House 2
Házak, városok, nyelvek.
Házak - nyelvek
Házak- Kárpát-medence
Leggyakoribb háztípus az er-avis-cusoktól átvett, de tulajdonképpen kora vaskori előzményekre visszamenő, félig földbemélyített, lekerekített sarkú,
téglalap alakú ház.Keskenyebbik végén egy-egy cölöplyuk jelzi a nyeregtetőt tartó ágasfák helyét. A hosszanti oldal kisebb cölöplyukai a felmenő, agyaggal
tapasztott sövényfalra utalnak (ásatásokon gyakoriak a lenyomatos paticsdarabok). A római korban egyre gyakoribbak vályogtéglákból rakott falak. A
tetőszerkezetet tartó cölöpök elrendezése többféle is lehetett: pl. a házközépvonalában 3 cölöp, vagy a két keskenyebbik oldalon egymásssal szemben
3-3 cölöp,stb. (ld. Budaörs, Érd). Ha nincsenek oldalsó cölöplyukak, a felmenő fal a felszínre támaszkodott, sátortetőszerűen. A kelta házak jellemzője a ház közepén lévő tűzhely, a munka-gödrök és a padkák.
Ilyen lakógödröket, házakat találunk Érden a Kr. u. 1. század közepétől a markomann háborúkig (9/16. lh), illetve Pátyon, a telep legelső, Kr.u. 1. század végén induló és markomann háborúkig tartó részében.
Pátyon a késő római temető kőláda sírjaiba befalazva kerültek elő a kora római telepen élt bennszülöttek sírkövei. Négy sírkőről összesen 12 kelta nevet ismerünk: Limarus (vagy Epmarus) Cucalonis filius, Magia, Sicionis filia, férje Semusscuttus, Demionis filius, Masia, Cauronis filia és férje, Epmagurix, Appii filius, Amio, Masaconis filius.
Spirál település szerkezet, mint az Ural tulsó oldalán?
Sereg - Had
North Caucasian etymology. Meaning: troops, army. Vajh a seregvezér neve lehetett Üz-bég? (Oz-bak?) Oghuz Khagan also known as Oghuz Beg, the word Uzbek is derived from the name of Oghuz Beg. Lásd még: ogni, agni, igni, égni.. Persian: Ozbakestan. Uzbek: O'zbekiston.
Tsezi: oz
Ginukh: üz. /Hinukh, Hinux, Ginukh, or Ginux) is a Northeast Caucasian language./
Khvarshi: ezʷ
|
Inkhokvari: ez
Bezhta: haz. /Dagestan Republic: Tsuntinsky district, Bezhta, Tlyadal, and Khasharkhota villages../
Gunzib: haz
|
A spanyol ház - Spanish word haz:
derived from the Latin word facies (face; shape, face, look)
derived from the Latin word facere (to make; act, take action, be active; compose, write; classify; do, make; create; make, build, construct; produce; produce by growth; bring forth)
derived from the Proto-Indo-European root *dhe-
Luciano Rocchi: (Csak a fordítóval jött le!) - Kaszabol
Ellentétben a korábbi etimológiája ő, a szerző jelen vélemény az, hogy cassasso származik az oszmán-török "hasas", egy beszélt változata az irodalmi arabizmus "ases" egy őr, éjjeliőr, rendőr.
Olasz utóbbi kifejezés a Ottoman Turkish kassas "végrehajtója a törvény Talion" (Redhouse 1890: 1456) ḳaṣṣāṣ" Shearer "(Wehr 1979: 896), igéből Kassa "vágni; nyíró ". Úgy vélem, most ez az etimológia, helytelen, mert egyrészt A fent említett jelentését az Oszmán szó ritka (amennyire tudjuk, csak a Redhouse szótára rögzíti), és az a furcsa szemantikai fejlődés látható Az olasz jövevényszó, ha a feltételezett etimológiája igazuk volt. Az én e vélemény cassasso egyértelműen jön egy másik török "arabizmus, nevezetesen hasas, valamint rögzíti a különböző Transkriptions texte, vö hases (üldözések) "sbirro", hasas Basi (chasasbasc = i) "capitano di sbirri" (rendőrkapitány) (Molino 1641: 375, 80), hasas (chasas) "boja; manigoldo; sbirro" (Pianzola 114), "sbire, íjász" (Viguier 124). Ez egy népszerű változata az irodalmi oszmán "ases" egy őr, éjjeliőr, rendőr "(Redhouse 1890: 1300) "Asas" járőr (mint testület a férfiak) "(Wehr 1979: 716). A renderelés az arab Ayn egy glottal, ínyhang vagy palatinalis frikatíva olyan funkció bizonyos fajták A beszélt törökül. Mivel a népszerű kiejtése Isztambul Bonelli (1899: 308.309) jelentések több esetben: hünnabi a "ünnabi" kapcsolatos a zsidótövisbogyó, "zühüm a zü'üm" téved feltevés, qanaḥat a kana'at véleményét, meggyőződését, zenahat A zena'at "mesterség", taleḥ (taleh) a Tali "(modern török talih)" szerencse, szerencse, iḫtibar a i'tibar "megbecsülés, figyelembe". /Talált tárgyak osztálya./
Béke bíró
Békés : bíróu, -t, -k, de : bírák széke és bírákok széke, bírák uramék, bírája (ritk. haszn.) és bíróuja, bíráink, bírál, bíráskodik ; Szhát : bíróu, -t, -k, -óuja ; Medvesalja : bíróu, -t, -k (ritk. bírák), bíróuja ; Moldv. csángó : biró, -t, -k, -ja ; Hétf. csángó : biró, -ja 'Dorfschulze'.
