Etruszkok, kelták


Etruscan "ae-sar=god" . Vajon van köze a Gesar, Caesar, Kaysar szavakhoz ?
Etruszk kőtábla A magyar olvasótól távol áll az etruszkokkal kapcsolatos tárgykör, miután “magyar egyetemeken nem létezik etruszkológiai tanszék”, s ezért soha nem alakulhatott ki a tárgykörrel kapcsolatos “családias” kapcsolat.
Annak ellenére, hogy a hivatalos vezetés nem kapcsolódott be az etruszk, s a többi – most urálinak mondott – nyelv kutatásába, önzetlen, igazságkereső tudósok igyekeztek ezt a hiányt a maguk erejéből pótolni.
Az etruszk nyelvvel bőven foglalkozott Magyar Adorján, aki olasz nyelven írt és Olaszországban kiadott művében három olasz tájszólás etruszk gyökereit tárgyalja. Egyéb jegyzeteiben és főművében, Az ősműveltség-ben az etruszk nyelv alapjának az ősmagyar nyelvvel való kapcsolatát rendszerezi. Ez utóbbira bővebben kitérek a későbbiekben.
Dr. Varga Zsigmond az ókori keleti nyelvek kutatója a ragozó nyelvek rendszerét tárgyalja, különösen a sumir nyelvvel kapcsolatban, de meglátásai az etruszk nyelv megismerhetését is elősegítik.
Nt. Kur Géza Amerikában élő lelkész életét az etruszk nyelv kutatására fordította. Munkája zömmel és szükségszerűségből, a számára elérhető etruszk sírfeliratok megfejtésével foglalkozik. Félő, hogy életműve elveszik.
Dr. Baráth Tibor a magyar egytagú ősszavak kutatása során – bár hangúlyt a sumir és egyiptomi nyelvnek adva -- számtalan olyan szóelemre hívja fel figyelmünket, melyek az etruszk nyelv kialakulásával kapcsolatos. Gondolok itt különösen az utólsó jégkorszak elvonulása utáni népességcserék nyelviségének megállapítására.
Nt. nagyernyei Szabó Zoltán ötnyelvű, a magyarral rokon észak-afrikai nyelvekkel foglalkozó műve iránymutató az etruszk nyelv további kapcsolatai felé.
A bajorországi Schärdingben élő H. Zebisch német anyanyelvű mérnök a MTA. előtt is tartott előadást az etruszk nyelvről és írásról, s e nyelvet a magyarral rokon ragozó nyelvek családjába sorolta. A MTA nyelvészei munkáját nem támogatták, s az elhallgatás, nevetségessé tevés jól bevált fegyverét használták ellene.
Orbán Árpád Folio Hungarica, Déli magyar őshaza, az új délies, sokszöges, poligonális szórokonítási rendszer és diadalútja című műve a következő nyelveket hasonlította a következő csoportokra osztva:
A Sorbonne Egyetemen – a számítógép hőskorában -- végezett nyelvészeti kutatásának eredményei azt mutatják, hogy az angol nyelv 4% ősetimont, a latin 5%-t, a ma kihalt őstörök nyelv 25%-t, a magyar viszont 68%-t használ.
Műve befejező sorai a következők: “Könyvünk III. kötete ‘TÉTELEI’ veszik számba az ÚJ, SOKSZÖGES, KOMPLEX módszer további, tucatnyi tudományágba tartozó kútfős kincstárát, -- amit szintén ‘kihagyott, vagy megidomított’ csaknem teljes egészében a HABSBURGI imperialista ‘labancos, Halévy bibliakuatói’ 100 év alatt uralomra jutott, emelt érzelmi-előítéletes szellemiségtől megszabadulni nem tudó (sokaknál IDEGEN érdekeltségtől is terhes) Ó-KONZERVATIV ‘szakemberek’ sokasága.”
Műve 103. oldalán foglalkozik a magyar nyelv őstörökös (Altájias) nyelvfejlődési közösségű anyagának északias ügykezelésével és kiértékelésével. Ezen kiértékelések az idegen elkötelezettségűek tollából származnak.

