Európa felé...


Honnét..?


Gobi - A túlnépesedés helye ..Ibn Fadl an-ról kifejezetten tudjuk, hogy 921-ben Kazáriában minderről saját fülével győződött meg. De kössük egy kicsit az ebet a karóhoz, mert a hivatalos felfogás ugyancsak alapvetőnek tartja a kazárok türk voltát. Midőn Istahr a Transoxania-i népeket felsorolja, az igazi törököket (oguzokat, karlukokat stb.) is természetesen sorra veszi, s mindegyiket nagy alapossággal kitárgyalja. Horezm nyelvéről viszont azt írja, hogy különálló (a felsorolt török népek mellett!), s a kazárokról is pontosan ezt írja. (Al Muqaddasď szerint: "Horezm nyelve érthetetlen" ugyanakkor: "Al-Hazar nyelve nagyon homályos" [13].) Tehát egészen nyilvánvaló, hogy az igazi türk nyelvektől különböztette meg a kazár nyelvet is. Mindenesetre a magyar nyelv, illetve annak esetleges X. századi testvérnyelvei sokkal inkább estek a "homályos", "nehéz" és "érthetetlen" kategóriába az arab írók számára, mint az általuk nagyon is jól ismert igazi türk nyelvek. Ebből a szemszögből is teljesen nyilvánvaló, hogy a fenti közlések "török" megjelölései az igazi türk nyelvekre vonatkoznak. Vö.: Al Bakr Az országok és utak könyve c. művének 9. Töredékében a kárpát-medencei onogurokról (al-Unqalu; szomszédaik a bajorok, csehek, oroszok, besenyők és bolgárok!) azt írja, hogy Khoraszánból vándoroltak ki ([13], 257-258. old.). Valószínű hát, hogy a kazárok, a magyarok és a horezmiek nyelve ugyanazon egy ok miatt "érthetetlen" . Arról nem is szólva, hogy egy Khoraszánból származó nép - aki őshazáját legkésőbb a VI. században elhagyta - nem lehet sem török, sem "finnugor".

Elhurcolt magyar?

Khorezm - a napos föld. Bár más megközelítésben Khwarezm - az alföld ("khwar" = "low és "zem" = "earth"). Itt éltek a szőke kipcsákok és a latin manus.

..legalább is a finnugorász időben még így gondolkodtak a turkológusok. Viszont a kusán oldalamról láthatták, hogy a magyarok (Haital=Hetek, örmény) Baktriában éltek és nyelvüket akkoriban Williams szerint ARIOnak nevezték. Onnét hozták a fehérhun áradatot Európára. A kusan turk nyelven MADARAKat jelent. Ez a MADAR nép élt Szecsuánban, de a korai (BC 2500 előtt) sumer földön is SUM-ER (főurak) néven, amit a következő népek átvettek utánzásképp tőlük a Tigris partján. De a MADAR nép - mint sólyomimádó - ott volt Észak-Afrikában is, valamint VÉDÁK (angolosan VEDDAS) néven Indiában (Barat).
A madar nép a balkhar (bulgár/hun) néppel és a szakákkal a Kaspit délről megkerülve a Derbenti kapun át érte el Európát. A kangarok zöme az északi úton előzte őket. (AORSI).

AVAR RING

Csak itt GURnak álcázza magát. Sassanida kor. Valószínűleg I.Ardashir építtette. 1950m átmérőjü, dupla fallal körülvett város. A várárok 35m széles. (Modern Firuzabad). Nem tünnek "nomádoknak" ...
Mellesleg az "Issyk - Kul " tó nevében is a "kul" az "kerek formájút" jelent...

Tuva film http://dobogommt.hu/letoltes/tuvai.WMV

AKIK MARADTAK



There is hypothesis that the Uygur were descendents of the Hun, however this does not seem to be proven. Chinese records would indicate that they can definitely be traced back to the Dingling nomadic tribe that roamed north and north western present day China and in areas south of Lake Baykal (south central Siberia) and between the Intush River and Lake Balkush in Mongolia. The Dingling were later referred to as Tiele, Tielli, Chile and Gao Che which means High Wheel, a name still used today by some Han Chinese to describe the Uygur. Érdekes:.. Chile.. Tuvaiak.. Napkerék..

Hun üst - Sarkel

Az hun áradat:



Az AD I.sz.-ból származó - Kubán környéki - sirokban a T'ang területről ismert díszítő eszközöket találjuk. ..és egy Hasanlu project..
Studies in the History and Language of the Sarmatians:
A vége felé: ...ahogyan a Tanais-ból Száva lesz! (avesta!)

SZKÍTÁK



Megasthenes (Kr. e. 300-247):
"Idanthros szkíta (király) kiindulva Szkítiából Ázsia számos népét leigázta s győzelmesen hatolt be Egyiptom földjére is."
Iustinus Világkrónikája:
"... a szkítákat mindig a legrégibb népnek tartották, bár a szkíták és az egyiptomiak között hosszú időn át folyt a vetélkedés eredetük régisége felől." (Vajh Egyiptom nemzetei között nem voltak szkíták? P.I.)
Trogus Pompeius (a szintén Iustinusnál fönnmaradt töredékben):
"A szkíták ezerötszáz éven át minden más nép előtt birtokolták Káldeát (Mezopotámiát) s ők a világ legősibb nemzete, régiségben még az egyiptomiakat is felülmúlják."
Hérodotosz (Historiarum IV. 11.) a szkíták eredetéről:
"Van még egy hagyomány, a legtöbben azt mesélik, és magam is azzal értek egyet. Az Ázsiában lakó nomád szkíták háborúba keveredtek a masszagétákkal, ennek folytán kénytelenek voltak átkelni az Araksz folyón és a kimmerek földjére vonulni. A hagyomány szerint ugyanis az a föld, amelyen most a szkíták laknak (a Kaukázustól északra eső teljes térség), egykor a kimmereké volt."
Choeril (Kr. e. 472-399) III. töredék: (Ha már a kimmerek sem szkíták, meg a massageták sem..?)
"A juhlegeltető szákok, származásra nézve szkíták lakták a búzatermő Ázsiát ..."
Plinius római történetíró (Kr. u. I. század):
" A perzsák által szakának nevezett szkíta népet általában a hajdani arameusokhoz legközelebbi nemzetnek tartják." (Plinius: Historiae naturalis, VI. könyv.) A kora ókorban Asszíria lakosait szokták arameus névvel illetni. Bár nem tudjuk, hogy a hatalmas asszír birodalomnak konkrétan melyik etnikumára gondolt Plinius, de mindenképpen elő-zsiai nemzetről van szó.
A szicíliai Diodórosz (Kr.e. 40 körül) írja:
"Mert nagyon megsokasodott az a nép (a szkíta), s nevezetes királyai voltak, kiktől némelyek a SZAKA, mások a MASSZAGÉTA, ismét mások az ARIMASP nevet kapták. Egy másikat, amely Médiából a Don vidékére települt, szarmatáknak hívnak." (Diodórosz II. 45.) Diodórosz szerint tehát a Don vidéki szarmaták - akiket a többi felsorolt szkítákkal közös eredetűeknek tart - eredetileg Médiában, azaz Elő-Ázsiában éltek. (Ragozó népek őshazája c. munkából)

HUNOK A DONNÁL

Mihail Rjazancev, az orosz Állami Kulturális Örökségvédelmi Hivatal archeológusa beszélt a sajtó munkatársainak. A hunok a térségben a második és a negyedik században élhettek, később viszont Európa nyugati része felé vették útjukat, és többek között a mai Magyarországon is megtelepedtek.
139 AD Ptolemaus Claudius geographer writes of the Huns next to the Dnyper in Eastern Europe calling them Khuni and Suni
200 AD Dionisus Periegetes talks of the Huns living next to the Caspian Sea.

Mongol népviselet A HUNOK NYELVE

Megengedik a hun és a magyar nyelv azonosítását, vagy rokonítását a hun személynevek is. Attila nevének jelentése gót nyelven atyácska, de egybecseng a magyar atya szóval is. Ellák neve az Árpád-korban is használt magyar név. Onogeziosz „Hungéza” a hunok vezére volt, akinek a nevét ma is értjük, ha tudjuk, hogy a Géza név a jabgu, gyevü méltóságnév rokona (Czeglédy/ 1985/64).... Menander ugyanis elmondja (az avarokról), hogy öltözetük az, ami a hunoké, nyelvük is egy a hunokéval, mivel tolmácsuk e nép rendes tolmácsa volt” Azaz a hunok maradékaival és az újonnan érkező avarokkal 558 táján folytatott tárgyalásokon a bizánci udvar ugyanazt a tolmácsot tudta alkalmazni, mert a hunok és az avarok egy nyelven beszéltek. Menandrosz az avarok és a hunok nyelvének azonosságáról beszél. E népekről tudjuk, hogy előzőleg a heftalita Hun Birodalomban éltek együtt évszázadokig. Ők lehetnek a csodaszarvas mondában említett két testvérnép, a testvérnépek pedig azonos, vagy hasonló nyelven beszélhettek. Menandrosz híradása egyedül is elegendő a hun-magyar nyelvi azonosság megállapításához. Ma már ugyanis egyre nyilvánvalóbb, hogy az avarok olyan nagy tömegben élték meg Árpád népének honfoglalását, hogy az avar alapnépesség egyedül is meghatározta a létrejövő új Magyarország nyelvét. Ha az avarok nem magyarul beszéltek volna, akkor most mi sem beszélnénk magyarul.

THE ORIGIN OF THE HUNS

Excerpts of ethnological interest from the voluminous Annals of the Han dynasty (in about a hundred volumes) 1 were translated by Mr. Wylie (at Sir H. Howorth's request) and published in the third and fourth volumes of the Journal of the Anthropol. Institute. Sir H.Howorth wrote a preface, arguing that the Hiung-Nu cannot be identified with the Huns. His argument is: the Hiung-Nu were Turks; the Huns were Ugrians; therefore the Huns were not Hiung-Nu. "The Huns, as I have elsewhere argued, were a race of Ugrians led by a caste of another race now represented by some of the Lesghian tribes of the Caucasus. The Hiung-Nu were not Ugrians. It was Klaproth, whose grasp of the whole subject of the ethnography of Northern Asia was most masterly, and who, notwithstanding some failures, I hold to have been facile princeps among Asiatic ethnologists, first proved that the Hiung-Nu were Turks, and his conclusions were endorsed by the very competent authority of Abel Remusat, and since by other scholars." That the Hiung-Nu were a Turkic race (the correct way of stating it is: the Turks were Hiung-Nu) may indeed be regarded as certain; but so much cannot be said of Sir H. Howorth's other premiss, that the Huns were Ugrians.

A világhírű régész, Roman Ghirshman írja Iran II – Parther und Sassaniden c. könyvében (München, 1962), hogy a noin-ulai hun fejedelmi sírok leleteinek egy része minden valószínűség szerint parthus eredetű.

