Longobárdok

Kora középkor képek

Agilulf király sisakján valaki egy gót sisakot nyújt át, amelynek tetején kereszt van. Külsőségében hasonlít a mai magyar koronára, csak ez gót-lombard. A relifen szárnyas sisakok is láthatók.

A 30-as évek

9) Paulus Diac. IV, 39. »Agilulfus rex obsedit civitatem Cremonensem, cum Sclavis, quos ei Cacanus rex Avarorum in solatium miserat.«
Mint azt Paulus néven írta valaki: A langobárd Agilulf király szláv csapatokkal veszi be Cremonát.

10) U. a. IV, 21. »Azon időben Agilulf király mesterembereket külde az avarok khagánjának hajók építésére, a mellyekkel valamelly szigetet vívott ki Thraciában.«
11) U. a. IV, 25. »Akkor Agilulf király követei visszatérének a khagántul, azon izenettel, hogy meg van kötve az örök béke (pacem perpetuam factam). Eljőve velök a khagán követje is, s a frankok királyaihoz mene, hogy ezek is úgy tartsanak békét a longobardokkal mint az avarokkal. Akközben pedig a longobárdok az avarokkal és szlávokkal Istriába csapnak be, s tűzzel vassal pusztítanak mindent «

Egy kiállítás képei
Így írtok ti.. - angolul

Egy hosszú írás - angolul

Magyar

A longobárdok tehát a Galliákon keresztülszáguldozva minden falut és várost lerontanak, tűzzel-vassal mindent elpusztítanak. Amatus patríciust, aki Guntran frank király utasítására tekintélyes sereggel szembeszáll velük, megsemmisítik. A burgundok óriási tömege esik el, hatalmas zsákmányt szednek. Meggazdagodva vonulnak vissza Itáliába; nemsokára megint megrohanják Itáliát, de nem jönnek vissza némi kárvallás nélkül. A szászok, akik a longobárdokkal együtt jöttek Itáliába, azok példáján felbuzdulva rárontanak a Galliákra.
Ezek azok a burgundok, akiket Atilla nagykirály elfelejtett lemészárolni. Most a longobárdok bevégzik Atilla szörnyű tettét.
Ebben az időben fosztották ki a longobárdok kíméletlenül az isteni Benedek montecassinói kolostorát. Zotto beneventói herceg halála után Agilulf király parancsára fia, Arich következett, fennmaradtak az égbeli Gergely hozzá intézett levelei. (115) Ugyanezen napokban Gallicinus patrícius lovasai elfogták és Ravennába kísérték Agilulf lányát a pármai Godescalckal együtt.
Montecassino megmaradt részét a mór-normann kalandozók semmisítik meg később.

A longobárdok országa

A nemzeti monda szerint hosszú szakálukról (longibarbae) kapták a longobard nevet; ma azonban már bizonyosan tudjuk, hogy a longobárd név e népre a Loingo (Leine-i gau) és a Bard nevek egybekapcsolása útján ragadt rá.

Longobárd fejedelem koporsója. Kereszt, madárláb vagy unkaria tomentosa ?

Régészet az ezredfordulón

A népvándorlás kora

A mesterséges koponyatorzítás szokását számos hun kori nép, így a keleti gótok is átvették. (Kitől is?!) Ennek a temetõnek sajátossága, hogy a morfológiailag értékelhetõ 29 koponyából 21-en figyelték meg a torzítást. A temetõ leletanyaga sok rokon vonást mutat az M7 autópálya építéséhez kapcsolódó, megelõzõ feltárás során Balatonszemesen feltárt, 16 síros családi temetõ leleteivel. (19. kép)

Sirmium környékén az elsõ gepida megszállás (473-504) régészeti emlékanyagát nehéz megkülönböztetni az ottani korábbi, hasonló stílusú osztrogót leletektõl. További eredmények remélhetõk a sirmiumi kutatásoktól: az utolsó gepida király, Kunimund székhelyén saját monogramjával ellátott pénzt is veretett, s ebben a városban tevékenykedett az ariánus püspök is. Az alföldi temetõkben szintén fellelhetõk a keresztény hit emlékei, fõleg nõi sírokban találtak kereszteket, ereklyetartókat.

30.ábra Féldrágakõvel díszített madáralakú és S-fibulák. Vörs (Longobard leletnek elkönyvelve)

Kultúrák

"Egyes "régészeti kultúrákat" a régészeti-történeti szakirodalom is több
különböző identitású etnikai csoporttal hoz kapcsolatba. A vandálokat (vagy asdingokat/ hasdingokat), silingeket, rugiakat (rugiereket), burgundokat (azaz különböző germán törzseket) mind az ún. Przeworskkultúrához sorolja, míg a Csenyahov-Sîntana-de-Muręs-kultúra esetében vizigótokról, osztrogótokról, gepidákról (tehát germánokról), továbbá dákokról és szarmatákról egyaránt beszél. A Szaltovo-Majakikultúrához a kutatás alánokat, bolgárokat, kazárokat, keleti szlávokat egyaránt besorol."

"A bajorok, az alemannok, az abodriták és a wilzek, az izlandiak és a magyarok nem bevándoroltak a későbbi településterületeikre, hanem csak ott alakultak ki egyáltalán valamiféle "colluvium gentium"- ból."

