az ercuniatokat, kik a régi lakosaitól Verhunynak nevezett Hercynia - ma Bakony - erdejétől, honnét kijöttek, nyerték nevöket. Továbbá említ Plinius Epirusban chaon népet, melytől nyerte nevét Chaonia; Dalmatiában decunokat és ceraunokat, majd a régi Olaszországban Samnitok gyarmatáról ír, kiket Sabelleknek, a görögök pedig Sa-unitáknak neveznek; ugyanitt az un-de-cumanok régi gyarmatát felemlíti.

Érdekes, mintha a SA-var (terület) keletebbre lett volna.. A SA-t láttam már "dél" iránynak írva, a SU pedig "tűz, víz", de ide egyik sem passzol.

Bab Ilon

Hercyn = n. a reach out; a jerk

Irib
On Assyrian monuments the contrast between asu "(the land of) the rising sun," and ereb or irib "(the land of) darkness" or "the setting sun," is frequent, and these names were probably passed on by the Phoenicians to the Greeks, and gave rise to the names of Asia and Europe. Where the names originated the geographical distinc tion was clearly marked by the intervention of the sea, and this intervention marked equally clearly the distinction between Europe and Libya (Africa).

Mint olvassuk, az asszíroknál a "kelet=asu" (iasi?) és a "nyugat=ereb" volt.

The northern Aegean has islands which may be mainly unsubmerged remnants of a sunken old block, but many islands of this area are in chains that show them to be emergent hilltops of a partially drowned mountain line. Sicily, Corsica and Sardinia and the Balearic isles belong to the systems of fold mountains and old blocks of the western Mediterranean basin, Sicily being largely fold mountain and volcanic material, the Balearics also a part of one of the fold mountain-arcs, and Sardinia and most of Corsica surviving frag ments of a Hercynian block. ((Unterdevon))

Folyó Lebédia felé

HERKYNA (or Hercyna) was the Naiad Nymph of the stream Herkyna near Lebadeia in Boiotia (central Greece).

Zöld mezőben fehér libanyakat fogó fekete kéz..:-)

Pausanias, Description of Greece 9. 39. 2 (trans. Jones) (Greek travelogue C2nd A.D.) :
[In the following passage, Herkyna, the Warding Dog (eruô, kunos), may be Hekate:]
"[The city Lebadeia, Boiotia] is separated from the grove of [the chthonian oracular daimon] Trophonios by the river Herkyna. They say that here Herkyna, when playing with Kore [Persephone], the daughter of Demeter, held a goose (khên) which against her will she let loose.

Érdekességnek: AgSbS2
From Greek "meion" (less) and "argyros" (silver), for it contains less silver than pyrargyrite which it was often mistaken for.
Physical Properties of Miargyrite
Lustre: Metallic
Colour: Black with dark red internal reflections
Streak: Cherry red

Ókori pénz - sasszeműeknek
Mint emlékezünk, BC 217-től már a rómaiak is verettek arany és ezüstpénzt.

Pannonia, 200-100 BC., Drachm, Lanz 811.
Pannonia, Carpathian Region, the Hercuniates(?), Kapostal type, 200-100 BC.,
AR Drachm (14-17 mm / 2,36 g),
Obv.: degraded head of Zeus right; laurel wreath shown as zigzag between lines, heavily stippled cheek.
Rev.: horseman riding left, large crest above head; crescent left.
(Kapostral type, based on types of Philip II of Macedon)
Busójárás
Szélurak
The Picasso surname was first found in Treviso/TARVisium (Venetia,) which is not far from the Drava-river theater and it's Hercuniates and Boii. However, the surname has diverse Pic-using variations including Picini, Picardi, and Picapra, wherefore the Picasso spelling might be only coincidentally like "Ambicatus."

Makkabi club

As evidence of a trace to the Maccabees (who had one ruler named Hyrcanus), the Coat uses the Kay bird (I tentatively trace Kays/Cais to the same stock as Maccabees).
..the Sullivan Crest uses the Kay bird!
I hold a theory in which the lizard is code for Lezards (Leslie colors), who I think were a Leslie branch. I've lost the online info that traced proto-Leslies by a similar name to Padua, very near Treviso. AND, Leslies are expected to be related to Drummonds because both came to Britain from Hungary.

