A kunok

Jászkun

Tomory - nem a büszke vezér

A Magyarságtudományi Értesítő 2. számában bővebben tárgyaltuk Alföldi Gézának az Archaeologiai Értesítő 1964. évi 2. számában megjelent tanulmányát a dunántúli római civitásokkal kapcsolatban. Ezek között megemlíti a pannon őslakos iasi népet, mely "eredetileg a pannon törzsek egyike volt és szoros rokonságban állt a többi pannon törzsekkel (Andizetes, Breuci, Daesitiates, Maezaei)." Ezek között a iasi később civitas Iasorum néven alkottak közigazgatási egységet. Plinius szerint e civitas területén a Dráva keresztülfolyik, s e szerint ők népesítették be Horvátország és a magyar Dunántúl egy-egy részét. Ptolemaios szerint Pannonia superior középső részének keleti felében laktak. Az antik szerzők közül a Iasit Stephanos Byzantios említi. A civitas déli része a kelta Varciani és a pannon Oseriates néppel határos. Daruvár és vidéke is ezen civitas része volt. Ugyan itt került elő egy Res Publica Iasorumról szóló felirat is a III. századból.

A tárgy jász néptörzsünk jelképes állatát, az általuk jizéternek nevezett halat, a kecsegét ábrázolja. A hal természetes rajza, pikkelyei felnőtt korban szürkés-fehér csillag-alakokat mutatnak, s ezáltal vált a halász-hajós jászoknál a Tejút jelképévé. A Vettersfelde lelet aranyhalának hatalmas testén a jászok pikkelypáncéljának rajza, felette magyar hovatartozásuk szent jelképe a Csodaszarvas látható. Kopoltyúja a székely-kazár csoport kacs jelképét hordozza, farkán a kusza jelet, amiből minden teremtődött. E kincs agyagkorsóban volt eltemetve, 1882 október 5.-én találta meg egy gazdálkodó, egyéb ékszerek és fegyverek társaságában. Jász néptörzsünk tehát bizonyíthatóan Nyugateurópában volt az említett V. századot megelőző időben már.

Wiki - szegény ember vízzel főz

Az Iasi nevű nép ókori kelta néptörzs volt Felső-Pannoniában. Idősebb Plinius azt mondja róluk, hogy a Dráva két partján éltek, a Sirapilli nevű nép és az andizetek között. Ptolemaiosz Klaudiosz is említi őket, a felső-pannoniai törzsek közt, de téved, amikor lakóhelyüket az Obii néptől nyugatra, azaz a Dunántúl, a Balaton tájára helyezi.

Jászok

A jászok a többi sztyeppei nomád állattartó életmódú néppel szemben városalkotó, letelepedett, földművelő, sőt iparűző nép volt (ennek a középkori Magyarországon is lesz jelentősége, de erről később, másik posztban lesz szó).
A lapon láthatunk térképet, amelyen a Chu (Kő) folyó, amely az Iszik tó környékén ered, még eléri a SyrDarja-t (Napfolyót).

Rómaiak

kidobolták

Az Széchenyi Országos Könyvtár, 1800-as évek elején működő, oklevélkutató "őre", Horvát István észre vette, hogy a régi magyar királyi törvények okleveleiben jászainkat, a jasones és jazyges forma mellett, a bibliából megismert PHILISTAEUS, (filiszteus), néven regisztrálták.

A zászlós

Valószínűleg igen érdekes eredménnyel járna az etruszk - és általában az itáliai - ősnépek és városnevek tanulmányozása. A székely és a seculi- siculi népnév azonosságára már kitértünk. Nem lehetetlen azonban, hogy kapcsolatot találnánk a Iapygi néven ismert nép - amelyik a tradíció szerint a siculikat "valahonnan" Szicíliába kényszerítette - és a Iasi, vagy jász nép között is. Az pedig szinte bizonyos, hogy Itália adriai oldalán élő Picenek a besenyőkkel azonosak. A görögök ugyanis a besenyőket pecheneg, vagy picenek néven emlegetik, ami a besenyő többesszáma.

Jaszi

Az Iasi nevű nép ókori kelta néptörzs volt Felső-Pannoniában. Idősebb Plinius azt mondja róluk, hogy a Dráva két partján éltek, a Sirapilli nevű nép és az andizetek között.

Daruvárott pedig, amelyet a rómaiak aquae Bulissac néven ismertek, egy kőfelirat került elő, amely szerint – ha hiteles a felirat – ott volt a Respublica Iasorum ("az Iasi nép köztársasága").

Vajh a kőtábla helyén volt a köztársaság, vagy az csak egy határkő ? ...és akkor Szűrös Mátyás hányadik köztársaságunkat kiáltotta ki ?

...és ha a római korban a Dunántúlon éltek a IASI-k és a HerKun nép, akkor kik loholtak Árpád tarka lova után a Vereczkei-szorosban ? (székelyek is állítólag már itt voltak!)

