Kaukázus 2.

Kavkaz

A Kaukazus népeiből

"Kazár" területen
"The ruins of the ancient churches of which not less than ten have been noted and partially described by the travelers of the last and present centuries in different places of the in the basin Kuban river"

Tats
"The other factor are the Farsi-speaking Mountain or Highland Jews, who in the milieu of the 1940es German attack were hurriedly renamed into Tats to save them from the German extermination. These Mountain Jews lived for 15 hundred years dispersed between numerous tribes of the Caucasus, isolated in their enclaves, but integrated into the cultural and productive life of the host population. Traditionally multilingual, they mastered Adygian dialects, Türkic dialects, Kartvelian dialects, Lezginian dialects etc., in addition to Hebrew as a religious language and their own ancient (ca. 6th c. AD) Farsi vernacular, which still remains a lingua Franco between their scattered communities. Nowadays there are 100,000 Jewish Tats"

Oszétok a perzsák között:...:-)
Mint ismert, az oszét nyelvben kard a kés
"in the van of his heavy infantry were his 30,000 Greek mercenaries, facing the Macedonian infantry, with some 60,000 Persian heavy infantry- known as Kardakes."

Dargwa nyelv

A Kaukázusban, Dagesztán hegyes déli részén beszélik a nyelvet, valamint Azerbajdzsán, Kazaksztán, Kirgizisztán, Törökország, Türkmenisztán, Ukrajna és Üzbegisztán területén elszórtan kb 370 000 ember.
Dargawa dialektusok: Cudaxar (Tsudakhar), Akusha (Urkarax, Urakha-Akhush, Akkhusha), Uraxa-Axusha, Kajtak (Xajdak, Kaitak, Kaytak), Kubachi (Kubachin, Kubachintsy, Ughbug), Dejbuk, Xarbuk, Muirin, Sirxin, Itsari, Chirag. Kaytag, Kubachin, Itsari, and Chirag may be separate languages from Dargwa.

A dargwa nyelv nem rokon. A génállományuk sem. De feltehetően közel élhettek bulgar vagy alan emberekhez.

Meaning: nail/köröm (karom)
Akusha: ʕaIbul
Proto-Dargwa: *mikʷa / *nikʷa
North Caucasian etymology:
Meaning: nail, claw/köröm, karom
Akusha: nika
Chiragh: meka

Meaning: mare/kanca (ló)
Akusha: gaza
Chiragh: k:ʷac:a

Meaning: come/ jön (megy)
Akusha: =aš-es

Meaning: field/ mező
Akusha: qu

Meaning: girl/lány
Chiragh: rus:e

Meaning: sunny side/ napos oldal
Chiragh: s:ana

Eszegel
Ez is székely gyanús nép, mint a siculus. Lásd: Diodorus Siculus "Székely Dór Isten Ős" ...:-)
Juhuri has almost universally retained the original pharyngeal/uvular phonemes of Arabic e.g. /ʕæsæl/ "honey" (Arab. عسل), /sæbæħ/ "morning" (Arab. صباح).

Kazár leszármazottak?
Szégyenlősek ezek a hegyi zsidók! (Juhuri). Minden lényeges adat törölve a hálón róluk. Majdnem olyan zárkózottak, mint az a tibeti terület, ahová belföldiek is csak külön (ritkán kiadott) engedéllyel mehetnek. Egyszer már kiizzadtam egy rövid TAT szólistát. Nem igazán találtam közte mai magyar szavakat.. Miért titkolóznak ennyire?!
Névváltozatok: Tati, Judeo-Tatic, Hebrew Tat, Jewish Tat, Bik, Dzhuhuric, Juhuri, Mountain Jewish, Lahji, Musulman Tats. Juhuri, Juwri or Judæo-Tat is the traditional language of the Juhuro or Mountain Jews of the eastern Caucasus Mountains, especially Azerbaijan and Dagestan.

