Parsi

Ateshgah - Fire Temple (Tűzimádók tornya)

Előzmény

Ribáry Ferencz

Khaldaea maga éjszaki és délire osztatott, mindkettő négy-négy fővárossal; az utóbbiak történeti nevei: Ur v. Hur Ábrahám szülő és az ország egyik legrégibb városa, melynek hajói az emlékek szerint Ethiopiával közlekedtek; mostani neve Mugheir, mely szó gyántást jelent. .. A második város neve ékirati nyelven Huruk, romjainak mai neve Warka, mely a zsidó Erech, a görög Orchoeval látszik egyezni.

Uruk korát Rawlinson Ovid azon versei után határozza meg, melyekben ez őt Bel hetedik utódjának mondja, nevét Orchamusszal azonosítván.

..a 20-ik század elején valami forradalom nyomán a szúszai vagy elámi uralkodók hatalma alá került Khaldaea, mint ez írásjegyeinek különbözése és a királyok neve után következtethető.

Erech városától északra, mintegy 13 mfdnyire az Eufrat bal partján terjedelmes romok látszanak, melyeknek tömegét a bennszülöttek Niffer név alatt ismerik. Ezen elnevezés nagyon egyező a cseréptáblákról leolvasott Nipur-ral, és a Talmudban említett Nopher városnév ugyanerre vonatkozik.

Ashoor

..the historical region of Mahra and the Indian Ocean island of Socotra in what is now eastern Yemen. It was ruled by the Banu Afrar (Arabic: بنو عفرار‎ Banū ʿAfrār, also known as بن عفرير) dynasty and is sometimes called Mahra State in English.

Kamionjelzés: TIR

Tištryehe = "Sirius" = Tīr = تیر = Tīr
January-February = *Θwayauvā = Samiyamaš = "The terrible one" = Šabāţu
Miθrahe = "Covenant" = Mihr = مهر = Mehr

Pahlavi
Although the Pahlavi entries are usually simple root or derived words like sāl (yıl:year),imsāl (bu yıl:this year),ā teš (od:fire,blaze) or ā teš-d ā n (o ǰ aq:hearth),there are a few word groups in izafa constructions and frozen compound word groups such as sāl-i ā yende (gelesi yıl:next year) or pek ve lek (gü ǰ üklenmek: conceited,ignorant), etc.

Zazaki nyelv:
Dimli
vēn, vīn = lát, mint a vénicszil

Gruppen

One noteworthy trait of Dimlī religious rituals is the equal participation of women, which has often served as an excuse for accusing them of ritual

promiscuity and calling them by derogatory names (e.g., čirāḡ-kušān, čirāḡ-sōndurān, mūm-sōndurān, ḵurōs-kušān "candle extinguishers") suggesting

participation in orgies (e.g., Fontanier, p. 168; Mkrtčʿian, p. 51).

Év: saṟa "year" (cf. Parth. srd, Pers. sāl)
Tud: zān- "know" (cf. Av. zanā-, Pers. dān-), zaṟn "gold" (cf. Av. zaraniia-, Pers. zarr);
Fal: az "I" (cf. Av. azəm), dēs and dēz "wall" (cf. Av. daēza-)
Kapu: Old Iranian *dw- include bar "door" (Parth. br, but Pers. dar)
Más: bīn "other, this" (cf. Parth. byd, but Mid. Pers. did, Pers. dīgar).

Megtette kötelességét..

Mórok

Az amoriták, vagy amurruk, amurrúk, emoreusok (héberül 'emōrî, egyiptomiul Amar, akkádul Tidnum vagy Amurrūm, sumerul MAR.DU vagy Mardu) ókori sémi nép volt a Közel-Keleten. Számos városállamot alapítottak Észak-Szíriában és Észak-Mezopotámiában. A III. uri dinasztia korában beszivárogtak Sumer és Akkád területére is, végül ők adták az Óbabiloni Birodalom uralkodó dinasztiáját (Hammurapi). A mardu/amurrú szó eredeti jelentése "nyugat", ami arra utal, hogy eredeti szállásterületük az akkádoktól és sumerektől nyugatra eső sztyeppés, félsivatagos térség volt.
Állítólag ezen semi nyelv szerint a "mad=föld" és az "ir=úr" volt. Akkor a "madir=földura" ? ..már szinte madar.
Eszkol (Skl ?):
(a. m. szőllő), igy hivtak egy völgyet Hebrontól északra, hol az izraeliták gránátalmán és fügén kivül pompás szőllőt is találtak (Mózes IV. 13. 24; 32, 9; Móz. V. 1, 24). Mózes I. 14, 13, 24 szerint E.-nak hivták az Ábrahámmal szövetséges amoriták egyikét.