Bulgarok


Mikor a kazárok félelmetes serege (20 ezer turk harcos!) rárontott Nagybulgáriára, azok több százezer embere 5 felé futott. (Kubrat /régen Kurt / halála után, AD 650):
Asparuch az Al-Dunáig futott népével..
Altsek és népe elérte Itáliát. (Monte Cassino környékét.)
Egy Kubrat gyerek, Kotrag megcélozta Bolsie Tigani t.
Egy Kubrat fiú, Kuber állítólag Pannonián át Macedoniáig futott .
Bat Bajan , Kubrat első fia már futni sem tudott, hanem helyben maradt./ Ez természetesen csak a bulgar eredetmondák alapján írt dolog../

BULGÁROK - pár éve még így gondoltuk:

Finnugor kutatók, így Matti Räsänen vetette fel - akit Juhász Péter idéz 1981-es tanulmányában -, hogy az ótörök nyelvek is átvettek szavakat az obi-ugoroktól, így a vörösfenyő az ujgurban (ez szintén törökös nyelv), az őstörökben és a vogulban is ugyanaz a szó, vagyis a tyt. A magyar nyelvben elforduló, a honfoglalás előtti időszakban átvett, döntően csuvasos eredetű török jövevényszavak számát 200-ra teszik a szakemberek, ami óriási arányt jelent. Ez azt mutatja, hogy a bolgárok, illetve más - köztörök és kipcsak-török népek - gyakorolták ebben az időszakban a legnagyobb hatást a magyarságra, illetve az ugorságra.

A turk népek civilizáltak (magyarral karöltve) Dél-Amerikában. Most olvasom, hogy egyesek szerint ez akár fordítva történt: Egy Lubomir Zaphyrof nevű braziliai nyelvész állítása szerint a Káma folyó felé élő Chuvash nép nyelvében 120 inka eredetű szavat talált! Maga a csuvas szó is "Fényből álló istenség"-et jelöl... Hogyan kerültek dél-amerikai szavak a csuvas nyelvbe?

A magyarság idegen nyelvű elnevezése: A bizánciak türkökként, néha "szavartü aszfalü"-ként, sőt "hun"-ként, esetleg onogurként emlegettek minket, a nyugati népek pedig szintén a bolgár-török onogur néptörzsről neveztek el szláv nyelveken "vengri"-nek, franciául "hongrois"-nak, latinul "Hungarus"-nak. Mongóliában meg Bajan-Hongor megyét létesítettek tiszteletünkre! Persze, lehet ez a Hun/hon és Gar/építő (sumer) alapján HonGar, azaz HONALAPÍTÓ is, de egyszerűen HUN-Gari= Szekeres hun is..

VENGRIJA

After the Ikshvakus, a part of the Andhra region north of the river Krishna was ruled over by Jayavarma of Brihatphalayana gotra. Salankayanas ruled over a part of the East Coast with Vengi as their capital. Next to rule were the Vishnukundins who occupied the territory between the Krishna and Godavari. It is believed that their capital was Indrapura, which can be identified with the modern Indrapalagutta in Ramannapet taluk of Nalgonda district. By A.D.514, the land north of the Godavari, known, as Kalinga became independent. The area south of the Krishna fell to the share of the Pallavas, who ruled from Kanchi. The Vakatakas occupied the present Telangana. This state of affairs continued with few changes up to the beginning of the 7th century A.D. Buddhism continued, though in a decadent form during this period. ..

This dynasty was a branch of the Chalukyas of Badami. Pulakesin II, the renowned ruler of Chalukyas conquered Vengi (near Eluru) in A.D.624 and installed his brother Kubja Vishnuvardhana (A.D.624--641) as its ruler. His dynasty, known as the Eastern Chalukyas, ruled for nearly four centuries. Vishnuvardhana extended his dominions up to Srikakulam in the north and Nellore in the south. He was succeeded by his son Jayasimha I (A.D.641--673). Between A.D.641 and A.D.705 some kings, except Jayasimha I and Mangi Yuvaraju, (A.D.681--705) ruled for short duration. Then followed a period of unrest characterised by family feuds and weak rulers. In the meanwhile, the Rashtrakutas of Malkhed ousted Chalukyas of Badami. The weak rulers of Vengi had to meet the challenge of the Rashtrakutas, who overran their kingdom more than once. There was no Eastern Chalukya ruler who could check them until Gunaga Vijayaditya came to power in A.D.848. ... He ruled for 44 years and passed away in A.D.892. He was succeeded by his brother's son, Chalukya Bhima (A.D.892--921). Rashtrakutas again attacked the Vengi kingdom during this period but were repulsed effectively by Vengi and came to an understanding with Rashtrakutas and treated them as his allies. They were able to maintain their independence till the Chalukyas of Kalyani in A.D.973 overthrew the Rashtrakutas. Contemporaries to the Eastern Chalukyas were the Eastern Gangas in the northeast and the Pallavas in the south.



Madara - lovasember Madara az aldunai rész vallási központja volt. A híres vallásalapító magyarok lakták. Emléküket őrzi a Rodope hegységből a Suan folyó (nem San!) és az Almash csúcs.

Jellemző még a protobulgár Zlivka nekropoliszban fellelt mesterséges koponyatorzítás , amelynek előzménye jól látható az Altajtól a Pamírig. Tadzsik területen (Bishkek völgy) néhol a koponyák fele torzított. hun vagy magyar? Ilyen torzítások a hun népekre jellemzők. Fóthi Erzsébet írása szerint pl. a Kis-zombor melletti leletek fele ilyen mesterséges koponyatorzításos. (Erzsébet Fóthi: Anthropological conclusions of the study of Roman and Migration periods. "Skull deformation was a widespread custom among the Gepids (21 of the 54 skulls examined were deformed), that they took over from the Huns living with them.") [Ha a gepidák nem hunok voltak, akkor vajh mennyi idő kellett, míg a koponyatorzítás szokását átvették? ]



Bálint Csanád
...a volt Szovjet-Azerbajdzsánnak és a szomszédos északlnyugat-Iránnak antropológiai szempontból valamelyest megnyugtatónak tartható feltártságára " embertani alapon ugyanis az üč Tepe-i sír idegen eredete csak akkor jöhetne számításba, ha az utóbbi taxonómiai típusa az említett régió csontanyagától lényegesen különböznék. A jelenlegi kutatási helyzet azonban végtelenül távol áll ettől, egyedül az üč Tepétől északra kb. 100 km-re levő Mingečaurból származó embertani anyag áll a kutatás rendelkezésére, mintegy 200 db koponya a Kr. e. 10"Kr. u. 10. századból. Legnagyobb darabszámmal az 1-7. század közti időszak van köztük képviselve (132 db), sokukon (54 db) koponyatorzítás nyomai figyelhetők meg. Valamennyi europid típusú, dolichokrania és keskeny arc jellemzi a mingečauri koponyákat - ezek bajosan tartozhattak szavírokhoz, kazárokhoz vagy más, steppei eredetű népcsoportokhoz!
[A koponyatorzítás Kr.e. 3000 táján eltünt Európából, s csak a hunokkal tért vissza. Most akkor a gótok vagy átvették a hunoktól ezt a szokást röpke 100 év alatt, vagy maguk is hunok voltak.]


Gót torzított koponya A magyarok útját jelzi a Tomis mellett talált nagy fehér kígyó (naga), de lehet, hogy Várna sem völgyet, hanem szineket jelöl (szanszkrit).

" Pliszka akkor volt az óbolgár birodalom első székhelye, amikor a valószínűleg török nyelven beszélő óbolgárok vagy protobolgárok Kr. u. 681-ben meghódították az itt talált szláv nyelvű balkáni lakosságot. A szintén török nyelvű [sic!!] (esetleg iráni népelemekkel kevert) besenyők több száz év múlva váltak a térség egyik fenyegető rablóivá, inkább a 900-as évektől meghatározó a szerepük, de már a 800-as évek végén feltűntek a Kárpát-medence keleti előterében és a Balkán határvidékén. A besenyő sír, amelyet most találtak Bozsurecben, nem elsődleges, vagyis nem az elsőként megérkező hódítóké. Másodlagos, vagyis már letelepedett, de legalábbis egy helyben tartózkodó törzsekre utal - mondta Igor Lazarenko, a Várnai Regionális Történeti Múzeum kutatója, aki a XI. századra teszi a sír korát." (bulgar forrásból)

S itt időzzünk el egy pillanatra. A türkök neve igen sok forrásból ismert. Az arab (turk), görög (turkoi), szír (turkaj), szanszkrit (turuka), középperzsa (turk), szogd (twrk), hotáni (truka), tibeti (dru-gu) és türk (türk) alakok egyaránt egy türk névalaknak a visszaadásai. Egyedül a név kínai formája, a tuküe tűnik valamilyen más alaknak. Pelliot magyarázata szerint a kínai t’u-küe (korabeli kínai alakja: t’upt-kiwpt) egy türküt formát ad vissza, melyet más forrásból nem ismerünk, s mely alakban a -t egy, a mongol nyelvekre jellemző többesszám-képző lenne. Ez esetben feltehető, hogy ez a forma a zsuanzsuanoktól jutott volna el a kínaikhoz, akiknek legalábbis egy része mongol ajkú lehetett. A kínai t’u-küe szót újabban másképpen magyarázták, felmerült a szogd közvetítés gondolata. Ez utóbbi feltevés tűnik valószínűbbnek.

GENETIKA



Gene Pool Structure of Eastern Ukrainians as Inferred from the Y-Chromosome Haplogroups

Y chromosomes from representative sample of Eastern Ukrainians (94 individuals) were analyzed for composition and frequencies of haplogroups, defined by 11 biallelic loci located in non-recombining part of the chromosome (SRY1532, YAP, 92R7, DYF155S2, 12f2, Tat, M9, M17, M25, M89, and M56). In the Ukrainian gene pool six haplogroups were revealed: E, F (including G and I), J, N3, P, and R1a1. These haplogroups were earlier detected in a study of Y-chromosome diversity on the territory of Europe as a whole. The major haplogroup in the Ukrainian gene pool, haplogroup R1a1 (earlier designated HG3), accounted for about 44% of all Y chromosomes in the sample examined. This haplogroup is thought to mark the migration patterns of the early Indo-Europeans and is associated with the distribution of the Kurgan archaeological culture. The second major haplogroup is haplogroup F (21.3%), which is a combination of the lineages differing by the time of appearance. Haplogroup P found with the frequency of 9.6%, represents the genetic contribution of the population originating from the ancient autochthonous population of Europe. Haplogroups J and E (11.7 and 4.2%, respectively) mark the migration patterns of the Middle-Eastern agriculturists during the Neolithic. The presence of the N3 lineage (9.6%) is likely explained by a contribution of the assimilated Finno–Ugric tribes. The data on the composition and frequencies of Y-chromosome haplogroups in the sample studied substantially supplement the existing picture of the male lineage distribution in the Eastern Slav population.

Génállomány a Kaukázusban Horvátok
Mint a tanulmányból kiolvasható, a finnugorok az N3 génjükkel Ukrajnában maradtak (9,6%). Az ukránoknál az R1a1 gén 44%-kal van jelen. Hasonlóan magas a gén aránya az ashkenazi zsidóknál. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a "P" hg is 9,6% arányban van az ukránoknál, s az ashkenázi zsidók között is számosan vannak e haplotípusból, akkor elég egyértelműnek tűnik, hogy az ukránok és az ashkenázi zsidók valahol egy tőről fakadnak. Pl. kazárok... A Kaukázus délkeleti lábánál máig magas arányban van az R1a y hg, pedig a Derbenti kapu forgalma nagy volt. Hunj faluból írta egy ilyen génállományba tartozó ember: Azerbajdzsán iráni részén minden 5. ember az R1a csoportba tartozik.