A TAT nem népnév igazából, hanem egy turk terminus a "nomad" szóra. Ők a nyelvüket JUHURI-ként említik. Génjeik között az R1b1c megtalálható.

Él a Kaukázusban 30 ezer hegyi zsidó, akik perzsákkal rokon nyelven beszélnek, de számos héber és arámi szó is fellelhető nyelvükben. Egyesek szerint Kr.e. 722-ben érkeztek Kánaánból, míg mások szerint 300 évvel ezelőtt Észak-Irán térségéből.

Not far along, knock on the door of Hajj Nagi Aliyev, a 68-year-old coppersmith whom his neighbors respectfully call ustan ("master").
"Churan" is Tat for a "bay horse".
"hooked knife", called "buchag" in Tat, ami esetleg a turkből való átvétel lehet.

Kis-Izrael:
*The main ethnic element of Ashkenazim (German and Eastern European Jews), Sephardim (Spanish and Portuguese Jews), Mizrakhim (Middle Eastern Jews), Juhurim (Mountain Jews of the Caucasus), Italqim (Italian Jews), and most other modern Jewish populations of the world is Israelite. The Israelite haplotypes fall into haplogroups J and E.

Nagy-Örményország
Nevek a térképről: Dioskuria, Tavaspark, Arpa, Tigranakert, Orkovi, Sharuri, Maku, Aghi, Tur-Ardin, Khish, Balo, Hatsek, Khunis, Tordan, Tomisa, Vaskert, Mazara, Vardanapat...

Genetika

Genetikai állomány - oszétok
A leggyakoribb y haplotípus az oszétoknál a "G", amelyet Punjab tájáról eredeztetnek, bár mintha Mohamed próféta is G2 modállal lenne meggyanúsítva.
A második leggyakoribb gén a "J2", amelyet Kréta-Kisázsia tájáról eredeztetnek. Ezen kívül előfordul még "F", "K" és nyomokban "P" és "R".

Mindebből én azt a következtetést vonnám le, hogy a roxolánokból nem igen maradt az oszétok között. Az egész "modern" iráni populációnak tűnik.

Szkíták
Oszétok, jászok, alánok

Oszét nyelv
The closest genetically related language is the Yaghnobi language of Tajikistan, the only other living member of the Northeastern Iranian branch. Ossetic has a plural formed by the suffix -ta, a feature it shares with Yaghnobi, Sarmatian and the now-extinct Sogdian

A third dialect of Ossetic, Jassic, was formerly spoken in Hungary

Az oszét gén:

Térképen láthatóan egész Európában elterjedt, bár alacsony szinten. A Kaukázus É-i oldalán eléri helyenként a 74%-ot is, aztán még Szardínia területén van 14%. Magyarországon mindössze 2% a "G" hg aránya, ami európai viszonylatban is alacsony. Tirol, Svájc, Italia, Romania, ahol még magasabb (5-8%) a "G" hg arány. (Kisázsia 11%).

A "G" alcsoportjai: "G1" hg: Európában ritka. Fő előfordulási területe Irán (Perzsia).

Sokkal nagyobb létszámú a "G2" alcsoport.
"G2a1" - A Kaukázus környékén található.
"G2a2" - Kisázsiában fordul elő, illetve szórványosan Európában.
"G2a3a" - Törökország, Görögország, a mediterrán vidék
"G2a3b" - Európa legközönségesebb "G" alcsoportja.
"G2a3b1a" - a germán "G".
"G2b" - ritka. Törökországban találtak ilyent.
"G2c" - Töröko., Pakisztán, Üzbegisztán, ashkenazi zsidók között előfordul.
Az ír-svájci sávban az U8* a legközönségesebb a "G" mintában.

