Madarszimbólum Koreából

Hunok 3


A hunok Ázsiában


Késői koreai korona

Koreai nyomok


The territory south of the Han River

"Chinhan was situated in the middle part of the peninsula, Mahan in the southwest, and Pyonhan in the southeast."
"The Silla Kingdom evolved in the southeast. Silla historians traced the kingdom's origin to 57 B.C., but contemporary historians regard King Naemul (A.D. 356-402) as having been the earliest ruler. "
"The northern kingdom of Koguryo emerged from among the indigenous people along the banks of the Yalu River. The Han Chinese seized the area in 108 B.C., but from the beginning Chinese rulers confronted many uprisings against their rule. Starting from a point along the Hun River (a tributary of the Yalu), "
"Silla thus unified Korea in 668"
A szép életfás koronák innét származnak.

Koreáa általánosan

"The Koreans belong to the Northern Mongoloid racial group, and since the appearance of the article of Ramstedt (1926), the Korean language has been believed to belong to the Altaic family.1 The potteries of the earliest fishinghunting Ko rean people we re the mouth rim - decorated style which evolved into comb-pattern pottery by 4000 B.C."
"the essence of Old Korean culture originated outside China. Kim (1986: 345) notes that it was “the culture of a people whom the Chinese called by the generic name of Donghu, or Eastern Barbarians" (Dong=kelet, Xu=nyugat; Donghu=Keleti hun)
"the Dong-hus in the west of the Liao-dong peninsula were mixed with the Mongols and the Chinese both ethnically and culturally, but the Dong-hus east of Liao-dong, extending into the Korean peninsula, were pure - blooded Dong-hus called Yemaek"
"A rock drawing from Korea’s Late - Bronze - Early - Iron period was discove red in Ulchu (not far from the southeastern coast of Ko rea) in 1971, showing many sea-faring fishermen on a long boat hunting whales and dolphins."
"The word “kom” (bear) spread into the southern Korean region, generating such place-names as Kongju (Kuman-ari) and Keum River . The Kuaimo were regarded as a serious menace to the Chinese because of their common origin with the Xiong-nu of the Mongolian plateau."
"The Xiong-nu were a nomadic northern Mongoloid people that dominated much of Central Asia (including Mongolia and Siberia) after the end of the third centry B.C. until the second century A.D."

Félelmetes nép volt a keleti hun. Az összes szomszéd falat épített ellenük. Legnagyobbat a kínaiak, de a Gorgan melletti (Kaspi-tenger) fal is szép nagy, s Mongólia északi részén (Orosz-kínai határ) is épült egy nagy fal, tán a szamojedek által... /Kína a középkor végéig építette a hunok elleni falat! Állítják többen../

"Gojoseont a legenda szerint az apai ágon isteni származású Dangun, az északi nyilas ember alapította, akinek édesanyja a koreai hitvilágban előkelő helyet betöltő medve-totem nemzetségéből Dangun származott. Gojoseon i.e. 2333 körül jött létre, területe magába foglalta Dél-Mandzsúriát és Észak-Koreát. A királyságot i.e. 109-ben semmisítették meg a kínaiak, amikor a Han-dinasztia császára, Wu-ti seregeivel könnyedén leigázta a Kínai Császársághoz képest kicsiny méretű királyságot. A vereség után Gojoseon beolvadt a kínai birodalomba."

"Korea fokozatosan lépett a bronzkorba, felváltva a halszálka-mintázatú agyagedényeiről híres neolitikum korát. Ez az átmenet a jelen álláspont szerint tehát i.e. 2000 és 1500 között zajlott."

"koreai alapítás mítosza időszámításunk előtt 2333-ra nyúlik vissza, amikor Tangun, a félig isteni, félig emberi mitikus lény a legenda szerint megalapította azt a nemzetet, amelyből minden koreai származik, s ezzel megadta a koreaiaknak az egy néphez tartozás identitástudatát. Bizonyítottnak látszik, hogy i.e. 5000-től 1000-ig tartó neolitikum korában érkeztek a kontinensről a félszigetre azok a nomád törzsek, amelyek a mai koreai nép faji és etnikai őseivé lettek, noha ezek az eredeti törzsek keveredtek, illetve asszimilálódtak más, a szárazföldről később, főleg a bronzkorban (i.e. 1000 és 300 között) érkezett törzsekkel. Az i.e. 18 és i.sz. 668 közötti időszakban számtalan törzsi közösség és szövetség virágzott fel, s tűnt le, míg a félszigeten három, erősen központosított királyság alakult ki és állandósult: Kogurjo, Pekcse és a Silla. Silla meghódította a másik két királyságot, s ezzel a félsziget nagyobb részének egyedüli urává vált. Az egységes Silla-korszak ragyogó civilizációjában gyors fejlődés zajlott a művészetek, a vallás, a kereskedelem, és az oktatás terén, valamint számos más területen is."

Koreai korona "Az általános hanyatlás és degeneratio okát sokan a népfajban keresik"
"Korea népének eredetére nézve a szaktudósok körében eltérő nézet uralkodik. Az egyik elmélet azt tartja, hogy az indiai mongol törzsek egyik ágából szakadtak ki. Közel rokonai a buthán shan és birmán fajoknak az Óceán áramlatai irányát követve, állítólag vízi járműveken érkeztek mai földjükre. Több praehistorikus emlék, hajóépítés mód, mondakör látszik ez állítás mellett bizonyítani.
A másik tudományos nézet Korea őslakóit éjszaki mongol eredetűnek tartja, tehát közös a mandsu és bizonyos fokig a burját-tal és e vélemény értelmében Nyugatról, a Yalu völgyén át érkeztek volna. Mind a két nézet kétségtelenül alapos, bár egyik sem kizárólagos. Legvalószínűbb, hogy érkeztek úgy Délről, mint Északról"
"Korea nyelve a turáni csoporthoz tartozik. Egyik faja azon elterjedt családnak, mely magába zárja a törököt, finnt, szamojédot, osztjákot, mongolt, mandsut, tamilt, telugut és a legtöbb polynésiai tájszólást"

"A tudatos nyelvi tervezésnek világviszonylatban is szinte páratlanul korán létrejött példája az 1443-ban királyi rendeletre megalkotott koreai fonetikus (hangjelölő) írás, amely a századfordulón Chu Shi-kyong nyelvésztől (••• 1876–1914) a •• hangul nevet kapta."

