Phrygia


Ugarit

a korai szomszéd
Arab
- a "karom=sham", perzsa.
Sham = Syria; Damascus {maybe from a common Sem root sh-m (north), cp. shimal} Ful Sham, Hin Sham, Ind Syam, Per Sham, Swa Sham, Tur Sam borrowed from Ar {KAROM}
ras : head {Sem r-s, Mal ras, Akk reshu, Heb rosh, Syr risha, JNA resh, rish, Hrs hherih, Amh ras, Tig reas, Uga rish, Phoen r’sh, Ebl rishi} Hin ras, Per ras borrowed from Ar
? ra : see {Sem r-y, Mal ra, Heb raa, Tig ra, Uga ru (sight)}
ra‘a : graze, pasture {Sem r-‘-y, Mal ragha, Akk re‘u (shepherd), Heb ra‘a (graze), Syr ra‘ya, JNA r’y, Tig rea, Uga r‘y (shepherd), Phoen r‘ (feed)}

U-GARI-T

, arab neve Ras Shamra
Minet el-Beida (alternative: Minet el-Beidha; Arabic: the "White Harbour" azaz "Fehér kikötő") is an important archaeological site in Syria, the remains of the harbour and port settlement of the kingdom of Ugarit with its capital and primary settlement some x km distant at the mound of Ras Shamra. The harbour is so-called on account of the pale colour of the cliffs that protect it.

It called Ras Shamra in Arabic, goes back to the 7th millennium BC. ... In Arabic "Qalaat Seman", that bears the name of the ascetic Saint- Simon
The kingdom of Ugarit (Ras Shamra) offered mankind its first alphabet.
Latakia - Laták az magyar családnév

Hurrik


Bobula Ida Újabb ásatások nyomán, úgyszólván napról-napra bontakozik ki a feledés homályából a felső-mezopotámiai hurrita nép és annak fontos szerepe a Kr. e. második és első évezredben. Létezésükről nem régóta tudunk. Első nyelvemlékük 1886-ban lepte meg a tudósokat. Azóta a régészek megtalálták nyomaikat szerte Mezopotámiában, Szíriában és kiderült, hogy a Mitanni királyság nyelve éppúgy hurrita volt, mint a Manni népé, vagy Hannigalbaté, vagy az Urartu királyságé, mint azelőtt Vannic nyelvnek hívtak. Tömegesen éltek hurriták Ugarit városában, Szíriában, ahonnan a sumír írásjegyekről lerövidített, első valódi betűírás előkerült.

Pontus 3
"Amasya (Greek: Áµ?????, the Amaseia of antiquity, or ?µ????? Amáseia) is the administrative district of Amasya Province in northern Turkey."
"Archaeological research shows that Amasya was first settled in 5,500 BC by the Hittites and subsequently by Phrygians, Cimmerians, Lydians, Persians."
"By 183 BC the city was settled by Hellenistic people, eventually becoming the capital of the kings of Pontus from 333 BC to 26 BC."
"Amaseia was captured by the Roman Lucullus in 70 BC and was quickly made a free city and administrative centre of his new province of Bithynia and Pontus by Pompey. By this time Amaseia was a thriving city, the home of thinkers, writers and poets, and one of them, Strabo, left a full description of Amaseia as it was between 60 BC and 19 AD"

Kemet
Az egyiptomi Hathor istennőt, vagyis Kobra istenasszonyt, a Teremtő Bölcsesség istennőjét Sicomorus istennőnek is hívták.
A fekete Hathor istennőt, az asszonyok protektorát mint teremtő-oltalmazó Föld-anyát a Nílus völgyétől eltávolodva többek között "Byblos Nagyasszonyának" nevezték; Kánaánban Tyre és Sidon környékén Ashtoreth (Asherah, Attoret), Szíriában Atargatis, Ugaritban Anath (kép B.2), Júdeában pedig Astart néven imádták. Arábiában Attar-anya, Iránban és az örményeknél, szkítáknál Anahita, míg a görögöknél Artemis néven hódoltak neki

Első parancsolat
Kiderült, hogy az ugariti és a homéroszi eposzok (az Iliász és Odüsszeia) között elképesztő hasonlóságok vannak; sőt a kanaáni és görög istenek nevei, funkciói között is megfeleléseket találhatunk. A végső soron mezopotámiai eredetű mitológiai hagyományt tehát „a kalmárok földje”, Kanaán közvetítette Nyugatra.