Dizionario turco, arabo e persiano: szerző: Antony Chadirji,Franciszek Meniński
Sbirro, äsas, volg. hasas.
Scapito, zarar, zijän, noksän
Scandere, v. Salire
Tikto - építéstechnika
The Greek for "to bring forth or to produce" is tikto. The word techne, technique, belongs to the-verb's root tec. To the Greeks techne means neither art nor handicraft but rather: to make something appear, within what is present, as this or that, in this way or that way. The Greeks conceive of techne, producing, in terms of letting appear. Techne thus conceived has been concealed in the tectonics of architecture since ancient times. Of late it still remains concealed, and more resolutely, in the technology of power machinery. But the nature of the erecting buildings cannot be understood adequately in terms either of architecture or of engineering construction, nor in terms of a mere combination of the two. The erecting of buildings would not be suitably defined even if we were to think of it in the sense of the original Greek techne as solely a letting-appear, which brings something made, as something present, among the things that are already present.
Épület: Czech: budova; Estonian: hoone; Hawaiian: hale; Ukrainian: budýnok.
Roma professor Ian Hancock - Gypsy: Ház és Hold.
39. House -- KHER
Hindi ghar
Sindhi ghar
Kannauji obr
Marwari ghar
Jataki ghar
Dumaki gor
Domari gori
Lomavren khar
|
44. Moon -- ČHON
Hindi čhand
Sindhi čhand
Kannauji jundaya. (Chand=silver)
Marwari čhandarm
Jataki čhandr
Dumaki čhonč
|
Mint olvassuk: kher házasok, akiknél a "sarló = luno", a sing az szarv és a "név = nav". Alapjában véve a "ghar, khar, obr" szavak kör, gyűrű jelentésűek is. A sarló pedig félhold alakú.
Scar - Tűz-hely (A kiégetett seb hegesedve) Ész-kör.
First attested in English in the late 14th century CE, the word scar derives from Old French escharre, from Late Latin eschara, which is the latinisation of the Greek ἐσχάρα (eskhara), meaning "hearth, fireplace", but in medicine "scab, eschar on a wound caused by burning or otherwise".
Nem ház, hare:
One particular interesting case in which a modern dialect plays an important role at the reconstruction of different PGm. ablaut grades
is presented by the word for ‘hare’. Throughout the Germanic language continuum, this word is attested with an a in the root, cf. OHG haso, G Hase, Du. haas < PGm. *hasan-. The dominance of the a is not complete, however. In my book, I have drawn attention to the West Norwegian form jase (see Grunnmanuskriptet), which in the dialects also ccurs as hjase (e.g. in Telemark). According to the known sound changes, these forms must have developed from PGm.
*hesan- by the regular breaking of *e into –ja-. It thus appears that these Norwegian dialects prove the existence of an ablauting doublet *hesan- ~ *hasan-. I have accordingly proposed to reconstruct the original paradigm as nom. *hesō, gen. *haznaz, the e-grade being expected in the nominative.
A HELY szelleme: L. cella "small room, hut," related to L. celare "to hide, conceal," from PIE base *kel- "conceal" (cf. Skt. cala "hut, house, hall;". Caracalla a gall csuklyás, hosszú tunika, egy ruhaféle. Calli=house, nahuatl lang. Kalitka pedig a madárlak (Cage). Latin collis az halom. (Hollis -> Kollis?)
Rinet - Meaning house.
Proto-Kam-Sui *ra:n.A
Proto-Kam-Sui (Thurg.) *hra:n.1
Mulam ɣǝ:n.2
Kam (Southern Dong) ja:n.2
Then za:n.2
|
Yanghuang ran.2
Maonan ja:n.1
Lingam Sui ra:n.1
Mak za:n.5 [*t]
Jinhua ja:n.1
|
Továbbá HÁZ: Manysi: kol; Csuvas: kil; Nahuatl: calli; - Kurd: hani; Khakas: tura; Ket: ingus; Chechen: husam; Indonesian: rumah.
Latin:
aedicula, ae, nn. (nem "jedikula=hét torony"!) a lat. aedes, 'ház, templom' szóból. Fülke az épület falában. Sekrestye.
kics. sz. aedes, szobácska, templomocska, házacska. Finaly Henrik: egy szobából álló ház: per omnes aedes domi. Aedes Sacrae: templom, kápolna.