"A kínai írásjegyek átvétele azonban nem a koreai nyelv lejegyzése céljából történt, hanem – hasonlóan a latin ábécé és a latin nyelv együttes átvétele gyakorlatához a középkori Európában – a klasszikuskínai irodalmi nyelvet (•• venjen) kezdték használni az írásbeli kommunikáció céljaira"

"2. Koreának a történelem folyamán több önelnevezése volt: ez azzal függ össze, hogy - Kínához hasonlóan - a dinasztiaváltó új király mindig megváltoztatta az ország kínai szótagmorfémákból megszerkesztett elnevezését, amely egyben az új dinasztia neve is lett.
A Choson-dinasztia (1392-1910) korában Choson Reggeli frissesség volt az ország neve (az európai Korea szó a korábbi Koryo Magas ragyogás dinasztianévből származik), s a kínai írást használó környező országok (Kína, Japán, Vietnam) is a Choson névre tértek át.

1896-ban a koreai király, aki korábban vazallusi függésben volt a kínai császártól, e függés megszűnését deklarálandó ő maga is felvette a császári címet, és az ország nevét Taehan chegukra (Nagy Han Császárság) változtatta, amely rövidítve Hanguk (Hanország). A han szót ‘koreai’ jelentésben ekkor Sam-han újították fel, ez ugyanis megegyezik az ókorban a Koreai-félsziget déli részén levő Három han (fejedelemség) nevével, s [u]más írásjeggyel íródik, mint a ‘kínai’ jelentésű han[/u]. A szó országnévként történő kiválasztását valószínűleg az indokolta, hogy ezek a törzsi államocskák a többi, északabbra levő kezdeti koreai államalakulatoktól eltérően nem nyúltak át Kína mai mandzsúriai területeire, s így alkalmasabbak voltak az önállóság, a Kínától való függetlenség kifejezésére. A japán gyarmatosítók első intézkedése az volt, hogy a függetlenségre utaló Hanguk szó helyett visszaállították a Choson alakot: ez lett az ún. főkormányzóság neve. Maguk a koreaiak a különböző hazafias szervezetek nevében 1920-1945 között mindkét szóalakot (Choson, Hanguk) használták, csak a felszabadulás után alakult ki a politikai színezetű elkülönülés. Észak-Korea a Choson, Dél-Korea a Hanguk szóhasználatot preferálta, ez utóbbi Északon tabuszó. A két országnév elkülönülése a japán nyelvben is politikai felhangokat kapott (japán olvasatuk: Chosen, illetve Kankoku). A dél-koreai fél sérelmezi, hogy a japán tankönyvek a Koreai-félszigetet, a koreai nyelvet és a koreai háborút a Chosen jelzővel illetik, szerintük a Dél-Koreában használt szó japán olvasata, a Kankoku lenne a politikailag korrekt szóalak (Hong 1993: 171-172). Nagyon érdekes a Japán Kommunista Párt egy régebbi kijelentése, amely a pártlapban jelent meg (a háttérben az észak-koreai kommunistákkal való viszony elhidegülése áll): „A déli kormányzatot japánul Kankokunak nevezik, de a Kankoku angol fordítása Korea. Ez a Chosen szinonimája, de a Chosen (japánul) egész Koreát jelenti. Elkerülendő, hogy Dél-Koreát az egész Koreát jelölő szóval nevezzük, helyénvalóbb azt Dél-Koreának (Nan-Chosen) hívni. (Akahata, 1988 szept. 9. 8. l.). Hasonló megállapítást tesznek az északi országrésszel kapcsolatban is más helyütt: „A jelenlegi Észak valósága és a vele való tényleges érzéseink alapján úgy gondoljuk, hogy kívánatos csak Észak-Koreának (Kita Chosen) nevezni” (Akahata, 1988. okt. 6. 19. l.)."

Érdekesség: A koreai férfi nyelvben a fiú idősebb lánytestvére "nuna"
"China had intended to finally bring the peninsula under its control, and accordingly began to create administrative districts. Shilla, however, moved quickly and forced the Chinese out of the peninsula by 676. Thus Shilla had completed the unification of the peninsula and occupied most of the territory that is now both North and South Korea. At the end of the ninth century, the ghosts of Paekche and Koguryeo were resurrected in Later Paekche and Koryeo (from which the modern name "Korea" is derived), and Koryeo proved victorious. The Koryeo kingdom lasted until 1392, when a coup d'etat began the kingdom of Choseon. Choseon kings reigned for over five hundred years, until the light of their kingdom was snuffed out by the Japanese as they began their Pacific War by colonizing Korea in 910."

Japanese Purchase Order

Sheet, 8 8th th Century CE ??Purchase orders from Nara indicate that the Japanese imported perfume, medicine, ceramics, silver, silk, brassware, musical instruments, ink sticks, scissors, spoons, ginseng, Buddhist sutras, and numerous other items from Silla.