Iasii

Az Iasus név az illetőség megjelölésére előfordul egy katonai diplomán (CIL III D. XVII), mely Domitianus császár idejéből való s Beleghen (Somogym.) került napfényre

Köztársaság a császárság területén?

he inscription say:

* DIVO LUC AUREL
* COMMODO CAES
* PATRI PATRIAE
* HAS THERMAS
* DEDICA VIT
* RESPUBLIK IASORU

Another inscription founded in the area say:

* THERMAE
* IASORVENSES H C

Pannonii

Ptolemaeusnál valamivel kevesebb nevet találunk, annál nagyobb súlyt fektet az egyes törzsek lakóhelyének meghatározására. Felső Pannoniában (2, 14) következőkép helyezkedtek el: Legfölül Nyugaton az Azali, Keleten a Cytni, legalul Noricum alatt a Ltobici, Kelet felé a Varciani, a tartomány közepén pedig Nyugaton a Boji s ezekalatt a Colaetiani, Keleten az Iassii s alattuk az Oteriates. Alsó Pannoniában (2, 15) Északről Délre vannak és pedig Nyugaton az Amantini, Hercuniates, Andizetes, Breuci, Keleten az Aravisci és Scordisci. Egyes törzsnevek a kőfeliratokban is előfordulnak; Amantinus (CIL III 3224 Putince), Bojus (u. o. 4594 Ebersdorf, 1435923 Magyaróvár), Breucus (u. o. 4377 Győr, 11150 Ebersdorf), Colapianus (u. o.4372. 4376, mindkettő Ebersdorfról, 11227 Carnuntum), Eraviscus (u. o. 10418 Aquincum, 3325 Alsószentiván, 13389 Dunabogdány), Iasi (u. o. 4000 Daruvár), Latobici (u. o. 10804 Neviodunum), Scordiscus (u. o.3400 Tétény) és Varcianus (u. o. 9796 Dalmitia).

Rómaiak a kunok földjén

Pannonia rómaiak általi meghódítása az I. század elejére tehető. A tartomány védelmét a belső területekről fokozatosan a Duna mellé helyezték át. Így jött létre a Duna vonalát követő védelmi vonal, a limes, vagy helyesebben folyóparti védelmi rendszer, a ripa Pannonica. I.sz. 10 körül már állandó katonai jelenléttel számolhatunk Dunaszekcső területén. Az előkerült éremleletek (pl. köztársaság kori pénzek) alapján azonban már jóval korábbra tehető az elsősorban kereskedelmi jellegű kapcsolat a környék őslakosaival. A korai katonai palánktábor feltehetően a Várhegytől északnyugatra, a mai szerb temető környékén található. Főként lovas csapatok jelenlétét kell feltételezni. Az első itt állomásozó csapatok egyike a cohors I Alpinorum lehetett, aminek legkésőbb Claudius császár uralkodása elején (i.sz. 41.) már Lugioban volt a táborhelye. A római katonák megjelenésekor nagy kiterjedésű kelta telepet találtak elsősorban a mai Dunaszekcső és Báta közötti területen, végig a Duna mellett húzódó dombokon, a Szentháromság kápolnától északnyugati irányban, melyet ma Béváros néven ismerünk. A felszíni leletek nagy menynyiségéből és területi kiterjedéséből jelentős számú őslakosra lehet következtetni. Saját, görög mintára történő pénzt vertek, itt került elő egy közel 900 darabból álló szekcsői típusú kelta pénzekből álló éremlelet is, melyet most egy chicagói múzeum őriz.

Déli jászok

Pálistenesek
Some archaeologists raise their eyebrows and almost rhetorically wonder: Why did the Philistines leave a legacy of pottery with fish and bird motives, while the Hebrews left virtually nothing except the Scriptures, crammed with imagery of birds and fish? Whatever the answer may prove to be, it is remarkable that David, the king of transition, was the one to destroy the Philistine culture, while the Philistines as a people were sucked into Babylon never to rise again. The Palestinians now living in Palestine are Arabs.

Etimológia

Philistine
O.T. people of coastal Palestine, who made war on the Israelites, mid-14c., from O.Fr. Philistin, from L.L. Philistinus, from Late Gk. Philistinoi, from Heb. P'lishtim, "people of P'lesheth" ("Philistia"); cf. Akkad. Palastu, Egyptian Palusata

P'l istim

The Philistines (Hebrew  Extinct as a regularly spoken language by the 4th century CE, but survived as a liturgical and literary language; revived in the 1880s: פְּלִשְׁתִּים‎, p'lishtim) (see "other uses" below) were a people An ethnic group is a group of people whose members identify with each other, through a common heritage that is real or assumed- sharing cultural characteristics This shared heritage may be based upon putative common ancestry, history, kinship, religion, language, shared territory, nationality or physical appearance. Members of an ethnic group are who occupied the southern coast of Canaan  Canaan is an ancient term for a region encompassing modern-day Israel, Lebanon, the Palestinian territories and adjoining coastal lands, including parts of Jordan, Syria and northeastern Egypt. In the Hebrew Bible, the "Land of Canaan" extends from Lebanon southward across Gaza to the "Brook of Egypt" and eastward to the Jordan, their territory being named Philistia Pleshet is the Hebrew name for what might otherwise be called the "land of the Philistines" according to the Hebrew Bible in later contexts. It is theorized that the latter Philistines originated among the "sea peoples  The Sea Peoples is the term used for a confederacy of seafaring raiders of the second millennium BC who sailed into the eastern Mediterranean, caused political unrest, and attempted to enter or control Egyptian territory during the late 19th dynasty and especially during Year 8 of Ramesses III of the 20th Dynasty. The Egyptian Pharaoh Merneptah".