Szó van itt még a vinnilek és vandálok háborújáról, meg a longobard nép hosszú szakálláról és számos, népeket teremtő testvérpárról. De olvashatunk a hetumoger-ekről is, akik nem tévesztendők össze a hetman-nal, mert a moger nem man.

link: http://www.deol.hu/disputa/2007/Disputa_07-05.pdf

Longobardok

- Ha előkerül egy lelet, hogyan határozza meg egy régész annak a korát, a hovatartozását, vagy az eredetét?
- Ebből a korból - amiről beszélgetünk - már számos érmünk van, és nagyon jó történeti források is rendelkezésünkre állnak. A történeti források oldaláról nézve, ha én találok egy longobárd tárgyat, akkor tudom, hogy az 535. és 568. közé keltezhető, mert a források szerint ebben a 33 évben éltek itt a longobárdok. Azt is tudjuk, hogy innen észak Itáliába vonultak. Tudjuk, hogy az általuk épített templomokat kinek a tiszteletére szentelik, ott vannak a sírok, ahonnan ezeknek az itteni leleteknek a továbbfejlesztett változatai kerültek elő.
..mint a finnugorászoktól tudjuk, ezek a pogányok valóban Húsvét másnapján reggel 8 órakor indultak Itáliába. A régészek meg számos longobárd leletet mutatnak az Elba partjáról, csak most nem találok egyet sem... Pedig bizonyára onnét jöttek, hiszen Tacitus szerint az Oderától nyugatra, az angolok és a burgundok között éltek a longobárdok a római korban. E szomszédok nyelve alapján véljük a longobárdokat "hosszú/long" és 'bárd(beard)/szakáll' illetve félig magyarosan "hosszúbárd" népnek.


Pokol

Bard
Middle English barde, from Old French, from Old Italian barda, from Arabic barda'a, packsaddle, from Persian pardah; see purdah.
A tibeti vallásnál feltűnik a BARDO, a "köztes lét", ahová az ember halála után a lélek kerül. 7 hétig van itt, amikor is ujjászületik a lélek. Testet ölt. Ez 50 nap. Pünkösd (50.). A kereszténységben ez a pokol tornáca lehet, ahonnét a mennybe v. a pokolba kerül a lélek pártállása szerint...

Cart Macabre is a kind of Jungian ghost train - a whiz-crash-bang fairground ride through the collectiveunconscious, a fantastical exploration of the 'after-death'. Living Structures have done their homework -Christian notions of purgatory and limbo; the Tibetan Bardo of Becoming; the Western Lands from theEgyptian Book of the Dead; the Ancient Greek journey through Hades' kingdom

- the whole world ofmyths and mythologies, spiritual and religious signs and symbols relating to death and the imaginedexperience after death, are plundered mercilessly.

Nem a pokol tornáca

The Bardo, located in the suburbs of Tunis, is in itself, an architectural landmark. Originally a 13th century Hafside palace, it has been restored and expanded throughout the centuries to become this superb example of Arab-Moslem 17th and 18th century architecture and decoration with its vaulted ceilings, galleries and cupolas.

A "bard" a kelta vidékeken mai emlékeink szerint egy zenész-énekes volt, aki hősi énekekkel szórakoztatta a társaságot, de kötelessége volt a "gazdája" családfáját is élőn tartani. Ismerni annak felmenőit.

A "bard=fehér" jelentésű is volt. Ezért a lan-go-bard "égi fehér" jelentésű is lehetett.

Az alabárd későbbi fejlemény a harci baltából.


Paulus dékán

Hozzávetőlegesen Krisztus után 200-ig a gótok hamvasztásos temetést alkalmaztak. A 200-as évek során azonban fokozatosan áttértek a földbe való temetkezésre. A 4. századra a halottégetés szokása eltűnik...
A gótok halottaikat kelet-nyugat irányú sirokba helyezték feltehetően a kereszténység terjedésének hatására.
A vizigót fazekasáru hasonló a többi korabeli Duna vidéki provincia agyagművességéhez. A vizigót sirok - különösen Muntenia területén - bőségesen tartalmaznak üvegárut is. A vizigót fazekassság mesterdarabjai a római bronzedényeket utánozzák. A sirokban félhold formájú csontfésűk találhatók. (Párta formájúak.)
Egy 4. sz.-i gót sirból került elő egy urna, amely egy fazék formájú agyagedény fülekkel és a Mithrasz kultusz jellegzetes kígyódekorációjával. Az edény feltehetően a 2-3. sz.-ban készült s végső hasznosítása volt az urna. Római edények, bronztárgyak, fibulák a 2-4. sz.-ból hasonlóképpen ismételten felbukkannak a 6-7. sz.-i longobárd és avar sirokból Pannoniában.

Kézai Simon

3. §. Macrinus és Veronai Ditrik hadi készületeiről.
S minthogy azon időben Pannoniát, Pamfiliát, Frigiát, Macedoniát és Dalmatiát a longobárd nemzetből Szabaria városából származott Macrinus hadfolytatásban tanult tetrárkha kormányozta, hallván hogy a húnok a Tisza mellé telepedtek s országát napról napra szaggatják, országa népével rájok támadni félvén, követeket külde a rómaiakhoz, hogy a húnok ellen hadi népet és segítséget kérjen, mert a rómaiak részéről parancsol vala az említett országokban. A rómaiak osztán Veronai Ditriket, alemann nemzetet, emelék önkényt akkor magok fölé királylyá, kit meg is kértek, hogy vígyen Macrinusnak segítséget. Ditrik tehát szives jó lélekkel rá állván, olasz és német sereggel s más nyugoti vegyes nemzetekkel megindulván Százhalomhoz juta, hol a longobárdok Potenciana város alá összegyülekeztek vala s tanácsot tarta Macrinussal, vajon a húnokat a Dunán átkelve tanyájokon vagy más alkalmas helyen kellene-é megtámadniok.

Magyar Adorján

Ismeretes hogy a bizánci diszítmények között is előfordulnak a vesszőfüzedéket utánozó indítékok, annak ellenére, hogy a bizánciak, azaz a "kelet rómaiak", különösen eleintén, a
művészetben is, mindenképpen a "nyugat római" hagyományokat örökölték volt. Folytatódtak azután e díszítmények a román ízlésben is de különösen sok és igen szép ilyen vesszőfüzedéket látunk az itáliai úgynevezett "longobárd" ízlésben és építészetben, továbbá Dalmáciában, ahová ez a kereszténységgel együtt származott át Itáliából, valamint ugyanilyen díszítményeket láthatunk igen sokat Szerbiában, ahol ezek a balkáni besenyőktől származnak,
akik, ha kereszténységre téríttettek és nyelvileg el is görögösítettek avagy szlávosítottak, de őseiktől örökölt hagyományos és szép díszítményeiket, miként azelőtt és bizonyára még akkoriban is, fűzfavesszőkből alkalmaztak házaikon, úgy alkalmazták ugyane díszeket most kőbe faragva, a keresztény templomokon, amely díszítményekkel, ezek szebbnél szebb volta miatt, egyházi és fejedelmi uraik, úgy a görögök mint a szlávok, nagyon meglehettek elégedve.