Madarszimbólum Koreából Képeskönyv az ókori Koreából

(Shilla)
"By way of trade or tribute, Silla sent to China horses, artefacts produced by ots excelent jewellers and metalworkers, silk, which had been cultivated ever since the first tribes had settled in Korea, and medicinal plants. To Japan it exported its own products and merchandise which passed through its ports, including, oddly enough, horses and camels, whose presence in seventh-century Japan is mentioned in the "Written Chronicles of Japan".
But Silla was also in contact with the Persian and Arab world, and traded with the Muslim merchants who travelled through China, where some of them eventually settled. As early as the middle of the ninth century, the writings of Arab travellers and geographers tell of a fabulous kingdom, described by Ibn Kurdadbih who wrote that "Beyond China is a land where gold abounds and which is named Silla. The Muslims who have gone there have been charmed by the country and tend to settle there and abandon all idea of leaving."
Later, the Arab geographer al-Mas'udi also penned a description of Silla, which located behind the Great Wall which protected men from the demoniac hordes of Gog and Magog."

Halomsirok

Halotti korona?
Halotti korona?

"A hun üstök mérete és formája inkább folyadék tárolására-keverésére, mintsem főzésre utal. Lóra nem málházhatták, szállításuk nyilván kocsin történt. Eltérően ítélik meg az üstök díszítésének jelentését is. A gomba alakú nyúlványokat interpretálták „pseudo-fibulaként”, a bordákkal tagolt mezőket és a rojtmintát textil vagy csüngődíszek utánzataként, a felerősítésre(?) szolgáló kötelekre utaló motívumként, mindkettőt az edény „rangemelése” („megkoronázása”) jeleiként, a nyúlványokat stilizált világfa ábrázolásaként. Az utóbbi, samanisztikus tartalmat feltételező magyarázatnak a legalaposabb az indoklása, hiszen a motívum megjelenik egyes hun diadémokon, amelyek helyén koreai halotti koronákon valóban fák ábrázolásait találjuk. "

Ugye, aki ilyent állít, annak mutatnia kellene a "nem halotti" korona példányát is. Aztán nem ártana írni a hasonló életfa ábrázolásokról más népeknél...
Korea királyságai

"Among this third group is Arirang, probably Korea's best-known folksong. The literature of the Koryo kingdom (918-1392) is distinguished by a body of lyric folksongs, increased sophistication and diversity of poetry in Chinese, the prose miscellany called shihwa, and the appearance of shijo, a terse, intensely personal song that would be recorded and composed primarily in han’gul following the promulgation of that script early in 1446."

Cheonmachong Gold Crown

This gold crown, excavated from Cheonmachong Tomb, is the most elaborate of the ten crowns of Shilla so far discovered in the Kyongju area, and was designated National Treasure #188.It is 40 cm high and 23 cm in diameter, with 58 carved jade pieces. It has plates thicker than those of other crowns and has a 4-level branch design. Like other Shilla gold crowns, it has tree-shaped uprights on the front and sides and two antler-shaped uprights in back.

Hasonlítsuk az életfás shilla koronát a szkíta koronához! (É-Kaukázus)

Valamelyik néphez tán köthetők ezek az életfás koronák. Beduin? Francia? Bantu? Orosz? Nem jut eszembe, de valahol már olvastam az életfáról. A másik képen látható madárszárnyak a lengyelekre emlékeztetnek.. .meg a hettitákra.. Madaraknak mi közük?..

tunnel-type tombs, revealing the various burial methods during the Shilla period Csillagvizsgáló, korona

Süketek

The only historical record about Dongrae hot spring is the short mention in "Yeojiseungram", which says vaguely a Shilla king came to a hot spring locating at 5 ri north of Dongrae-hyeon to declare the hot spring as royal spring.

Érdekességnek:
"Wong Tai Sin was not his actual name; ‘Tai Sin’ in literally means ‘Great Deity’ in English."
..de akkor mit jelent TAI-WAN?
Koreai tumulus Mint a művészettörténet..

"Koguryo tomb painting also has similar designs, such as the "climbing flame," and the eagle with outstretched wings, plus a slightly modified honeysuckle pattern."
"Tori was one of the Buddhist sculptors active in this period. His nationality was probably Korean. Tol is "stone" in Korean, and stone was the favored material for sculpture in Korea."
"The strong Koguryo influence no doubt came from at least one of the women commissioned to draw the design, whose name was Koma, the Japanese word for "bear," which doubled as the name for the Kingdom of Koguryo."

"A kunok, akik magukat kománnak vagy kumánnak nevezték, s akiket a legtöbb nép 'halvány, fakó' jelentésű névvel illetett [Hanka?P.I.](így például az oroszok polovecnek, a németek falbnak nevezték őket) 1055 – ben nyomultak be a dél – orosz sztyeppre, kiűzve onnan a korábban ott lakó besenyőket és úzokat. A kunok rövid idő alatt birtokba vették a Volgától az Al – Dunáig terjedő sztyeppet, s bár az oroszokkal folytatott harcaik során időnként vissza kellett húzódniuk, a XIII. század elején is birtokolták a Fekete – tenger egész északi partvidékét"

Dolmen

Pyongyang, May 22 (KCNA) -- Dolmens which are believed to be built in the period of ancient Korea (early in the 30th century bc-108 bc) are to be found in the vast areas involving the Korean peninsula, northeast china and the Russian maritime province. On the basin of the Taedong River centred on Pyongyang, there are 14,000 dolmens in particular. Dolmen which is symbolic of the ancient monument represents the resourcefulness and talent of the Korean people who have created brilliant culture since ancient times.
The Korean dolmens are classified into three types according to the names of places where they were discovered-chimchon, odok and mukbang.

Életfa: Az ősmagyar hagyományokban alapmotívum. Nevezik Égig érő fának, Tetejetlen fának, Világfának is. Keletre nyúló gyökereink miatt lehet Keletfa is. A Világmindenséget szimbolizálja: erős gyökérzetével, sudár egyenes törzsével, szerteágazó ágrendszerével, lombkoronájával tekintélyt parancsolóan áll, ágai között a Nap, a Hold, a csillagok a teljességet jelenítik meg."


Kunhalom Japánban.
"Kofun (tumulus, ôsi dombsír), 300 K.–552. Az óriási sírhalmokról kapta a nevét, amelyeken haniva kerámiaszobrokat helyeztek el."