Mezopotámia

Az akkád uralmat az Arábia felől betörő sémi amoriták és a D-perzsai elámiak támadása döntötte meg. Az amorita uralkodók egyik leszármazottja Kr.e. 1830 körül az addig jelentéktelen Babilont tette székhellyé, és megalapította az első babilóniai dinasztiát.
Az amoriták, vagy amurruk, amurrúk, emoreusok (héberül 'emōrî,egyiptomiul Amar, akkádul Tidnum vagy Amurrūm, sumerul MAR.TU vagy Martu) ókori sémi nép volt a Közel-Kelet en. Sémi nyelvet beszélő törzsek, első említés róluk Kr. e. 1000. körül történik. Számos városállamot alapítottak Észak-Szíriában és Észak-Mezopotámiában. Ők adták az Asszír Birodalom legjelentősebb népességét.
A korai babilóniai feliratok szerint az amoriták földje nyugatra terült el és, magába foglalta Szíriát és Kánaánt.
A Kr. e. 2. évezredben a Szíriában maradt amorita népesség eltünt, mivel a Hettita Birodalom uralma alá került, és csak a Kr.e. 12. században bukkan fel
újra, a Hettita Birodalom bukása után már arameusok néven.

Analógiák

Genitive: SANSKRIT, taw, te-of thee, thine; MARATHI, tudzha; BENGALI, tomar; GUJERATI, taro; MARIA, nawa, niwa, niya; MAORI, tau, tou, to, nau, nou. Note here the similarity between SANSKRIT, taw; MAORI, tau, tou; MARIA, nawa, and MAORI, nau, nou.

MAORI, ahi-fire; SANSKRIT, agni-fire; gn is here changed to h in Maori; EGYPTIAN, heh-fire.

Mas Hona
Sanskrit, ma-s; Persian, ma, both meaning moon, with the elision of the final s, in occordance with the rules of Sandhi, and affixing rama, we are left with the same descriptive idea of something like a pale faded light. Another etymology, which is I think the correct one, is a compound of two words one Aryan and the other Semitic, as follows: Maori and Sanskrit, ma; Hebrew, rama, high, lofty

A gypsy földön "ro=kapu". Mint látjuk, több nyelvben a "ma=hold". Akkor a "roma=holdkapu" ?..:-) Ra-ma pedig Nap-Hold ?

Kál-i show

Romany múlt

The Gitanos (also called Calé). Mostly in the Iberian Peninsula, North Africa, and southern France; associated with entertainment; There is a minor tribal division between the Cale of North Africa, the Gitanos of Iberia and the Gitan of France. The latter two speak Calo, a Spanish dialect with many Romani loan words, known locally as 'the black tongue'. They are also associated with the Black Madonna, known to them as St Sara. She in turn is sometimes called Sara the Kalee, literally Sara the Black (a connection with Kali is often suggested, but this could be coincidence). She is probably the local form of Dina or Sina. They maintain a strong tradition of Egyptian origins.

Egypt
The Jewish temple was called hekal in Hebrew. The word is said to derive from the Sumerian e-gal through the Akkadian ekallu, meaning "big house". More likely, the Hebrew word and its Sumerian archetype derive from the Dravida e-kal meaning "lofty pillar". The radix e (or he or che) means "lofty", "strait" and implies an idea of "scepter" and "command". The radix kal (or chal) means "stone"

Amatőr térképek

Síyáh-Chál (Persian: سیاه چال‎ literally "black pit") is the common word in Persian language for "dungeon".

Sumerológus

Finnish tuonela = kingdom of the dead, a place where all our norms are turned upside down. (of eastern origin)/17-Vogul chal-an maa=land, "country of the dead"; The word is based on the FinnUgor & Uralic term *kole- = death; -Hungarian hal-ál=death, hal=die; hal-ando=(one) that will die (-and=future tense) i.e. man./19-Finn kuole-ma=death.---------other------------Hungarian pokol = hell < Uigur-Turk loan word, probably Manichean in origin.

Glossary

Chal, chal, n. fellow: person: -fem. Chai. [Gipsy.]
Chaldaic, kal-dā′ik, Chaldee, kal′dē, adj. relating to Chaldea.-n. the language of the Chaldeans.-n. Chal′dāism, a Chaldaic idiom.-adj. Chaldē′an, Chaldaic.-n. a native of Chaldea.

Nem sikerült bizonyítékot találnom arra a kósza ötletre, hogy tán a "Kaldea" megfelelne a "Kaltea" szónak, amely a "tea=lát" bővítménye lenne.
Mondjuk, mint a héber KOL és a görög TEA összevonva. Csak valahogy egy nyelvből.. PANTEA helyett KALTEA.