Jász gén

Kazak-magyar
A G haplocsoport, amit hosszabban targyalnak, nem tudom mennyire informativ ez esetben, hiszen a madjarokban a G1 alcsoportja van jelen, mig a magyarokban (akarcsak mas europaiakban) a G2. Kerdes, hogy a ket haplo(al)csoport mikor valt el, erre nem talaltam hirtelen megbizhato adatot.

Szoval tobb minta kellene ahhoz, hogy pontosan lassunk, de sajnos a madjar nepesseg merete, ill. relativ belterjessege miatt erre asszem nem sok esely van.

A wiki

Haplogroup G has an overall low frequency in most populations but is widely distributed within many ethnic groups of the Old World in Europe, northern and western Asia, northern Africa, the Middle East, India, Sri Lanka and Malaysia.

haplogroup G origins in the Middle East 10-20,000 years ago

A "G" hg megtalálható az Tirol, Szardínia, Horvátország területén 8-14 % arányban. De olyan távoli népeknél is, mint az uygur.

The Madyars of central Kazakhstan, a Kazakh sub-ethnic group, were found to be 87% G1.

In Digora, North Ossetia the highest known concentration of G in a single town in the world is reached where 74% of the tested men were G

A "G" hg a szarmaták és a kutyafejű hunok között nagy számban előfordult.

Among Ashkenazi Jews overall, about 10% are in haplogroup G, including about 8% in G2c and 2% in G2a, along with small numbers in G1. About 20% of Moroccan Jews are in Haplogroup G. Other groups with a significant G frequency include Catalan-speaking northern Sardinians and the Druze, who are about 18% G2a. About one-third of Haplogroup G in Iran is in sub-group G1.

In the Republic of Georgia (Caucasus Mountains, south of Russia and north of Turkey ) members of G make up as much as 30% of the population. There are 14% on the island of Sardinia, 10% in north central Italy, 8% in northern Spain, almost 7% in Turkey, and lesser percentages in the Czech Republic, Slovakia, the Ukraine, Lebanon, Greece, Hungary, Albania, Croatia, and Ethiopia.

Hungarian gypsies

The major Hungarian Y chromosomal haplogroups were R1a1-M198, R1b-P25 and I1b-P37. In the Hungarian Romani {cigány P.I.} population the most frequent haplogroups were H1-M82, R1a1-M198 and J2f-M67, while in the Tiszavasvári Hungarian Romani population also the H1-M82 haplogroup was the most frequent with the frequency as high as 60%. Preliminary haplogroup data of the Malaysian Indian population indicate that the Romanies might come from South India

A YAS szó

Jászok Bányászváros Abu Dhabi-ban:
Baniyas launches new units in Bani YasCity Abu Dhabi-based Baniya (Van ott Yas sziget is!) Lehet, hogy a környékről indult el az izraelita vallás? Ugyanis több a zsidó pap, mint Izraelben !

Rajki András török szótára:
yas {T yas, Az yas, Tk yash, from OT *jash} : wet; tear; age
yasamaa {T yasamak, Az yasamaq, Tk yashamak, from yas} : to live
yasi {T yassi, Az yasti, from OT *jas} : flat
yastik {T yastik, Az yastiq, from OT *jasta} : pillow
.....és arab szótára:
abyasz : white {basza} Tur beyaz, Ind abiad, Per abyasz, Tur beyaz borrowed from Ar

Szanszkrit:
abhyasanaM = practice
ayasaH = (m) iron
alpavayaskaM = young (small) age
karishhyasi = perform
gariiyase = who are better
yasha = Success
yashaH = fame
yashas.h = glory

A NAP turk nyelveken: KUN, KÜN, GÜN....

yash = fiatal (uygur)
yosh = fiatal/young (üzbeg)
яш {jash} = fiatal (kuman)
yaş = fiatal (tatár)
ýaş = young (turkmen)
yaş = young (krimi)

Egyiptomi történet

Jászok

Az 1883-ban elhunyt Gyárfás István által 'felmelegítetten' a XX. századi közgondolkodásban elterjedt azonosítás, melynek eredete a jászok római rítusra történt XIV. századi térítése során 'pogány' mivoltukra való utalásként terjedt el - Gyárfás volt az, aki  kora színvonalán összegyűjtötte mindazt, amit addig a jászokról tudtak és feltételeztek, nagy hatással volt a jász kutatókra. Ma már megalapozatlan felvetések sorát termelte ki, így a jazyg törzsnév alapján a jászokkal azonosította a szarmatákat. E feltevések egyik gyöngyszeme az, "..hogy a hyksosok a húnscytha törzsnek azon ágazata volt, mely jász nemzet nevet viselt, hogy e jász nemzet Egyiptomban léte alatt az aethiopoktól nyerte philistaeus nevét".