Temetés Japánban.

The Tumulus (Tomb) period (c. 250-552)
The dead were buried in either large clay urns or heavy stone coffins. Both were common in northern Kyushu and neighboring areas; similar urns and coffins also are found on the Korean peninsula, where they probably originated. The graves were usually marked by mounds of earth or circles of stones, but a special type employed a dolmen (a large slab of stone supported over the grave by a number of smaller stones). Since the erection of dolmens was widely practiced in Manchuria and Korea, these, too, are believed to be a sign of an influx of continental culture. Normally, graves occur in clusters, but occasionally one is found apart, surrounded by a ditch and with swords, beads, and mirrors buried along with the dead. Such special graves suggest that society was already divided into classes.
the end of the 4th century, Yamato was a kingdom well settled on the Nara plain with considerable control over the peoples of the archipelago. It was in contact with Chinese rulers, exchanged diplomatic envoys with several of the kingdoms on the Korean peninsula, and was even strong enough to have sent an army against the powerful state of Koguryo, which then dominated the peninsula. Yamato was most closely associated with the southeastern kingdom of Paekche, whence came the "seven-pronged sword."

Donghu

- Keleti hunok
"Az épületet és a környezo szobrokat mind korhuen készítették el: számos turul- és csodaszarvas-ábrázolást találunk ott, de kifaragták a hunok egyik szent állatát, az orrszarvút is. "
"2006 októberében megtalálták a Hszia-dinasztia egyik városát a tartományban, mely dinasztiát a kínaiak hunnak vélnek. Észak-Kína területén ismert volt Tongvancseng, hun néven Fehérvár, amely a déli hunok fovárosának épült az 5. század elején (413–419.), a hagyomány szerint oly módon, ahogyan Déva vára vagy a kínai nagy fal, vagyis: emberáldozattal."
"Az viszont tény, hogy a hunok között élo hagyomány volt a Hszia-dinasztiától való származás tudata, ezt találjuk a Si Csi krónika mellett a Suo-jin kommentárban, valamint a Kr. u. 5. században íródott Csin-su krónikában is. Tudjuk, hogy a Fehérvárt alapító és építo Helian Bobo hun uralkodó a Ta Hszia-dinasztiát hozta létre"
"A pecsét szavunk is jóval korábbi, mint ahogy az etimológiai szótárunk állítja, és nem szláv, hanem hun eredetu, hun nyelven picsik alakban szerepel. Csornai Katalin jött rá arra, hogy a gyula méltóságnév is szerepel a hunoknál yu-li wang alakban, ezt korábban lu-li vagy kuklinak fordították. A korai kínai kiejtése gyuk-la volt, amely egyértelmuen a gyulával hozható kapcsolatba mind nyelvészetileg, mind feladatkörben. Úgy tunik azonban, hogy a bán szavunknak is megvan a hun párhuzama, wang alakban, ahogyan ezt már Fogarasi János is megállapította. A wang méltóságnév eredete ugyanis ismeretlen a kínai nyelvben"
A TURUL (madar) tudomásom szerint is a HUNGARI nép totemállata. A szarvast a szkítáknál láthatjuk általában. Az orrszarvút még nem láttam sehol..
A GYULA-yula valóban fellelhető a Kína-Korea közti határfolyó nevében. Viszont nekem gyanús, hogy a WANG (király) szó (2300 éves!) a HUANG (sárga) /SAR/ egyik változata. Ugye, a venjen-ben rajzoltak egy krix-kraxot, aztán azt mondták, "ez a király". Aztán minden népcsoport a saját kiejtését használta, mivel az ókorban sem volt egységes a nyelv a Távol-Keleten.
Boldogan elhiszem, hogy Tongwancheng az Fehérvár a hun nyelven, csak írja már le valaki, hogy milyen nyelven Tongwan? ..és mi a fehér és mi a vár?
Tongwan

"A Dahszia (Daxia) [Da-sio? Nagy Fehér?] hun királyság fővárosa, Tongwan, több mint ezer évig a sivatag homokja alatt pihent. Az ősi város, melyet Helianbobo hun vezér épített 419-ben, ma Kína Sanhszi (Shaanxi) tartományában van. A romos Tongwan még ma is tanúskodik arról a jólétről, amit valaha a nomád hunok a mai Kína északi határain élveztek."
"A történészek szerint 431 körül Tongwanban és környékén mintegy 40 000 hun nomád és han pásztor élt. 984-re azonban a város elnéptelenedett, majd teljesen betemette a sivatag."
Csak azt nem értem (többek között), hogy miképp lehet egy nomád városlakó? ..és a népszámlálási adatok (40.000 fő) az összlakosságra vonatkoznak, vagy csak a hadrafogható férfiak száma?
Azért ne feledjük, hogy Ordos már csak a szétesett hun birodalom egyik utódállama, mint Shilla. A hunok leginkább a Kr.e. első évezredben élték virágkorukat a térségben.
A cikk mellé szép képet rajzoltak, ahol Attila - tatárnak álcázva - fáklyás felvonulást rendez Rómában.
A "fehér vár"

A short but geart minority kingdom placed here as its capital in a chaos decades.they built its wall with a special processed soil to defense the enemies,this kind of soil became harder and stronger in the test of time.and it changed its color to white.So the city also called BaiChengZi (White City)

Turkok, mongolok és utódaik


Kazakh

"The majority of Kazakhs belongs to one of the three juzes (juz, roughly translatable as "horde"): the "Great juz" (Uli juz), "Middle juz" (Orta juz), and "Junior juz" (Kişi juz). Every juz consists of tribes (taypa) and clans (ruw). Also Kazakhs, but outside of the juz system are: tore (direct descendants of Genghis Khan), qoja/Khoja (descendants of Arabian missionaries and warriors), tolengit (descendants of Oirat captives), "sunak" (like "qoja" Khoja - descendants of Arabian missionaries and warriors) and "kolegen" (descendants of Ancient Sairam inhabitants)."
"A significant Kazakh population exists in Karakalpakstan and Tashkent oblast. Since the fall of Soviet Union, vast majority of Kazakh people are returning to Kazakhstan, mainly to Manghistau Oblast'. The Kazakh population of Karakalpakstan are mostly descendants of Adailar, which is one of the branches of "Junior juz" (Kişi juz)."