Treviso has a Sile/Sil river, which is interesting because I had planned to start today on the Salyes-branch Gauls before I came across the Picasso surname. I was going to show how the Salyes could be Seleucids from Sulcis, or perhaps how Seleucids may have been from Salyes stock. The Treviso article says that Pliny called the Sile, the "Silis."

Luzitania

Zowie, it looks like Sorbs were descended from Lesce on the Sava. In all likelihood, the Lusici named Lusatia, for that place is also "Luzyca/Luzice." See the red bull of Lower Lusatia that may be in use in the Mieske Coat.

Luzitania kapcsán:
The meaning of the name Luz is 'Light'. As a Hebrew boys' name, Luz means "almond tree" or "hazel tree".
Madonna (keresés: Luz meaning)
Armenian lánynév "Luz = Moon". A Bibliában "Luz= Bethel városa".
Spanyol "luz=fény". Nuestra Senora de la Luz a titulusa: Szűz Mária/Virgin Mary. Jelentése: Our Lady of Light. Andaluzia meg a "fekete madonna" ? ..vagy "sötét hold" ?

Felsina folyója

The name of the river has the same etymology as the German Rhein (Rhine River), as both derive from a Celtic word meaning "flowing (of water)" - itself a cognate of Greek ροήα "rhoia" which means "to flow".
Szerencsére sok kelta nyelv szótára megmaradt valahol, így számos kelta "folyó" szót ismerünk. (Wenia, Avon, Usk... Rhoia)

Bologna

Turra, in the protologue, gives in Hetruriae atque Bononiae fluviis and [in his Fl. Ital. Prodr.: 63. 1780, in synonymy] "rheni bononiensis" as the occurrence of the species. Hetruria is Tuscany (Toscana), Bononia is Bologna, Rhenus bononiensis thus the Reno river of Bologna (Bertoloni 1833). Since extant original material is unknown, I went for the "locus classicus" and visited the Reno river in Bologna on 27.7.2004. There I found, indeed, apart from Phragmites australis and Arundo donax, populations of an Arundo with upright leaves, which may thus be safe to identify with A. plinii (Fig. 1A). The plant is basically riparian.

Az Alsina szó sem ismeretlen fogalom. Sajnos, nem egy délebbi folyó/város neve.
Can Nadal tower, in Vilassar de Mar and Ca l'Alsina in Montgat are two examples of this coastal defence line.(Catalan) Catalan cognate of the name Encina. The name Alsina is originally derived from the Spanish word "encina," which in the region of Castile means "oak tree."
link: http://www.fallingrain.com/world/a/A/l/s/i
Quran: 'Ida taliqunahu bi-alsinatikum' (24.15) "(As you tell lie with your tongues.)"

Magyaltölgy

It takes its name from holm, an ancient name for holly. It is known by the names azinheira in Portuguese, encina in Spanish, carrasca in Aragonese, or alzina in Catalan, česvina in Croatian, črničevje in Slovenian, is-siġra tal-ballut in Maltese, sindiyānah (سِنْدِيَانَة) in Arabic and chêne vert or yeuse in French.

Érdekességnek: A pénz beszél..
The name Penzance is derived from the Cornish Pen Sans, meaning holy headland, as a chapel once stood on the point to the west of the harbour more than a millennium ago.

Pellets

Pellets were sometimes used as representations of the the planets. In the eastern religions, circles and disks were often hung on military vexilla, or standards, to represent the seven planets. This topic is discussed in detail in "Visions Explained." Many examples of ancient coins exist where seven pellets are found in a grouping, and are most likely a depiction of the seven planets. Two examples from ancient Coritani are shown below.

Magadha Janapada (c.600-500 BC), Silver Vimshatika, from the earliest series, approx 5.5g, four major symbols: six-armed symbol, sun, tree and triangle with three pellets (cf Rajgor series 10, 45-46). Very fine, unpublished and very rare.

Kvadráns
After ca. 90 BC, when bronze coinage was reduced to the semuncial standard, the quadrans became the lowest-valued coin in production. It was produced sporadically until the time of Antoninus Pius (AD 138-161). Unlike other coins during the Roman Empire, the quadrans rarely bore the image of the emperor. The quadrans was also known as teruncius, i.e. "three unciae".