KAZÁROK génállománya:

I have been in correspondence with one of my family's "P" matches who has apparently been taken to task for even daring to publicly raise the Khazar issue. Jeff: That's outrageous! Such intolerance for mere discussion of issues related to ancestry is unacceptable. I have not done much research on the distribution of haplogroup P around Eurasia yet but it is something to look into in light of this conversation. Meanwhile, haplogroups R1a1 and Q-P36 remain likely candidates for traces from the Khazars, when they are found among East European Jews, though R1a1 may also come from Slavs. Dutch Jews often have partial Dutch ancestry. A tiny number of Ashkenazic Jews have haplogroups N and N*(xN3), both from Asia. These facts are not supposed to be viewed in a negative way. Vagyis az ashkenazi zsidók között számos finnugor akad (N3!). Kivétel a magyar zsidóság, mely nem finnugor. A székely sem...:-)

Most már akkor tudjuk, milyen génjei voltak a kazároknak. Nyelvészeink pedig megmondták, hogy turk nyelven beszéltek... Vagy, ha nem is török, de valami speciális bulgar-turk nyelven... Mellékesen: A "K" csoportból vált ki a "P" csoport. (Nagyon ritka! Tuva környékén nagyobb számban...) A "P" csoportból pedig az "R" y haplogroup. Ha valaki megnézi a térképet (genetikai!), akkor szembetűnő, hogy Ázsiában van a "K" hg a legnagyobb számban. Különösen a pápuák földje környékén. A "P" megtalálható Óceániában, de az ujguroknál vagy a norvégoknál is - természetesen kisebb arányban. Az "R"-nek a "P" környékén kellett kialakulni, ami feltételezhetően DK-Ázsia. Az "R" hg-ból jött létre az "R1", "R2" stb. szubgroup. "R2" hg jelentősebb számban Kamerun, Dél-India és Ausztrália területén van. Az "R1" hg Európa zöme, de Afrika és Ázsia területén is megtalálható. Ez hasadt "R1a" és "R1b" alcsoportokra. "R1b" az Nyugat-Európa szinte kizárólagosan, de Ázsiában és Afrikában is fellelhető. Az "R1a" Kelet-Európa, de jelentős számban Ázsiában és Afrikában is megtalálható. Most, ha valaki - dacolva a korral és a klimával - azt állítja, hogy az "R1" az orosz sztyeppén vált ketté, akkor meg kell magyaráznia, miként került Mandzsuriába "R1b" illetve Ázsia különböző területeire. Vagyis mutatnia kell egy visszirányú népmozgást Európából Ázsia, Afrika irányába... Bár a véleményem nem mérvadó, de ismereteim szerint csak a hunok mentek keletre Kr.e. 2500 körül..

I1b Haplotype #3

e hits in Asia may reflect either the phenomenon of haplotype "convergence", or the incorporation of Goths into a nomadic population that moved eastward into Asia from the Ukraine or the Caucasus. The Aorsi, an Indo-Iranian tribe related to the Alans and Sarmatians, were known to the Chinese and very likely made incursions in the Far East. The two matches in Germany suggest that this haplotype most likely came to Britain with the Anglo-Saxons.

Finnugorászat..



MOSZKVA KIRÁLYAI

Whilst at Baghdad saw ambassadors from the kings of Meshech, for Magog (medieval Christian writers said that the Khazars lived in the land of Gog and Magog) is about ten days' journey from thence. The land extends as far as the Mountains of Darkness (a term often used to describe the Caucasus). [ Kis hiba, hogy régen a Hindukus neve volt állítólag Kaukazus.] Beyond the Mountains of Darkness are the sons of Jonadab, son of Rechab (an official in the court of King Josiah of Judah). To the seven kings of Meshech an angel appeared in a dream, bidding them to give up the laws and statutes, and to embrace the laws of Moses, son of Amram. If not, he threatened to lay waste their country. However, they delayed until the angel commenced to lay waste their country, when the kings of Meshech and all the inhabitants of their countries became proselytes, and they sent to the head of the academy (i.e., the Gaon of Sura or Pumbedita) a request to send them some disciples of the wise. Every disciple that is poor goes there to teach them the law and Babylonian Talmud.

A Volga mellékfolyója, az ARJA, de oda ömlik a RIKSA, TSIGA, URGA is. (A Riksa valamiért a Göncöl-szekérre emlékeztet, a csigát nem kell magyarázni, Urga pedig a mongol főváros régi neve, a Tola folyónál.) A Volga bal oldalán pedig Sara és Parat (Eufrátesz régi neve!) de van az oroszoknál Sura és Su-hona, Tura és Konda folyó is. Van itt KAS-AN város és MADARI meg ALANUR is.../ A térkép származási helye: http://uralica.com/finmaps.htm/ Ebből is látszik, hogy a sólyomnép egyik ága élt arra, s eljutott a Skandináv fsz. felső csücskéig, a TANA folyóig. (Eu19/R1a génállományt odavíve..)


Mari térképe (Oroszo.) OROSZOK EREDETE

ROSH appears 456 times within the Old Testament and NEVERis it used as aproper noun! ROSH is a Hebrew word meaning chief.”.... Norsemen called the Russians Rus, soeven “Rus” or the name “Russia” was applied by other people and its NOTpart of Russia’s tribalnames. “It was a Scandinavian import..Notice the tribal names of the Russians (Eastern Slavic Peoples):•Dregovichs·Drevlians·Ilmen Slavs·Krivichs·Polans·Radimichs·Vyatichs·Severyans·Tivertsy·Ulichs·Volhynians·Dulebs·Buzhans·Polochans.... The Kiev Rus believed according to thier historical chronicles that they descended from the KHORIV. Edwin M. Yamauchi comes to an amazing conclusion, “Mitanni/KHURRIbecame theEast Slavic (Russian)... Kievans (who traced their ancestry to KHORIVper the (“Russian Primary Chronicle”).... (Article “Hurrian Empire of Mitanni,” Kessler Associates, emphasisadded). Their homeland was “Centred on eastern Asia-Minor & northern Mesopotamia” (ibid). Thisempire occupied “northern Mesopotamia and Asia Minor traversed Syria and had several Jordaniansettlements. Palestine is ‘Hurru’in New Kingdom documents of Egypt (A.H.Gardiner, “AncientEgyptian Onomastica”, 1947, 3 vols., I, pages181-187). Can we find the Biblical origins of thesepeoples to whom the Russian peoples descend? Yes we can!Obviously the words Kievans, Khoriv, Khurri, come from the Hurri, or Hurrians. These tribal nameswe find in the bible from the family of Midian, one of the sons of Abraham and Keturah, “Thenagain Abraham took a wife, and her name was Keturah. [A Himalájában előfordul, hogy egy nőnek két ura van. Nálunk csak a férj öccsét hívta a feleség "kisuram"-nak. Ábrahám pedig igen nagy természetű lehetett, hiszen Sára nevű feleségétől származnak a zsidók és Hagar nevű szolgálójától az arabok..] “And she bare him Zimran, and Jokshan, and Medan, and Midian, and Ishbak, and Shuah.“And Jokshan begat Sheba, and Dedan. And the sons of Dedan were Asshurim, and Letushim, andLeummim.“And the sons of Midian; Ephah, and Epher, and Hanoch, and Abidah, and Eldaah. All these werethe children of Keturah.” (Gen 25:1-4).

A ROSH szó valóban megtalálható Izraelben! Gondolj a "Rosh Pina"-ra!.. - ...viszont a Fergana medence mellett volt Us-rus-hona...

SÓLYOMNÉP

Sometim es the divine investiture is symbolised by the appearance of a winged goddess resembling the Hellenistic Nike/Fortuna on either side of the head. Parthian coins of the late first century BC depict a bird with a diadem or ring in its beak behind the king's head. [Esetleg korona volt?] The bird is probably the royal falcon, the Avestan varegna and bestower of God Given Fortune, who is closely associated with Verethragna, the Zoroastrian god of Victory. A royal falcon appears also on the headdress of Orlagno, the Kushan god of Victory, on coins of Kanishka I, and a bird is also placed at the top of Kanishka' s sceptre on one of his gold coins.

Nyelvészek..

" A korai adatokban, így pl. a Poveszty vremennich letben (Nesztor-krónika, Kievi krónika) a – már romanizált – frankokat jelöli, utóbb, és így a jelenlegi nyelvekben is, újlatin népet: olaszt, románt, modovánt. Másrészt, és ez talán lényesegesebb: az ős-szl. vlachъ egyértelműen az ófelnémet (ófn.) valh átvétele. (Vö. ófn. valh-isc mn. > n. welsch ’francia; olasz; idegen’). A ch ugyanis – a hangutánzó töveket kivéve – belső fejlemény az ősszlávban, az ie. s-ből fejlődött i, u, r vagy k után. Az ős-szl. vlachъ (< korai ősszl. vălchăs) szóban tehát csak úgy lehet ch, ha azt már úgy kapta; és ehhez kellett az első germán hangeltolódás k > χ (h) lépése. Emiatt, ha volt is a szlávoknak összefoglaló elnevezésük a keltákra, az nem a vlachъ volt, és semmilyen adat maradt rá fent. Ami a tulajdonneveket illeti. A Duna ugyan lehet, hogy kelta eredetű – bár Kis Lajos a FNESz. 2. kiadásában (1988) már óiráni, sziginna eredetűnek veszi: Dānavya-, a keltáknak csak az alsó folyásra való kiterjesztést tulajdonítja – de a kései ősszl. Dunavь (> déli Dunavъ, északi Dunajь) ebből nem származhat, ugyanis akkor az első mgh. a szlávban is a lenne. Emiatt itt is germán (leginkább gót) közvetítést tesznek fel Dônavi ~ Daunavi fokon, ahol az első mgh. a szlávba kerülve (esetleg ô > ou v. au hanghelyettesítéssel) kettőshangzó lett, ami aztán a kései ősszlávban szabályosan u-vá vált. [Megjegyzem, Pápua Új-Guinea területén él Duna nép, valahol a Konda völgy közelében, nem messze a Kiray pataktól..P.I.] Amennyire én tudom, a romanizált kelták a Kárpát-medencében eltűntek a római kivonulással, és ahogy a belső területeken a vízneveken kívül római helynév sem maradt fent. A legkeletibb elnevezés, amelyet én ismerek (amelyre most vissza tudok emlékezni) Bécs kelte eredetű Vēdunjā ’erdei patak’ neve, amely a német Wienben is folytatódik."

Bécs neve a turk 5-ös számból (besh) ered - Pécs neve pedig szorb v. gujarati nyelven szintén 5. (pesh)...P.I.



Távoli sztyeppéken..



Minden út Rómába vezet..



At last, the term Skoloti can be associated with Russian sokol 'falcon' (sólyom), cf. Russian cherkas 'Cossack' and cherkes 'Circassian' (9) [ Ossetic charkas 'eagle' (sas) (Vasmer 1987b: 344); the term sokol 'falcon' signifies 'prince' in Slovo o polku Igoreve (The Song of Igor's Host), a masterpiece of the earliest Russian literature. Interestingly, the ancient term ant 'Slav' is equal to Etruscan antas 'eagle'. So, the names of the Slavs, Cossacks and Circassians has the common origin.