Hurri
Az Egyiptomból átvett uralkodói szimbólum, a szárnyas napkorong, a Kr. e. 14. századtól szintén a "Nap", "Napom" jelentéstartalommal szerepel mind az ékírásos, mind pedig a hieroglif hettita királyfeliratokon, pecséteken.
...például a már említett IV. Tudhaliya a hurri eredetű "Hismi-Sar-ruma " nevet viselte megkoronázásáig.. (Ezt gyengébbek "Hismi főpapnak" fordítanák..)
A (pásztor)bot hettita nevét is ismerjük: a források mint kalmus hivatkoznak rá. (A kalmus pásztorbotként való értelmezése annak alakja miatt kevéssé valószínű, ugyanis az ábrázolásokon látható bot alsó része hátrafelé csavarodik.) A ceremóniától függően vasból, aranyból, ezüstből vagy ezüstbevonattal készült kalmust a hettita király általában a "győztes lándzsával" együtt (ez utóbbi a király katonai hatalmára utal) hordozta magánál az ünnepségeken. Egyéb alkalmakkor a kalmust a király trónja mellett, az előkelő jobb oldalon helyezték el.

„13. századi, ugariti okmányok hettita területen élő apirukhoz szökött emberek említenek.”

Ugarit is the ancient name of a Canaanite city
Mint láttuk, U-gari-t néven az uralkodó kaszt nevezhette. Az araboknál "Ras Shamra" lett, amit az arabok az armen nyelvből merítettek.
Ugarit Észak-Kánaán területén volt. Arrafelé az "Úr = Adon", s turkosan az "Adonaj = Holdúr". Bár turkok hold szavát az egyiptomi és közel-keleti népek is átvették. Aj: Palesztin város. Egyiptomban fordítva olvasták: ja(h).

NIM-rod népe? - An-shan-ból?
The only possible word that could mean Ugarit in the Bible is Eylam The Word Eylam at Genesis 14: 1: A Hebrew Linguistic Analysis
We have seen in prior posts on this thread that the Hebrew word ayin-yod-lamed-mem/(YLM/’Eylam at Genesis 14: 1 does not match any historical non-west Semitic word for the predecessor of Persia. In particular, the Hebrew word Eylam does not match pre-Persian Hatamti, the sumerogram NIM, or Babylonian Akkadian KUR elammatum.

Most akkor "rejtőzködők" ezek az elámiak, vagy "ragadozó madarak"?
Eylam and in exactly the same order, means where the birds of prey are.

Kisázsia


Madártávlatból - (...fák...madarak..)
Eastern Anatolia was a cultural zone that became mixed with indigenous cultures from the 5th millenium B.C. to the period of the Phrygians of the 8th century B.C. Much of the map, shown from "The People of the Hills," by the early first millenium B.C. reflected a merger of cultures from the Indo-European , and other Indo-European invaders from the steppes, settling in the second century B.C., the Maikop and Trialeti cultures which featured tumuli like the mounds of the Lydians and Phrygians.