A Kaukázusban:
Kabard: 29% /U8* előfordul/; ingush: 27%; digora (oszét1) /U8* előfordul/: 74%; ardon (oszét2): 21%; Alagir, Zamankul, Ziga, N. Ossetia-Alania, central Caucasus, S. W. Russia: 60-75%; Rutulia, S. W. Russia: 38%; Lezginians, S. W. Russia: 32%; Darginians, S. W. Russia: 4%; Chechnia, S. W. Russia: 5%; Georgia: 31% /ebből 5% U8*/; Armenia: 11%; Azerbaijan: 18%; Abazinia: 29%; Abkhazia: 0%

A budapesti "alánok":
A minta 11%-a "G". (meg 10% I1a!) /3% U8* klaszter/

Kelet-Európából egyedül Romániában van magasabb arányban az U8* klaszter. ( A 4-5% zöme.)

Ausztria és Svájc területéről 1% az U8* klaszter aránya a népességben. (5% a "G")

Szardínia "Gallura" területén a legmagasabb - 25% - a "G" aránya. (Össz "G" 65%-a)
Szicília területén nagyon magas az U8* arány, de eltérést mutat a román mintától. A román inkább a brit mintához hasonlít. Ennyit a SICULUSokról..

A volt Vandál királyság területén (vandálok, alánok) nem lehetett kimutatni "G" hg-t.

Nyelv

Kurd szavak

bal = wing, arm = szárny
ban = roof = tető (benben?)
beq = frog = béka
çeng = claw = karom
çengel = hook = kampó
çerkez = Circassian = cserkesz, körházas
dengiz = sea = tenger
dereng = late, long time = később
dîn = crazy, mad = dinka, őrült
elman = German = német
‘esker = soldier = katona
germ = warm = meleg (trák szónak is mondták!)
hezar = thousand = ezer
kut = peck, (dog’s) bark = kutya ugatás
kûçik = dog = kutya
kurt = short, brief = kurta, rövid
mar = snake = kígyó
pere = money = pénz (magyar családnév)
qiral = king = király
ser = head = fej
tepe = summit, mountain top = hegycsúcs (Popóka-tepe-tl)
tu (obl. te) = you (sing.) = te
urisî = Russian = orosz

Eulenspiegel - Ula

A Germanic variant *ūwwilōn was the source of Old High German ūwila (German Eule).

Hold vagy kerék?

Proto-Dargwa: *ħula
North Caucasian etymology:
Meaning: wheel/kerék
Akusha: ħula
Chiragh: ʕula

Proto-Dargwa: *ħVnṭin- (A HUN, a VÖRÖS és az INTI)
North Caucasian etymology:
Meaning: red/vörös
Akusha: ħunṭena
Chiragh: ʕaṭinze
Comments: Cf. also Ur., Tsud. ħinṭina, Sirg. inṭin-, Kait. iṭin-il etc.

kerék
Protoform: *“ula
Meaning: wheel/krék
Akusha: “ula
Chiragh: ula
Comments: Cf. also Ur., Tsud. “ľla, Kub. ule id.
Protoform: *“uli
Meaning: eye/szem
Akusha: “uli
Chiragh: ule
Comments: Cf. also Ur. “uli, Kub. ule etc.

y-ule, a barbar y-ul.

Aleut nyelven ULA = house/HÁZ.

Ule tree

Közép-Amerikában honos fafaj. A gyümölcs-kenyérfa rokona.

ulema - 1688, from Ar. 'ulema, pl. of 'alim "learned," from 'alama "to know."

Yule

ule, a minor Celtic High Day, the Midwinter Solstice's sun shines info the mouths of cairn graves and the openings of hill tombs. The day was of obvious importance to these megalith builders, and associated with the dead and with regeneration. This is the bottom of the year, and the coldest months are still to follow. Bonfires are lit on hills to call back the Sun, and kept burning all night to celebrate its return. This Celtic tradition may be a cognate of the Norse Yule Log tradition, which is still carried on in the Nordic countries.

A krónikás

Mózes

Chorenei Mózes, az örmény történetírás atyja, "Arménia Földrajza" c. művében azt közli, hogy abban az időben, vagyis Kr. u. 460 körül Északi Szarmáciában, tehát a Kaukázus északi lábánál a kazárok, húnok, bolgárok, bazilok, abkázok és masszagéták mellett ott laktak a kuma-magyarok is.