A szanszkrit kála is érdekes lenne.
Kālá (Sanskrit: काल, IPA: [kɑːˈlə]) is a Sanskrit word which means "Time". (A "kälá=idő" nem keverendő a "kála=fekete" szóval!)
Sajnos: darshinaH = seers; dR^ishhTavaan.h = seeing; dR^ishaH = eyes; dR^ishhTaH = observed;

Jól látók: The loan of the Greek phrase Όλα Καλά or Ola Kala, meaning "All Good." /ola=minden és kala=jó/ OK !
Görög név a "Kallishta" is, ami tán "Gall nő" jelentésű, vagy tán "kék asszony". Kéklátó?

Ali farka
'Kala Djula' is the Mandé hymn of the griots, dedicated to everyone who has the name Diabaté. 'Djula' means tradesman or merchant. And Kala is the name of a village from the the Manding Empire. So the title means 'The Merchant of Kala.'

Szikiwiki: Chardi means "Above all/greatest"; Kala means Art.
Kála Pani = meaning "Black Water"

Hűvöd szavak kul=fagyos
Érdekes még az itelmen nyelv hó szava is. kola'al.

"Kaldarashi" which is known as the real gypsies & means cauldron makers.

A siker alapja. Kelta eredet
Világos: Celtic verbal root *wel- (to see)
Everyone is born into this world containing three centers: a center of existence (The Cauldron of Warming), a center of experience (The Cauldron of Vocation) and a center of consciousness (The Cauldron of Knowledge).

The cauldron is called An Draoi, an Irish word meaning seer, or prophet.

A szakember
Ebben az összefüggésben kell rámutatnom a kristály- és tükörlátók (lekanoskopok;lekanomantok) "okkult" praktikáira, kik figyelmüket görcsösen egy pontra rögzítik és közben "jósolnak". Silberer vizsgálatai mutatják, hogy ezeknél a jóslásoknál saját tudattalanuk jut szóhoz; hozzátennők: a koncentráció következtében beálló cenzúra-enyhülés által közömbössé vált elfojtott anyag nyilatkozik meg bennük.

Kurd szavak

A finnugorászok ennyiből rokonságot csinálnának.

arz = ئهرز earth, land = föld ('ard = هرد arz 2) /Ard-El ?/
asp = ئهسپ horse = ló
astera = ئهس ت ره star = csillag
'arsh = هرش throne = trón
-awa = ـهوه (postposition, with preposition la; contracts to -wa after vowels) from = -ból
âwât = ئـــــاوات desire = vágyott
âs = ئاس ace (cards) = ász
âłtûn = ئا توون gold = arany
âsmân = ئــــاســــمان sky; ~ i dûr la zawîawa outer space; ~î of the sky, heavenly, blue = ég, menny
bakht = بـهخـت luck; = szerencse
barkh = بهرخ lamb = birka
bas = بهس enough = elég
bâkh =خ garden, orchard; = kert, gyümölcsös
bâz =ز hawk, falcon; = sólyom
chapok = ـــهپـــۆک slap; = csap, üt (kézzel)
châdir = ادر tent = sátor
ching = چ گ claw, talon = karom
chûn =چــــــــوون ch- v.i. to go; = menni
dân = دان grain, seed:= mag
dân = دان tooth = fog (fn.)
dirakht = درهخت tree = fa
doł = دۆڵ valley = völgy
el =ئ ل nation, tribe, people = nép (más nyelvekben "isten, kéz")
ganî = گـهنى bad odor, rotten smell; = bűz
gařân = گـهڕان gař e- گـهڕێ v.i. to turn, wander, search; ~ ba dwâ i to search for, look for; =vándorló, kereső
gichik =گ ک small, little = kicsi
go =گۆ ball = golyó
hało =هه ۆ eagle = sas
hoda =هۆده room = szoba
jâda =اده road, street = út
jizma =جزمه boot = csizma
jořik =جۆڕک bag, saddlebag= nyeregzsák
kazh =کهژ mountain = hegy
khor =خـــۆر sun; = nap
kunna =وننه water sack= vizes zsák (kanna)
kupał =a وپه ه jar, jug = kupa
kurt =ـــورت short; = kurta
lâq =لاق leg= láb
lâtîr= لاتــير out of the corner of one's eyes: ~ twâshây kirdim he looked at me out of the corner of his eyes = szeme sarkából
má- مـــــــــــه neg. imperative prefix: máro = don't go = maradj
marg =مهرگ death = halál
mâng =مــا ــگ moon, month; = Hold, hónap
mesh =مــ ــش fly, honeybee; = méh
mor =مــــــور violet; virgin; = violaszín, szűz
pama =پهمه cotton = pamut
panja =پــهنجــه hand; claw; = kéz, karom
pař = پهڕ feather = toll
palawir =په ور bird = madár
paytâ-paytâ =پـهیـتـا پـهیـتـا constantly, continuously = állandó, folyamatos
pesh =پـ ـش before, ahead;= előtt
peshawâ =پ شهوا leader= vezető
pest = پ ست skin= bőr
qałam =قه هم pen = toll? akol ?
qârpoz =قارپۆز saddlehorn= nyeregkápa
qasâb =قهساب butcher = mészáros
qurg =قورگ throat = torok
samar =سهمهر fruit = gyümölcs
saratâ =سهره beginning = kezdet
shâr =شــــار city; = város
sher =ش ر lion; = oroszlán
sip =سـپ perfect; = tökéletes (szép)
tan =تهن body; = test
takhta =تـهخـ ـه board, = széles
tok =تۆک tree bark = fa kéreg
toła = تـۆ ـه revenge;= visszavágás, bosszú
tow = تۆو tom; ~ i mirîshik egg = tojás
wajâkh =وه ـــــــــاخ male offspring; = fiú utód
zard =زهرد yellow, = sárga
zâr = زار mouth: = száj