The bronze litra was divided into twelve onkiai, from which the Roman uncia would derive its name. Unlike the cities to the east, those of Magna Graecia, and especially Sicily, often engraved a denominational mark on their bronze fractions, composed of pellets relative to the size of the fraction. The hemilitron, or 6 onkiai, with a mark of value composed of six pellets, was also struck, as well as the pentonkion (5 onkiai; five pellets), the tetras (4 onkiai; four pellets), the trias (3 onkiai; three pellets), the hexas (2 onkiai; two pellets), and the onkia itself (one pellet). This system of denominational marking by pellets is also found on some of the cities’ silver fractions. Over time, the concept of base-metal token coinage spread throughout the rest of the Greek world.
Artemis – The twin sister of Apollo, Artemis was one of the three virgin goddesses (the others were Athena and Hebe). As an Olympian, she was the goddess of the hunt, goddess of the Moon in her association with Selene, and protectress of the young in connection with Elethyia. Her origins go back to Mycenaean times, where she was known as the potnia theron, or “mistress of the beasts.”

Lydian
Most Type 16 Lydian Lions feature a sunburst that has five rays, like the above specimen, but the number of rays can range from three to seven.

Brit
There are sometimes five pellets under the crown, but generally only three.
Jelentés tagadás
Thus in the early types " hair 5 pellets " or " hair 3 pellets " means that there are five ...

RomanTriens
Triens 1/3 as 4 ounces Minerva four pellets
Quadrans 1/4 as 3 ounces Hercules three pellets
The triens (pl. trientes) was worth one third of the as, so 4 ounces.
The quadrans (literally "a quarter") was a Roman coin in bronze that was worth 1/4 of an as.
The sextant (in Latin sextans) an order of the as was worth, that is 2 ounces.
The ounce (in Latin uncia, plural unciae) it had a value of a twelfth of as and a theoretical weight of around 27 grams. In the Roman coinage to the astute one the types were: a bone (ca. 289-245 a.Cs.), a grain of wheat (ca. 280-245 a.Cs.), the head elmata in Rome intended as divinity (from ca. 240 a.Cs.). The sign indicante its value was a small sphere.

3 gömb
So long as the pellets are identical in the parameters that affect their functionality, precision in other parameters is actually unnecessary.

Cimmerian
The three pellets symbol depicted on the reverse of this rare coin is known on Sasanian coins where it held great significance as an old Iranian sacral symbol of power (cf. Ardashir I, SNS I Type IV/3a). Such pellets apparently with the same meaning, are also found on the debased late staters of the Sarmatian king Thothorses of the Bosporos (cf. MacDonald 647/1).

A group of three pellets often appearing behind the knight’s back on the obverse is worthy of note. Sometimes this con?guration is replaced by one pellet or a small saltire, but three pellets are the basic form. It is not, as it might seem, an accidental element or a mint mark, but an important supplement to meaning as a symbol of the Holy Trinity (Cirlot 2006, s. 192).

Edward III pénze hasonlít II. Géza pénzére.

Bukefalosz
The bull’s head, or bucranium, is a frequent motif, probably of wealth and/ or fertility. It’s shape echoes not only the mistletoe but also the harp (lyre)... It is tempting to see the image as a shaman figure of some kind. The pellets are arranged in groups of three, signifying the sacred (three to the left , three to the right, and three framing the head). The seven in all suggest the stars of the Pleiedes, an ancient indictor of the beginning of Spring, which also happens to be associated with the constellation of Taurus the Bull.

Punic M
The ‘phi-shaped symbol on steps’ replaced the Greek M or m as mark of value for the copper coins in most mints except for Palestine where the m was retained. Thus the primary function of the ‘phishaped symbol on steps’ is being mark of value.

Róma pénze
It was during the monetary reform of 225 that also introduced gold to the Roman list of denominations for the first time. This gold stater incorporates the familiar Roman Janiform while the reverse was made up of an oath taking scene.

Szigla: műszó, mely egy vagy több szó betűkkel (vagy más grafikus elemekkel) történő rövidítését jelenti. Gyakori ilyen az "M" jel vagy a gömbökkel (pellet) való értékjelölés. Más megközelítésben A sziglarendszer a pénzverés ellenőrzésével volt kapcsolatban. Ez az ellenőrzés II. András korában ellanyhult, de IV. Béla korában a szerszámok ellenőrzése, így a verőbélyegeké is, ismét előtérbe lépett. 23 Nem mondhatjuk tehát, hogy a sziglák IV. Béla korában már nem voltak használatosak.
Ritka szigla a keresztet körbeövező három plusz pont! Modjuk, az akkád nyelvből "súly, mérés" jelentésű is a sigla..



Pesti István 2012 februar



Nyitóoldal