Phrygia

"It is rightly stipulated by Casson that there is also evidence of Phrygians among the earliest inhabitants of Greece. Most famous in this respect is, of course, the case of Pelops, after whom the Peloponnesos (= “island of Pelops”) is named. In later times, the presence of the Phrygian Pelops in southern Greece was no longer understood and he was considered an immigrant from Anatolia – the later habitat of the Phrygians. But the fact that the Phrygians were originally at home in southern Greece is duly indicated by scores of Phrygian place names (Azania, Mideia, Mopsopia, Olympia, Phrikion, Phrixa, Phrixos, Phrygia)and personal names (Adrastos, Akrisios, Atreus, Azan, Azeus, Kelainos, Kharites, Khl??ris, Phorkys, Phrixos, Proitos) attested in the historical records."
..the so-called Mycenaean koiné, all over the island. This expansionism of Mycenaeans from the Argolid coincides with their conquest of Thebes – which had strong Cretan connections as examplified by the inscribed stirrup jars! – and the setting up of Orkhomenos as a Minyan (=non-Greek) satellite state in central Greece
Úgy tűnik, az etruszkok barna bőrűek voltak (képek alapján), viszonta Pel-op-on-nesos-t Sápadt, fehér bőrű emberek szigeteinek látjuk. De közös eredetűnek vélem, noha vagy ezer év a különbség min. közöttük.

Pelazg
"The Illyrians were also Pelasgians, but in a wider sense. Moreover it is believed that of these cognate races, which are described by the ancient Greek writers as "barbarous" and "non-Hellenic," the Illyrians were the progenitors of the Ghegs, or Northern Albanians, and the Epirots the progenitors of the Tosks, or Southern Albanians. This general opinion is borne out the statement of Strabo that the Via Egnatia or ®gitana, which he describes as forming the boundary between the Illyrians and the Epirots, practically corresponds with the course of river Shkumbini, which now seperates the Ghegs from the Tosks. The same geographer states that Epirots were also called Pelasgians."
Ergo: A Piros király (Pyrrhos, Epiros) pelazg volt...

Vallás

Phrygia
Frugia, Kis Ázsia tartománya, felölelte eredetileg a félsziget nyugati felének egész belsejét, azonkívül a Propontisnak később Mysiához tartozó déli partvidékét a Hellespontusig Dascylium fővárossal, mely terület azért Kis Phrygia vagy Phrygia ad Hellespontum nevet viselt. Az utóbbi nevet azonban a perzsa uralom alatt Nagy Phrygiának egészére is a Halysig kiterjesztették (Dorylaeum, Pessinus, Gordium és Ancyra városokkal), és így maradt, míg az ország Kr. e. 275-ben a galatáktól és bithyniaiaktól meg nem hódíttatott. A déli részt 190-ben Kr. e. visszahódították a pergamumi királyok és Phrygia Epictetus (Fp. epicthtoV) nevet viselt.
Főistenségeik voltak Manes isten, Ma (Cybele) anyaistennő és a termékenység istene Sabazius.

Kisázsia híres földistennője - Cybele.

Időisten
(Metrôon /metro-hon/ az idő háza)
The goddess was known among the Greeks as Meter or Meter oreie/a ("Mountain-Mother"), or, with a particular Anatolian sacred mountain in mind, Idaea

Idaea can mean:* Idaea , a genus of geometer moths, including Idaea aversata, Idaea biselata and Idaea seriata.* In Greek mythology, Idaea was a nymph, wife of Scamander and mother of King Teucer....

, inasmuch as she was supposed to have been born on Mount Ida

Mount Ida In Greek mythology, two sacred mountains are called Mount Ida, the "Mountain of the Goddess": Mount Ida, Crete, and Mount Ida, Turkey, known as Mount Ida, Turkey in Classical times....

in Anatolia , or equally Dindymene or Sipylene, with her sacred mountains Mount Dindymon In Greek mythology, Dindymon was a mountain in eastern Phrygia, later part of Galatia, that was later called Agdistis, sacred to the "mountain mother",
Cybele, whom the Hellenes knew as Rhea....

(in Mysia and variously located) or Mount Sipylus in mind. In Roman mythology , her equivalent was Magna Mater or "Great Mother". /Boldog asszony anyánk, régi nagy pátrónánk../

Rítus
A black stone was sacred to Cybele. At annual celebrations to Cybele a chariot drawn by lions was driven through the streets of Rome, and at her rites the priests would beat and castrate themselves with whips decorated with knuckle bones in frenzies of passion.