A történelemből tudjuk, hogy a longobárdok itáliai uralkodásuk előtt Pannoniát hódították volt még és itt, valamint a Bécsi Síkságon uralkodtak volt, és csak innen költöztek Itáliába.

E besenyőklakta vidékről tehát igen valószínű, hogy vittek magukkal szolgákként, rabszolgákként besenyőket, akikkel új országukban is dolgoztattak, mert hiszen harcias, parancsoló urak nem szoktak dolgozni, legkevésbé szoktak kőfaragással foglalkozni ! Hogy a régi germánok milyen életmódot folytattak, Tacitus elég világosan leírta, többek között azt is, hogy megvetették, gyávának tekintették azt aki munkával igyekezett megszereznie azt amit vérrel - azaz tehát harccal és rablással - is megszerezhetni. E besenyők kezemunkája tehát az amit ma "longobárd" avagy lombardiai ízlésnek nevezünk.

A longobárdok országa
Finnugorász történelem.
A krisztusi időkben Trencsén felé orkok laktak. Hová tünhettek?
A lombard ékszerek nagyon hasonlítanak a gót és alán ékszerekre.


A történeti kútfők nem emlékeznek róla, mi részök volt a longobárdoknak a hunn hadjáratban. De Attila halála után elhagyják a fensíkokat, s Rugilandot (a mai Ausztriát) szállják meg, melynek népét csak az imént vezette át Itáliába Odovakar. Rugilandba már Klaffo vezeti le őket, kit a hetedik király, Tato követ. Ez népét tovább vezeti s a longobárdok a Duna-Tisza közén állapodnak meg, melyet a maguk nyelvén feld néven neveznek el.

Lekéső lombardok

the majority of which seems to date to the first two thirds of the sixth century AD (Schmidtová et al. 2003; Schmidtová & Weberová 2004) which places the site into a group of Lombard cemeteries; however, the grave goods also indicate that the cemetery was still in use after AD 568. This opens discussion about the exodus of the Lombards to Italy, a vital
historical event of that year, and raises the question of their continued occupation of the Middle Danube region after this date.

Longobárd
Magyarul
A X I I I . századbeli Kézai Simon mester szerint a hunok vándorlása kezdetén "Pannoniát, Pamphiliát, Phrygiát, Macedóniát és Dalmatiát a longobárd nemzetből Sabaria (a mai
Szombathely) városából származott Macrinus, hadviselésben tanúit tetrarcha kormányozta

...de mit keres a Phrygian goddess, Cybele a longobárdoknál? Mert mutattam már róla képet a longobárd ékszerészet területéről. Nem lehet eltéveszteni, mert csak neki van oroszlánok vontatta szekere.

Jordanes elvbarátja

"Pál Díákonus (Paulus Diaconus) 720 k.-799 k. Friaulban született előkelő
longobárd családból, Aquileiában diákopus; a longobárd királyság
összeomlása után Monte Cassmó-i szerzetes. Leghíresebb műve a
Longobárdok története (Historia Longobardorum), kisebb történeti értéke
van Szent Gergely-életrajzának. Levelei és versei mellett Nagy Károly kérésére az egyházatyák műveiből összeállított egy homiliáriumot."

link: http://www.neumann-haz.hu/scripts/SGML/BHISGMLtr%3Flegenda/legenda0114.sgml

NÉPVÁNDORLÁS

Az évszámok kissé módosulnak. A longobárdok nem a 6. sz végén mennek Itáliába avar nyomásra, hanem a 7.sz. második felében a bulgár néprésszel együtt.

"Ezt követi a népvándorlás korából egy talajszelvény, amely bizonyítja, hogy 4 méteres feltöltődés van Sopron belvárosában. Itt kiemelkedő leletnek mondhatjuk a 6. századi hegykői longobárd temető leletanyagát és a veszkényi longobárd hercegnői sírból származó aranyozott lószerszámokat. Itt van kiállítva egy ókeresztény téglakarcolat, a Fórumon találtuk.

A régi avar leleteinket tárlóba raktuk, és a 9. századi sopronkőhidai temető leletanyagát mutatjuk be, amely már a karoling korból származik. Érdekes egy sótartó, amelyen életfa van két maszkos állattal."

Sopron

HUNOK (i.sz.400)

Róma elfogadta az Európa újrafelosztását a mongol hunok által. Róma békéért könyörgött, s vállalta az alárendeltséget, csakhogy elkerülje a hun megszállást....Megalapítják a gall püspökségeta keresztény rómaiaknak, amely a Rajna folyóig terjed, ami mintegy kultúrális határt képez a barbár angol, szász, stb germán törzsek felé. Az ibériai püspökség magába foglalta a mai Spanyolország, Portugália és Észak-kelet Afrika területét. A brit püspökség a mai angliai és welszi részt foglalta magába. Az itáliai prefektúra két részre lett osztva: Északon a longobárd terület az itáliai püspökség lett, délen a gót terület Rowe püspökség lrtt (+Szardinia, Korzika, Szicília). A Duna folyótól délnyugatra eső területek Prefectura of Illiricum nevet kapták. A Törökországtól Egyiptomig terjedő rész A Keleti Prefekturátus nevet kapta. Minden püspökség élén egy püspök (Vicar) állt, a prefekturátusok élén pedig egy Pretorian Perfect. A "spanyol", gall és brit püspökség egy prefekturátus volt. A püspökségeg provinciákra voltak osztva, melynek élén a governor (kormányzó) állt. A piramis élén a két Augusti (császár) állt. Honorius császár a nyugati, Arcadius császár a keleti félen uralkodott.

link: http://www.agt.net/public/dgarneau/euro39.htm

link: http://www.magicdragon.com/UltimateSF/timeline4.html

Sírok a vitatott korból - a "kicsik".