....és ahol Pannonia a Tisza partjára kerül:horvátok

Rjabchikov

1. The Circassian goddess Mezguashe is connected with the god thunderer (Mizhaev 1992). In her name I distinguish the word mez correlated with Sindian (Old Circassian) maza 'stone'. On the other hand, Etruscan term Masn 'Stone' is a designation of the god thunderer. So these names might have the common origin.
2. Sindian *sindu-, Old Indian sindhu- 'river' (Trubachev 1977: 22) compare with Etruscan santi 'water' (Nemirovsky 1983: 98). Interestingly, the name of the character Sindbad the Seaman of the Arab fairy-tales The Thousand and One Nights consists of the words sind and bad. I read the name Sindbad as Sind Bata 'A Sindian (merchant) from the town Bata (registered by the Greek geographer and historian Strabo)'. Actually, the Arabs contacted with the inhabitants - Russians and Meotes (Sindi) - of the mysterious Russian Principality Arsa (Tamatarha) in the 9th century.
Érdekesség: Hazánkban is van: MÁZA falu, Báta falu, Kurd falu... Mason=kőműves is van nálunk...:-)

Etimológia

SARMATA



All the Sarmatian peoples – Iazyges and Roxolani, Siraces and Aorsi, Alans and many smaller ones – were to vanish almost without trace from the world, and the name Samartia to become as obsolete as the name ‘Scythia’. All this was to happen, too, in a remarkably short time.
The first blow to Samartian power came in about AD 200. The Goths, a Germanic people, migrated from their earlier home on the lower Vistula and came down to the Black Sea with devastating results. Olbia was sacked, the Scythian and Bosporan kingdoms overrun, the Alans dispersed. some of them stayed on as subjects of the new Gothic kingdom; others moved south-eastward, into the Caucasus; others again moved westward, in which direction the Goths very soon followed them.” Sitwell (1984), p. 56.
“The third major nomadic state, that of the Yen-ts’ai, was situated in north-western Central Asia in the steppe around the Aral Sea and the northern shores of the Caspian, where it was in contact with the world of the Sarmatians. The nomadic population of this region belonged to the Sarmatian group of tribes which replaced the Scythians around the turn of the third century B.C. During the second century B.C., a new major grouping of Sarmatian tribes, of which the chief were the Siraci and Aorsi, appeared on the steppes between the Caspian and the Tanais (the River Don), as Strabo describes. Abeacus, King of the Siraci, could mobilize 20,000 horsemen (at the time when Pharnaces was lord of the Bosporus), while Spadinus, King of the Aorsi, commanded as many as 200,000 and the Upper Aorsi had even more. That explains their camel caravan trade in Indian and Babylonian goods which they procured by barter from the Armenians and the Medes (Strabo XI.5.8).

AORSI

In the 4th century BC a new wave of Iranian-speaking nomads stirred the Eurasian steppes. Sarmatians living in the Don delta, Trans-Don and lands along Volga, with the strong inflow of akin tribes from Ural regions, got united into powerful tribe unions. By 3rd-2nd centuries BC in the west they occupied the steppes of Northern Black Sea Coastal regions between the Dnieper and Don, while in the south - the steppe part of Ciscaucasia and Northern Caucasus up to the offshoots of the Caucasian Ridge. The settlement of Sarmatians over vast territories resulted in dispersion of Sarmatian culture and, most important, to "Sarmatization" of local population. By the 1st century BC the biggest tribe unions of Aorsi and Siraci represented in Europe a powerful political force, took part in intestine wars of Bosporus interfering its relationships with Rome and Pontus. In the 1st century AD in the Don regions and the Northern Caucasus a new big nomadic union appeared - the Alani, which included the majority of Sarmatian tribes. Up to 4th century AD they were the main population of the Ciscaucasian planes. Under the onslaught of militant neighbors the settled population was forced to leave for mountain and foothill regions, where the seats of local culture remained.

AORSI

by Sergei V. Rjabchikov

Some tribes which lived near the Black Sea and the Sea of Azov in ancient time were the Proto-Slavs. The name Scythians (literally 'nomads') is associated with the Slavonic root skit, cf. Russian skitat'sya 'to wander'. Aorsi and Siraki belonged to the Sarmatae. The first name resembles the name of the Old Russian Principality Arsa, here I distinguish the root rs 'Russian'. The term Sarmatae means s ar ma-tai 'The solar (ma) people near (s) the furious (ar) people (i.e. Aryans)' (1). The term Siraki consists of si 'these' and rak 'Russian'. The name of the tribe Roksolani is indeed Roks (Russian) Alani (2). On these grounds, Scythian Araks 'the Volga river' (Grakov 1971: 19) might mean 'the Russian river'.

AORSI

A távoli kelet iráni nyelvű népe....

The Sarmatians were the strongest entity in the Pontic region for centuries after first impacting the Scythians in 346 BC, their various tribal units (the Yazigs, the Rhoxolani, the Aorsi and the Siraki) controlling the Steppes from the estuary of the Danube to east of the Don River. These peoples were “assimilated into a new nomadic confederacy, the Alans,” (Davis-Kimball, 1997/98 : 14) in the mid first century AD (though Moshkova (1995b : 149) urges caution in association of achaeological and documentary identities in this) and were themselves disrupted by the Huns in the 3rd century AD. ...

..The Chinese subsequently sent numerous embassies, around ten every year, to these countries and as far as Seleucid Syria. Thus more embassies were dispatched to An-si [Parthia], An-ts'ai [the Aorsi, or Alans], Li-kan [Syria under the Seleucids], T'iau-chi [Chaldea], and Shon-tu [India] As a rule, rather more than ten such missions went forward in the course of a year, and at the least five or six. Hou Han Shu (Late Han History)... ...In its heyday, the Silk Road sustained an international culture that strung together groups as diverse as the Magyars, Armenians, and Chinese....

the Alans absorbed at least two Sarmatian nations, the Siraci and Aorsi. Today the belief is gaining credence also that the Alans were the fore-fathers of the Osset tribes of the Caucasus. They spoke an Iranian dialect and the Roman writer, Ammianus Marcellinus, says that their customs were Median. Procopius called them a Gothic people and there is no doubt that many Alans became gothicized.

Alán népvándorlás

ALÁNOK



Türk oldalról:
Az alánok (asses) említése először asszir forrásokban történik BC 650-ből, ahol a szkíta nevük Ish-kuza. (Nem yakuza!). Jelentése a szónak: Ish-oguz.[ Az alánok ősi törzse?!]
Kínai források alapján viszont:
Az alánok egyike a hun törzseknek. (Xu-la, Lan, Hiu-bu, Siu-lin).
Orosz álláspont:
Az alánok nem lehettek iráni nyelvűek. Egyrészt az ókori görög szerzők szépen meg tudták különböztetni a szkítát az iránitól. Másrészt iráni nyelvű alánok eseén nem jöhetett volna létre ilyen gyorsan egy hatalmas türk kaganátus a térségben. BC 300 - AD 300 között a szarmata név lassan eltünt, s előkerült az ALAN (ases, nem asses!) név helyette... Kuznetsov nézete szerint az alánok önelnevezése soha sem volt iron nép.
Az oroszok sem maradtak le szófejtésben: "Ishke az internal jelentésű, az Uz pedig türk változata az oguz tokuz-oguz szónak. Ebből jön az asszír Ishkuza. Másik variáció az ishkuza-ra: Eske néppel kevert uz nép. Megvannak a sekelesek!..:-)

Athéné istennôt, e kultusz védnökét, eredetileg nem tartották szuzlánynak: a halott hérosz a fia is volt, meg a szeretôje is. A „Korónisz" melléknevet a jóstehetségu varjúról vagy hollóról, a "Hügieiá"-t pedig a neki köszönhetô gyógyulásokért kapta. Egyetemes gyógyító szere az ixiász, azaz a fagyöngy volt. Az ixiász szó közeli rokonságban van az Iszkhüsz („erô") és Ixión („erôs ôslakó") nevekkel.


ALÁNOK

Zakiev az ALAN szót az AL(B)AN névből eredezteti. Az alan nép gyakran van említve az ie. 100- isz. 800 közötti időkből származó forrásokban. Albania igen rövid ideig (461-462) független állam volt, de előtte-utána valamely erős állam vazallusaként létezett. Régebben (F.Mamedova) aluan ill. aluank néven is nevezték őket, de az azerik eluank önmegnevezést tartanak megfelelőnek. (Arab forrásokban az "Alan" az "AL-LAN".) Mellékesen SIRAK egy része az alánoknak Zakievnél. A turkológusok az alánt gyakran emlegetik AS ill. YAS néven, ami turk nyelven "ifjú ember"-t jelöl. Nogay nyelven "fiú" a jelentése. A Bolsie Tigani bulgárait is nevezték ASES néven. (A bulgároknak nagy városa volt a Derbenti- (Hon-) kapunál is!) A bulgar-tatar-baskir nép a 19.sz. során volt nevezve ISHTYAK (As+tyk v. Os-tyk) néven, a CSUVAS nép pedig SUAS, azaz "vizi as". A BALKHAR nép nevezte magát alánnak is, de az IRON-ok csak "ases, oses" néven illették őket. Említve vannak még: Karak As (Kerek As), Khakas, Kangaras, Apas, Uz, Oguz, Ishguza, Kyrgyz (Kyrik As) néven, de láttam már az ALÁN nevet visszavezetni a Yavan/Lavan/Ion névre is. (Tiszta görög!)
ISH-GUZA -> AS-GUZ = alan (hunszkíta) törzs

BESENYŐK



(Akik a finnugorász rémtörténetekben állandóan üldözték a magyarokat. A Kárpát medencénél utolérték őket, megverték, asszonyaikat, állataikat elvették... Aztán ezek a megvert és kisemmizett magyarok végigverték Európát.. Logikus!) A besenyők régebbi neve egyes írások szerint pasiani, mások szerint Kangar volt. Krisztus születése körüli időkben ezek a folyami urak (Chang-ar, Kang-ar) Szogdia környékén éltek (Balkush tótól nyugati irányban, Balkas-tól délre), de előtte a Sárga folyam könyökében. (Már, ha azonos a besenyő és a kangar! Ugyanis a Senyők/Chanyuk valóban Észak-Kínában éltek, de a Chang-ar/csangó? nép Szecsuanban)Együtt költöztek a heftalitákkal, csak nem mentek le délre Baktriába velük. Ezekben az időkben tőlük délre a balkharok éltek. A terület különben a régészet állítása szerint a sumerek kivándorlásának egyik helyszíne. (S.P. Tolstov: Ancient Chorasmia)

Fehér Mátyás Jenő: Besenyő őstörténet

A besenyők legősibb eseménytörténeti feljegyzése az ázsiai hunok és kínaiak közti szakadatlan harcok során maradt reánk. A két pásztor nép szomszédságában a Sárga-folyó kanyaróban élt hatalmas nyájait őrizve a kínaiul, jüecsi", törökül "tohár" néven ismert törzsszövetség keretében a Bés (turk:besh), azaz "Öt"-törzs. A topár inkább szelíd földművelő, rideg állattenyésztő nép volt s rábízta az államvédelmet erre a könnyűlovas népre, amelynek öt törzse felett közös választás alapján a hunoktól átvett senyő vitte a vezető szerepet. (Kínaiul: csan-yu!)