Anyaistennő
The name of Shing Moo, applied by the Chinese to their "Holy Mother," compared with another name of the same goddess in another province of China, strongly favours the conclusion that Shing Moo is just a synonym for one of the well known names of the goddess-mother of Babylon. (The Egyptian Mu or Maut was symbolised either by a vulture, or an eye surrounded by a vulture's wings (WILKINSON). )
(Athena or Minerva, whom we have seen to have been by some regarded as the Mother of the children of the sun. For one of her distinguishing titles was Ophthalmitis (SMITH'S Classical Dictionary, "Athena"), thereby pointing her out as the "goddess of the eye.") Davis shows that the Chinese of Canton find such an analogy between their own Pagan goddess Kuanyin and the Popish Madonna, that, in conversing with Europeans, they frequently call either of them indifferently by the same title.

Cybele ábrázolás sugaras koronával, püspöki mitrával a fején. Nyúl a villámló botért ?

Cybele istennő Phrygiához kapcsolható. Egy szép ékszer-képet láttam róla a longobárdoknál, amint hajtja oroszlánok vontatta szekerét. (Hozz
Rhea víg esztendőt...)

Mithras

Válláról köpenye széles ívet alkotva leng utána, fején jellegzetes attributumként, elorebicceno csúcsú frígiai sapkát visel. A fojelenetet a relief két felso sarkában Sol (a Napisten) és Luna (a Holdistenno) képe kíséri. E két figura egyértelmuen jelzi a bikaölés kozmikus, kozmológiai értelmét. A bikaölés képét – szigorúan kötött pozícióban és beállításban – két fáklyatartó ifjú, Cautes és Cautopates, valamint egy holló (a köpeny csücskén), egy skorpió (a bika heréjénél), egy kígyó és egy kutya (mindketto a kés által ütött sebhez emelkedvén) teszik teljessé.

az imént felsorolt szereplok egytol egyig megtalálhatóak a csillagos égbolton, az Ekliptika, illetve az égi Egyenlíto mentén. Ok a Scorpius, a Hydra, a Corvus, a Canis minor, a Gemini és természetesen a Taurus. A hiányzó negyedkörívet pedig a bika sebébol csorgó vér – a Tejút (Galaxis) jelképe – tölti ki.

Vallások
Attis sisakján kereszt van. Napkereszt. A sztori szerint a téli napfordulón született és a tavaszi nap-éj egyenlőség napján halt meg. Cybele kedvese, papjai kasztrálták magukat.

..még vallás
Vesta (Hestia)
Gold aureus with the veiled head of Vesta (another die), minted by Caesar; inscription: C CAESAR COS TER (consul for the third time).

Kultúra

Phrygian (priest/pap)
Alabárdos - brüg nő Nápolyban.

Sárkányok
The English word "dragon" derives from Greek drákon, (nem trákhon), "dragon, serpent of huge size, water-snake", which probably comes from the verb drakeîn "to see clearly".
Ókori görögföld és Phrygia képekben.

Sapka
A Képes Krónika miniatúráin ilyen látható a legyőzött Koppány fején, és ilyen van a magyarok fején, akiket a festő így határol el az idegen lovagoktól. De ilyen "csákósüveg" az, amit a kunok bejövetelükkor viseltek. A Képes Krónikában pedig az olvashatjuk a fermói legátus ténykedéséről: "Ez megtiltotta a magyaroknak, hogy magyar szokás ellenére szakállukat borotválják, hajukat megnyírják, és hogy kun süveget viseljenek..." (Képes Krónika 183.) De korábbi időkből is (1278-i budai zsinat) tudunk hasonló tilalmazásról. Ugyanezt a fövegformát írja le Tolsztov, mint chorezmi viseletet azzal a tévedéssel, hogy háromcsúcsú "frigiai" sapkának írja. (Tolsztov: Ősi Chorezm 127.old.)