Mongol nők inváziója

A férfiak átlagos termete: 165 cm, a nőké: 150 cm. Ebből is következik az, ami a többi anyagból kiolvasható: kistermetű populációval állunk szemben....A balatonszentgyörgyi VIII-IX. századi temető a csontanyag igen rossz megtartása miatt csak kismértékben ad lehetőséget az etnikai meghatározásra....E néhány egyedet tartalmazó táblázatból is kitűnik, hogy a férfiak között lényegesen több a nordikus, cromagnoid elem, a nők között több a mongolid elem.... Ami a nordikus és brachykephalizált nordikus típust illeti: a nordikus típus és annak ilyen jellegű brachykephalizált (megszélesedett fejű) változata a Kárpát-medencében a legtöbb esetben az északi germánsághoz kötött, igen gyakori pl. a longobárd temetőkben, de gyakran előfordul frank, merowing stb anyagban is.... a mongolid elemek más típus-elemekkel, elsősorban az europid típusokkal (mediterrán, balti és taurid) fordulnak elő.
Az eltemetett felnőttek átlagéletkora 35 év volt. Fogazatuk 10% hiányzott, feltehetően a csokoládéevés miatt. A koponyákat tekintve mindössze egynél fordul elő inkacsont.

A pillanatnyilag érvényes őstörténet szerint a longobardok a 400-as évek végén érkeztek Pannoniába, majd 568 Húsvét másnapján elhagyták azt. Vagyis nem egészen 100 év időről
beszélünk. Azért a régészet a longobárd sirok kapcsán a KM-mel van tele. Mintha 568 után már nem is lennének igazi longobárdok, 100 évvel a Pannoniába való bevonulásuk előtt pedig ismeretlen nép lettek volna. Hiányzik a régészeti nyomuk..


Vashorda

longobárdok: Skandináviából származó germán nép. - Kr. e. 5: →Tiberius az Elba felső folyásánál győzte le őket. Kr. u. 489: a rugiak országának (Alsó-Au.) hódítói. A →herulokat 505: győzték le, a legyőzött nép töredékeit több kisebb törzzsel együtt magukba olvasztották.
Az etnikailag már kevert nép Wacho kir. (†540) vezetésével érkezett É-Pannóniába, s itt félnomád lovas néppé vált. D felé terjeszkedtek, és Sirmium-Cibalae térségében, a keletiek
szövetségeseként 551 nyara és 552 kora tavasza között legyőzték a gepidákat. 565 nyarán Alboin kir. vezetésével Sirmiumnál ismét győztek, de a cs. hadsereg a gepidák segítségével 566: vereséget mért rájuk. Közben a ~ →ariánusok lettek. A K-ről érkező avarok 567: megszállták a Dunától K-re eső területet, s ez újabb fenyegetést jelentett a ~ számára. 568. IV. 2: a húsvétot még Pannóniában ülték meg, majd Alboin vezetésével Itália felé indultak. →Paulus diákonus szerint (Historia Longobardorum, II, 26) a ~kal gepida, bolgár, szarmata, pannon, svév, türing, bajor, szász és taifal népcsoportok is voltak.

Pannonia dicsősége

Gyönk

Szép számban kerültek felszínre leletek a vasat és fazekaskorongot vidékünkön elsőként használó kelták időszakából, s a település mai belterületén, a rómaiak után itt megtelepedett germán longobárdok - egyébként meglehetősen ritka - temetőrészlete is napvilágra került. Ugyanitt több száz síros avar temetőt tártak fel a régészek 1968-83

Szentendre


Rajtuk kívül még a longobárdok és az avarok után maradt jelentős régészeti emlék a rómaiak utáni évszázadokból. A város közelében mintegy száz longobárd sírt találtak és tártak fel.
A longobárdok után, a VII. század elején az avarok érkeztek hazánk területére. Így tanultuk..

Ott lenn délen, Baran-ában

Egyes vélemények szerint Pécs római nevében: Sopianae - egy kelta szó él tovább.
..analog Sopron neve: SOP-RON="hegy királya"... Vagy "Keletron=Kelet királya"..

A 379. évi hadrianopolisi csatát követően megindult népvándorlás zűrzavaros időket hozott Pannóniára. Vidékünkre hun-gót-alán csoportok költöztek. Őket követték a longobárdok, régészeti leleteik Mohács környékén bukkantak elő. Utánuk, a 6-9. század között, az avarok következtek.

Luzice

The skeleton was in grave Number 2 of the Langobard cemetery at Luzice (Moravia) and dated to the end of the fifth century and the beginning of the sixth century AD.

Lombard leszármazottak

Az osztrák kutatók szerint Ötzi, a jegesember a G2a4 y haplogroup származéka. Általában elterjedtnek mondják ezt a csoportot a neolit Európában. A Közel-Keleten is szép számmal élhettek (jászaink is!) e csoportból: közülük került ki Mohamed próféta is.
Napjainkban nagy koncentrációban található meg a gén Lombardiában, Tirolban, de egészen a déli német vidékekig diffundálva.

G y Hg
Haplogroup G is one of the significant indigenous populations of the ancient Middle East. G is well represented there today — Israeli Jews (9.8 percent), Turkey (9.2 percent), Egypt (9 percent), Palestine (8.9 percent), Lebanon (6 percent), Jordan (5.5 percent), Syria (4.8 percent), and Saudi Arabia (4.5 percent). It was probably one of the founding populations of the ancient Hebrews, perhaps 20 percent of the total. Today, about 10 percent of Jews, both Ashkenazim and Sephardim, belong to Haplogroup G.
Today, G2 is found most often in Europe and the Middle East. There is a concentration of this haplogroup in central Italy, diffusing north into the Swiss Alps. This group is very likely descendants of the Etruscans.

(Érdekességnek: Az európaiak között ritka "R2" gén a szintik között néhol eléri az 53 %-ot. A szintiknél gyakori az AB Rh negatív vércsoport is.) A magyar cigányok között gyakori a "H" és az "R1a", de 8%-os a "zsidó" "E3b10" is!