Mózes

Chorenei Mózes, az örmény történetírás atyja, "Arménia Földrajza" c. művében azt közli, hogy abban az időben, vagyis Kr. u. 460 körül Északi Szarmáciában, tehát a Kaukázus északi lábánál a kazárok, húnok, bolgárok, bazilok, abkázok és masszagéták mellett ott laktak a kuma-magyarok is.

(Chorenei Mózes: Nagy-Örményország története. Eredeti örményből ford. és magy. jegyzetekkel ellátta Szongott Kristóf. Szamosújvárott: Aurora, 1892.)

Szkíták

Most pedig térjünk az örmény kútfőkre. Chorenei Mózes szerint "Északi Szármáciában számos nép lakik, úgymint kazárok, hunok, bulchok (bolgárok), basilok, abházok, kud vagy guda-makarok és masszagéták." (Moses Chorenensis in Geographia cf. Saint Martin Memoires sur l'Arménie, T. 2. p. 385.)

Forrás a MAGYAR népnévre

A derbenti krónikát idézve: „70 évvel Mohamed születése előtt (352-ben) a Kuma folyó mellett a Magarok számtalan népei tűntek fel, kik északi Tibbettel határos vidékekről szállotak Asztrakán síkságára, itt két ágra szakadtak, melynek egyike a Volga folyó hosszabban északnak (Baskíria/Magna Hungária), a másik pedig tovább nyugatnak tartott és az utóbbi alapította az észak- kaukázusi Madzsar várost.”

Jónak tűnik ez a forrás! Csak Mohamed kicsit korán jött a világra! Mennyire örülhetnek a naptárhamisítás hívei!

Geográfiából

KAUKÁZUS

On the western slopes of Aragats, near the village of Tsakhkasar, archaeologists got on the tracks of an ancient settlement of the Early Bronze Age (the fourth millenium BC) referring the Archaeological Culture Kur-Araks. Director of the Institute of Archaeology and Ethnography of the Armenian National Academy of Sciences, Aram Kalantaryan, told ARMINFO. The monument is unique for its unprecedented scale of an ancient settlement. It occupies a territory of about 100 ha, while the Kur Araks lowland towns are known to occupy not more than 10 ha. The settlement was surrounded with cyclopean fortress. Archaeologists have   excavated a 300 sq/m ancient cultural layer so far and found a unique bronze reaping-hook. Unfortunately, irrigation canals were laid there yet in 1930, which has partially damaged the monument. Kalantaryan said that an Armenian-American joint expedition near the village of Gegharot, on the northern slope of Aragats, found another unique monument of the Late Bronze Age - a sanctuary of the 15th-12th centuries BC. He called the find `a real fount of the ancient material culture of Armenia`. The sanctuary is unique for the latest such complex found by archaeologists in the village of Metsamor belonged to later period. Archaeologists found a woman`s breast bronze decoration and semiprecious stones, including a cut rock crystal. Kalantaryan also informed ARMINFO of another find, an ancient pagan temple of Antic Age on the bank of the Araks near the ancient town of  Artashat.

István, a Vayk

"Hiteles feljegyzések szerint már az államalapításkor Esztergomban örmény negyed volt. Az esztergomi örmények kiváltságlevelét IV. Béla (1235—1270) király 1243-ban újította meg. Szent István király (997—1038) környezetében is nagy számú örmény tartózkodott. Valószínűleg ők keresztelték meg és tőlük kapta az István nevet! Ugyanis a ťhercegetŤ örményül ťishánŤ-nak (իշխան) nevezik, amit a magyarok gyakran ťIstvánnakŤ értik (innen ered, vagy pedig azonos gyökerű a hasonló értelmű magyar ťispánŤ szó is!). Ugyanakkor Իշխան /Ishán népszerű örmény keresztnév, de egyben egy, a Szeván-tóban található igen ízletes halfajtának a neve is! Feltehetően hettita származású fogalom, legalábbis erre enged következtetni Igor Djakonov egyik, kéziratként magyarul is megjelent könyvében:1„Ha valakit megöltek a házi földközösség tagjai közül — írja Djakonov —, akkor a patriarcha, hettita kifejezés szerint, eshanas ishas volt, ťa vér gazdájaŤ."