Akkád

Marduk

Marduk (akkád név talán a sumer AMAR.UTU  Utu-borjú kifejezésből) az ókori Babilon főistene volt. A kháld II. Marduk-apla-iddína felirata Aszari néven is említi, néhány listában Kinma (Dkin-ma), feladatköre szerint jelzője lehet az öntözőcsatornák védnöke, illetve ezek megszemélyesítője dMarduk šá pa-ta-ti néven. Fő temploma a babiloni Észagíla, az akítu (újévi)-ünnepségek helyszíne és a hozzáépített zikkurat, az Étemenanki volt, amelyhez Bábel tornya legendája kapcsolódik. Ő a Biblia Merodachja és a modern zsidó Mordeháj név is az ő nevének változata.

Marduk és 50 neve.

Marduk csillaga - a Nibiru - fantasztikus

Bizonyított tény tehát, hogy a Nemezis rendszeresen "világvégét" okoz. Jelenleg szerencsére nem kell tartanunk tőle, hiszen messze jár. A mérések az utóbbi években finomodtak és az egész Földre kiterjedtek. Ha az írásos emlékek túlnyomó többsége meg is semmisült, a népek emlékezete, rajzaik megőrizte történelmüket. Az események alapos megismeréséből levonható következtetések nem jeleznek rózsás jövőképet. Ahogy azt már Szolón révén a szaiszi papoktól is tudhatjuk, az emberi faj többször pusztult már ki szinte az utolsó szálig. És ha eddig így volt, ezután sem lesz másként. A kérdés az: tudunk-e valami kézzelfoghatót mondani közeli jövőnkkel kapcsolatban, magyarán: lesz-e a közeljövőben világvége?

Egy kis Atlantisz

Az oldal képei között a babiloni Marduk isten, ruháján 5 ágú csillaggal, mellette egy sárkány.
Alatta levő képen egy magyar 2 kígyóval (meg 2 oroszlánnal). Nyakon ragadta a nyakasokat.

Pentagram Bábelben

The Pentagram appears as a sign (UB) in the earliest form of Sumerian pictographic writing (c. 3000 BCE). Although such pictographs do not have a
unique meaning, the general sense seems to be "heavenly body." By the cuneiform period (say, after 2600 BCE) the pentagram means "region," "heavenly quarter" or "direction" (Forward Backward Left Right) and is generally used with the number 4. It is conjectured that early Babylonians added a fifth direction (Up) because they believed Heaven ruled the Four Quarters; de Vogel makes an analogy with the Jewish Prayer of the Night in which Schekina rules over the Four Archangels (Michael, Raphael, Gabriel, Uriel). In Babylon the Four Directions were ruled, according to de Vogel, by the planets Jupiter, Mercury, Mars and Saturn, but he doesn't say which ruled which; Venus, the fifth planet, corresponded to the
Queen of Heaven (Ishtar). (De Vogel, Pyth., App.A)

Spiritusz, ami a legfontosabb. Mondá a pálikafőző is...

Összegezve az 5 ágú csillag megtalálható az ógörög világban, Közel-Keleten (Bar Kochba, Bethlem) és az akkád területről. De Vologheze sisakján is ábrázolták. VOLO-Ghiza? Mint szárnyas nap ?

Perzsák hite

Buta Parast

Vajon Varga Csaba még így gondolja ? Par-ast. Sic itur ad Astra.
Bizony, porból lettünk és porrá leszünk. De némelyikünkben ott van az isteni szikra, a belső parázs, tűz.