Keleti kunok

Távoli keleten

A Csu völgy - a kutyafejűek startvonala

Tajüantól észak-északnyugati irányban feküdt Kangkü országa. Nyugaton egészen a Kara-tau hegységig húzódott, keleten a Csu és Talasz folyók völgyét is magában foglalta. Lakóit a kínaiak nomádoknak írják le. Ennek a földnek a neve már a zoroasztrianizmus szent könyvében, az Avesztában is előfordul Kangha alakban, majd később, Kr. u. 100 körül Ptolemaiosz görög geográfus művében a kahag-szkíta elnevezés szerepel, amely szogd eredetű. A szogd kelet-iráni nyelvet beszélő nép volt, központi szállásterületeik a Zarafsán folyó mentén, nagyjából a későbbi Buhara és Szamarkand {41} között feküdtek. Ezt a Szogdiát sokszor bekebelezte politikailag a tőle északra fekvő Kangkü országa, ezért van az, hogy a későbbi korokban, az 5–9. században a kínai források Kang elnevezése egyszerűen Szogdia kínai neve lett. Egyéb forrásokból tudjuk, hogy Kangkü, vagy későbbi nevén Kang országának lakói az ászik voltak, egy szintén iráni nyelvet beszélő nomád nép.

Jászok

Finnugorok

A kun-kazah rokonság és újjáéledő kapcsolatok
Reggeli után utazás a Taukum-sivatag déli peremvidékén. Emlékezés négy magyar tudósra, akik kiemelkedő szerepet játszottak Ázsia sivatagi vidékeinek feltárásában: Vámbéry Ármin, Stein Aurél, Zichy Jenő és Germanus Gyula sivatagi útjainak rövid, vázlatos bemutatása. Ismerkedés a kun-kazah rokonság és a kunok Magyarországra költözésének történetével, néhány a közelmúltban megjelent mű (pl. Bánkiné Molnár Erzsébet "A kunok Magyarországon" című könyve) alapján. Betekintés a jelenlegi kun-kazah kulturális kapcsolatokba, a testvérvárosi együttműködési formákba. A Kunok I. Világtalálkozója előkészületi munkáinak bemutatása. Átkelés az Aj-tau 1.300 m magas gerincén, majd a Csu folyón. Késő délutáni érkezés a Mujun-kum sivatag déli vidékére. A hatalmas kiterjedésű Mujun-kum a Turáni-alföld dél-keleti határvidéke, tiszta időben csodálatos kilátással a Kirgiz-Alatau hófödte csúcsaira. Esti érkezés Merkibe, Karcag testvérvárosába. Éj Merkiben

Értünk kunság mezején...

...de valóban innen indultak ?!
Chu river
A Kű folyó a Joon-Aryk és a Kochkor összefolyásával keletkezik Naryn régió Kochkor kerületében, nem messze az Iszik tótól.

Chu

Kép a folyóról

Sokuluk

Pártában - orosz lány (nem kazakh!)

Dungans, akiknél a LOFU nem tigris, hanem patkány. A nyelvük az uygur-ral rokon. Frunze-Ch'u Valley Group

Statue

We can find the Sogdian influences also on the Turkic stone statues. A costume with turn-down collar, and a hemispherical type of cups might have been introduced by the Sogdians (Kubarev 1984: 29, 35). In this paper I would like to pay an attention to the other Sogdian influences on the statues, the fingers representations, and to study the route of the penetration of the influences.
He classifies the statues into two types: type I - the statues holding a vessel in one (mostly right) hand2; type II - the statues holding a vessel in both hands (Sher 1966: 29).

Balbal

A little further away is a collection of "bal-bals" small statues of the dead - gravestones of the nomadic Turks) dating from the 6th century, and petroglyphs dating from the 2nd century BC, brought and placed here from all around the Chu valley. There are other collections around the Chu valley and in Southern Kazakhstan.

Mount Alai, 5,539m

the Chu Valley, where there are such popular sights as Krasnorechensk Hill with the ruins of Zoroastrian buildings, ruins of the ancient city of Balasagun and Burana

Kuman

European traveler William of Rubruck mentioned them for the first time in the 13th century, seeing them on kurgans in the Cuman (Kipchak) country, he reported that Cumans installed these statues on tombs of their deceased.

Kondor tours

Karashash-Ana was one of enlightenmented, well-educated and competent women of the epoch.
Karashash-Ana turkis of all world esteem. Her identifyed  with an ideal of motherhood.
The Underground mosque Beket-ata which has been cut down in a rock. The pilgrims who are spending the night near this cave, see prophetical dreams which prompt the person an output from critical situations. (Beyneu, Mangystau area)

Kulturális jegyek

A kunok Sirszobor

Ugyanígy a tűztisztelő parszi vallás is, amelynek legközelebbi főfészke Perzsiában volt, kisugározhatta hatását a kummagyar területekre. A Kummagyariában talált rengeteg sírszobor (kamennája bábával a kezükben a köldök táján tartott rituális csészécskével), vagy egy keletről velük hozott ősi, pogány-, vagy a parszi vallásra utal. Ez még tisztázatlan kérdés.