Al Biruni már részletesebb: szerinte ezek a hwarezmi jövevények régente az Amu-Darja vidékén éltek ászok-alánok név alatt a besenyőkkel együtt, de amikor a folyam medret változtatott, Kazáriába költöztek s nyelvük a hwarezmi és a besenyő keveréke. A "hwarezmi és besenyő nyelv" keveréke azonban csakis úgy jöhetett létre, hogy egyben vallási közösségben is élt a két megnevezett nép mellett az Idrisi arab utazó által említett harmadik is: a maggari, azaz a magyarok. Azt viszont Zakariás rhetor egyháztörténetéből tudjuk, hogy a "mohamedán Kwalizok a besenyők törzseivel együtt jöttek nyugatra" (pp. 90-95.). Idrisi a pontos helyet is megállapítja a Kubán folyó forrásvidékén, a Kaukázus előterében.



I. László király 1070-ben vívott kerlési csatáját Keza: besenyőknek, Thuróczy: Krul (Kurul-madár?) fia Kopulch által vezérelt kúnoknak, sz. László király életirója, a budai krónika, Heltay, Ranzan: kúnoknak, Muglein: tatároknak, Székely István: fejér kúnoknak, Katonánál sz. László életirója: besenyő latroknak, Dandul: bessusoknak tulajdonítja. Hogy a besenyők magyar nyelvűek valának, igazolja az is, hogy több iró a besenyőket, kozárokat, magyarokat a közös turk néven említi .(Gyárfás/Kazárok) . Prágai Kozma a besenyő és palócz népet ugyanazon egy scytha nemzetnek mondja, midőn így ír: scytha nemzet a plaucok és pecenaticok, (kinél) a férfi és nő között öltözetre nézve semmi különbség incsen.

Kannai:

A hunok idejéig a szkíták a Káspi-Aral-Indus térségben még mindig egy fél kontinensnyi területen éltek, tehát a hunok megjelenésével nem tűnhettek el egyik napról a másikra. (Sőt jól tudjuk, hogy az egyébként jól szervezett altáji türk népek lélekszáma nem volt túl magas; ezzel szemben a részben letelepedett szkíták sokkal nagyobb tömeget képviseltek, s a szkíták nagyszámú voltát antik írók egész sora állítja. Tehát a szkíták nem olvadhattak be csak úgy türk jellegű népekbe.) Mivel területük a Hun Birodalom részévé vált (ha nem éppen kontinuitásról van szó), a nem mongoloid szkíta etnikum a hunoknak minden bizonnyal számottevő részét képezte. A források a hunokat szkítáknak is nevezik, sőt (pl. Priszkosz rétor) analóg módon használják a hun és szkíta megjelöléseket. Innen aztán az adódik, hogy amennyire a hunokat szkítáknak nevezik, annyira a szkítákat is hunoknak. Tehát nem légből kapott ötlet, hogy az egykori szakákat, dahákat, masszagétákat hun nevezet alatt keressük az V. és a VI. században. Vö.: Kr.e. 176-ban a hsziungnu-hunok fejedelme a kínai császárhoz írott levelében néhány nép hódoltatásával kapcsolatban írja, hogy "ezáltal mindezeket hunokká tettük" (De Groot, J. J. M., Die Hunnen der vorchristlichen Zeit. Chinesische Quellen zur Geschichte Asiens I. Berlin-Leipzig 1921; ?i-ki, 110.fej.).

BESENYŐK

Hamid al-Garnati andalúz utazó a 12. század közepén igen jelentősnek becsülte a magyarországi besenyők számát. Településeik főleg az ország határai mentén széles karéjban szétszórtan helyezkedtek el. Szlovákia mai területén való jelenlétükről a garamszentbenedeki apátság alapító levelében esik szó először: ekkor (1075-ben) a szerzetek Zsitvataszárt és Zsitvabesenyőt kapták I. Gézától ajándékba. Besenyő helynevek a Kárpát medence területéről.. Kicsit soknak tünnek a betelepült törzsek számához viszonyítva..

KAUKÁZUS KÖRNYÉKÉN



A Kaukázus népei KAUKÁZUS

Casdim. Daniel IX, 1, says that when the Babylonian army besieged Jerusalem it was the army of the p. 174 [paragraph continues] Chaldee or Casdim. Taylor thought the Babylonians and the Casdim the same people. The races moved eastward from Kedem. Bryant in his Ancient Mythology, Vol. III, p. 226, fixes Kedem in the Caucasus.

To what race did be Casdim belong? Sanchoniathon said that their great ancestor was Chasa or Chasya who lived before the Hood and gave his name to the mountains that he seized upon. Some of the Greek legends centered about the Caucasus. This name Caucasus or Coh-Cas extended from India to the Mediterranean. The borders of Persia were inhabited by the Cassaei, there was a Mount Cassius on the border of Egypt and another in Syria. The titles of Cassius and Cassiopaeus are nearly synonymous with Jupiter, the god of Rome.

The mountain range name is from Gk. kaukhasis, from Scythian kroy-khasis, lit. "(the mountain) ice-shining."

The Supreme Being, called Temaukl, has always been alone, and has no wife nor children. He is a Spirit, a Kaspi, like human beings after they die.

Caspian Sea world's largest inland body of water, lying to the east of the Caucasus Mountains and to the west of the vast steppe of Central Asia. Its name derives from the ancient Kaspi peoples, who once lived in Transcaucasia to the ...

ŐSTÖRTÉNETÜNK - Bakay
(Bakay Kornél számomra legértékesebb munkája, (Őstörténetünk régészeti forrásai) a neten nem elérhető pillanatnyilag. Illetve ideiglenesen itt: Bakay: Őstörténetünk..) Gót sisak A Kaukázus nevének megfejtése volna az első feladatunk, ám egyelőre csak annyi bizonyos, hogy nevezték Kaf-dagnak, Jal-buznak és Kavkáznak. Plinius gyakran emlegeti, (8) sőt egy helyen (9) meg is magyarázza a szót: Kaukázus-hegy, azaz Kroukasis, amely azt jelenti "hófehér". Ammianus Marcellinus mindenesetre ugyancsak ismeri a Cauca-land szót, igaz Erdélyre vonatkoztatva. Pomponius Mela csak egyszer említi Caucasus alakban. (12) Az ókorban a Kaukázus vidéke több részre oszlott. Az egykori Colchis a nyugati területet foglalta magában Lazika néven (a mai Grúzia egy része), Kelet-Grúziát Ibériának vagy Kardianak hívták a Kúra folyó vidékén (a grúzok magukat kartveleknek nevezik). A mai Azerbajdzsánt Albanianak mondták, Dél-Azerbajdzsánt pedig Atropaténének (Plinius). Grúziától északra van Mangrelia és Szvanéti. A legjelentősebb ország természetesen Armenia volt. ....
Az szinte már természetes, hogy a Korai magyar történeti lexikonban sem Kaukázus címszó, sem Arménia, sem Kártlia, etc. nem található. Úgyszintén teljesen hiányzik az örmény, a grúz és a szír források mindegyike (!) "A magyarok elődeiről" c. összeállításból.
... Nyilvánvalóan nemcsak a kaukázusi történetírók fontosak, hanem a bizánciak is, kezdve Xenophonnal, aki Kr. sz. előtti IV. sz. elején keresztül utazott Arménián s élményeiről az Anabasisban számolt be. Számunkra talán a legfontosabb Prokópiósz (490-562?) és Agathiasz (536-582), akiknek művei azonban magyarul mindmáig hozzáférhetetlenek! Szerencsére magyarul is olvasható Menandrósz Protektor (VI. század) Historia c. műve. Prokopiosz különösen sokat ír a hunokról, akiknek kaukázusi királyságát ma már nem lehet kétségbe vonni! Ezt nemcsak a korabeli szír, örmény és grúz források erősítik meg, hanem a régészeti kutatások is. A szír keresztény irodalom a II. században .....
Az V. századtól azonban egyre jelentősebb szerzők művei születtek meg: Agathangelósz (400?-456),/40/ Faustus Byzantinus (vagy Phausztósz Buzand, V. század) /41/ és Elise Vardapet (Egise). /42/ E három szerzőnél őstörténetünk igen fontos kérdéseire kaphatunk választ, mivel ezekben a művekben olvashatunk a maszkotokról (masszagéták), Csór királyságról és a hunokról, akiket Egise kusánoknak nevez s ugyanígy hívja a heftalitákat is! Derbentet hon kapunak hívja (azaz hun kapu!), majd beszél a hajlandurokról, azaz az onogurokról....
Bendefy László először 1935-ben, majd később 1941-ben hosszabb tanulmányutat tehetett Rómában, ahol a Vatikáni Levéltárban számos fontos forrást fedezett fel. többek között a Julianus- féle utazás (1235/36) hiteles jegyzőkönyvét (Richardus- jelentés) is. Az újra megtalált dokumentumok között volt az a Lateráni regeszta is, amelyben az alábbiak olvashatók: "Beszámoltak a pápának az ázsiai magyarok (Uttgari asiatici), a malkaiták és az alánok szilárd vallásosságának nagy dicsőségéről. Ezek, bár istentelen, babonás tévelygések hálójába kerített népek veszik körül őket, mégis megőrizték hitük szeplőtlen tisztaságát. Tekintély dolgában kitűnik közülük Jeretan, a magyar királyi vér ivadéka. " XII.János pápa ezen bullája kelt 1329-ben...

Iráni fórumról

Egy másik magyar út..



ADYGHE (CIRCASSIAN, ADYGHE, CHERKES) ADY 71,000 first language speakers out of 130,000 in ethnic group in Turkey; 6,409 monolinguals (1965 census); 280,000 or more in all countries; estimates of up to 1,000,000 in the ethnic group in Turkey, including Kabardian. Villages in Kayseri, Tokat, Karaman Maras, and many other provinces in central and western Anatolia. Also in Israel, Syria, Jordan, Iraq, USA, Germany, Macedonia, Russia, Saudi Arabia, Greece. North Caucasian , Northwest, Circassian. 94% bilingual in Turkish. Roman script. Agriculturalists. Sunni Muslim. NT 1992. Bible portions 1977.
Sindi Egy nép, ahol a szanszkrit folyó a név. (Sapta Sindhu=Hét folyó) A Kis-Juezhi népet is Sindi-nek nevezték, amelyik Tibetben maradt.

ALBANIA

Üc Tepe a Kura és az Arax között elterülő steppe középpontjában fekszik. A Mugan-, illetve Mil-steppe rendkívül kedvező természeti feltételei Strabon kora óta ismertek. E vidék a görög és latin források Albaniájának volt része, melyet az örmény szövegek Aluank‘ néven emlegetnek. Az albán népet grúzul raninak hívták, az ország neve perzsául és szírül Ran volt, innen ered a vidék arab elnevezése (Arran), melyet egészen a 15. századig, az Azerbajdzsánba való beolvasztásáig használtak.[251] Fekvését a 7. század eleji Örmény Geográfia (Asxarhac‘oyc) Grúziától keletre, Sarmatiához és a Kaukázushoz közel, a Cyrus (Kura) folyónál határozta meg.[252] Az ország sorsát nagyban befolyásolta a földrajzi helyzete; az a körülmény, hogy minden oldalról védtelen volt. Az önálló albán királyság 461/462-ig állt fönn, a későbbi uralkodói a perzsák vazallusai voltak, több-kevesebb autonómiával. Albánia peremterületei gyakran álltak idegen uralom alatt, így északon, a Kaukázus lábánál steppei népek átmeneti fennhatósága alatt, nyugaton a grúzok és az örmények, délen pedig a perzsák irányítása alatt. Az ország területe voltaképpen már az 5. század középső harmadától kezdve a perzsa birodalom hatalmi övezetébe tartozott. Strabon szerint 26 nyelvet beszéltek Albániában (XI.4.4 és 6); népességének ez a tarka összetétele és az állandó fenyegetettség járulhattak hozzá ahhoz, hogy az albánok nem tudtak politikai és kulturális önállóságot, valamint etnikai homogenitást elérni, miként a geopolitikailag szerencsésebb szomszédaik, az örmények és a grúzok. A kora középkorban az Albánia-ellenes támadásokat az alánok kezdték, majd a rómaiak, illetve bizánciak folytatták; az örmények és grúzok is többször próbálták meghódítani az országot, ami sikerült is előbb a perzsáknak, majd az araboknak. Időnként voltak sokat ígérő fellángolások: az egyik albán király a behatoló rómaiakkal szemben állítólag 60 ezer főből álló, íjjal fölfegyverzett sereget tudott kiállítani (Strabon XI.4.5).[253] Az 5. századtól kezdve az albánoknak már önálló ábécéjük volt.