Házi-bázi
FIRE-WORK-MAKER átash báz, hawá, i-gar or sax
FIRE WORSHIPPER átash parast

Zora Aster

Ahrimán/Ármány: Az iráni mitológiában a Rossz megszemélyesítője. Az Aveszta ősi részeinek gonosz istenségeit, Akah Manah és Angro Mainju alakját is magába olvasztotta. A zoroasztrizmus dualisztikus világképe alapján a Legfőbb Jó, rAhura Mazda ellentéte Ahrimán, a gonoszság, a tisztátalanság, a hazugság megtestesülése, a sötétség országának uralkodója, a démoni erők vezetője (Plut. Iszisz és Oszirisz, 46). Ő a világrend negatív pólusa; minden rossz, ami a világban jelen van, tőle ered: a bűn, a halál, a betegségek, az öregség, a tisztátalan állatok. Ahrimánnak Zarathusztra, Ahura Mazda prófétája állt ellen
(Vendidád, XIX.) (rZarathusztra/Zoroaszter). • Az ősi magyar vallás Ahrimánnal azonosított gonosz szellemét, Ármányt számos irodalmi alkotásban fellelhetjük.
Az Ármány eredetileg az armanus ('ármányos', 'gonosz', 'furfangos') szóból eredő nyelvújítási szó, amelynek az óperzsa Ahrimánnal való alaki hasonlósága véletlen, de tartalmi összefonódást eredményezett. A legkorábbi ősmagyar vallással foglalkozó művekhez hasonlóan Horváth János 1817-ben kiadott A régi magyaroknak vallásbéli s erkölcsi állapotjokról c. művében is megjelenik a perzsa zoroasztrizmus és a magyar ősvallás közötti párhuzam; A jó és a gonosz főbb alkotású lelkekről c. fejezet fejti ki az Ahrimán-Ármány azonosságot. Ármány - Horvát István Árpád Pannonia hegyén (Aurora, 1822) c. műve nyomán - Vörösmarty Zalán futása c. eposzában is a gonoszság Ahrimán típusú alakja: "Rémisten, gonoszoknak kútfeje, Ármány!" (II. 323). Arany Buda halála c. művében szintén az álnokság megtestesülése, aki az Attila és Buda közötti viszály elmélyítésére törekszik: "De szörnyű jelenség, rút ördögi Ármány, / Ott terme, király és öccse közé állván" (VIII. 181-182). Jókai A magyar nemzet története regényes rajzokban c. művének Az ősi vallás című fejezetében szintén megjelenik a perzsa Ahrimánból eredeztetett Ármány, aki Hadúr ellentéte. fény/világosság és sötétség [Ú. E.]

Csak a cím miatt!
Bot parast

Pir, de nem szent
HurRá

Pár szik
párszik: Indiába került perzsák. - A muszlim arabok már 1 évvel →Mohamed halála után, Kr. u. 633: betörtek Perzsiába. →Zaratusztra vallását nem ismerték el →könyvvallásnak (mint a zsidókat és a keresztényeket), elnyomták őket és megakadályozták vallásuk gyakorlását, ezért azok arra kényszerültek, hogy a sivatagi falvak magányába (Jazd-fennsík) vonuljanak vissza v. kivándoroljanak. A 9. sz: az iszlám elnyomás elől ismét sokan Pakisztánba v. ÉNy-Indiába, Szanjanba menekültek. 936: Szanjan fejed-e megengedte nekik, hogy letelepüljenek és szabad vallásgyakorlást biztosított számukra (itt nevezték őket ~nak, 'perzsáknak'), sőt azt is megengedte, hogy tp-ot építsenek. Átvették a gudzsarati nyelvet és sok mindenben alkalmazkodtak a hindu szokásokhoz. Amikor később a hindukat is megtámadták a muszlimok, a ~ is szembeszálltak velük. A háborút ugyan elveszítették (mogul-birodalom), de vallási önállóságukat megőrizhették.

Zarath Ustra
Az iráni vallások legkorábbika a hagyomány szerint Zarathustra próféta fellépéséhez és tanításához köthető, szövegekkel is bőségesen dokumentált zoroasztriánizmus (ld. terminusok). E vallás követői máig megtalálhatók közép-Iránban, a sivatag szélén lévő Jazdban és Kermánban (kb. 17 ezer, saját perzsa dialektusuk a gabri), a nagyobb iráni városok diaszpóráiban, India ÉNy-i partvidékén, főként Gudzserát (936-tól), Bombay (17. szd.-tól) és Karachi negyedeiben (kb. 100 ezer), valamint nyugat-európai és észak-amerikai nagyvárosokban.