Adorján

E koponyatorzítás szokását különösen a régebbi időkben különböző népeknél is megtaláljuk, tény azonban, hogy ilyen torzított koponyák ásatások alkalmával különösen Krimből és Dél-Oroszország más részeiből kerültek elő, vagyis tehát a kunok egykori országa területéről.  Legtöbb azonban Magyarországon, éspedig főképpen a Nagy-Kunság területén találtatott.  Amint művében Bartucz Lajos ("A magyar ember". Budapest, 1938.) más tudósokra hivatkozva igen helyesen állítja: a makrokephal kérdés megfejtése Magyarországon keresendő.  A leletek bebizonyították, hogy e makrokephálság Magyarország területén már a Bronzkorban is megvolt.

A följegyzések szerint a kunhalmok tetején régebben még állott kőszobrokat az ez országrészeket utóbb megszálló szlávok "kameni baba" néven nevezték, amely elnevezés értelme "kő-banya", azaz "kő-vénasszony" volna.  Világos azonban, hogy ez csak a magyar "kő-báb" félremagyarázása.  A régi magyarban ugyanis a báb, bábú szó (amelyből baba szavunk is származik) tulajdonképpeni értelme: alak és szobor volt.  Sőt megvan ugyane szó a törökben is, ahol baba apa, apó, öreg férfi értelemmel bír.  Annak azonban, hogy a kunok és bizonyára némely más őstörzsünk is az elholtak sirhalma tetejére azokat ábrázoló szobrot állítottak, még más mély értelme is volt, habár úgy lehet, ez értelmet csak a már meglévő szokás szülte volt.  Ismeretes, hogy népünknél még ma is szokás a halottat "arccal Napkeletnek" temetni, ami úgy történik, hogy azt fejjel Napnyugat felé temetik ugyan, de fejét kissé föltámasztva, vagyis úgy tehát, hogy a halott valóban arccal Napkelet felé nézzen.  Azt pedig a följegyzések mondják, miszerint a szóban lévő kún sírszobrok mindig arccal Napkelet felé állítottak voltak.

Kamennaja

Ezek a szokások Herodotos szerint Sakadwipából (Saka Szkítia) származtak. A szkíta géta lovát feláldozták a halott égetésénél.
A temetésnél a halottnak lóva1 együtt való temetését igazolják a hún, avar és honfoglaló magyar sírok leletei.
Észak-Eurázsia finn-ugor és törökfajú népei még ma is áldoznak a síroknál lovakat. (Lásd: Krohn Gyula: "Finnugor népek pogány istentisztelete.")
8. Az áldozati helyen való emlékszobor állítása ritkább szokás, mely a fiúnak kötelessége és uralmának hatalma abból látszik, hogy az emlék nagyobbszerű az előzőnél.
8.-hoz. Amerre a hún fajú népek vándorlási vonala tart, így a Fekete-tenger feletti síkságon, mindenütt találtak a sírok felett sírszobrokat. az ú. n. Kamennija babákat. A férfi szobrokat fegyverrel, kun süveggel és a férfi és női szobrokat is kehellyel ábrázolták. Számos példány van ezekből a délorosz múzeumokban.
A hún eredetű bolgároknál is voltak ilyen sírszobrok. 1926-ban Pliszka és Mádara között Endzse falu mellett került elő egy férfit és egy nőt ábrázoló szobor. Egész Radzsadasthánban a radzsput hősök sírja fölé emelt tumulusokat találunk, melyen a hőst hű feleségével együtt domborműben kivésbe ábrázolták.

Bartha Júlia

A Kunság népe ma is kunnak vallja magát, jól lehet, ez a csoporttudat nem feltétlenül az etnikai hovatartozást jelenti, hiszen azt, hogy a kunok a kipcsaktörök népek családjába tartoznak, az átlag kunsági ember nem tudja, legfeljebb az értelmiségi, de az sem jellemző.

A kunsági lakodalmas szokásrendben a menyasszony vételárának (a hajdani kalim) emlékének meglétét a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Múzeumok legnagyobb tudományos vállalkozása, a Néprajzi Atlasz felmérései is igazolták. A Kunságon a lovak kantárjára kötött kendő, vagy a vőfi botjára tűzött szalag eredete a közép-ázsiai kazak szokásokhoz vezethető vissza.

Temetkezési kultúránkban a kun sajátosságának tekintik a kutatók a kurgánon álló, kezükben áldozati csészét tartó ősszobrokat, amik a kunok vándorlási területén a 7-11. századtól megtalálhatók.

A kunok lila gyásza, és a sírokba rontáselhárítás céljából tett kultikus növény, az anyarozs (Secale cornutum), és az üröm (Artemisia) még olyan eleme a népi kultúrának, ami minden kétséget kizáróan a kunokat jellemezte, amint azt Selmeczi László Karcag környéki kun ásatásaiból tudjuk. Közülük – pl. a lila gyász emléke –, a kunsági kitelepülés miatt a bácskai Feketics és Ómoravica helységekben a 20. század elejéig megmaradt.

Nyugatra tartva

Kunság mezején..