Bárczy Géza nyelvész szerint nyelvünk csuvas jellegű török. Szerinte az ugyanezen időben mutatkozó iráni hatás megmagyarázhatatlan… Az onogurok alkalmasint a magyarok ősei. “A török iskolában (együttélésben) megedzve jutott el
[Ezt úgy kell érteni, hogy a turk nyelvcsalád két fő ágból áll. Az egyikbe tartoznak a csuvasok, a másikba az összes többi turk nép. A csuvasok nyelvében számos dél-amerikai szó van.]

Rövid történet:

Az Appennin-félszigetről a bronzkortól van írásos emlék is. Két kultúrkör élt a bronzkorban: a Pó-kultúra, és az Appennin-kultúra. A Pó síkságon elterülő kultúrába földművelő parasztok, a terramarrák tartoztak. Az appenninek félnomád pásztorkodással foglalkozó, harcias nép volt.

A vaskorszakba átmeneti kultúrát a Proto-Villanova kultúra jelentette, ami a Kr.e. II. évezred végén jelentkező népvándorlás-korban alakult ki. Az ebben a kultúrában élő emberek indoeurópai nyelvet beszélők és vasszerszámokat alkalmazók voltak. ők voltak gyűjtőnéven az Italucusok. Két dialektusban beszéltek: Latin-faliscus és Oscus-umber.
A latinok alkották a latin-faliscus csoport nagy részét és a Tiberistől D-re elterülő síkságot szállták meg az Albai- és a Szabin-hegységig. Ezen a Vetus Latiumnak nevezett területen jöttek létre az őslatinok. Jelentősebb városaik: Roma, Praenestre, Nomentum. A monda szerint Rómát az Alba Longában született testvérpár építette, Romulus és Remus, akiket egy nőstényfarkas (prostituált?) nevelt fel...

A faliscusok a Tiberistől É-ra telepedtek le, de kis létszámuk és kedvezőtlen földrajzi helyzetük miatt nem volt jelentős szerepük. Városaik: Falerii, Pescennia.

Az oscus-umber törzsek Közép- és Dél-Itáliát szállták meg, később szétváltak. Legjelentősebb törzsük a samnis volt.
Az Italicusokkal egy időben érkeztek Itáliába a szintén indoeurópai Illyr?ek. Az Appennin-félsziget északi (Aquileia) és D-i részén (Arpi) telepedtek le. Nyomukat jelzik a halomsiros temetkezések. Ők összeolvadtak az ottani őslakókkal, gyűjtőnevük: Iapygi. (A halomsiros /tumulus/ temetkezés a turk népekre volt a legjellemzőbb.)

Isztria Akkoriban, mikor Róma győzedelmes légiói a Pó folyón (Kr. e. 230.) átnyomúltak, Isztriában a Timavustól (Reka /másik reka=folyó!/) az Arsiáig (Arsa) s az Adria kék hullámaitól az Ocráig (Csicsek földe) azok a merész trák és kelta tengeri rablók laktak, kik „isztriai” közös néven egy néppé olvadtak; az Ocrától az Albius hegyig (Schneeberg) a vad és harczias, fajukra nézve tiszta kelta japydok éltek; végre az Arsiától Tersaticáig (Fiume) és a szigeteken liburnok, e derék s egyszersmind szelíd és vendégszerető tengerész nép, lakoztak. Nesakton elestével (e helység romjai még ma is láthatók Visace mellett, nem messzire a Pola melleti Alturától) bevégződött az az elkeseredett isztriai háború, mely Kr. e. 178-tól 177-ig tartott. (Isztria map)

Ugyancsak indoeurópai eredetűek voltak az É-K-i részre bevándorolt Venetek. Ezeknek a veneteknek a területe megegyezett a Iapyg nép területével, s olyan nevek voltak néluk, mint Urius város és Urias öböl. Mondjuk, a keltáknál (ír) is "urraim" voltak.. Ezért ezt nem annyira magyar nyomnak, hanem inkább magyar nyelvi nyomnak tekintem idegen népeknél.