A háromkirályok
Arra, hogy a „napkeleti bölcsek” hárman voltak, először a 2. századi egyházatya, Órigenész utalt. A 3. században a „háromkirályok” képi ábrázolásain (például a gazdagon díszített szarkofágokon) számuk még a kettő és nyolc között mozgott, sőt egy 5. századi ariánus legenda — valamint a későbbi szír hagyomány — tizenkét mágust sorol fel név szerint. A képi ábrázolásokon a 4. századtól egyre gyakoribbá válik, vagy kizárólagossá lesz a három személy ábrázolása, akik ekkor még nem viselnek koronát. Az 550 körül készült ismert ravennai mozaikon (San Apollinare Nuovo) a három keleti bölcs még keleties frígiai sapkát visel: egyikük idős, a másik középkorú, a harmadik fiatal. A legelső koronás ábrázolás egy vatikáni görög kódexben maradt fenn a 10. századból.
Szemben Attilával, a frígiaiak pénzt verettek. Egy ilyen érme látható a linken, egyik oldalán madárral. Vagy egy másik érme: Tiberius Ć 19mm of Phrygia, Laodicea ad Lycum. AD. Ć 19mm. Struck by Dioskourides, (köristenesek?) magistrate "to deuteron" ("for the second time.") Bare head right, SEBA-STOS / Zeus Laodikeos standing left, holding eagle and sceptre. BMC 143.

Tripolisz romjai Frígiában. Majdnem Cyrus sirjának néztem... Leghíresebb királyuk, Midas óvóhelye.

A linken egy
cigányképű etruszk látható egy fehérbőrű latin nővel.Lejjebb frígiai király arámi írással:" Én vagyok Barrakib, Panammuwa fia."
Még lejjebb láthatjuk a fáraok légycsapóját.

Pénzek a római korból.
Hun sugaras koronák, madár és oroszlán..
RÖMISCHE MÜNZEN MÜNZEN DER RÖMISCHEN KAISERZEIT Leo I., 457-474. AV-Tremissis, Constantinopolis; 1,49 g. Drapierte Büste r. mit Diadem//Victoria geht r. mit Kranz und Kreuzglobus, r. Stern. RIC 611. R Sehr schön Exemplar der Auktion Fritz Rudolf Künker 43, Osnabrück 1998, Nr. 434.... A madár egyfejű és az országalmán is egyes kereszt van.

Makedonok

The Phrygians are widely accepted as bearers of the Lausitz culture , a culture located until 1300 BC ca. in the German-Polish borders. How did they finished upthere ?

Ókori ipar

Ide átirányítva

(The Phrygians, artisans and geometricians, inhabited a powerful kingdom from 1200 to 695 B.C.--one of their rulers being Midas of the legendary golden touch.) ..the mother goddess Matar (Kybele/Rhea) in mathematical form.

Phrygian Pan-theo-n
The pottery of the Phrygian period was fine polychrome ware, which can be distinguished basically as early and late ware.
the Phrygians worshipped their major deity Cybele and her lover Attis.

Hermes - madárnak néztem.
A szigetek istene - God of Archipelago
Dionysus (or Dionysos; ???????? ,also known as Bacchus in Roman mythology and associated with the Italic Liber), the Thracian god of wine. Dionysus összetett szó: Dio= Isten és Nysa = sziget jelentésű.

Pottery

Múzeum
"Festett trozella messapus műhelyből; Kr. e. 4. sz. eleje"
Szépművészeti múzeum, 3. terem, 5. tároló
Görög aranyművesség
"A 6-5. században a görögök viszonylag ritkán használtak ékszereket. Viselésük fellendülése az 5. század második felében figyelhető meg, de virágkora a 4. században kezdődött."
Érdekességnek:
Horogkereszt egy etruszk edénytartón Swastika A horogkereszt/swastika/napkerék már 5000 éve ismert. Nem Hitler "találmánya"...

Art (képek vannak!)

The Midas City altars, buildings, Phrygian idols and pottery (Images of altars, buildings and pottery from "The Gordion Excavations (1950-1973

Fazekasáru Frígiából.

Zeugitana regio, termékeny tartomány Africa propriaban, ma Frigih v. Frikia (Tunis északi része)./forrás: Finaly Henrik szótára/

Temető

Temetés

We are familiar with King Midas from his epic, and from the discovery of his burial chamber. Midas, who succeeded to the throne in 738 BC, defended the frontiers of Phrygia quite well, but could not resist the attacks of the Cimmerians advancing from the Caucasian region. After his defeat by Cimmerians in 695 BC, it is said that he committed suicide by drinking bull's blood. Phrygians built the largest mound (tumulus) in Gordion known as the Tumulus of Midas; it is 53 meters high and 300 meters wide.