A mese

The Historia gentis Langobardorum is the chief work by Paul the Deacon, written in the late 8th century.This incomplete history in six books was written after 787 and at any rate no
later than 796, maybe at Montecassino....
(History of the Lombards) of Paul the Deacon... was a Benedictine monk and historian of the Lombards.... (Origin of the People of the Lombards).
A benedekrendiek nevéhez köthető a gót biblia is..

The Origo tells the story of a small tribe called the Winnili dwelling in southern Scandinavia. Scandinavia is a historical and geographical subregion in northern Europe that includes the Scandinavian Peninsula. It consists of the kingdoms of Norway, Sweden, and Denmark; some authorities also include Finland and some might even include Iceland....
writes that the Winnili first dwelt near a river called Vindilicus on the extreme boundary of Gaul.
The Winnili were split into three groups and one part left the native land to seek foreign fields. The reason for the exodus was probably overpopulation...
. The departing people were led by the brothers Ybor and Aio and their mother Gambara and arrived in the lands of Scoringa, perhaps the Baltic Sea coast or the Bardengau on the banks of the Elbe..... Scoringa was ruled by the Wandals, and their chieftains, the brothers Ambri and Assi, who granted the Winnili a choice between tribute or war.


A gótokat kiűzték Itáliából. Kb 552 táján... Azok visszahúzódtak királyságuk maradék részére: Illyrium, Pannonia, Noricum, Raetia. 10-20 év után a gótok már nincsenek említve. Helyettük Pannoniából (meg Noricum, Moravia) lombard /magyarosan longobárd/ nép indult Itália visszahódítására.
Egyesek szerint közünk sincs a lombardokhoz. Nos, ha más nem, annyi biztosan, hogy a rablóhadjáratokat csináló kabarok legtöbb pénze a régészet szerint itáliai. ..de szerintem Frígia múltjában vannak közös vonások magyar és lombard között. Tetszenek emlékezni: Ahol a gordiuszi csomó volt. ..ahol a Pyr az tűz. Mint a piromániások piros virága. A longobárd leletek Pannoniában elég sajátságosak. Valóban nehéz másokéval keverni. Csak ezeknek a leleteknek az előzménye nem látható Germániában.


Hétvégi alternatív...

Naptárhamisítás + történelem hamisítás

(Tudtátok, hogy az Illig turk eredetű név?)

A bolgárok tehát olyan jelentős szerephez jutottak az avar szövetségben, hogy a fővezéri címet igényelhették. Mindenesetre vezérüket legyőzték az avar követelők. Ekkor 9 ezer bolgár ("asszonyokkal és gyerekekkel") menekült a bajorokhoz. A frankok megparancsolták a bajoroknak, hogy a bolgárokat gyilkolják meg az éjszaka: "És ezt a bajorok rögtön végrehajtották, a bolgárok közül csak Alciocus maradt 700 férfival, asszonnyal és gyerekkel életben és menekült el a Vend őrgrófságba, ahol ő az övéivel együtt még sok évig Wallucusnál, a vendek hercegénél élt". Mivel a "bajor Szent Iván-éjt" 562-re tesszük, az ábrázolt avar-bolgár összetűzéseknek már az avarok pannóniai letelepedése előtt (568) kellett történniük. A vezéri címet követelő győztes valószínűleg Baján volt. Paulus Diaconus arról tudósított, hogy Grimoald longobárd király uralkodása alatt (hagyományosan 662-671) az Alzeco nevű "bulgarum dux" a népét Itáliába vezette (Altsek), amelyet a Ravenna körüli néptelen területen telepített le. De művének egy másik részében arról beszél, hogy Alboin király seregében, aki 568-ban Pannónia kiürítése után Itália nagy részét meghódította, bolgárok is megtalálhatók voltak, akik már akkoriban velük együtt letelepültek Itáliában: "Ezért azokat a helyeket, ahol ők laknak, a mai napig utánuk nevezzük gepidának, bolgárnak, szarmatának, pannóniainak, szvévnek, norinak és így tovább."

Elgondolkodtató, hogy "Nagybulgariát" csupa bulgár alkotta, vagy számos nép szövetsége? Ugye, a Kurt név elég germánosan hangzik.. ..noha Kurd. Az avar nép léte tagadhatatlan. Nem csak azért, mert számos krónika megemlékezik az avar harcosokról (most nem jut eszembe egy se), de ott van a nagy avar város maradéka: Bourges is.. Meg Egyiptomban Avaris... Indiában pedig a minavarok.. De kik lehettek azok a gyilkos bajorok ott Napvárosban? (Augsburg) Bojok? Illír mágusok Raetiából? Avarok?...és miért menekültek oda messze nyugatra a bulgárok? Ennyire bíztak a bajorokban?..

Katolikus lexikon

Vértesaljai László a saját maga készítette fotók segítségével elkalauzolta hallgatóit Szent Ferenc földjére, ahol a sok híres látnivaló között találhatunk egy longobárd stílusú templomot.

VALLÁS

A gótoktól haladt a világosság a hunn uralom alá került germánok közé. A gepidák, vandalok, herulok és rúgiak a hunn birodalom bukása után már mind keresztyének voltak s Noricumban, mint azt sz. Szeverin életrajza tanúsítja, már szervezve is volt az új egyház. Ez volt a rúgiak országa, kik szintén az ariánusok felekezetéhez csatlakoztak s később a keleti gótokba olvadtak. A burgundokról úgy tudja Orosius, hogy kevéssel munkája megírása (417) előtt lettek keresztyének. Eleinte katholikusok voltak, de később a gótokkal jövén érintkezésbe, az arián hitre tértek át. Az arián többség mellett itt-ott maradtak közöttük katholikusok, sőt pogányok is. A spanyolországi svébek eleinte pogányok voltak s a katholikus hitet a tartománybeliek terjesztették el köztük. De ez a térítés lassan ment s jó ideig egy és ugyanazon családban megfértek egymás mellett a pogány és katholikus családtagok. Remismund király idejében, a mikor a nyugati gótokkal jutottak közeli érintkezésbe, náluk is az arianismus lett államvallássá. Ellenben egykori szomszédaik, a vandalok már mint arianusok keltek vándorútjokra s megtérésüket a velök atyafiságban levő gótoknak tulajdoníthatjuk. Hasonlókép arianusok voltak a longobárdok is, csakhogy náluk a keresztyénség még erősen vegyült pogány elemekkel. Idővel azonban az összes frankok követték uralkodójuk, Chlodovig példáját s mindannyian elfogadták a
katholikus hitet. És jóllehet eleinte a germánok majdnem kivétel nélkül az arianismus táborába szegődtek, a katholicismus fokonként kivívta a maga jogait s az összes germán népek körében elfoglalta az őt megillető helyet. A germán dynastiák egymás után meghajlottak előtte: a burgund 516-ban, a spanyolországi svéb 560-ban, a nyugati gót 586-ban s végül a longobárd 653-ban. Csak a vandal és keleti gót uralkodók tartottak ki makacsul Arius táborában;

link: http://mek.oszk.hu/01200/01267/html/04kotet/04r04f13.htm

Vaskereszt (Bárdos Edit)