Kazakh törzsek: Kerey az Isim bal partján, Alban az Issik-köl-től északkeletre..
Térkép a kazak törzsekről..

Torguud

The Torguud live in Bulgan sum of Xovd aimag, having settled in the Xovd River Valley to the south of the Altai Mountains. There were 12 628 Torguuds living in Mongolia in 2000. The Torguuds originated as the palace guards and bodyguards (torgon cereg) of Tooril Xan of the Kereit tribe at the end of the 12th century; at the beginning of the 13th century they were included in the central Tümen of the Great Mongol State.

Kazak

Many ôzbek uruks in today's Turgay province, in the vicinity of "Ak Gîl" [White Lake], raised to the throne as Han Hizir, who was a descendant of the Shiban. Nayman, Karluk, Uyghur, Kongrat, and Bîyrek uruks were in favor. However, the rule of this descendant of Shiban was confined to a portion of the "Sol Kol" confederations and the Tura stronghold of the Tobol basin in western Siberia. The uruks of the Syr Darya of the Sol Kol raised "Kara Nogay Han," a son of SA Bas, descendant of Tokay TemAr, who had not until that day been involved in the affairs of government. It appears that the "Sol" uruks of this region comprised Shirin, Barin Kipchak, Argun, Alchin, Katay, Mangit, and KArlevAt, collectively known as Yedi San.

Kipcsákok, tatárok és a pokol

" Note that Togan and other historians spell these words ôzbek and Kazak, respectively. "ôzbek" is the only form encountered in the material published in Tashkent during the 1928-39 period, when a subset of the Latin alphabet was used. The term "Cossack" (Russian: Kazak), incidentally, is a corruption of Kazak (Russian: Kazakh), though there is little, if any, ethnic relation between them. Similarly, the term Tatar, as found in the KAltigin (of the Orkhon group) stelea of the eighth century A.D., is a correct rendition. During the Mongol irruption of the thirteenth century, Western authors inaccurately used Tartarus (which actually refers to "the infernal regions of Roman and Greek mythology," hence, hell), yielding the form "Tartar." By that time "Tartarus" had already been assimilated into Christian theology in Europe. Possibly St. Louis of France was the first, in 1270, to apply this unrelated term and spelling to the Chinggisid troops of Jochi.
6. These were recorded on scores of stelea, written in their unique alphabet and language, and erected in the region of Orkhon-Yenisey. See Talat Tekin, A Grammar of Orkhon Turkic. Indiana University Uralic and Altaic Series, vol. 69 (Bloomington/The Hague: Mouton, 1968) (contents dating from the eighth century)."

"The language of these ôzbeks, living from Yedisu to Crimea, can be observed in the poetry fragments and other monuments coming down to us, is generally the same; and its Kipchak characteristics have been partially preserved in the speech of today's ôzbek, Kazak, and Mangit-Nogay. Their way of life and customs, parallel to "TArk-chigil" (nem turcilling!) and "TArkmen-Oguz" group,i is the same"

"Kichi YAz (a YAz 100-at jelent, nem jászt!) is composed of three tribes: Alimoglu (in the Kazak pronunciation, "Elimolu"), Bayoglu (Kazak pronunciation, "Bayoli"), Yedi Urug (Kazak pronunciation "Ceti-ru"). "
A 7 törzs: "The aris of Yedi Uruk are: Tabin, Tama, Kirderi (soy: Yabagu), Cagalbayli, Kireyit, Tilev, Ramazan."