Katolikus lexikon: aedicula (a lat. aedes, 'ház, templom' szóból): 1. kisméretű szentély. - 2. oszlopokkal körülfogott, ›timpanonnal lezárt, fülke alakú síremlék. (cula = kicsinyítő képző)
Falva
Veluwe derives from Germanic *falwa (pale) in the sense of "infertile" or "unproductive". The name corresponds to "fallow lands" in English and probably was used in opposition to the fertile "good lands" of the Betuwe to the south.
Iráni részen
Avesta kaia- 'house', but ace. to G, borr. from Ar. qui* aH 'fort, castle'. — BSL. XXV, 65 I have defended Darin. "5 derivation. The Ar. word has a rather divergent meaning, and has later been borr. in the form qala, kala etc. 'castle'. (Castl - Tepetl? Ca-stella?) The Afghan villages are often built so as to form more or less one house, with a common wall. — Uncertain. — Cf. also Wm, koh 'family', H. kak 'neighbourhood', Km, kw&Ic la 'home', pa kwale M 'at home 1 , Km. 1 de kMa na 'from home 1 etc. — ■ Also Km. lain 'village lane', Waz. cofa, tela lane, ward' < *ka(ya-l harjal f, 'house, hearth'
A ház gyakran kőből épült. Mert a Kő kemény. Lásd szláv kamen, perzsa kamar. Az arab "qamar" valami más.. Lavastory
kő - Duro latin nyelvek: kemény
Nyugati szefárd halom: Haquitía (from the Arabic haka ???, "tell") reflecting the Arabic ḥāʾ ح. In some places it is written "Jaquetía" with the same pronunciation. Rapa Nui: ha'aki.
Afrika építészetéből
Thousands of tombs were left by Berbers+ that were pre-Christian in origin and whose architecture was unique to north-west Africa. The most famous was Tomb of the Christian Woman in western Algeria. This structure contains column domed and spiraling pathways that lead to a single chamber. Stelae (hawilt's) and later entire churches were carved out of single blocks of rock, emulated later at Lalibela and throughout Tigray.
Finn hódítók Indiában - House/Hus/Ház
Miként került a sok szanszkrit szó a Balti tengerhez ?
Uralic | *KAT | t |
house; home; clan; (nest) |
Lapp | goatte | t | tent |
Finnish | kota | t | hut, cook house |
Estonian | kad | d | house |
Cheremis | kudhe | dh | summer hut |
Ostjak | xat | t | house |
Mordvin | kud | d | house |
Malayam | kuti | d>t | house; hut; family; tribe |
Tamil | kuti | d>t | house, abode, family, lineage, town |
Kannada | kutu | d>t | nest; coop; pen also gudu=nest |
Kannada | gudi | d | house |
Kannada | gudu | d | nest |
To | kus | d/t>s | room |
H > K and Z > T shift. Lásd: (Fish) Hal > Kala. (House) Ház > Hat > Kat > Cottage. (Vajh az akkád "Ha=hal" is a magyarból ered?)
A Basic Grammar of the Ugaritic Language - szerző: Stanislav Segert
heti = house (ház > hat > het > bet)
kunap =wing/szárny. Nem Künnap!
pi = mouth/száj
maagdala = tower/torony. Lásd: Mag-dal-ena-). The Aramaic word Magdala means "tower" or "fortress." Armenian: "margare=prophet".
Málta
Málta - Hagar ország.
vallási célú épületegyüttesek, amelyek spirális díszítései, szobrai és épületelemei megerősítik, hogy a mediterrán Anyaistennő-kultuszhoz kapcsolódtak.
Az Anyaistennő máltai templomai a csiszoltkő-korszak emberének építészeti remekművei. A nagyszabású, több helyiségből álló épületek teljesen újszerű, kreatív vonalvezetésű „lóhere" alaprajzúak. Ez a jellegzetes forma több mint ezer éven át ismétlődött, a technikai fejlődésnek és a kultusz igényeinek megfelelő változtatásokkal. A templomok általános jellemzői, hogy egy erős, általában D, vagy félkör alakú külső fal 2-6 helyiséget zár körbe, amelyek szimmetrikusan, párosával, vagy háromlevelű lóhere alakban helyezkednek el egy folyosó vagy belső udvar mentén.
A kőkorszaki szakik magas szintű akusztikai tudás birtokában lehettek, ha a Hypogeumra gondolunk.
Mgar - Ag-io-graphya.
Adj helyet magad mellett: hewþ "yard, house": other Iranian languages heyat. Hawaiian: heiau=temple; Arabic: "haykal=temple". Temples: Romani: khangeri; Swahili: hekalu; Korean: sachal; Japanese: shin-den; Basque: tenplu (ten-pülon?).
Korábbi neve Mgiarro (néha Mugiarro) volt. A középkorban mdinai patríciuscsaládok által támogatott földművelő közösség lakta. History. Minderről magyar nyelven. 5000 éves temploma: Ta'Hagrat (which in English means "made of stones"). Vajon melyik szó jelentése a "kő" ebben az égi kör földjében? Middle High German hag "hedge, copse, wood," from Proto-Germanic *hagon, from PIE root *kagh- "to catch, seize;" also "wickerwork, fence" (see hedge (n.)). Sanskrit "víś = settlement, community, tribe").