A zamárdi "kopt" tál hasonmásait megtaláljuk elsősorban az itáliai longobárd temetőkben.
Ezt a szokást Itáliában vehették fel a longobárdok, hiszen az Elba vidékéről ilyen leletünk nincs. Bár, mint olvashatjuk, a VII. sz.-i angol-szász temetőkben is előfordul..

A mellékelt térkép szerint a "kopt" tál a Rajna kincse. Angliában meg a Kenti területé.

www.magtudin.org/Vertessy.htm

Megemlítendőnek tartom, hogy a hunok idején az arianus hit futótűzként terjedt el. Ezt a hitet követték a gótok, vandálok, svébek, longobardok is.
A longobardok (Cseh-Morva med.) csak 635-ben tértek át a katolikus hitre. (Arian püspök állítólag longobárd származású volt.)
A vandálok nem vették fel a katolikus hitet...
Mennyi lehetett a világon a keresztyének száma Nagy Constantinus megtérése előtt, azt meghatározni ma már nagyon bajos. De Antiochia éa Róma városok arányszámát véve alapul, nem valószínű, hogy a birodalom alattvalóinak huszadrészénél több lelket számított volna a keresztyén hívek tábora.

Longobardok

Az avarok Közép-Ázsiából keltek útra, a türk hatalomátvétel után a Kaukázustól északra költöztek, 567-ben már a Kárpát-medencében voltak. Úgy gondoljuk, hogy az Alföldön ez időben
még lehettek kisebb szarmata telepek, Erdélyben viszont gepidák éltek, akik korábban a Tiszántúlt népesítették be. Pannóniában a longobárdok uralkodtak. Az avarok szövetségre
léptek a longobárdokkal, majd közösen leverték a gepidákat. Ezt követően a longobárdok kivonultak Pannóniából, és a mai Lombardia területén létrehozták a germán királyságot.

German Holdkultusz
A Kárpát-medencei leletek gazdagságban és szépségben nemigen tudnak versenyre kelni a germán vagy skandináv leletekkel, sõt figurális vagy jelképes ábrázolás is alig van rajtuk. Bár az õsi vallásnak több nyoma van a sírokban (amulettek stb.) mint a kereszténységnek, mégis a régészeti leletek többségét a sírokból elõkerült tömegcikkszerû fibulák (ún. germán I-II. állatstílussal díszítve), csontfésûk, kerámiatárgyak stb. alkotják. A gazdagabb sírok között
szerencsére akad kivétel. Ezek közé tartozik a dunapataj-bakodpusztai fejedelmi sírok csodálatos nyakláncai, apró vörös kõvel kirakott félhold csüngõivel.

Fejér megye

Fejér megye területén 380-433 közötti idő leleteiben a régészek Gratianus császártól befogadott, letelepített és határvédelemre kötelezett népek nyomait találták meg. 434-453 a hun nagyhatalom ideje, akiket a Kárpát-medencéből Attila halála után (453) a gepidák vezette leigázott népek űztek ki. 456-471 között Valeriát a kelti gótok uralták. Utánuk a szvébek szállták meg Fejér megye területét. A szvébeket 526-27-ben a longobárdok váltották fel, majd 558-ban az avarok.
658. április 1-én a longobárdok utoljára ülték meg húsvét ünnepét hazánk területén. Másnap maguk mögött mindent felégetve útnak indultak a hozzájuk csatlakozott szászokkal, gepidákkal, a dunántúli szvébekkel és Pannónia maradvány lakosaival együtt. Így ért véget a germán törzsek közel 600 évig tartó uralma a Kárpát-medencében.

Pannonia

A Dunántúl ÉK-i felén az 520-as évektől a →longobárdok 568-ig laktak. Amíg a K-Dunántúlon kétségtelen a római uralom és azzal együtt a kultúra és a kerség megszűnése a lakosság
elmenekülése miatt, a Ny-Dunántúlon a késő római lakosság hosszabb ideig fennmaradt; ennek bizonyítéka az 572: említett Vigilius scarbantiai pp. Vasváron (Vas m.) ezüst tálka és pohár
került elő (5. sz. utolsó harmada), amelyek lit. felszerelésnek tarthatók, a keleti gót térítés hagyatéka. Bizonyítéka lehet annak, hogy léteztek egyh. kapcsolatok a keleti gót királyság idején. A longobárdoknak ker. leletei nem maradtak; noha kat. hitterjesztés is hozott eredményt, az Itáliába áttelepülő longobárdok már ariánusok voltak.

Her-kun utódok
(hercuniates kelta nép a vaskorban)

Mözsön 1961-ben, huszonkét sírból álló IV-V. századi hun temetõt tártak fel, az egykori levente téri homokdomb helyén. Attila halála után a keleti gótok három vezére, Valamír, Theodimír és Videmír osztotta fel maga között Pannóniát. Mözs környéke Valamír uralma alá került. A keleti gótok kivonulása után a terület a longobárd, majd avar, ezt követõen frank
uralom alatt állott, egészen a magyar honfoglalásig.

Lovas temetkezés
Thousand-year-old Lombard warrior skeleton discovered buried with horse in Italy

Város Dél-Olaszországban.