A bevándoroltak a helyi mediterrán őslakosságot magukba olvasztották. A régebbi jelentősebb, később is részben fennmaradt őslakos-törzsek: lugurok, szárdok.A bevándorlók megalapították a Latium civilizációt, mely a Tiberis alsó folyásától a Lírisig terjed. Kr.e. 8. század közepén (Kr.e. 753) megalapítják Rómát.

Albanians occupy an area which used to be called Illyria. Some of the people from that area moved across the Adriatic sea into Northern Italy, near Venice, and southern Italy (Apulia), and to this day a dialect of Albanian survives in those regions. The people that occupied Illyria in the first millennium B.C. buried their dead in dolmens and barrows (tumuli), and similar constructions can be seen in Apulia. The Etruscans modified the barrow by digging into the tufa and adorning the tomb with wonderful frescos and reliefs.

Apparently, of all the world languages Albanian is particularly closely related to Q-Celtic, such as Irish. The relationship seems more or less evident, and I think it wouldn't be too difficult to find some completely regular correspondences [these are not, but they are pretty close]. Surely enough, all lexemes are within the basic lexics. Also note that neither Welsh nor Breton are particularly close to Irish, therefore including Albanian into the Celtic group might in fact be reasonable. Skót tamana
(Kelták nyomában...honnét és hová...)
Arran , also known as Aran, Ard-han (in Parthian), Al-Ran (in Arabic), Alvank (in Armenian), or (Caucasus) Albania (in Latin), was a geographical name used in ancient and medieval times to signify the territory which lies within the triangle of land, lowland in the east and mountainous in the west, formed by the junction of Kura and Aras rivers, including the highland and lowland Karabakh, Mil plain and parts of the Mughan plain, and in the pre-Islamic times, corresponded roughly to the territory of modern-day Republic of Azerbaijan. The term is the Middle Persian equivalent to the Greco-Roman Caucasus Albania. It was known by its natives as Aghvania, Alvan-k in Armenian, and Al-ran (Arabized form of Arran) in Arabic. Today, the term Arran is mainly used in the Republic of Azerbaijan to indicate territories consisting of Mil and Mughan plains (mostly, Beylaqan, Imishli, Saatli, Sabirabad provinces of the Republic of Azerbaijan) citation needed.
Aliyov, a historian in the former Soviet Azerbaijan, in his article "Sources Relating the Ancient History of Caucasus's Albania", wrote that in the Parthian era, the eastern part of the Caucasus was called "Ardan". Greek materials referred to this place as Albania. Barthold, the famous Soviet scholar, believed that in the Islamic era and, according to Arabic sources, this name has taken the forms of "Al-ran" or "Aran", which probably is a transformation of the ancient Parthian name "Ardan". [Erdély meg Ardeal..] "..they had centers, such as Tara in the center of Ireland, where barrows of knights and kings and queens were centered." [Montenegro területén is van TARA folyó...] Skócia neve gael nyelven Alban.

Bárdok:
The Greeks knew the people as Albanoi, and the Georgians knew them as Rani, a form taken over in an arabized form for the early Islamic geographical term al-Ran (pronounced ar-Ran). Early Arran seems to have displayed the famed linguistic complexity of the Caucasus as a whole. Strabo 9.4, cites Theophanes of Mytilene that Albania had at least 26 different languages or dialects, and the distinctive Albanian speech persisted into early Islamic times, since Armenian and Islamic sources alike stigmatize the tongue as cacophonous and barbarous, with Estakhri, p. 192, Ebn Hawqal, p. 349, tr. Kramers-Wiet, p. 342, and Moqaddasi, p. 378, recording that al-Raniya was still spoken in the capital Barda'a or Barda'a in their time (4th/10th century). ["bard" az kelta nyelven "fehér"-et jelent. Más nyelven Barda=Partaw. Már majdnem pártus..]