Turinform: Képek a sziget nevezetességeiről. Mal-ta: Phoenician melita, literally "place of refuge," from malat "he escaped." From Latin maltha, from Ancient Greek máltha. (Málta= mortar: "cement, homok és víz keveréke"). Portugál nyelvből "Malta: a vándorok egy csoportja". Lásd még: Mah-laka, Mah-lay. Málaga egy andaluziai kikötőváros a Guadalmedina folyónál. [Guadal (Wad-al)= arabic word for river.]
Templomok
Yard
Kert-hon Gard o home:-:). Hungarian: udvar. Russian: dvor. Latin: ärea. Papiamentu: curá. Spanish: "patio=inner courtyard".
Nehen i. e. 3500 körül Egyiptom talán legfontosabb települése volt, a lelőhelyen olyan fontos leletek kerültek elő, mint például a Narmer-paletta. Nehen temploma téglalap alaprajzú volt, előtte ovális, kb. 32×13 méteres területű udvar helyezkedett el, melyet iszappal burkolt sáskerítés vett körül. Az udvarban volt egy szent domb (halom,holm), mely a teremtés vizéből kiemelkedő világot jelképezte, valamint egy oszlop, melyen zászló lobogott vagy totemszobor volt a tetején. A templomépület előtt 12 méter magas zászlótartó faoszlopok álltak.
A pülónok magának a templomkörzeten belül álló templomépületnek a kapui. Fizikai és szimbolikus értelemben is védelmül szolgáltak, eredeti egyiptomi nevük, a behnet éberséget jelent, ami utal őrtorony szerepükre. Sok pülón belső magja korábbi épületek újrafelhasznált köveiből állt, főleg akkor, ha a korábbi épület építtetőjét nem tartották túl nagyra (számtalan esetben azonban épp ezzel őrizték meg művüket az utókornak, mert a pülónban talált töredékekből rekonstruálni lehetett a korábbi épületet). Tájolva Közékori templomaink általában kelet-nyugati tájolásúak, ajtóval nyugat felé. Állítólag a tájolásból meghatározható a templom védőszentjének a neve, ha ismerjük az építés időpontját. A védőszent napján a napkelte iránya. Kivétel: A University of Leicester kutatója a görög telepesek által Szicílián épített templomokat vette górcső alá. Az általa vizsgált 41 szentély közül 40 néz kelet felé, ami nem lehet a véletlen műve. Az egyetlen kivétel Hekaté, a görög mitológia egyik alvilági istenségének, a varázslás, a sötétség és az éjszaka istennőjének temploma. Már nem ennyire egyértelmű a görögországi ókori szentélyek tájolása, ahol 107 megvizsgált szentélynek csupán 58 százaléka nézett kelet felé. A szarmata sírok mind dél–északi tájolásúak. Lásd még Sopianae ókeresztény temetőjét, Catal Hüyük sírjai.. Az É-D templomok ajtaja a déli végen van rendszerint. A jáki és a tihany melletti templomrom É-D tájolású. Kínában minden épületnek, templomnak, de még a sírhelyeknek az elhelyezkedését is szigorú szabályok, a fengshui, azaz a földjóslás szabályai határozzák meg. A templomok esetében ez a legnyilvánvalóbb módon a tájolásukban jelenik meg, ugyanis minden templom, legyen az buddhista, taoista, egyaránt észak-déli tájolással épül. Rotundák: Az Árpád-kor templomai. Tájolásuk vegyes.
Building, temples
Oszlopok
Az oszlopokkal és díszítésükkel már a kora ókortól találkozunk, legjellemzőbben Egyiptomból és a Folyamközből. Egyik szimbólum rajtuk a fa, amely a Mennyek kapuját jelképezi.
Ógörög templomok
Greek Doric temples have usually a pattern under the pediment known as triglyphs (three cuttings) and metopes. The triglyphs alternate with the metopes across the front of the temple. Triglyphs have three parts, and then in between the triglyphs are the metopes. The frieze often was an alternating set of triglyphs and metopes.
Erechtheion is an important ancient Greek temple located in Athens.
The Erechtheion was built asymmetrically, which is very unique compared to the Doric Parthenon’s across the way and for a Greek temple in general. The structure is irregular because it reflects the need to incorporate the tomb of Kekrops and other shrines into one compound. The Erechtheion had to be built to conform on the slope of the hill because of the curvy terrain. Each side was set on different ground levels and had different characters. The builder however could not make it level or help this because it would affect the sacred sites.
A régészet szavaiból kis ismertető és egy másik történelmi szószedet diákoknak.
Szent helyek - Worldlist
Temple and door - pásztorok
Arm. parh/pah “guard” (from Man. Parth. pāhr) beside SW s as in Mid. Pers., NPers. pās; 6. NW b- in bar- “door” (attested in barapan “door-keeper”) from Man. Parth. bar beside SW d- as in Mid. Pers., NPers. dar.