URUK

Ortayuz'' has five uruks: Girey, Nayman, Argin, Qipchaq, and Qongrat. Girey has two oymaks: ``Uvak Girey'' (aris: Cantiqay, Cadik, chiruchi, Iteli, Qaraqas, Mulgu, chobar-Aygir, Merket, It-Imgen, Cas-Taban, Sarbas, chi-Moyun) and ``Qara-Girey'' (aris: Morun [soy Bayis Morun, Siban, Qurdcay, Tuma and Baysiyiq Semiz Nayman, Bulatchi, Toqpaq] and Bay-Ciket [soy Cumuq and Tugas]). Girey live in the Kara Irtis, Irtis, Obagan, Kisma Isim, and Oy river basins. ``Nayman'' tribe has twelve oymaks: Aqbora, Bulatchi, Ters Tamgali, Tortovul, Kokcarli, Ergenekti, Semiz Baganali, Sadir, Matay, Sari Cumart, Qazay, Baltali. Nayman were living in the direction of Ulutav, Balkas, and Tarbagatay. According to old reckoning, they number 500,000. Of their lineage, Baganali has three aris: Toqbulat (soy Ciriq, Ibiske, Qizil Taz, Qara Bala, Sari Sargaldaq); Sustan (soy: Boydali, Bes Bala); Aq Taz (soy Teney, Baliqchi, Qarmaqchi, Seyid [tire: Bay Emet, churtay ara Ataliq, Mamay, Babas, Bulatchi Nayman, Cumuq, Calman, Badana]). ``Argin'' tribe is divided into three large oymak: Mumin (aris: Bigendik, chigendik [soy: Atigay, Bagis, Qancagali, Tobuqti, Qaravul, Sari, chaqchaq Tuman, Amancul, Kuchey, Baqay, Cuzey, Aq Nazar, Tenet, Qarabas, Qalqaman, Bay Emet, Qochkar, Cetim], Madyar, Tolek); Quvandiq (aris: Altay, Qarpiq, Temes, Agis, Qalqaman, Aydabul); Soyunduk (aris: Qurucas, Quzgan, Qusqal, Toki); in addition, there is an independent ``Qara Qisek'' aris (containing the soy Tortovul, Taraqti). According to old reckoning, Argin number 89,000. Tey are living in the Irtish, Isim, Tobol basin. ``Qongrat'' tribe is subdivided into two large oymak: Koktin Ogli and Kutenci (aris: Cemtimler, Mangitay, Qara Kose, Quyusqansiz, Teney, Toqbulat, Baylar-Cancar, Busman). Qongrats are living in the Syr Darya basin. ``Qipchaq'' has four large oymak: Kok Murun, Kuldenen, Buchay, Qara Baliq. Qipchaq possess numerous aris, soy, and tire. They principally live in the ``Oy,'' ``Tobol,'' and ``Turgay'' basins. Kichi Yuz is composed of three tribes: Alimoglu (in the Kazak pronunciation, ``Elimolu''), Bayoglu (Kazak pronunciation, ``Bayoli''), Yedi Urug (Kazak pronunciation ``Ceti-ru''). The aris of ``Alimoglu'' are Qarasaqal (soy: chunqara [tire: Qangildi, Kutkulech, Sekerbay, Batan, Car Boldi], Saribas [tire: Baqti-Berdi, Bavbek, Nazim], Busurman [tire: Nogay, Gasikur, Cekey], Tortqara [tire: Turum ara: chavdar, Aviqman, Qachan, Toguz Seksen, Toqman ara: Saqal, Can-Keldi, Sekerbay, Kutkulech, Khan Geldi, Qasim ara: Ayit, Seksek, Madi, Baqcan, Appaq ara: Qara-Kese, Ak-Bes, Batan]), Qara-Kisek, Kite, Tort-Qara, chumekey, chekli, Qara-Kisek, Qazan-Taban, Istek, Bayis, Esen Geldi, Cakev. Aris of ``Bayoglu'' are Aday (soy: Baliqchi, Aqman, Tubus [tire: Zarubay, chunqay, Bavbek, Tabunay, chikem, Bebkey], Mugal [tire: chavlay, chekuy], chibeney [tire: Cumart, chelim], Qonaq [tire: Urus, Toq-Sara], Qosay, Tukuchey); Cappas (soy: Kineki, Kirman, Sumruq, Andarchay, Qoldiqay, Qara-Koz, Qalqaman), Alacha, Baybaqti (soy: Qanq [tire: Kuli Sunduq, Bavbek, Aliz], El-Teke, Bataq (tire: chabachi, Qolchiq, Sagay, Cavgati, Tuqabay, Buganay, Kochmen, Itemke), Masqar (soy: Qutluch-Atam, Babanazar, Masaq), Beris, (soy: Sibaq, Nogay, Qayli-Qach, Can-Mirza [tire: Toqman, Bes-Qasqay] Isiq), Tazlar, Isen-Temir, chirkes (soy: Kusun [tire: Samay, Umurzaq, Utegen, Ulcabay], Cavqachiq, Qis-Kistek, Kuyus, Ilmen), Tana, Qizil-Kurt (soy: El-chula, Subi), Seyikhlar, Altun, (soy: Calabaq, Aydurgay, Sagay). The aris of Yedi Uruk are: Tabin, Tama, Kirderi (soy: Yabagu), Cagalbayli, Kireyit, Tilev, Ramazan.

The Heritage Journal: Iberians in Singapore-Melaka Area and ... kirderi (2007/01/12) • levitra sale 77 levitra sale (2007/01/12) • Good site ohnfzyi (2007/01/12) • order levitra online 27 order levitra online (2007/01/12 ilyen - Hasonló oldalak Tulajdonképpen én a KIREYT nyelvről akartam valamit megtudni, amit (Dzs)ungaria környékén beszéltek a jungarok. Természetesen arról semmi..

Mongolia

Megyéi: Orkhon, Bayan-hongor, Bulgan...
"The first Mongolian state was established in 209 B.C. by Huns or Hunnu people. The name Hunnu comes from two ancient Mongolian word. Hun means man and Nu translates as sun. The Huns territory stretched from Korea in the Far East to Tian Shan Mountain in Northern China and from the southern section of the Great Wall to Lake baikal in southern Siberia."
"The Xiongnu temporarily abandoned their interest in China and turned their attention westward to the region of the Altai Mountains and Lake Balkash, inhabited by the Yuezhi (Yüeh-chih in Wade-Giles), an Indo-European-speaking nomadic people who had relocated from China's present-day Gansu Province as a result of their earlier defeat by the Xiongnu."

"To wit: After the long reign of the Khans, Mongolia fell under Chinese domination. By 1911, Inner Mongolia was annexed to China. Just after the Russian Revolution in 1917, defeated anticommunist forces in Outer Mongolia, led by the "Mad Baron" Roman von Unger-Sternberg, took Ulan Bator, then called Urga. The Mad Baron specialized in citywide arson and mass executions. Mongolian freedom fighters, notably a man known only as Sukhebaatar, thwarted the remnant Chinese warlords in Urga and eventually captured the Mad Baron, who was promptly executed. The capital was renamed Ulan Bator ("Red Hero"), and in 1921 Mongolia declared itself a communist state, the second country in the world to do so."