A tűzimádó bölcs
Teheránban, Iran fővárosában legnevezetesebb a fejedelmi vár "Arag", Aragban legfényesebb "Imaret Khoorshed", imaháza a napnak.
"Szeder" a főpap, "itt ő rködik a hervadhatlan rózsás kert fölött, hol lassú morajjal csörgedezik az életnek illatos forrása".
Ünnepélyes csend vala. "Csibasi" a fővezér, "Isik" a főpohárnok, "Csikiaz"a fővadász ---fényes kísérettel haladnak keresztül Imaret Khoorshed szent küszöbén.

Pir-amis - a "Hold tüze" magyarul
PIR - tűz, a pir magyar gyök, a piros a tűz színe, a tűz pírja perzsel, piruló hajnal. Innen a piramis, a per­zsa nevek. A hajnalpír előbb a piramis magasban levő csúcsán villant meg, ott volt látható.

A Hur a Mazda - A hét Amesa Szpenta (Szent Halhatatlan)
Ugyanakkor Asa Vahista (a Legfelsőbb Igazság) az a név, amivel Zoroaszter a Szent Tüzet illeti, ami a zoroasztriánus dakhmában mindig ég. Az Avesztában a tűz nem a fizikai értelmében szerepel, hanem mint egy belső tűz, amely Ahuramazdából árad ki is és "minden emberi lény szivében megtalálható" . A tűztemplomokban égő tűz az emberben benne rejlő isteni szikrát képviseli.
A Gáthák leggyakrabban elhangzódó része tartalmazza a három parancsolatot: Helyes gondolkodás (Humata), helyes beszéd (Hukhta) és helyes cselekedetek (Huvresta).

Tusi a hetedik Mennyországból
"Do not say that the Zoroastrians were fire-worshippers. They were worshippers of one God." Let us examine the transliterated text: "Ma pandar ka atash parast bodand. Parastandeh pak-e yazdan bodand."

Matsuda Mazda "M", and shows the company stretching its wings as it soars into the future.
Ahura Mazda (/əhˌʊrəmˈæzdə/;), (also known as Athura Mazda, Athuramazda, Ohrmazd, Ahuramazda, Hourmazd, Hormazd, Hurmuz, and Azzandara) is the Avestan name for a divinity of the Old Iranian religion who was proclaimed the uncreated God by Zoroaster, the founder of Zoroastrianism.
"Mazda", or rather the Avestan stem-form Mazdā-, nominative Mazdå, reflects Proto-Iranian *Mazdāh (female). It is generally taken to be the proper name of the God, and like its Sanskrit cognate medhā, means "intelligence" or "wisdom". Both the Avestan and Sanskrit words reflect Proto-Indo-Iranian *mazdhā-, from Proto-Indo-European *mn̩sdʰeh1, literally meaning "placing (*dʰeh1) one's mind (*mn̩-s)", hence "wise"
Ahura Mazda, Mithra and Apam Napat, and hence known as the "Ahuric triad".
link: http://www.crystalinks.com/ahuramazda600a.jpg
Egyes nézetek szerint "ahura = æsir", vagyis "szemúr". Vajon a HUR az "Hold, kapu vagy Nap" jelentésű ?

Mahzdarma - A Hold kapujának ajándéka?
What does "zdarma" mean in czech? "gratis" , "free of charge" , "for free" . A list of free Flashcard sets with a 'free' term meaning 'zdarma'.
A Zurvan teveled: Zurvan ("Time") is the father of the twins Ormazd (Ahura Mazda) and Ahriman (Angra Mainyu)
'Здоровье' zda-ró-vye means health. Zvezda = csillag. Mah = Hold.

Képek miatt : Itt sugaras koronát mutatnak, ami egészen más, mint a görög, itáliai 4x ívelt korona.
Ahura Madza (Faravahar) was an alien protector of Earth. His symbols include the lion, wings, flame, and crown.

Arabic reading "Libya hura", meaning "Libya free".
Érett: Gokul is a town and a nagar panchayat in Mathura district in the Indian state of Uttar Pradesh. The findings of ancient stone inscriptions in Maghera, a town 17 km from Mathura, provide historical artifacts giving more details on this era of Mathura.

Sanskrit-English
MATHURA, MADHURA sweet, pleasant, charming, delightful; tutelary deity of the race of Vandhula


Zoroastrian Heritage. Author: K. E. Eduljee

The Olympic flame is frequently referred to as "sacred" and the reverence shown to the flame is similar to the reverence shown by Zoroastrians to a fire that is part of a Zoroastrian worship ceremony. Traditionally, the temple fires at the Olympia were "lit by the Sun on Mount Olympus*", home of the Greek Olympian gods and a few hundred kilometres north of Olympia, from where torch bearers carried the flame on foot to Olympia.