3. NW g in Arm. mogpet “(Zoroastrian) high priest” (from Man. Parth. maγbed, written mgbyd) beside SW w as in NPers. mowbad or the borrowed
Arm. movpet, Syr. mvpṭʾ;
4. NW nd in Arm. band “prison” (from Man. Parth band) beside SW nn as in Man. Mid. Pers. bann.
Mid. Pers. frēstag; mog “magician, (Mazdean) priest” from Mid. Pers. moγ (cf. Old Pers. magu-); yazem “I worship, offer, sacrifice” from Parth., Mid. Pers. yaz; yašt “sacrifice, worship” from Mid. Pers. yašt (cf. Av. yašti-); šnorh “grace, gratitude” from Mid. Pers. šnōhr (cf. Parth.
išnōhr); tačar “temple” from Parth. tažar “palace” (cf. Old Pers. tačara-). Egyik örmény dialektusban a templom "tem".
(e.g. Arm. mog “(Zoroastrian) priest,” u- or a-stem, from Mid. Ir. *mog from OIr. *magu-, u-stem).
Arm. u-stems from Ir. a- or ā-stems (zên from *zaina-, pah from *pāθra-, kʿên from *kainā-), the
Arm. o-stem pʿowt from the Ir. i-stem pūti or the Arm. a-stem pet (together with its compounds) from the Ir. i-stem pati-.
Templom és halánték
A képen halánték karikák láthatóak valamint fibulák, amelyek ornamentikája visszaköszön István koronájáról.
Dutch: godshuis = temple. Isten háza.
Gorum nyelv: kanpaDi (Z) [kanpaRi] {NB} temple (of the head)
Roman Urdu: "Kanpati". English: "Temple".
Temple - Halánték. Az isten háza?
pitula = temple (Gutob)
Mandarin: cí {fő}, sí {szű} =temple. /Mongol "süm"./
kanpaTi, kanpoTi "temple, cheek". Syn. (ABD). ??VAR.
kanpaDi [kanpaRi] "temple (of the head)".
jambali, jammali "temple (of the head)". Pl. <-le>.
salpaRi temple of head. *Des.
Old German tinna meant both "temple" and "forehead". Halánték a norvég nyelvben: (anat.) (on head) sovn {sövn} m
Latin word tempus, "temple of the head", plural: tempora. English "temple" first appearing in 1310.
Our physical body is knowns as The Temple of God meaning God lies/stay within.
Hebrew: raqqah the temple (part of the head) {rak-kaw}. Feminine of raq; properly, thinness.
temporal bone (the bone that forms the side of the skull); the pterion, which corresponds to what is commonly called the "temple".
Temple rings. Ilyen halánték karikák kerültek elő a Kárpát-medence késő avar korinak nevezett sírjaiból is.
Elmondhatjuk tehát, hogy bár a 7. századi avar fejdíszek vereteinek egy része Bizáncban iskolázott ötvösök készítménye lehet, maga a diadémszerű fejdísz nem látszik általánosan elterjedt bizánci (nép)viseletnek. A párhuzamként idézett ábrázolások nemcsak korábbiak az avar honfoglalásnál, de társadalmi szinten is óriási a távolsága bizánci arisztokrácia csúcsán állók, s a közép avar kori társadalomnak legfeljebb a középrétegéhez tartozó, diadémszerű fejfedőket viselő nők között.
Temple rings (visochnye kol’tsa) are the most characteristic part of Slavic medieval dress to survive in burials, and are so-called because they are located on the skull, near the temples of the deceased woman or girl. Most were made of base metals - copper alloys or iron, though silver and even gold were occasionally used.
Honfoglalók
A halánték mellett talált 5-6 hajkarika nem a hajban volt erősítve, hanem mint azt már több kutató is megfigyelte, bőr vagy vászonszalagra erősítették. E szalagok a halánték díszítését szolgálták, és valószínű, hogy a hajat homloktól körben összefogó másik szalagra voltak erősítve, vagy pedig csak ezen a hajleszorító, de egyben díszítő szalagon voltak.
Szláv halántékkarika
The so-called ‘three-bead’ ring (Fig. 3-2; Fig. 5-12, -13) is supposedly characteristic of the southern tribes, such as the Polianians in the vicinity of Kiev. This type becomes common, however, only from the eleventh century on- in earlier times small wire loops (even so, not infrequently of gold- see Table 1 below) seem to have predominanted15 (Fig. 3). As the ‘three bead earring’ also appeared at a similar time in Byzantine Greece16, the possibility of foreign influence cannot be discounted, a not unlikely prospect in the Rus’ capital, a centre of international trade.
Temple rings are found in female burials throughout the Rus’ principalities. In the 9th century, and perhaps earlier, there were a few simple forms - plain rings of small size (‘finger ring’ style); larger rings (‘bracelet style’); and the seven-bladed style. They evolved into several more elaborate forms; while a ‘three-beaded’ style appeared in the southern lands near Kiev, and spread throughout the entire realm. The peak of diversity was reached in the 12th century. There is evidence for three methods of attaching them to the coiffure - by braiding into the hair; by fastening to a headband or other headdress; and through holes pierced in the ears.