A tatár nemzet nyugati részének, - (Kun - Kazar  = Kumán - Kazár)  =  Kipcsak - Oguzszki  17  különféle külföldi elnevezése van, mivel az ország különféle megszállók általi elfoglalása előtt: hazájuk  --    ( CUMANIA =  “ K I P Ç A K İ L E “ = KIPTCHAKLAND  =   Kraju  Polowców  = Kyptchakland  // Kyptsjakland  =  Valewien  = La Comania = THE  POLOVETSIAN COUNTRY  =  Het Polovetisch land = КЫПЧАКИЛЕ = КЫПЧАКИЯ  =  KIPCSÁKORSZÁG  = KUMÁNIA  = KUNORSZÁG = KUNFÖLD)  több országgal volt határos, és valamennyi ország a maga módján nevezte el a modern Össztatár állam nyugati részét.

6. A kipcsákok német-latin elnevezése Falones / Phal-agi /

Kanadai magyarok

Ahol már megtanulták a demokrácia fogalmát:
"Szabad országban szabad ember szabad akaratából azt mond és azt tesz, amit szabad."

Tomory Zsuzsa és a kunok

Sőt a magyar törvények is, jelesen az 1454 évi II. végzés 9. cikke, az 1459. évi végzés 3. cikke és az 1467. évi végzés 2. cikke a kunokat és tatárokat egymástól tisztán megkülönböztetik. (Lássad: Gyárfás István: "A jász-kunok története." Kecskemét, 1873. II. kötet, 162. oldal.)

Rubruquis 1253-ban, Plan Carpin pedig 1245-ben járt Kumániában. Vagyis: Rubruquis 15 évvel azután, hogy a mongolok a kunokat kiirtották és országuk uraivá lettek, de Plan Carpin csak hét évvel azután, és ő nemis csak azt írja hogy itt kunok már nincsenek, mert a "tatárok" azaz mongolok őket kiirtották, hanem még azt is, hogy a kunok csontjait, koponyáit mindenfelé heverni látta.

Az 1303-ban kelt, tehát a nem kún, hanem kumániai nyelvet adja elő s ezért is neveztetik "Codex cumanicus"-nak és nem "Codex cumanus"-nak. Amely könyvet a jelek szerint valamely keresztény hittérítő írta a Kumániában járó hittérítők és kereskedők számára, amely időben Kumámiát főkép tatárok, mongolok és némi oláhok is lakták volt.

Aki másképp látja..

Hangsúlyozni szeretném: a kumánok nem azonosak a történelemkönyvekből ismert kunokkal. A kunok ugyanis a Kárpát-medence térségében élő az avar törzsek töredékei voltak. A kumánok pedig 1239-ben érkeztek a mai Magyarország területére, menekültek a régi ellenség a tatárok elől és kértek menedékjogot a királytól. A kumánok királya Kötöny volt, és az országba közel 40 ezren jöttek be vele. IV. Béla király a kumánoknak kiváltságokat adott, és a Duna-Tisza közén telepítette le őket.

Rokonok

A kun urak rokonsága:

A kunokról szóló írások kiemelik a harcos természetet, a nomád életforma teremtette szilaj szellemet, aminek nyomát a kunságiak sajátos tudatában még ma is fellelhetjük. Kik voltak és honnan jöttek ezek, a történelmüket átverekedő török műveltségű népek, akiknek különféle elnevezéséről, úgy, mint koman, kuman, kun, szári, kipcsak nevekről a bizánci források is megemlékeznek?

A IX-X. században az Altajtól Nyugatra, az Isim és a Tobol folyó vidékén éltek a kipcsak törzsek, tőlük keletre a Balhas-tótól északra pedig a velük rokon kimekek

A kipcsak törzsszövetséghez tartozó töredékeket a korabeli írásos források alapján nem lehet egyértelműen azonosítani, így a kutatók nem állítják teljes bizonysággal, hogy a forrásokban qun néven említett nép azonos a magyarországi kunok őseivel, az azonban tény, hogy a mai Kazakisztán területén lévő Hétfolyó vidékére belső-Ázsiából újabb török törzsek érkeztek a XI. század elején, s a kipcsak törzsekkel egyesülve, törzsszövetségük 1030-1050 között a Volgáig terjedt, majd ettől nyugatra húzódott. Nomád nagyállattartó életmódjukból következően a folyóvölgyek mentén volt a szállásterületük. Cumania, - a Kun Birodalom – sorsát az 1223-as Kalka-menti ütközet pecsételte meg. A mongol seregek súlyos csapást mértek az egyesült orosz-kun seregre, majd a következő hadjáratukban 1238-ban ismét a kunok ellen fordultak. A kunok fejedelmének, Kötöny-kánnak más választása nem lévén Nyugat felé kellett menekülnie, s maradék népének bebocsáttatást kérni a magyar királytól.