Etruszkok:

Eredetük: nem tisztázott, lehetnek bevándorlók Kis-Ázsiából, Közel-Keletről, s érkezhettek hajóval vagy a Kárpát-medencén keresztül, amire egyes régészeti leletek utalnak.

..a Halikarnasszoszi Dionüsziosz szerint őslakók voltak... Nevezetesen arról van szó, hogy az etruszkok ősei, az úgynevezett villanovaiak (a rákövetkező etruszk elődjeként ismeretes civilizáció tagjai) a Kárpát-medence területéről származnak. E fontos felfedezés az amerikai Hugh Hencken régésznek köszönhető... [Hugh Hencken «Tarquinia and Etruscan Origins» című könyv]
Ismert, hogy a villanovaiak és közvetlen elődeik - az ős-villanovaiak - egyik legjellegzetesebb tulajdonsága a halottégetés. Jellegzetes a kunyhó formájú terrakotta urna, melyekhez hasonlóak az észak-európai urna mezőkön is előfordultak, de sok a hasonlóság a Magyarországon és Romániában talált urnákkal.
A hamvasztás Közép - Európából származik, az úgynevezett Urna Mezőkről, melyek közül a legrégebbiek a magyar Urna Mezők ....

Közép-Európa legrégibb urnamezői a magyar urnamezők. Viszont úgy tűnik, a bulgár területen megtalálták a legrégibb urna temetést Kr.e. 2500 tájáról.
Ez nem hun jellemző. A magyaroknál viszont előfordult India és Indonézia területén is. Ott a hamvakat nagy agyagedényekben fogták fel, keveredve a fahamuval. A magyarok későbbi állomásán, Kánaánban is kimutatható az urnás temetés nyoma..
Urnamezők vannak a KM-ből kiindulva fel a Duna vonalán nyugatra végig. A korai (germánnak mondott) területeken bár hamvasztás volt, de urnát nem alkalmaztak.

Az etruszkok nyelvük és írásuk alapján két részre oszthatók: Észak- és dél-etruszkokra. A határ közöttükVulci és Volsinii vonalábanhúzható meg. Ezt a fennmaradt etruszk szövegekből állapították meg, amelyek általában (90%) sirleletek. Kb 10 ezer ilyen szövegmaradványt ismer a régészet. A szövegek többsége pusztán az elhunytra utaló legszűkebb információt adja, a nevet s némi kísérő szöveget.

Észak etruszk

The runes developed comparatively late, centuries after the Mediterranean alphabets from which they are probably descended. There are some similarities to alphabets of Phoenician origin (Latin, Greek, Italic) that cannot possibly all be due to chance; an Old Italic alphabet, more particularly the Raetic alphabet of Bolzano, is often quoted as a candidate for the origin of the runes, with only five Elder Futhark runes having no counterpart in the Bolzano alphabet (Mees 2000). This hypothesis is often denied by Scandinavian scholars, who usually favour a Latin origin for most or all of the runic letters (Odenstedt 1990; Williams 1996); cf. An Old Italic or "North Etruscan" thesis is supported by the inscription on the Negau helmet dating to the 2nd century BC (Markey 2001). This is in a northern Etruscan alphabet, but features a Germanic name, Harigast. New archaeological evidence came from Monte Calvario (Auronzo di Cadore).

Nyelv/írásbeliség: a görög kultúra hatására abc-jük a görög abc-től alig tért el. Korán bevezették az írásbeliséget. Városok: befolyási övezetük magja az Arno és a Tiberis közötti terület volt, ezt nevezték Etruriának. Legrégibb és leghatalmasabb városuk: Tarquinii. Egyéb városok: Caere (kikötője: Pyrgi), D-Etruria legvirágzóbb városa, Vulci, a Rómával sokat háborúzó Veii. A Tirrén-tenger partján az etruszkok fő ércbányászati és fémművesség központja volt Populonia és Vetulonia. A félsziget belsejében jelentős vallási központ volt Volsinii, és az istenek főszentélye és a városszövetség központja: Voltumna.