Queen: A képen látható halántékkarikáknál is érdekesebbek a brosstűk. A motívumok a magyar koronákon is láthatóak.
Slav Costumes of Slavic women from 8th to 15th centuries were inspired by the astonishingly beautiful culture of the Byzantine Empire. One of the things borrowed by the Slavs from Byzantium culture were temple rings.
Toronyiránt
Messze tornyokat látogat sorba..
Zecharia Sitchin
Amazingly, the infamous Necronomicon tells us about a "fabulous city of Irem." Irem of the Pillars is part of Arabian magical lore and was built by the Jinn or angels and were possibly also Watch Towers - "towers of the Watchers."
In symbolism, the round tower was the internal psychological ascent, the axis mundi (axis of the world), and has the symbolism of the ladder or gateway to heaven - just as does the cord 4 or rope said by Enoch to have been carried and used by the Watchers. Because these places and this internal process were inaccessible to many, the term "Ivory Tower" emerged.
In Ireland there are over 65 round towers, many more than 100 feet tall, and claimed by academics to be no more than 1,000 years old.
There may be an important link between round towers and the Phoenicians, who had similar structures dedicated to their rain and water deity Baal. There are thousands of these towers scattered across Sardinia, just north of the Phoenician city of Carthage, dating to at least 2,000 years before Christ.
A Companion to the Archaeology of the Ancient Near East, Szerkesztette: D. T. Potts:
Similar round towers have been documented at the other Umm-an-Nar settlements in the Oman peninsula. (Cleuziou 1984; Potts1999).
Nippur, on the contrary, expanded greatly in thr 1 st century AD. A large fortress with round towers was built around the Enlil ziggurat and a new Inanna temple was erected above the Ur III temple in the same architectural tradition.
Greeks: ókori jelző és őrtornyok a Balkánon.
A kerek tornyok a dán-viking invázió nyomán terjedtek el Észak- és Nyugat-Európában, még a normann hódítás előtt. Természetesen a hasonló kerek tornyok a Balti tenger más térségében pl Észak-Németország területén is megtalálhatóak. Skóciában "broch" néven.
Mások szemével - Indián gyarmatosítók fallosza
...the round towers were constructed by early Indian colonists of Ireland (the Tuath-de-danaans), in honour of ‘the fructifying principle of nature,’ of which the sun and moon are representative. The emblem of this principle was the phallus in the case of the sun, and the crescent in that of the moon. The round tower was simply a monumental phallus...
[Brigid's Fire Temple] is surrounded by a hedge, made of stakes and brushwood, and forming a circle, within which no male can enter; and if any one should presume to enter, which has been sometimes attempted by rash men, he will not escape the divine vengeance.
Sardeghna
The Round Tower People started off like most every other Stone Age culture in the world: they began as hunter-gatherers. But this was no ordinary place. By 9,500 B.C., they had cattle, sheep, pigs, and goats -- and they grew crops. The Five Towers became the most advanced community known at that time. So far, the Five Tower Dig has unearthed over 300 Neolithic artifacts. That is more than all similar artifacts in the entire Near East.
Early round tower study now takes us to a pair of islands in the Mediterranean Sea -- Sardinia and Napoleon`s island of Corsica. The two islands are west of Italy and south of France.
Both islands have round towers that are called nuraghi". Some nuraghi were constructed as early as 2,000 B.C. Ancient Sardinia built 7,000 of these round towers. It was around 1200 BC that on Sardinia complex nuraghi were built, an amplification of a central nuraghe with one or more additional towers, a small courtyard and even additional defensive walls and minor towers.
A tűzimádók tornyai is gyakran kerek tornyok. Ha az újkőkori "kerek torony nép" kulturális örökösei, akkor feltűnően eltérnek temetkezési szokásaik.
Őrtornyok Amerikában
The Watchtower stands at the eastern end of the South Rim of the Grand Canyon. From a distance the building's silhouette looks like the Anasazi watchtower it was meant to mimic. In plan the structure is composed of one enormous circle at the north, a small circle at the south, and gently arched forms connecting the two. As Virginia L. Grattan wrote in Mary Colter Builder Upon the Red Earth, "The Indian watchtower at Desert View was not a copy, but what Colter called a 're-creation' of an Indian watchtower." Standing at 70 feet, with a 30-foot base, the tower was unique in having a concrete foundation and a steel framework well hidden in the stones of the tower. The ground level of the tower was a large, round observation room with a spectacular view of the Grand Canyon.