Természetesen ez nem az én álláspontom, de ismerjük meg mások véleményét is! István nevét én a gótoknál láttam hasonlíthatóan (Estievan) illetőleg az Istvaeones nép nevében.

Örmények az első ezredfordulón - a CAUCAsus alatt

Bagratid Kingdoms - térkép.

Itt pedig valami Faust a gusánoktól.. .bár én a sassanida koronát kerestem, ami máshol lerajzolva "liliomos". SIWNI crown. Ez meg valami SIU-NI, amit nézhetünk HUN (sun-garia) vagy SAS-NAP népnek is.

Crown

Egy másik térkép, ahol Albania látható a KUR folyó felett. Mi Körösnek mondanánk... Láthatunk egy karians mintájú sisakot, s megismerhetjük APAHUNIK terület nevét.

A "Fleur-de-lys" (liliom) 1200 körüli érméken


Temetés

Bálint Csanád

Temetkezés Azerbajdzsán területén: katakomba, 1–2. század;

a Mokraja balka-i 1. katakomba periódusa számára teljesen hagyományos kormeghatározást javasolt (6. század második fele–7. század első negyede), ahol némi „korrekcióval” a 7. század első negyedéhez jutott el....Somogyi Péterrel egyetértve[417"> semmi akadályát sem látom annak, hogy a Mokraja balka-i 1. katakomba korát I. Kavad uralkodási idejéhez közelítsük /I. Kavad 488–531 /

előreviszi a kérdés megoldását a Mokraja balka-i 39. katakomba leletanyaga. E sírt Phokas pénze keltezi (mellesleg: minimum fél évszázaddal az avarok elvonulása utáni időre!); a mellékletekkel gazdagon ellátott férfi mellett többek között egy egyélű vaskard is volt. Valamennyi más vastárgy a szokásos módon korrodeálódott és az általában tapasztalható megtartású volt, a kard egyedül viszont olyan állapotban volt, hogy az ásatáson azzal hegyezték a ceruzákat!

Mesterházy Zsolt
Tolsztov expedíciós csapata 1938 után sorra tárta fel a homokba temetett õsi korezmi városokat, várakat és erõdítményeket, különösen nagy figyelmet fordítva az oázisok öntözõ rendszereire..... Feltûnõ a hasonlóság a kercsi szkíta-szarmata katakombák falfestményeivel.

Szenti Tibor
a Coricanha szentélyében elhelyezett múmiákat a spanyolok közeledtének hírére a Cuzco alatt húzódó katakombákba vitték..
Szicília fővárosában: Palermóban, a kapucinusok katakombájában, az "Emberek folyosóin" mintegy 8000 ember maradványait őrzik.

Sulinet
A katakombás sírépítmények a Don-vidéki szar-matáknál a Kr. e. 2-1. században jelennek meg (ILJUKOV-VLASZKIN 1992, 66-70, 92-93, 96-98). Nemrég felmerült, hogy a kora szarmata katakombákat a padmalyos sírépítmények egyik változatának kell tartanunk (ILJUKOV-VLASZKIN 1992, 178). Mostanáig több mint 80 késő római kori kata-kombás sírt tartalmazó kurgánt tártak fel a Don medencéjében. A katakombás lelőhelyek legnagyobb koncentrációja a bal parti Don-vidék aszályos, sztyeppes régiójában figyelhető meg: ez a Szál folyó medencéje valamint a Don és Szál köze. A késő római csoport korai temetőiben a katakombák együtt jelennek meg azonos korú, de egyéb típusú sírépítményekkel (padmalyos sírok), velük együtt alkotva egységes nomád kultúrát.. valamint több más észak-pontusi és észak-kaukázusi leletegyüttes, amelyek között külön helyet foglal el a kabardino-balkáriai Kispek lelőhely 13. kurgánjában talált sír. Mindezek a leletegyüttesek jól datálhatóak a Kr. u. 3. század közepe -4. század eleje közötti időszakra.