In Athens, the torch races were called lampadedromia held on the night before the Panathenaea as part of a festival celebrating the Titanic god Prometheus' gift of fire (and consequently civilization) to humankind. The celebrations also honoured other gods such as the goddess Hestia, guardian of the hearth fire and goddess of peace. Prometheus' theft of the fire from Zeus and his race to give the fire to humans before the theft was discovered, is the prototype of the torch race. During the Athenian race, the flame was carried by competing runners and the first runner to arrive at the receiving altar had the honour of renewing its fire.

Zoroaster hagyatéka
Hormuz In Zoroastrian History

Located in the north of the narrow Straits of Hormuz, known locally as the Tanga-e Hormuz, Old Hormuz City and the Island of Hormuz, home to New Hormuz City, were located in what is today the southern Iranian province of Hormozgan. [Hormuz is also spelt Hormoz.]

Moroccan traveller Ibn Battuta (1304-c.1368) wrote in his travelogue, "I travelled next to the country of Hormuz. Hormuz is a town on the coast, also called Mughistan." Ibn Battuta's Mughistan (Moghistan) was an alternative name for the country of Hormuz, today's Hormozgan. It is a name that continued to be used on European maps in the 18th and 19th century (see maps below). Mughistan / Moghistan by definition means the land of the Mugh / Mogh. Mugh (derived from magha), means a Zoroastrian priest - known to the West as a magus. The plural is mughan as in pir-e mughan / moghan, the hoary and wise magi.

Today's Bandar Abbas, the capital city of Hormozgan Province, was previously known as Gabroon.

Muslims came to use Gabr as a derogatory word by for Zoroastrians. Gabruni (cf. 'Iruni' used for 'Irani' in Zoroastrian colloquialism) means of, or belonging to, the Gabr. For instance, Gabruni evolved into a derogatory name given by Muslims to the the language of the Gabrun, the old language of the Zoroastrians, namely, the Dari spoken by Yazdi and Kermani Zoroastrians. Despite the use of the word in a derogatory sense by Muslims, the origins of the word Gabr may stem from the Middle Persian (Pahlavi) term for a man, a free man, gabra

Jackson suggests a link between gabr and the Pahlavi texts' use of the terms Mog-gabra and Moagoi'gabra, which in Pazand became Mago-i mart, meaning Magian man.

Történelem gyermekeknek

Nem volt lebetonozva..
Sokan voltak, sokfélék?

Vallásukról Gardizi azt mondja egy helyütt, hogy jézushitűek, Al Bakri ugyanott, hogy bálványimádók, alább pedig Gardizi azt közli, hogy tűzimádók.

Vallás

A bizánci források nem írnak róla. A perzsa íróktól tudjuk, hogy a velük szomszédos hunok, médek és pártusok vallása Zarathusztra felléptéig teljesen megegyezett a perzsákéval. Nagy tiszteletben tartották a tüzet, a levegőt, a vizet és az anyaföldet. Ezeknek teremtőjét hívták Istennek, akinek véres áldozatokat mutattak be. A papjaikat éppúgy mágusoknak hívták, mint a sumirok. Ez méd örökség volt. Ez is igazolja, hogy a megyeri törzs feltétlenül a médektől származott. Uff!

Megmaradásért

GÖBL éremtani vizsgálatai alapján - 300 nagy gyűjteményes kiadványt dolgozott fel! - megállapította, hogy mindegyik csoport külön-külön stílusú pénzeket veretett, ahol pl. az óperzsa királyok és sassanida uralkodók képei egyformán szerepelnek, de az érmek körfeliratai más és más korban változnak és a meghódított népek írásjegyeit alkalmazzák. I. és II. SAPOR királyok képei körül a feliratok már egészen jellegzetes "heftalita", azaz "fehér hun" betűjegyeket örökítettek meg azonkívül, hogy a ZARATHUSRA tűzoltáraival a központi figuraként már évezredes múltra visszatekintő kultuszmaradványai és jelképei is szerepelnek rajtuk.

MIT ÍRT A BIBORBAN SZÜLETETT CSÁSZÁR A HONFOGLALÓ MAGYAROKRÓL? - Hol volt, hol nem volt...

Theophilaktos Simokattes konstantinápolyi szerzetes Kr. u. 630 körül, a Kaukázus és a Fekete tenger vidékén személyesen térített. Azt írta az ott élő turk népekről, hogy tisztelik a tűzet, a levegőt és a vizet, és énekkel köszöntik az anyaföldet, de egyedül imádják és istennek nevezik azt, aki az eget és a földet alkotta. Azt is megírta róluk, hogy a kereszténység sem volt előttük ismeretlen, mert Mauritius konstantinápolyi császárhoz küldött turk hadfoglyok között olyanok is voltak, akiknek a homlokára kereszt volt tetoválva.