Ennyi

A wiki szerint at Elba torkolatnál volt a Kóka-föld (Fehér-föld) és tőle keletre a lombardok. (Kelta "bard=fehér".)
Egy német régész, Willi Wegewitz állítólag behatárolta a lombardok ősi sirjait. Nem lehetett könnyű dolga, mert hamvasztásos temetésük volt, ékszer meg nem igen találtatott. annyit azért megállípított, hogy vérszomjas nép volt a langobard és békés földművelő.
Előző nevük Winnili lehetett Scadana területén, mivel a Vindelicus folyó partján laktak. Nos, én csak az Augsburg környéki vindelicus népről hallottam eddig.
Itt azt írják, hogy Audoin király vezette a lombardokat Pannoniába (546-565). Mint előbb láttuk, a magyar régészek meg már 527-ben itt találják a langobard népet. lehet, hogy az az előőrs volt.

Ezt is nézzétek meg!

Sisak, Irán 1300 Kr.e.
"..along with the style and types of the figures, point to Elam as the source. The water god might be either the Elamite Inshushinak or Napirisha.."
link: http://www.metmuseum.org/toah/ho/03/wai/ho_63.74.htm

link: http://www.metmuseum.org/toah/hi/hi_megowa.htm

Langobard ékszer Kr.u. 600
Mintha a phrygiai Cybele lenne a középpontban..
link: http://www.metmuseum.org/toah/ho/06/eust/ho_95.15.101.htm

Változó kultúrák

At the beginning of the 3rd century, the Goths were still cremating their dead, but by the second half of the century the practice of entombment was increasingly common. The practice of cremation, which, at the time of the conquest, accounted for at least half of burials, declined steadily during the 4th century, and in some {1-149.} places it disappeared. At the same time, the Goths began to adopt the custom of burial on an east-west axis, which in the circumstances reflected a Christian influence.

For instance, a common type of Visigothic pottery replicates contemporary Roman earthenware from the Danubian provinces. Visigothic graves - especially those in Muntenia - were found replete with glasses and glassware cups, jugs, and glazed or unglazed amphoras originating in the Lower Danubian provinces. The 'masterpieces' of Visigothic pottery are mostly clay copies of Roman bronze and glassware jugs or drinking vessels, and the bone combs with half-moon shaped

The 'urn' in that 4th century Gothic grave, a pot of the Mithras cult with handles bearing serpentine decoration, was made in the 2nd or 3rd century, and thus it must have been a 'found' vessel; Roman vessels, bronze objects, and fibulae, dating from the 2nd to 4th centuries, were similarly recycled and found in Langobard and Avar graves of the 6th-7th century in Pannonia.

Longobardok

Bőr- vagy vászonövet csak a harcosok viseltek (a sírokban: vas és bronz övcsatok), erre erősítették fel hátul, a bal oldalon a bőrből vagy vászonból készült, téglalap alakú tarsolyt. A tarsolyok tartalma: kések és fenőkő, a langobard "borotválkozás" szörnyű eszköze: a vas vagy bronz szőrcsipesz, az olló, az ár és a tűzszerszám - részben viseletükkel, külső megjelenésükkel is összefügg. A négyszögletes ezüst- vagy vasveretekkel díszített öv (lang. nastila) ritka (Pannoniában: Mosonszentjános I., Kajdacs 2., 23., Tamási 28., 34., 42.).

Kis képes történelem

Sisak
Agilulf sisakja, langobard, 591-617 (Firenze, Bargello)
Figyeljük meg a sisak formáját! Mint a gót sisakok, csak kereszt is van a tetején. Nem ér egy koronát se...

Népvándorlás

Az 5. század második felében általánossá váló fibulaviselet a pogány hitvilág
termékenységkultuszához illetve totemizmusához kapcsolódott. A különböző
ötvöstárgyakon az eredetileg késő római növényi és állati motívumok, valamint vésett spirális és meanderminták a germán mesterek keze alatt összetett jelképpé, kompozícióvá alakultak. E tárgyakon a germán állatstílusok elemei burjánzottak: vadkan- és ragadozómadár-fejek, lábak, mitikus szörnyalakok (sárkányok, griffek stb.).
A legismertebb szentesi gepida temető a Veker déli partján, a nagyhegyi magasparton terült el. A temetőben 79 - nagyrészt kirabolt - sírt tárt fel Csallány Gábor 1931 és 1941 között. A melléklet nélküli vagy jellegtelen leleteket tartalmazó sírok a szolgasorú réteg arányát is mutatják, amely itt igen magas lehetett. A temető a Tisza menti gepida királyság egyik legfontosabb lelőhelye. A nagyhegyi közösség meghatározó lehetett a térségben, amit a fegyveres férfisírok (60%!) nagy aránya is mutat.
E csüngődíszes divat a 6. század középső harmadában jelent meg a Kárpát-medencei germánoknál (gepidák, langobardok, herulok), mely a korabeli bizánci divat hatására terjedt el. Az egykorú bizánci mozaikokon is megfigyelhető az övről a térd alá függő egyes vagy kettős szalag. A germánok ezekre a szalagokra kést, tarsolyt, ereklyetartót függesztettek. A gepida és herul nőknél a csüngők feljebb végződtek, amely rövidebb
szoknyára enged következtetni. Az egyik csüngőt záró hegyikristály gömb a viselő nemes voltára utal. [lásd pl. magyar korona.]

Az 546-ban a bizánci udvarban tárgyaló langobard követség szerint a gepidák ariánusok voltak. Sirmiumban ariánus keresztény gepida püspökség is étrejött.

link: http://www.szentesinfo.hu/cd/helyismeret/regeszet/html/oldal15.htm

Palen települések a világban.

A wiki logobárdjai

A langobárdok a Jüttlandi-félszigetről származtak. Innen költöztek át később az Elba folyó forrásvidékére, itt kerültek először harci érintkezésbe a rómaiakkal, i.sz. 5 körül, akik ekkor még Winnilesnek nevezték őket. A 4. században a Duna mellé költöztek, itt azonban a herulok leigázták őket. 512-ben Tato király vezetésével legyőzték a herulokat, 546-ban pedig legyőzték a gepidákat, független királyságot hozva létre a Dunántúlon. 551-ben Bizánccal szövetségben döntő vereséget mértek Turisind gepida király csapataira.