A skót broch-ok mellett megemlítendők a temetkezési helyek is. The Maeshowe passage tomb (also known as Orkhaugr by norwegians) is a chambered Neolithic burial monument, constructed c.3000 BC. A welszi "maes=mező" jelentésű, s nem a "Mesa Verde" rövidítése. Az orkhaugr szemre nagyon hasonlít a kunhalomra. Őrök dombja: "haugr=halom". (Heigh? Hegy? Hag=hág, mászik. De a "mas" is "hegy".) Mező szavunkat egyesek kapcsolatba hozzák a "messa=közép" a "méz=med" illetve "meadow=rét" szavakkal. A finnugor nyelvészek a vogul "mees=ruhát ölt" párhuzamot emelik ki, megjegyezve, hogy a "mez" szavunk viszont a "meztelen" szóból képződött "elvonással". Mások tanulás nélkül, születetten ilyenek.. Legalább a "mézelő" szóból "vontak volna el", abban még lenne némi logika..
Islam
A korai iszlám építészetet jól példázza a jeruzsálemi Sziklamecset (691) és a damaszkuszi Nagymecset (705). Sokat átvettek a keresztény építészet jellemzőiből, például a kupolát, az ívekkel összekapcsolt oszlopokat, a mozaikot, ám tágas udvarokat is kialakítottak a közösségi imához. Ezek a jellegzetességek uralták a korai mecsetépítészetet az iszlám világ legkülönbözőbb vidékein: megjelentek Nísápúrban (Északkelet-Irán), Sírázban (Dél-Irán), Kajravánban (Tunézia), Córdobában (Spanyolország).
Kőfalak
A baalbeki terasz, Sacsayhuaman földrengésbiztos fala s az úgyszintén időtálló piramisok. (A piramisépítés kötőanyag nélküli 150m magas rámpáit elfújta a szél.)
Történelem gyermekeknek
A királyi várakban, a paloták közelében felépített körkápolnák jellegzetes tartozékai a kelet-európai fejedelmi udvaroknak. Még a X. század végén épülhetett Veszprémben az első, a székesegyház felépítését valószínűleg megelőző Szent György-kápolna. Ugyanekkor készült el az esztergomi várhegy déli csúcsán álló rotunda is.
Az I. Béla által 1061-ben alapított szekszárdi bencés monostortemplomának maradványai azt bizonyítják, hogy ez az épület is a kifejlett bizánci keresztkupolás templomtípus térrendszerét követte. Szentélye három félköríves apszissal zárult, főhajója és kereszthajója nyilván kereszt alakban kiemelkedett, mellékhajóinak keleti és nyugati szakaszai a bizánci kilencosztású tértípus rendszerébe illeszkednek, négy vaskos pillére bizonyára kupolát tartott. A szekszárdi templom kulcsfontosságú emlék, mert díszítő faragványai is ránk maradtak. A szekszárdi múzeumban őrzött pillérfő töredékek ugyanúgy bizánci művészi kapcsolatokról vallanak, mint a templom alapfalai.
Language in the Americas. szerző: Joseph Harold Greenberg
HOUSE/ház: Gulf:Chitimacha "hana=house". Yukian: Yuki "han, hä = build".
WET/vizes: /as a (W)Island/ Gulf: Atakapa "pat=wash". Natchez "pat'ak=wet" Mexican: Mayan: Kekchí "Puc=wash"
Bella Bella: "bek'a = light a fire". Kwakiutl "bekw = man". Talamanca: Borunca: "baaka=bitter". Moseten: "bikka=bitter".
HEAD/fej: Iroquoian: Cherokee "u-sko-li". Caddoan: Pawnee "paksu", Proto-Siouan: *pa. (Pat?)
SNOW/hó: Keresan: Proto-Keresan "*have".
Stephen D. Houston
Function and Meaning in Classic Maya Architecture
Thai "ház=thot" (más nyelven "csillag") és Mlabri "ház=gen".
Városok
Legyen világosság!: Parji vilg-, (S) vili- to be white; vilid light
A CITY népe
Civil, civis, citiz-en. Ci-vita > Ci-élet?
From German Zivil, from French civil, from Latin cīvīlis ("civic, civil"), from cīvis ("citizen"). Malay SIVIL (polgár). SI-BIL? Turk "sivil=szeplő", bulgar zsidó név.
POL-gar, pol-nép, pol-isz. Polite!
Kapcsolatba hozzák a "vicus, oikos, Foikos (Ciprus nyelv.)" (ház) szavakkal is. Általában igaz, hogy a tűzzel kapcsolják össze a lakóépület fogalmát. Fura, de még a finnugor KOTA is ide sorolandó más ágról is: Maypure: "kati=fire"; Maropa: "kuati=fire"; Kamakan: "kash=fire". (M.Ruhlen). Telugu "illu=house". (Iber: "illa=sziget".) Alaszka délkeleti részén beszélt tlingit nyelven a "hit=ház". Ház > hat > het > hit. A hettiták regénye...:-). Lábuk patás volt, noha az indiánoknál a "pat=fej". Holdjuk "armas", de a napjuk "istanus".
A görög (h)észtia (vesta) jelentése "tűzhely, oltár", átvitt értelemben "ház, család". Észkhara: ház, tűzhely, áldozati tűz.
Rinet - Tell Vilmos?