"Archaeologists hope the deer stones of northern Mongolia and southern Siberia will provide a clue to the origins of Mongolian nomadism. There are several hundred of these slender granite monoliths spread about the steppe, some of them more than 15 feet tall. "

" Ordon", old Mongol "of Ordo". " ordo" means "palace" and " ordos" is the plural of a " ordo". The area where the Eight White Ordon had been preserved has been named " Ordos" (or " Urdus" as the Ordos people pronounce) ever since the Eight White Ordon were built there. The word " yurt" is the Russian pronunciation of " ordo" or " urdu".
History "Horse was grazing freely in the vast grassland of Bor-Tokhoi "

Falazunk
Dzsingisz kán félelmében falat épített a szamojedek felé..
"Wall of Chinggis Khaan. Stretching over 600km from Khentii aimag to China, and through all of Dornod, are the ruins of the Wall of Chinggis Khaan. This is not promoted by Mongolian tourist authorities because it was not built, or used, by Chinggis Khaan, but almost certainly created by the Manchu to limit (unsuccessfully) frequent raids from rampaging Mongolian hordes. Locals know it as the Chinggisiin Zam, or Chinggis' Road."

Egyetemes kán:

1124-ben királlyá kiáltotta ki magát, majd maroknyi támogatójával észak felé vonult. Átkelt a Kara-müren folyón, majd találkozott a fehér tatárok népének (kínai po tata) uralkodójával, aki barátságosan fogadta, és lóval, tevével, juhval látta el. Ezután nyugatnak vonult, s átkelve a Góbi sivatagon Délnyugat-Mongóliába érkezett, ahol felvette a gürkán uralkodói címet. A gürkán cím első felében a török-mongol kür/gür ’egész, teljes’ szót ismerhetjük fel, melyet megtalálunk később a mongol kereitek uralkodójának címében, sőt Timur Lenk titulusai között is. Mind a kínai, mind a muszlim források agürkán szót ’egyetemes kán’-nak fordítják.

Genghis khan

"Wall of Chinggis Khaan. Stretching over 600?? from ??????? ????? to China, and through all of Dornod, are the ruins of the Wall of Chinggis Khaan. This is not promoted by Mongolian tourist authorities because it was not built, or used, by Chinggis Khaan, but almost certainly [u]created by the Manchu[/u] to limit (unsuccessfully) frequent raids from rampaging Mongolian hordes. Locals know it as the Chinggisiin Zam, or Chinggis' Road.
You will need a guide and jeep to find what little remains from the ravages of vandals and time, though it's doubtful whether it's worth the effort. The best place to start looking is about two-thirds along the northern road from Choibalsan to the Russian border, near the village of Gurvanzagal (also known as Slimiin Bulag)."

Kék tó:
Khokh Nuur. The lowest point in Mongolia is Khokh Nuur (Blue Lake)

Mongol szavak:

Apple: Alimaa (ma is a Tibetian word, meaning Mother) (alma)
Flower: Tsetseg (csecse)
Sunny: Naran (Nap, narancs színű)
Moon: Saraa (Hold, ez meg sárga)
Golden: Altan
Crystal:Bolor
gül: rose (rózsa)
gol : river (folyó)
aslan/arslan : leon (oroszlán)
tash/taş : stone rock (kő)
Tara : star (csillag)
A "vaslady" elődje:
"Timuchin is a Mongolian name/word for Iron and whas the original name of Chingiz khaan."

Hazara
"The term Hazara [EZER, magyar] is believed to have come from the Persian word Hazar, meaning one thousand."
Mások szerint KANTÁR:
"Which means navigating or driving string in horse. /Hazaar/" De mit jelent a MEDEEZS? "Medeej hereg hun turulhtnii setgelgeenii hugjliin talaar adgiin naad " (lehet, csak egy módosító szó...)

Mongol szavak

"Geju and getele are auxiliary verbs in the gerund . In the infinitive gehu, is to say, name, in fact our' call .' -,The water buffa lo's tail' is oson uherin sula.
Os is water. Uher is ox . Segul the book form, shortened to sul in colloquial Mongol, is tail."
" Baran west, tala at the end."
"Cauda is from kot which, really means something that can be grasped by the hands, kara hand, Mongol gar."

SUNGARIA

"Dzungaria (also Jungaria, Sungaria, Zungaria; Mongolian: ??????? Züüngar, simplified Chinese: ???; traditional Chinese: ???; pinyin: Zhungáěr, Russian: ????????? Dzhungariya) is a geographical region covering approximately 777,000 km2, lying mostly within the Xinjiang Uygur Autonomous Region of northwestern China, and extending into western Mongolia"

A "Hét folyó":

"The Semirechye (Seven Rivers' basin) proper pretty much falls into today's Almaty Province of Kazakhstan. However, the Semirechie Oblast (), as an administrative unit of Russian Empire, included not only the Semirechye proper, but also lands that now constitute parts of northern Kyrgyzstan and adjacent provinces of Kazakhstan as well. "

Dzungaria (named for the (Dz)ungar, one of the Mongol tribes) was ruled by a confederation of Western Mongols that established (17th cent.)

Az ordoszi Dzsingisz-kultusz nyári és őszi rituáléi a boyda čingis qayan-u takil-un sudur orošiba –ban lejegyzett szöveg nyomán Bereczki Zoltán 2003.

"Om suvasti šiddam Meghajlunk a Három Drágakőnek. A nyár tavának szertartását a nyár középső havának tizenötödik napján kell végezni. A Fehér Tümen Nyolc Családjának jelen kell lennie lovaikkal, s birkáikkal. A fehér ménes felügyeletével megbízott személy az uyuray quray-at (bárány?) hozza. A Nyolc Család 20 mérő pálinkát hozzon. A Két Szárny Családjai 15 mérő pálinkát hozzanak. Ez a különbség. Más Családok 20 mérő pálinkát hozzanak. Az Ezer Solymász 40 mérő pálinkát hozzon. S az úgynevezett Két Szárny, a Nyugati Szárny Tatárjai 15 mérő pálinkát hozzanak."

"A Keleti Szárny Sirongoljai (jugur régi neve) és Kemjigüdjei 15 mérő pálinkát hozzanak. Mindösszesen 210 mérő pálinkát hozzanak. A kán és kánasszony fehér ménesének egyik kancája a hely közelében legyen kikötve."