Kunok Falb, a palóc

Erről a nagy népmozgásról 1120 körül Marvazí perzsa történetíró jegyzett fel becses adatokat arab nyelvű munkájában. Idézzük Marvazí szövegét: "Közülük {ti. a törökök közül"> valók a kunok; ezek a kitajok országából jöttek, mivel féltek a kitaj kántól. Nesztoriánus keresztények voltak, s azért vándoroltak el erről a területről, mert a legelők szűkében voltak {ez a nomádokra vonatkozó sztereotípia itt ellentétben áll az előbb mondottakkal">. Közülük való volt Ekindzsi ibn Kocskar, hvárezmi sah. A kunokat a kájok űzték, akik többen voltak és erősebbek, ezért kiűzték őket ezekről a legelőkről. Ekkor azok a sárik területére mentek tovább, a sárik a türkmenekhez vonultak, akik viszont az oguzok országának keleti részére húzódtak. Az oguz törökök ekkor a besenyők területére mentek, az Örmény-tenger {azaz a Fekete-tenger"> mellé." Lényegében ugyanezt az eseményt mondja el Edesszai Máté örmény történetíró is (1050–1051), aki szerint a kígyók népe űzte el a fakókat (örményül xartesk’), akik viszont az úzokat és besenyőket késztették továbbhaladásra. Az események számunkra most legfontosabb résztvevője az a csoport, amely kun néven szerepel Marvazínál, és hartes, azaz ’fakó’ jelentésben az örmény forrásban. A 11–13. század folyamán a bizánci görög és európai latin forrásokban sokszor szerepel ez a nép koman/kuman néven, a korabeli orosz forrásokban pedig mint polovec. Az orosz szónak a jelentése, akárcsak az örményé ’fakó’. A kutatás tisztázta, hogy a koman/kuman népnév is ’fakó, halvány sárgás’ jelentésű a törökben, s valószínűleg a kun népnév is ugyanannak az alapszónak a származéka, amelyből a kuman szót képezték.

Az alábbi állítástól az én gondolkodásmódom eltér. A kun nálam a "kün, gün=nap" szavakkal azonos. Ellenben én a KUMAN gyökerét a KU (tokár "kutya") szóban látnám, s épp olyan kutyafejű nép, mint a nogaj.

A kunban is elképzelhető olyan megkülönböztetés, mint az alán, roxalán vagy a szkíta, királyi szkíta között volt. Kun és Herkun.

Kumania

Kunország déli részén Károly Róbert, északi részén pedig fia, Nagy Lajos szervezett vajdaságot. Megalapították a térség első római katolikus püspökségét Szeret városában. A moldvai vajdaság eleinte szorosan függött a magyar államtól, később azonban sikerült elnyernie a vazallusi státust, ami nagyobb autonómiát biztosított számára. Ezt az állapotot a XVI. századi nagy török betörésekig, a Magyar Királyság mohácsi csatavesztést követő (1526) meggyengüléséig sikerült megőrizni.

Besarab

1325-ben egy magyar egyházi személy tanúskodott egy kun nemes fia ellen, hogy ez megsértette a királyt, mondván, hogy Basarab bokájáig sem ér fel. Nicolae Djuvara történész úgy véli, hogy ez a történet azt bizonyítja, hogy a fiatal kun büszke volt a saját népéből származó vajdára. A Basarabnak adott "Negru-Vodă" név (jelentése fekete vajda) az arcszínére utal, amint azt Alappói Pál és Miron Costin is feljegyezték. A románok a kunokat sötétebb bőrűeknek tartották.

Kun honfoglalás

A kunoknak nagyobb arányú szegedi letelepülését még az is bizonyítja, hogy a város titkos levéltárában számos oly kiváltságlevél és kiadvány maradt fenn, melyek a kunok részére adattak ki s melyek a kunok betelepülése alkalmával lőnek a város hatóságának átszolgáltatva. Miként a brassói szászok a városba letelepült nemesektől beszedték adomány- vagy czímeres leveleiket, úgy járt el Szeged város bírája is a kunokkal szemben, nehogy azok külön rendiséget képezzenek. Szóval a város hatósága a jövevényektől azt kívánta, hogy a többi kunokkal való közösséget megszakítva, magukat a polgári jogrendnek teljesen alávessék.

Uzok, palócok

A kunok mint uzok lépnek a történelem színpadára, de tanúságos, hogy a bizánci írók következetesen kumánoknak nevezik őket.3 Hogy az uzok és kunok egyek, azt irodalmunkban először Pray vette észre és magyarázta.4 Ezt újabb íróink is egybehangzóan hirdetik, megállapítván azt is, hogy a kunok nyelve egyik tagja a török nyelvjárásoknak, de eltérő az oszmántól, sőt attól is, amelyet a kazárok beszéltek.5 Legjobban látszik kifejezni ezt szentkatolnai Bálint Gábor, — Marquarttal és másokkal szemben, — mivel az uzokat már Anna Komnena is kománoknak nevezi és bizonyos, hogy I. Elek bizánci császár alatt (1081—1118) a besenyőkkel együtt az Alduna jobb partjának vidékét pusztítják. Hogy az orosz évkönyvekben emlegetett polovci (és polovec) népnév a besenyő név szláv fordítása s így eredetileg nem a kún, hanem a besenyő törzseket jelölte, mutatja a palóc nyelvjárás.6 Nem kétséges azonban, hogy e két nép rokon.

Jászok

Hol vagytok, ti régi jász ó társak?

The Madjars show evidence of extensive genetic drift, with 24/45 carrying the same 12-STR haplotype within haplogroup G. Genetic distances based on haplogroup frequencies were used to compare the Madjars with 37 other populations and showed that they were closest to the Hungarian population rather than their geographical neighbors.

Ha ehhez még hozzávesszük a környéken feltárt nagy hun-magyar temetőt, hát nehéz lesz lemosni a rokonságot...