Az ÜcTepe (Három Halom) elnevezésű határrész (Azerbajdzsánban) 3. sz. kurgánjában feltárt gazdag temetkezés joggal vonta magára történeti vonatkozásaival a régészeti kutatás figyelmét. Azokkal a feltevésekkel szemben, amelyek a temetkezést a kazárok Kr. u. 630-ban a bizánci–perzsa háborúban játszott szerepével hozták kapcsolatba, s egy kazár harcos sírjának tekintették vagy szabir, esetleg avar előkelő temetkezését látták benne, vagy éppen ellenkezőleg, az eltemetettet perzsa tisztségviselőnek tartották, Bálint Csanád a számításba vehető transzkaukáziai és kelet-európai leletek alapos elemzésével kimutatta, hogy ennek az elméletnek egyetlen eleme sem helytálló. Meggyőző érvelése szerint a temetkezést a 6. századból származónak kell tartanunk, s az eltemetett sem perzsa, sem kazár, sem szabir vagy avar nem lehetett, hanem valószínűleg a vidék egyik helyi előkelőjét láthatjuk benne, akinek etnikai hovatartozását a terület etnikai viszonyainak tarkasága miatt nem áll módunkban meghatározni.... A bírói hivatalt a Szaszanidák alatt a zoroasztriánus papság, a mágusok töltötték be....

In pre-Islamic times, Arran formed the heart of the Iranian province of Caucasian Albania link: http://www.iranchamber.com/geography/articles/arran.php link: http://az.wikipedia.org/wiki/Arran Albán fórumról: A két Albánia.
Just a few, of the many identical place-names between Albania and Caucasus:
Albo-Arnauti -Caucasus- Arnauti (Turks and Balkan peoples call Albanians by this name; likely from arch. Turk: Arran)

Albo- Baboti - Caucasus-Baboti
Albo- Baka -Caucasus-Bako
Albo- Ballagati - Caucasus-Balagati
Albo- Ballaj,Balli - Caucasus- Bali
Albo- Bashkimi - Caucasus-Bashkoi
Albo- Bathore- Caucasus- Batharia

Albo- Luginasi - Caucasus-Lugini
Albo- Rusani - Caucasus- Rusian
Albo- Sheshaj, Sheshi - Caucasus-Sheshleti
Albo- Skalla - Caucasus-Skaleri
Albo- Shiptari, Shkhepa - Caucasus-Shkepi
Albo- Shkoder - Caucasus-Shkeder, Shkoda

Albo- Bushati - Caucasus-Bushati
Albo- Geg - Caucasus-Gegi, Gegeni, Geguti
Albo- Demir Kapia - Caucasus-Demir Kapia
Albo- Kish - Caucasus-Kish
Albo- Kurata,(villages)-Caucasus-Kura (river)
Albo- Shekulli - Caucasus-Shekouli

The Chechen language is similar to Albanian.
The most ancient loanwords from Latin in Albanian have the phonetic form of eastern Balkan Latin, i.e. of proto-Rumanian, and not of western Balkan Latin, i.e. of old Dalmatian Latin. Albanian, therefore, did not take its borrowings from Vulgar Latin as spoken in Illyria.

ALBÁNOK

Figyelmet érdemlő, hogy az ARRAN név a Kaukázustól Skóciáig jutott. A nyom követhető a térképen: (Folyó Itáliában, folyó a franciáknál, sziget az íreknél és sziget a skótoknál.)
Eredet

"Not disputing that present day Albanians are descendants both of the Illyrian tribe, the Albani, from the region Arbanon (the Byzantine name, Raban in Serbian and Arbanum in Latin) but also of the neighbouring and close-by Thracians, Dacomoesians, Moesians, Dardani and the Romanised Illyrians, the Vlachs and finally the Slavs"
"Let us recall that it was only in the fourteenth century that the name Shchipetar as the Albanians call themselves today first appeared among them and this was originally a family name in the city of Berat in the north of the country. The first mention of the Albanian nation was in 1595 when Marco Gini spoke about "la mia natione Albanese".

..még Albán történelem

Csecsen - albán szavak:
Chechen=nana, Albanian=nene, English=mother, magyar=anya
Chechen=ghaala, Albanian=kala, English=castle, magyar=kastély
Chechen=duq, Albanian=aq, English=so many, magyar=dugig, sok
Chechen=buha, Albanian=buf, English=owl, magyar=bagoly
"Some search will show that the IE has a neat decimal counting system, while the Albanian and French languages show traces of a pre-IE, Old European counting system with base twenty, e.g. in French, 76 is soixante-seize, “60 + 16” (but in Belgian French, septante-six, “70 + 6”, the normal Romance form), or 80 is quatre-vingts, “4 X 20”." (Magyarán: Az albán, francia nyelv /a majához hasonlóan/ mutat jeleket egy korábbi, 20-as számrendszer használatára.)
"The old home of the Albanians must have been near to that of the proto-Rumanians. The oldest Latin elements in Albanian come from proto-Rumanian, i.e. eastern Balkan Latin, and not from Dalmatian, western Balkan Latin that was spoken in Illyria. Cf. the phonetic development of the following words:
Vulgar Latin caballum 'horse' Rum. cal, Alb. kal
Vulgar Latin cubitum 'elbow' Rum. cot. Alb. kut
Vulgar Latin lucta 'struggle, fight' Rum. lupt, Arum. luft, Alb. luft?"

"The Illyrian toponyms known from antiquity, e.g. Shk?der from the ancient Scodra (Livius), Tomor from Tomarus (Strabo, Pliny, etc.), have not been directly inherited in Albanian" [Tomory büszke vezér, honnét érkeztél?]

ALBÁNOK

Már több, mint ezer évvel ezelőtt templomot építettek! Ezt a sámánok miképp türhették?! ..s nem nemezből, hanem kőből építettek... Az azeri oldal szerint az albánok: szép, magas, világos hajú, szürke szemü emberek voltak.

Early and middleaged architecture of Caucasian Albania presented by some churches of “free cross” type. By its common character of composition, at the same time they differ by features of planning and spatial determination. The most evident examples of this type - church in Kabizdar settlement (Zakatal region of Azerbaijan), in Orta Zeizit settlement (Sheki region of Azerbaijan) and church on the mountain between villages Alput and Dash Salakhali of Kazakh region of Azerbaijan.

Fejék a Kaukázus vidékéről NŐK HATALOMBAN

Early 500s-520sKhanum Regnant Bogharik of Sabir (Russia) .She was head of the Hunnic normanic tribe that briefly established a powerful state north of the Caucasus. They may have been attested to as early as 124 BCE, in which case they are ultimately Sarmatian or Scythian in origin. They were allied with Sassanid Persia until c.550, when they were enticed to join a Byzantine-led coalition.

Múzeum az oroszoknál

TAMAR KIRÁLYNŐ

Grúzia királynője (1184-1213). Valószínűleg magyar származású lehetett, mert csak eleinknél volt jobbjára divat az a nagyzási mánia, hogy a "Királyok királyának" nevezték magukat. (Lásd Sah-in-sah, négus, Kish királya). Ennek ellentmondó, hogy egyik télen átkelt a befagyott Araxes folyón, s legyőzte a turkokat. Ennek a szöszi királynőnek korában keletkezett a Párducbőrös lovag c. eposz. Megfigyelhető a királynő koronáján a szép ékszerberekás, ami a magyar koronára emlékeztet.

Észak-Kaukázus

There are huge numbers of ancient settlement sites, barrows (kurgans), and burial grounds in the valleys of the Egorlyk, Kuma, Tomuzlovka, and Tashla rivers and their tributaries; the areas of Kislovodsk Basin and Caucasian Mineral Waters are also considered special archeological sites. The Golden Horde city of Madjar, the capital of the North Caucasus in those days, was located on the site of Budennovsk.

Early cultures also flourished in the areas of Stavropol and Mikhailovsk, where the largest accumulations of ancient monuments are found. There are huge numbers of ancient settlement sites, barrows (kurgans), and burial grounds in the valleys of the Egorlyk, Kuma, Tomuzlovka, and Tashla rivers and their tributaries; the areas of Kislovodsk Basin and Caucasian Mineral Waters are also considered special archeological sites. The Golden Horde city of Madjar, the capital of the North Caucasus in those days, was located on the site of Budennovsk. Life flourished here in the 14th and 15th centuries, where trade routes between Europe and Asia intersected. The ancient culture of Madjar is a link between present and past. The city was sacked by Timur (Tamerlane) in 1395, but it survived and the remains of city buildings were preserved up to the 18th century.

Sarkel erődjéről Bakay Kornél / Őstörténetünk régészeti forrásai / így ír:
"azon kevés helyek egyike, amelyet a régészet megtalált, csaknem teljesen feltárt, majd örökre elvesztett. Mégpedig azért, mert egy nagy duzzasztót építettek ide (Cimljánszkaja sztanyica), s a hatalmas víztükör beborította a vidéket. (36) M. I. Artamonov lényegében 1949 és 1951 közötti három év alatt tár-la fel a 10 500 négyzetméternyi felületet a Don folyó bal partján. Volt egy erődítmény a Don folyó jobb partján is. (Cimljanszkoje gorogyiscse (37), ezt azonban 810-815 táján válatlan támadás érte és az erődítményt elpusztították. "... 'A jobbparti háromszög alakú kővár fehér mészkőből épült (135x130x110 m) (39), s ezt így jogosan hívhatták Fehérvárnak, (40) ám ebből még nem következik, hogy a bizánci császár jól értelmezte a Sarkel szót. Sőt, nagyon is lehetséges, hogy ennek a jobbparti Fehérvárnak a nevét vitték át a később megépült Sarkel-re. (41) Sarkel nevét ugyanis kiválóan magyarázhatjuk magyarul, mégpedig azért, mert a sari törökül éppen sárgát jelent, nem fehéret, a kel pedig falu, város, hely jelentésű, így javasolható névalak a Szárhely. (42) A téglavárban számos ktár, istálló, kaszárnya volt, minden bizonnyal a legtöbb épület emeletesre készült, mivel, tűzhelyeket, kemencéket, kályhákat nem találtak. Nagyon fontos számunkra, hogy a 375 cm széles várfalakat alapozás nélkül építették meg, pontosan úgy, ahogyan például a somogyvári és a dobokai ispáni vár falai is készültek. (43) Toronyvár is volt a várban, amint például a kőszegi felsővár legkorábbi részében is. (44) Külön érdekesség, hogy az épületmaradványok között találtak bizánci korinthoszi és jón stílusú oszlopfődarabokat is, amelyek - nyilván - egy templom tartozékai lehettek. Ugyanakkor magában a téglavár építési technikájában nincs semmi bizánci vonás, a bizánci építészetre jellemző jegyek hiányoznak. A téglákba karcolt tamgák és rovásjelek, valamint a sok figurális ábrázolás ( elsősorban lovak (45), valamint a feltárt temetők sírjai és a megtalált mellékletek (46) alapján, erősen valószínűsíthető, hogy az építők valamiféle lovas népből kerültek ki. A rovásfeliratokat a türk nyelvből igyekeztek megfejteni, a megfejtések nem véglegesek, de az biztos, hogy nem alánokról van szó. "Valószínűleg ez esetben nem magukkal a kazárokkal van dolgunk, hanem a kazárok szolgálatába szegődött türk-nomádok zsoldos csapataival. ".