Kunhalomba, kurgánba temetkeztek a trákok és az etruszkok is.
Helyük
Phrygians were mentioned by Homer as settled on the banks of the River Sangarius, (now Sakarya ... Apollo flayed Marsyas alive and provocatively hung his skin on Cybele's own sacred tree, a pine.

Cybele Hold, csillag...

Nyelv

Frígiai nyelv

A föníciai származéka. Szoros rokonságban a göröggel és a trákkal. A frígiaiakat utoljára a hun időkben említik, de már a rómaiak idején megszünnek szuverén államnak lenni és részben Galateához, részben Asia provinciához lettek csatolva.

Kedves mese

A történész Hérodotosz szerint az i.e. 7. században I.Psamtik egyiptomi király két újszülöttet elválasztott az anyjuktól, és egy pásztor kunyhójában neveltette fel őket teljes csendben. A király kíváncsisága a világ ősi, eredeti nyelve iránt állítólag két év múlva kielégült, amikor a pásztor frígiai nyelven, Kisázsia egyik indoeurópai nyelvén hallott egy szót a gyermekektől. Az azóta eltelt évszázadok során sok történet született elhagyott gyermekekről, akik a vadonban nőttek fel, Romulusztól és Rémusztól, Róma alapítóitól kezdve egészen Maugliig, Kipling A dzsungel könyvének főhőséig...A valóságban ezek a gyerekek némák és többnyire azok is maradnak.. (Ugyanez egy
olvashatóbb változatban.)

Az etruszk kapcsolat.
"The ancient texts that point to the Etruscan-Phrygian-Celtic connection are at the "Etruscan Phrases" Phrygiank.html. "
"the Etruscans and Phrygians appear to share the same language."
Vedelőkhöz
Boghazkoi texts, from the moment of their publication, will, like the author, come to the same conclusion on the basis of instances like the fact that wadar means \water", that its genitive is not *wadaras but, remarkably enough, wedenas, that the Hittites have a participle in -nt-, that \what" (masc.) is kuis and in the neuter kuid, that \I" is ug (cf. Latin ego), \to me" ammug (cf. Greek emoige), \thou" zig (cf. Greek suge), \to thee" tug (Gothic thuk etc.), that the Hittite present is in ected jami, jasi, jazi, jaweni, jatteni, janzi, etc.,

Szó esik a venet nyelvről, a sanskrit ősnyelvről...

Phrygia nyelve

The Phrygian texts appear to carry a language similar to the Lydian language, both of which are close to the Etruscan language, based upon data developed so far. It appears that we are dealing with a common language base that is close to Latin, being represented in the Lydian, Phrygian and Etruscan scripts.

The Phrygians are believed to have emigrated from Thrace to Anatolia, settling north of the Lydians, covering an area that comprises the northern half of modern Turkey. Of interest is an acropolis called Midas City located near Eskisehir, Turkey, dating from the 7th Century B.C., which contains inscriptions in an alphabet similar to the Etruscan.

Izoglosszák - trák-frígiai elmélet

Greek and Phrygian are both Centum indoeuropean languages of the East group. Centum of the East group means that their precursor has abandoned the Steppe Homeland a little before the "Satem" innovation (a couple of centuries after 3000 BC). This means that the Graeco-Phrygian language was spoken somewhere in the Balkans after 3000 BC and before 2000 BC

The best candidate for the Graeco-Phrygian group is the Bubanj-Hum II culture in south Morava and Kosovo (ca. 2800-1900 BC). Around 2500 BC a part of this culture's population migrates southward and settles in Pelagonia (northwestern Macedonia , Supljevac-Bakarno Gumno culture) and north Epirus (Maliq culture , Albania , south of lake Ohrid).