Pál, már a fordulás után

A híres írótól megtudhatjuk, hogy a vandálokkal vívott csata után a winnilekből longobárdok lettek, mert ekkor vette észre környezetük a hosszú szakállukat. Később a bolgárokkal is csatáztak, akik egy éjjel a longobard táboron ütöttek. Ezek a protobolgárok levágták a longobard királyt és a szépséges leányát magukkal hurcolták, bizonyára istentelen célokkal.
A vandálokkal korán megvívhattak, mert más hasonló nívójú források szerint a vandálok 429-537 között Észak-Afrikában alapítottak országot Gesa rix vezetésével.
Ugyszintén mások a bulgár arvisura alapján az első bulgár bejövetelt 670 tájára teszik amikor már longobárdok nem éltek a Kárpát-medencében.
Vagyis legalább az egyik fél hazudik. Rosszabb esetben mindkettő.

Odoaker (433 - vélhetőleg 493. március 15.) germán származású hadvezér, aki 476-ban megfosztotta trónjától Romulus Augustulust

Ez az Odovaker összeveszett a szlovák területen élő Feletheus királlyal, s szövetségeseivel Rugiland ellen ment. Meg is semmisítette őket, így helyükre a longobardok költöztek. 2-3 nemzedéknyi idő után a síkságra költöztek a longobárdok, amelynek barbár neve valami field, feld vagy föld volt.
Itt kiderül az is, hogy a longobárdok mélynövésűek voltak. A herul királykisasszony megvetően nézett le önnön magasságából a longobárd király öccsére...
Egy emberöltőnyi idő után a longobárdok a síkságról Pannoniába távoztak, ahol szintén egy emberöltőnyi ideig élhettek.

Az Albisnál

Katolikus lexikon

a későbbi Bajor- és Cseho. ter-én a markomannok, az Elba alsó folyásának Ny-i oldalán a longobárdok, az Odera-Visztula közében a gótok és burgundok, akik D felé szorították a vandálokat, s a Majna-vidéken a suévek és alemannok.

Tacitus

Tacitus (Kr. u. 55. vagy 56. - valószínűleg 117 és 120 között)úgy hallotta, hogy a germánok ősi énekeikben népök elődeiűl s alapítóiúl Tuiscot és fiát, Mannust dicsőítik. Mannusnak három fiat tulajdonítanak, kiknek nevéről a tengerhez legközelebb esők Ingaevo, a belső vidékiek Hermio s a többiek Istaevo nevezetet kaptak. Az északnyugaton lakó ingaevonok alkották a friz-szász csoportot (ide tartoztak a kimberek, teutonok, chaukok, jütek, frizek és talán a cheruskok és angolok is); a nyugaton lakó istaevonok tették a frank csoportot (ú. m. sugamberek, chamavok, úbiak, brukterek stb.) s végül a hermionok közé tartoznak a hermundurok, svébek, chattok, longobárdok, markomannok és quádok.

Brandenburg

Tacitus idejében B. lakói a longobardok, burgundionok és semnonok voltak, akiket szláv népek váltottak föl: a lutizi, hevelli stb.

Tiberius

Valóságos írott történetük századokkal korábban kezdődik. Kr. u. 5-ben Tiberius az Elbáig hatolva megveri többek között a langobardusokat, akiket tábori történetírója, a szemtanú C. Velleius Paterculus jellemzett először: "Langobardi, gens etiam germana feritate ferocior" (Historia Romana II. 106, 2), "a langobardok: nép, amely vadabb, mint a germán vadság" - máig ezzel a mondattal jellemzi az olasz konzervatív egyházi és nemzeti "római" szemléletű történetírás a hat-hétszáz évvel későbbi itáliai langobardokat. Strabon (†19) ekkortájt jegyzi fel, hogy a "langobardusok" egy része - nyilván Tiberius támadása következtében - az Elbán túlra menekült (Geographika VII. 1. 3). Strabo szerint a langobardok a suebi nép egy része. Így beszél róluk Tacitus is, hozzátéve, hogy a "földanya", Nerthus tisztelete nagy náluk. Nem keverendő a Narth eposszal.

Strabon - "Qui sunt isti longibarbae?"

In the two Lombardic texts it was the Vandal chieftains. In Origo Gentis Langobardorum it was Ambri and Assi, the leaders of the Vandals, who had direct access to Godan, and the matriarch of the Winnili, Gambara, who had direct access to Frea, who thought up the stratagem of having the women mascarading as men and effected the moving of furniture so that Godan would look first to the east and give victory to her devotee. Paul the Deacon relates that it was the Vandals who approached Godan to win his support for victory.
Strabo comments that they were part of a larger Suevic confederation between the Rhine and the Elbe.
A két vandál főnök, Ember és Jász máshol nevezve: Abri et Assi. S mindjárt megkérdőjeleződne az "ember", mert bejönne helyette a "bri". Persze Umbria-ban volt Assisi város, ahol Ferenc barát született. De mikor éltek a vandálok Umbriában?

Pallas lexikon
A hódítás azonban csak hézagos volt, mert Felső- és Közép-Itália több vidéke és nevezetesebb városai (Mantova, Cremona, Padova, Genova) még sokáig dacoltak a durva hódítókkal. A belső egység hiánya eredendő hibája a L.-nak, és a dölyfös nagyok sehogyan sem akarták magukat alárendelni a király akaratának. Máskülönben is volt bajuk: sokféle népség jött velük Olaszországba, mint bolgárok, suevek, gepidák, szászok, alamannok, pannoniai törzsek stb. Most ezek is részt követeltek a hódításból és mert nem kaptak eleget, visszamentek hazájukba, avagy az ellenfélhez pártoltak át.

Láthatjuk, hogy a longobárdok és szövetségeseik itáliai megjelenése megbontotta az olasz (vlah?) egységet. Bő ezer évvel Olaszország előtt. Vajon a "bard" szó rokona a "part" szónak?



Pesti István 2011 október

Nyitólap