Alekszejeva
E. P. Alekszejeva... arra a következtetésre jutott, hogy a Zubov-Vozdvizsenszkaja típusú sírokba a szirákok, a katakombákba pedig az alánok temetkeztek.

Üç Tepe

Üc Tepe a volt Szovjetunió Azerbajdzsán Szocialista Köztársaságában, a Kura és az Arax folyók közötti síkságon, a Mugan-, avagy: Mil-steppén nyugatról kelet felé tartó Karkar-caj folyócska középső folyása mentén található (12. kép: A: 1). Három kurgán van ott – innen a lelőhely neve: "Három domb". Ezek egyikét 1957–60 között a Szovjet Tudományos Akadémiának 1953-ban elindított azerbajdzsáni expedíciója feltárta

Mosdás

Urartu

Urartu

The name was preserved in the Old Testament in the corrupt form "Ararat", which in the Latin version became "Armenia". When the Massoretic writers were vocalising the text of the Bible they inserted the vowel a into words which were unknown to them, so that "Urartu" became "Ararat";

the Istanbul Museum acquired two bronze cauldron handles representing winged female figures, which were entered in the catalogue as having been found at Van.

the Urartian King Argishti, son of Menua....a fragment of stone had been found with the remains of a cuneiform inscription mentioning the name of the Urartian King Rusa, son of Argishti, who reigned in the 7th century Particular attention is being paid to the links between Urartian art and the art of archaic Greece and the Etruscans (Massimo Pallottino).

Nyelvi hasonlóságok

the system of numerical morphology which is shared by Etruscan and Nakh-Daghestanian which points to a genealogical relationship between them.

Van der Meer (2004), as well as adding several more historical and archaeological arguments to those of Beekes, explores the linguistic relationship of Etruscan, Raetic and Lemnian.

The cluster >tl< sometimes appears in Etruscan.

Szárnyas oroszlán Urartuból:

Képgaléria:

Tumulus:

Harcos:

Analogiák

Despite Marr's unusual linguistic knowledge and intuition, these works had suffered from the lack of regular correspondences and mixture of data from Northern Caucasian, which was later proved to be cognate with Hurro-Urartian and possibly Etruscan, and Kartvelian14 , which shared many vocabulary items with Northern Caucasian and had several typological similarities with these languages but is still considered as belonging to a different (Nostratic) macro-family, within which its correspondences to Indo-European seemed particulary impressive.

Hurrian, which is related to Urartian and seems structurally similar to Etruscan

Képeskönyv

Egyéb nyomok

Bungar

The special thousand Bulgarian group also has been sent by the Chelbir to the Near East (under the request seldjukskogo the sultan) where in 1204 - battled for Seljukids against Georgian 1216, kilikijskih, krestonosnyh and the Byzantian armies. So, in 1209 Bulgars under city of Kalatom (Hlatom) have taken prisoner the Georgian commander-in-chief, in 1214 have provided mastering; Darbazanom (Trabzon), in 1216 ^nagolovu have crushed kilikijskie armies and on a return way in ulgar have taken away from byzantines in Crimea the ancient Bulgarian city of Sagdak ("Pike perch"). Together with the cities of Agardja or Bandja - Kepe ("Kerch"), Bungar or Echke - Bulgars ("Fanagorija"), Tamja-Tarkhan ("Tmutarakan"), SHirdan "(" Tana"), etc. Sagdak Azak entered into primordially Bulgarian possession. The Chelbir has presented Sagdak seldjukskomu to the sultan to have with the brotherly and allied Turkic state the general{common} border in; to Djalda (Crimea).