Nomád földművelők
A Magyarok országa bôvelkedik fákban és vizekben. Talaja nedves. Sok szántoföldjük van.. A magyarok tűzimádók (mágushitüek).

Tűzimádók

Varga Géza

Szarva közt a tőgye: Az ős Ten "Isten" mondatjele egy krími szkíta aranykoronáról
A perzsel és szócsaládja (parázs, piros, pirít, pirkad, pörköl stb.) Perzeusz isten nevét és a tűzimádó párszi vallást idézi elénk.
Pirkad szavunkkal a kelta Birghid istennő neve egyeztethető. "Az írek egyik kedvenc istennője Birghid. … Róla azt mesélik, hogy a költészet és a műveltség, a gyógyítás és a mesterségek védő istennője. …

Hitler
Egy ábrán belül megjelenik a farkába harapó kígyó, Dávid pajzsa és a napkereszt.
A horogkereszt a buddhista világban évszázadokon át a jószerencse jelképe volt. Tibetben a tűz és a teremtés istenének Agni-nak a jele. A swastikát
megtalálták Dél-Amerika, Nyugat-Afrika, a Földközi-tenger és Észak-Európa ősi kultúráiban.
A Német Hajadonok Szövetségében, amely lányok részére volt fenntartva a nácik ifjúsági szervezete, fényes ünnepségeket tartottak, amelyen az ívelt
horogkeresztet, a Thule társaság örökségét hordozták. Bemutatták hajdani germán törzsek kitalált vallási rítusait is. Megváltoztatták a hivatalos német
naptárt. Töröltek belőle és a tankönyvekből mindent, ami a karácsonyra utal. Ehelyett bevezették a napnak szentelt téli fesztivált. A nyári napfordulót
szintén hivatalos ünnepé nyilvánították. Szerte a birodalomban ünnepi tüzeket gyújtottak és az éjszakai náci szertartásokon tűzimádó varázs szövegeket énekeltek.

Kaukázus
A tűzimádó, nomád jezidik falvai a 4000 m magas Aragac-hegység lábainál terülnek el. A vidék kietlen. Csoda, hogy ember megélhet ezen a földön. Síremlékeik igazi kis palotáknak tűnnek nyomorúságos háza-ikhoz képest. A túlvilág minden reményük. Jezidik nemcsak Örményországban élnek, hanem szerte a régióban.
Megtudjuk, hogy Arménia népességének 95 %-a örmény. Ez az arány a földrengés, a Karabagh-i háború és a gazdasági blokád után állt be.

Drábik

Volt azonban egy Nabob nevezetű személy Perzsiában, aki magát Krisztusnak nevezte, és megalapította a Bahai vallást. (A bahaizmus különféle vallások elemeit magába foglaló vallási áramlat, amelynek hívei a bahaizmust minden vallási tanítás betetőzésének gondolják, D. J.) Nabob valósította meg William Miller jövendölését. A szabadkőművesek voltak azok, akik a Bahai vallást áthozták Amerikába, és ezt a Chicagói Szabadkőműves Templom felépítésével egyidejűleg tették a XIX. és a XX. század fordulóján. A Bahai vallás a világ egy központból való kormányzásának, az Új Világrendnek és az egységes világvallásnak a híve.
Létezett a Mágusok Szabadkőműves Orientális Rendje és ez képezte a Chicagói Szabadkőműves Templom közösségének azt a magját, amely útjára indította a Bahai vallást az Egyesült Államokban. (Mágusoknak nevezték eredetileg a perzsa tűzimádók papjait. A mágus szó varázslót és bűvészt is jelent. D. J.)

Enc. Iranica

GÁH, a Middle Persian, Parthian, and New Persian word meaning either "place" or "time."
Eredeztetik az avesta vagy védikus "gätu-" szóból "menés, mozgás, út" jelentéssel, de óperzsa "álláshely, álláspont" is felmerült. Így az "ateshgah" jelenthet tűzhelyet is (hearth), de én csak tűztoronynak fordítom. Gah derives from Middle Persian and means "throne" or "bed". A Dakhma also known as Cheel Ghar in Hindi and Tower of Silence in English, is a circular, raised structure used by Zoroastrians for exposure of the dead, particularly to scavenging birds.

A tűz

According to Haxthausen (who wrote about Baku in a book published in 1863) this Atish-gah or Atish-jah--that is, the Place of Fire; in Persian, 'fire-temple' is atash kuda--had been recently rebuilt: the holy flame issued from a central opening and also from four hollow pillars in the temple, which was a building of triangular form, about one hundred and ninety paces to the side, constructed by a Hindu merchant in the eighteen hundreds.

Pesti István 2012 március


Nyitóoldal