"A jula, mint tisztség elnevezése is szerepel a szövegben. Ő a lámpa-szertartás felügyeletével, lebonyolításával megbízott személy." Nem keverendő össze a GYULA tisztséggel, mely erre felé a YULA folyó (Kína-Korea határf.) nevében őrződött meg, s feltehetően GULA-nak [gyula?] ejtették..

Jugarok Kínában

Ujgur és jugur


Uj-gur

"840-ben a győztes kirgiz hadak bevonultak Ordu-balikba, az ujgur fővárosba. Bár ez az ujgur politikai nagyhatalom végét jelentette, de nem az ujgurokét általában. Míg a zsuanzsuanok és a türkök jelentős része beolvadt a soron következő nomád birodalmak népelemeibe, addig az ujgurok déli és délnyugati irányba elmenekültek, lényegében kiürítvén addigi szállásterületeiket. "
"A Tangut Birodalom megszületett, a kanszui ujgurok pedig eltűntek egy ideig a forrásokból, de nem pusztultak el és szívódtak fel teljesen. A Tangut Birodalom korából, a 11–12. századból hallunk még újra róluk a kínai forrásokban szali vejvuer, azaz a szari ujgur ’sárga ujgur’ néven. Pár ezer sárga ujgur fennmaradt mind a mai napig Kanszuban. Török nyelvet beszélnek és buddhista vallásúak. Sajátos maradványai, kövületei egy rég letűnt kornak, akárcsak a kínai határvidék nem egy másik ott maradt török vagy mongol néptöredéke. Kis idő kérdése valószínűleg, hogy ők is végleg elsüllyedjenek a kínai népesség tengerében. A sárga ujgurok, saját nevükön szarig jugurok nekünk magyaroknak is tartogatnak egy kis érdekességet. Ők az a nép, amelynek nevére hosszú évtizedes tibeti tartózkodása után rábukkant a forrásokban Kőrösi Csoma Sándor. Ifjúkori álma, a magyar őshaza megtalálásának lehetősége még egyszer felcsillant, s el is indult több mint ötven éves fővel a sárga ujgurok földjére. A nevükben szereplő ujgur népnévnek azonban nincs köze van a magyarok idegen nyelvi Hungarus nevéhez."

Számomra úgy tűnik, az UJGUR név az ÓGUR testvére. "ÚJ kör" és "Régi kör" jelentéssel...A HUNGARI név pedig nem idegen, hanem önelnevezés.
Idegen az UNGAR, VENGR, MACAR..
...de lehettek-e a száli frankok mondjuk sari frankok, vagyis "fehér/sárga frankok? Elképzelhető, hogy Tacitus művében is van igazságtartalom? ..hogy a CAUCA MINOR létezett?

Jugurok (sárga ujgur)

"Az ujgurok őrizték a türk birodalmi hagyományt, a rovásírást továbbra is használták. „A török régiség legműveltebb népe lett az ujgurból.” – Ligeti Lajos (1986). Ez az a nép, amelynek nevére hosszú évtizedes tibeti tartózkodása után rábukkant a forrásokban Kőrösi Csoma Sándor. Darjeelingben 1842-ben bekövetkezett halála akadályozta meg őt, hogy eljusson a sárga (vezéri, kitüntető) ujgurok – a jugarok – földjére.
Az ujgurok ma 7-10 millióan élnek a Csilien-hegységi (Kilian) szállásterületükön, muszlim vallásúak. A jugurok – „sárga ujgurok” ma kb. 10.600-an élnek, buddhista vallásúak. A jugarok eredetüket az ősi uj-gur néphez kapcsolják. Elszigeteltségük miatt sok ősi hagyományt őriztek meg. Az egykori „yugur” törzsi népesség ma kettős tagoltságú: nyugati yugurok (ótürk nyelvelemeit megtartva), valamint a keletebbre telepedettek (mongol nyelvűek)."

Nyugati Jugur

Vásár
"The Western Yugur name of this city is Sukji, representing the older Chinese pronunciation of Suzhou. An alternative name is Pazar, which is ultimately an Iranian loanword meaning market, occurring in many Turkic languages."
"The Western Yugur name for the city of Lhasa, the capital of Tibet, is Çô."
...arra Csór királyság felé.. Sárga

"Huángníbao (lit. Yellow Mud Fort) is a Township situated just on the western border of Mínghua District; this Township resorts under Jiuquán City, and is inhabited by Chinese speaking Yugur. The Western Yugur name of this Township is Sarigh Torwaq (lit. Yellow Earth)."

Ugar

"we will start our cruise along the northern boarder of Takalamagan Desert, which is known as the largest sand-only desert in the world. En route we will visit the unique Ugar Villages . In the afternoon we will arrive in the small oasis town of Kuche (Kuqa). Kuche was an independent state until the 8th century, when it fell under Chinese rule. The kingdom had strong links with India, and even had its own Indo-European language."
"Researchers who have investigated Buddhist temples in Tibet and investigated shaman ritual and epic songs in western China no believe that Ugars are close relatives of the Hungarians "

Hun nyelv


Eredetkérdés a nyelvészetben

"Arany János szavaival élve a "vasfejű székely" Bálint valószínűleg összetüzésbe keveredett Budenz mellett Hunfalvyval is, amely megpecsételte karrierjét. A két fél közti vita tovább mérgesedett az ún. ugor-török háborúban. Itt azonban ki kell emelni, hogy Bálint egyik féllel sem értett egyet, s egyaránt elítélte mind a török, mind a finn tábor elméletét, szerinte ugyanis a magyar egy nagyobb közösség, a turáni nyelvcsalád része volt. Vitairatában, a „Párhuzamok a magyar és a mongol nyelv terén” című művében azt írta, hogy a magyar és a mongol, valamint a mandzsu szavak között azért van olyan sok hasonlóság, mert mindegyiknek a hun volt az alapja."

Első rész: Hunok 1.

Pesti István


Nyitóoldal