Yassy: város Turkestan-ban.

Az aranyember In the 17th and 18th Centuries the nomadic Jungar tribes directed by the Chinese Bogdykhans started a large scale war against the Kazakh khanate. A kazakok segítséget kértek az oroszoktól a keletről támadó jungarok /kalmük (kígyó)/ nép ellen. Ezt az oroszok úgy értelmezték, hogy bekebelezték Kazakstant.

Idegenek

not rare to read in Indian scriptures about the Sakas, Kushans (Da Yuezhi), and even the Hunas (White Huns or Ephthalites) being considered as Mlecchas (foreigners, outcastes), Asuras (demons), etc. (Dhillon 1994, 15).

Magyarok egymás közt - No comment.

Czeizel Endre: Még szép, hisz itt annyi keveredés volt. Ezért nincs is genetikailag már olyan, hogy magyar.
Somi Panni (jász, déli tót): Ez így van.
Czeizel Endre: Sajnos ez csak magának ilyen érthető. Emlékszem, annak idején Csurka rettenetesen felháborodott azon, hogy nincs magyar gén.
Somi Panni: Pedig a sokszínűség nem baj.
Czeizel Endre: Nekem mondja? Én például sváb vagyok.


Székek

Székek - kunok
Kolbász a taljánoktól:

Kolbászszék, 13. sz.-16. {18.} sz.: nagykun szállásterület és kapitányság Heves és Külső-Szolnok vármegyében. - 1240 e. →Kemej vármegyéhez tartozó koronabirtok, amit betelepedésük után a kunok kaptak. IV. Béla  (ur. 1235-70) 1261. IX. 9: az egri ppség régi birtokai között Csorbát (Kuncsorba) is említette. 1279 u. az Oszlás nemzetség és leszármazottaik birtoka. ~hez tartozott Karcag (első említése személynévben 1407: Joannes Karczagh kir. kiküldött, vsz. az 1506: említett település névadója)

A kolbász

Már a régi görögök is ismerték a kolbászt. A kecskebelekbe töltött, szalonnás, véres készítményekkel a versenyek győzteseit tisztelték meg, az Odüsszeia szerint.

A magyar históriában a kolbász név IV. Béla király uralkodása idején tűnt fel. A kunoknak adományozott területen, a mai Kunmadaras helyén volt a Kolbászszék nevű település. Ez akkoriban a kun terület központja volt, Madaras, Asszonyszállás, Orgonda, Kunhegyes, Kolbászszeg, Kolbászszállás és Kakat tartozott hozzá. Ez a kun székhely 1663-ig létezett. Ekkor a törökök feldúlták, lakossága elmenekült, és soha nem épült újjá...
Ar, quimah 'sausage, haggis, food stuffed into the intestines of animals'.

Halas-szék

# Halas-szék – a Kiskunság területén Halas mezőváros (Kiskunhalas) központtal alakult ki a Csertán nemzetség területén, de több nemzetség jelenléte is kimutatható.
# Szentelt-szék – 1424-ből van rá adat, Csanád-megyében a Kór nemzetség területén alakult ki.
* Kolbáz-szék – 1440-től vannak rá adatok, a Nagykunságban Kolbázszállás központtal valószínűleg az Olás nemzetség szállásterületét foglalta magában, de több nemzetség jelenléte is kimutatható.
* Kecskemét-szék – nemzetségi eredete bizonytalan, 1465-ben a kiskunsági Kecskemét mint a királynéi kunok bírói székének központja szerepel.
* Kara-szék – nemzetségi eredete bizonytalan, központja a kiskunsági Karaszállás. 1469-ben Mizse-szék néven szerepel, feltehetően a szálláskapitány Misse család birtokain alakult ki a szék.
* Hantos-szék – nemzetségi eredete ismeretlen, Fejér megye dunántúli részén volt, valószínűleg egyetlen kun birtokos család birtokában a 14. században.

Székely szavunk eredete - mások szerint

Mint tudjuk, a székelyek nem magyarok. Hun eredettudatuk van. Magyar a kun meg a jász...
"A {székely"> név magyarázatával-értelmezésével kapcsolatban jelenleg patthelyzet alakult ki, a török-bolgár magyarázatok valószínűtlenné váltak, ugyanakkor a megnyugtató magyar magyarázat várat magára." (Bóna 1991, 1533.) Tanulmányom erről szól, tehát a székely etnikai csoportnév lehetséges magyar etimológiájáról.

székely szavunk a szëg, szög szó *szek alakjából is származhat. Lásd: Szegzard. Szék szavunk valóban török eredetű, mint ahogy azt Sebestyén írta (Sebestyén 1897, 28.),

De akkor mit keres a SZÉK szó a magyar kiskunok területein? Meg a kumán területek szomszédságában, a székelyeknél?

A KUNOK BEJÖVETELE

"Büszkén emlegetik származásukat.  Magyarok?  Nemcsak színmagyarok, hanem ráadásul kunok ők, amin valami olyasmit értenek, hogy a magyaroknál is magyarabbak" - Illyés Gyula a XX. században így méltatta a kunokat.


Pesti István 2010 szeptember

Nyitóoldal