The Pseudominyan Gray Ware . It's a kind of pottery that first appears in Bubanj-Hum II , migrates in Pelagonia & North Epirus where it "matures" in Minyan Ware , that is the Ware that has infiltrated Greece during the "coming of the Greeks" and Schlieman has traced in Orkhomenos of Boetia (and thre for named it after the legendary local king Minyas

The Macedonian high frequency is explained by the fact that the Macedonians in High Pieria were the only Greek tribe that has maintained a strong contact with the Phrygians , during the period of Phrygian advanced culture (1100-900 BC) in the Central Macedonian Plain.

The Phrygian group on the other hand is in contact with both the Paeonian group and the Italo-Celto-Illyrian group ( and we've seen above that Phrygian shares some isoglosses with Latin).

"The ancient Greeks used to change very often the sound b with ph, especially in words spoken by the Pelasgians from the northern parts of Hellada. They said therefore Phryges instead of Bryges (Herodotus, lib. VII. 73), Philippos instead of Bilippos, Phalacros instead of Balacros, and Pherenice instead of Berenice, as pronounced in fact by the Macedonians. They also called Physios instead of Bysios the month or the time when it was customary to consult the Hyperborean oracle from Delphi (Plutarc, Oeuvres, Ed. 1784, Tome XIII. p. 105)"

Írás Phrygiában. Ismerték a szláv "c" betüt.
Ismétlés

Érdekesség

Tocharian A (eastern, a.k.a. Turfanian) and Tocharian B (western, a.k.a. Kuchean), both located along the north rim of the Tarim Basin; in the 6th-8th century A.D. texts so far discovered, A seems to have been in liturgical use only, while B was yet a living vernacular. Evidence for yet a third offshoot, Tocharian C, somewhat older than the other two, has been unearthed along the southern rim of the Tarim Basin.

The Turkic people also mention a language küšän (also küsän) from the Tarim Basin.

Tok-ar = Teljesen ember

Egyéb

Trójaiak mindenütt
Miután az ach-aj nép legyőzte a kisázsiaiakat (Trója/Ilion), a megsemmisült trójai nép ellepte Észak-Afrikát, Itáliát, a mai francia-belga vidéket és a mai Angliát.

"The isle of Tenedos (I, 38) was called Tanatus by the Romans and today the Isle of Thanet."
"Odysseus returned the girl Chryseis to her father Chryses, who was priest of Apollo and high-priest of ‘holy' Cilla, now the region of Chilham (>Cilla's ham*) near Canterbury. In Roman times there stood a ‘Temple of the Brilliant Apollo' (Templum Candidi Apollinis) near the U-shaped meander in the Thames in east London called ‘The Bow' on which Silvertown is situated."
"Temese not only designated the river Thames but also a settlement on its banks where the alternative name of Pallas Athene, Pallas Okke, is preserved by the town of Ockendon, east of London."
"Of the twelve places on the coast of the Troad and the eleven cities inland which were destroyed by Achilles, only six are mentioned in the Iliad. Apart from the islands (and cities) of Tenedos and Lesbos (see Chapter 4), there was ‘Trojan' or ‘Cilician' Thebes (VI,396), sometimes simply referred to as ‘the town of Eëtion' (IX,189) after the father of Hector's wife Andromache. It was probably Theberton near the North Sea coast in Suffolk."
Érdekességnek betéve... ..meg, hogy jobban rögződjön: Volt a szigeteken: Temes/Thames folyó, Tanatos sziget, de említésre kerül a kontinensről Rhee/Rhine? folyó, Szamos terület, Rhodius/Rhodanus? folyó is.. Tény, hogy a vándorló népek vitték magukkal geográfiai neveiket.

Mithridatész
MiJridathV (így a görög írók szerint, míg az érmek és feliratok a MiJradathV névalakot használják, magyarul annyi mint «Mithrastól adott»), egy, a keleti népek történetében, így a perzsáknál gyakran előforduló személynév.