Proto-South Dravidian : *vil-
Meaning : to sell
Tamil : vil (vir_p-, vir_r_-)
Tamil meaning : to sell, out on sale, be sold
Tamil derivates : vilai selling, sale, price, cost, value; vir_r_al, vir_pan_ai selling, sale
Malayalam : vila
Malayalam meaning : sale, price, value
Malayalam derivates : vilkka to sell; vilpana sale; vilpikka to cause to sell
Kannada : bil, bili
|
Rinet
Tulu : billu, biru
Tulu meaning : bow
Proto-Nilgiri : *vil
Tamil : vil
Tamil meaning : bow
Tamil derivates : villan_, villavan_, villön_, villi archer; villär, villör bowmen; villiyar
Több nyelvből "bow=*vil-", ami már hasonlít a (fél)Holdra.
Walter Ashlin Fairservis: The Harappan Civilization and Its Writing
However, from the Harappan calendar study it could be related to the crescent moon. This would read as nilavu..
|
Village:
Middle French village, from Latin villaticus, ultimately from Latin villa (English villa). Vidéki lak.
Vicilinus, i, hn. [vigil?] az «őrködő», Jupiter mellékneve. (Finaly H. szótára)
vicis váltakozás, rendes változás
victus, élelem, táplálék, élet
vicus, i, hn. [oikos]
1) utcza (házsor, vesd ö. via).
2) városnegyed, városrész Rómában.
3) falu.
4) (ritkán) falusi jószág, tanya.
vila villa. mezei lak, jószág, gazdaság, major
Home sweet home: Malay: rumah; Chamicuro: ajkochi; Navajo: hooghan; Portuguese: lar.
Kalachakra is a concept that is strongly associated with the Vajrayana sect of Buddhism. The term is derived from two words Käla which means time and Chakra which means wheel. Ajkochi az kalenjin nyelven KOT, Finnish KOTI. S a háznak vannak falai.
Hon
O.E. ham "dwelling, house, estate, village," from P.Gmc. *khaim- (cf. O.Fris. hem "home, village," O.N. heimr "residence, world," heima "home," Ger. heim "home," Goth. haims "village"), from PIE base *kei- "to lie, settle down" (cf. Gk. kome, Lith. kaimas "village;" O.C.S. semija "domestic servants").
hamlet, manor, estate, home.
Építőanyag - erdei fa
Sylvan
The Roman god of woods and fields was known as Silvanus, sometimes also known as the half-man, half-goat sylvan called Pan.
Erdő
Hindi: जंगल m (jangal), वन (van)
/Syl-van?/. Marathi: वन (van).
Sanskrit: वनः (vanaḥ), अरण्यः (araṇyaḥ), अटवी (aṭavī).
Kannada: ವನ (kn) (vana), ಅರಣ್ಯ
(kn) (araṇya), ಕಾನನ (kn)
(kānana), ಕಾನು (kn) (kānu), ಹಳುವು (kn) (haḷuvu).
Sundanese: wana. Punjabi: ਵਣ (vaṇ).
Yucatec Maya: ƙahš /Méh-kas?/.
Russian: лес (ru) m (les) /Sy-les-ia?/. Old Church Slavonic: лѣсъ m (lěsŭ), дрѧзга
f (dręzga).
Tajik: беша (beša), ҷангал
(jangal) /Csángáló besenyő?/. Chechen: хьун (ḥun).
Pahlavi: wan [wn'. N bun] tree; stock, stem. Saami: "Siida= village".
Hungarian: lakos - Greek: kát-oikos. (oikos=vicus). A Takla Makán körül számos "lik" volt, ahol emberek "lak"-tak.
Place: Portuguese: vila. Telugu: illu.
Kis falu: Latin: vicus, viculus. /Amerind: wik=dwelling/
Város: Chuvash: hula. Tuvan: Khooraj. Spanish: ciudad. Tajik: šahr. Galician: cidade.
Hungarian: "world=világ". Kurmanji: "welat=ország". Finnish: "valtio=ország". Arabic: "wiläya=régió". Quechua: "llaqta=város". French: "ville=város". English: "village=falu". Latin: "villa=mezei lak".
The Old Irish "world=domun" (Dom!) vajon kapcsolódik-e a világ teremtésekor a tengerből kiemelkedő DOMB/holm nevéhez?
Arab, perzsa, turk nyelvekből az "álam=Világ". Lao: lök; Sinhalese: lökaya; Kazakh: älem; Old French: mund; Romanian: lume; Italian: mondo;
Ellenben az "álom" más nyelvekből: Álomvilág
Maltese: ħolma. Egyptian Arabic: ḥelm. Arabic: ḥálama. Hebrew: khalom. Yiddish: kholem. Telugu: kala. Amharic əlm
Remény, óhaj (nem unalmas?): Finnish: unelma. Ébren álmodik: Estniska - unelm
A yakut pedig is =iszik. Eszik - essen (English to eat= Hungarian enni, evett, edd..).
Fény: Finnish: valo. Tagalog: ilaw. Hindi: ciräg.
Pesti István 2015 december
nyitólap