Madárház - map A Kaukázus geográfiájából

"The capital of Mtskheta has served the kingdom of Kartli for more than 800 years (from the end of the 4th century BC to the end of the 5th century AD). "
The historians suppose the name "Mtskheta" was formed from the word "Meskheti" by means of vowel shift: "Meskheti - Meskheta - Mskheta - Mtskheta".
The Military Road goes along the Mtkvari Canyon. The Kartli Mountains seem to have clouds on their summits. Far away the summits of Kherki (present Saguramo)
To the right on the left bank of the river Mtkvari, there is located the ancient capital of Georgia - Mtskheta.
One of the more important of the distinctive regions of Armenia is the Ararat Plain and its surrounding foothills and mountains. The other regions are the Shirak Steppe, the elevated northwestern plateau zone that is Armenia's granary; Gugark, high plateaus, ranges, and deep valleys of the northeast, covered with forests, farmlands, and alpine pastures; the Sevan Basin, the hollow containing Lake Sevan, on the shores of which are farmlands, villages, and towns; Vayk, essentially the basin of the Arpa River; and Zangezur (Siuniq) in the extreme southeast.
Mint láthatják, a magyar történelem nagy nevei fennmaradtak a Kaukázustól délre földrajzi nevekben: István király - Vayk város; Árpád vezér - Arpa river; Géza fejedelem - Zangezur helynév. Mondjuk, ez még a finnugorászatba is belefér, hiszen a "szavárd magyarok" Albania környékén éltek szerintük is. Csak ez a Mtskheta okoz gondot, mert ugye magyarok a Kaukázusban Kr.e 4. században finnugorász képtelenség.
Most of the rivers fall into the drainage area of the Aras (itself a tributary of the Kura River of the Caspian Basin), which, for 300 miles (480 kilometers), forms a natural boundary between Armenia and Anatolia and Iran.

Zazaki (Dimli) nyelv

A nyelvet beszélõk száma (az összes országban) 1,000,000
Alternatív nyelvmegnevezések Dimili, Southern Zaza, Zââ, Zazaki
Nyelvjárások: Dumbuli, Hazzu, Kori, Motki, Shabak, Sivereki
Alternatív nyelvjárásmegnevezések Hazo, Moti
A nyelvet itt beszélik Germany, Turkey
Indoiráni nyelv
A zazaki nyelvet Kelet-Anatoliában, a Tigris és az Eufrátesz között beszélik. Rokon a kurd, perzsa és balochi nyelvekkel. 3-6 millióra becsülik nyelvük beszélőit, s eredetüket a Kaspi környéki Gilän tartományra vezetik vissza. Szoros nyelvi kapcsolódásuk van az arra élő: Sangsarī, Māzandarānī, Tātī (Herzendī), Semnānī, Tāleshī nyelvekhez (Caspian dialektus).

kék = kewe (blue)
teve = deve (camel) (hasonló a kurd és a tat)
kutya = kutik (kurd: kücsik) (dog)
sas = heli (kurd: elo) (eagle)
béka = beq (frog)
méz = mêsa (honey)
király = qıral (king)
kés = kardi (knife) (oszét: kard)
pénz = pere (pasht.: pese) (money)
majom = meymun (monkey)
név = name (kurd: nav, tat: num) (name)
só = sole (salt)
kígyó = mar (snake)
kő = kemere (kurd: kevir) (stone)
szárny = baszk (wing)
farkas = verg (wolf)

Érdekességnek: Magyarország neve más népek nyelvén.

***

Magyar


Magyar nevű várost (a mai Ulu Majelâr és Kicskine Majelâr) Szasszanidák dinasztiájából való Anusirván persa király a VI. sz. derekán(528 körül) építette. Máig is megvan e két helység: Nagy-M.mintegy 1000 lak., a Kuma folyó balpartján magas fensíkon,hatalmas kunhalmok (kurgánok) által körülvéve, s tovább ÉK-felé mintegy 25 km. távolságban Kis-M., ugyancsak a Kuma balpartján, a népvándorlásra emlékeztető rengeteg sok kurgánnal a határban.A kettő között a mai Poksinoi falu régen Közép-M. nevet viselt.Mindhárom a Terek kormányzóságban, nem messze a Kaspi-tengertől, Asztrakántól. Nagy-M.-t 1839 óra, midőn az oda telepedett örmények régi hazájukról Kara-Baglinak nevezik, az oroszok most Szventa Kreszta (Szent keresztnek) hívják: de régi Madsar neve még most is él a köztudatban és a hivatalos névtárban is szerepel: külvárosát (ahol a régi M. város állott) Régi Magyarnak nevezik. A régi Kis-M.-t (melyet a tatárok Kicskine M.-nak neveznek) az oroszok most Burgon-Magyarnak hívják, mert földesura Skarzinski burgundi szőllőt ültetett határán, amely ott ma is szépen díszlik. Lakosai ennek most oroszok, a nogaji tatárokat kiszorították. 1319. még kolostoruk volt itt a ferencrendieknek. Itt temették el a megölt Tver herceget. Ibn Batjeltah korában még virágzott e város, de 1400 táján már romba dőlt és csak 1728. építették újra. 1808.Klaproth, 1829. hazánkfia, Besze János és legújabban 1895. a Zichy-expedíció tagjai e városoknak már romjaiból is csaknagyon keveset találtak. A föld alól kikerülő kékre festettzománcos téglák emlékeztetnek a régi M. város keleti műízlésben épült emlékeire. A régi város romjain emelkedett, a tatárok által máig is u. n. Ulu-M.-ban Besze 40 örmény, 30 német és 4 kalmuk családot talált, a Zichy-expedíció gazdag örmény és orosz telepet talált ott, akik földmíveléssel és szőllőtermeléssel foglalkoznak. Kis- és Nagy-M.-t kétségkívül a persák építették, de nevét minden valószínűség szerint a magyaroktól vette, aminthogy a magyar név a Kaukázus vidékén többször előfordul s Anusírván is kétségkívül róluk, mint ott lakókról nevezte el e két várost. Néhány mérföldnyire tovább a Volga felé egy sós tavat is M.-sónak hívnak. Ez is azt mutatja, hogy ezeken a Kuma vidéki pusztákon a népvándorlás idejében magyarok laktak. V.ö. Kuun, Relationes (II. 71-72.) és Szádeczky L. levele Nagy-M.-ból az Ellenzék 1895 jun. 4.tárcájában.

Götz

Götz idéz Barthától:

"Az egyik kis település az egykori szeverján törzs területén, a Novotroickoje falu közelében, Kievtől keletre, a ... Pszjol folyó partján feküdt, a Lebegyin nevű falu és tó közelében. A település a VIII-IX. század fordulója körül keletkezett, s az e korban sűrűn lakott vidék többi településéhez hasonlóan a IX-X. sz. fordulóján elpusztult, és nem is épült többé újjá." Majd elmondja, hogy a telepnek kovácsműhelye volt, sőt több vaskohó is előkerült. Jelentős volt a nemesfémipar is, két ötvösműhelyt találtak. Az ezüstékszerek valószínűleg dirhemekből készültek; az ékszerek súlya ugyanis csaknem pontos szorzata a dirhemek súlyának. Azt is megtudjuk, hogy a település lakói fejlett földművelést űztek: nemcsak csúszótalpas ekék, hanem kapák, kaszák, sarlók is előkerültek. "Ezek az ekék lehetővé tették a települést környező kötött talajú steppei földek művelésbe fogását" - írja. Lágy és kemény búzát, rozsot, árpát és kölest termeltek. A kapák a kerti gazdálkodás meglétét bizonyítják. Az igás állatok között első helyen állt a szarvasmarha és a ló, de jelentős volt a juh as a sertéstenyésztés is. Majd megjegyzi: "A település lakosai kapcsolatban voltak a szaltovo-majácki kultúra, azaz a Kazár Kaganatus népeivel, erről a szaltovó-majácki típusú leletek beszélnek. Skandináviai készítményekkel viszont nem találkozunk." Végül így ír: "A déli övezet szláv településeinek pusztulásával egyidőben a Kazár Kaganátus területén a Don és a Donyec folyók partjai mentén fekvő települések is tragikus hirtelenséggel elnéptelenedtek."


Ékszer a Kaukázus vidékéről Jeretyán

"Ezektől a magyarokról tudtak, azaz inkább sejtettek valami keveset a nyugati krónikások is és a földjét nevezték Hungaria Vetus-nak, H. Maior-nak, ill. H. Antiquanak. Tehát míg földjük fele jobbadán a Kuma folyó mentére szorítkozott, déli fele már az alánok és malkaiták földjével volt határos. ...Thaddeus ferences szerzetes személyében. János pápa Tamás püspökkel küldte el nevezetes bulláját Jeretány fejedelemhez. Szövegét elsőnek Raynoldus ismertette. Két részből áll Az alsó rész (A) tulajdonképpen nem is a bullához tartozik, csupán rövid összefoglalása az előzményeknek. (A) Beszámoltak (t.i. a pápának) az ázsiai magyarok a malkaiták és az alánok szilárd vallásosságának nagy dicsőségéről. Ezek - bár istentelen, babonás népek veszik körül őket - mégis megőrizték hitük szeplőtelen tisztaságát. Tekintély dolgában kitűnik közöttük Jeretány, a magyar királyi vér ivadéka. Minthogy ő kitartóan katolikus elöljárót kért az Apostoli Széktől, a pápa leküldötte a semiscanti püspököt hozzájuk, hogy erősítse bennük a hitet, mellékelt levelében pedig a vallásos férfiakat kegyes figyelmeztetésének megfogadására intette."