Itt pedig az U-HOR egy lehetséges magyarázata a Kárpátok kapcsán.. Uchuly hegyek - U-hegyek - U-HOR

Régi história

Ha a’ folyó vizeknek, némelly helyeknek és bizonyos familiák neveit minden balitélet nélkül vizsgáljuk, mellyik a’ Nemzetek közzül az a’ ki annyira a’ magyarok nyelvéhez hasonlíthatna mint ez? Nem magyarúl hangzanak-é a’ következendö szók: Kubány a), Kúma, Terek, Kis-Malka b) Mara, Borz-Szukló c), Lába, Teberde, Bivala, és Tsemez folyó vizek – Tsebi (nálunk Tsepi familia) Barrakai, Karatsai, Tiga (most nálunk Tege) Tsala, Gi[?">anta ’s a’ t. élö familiák, nem külömben Khong Sári vize partján lakó nemes familia Bitó!! Hát a’ következendö helyek: Dugor, Kárász, Dombai-Túp a) nem magyar hangú szavak-e?" (Tudományos Gyűjtemény, 1829. X. 106–107.)

Háát!.. Pl a Dombai az magyar családnév. Viszont a Kaukázusban "oroszlán"...

Mágusok

A syriai írásnak az orkhon feliratokon való megje­lenése azt feltételezi, hogy azt a "manichaens misszionáriu­sok" vitték az uighur-törökökhöz. Ez az írás a magyarországi Nagyszentmiklóson kiásott edényen található felirat hasonmása és ez — Mészáros Gyula szerint — kétségtelen bizonyítéka annak a ténynek, hogy a Kr. előtti VII. évszázadban a Kárpát-medencében már élt egy olyan népcsoport, amelyik a régi magyar-írással (a Hunn-Szittya-Székely rovásírással) teljesen rokonjellegű írást használt.

A megbízható írott bizonyítékok, melyek nyilvánvalóan megállapítják egy különlegesen magas kultúrájú népcsoportnak a Kaukázustól északra való jelenlétét — többnyire az arab íróktól erednek. Ezek egy gyönyörű, kőházakból épített, kertekkel és öntözött földekkel övezett várost írnak le, mely a Kaukázustól északra, a Kuma és a Bybala folyók összefolyásánál, a középkor évszázadaiban nagy kereskedelmi központ volt {Ban-agória? P.I.}

Zazaki nyelv

Old Irish dan "gift, talent."
Old English timber "building, structure." English Cognates: timber, dome (from Latin)
Avestan dāru- Sanskrit dru "tree, wood,"
Old Persian duš- Sanskrit dus-, "ill,"
Middle Persian tang "tight," Sanskrit tanc "to draw together, contract;"
Old Persian tauma- "family, tribe;" Sanskrit tokám "lineage," New Persian toxm "seed."
hak "egg" (Ovary=ovális)
hewt, hot "seven": from PIE base *septm "seven." =7
hiri "three" =3


Avestan māh, Old Persian māh, Sanskrit masah "moon, month;" Armenian mis "month;" Greek mene "moon," men "month;" Latin mensis "month;" Lithuanian menesis "moon, month;" Old Irish mi, Welsh mis, Breton miz "month," Old High German mano, Old Frisian mona, Old Norsk mani, Dutch maan, German mond, Gothic mena "moon."
Armenian lois "light," lusin "moon;"
Parthian gy'n, Middle Persian gy'n "soul,"
Avestan serda, Talishi sor, Pesrian sal, Kurdish sal "year."
Avestan vata-, Sanskrit vatah, Hittite huwantis, Latin ventus, Lithuanian vejas "wind;"
Armenian kin "woman;"

kard "cut" ; Hittite karsh- "to cut off;"
karm "worm";
Sanskrit kanina- "young;" Greek kainos "new;" Old Irish cetu- "first."
Avestan ātar-, Old Persian ātarş, Sanskrit atharvan, Latin āter, Armenian airel, Irish áith, Welsh odyn, Umbrian atru "fire."


Pesti István 2009 junius

Nyitóoldal