BC 7c
Az ie. hetedik századi magán kibocsájtású, lídiai státerek nagyon jó lehetőseggel kecsegtettek . Lídia határos volt Phrygiával, aminek korábban talán része lehetett . Phrygia fegyverkovácsai az egész ókori világban híresek voltak(1) és olyan katonai hatalomnak mint Asszíria, a pénzügyi szervezet mellett, roppant szüksége volt a legjobb fegyverekre .

Brig-antes?
Anatóliába a Kr. e. 13. század végétől kezdve több hullámban vándorolt be a Balkánról az akkád nyelvű forrásokban muskiknak nevezett nép, akik saját magukat a brüg népnévvel jelölték, és akiket a görögök pedig phrügöknek (phryges, ??????) neveztek.
Nehogy valaki megkérdezze, hogy a "görögön" kívül más népek (dórok, achajok, ionok stb) miképp nevezték a frígeket! Annyit látok, hogy a BRIG szó Európában több helyen is felbukkan: Svájc, Spanyolország, Anglia ókorában. (Brig-ant-es)
A régészet viszont kimutatta, hogy a betelepülő muski? nép nem hozta a magas kultúrát, csak a tömeget.


Adatbázis
Phrygian: vanakt-
Meaning: `king'
connected with Gr. Ąnax, -ktoj `lord, ruler'. As argued by Lejeune 1969a, the Phrygian term is likely to be borrowed from pre-Homeric Greek in view of the clearly "Mycenaean" titels of Midas in M-01a (lavagtaei is also most probably borrowed from Greek, cf. s.v. lavagta-).
Hasonlítva a fríg nyelvet, a trák tűnik a legközelebbi rokonnak, noha furcsa módon már Mükéné nyelvében is feltünnek frígiai szavak. Pedig Midas királyt majd ezer év választja el Mükéné korától. (Mükéné: "la-wa-ge-ta" és "wa-na-ka" megfelel Midás rangjának: "Midai lavagtaei vanaktei". translation into ancient greek is "???? ??F????? F??????"
www.wordgumbo.com/ie/cmp/thra.htm trák szótár
Hitt. asara-, esara- white, bright
etruszk "aesar=isten".

Karatepe
Görög váza:
Brigantes
Nem keverendő a Svájc, Spanyolország és Anglia területén élt "brig-ant-es" néppel.
(brigantes)
What is also interesting are the Roman sources which claim that Ostrogoths (Slavs) have come from Phrygia, which only confirms the previously stated information that Phrygians (also called Brigs) were Slavs. So while Visigoths were most likely Germanic tribes, Ostrogoths were Slavs.
Hibernia
A nép általános neve Juvernii (Ivernii); egyes népségek Délen a Vodiae és Brigantes, Északon a Vennicnii és Rovogdii, Nyugaton az Erdini, Nagnatae (Nagnata jelentéken tengerparti várossal), Autini, Gangani és Vellebori, Keleten a Darni Voluntii, Eblani (Eblana várossal, ma Dublin), Canci és Manapii.

Bodeni tó
Boden tó; így nevezték a Brigantii (Brigantioi) népről, Brigantium (Brigantion) várossal (m. Bregent, Vorarlberg fővárosa). Boetia határán Vindelicia északnyugati részén
Makedon
Az oldalon található videot ajánlom az olvasó figyelmébe!
fríg szószedet?

Slavic origin Alinei kapaszkodj!
In different regions and in different centuries the Veneti Slavs have been known under different names: Veneti, Etruscans, Euganei, Eneti, Enetoi, Enetii, Henetoi, Phrygians, Brigi, Venden, Lycians, Lydians, Macedonians, Ostrogoths, Vandals, etc. Today they are called Slavs.
A későn jövő szlávok nem ismerték a NEMET népet, ahogyan azt a rómaiak anno a Saar vidéken. Vagy csak félrehallották a gótokat, lombardokat? Így náluk "néma" lett a német, nem "templomos".
In a similar way the Greeks called all tribes and peoples which were non-greek speaking "Barbarians", and the Slavs called non-Slavic speaking tribes (specifically Germanic tribes) as "Nemtsi" which means "the dumb ones".

Pesti István 2010 március



Nyitóoldal