Fehér M. Jenő: Waldharius

Az avar kutatás az európai történelemtudomány mostohagyermeke volt századokon át és minden ilyen irányú törekvésre rányomta bélyegét, az orosz őskrónika mindenütt idézett, de a mai eredmények alapján naivnak és korabeli szláv hatalmi törekvésnek történelmet hamisító kísérletnek tekintett mondása: „. . . És az Isten elveszíté őket és elhaltak mind és nem maradt egyetlen oborin sem és máig él az oroszoknál a közmondás: elvesztek, mint az oborinok, akiknek sem nemzetségük, sem ivadékuk nincs.” Ugyanilyen alapvető tévedésnek minősíti a mai tudomány a Nagy Károly-féle 796. évi „avarokat megsemmisítő” hadjáratát...
Ami azonban már magukkal az avarokkal hozható kapcsolatba, az megerősíti a hunokról szóló adatokat is.  Erre vonatkozólag elég megjegyeznünk, hogy fővárosát a kelták egészen meglepő módon Avaricumnak hívták. Későbbi neve Burges (Bourges), amely a magyar mesék „burkus királyát” idézi és ma francia területen fekszik a Yeure (Györ) és Auron (Orony) folyócskák egybeömlésénél. Ezek az adatok jelen tanulmányunkban csak mint a német lexikális adatok egymás utánjaként szerepelnek...
..a Kopasz Károly és felesége jelenlétében 858-ban Carisiaciban tartott zsinat résztvevői közt szerepel az „insertus vir Hungarius Comes” is...
Padányi

"A nyelv cserélhető. Az őstörök faj, amelynek koraközépkori létszáma a maga hun, kők-türk, szabir, avar, kun, úz, besenyő, onogur, kazár, bolgár, egészében többszörösét jelentette a "germán" fajnak, nem semmisült meg, nem "halt ki", hanem a nyelvét cserélte át. Ha valamiképpen ki lehetne mutatni, hogy azoknak a népeknek, amelyeket ma "ukránnak", "kozáknak", "orosznak", "lengyelnek", "románnak", "bulgárnak", "szerbnek", "horvátnak", "osztráknak", "morvának", "szlováknak", "bajornak" neveznek, mekkora százaléka hun, avar, kun, besenyő, szabir, vagy onogur, nagyon meglepődnék a világ, s ezeknek a népeknek együttes száma ma több, mint 300 millió. [Ma már kimutatják. cca harmaduk avar eredetű.]Hogy egy nép, bármelyik legyen is az, egy több, mint félezer éves ott-tartózkodás után milyen nyelvvel az ajkán hagy el egy területet, fajára és eredetére nézve nem irányadó, és ebből az apodiktikus megállapításokat tenni nem lehet. A nyelvtudomány megállapíthatja, hogy honnan származik és hová tartozik a nyelv, de azt nem, hogy honnan származik a nép amely azt beszéli. A poroszok: szlávok. A bajorok: bójok és avarok. A franciák : germánok. A bulgárok : törökök. A kozákok szintén. És őstörténeteiket nem jelenlegi nyelvük határozza meg. "
"Kárpát-medence legkülönbözőbb pontjain Máramarostól és Gyergyótól Kőszegig tizenegy Eger és tizenhárom Győr, mint mérföldkövei annak a hatezer éves útnak, amelyen a szumir nyelv, a szumir kultúra és a szumir utódok menetelnek Mezopotámiából a Kárpátmedencéig. "

Bulgarok:"Other peoples, adopting this myth, transformed one of names of Audan, Gurogly, into " (Azerbaijanians), Gyorogly (Turkmens), Gurugli (Tadjiks), Herakles - Hercules (Greeks), etc." "Kul Gali marks also, that the part of Bulgars, left of Idel on the east, carried out{spent} Maine Tejre already in district of the Western Khin which named also Idel. But there the name "Idel", it{he} wrote, has got value Jeti-Su - a place where seven rivers wash six mountains - that is Altai (from "alty" - "six"), Altai has been elected for prayers the Tangre because his{its} six mountains reminded of a six-final sign on humility to the God."

"A regél, rege, regős ősi szavainkkal kapcsolatban szumirban a ri, rig (elmond) alapszavakat találtam, amely az elmondáson, recitáláson (v. ö. rigmus) kívül még a következőket is jelenti: régi, rejt, ragad (elragad vmit vkitől), rág, darál, őröl, repül, réved(ezik), reves (korhadt) , tehát hat különböző fogalmat, amelyek a magyarban mind "re"-vel fejeződnek ki. Még cáfolhatatlanabbá teszi a közös szumir eredetet az, hogy a "rejt" másik ősi szava "rekkent" (rig), azonkívül a "repül" szóval a ráró, rigó, réce (mind madár) fonetikai rokonságban is van" éppúgy, mint a révül, réül (transzszerű állapot, amikor a "túlsó parton" vagyunk) szóval is azonos tőről fakad a rév, rém, részeg tartalmilag és fonetikai eredetében egyaránt." [Megjegyzendő, hogy állítólag az íreknél a király az 'ri', a gótoknál pedig 'rig'.]

Baráth

"

A szarmaták másik nagy történelmi teljesítménye a germán és angolszász világ kialakításában játszott szerepük. A germánok Gothi (Gót) nevű ága, mint ismeretes, a szarmaták finnugorokkal való keveredéséből állt elő s szerepük 200-tól 350-ig tartott." Talán maga a Germán-név a szarmaták Sarmeni nevéből ered, az S-hang G-vé lágyulása folyt; A szarmata néphullám az angolszász és frank területen is végighaladt. az A.D. I. évezred első felében. Ezen a területen az Aláni ág mellett, úgy látszik, izraeliek és zsidók nagyobb tömegű jelenlétével is számolnunk kell, mint ezt a megelőzőkben már említettük. Ezt az etnogenezist ismerve érthető, hogy a szláv, germán és angolszász népek ingadoznak, vajon fajilag árják-e vagy sem. Igen is, nem is; igen, amennyiben népükben az őslakos úr népek véradalékát hangsúlyozzák, mint tették a századfordulón; nem, ha a szarmata (szemita) hozadékot tartják fontosabbnak. Valójában azonban már sem ide, sem oda nem tartoznak, mert a keveredés lejátszódásával új faji képletre és új népi személyiségre tett szert."

Badiny Jós

Ha végigtekintünk ennek a hatalmas MAH-GAR népnek a hozzánk vezető és eddig nagyjából ismert 7000 éves történetén - akkor valóban hinnünk kell az isteni kiválasztottságunkban, mert nincsen ezen a világon nagyobb csoda, mint az, hogy a mai magyar nyelvben és népben megtalálható ennek az ősi népnek minden jellege és tulajdonsága. Az Isten azért teremtette az embert a saját képére, hogy éljen az Isteni Tudás szikrája benne. Tehát érthető, hogy kiválasztott egy népet, mely ezt a tudást megtartotta és továbbvitte az évezredeken át. Nincs a világon még másik nép, amely magát a TUDÁS NÉPÉNEK nevezi, csak a MAHGAR. Ez az egyetlen magyarázata annak, hogy a magyar szakemberek minden más származásúak felett állanak. Itt a titka annak, hogy ez a csekélyszámú nép több tudóst, feltalálót, eredményt tud felmutatni, mint más - és húszszor több lélekszámú ország. Ezek a kiválóságok padig rendszerint a magyar föld népének fiaiból kerültek ki, tehát azokból, akiket nem rontott meg vérségileg a nyugati "arisztokrácia kékvérű degenerációja".

Badiny Jós

'"Magyarország területén az avar korban feltűnik... egy csoport. Ennek leletei a Kaukázus északi részére mutatnak, temetési szokásai még hun, de főként a honfoglaló magyarság temetkezésmódjának pontos megfelelői Ez a régészeti csoport minden bizonnyal az avarok által a kaukázusi őshazából magukkal hozott magyar néptörzs emléke..." (Op. cit. 91. old.) ' Talán elsőnek azokat az elnevezéseket kell megvizsgálni, melyeket török szavaknak hirdetnek. Ilyen az onogur. Tudósunk is mondja, ennek Jelentése: "tíz nyíl". Az én török szótáram szerint ON valóban : 10. OGUR szava a török nyelvnek NINCS. "NYÍL" : "OK". Ha összetesszük - "ON-OK" : valóban "10 nyíl" lenne, de mit csináljunk a fennmaradt "UR" szóval, ami nem létezik a török nyelvben." [De ON-Ó-GUR már turk-sumer nyelven értelmes: 10 régi kör. P.I.]
'Dr. László Gyula, az előbbiekben közölt idézet szerint, a szkítákkal vereti le a kimmereket és keleti lovasnépnek nevezi őket. Ugyanakkor hivatkozik Herodotoszra is. Nem vette volna észre azt, hogy Herodotosz szkítáknak mondja a kimmereket. így: "a szkíták átkeltek az Araxes folyón és letelepedtek Kimmeriában". Ezek csak az URARTU-i szkíták lehetnek, a zivijeiek, mert felettük az első folyó az Araxes. Ezeket a káld szkítákat nevezi Sancherib (Kr. e. 705-681) asszír király AS-KUZA vagy IS-KU-ZA néven krónikájában, és IS-PA-KA-I nevű királyukat is megemlíti. (A bibliában ASKENAZ a nevük, és a perzsák szerint ez a SAK-A nép. AS-KU-ZA sumír nyelven: "egyetlen-hatalmas-szabad" értelmet ad.) Ha a térképre nézünk, láthatjuk, hogy igaza van Aischylosnak (Kr, e. 525-456). aki ezeket már "pontusi szkítáknak" nevezi (PONTUS - a Fekete-tenger), de azt is hozzáteszi, hogy: "az acél készítését ezek a szkíták találták fel". '

KAZÁROK



"Az igazi kazárok nyelve elkülönül úgy a türkökétől, mint a perzsákétól." ,A kazár az emberiség egy fajtájának neve." (Ibn Hauqal X. századi arab író)

A 700 körül író Ravennai Geográfus a kazárokat az ugyanott mintegy száz évvel korábban lokalizált akacirokkal azonosítja, s közlésében ismét feltűnik az előbb már szereplő kazir név: "Item ponitur in locis plantiis longe lateque nimis spatiosissima [patria] que dicitur Chazaria, quos Chazaros super scriptus Iordanis Agaziros vocat, per quam Chazirorum patria plurima transeunt flumina inter cetera fluvius maximus qui dicitur Cuphis" ([26], Szójegyzék, 82) Chorenei Mózes örmény író az V. században már kazár néven említ egy népet a Kaukázus vidékén: "Északi Szármáciában számos nép lakik, úgymint kazárok, hunok, bulchok, basilok, abházok, kud- vagy guda-makarok és masszagéták." (Moses Chorenensis Geographia) Ugyanő másutt: "(Valarsesnek, 194-214) ... országlása idején az északiak, azaz a kazárok és basilok egyesült csapatai SzurhabVenaszep nevű királyuk vezérlete alatt a tzur-kapun betörtek ..." (Historia Armeniae). Eszerint már Kr. u. 214. előtt kazárok éltek a Kaukázustól északra! Mesrob örmény történetíró 400 körül szintén kazárokat emleget a Kaukázustól északra: "Sapores ... segítségül hívta Észak különböző népeit, úgymint lipanokat, chusokat, kaspiakat, buchurokat, kazárokat és masszagétákat." (Szent Nerses élete [20])

KAZÁROK

THE KHAZARIAN QUESTION: The Khazars were a Turkic people, that originated in Central Asia and wrote in a runic script common to Mongolia. Assistant Professor Dr. Muallâ Uydu Yűcel (Istanbul University) notes the Ashina was one of the clans of the Göktürks. (“The Khazar Empire”, volume 1, The Turks, Yení Türkiye, 2002). By the 5th century they had migrated to the steppes of what is today southern Russia and eastern Ukraine. The royalty of the Khazar kingdom claimed descent from the Ashina Turkic dynasty. Early Turk tribes were quite diverse, although it is believed that reddish hair was predominate among them prior to the Mongol conquests.

Linkek:

Magyarságkutatók

Régi történelemszemlélet


Pesti István 2007 junius

Nyitóoldal