Etruszk képek Találni Korsót kígyókkal. Az archaikus etruszk szöveg a kígyó testébe írva. Ilyen motívum a varégeknél is látható Khorez területéről és Skandináviából. Egyiptom stílusa is számos képen fellelhető. De ez az etruszkok esetében nem meglepő. Feltűnik továbbá BALAMBER, a szárnyas is...
Etruszk levelek
A szöveg olvasása: “igaz utro, ha utazo, bucsut vekhé”. Mai magyarsággal: igaz útra, ha elutazol, búcsút vegyél.
TEZ, TEZI – tesz,
CARSI – korsó,
SUPLU – sípoló,
KUPA – kupa,
HUD – hat 12
NAPER – Nappal. Nap,
FALAS – falás, falni,
MENA – menni,
TANNA – tanít,
AME – év, 13
ALPA – alap,
ITUN – edény,
VACIL – beszél. 14
Második elolvasott etruszk szövegünk is balról jobbra halad, egy Bulgáriában talált sírfelirat, s három sora így hangzik: (1) Barát volt e király. (2) E lak az ő sírja. Fia él. (3) Árva. Megható felirat, melynek rövid mondatai érzékeltetik a bánatot.
Ebből a folyamatból számos olyan etruszk istenalak jött létre, amely lényegében megfelelője a görögnek, ha nem is azonos vele: Tin vagy Tinia (Jupiter), az etruszk Zeusz; Uni (Juno), az etruszk Héra; Menerva (Minerva), az etruszk Athéné; Sethlans (Vulcanus), az etruszk Héphaistos; Turms (Mercurius), az etruszk Hermés; Turan (Venus), az etruszk Aphrodité; Maris (Mars), az etruszk Arés, stb. Vannak olyan istenek is, akiket egyenesen a görögöktől hoztak be Etrúriába, mint Heraklés, az etruszk Hercle és római Hercules, Apollón, akiből Etrúriában Apulu vagy Aplu lesz; Artemis, aki Aritimivé vagy Artumesszé alakul.

Vallás:

a görög és keleti vallásokat egybeolvasztó politeista vallásuk volt. Egyetlen istenben hittek, mely magszámlálhatatlan alakban és formában jelen van. Kr.e. 600-ban görög hatásra isteneiket antropomorfizálták. Isteneik a görög megfelelőkkel: Tin vagy Tinia – Zeusz; Uni – Héra; Meneerva – P. Athéné; Szeolausz – Héphaisztosz; Turnusz – Hermész; Turan – Aphrodité; Marisz – Árész. Disciplina Etrusca: istenek és emberek közötti viszonyrendszer írásos foglalata, melyben többek között az isteni akarat kifűrkészéről is szó esik: pl. béljóslás, villámok magyarázata. [A madárjós meg azAUG-UR volt. AUG az NAP jelentésű.] Ez a foglalat hatott a későbbi római vallásra is, pl. a Sybilla könyvek is etruszk alapúak, de ugyanígy etruszk mintára szervezték meg a római cirkuszi játékokat is.
Gazdaság és kultúra:

az etruszk nép vonta először hatása és befolyása alá az Appennin-félszigetet gazdaságilag és kulturálisan. Gazdaságuk alapja a természeti erőforrások kiaknázása volt: vasérc (Populonius, Vetulonia). A kiaknázás mikéntjét megmutatták behódoltatott népeknek is. A kultúrájuk sok szinten kötődött a ógörög kultúrához. Ógörög művészeti és ipari hatás. Etruszk városokban ógörög mintára művészeti iskolák jöttek létre (Caere, Vulci). Az athéni vörös vázakészítés utánzása megjelent több fazekasműhelyben is. Rómában az ógörög nyelv épp olyan elfogadott volt, mint a latin.

Művészt

Az etruszk templom a görög minta alapján épült. Timpanon, egyiptomi oszlopsor... Viszont a belseje - 3 a magyar igazság alapon - 3 részre tagolódott. Ez idő tájt még a bramac cserép helyett a hasított fából készülttel borították a templomok, módosabb házak tetejét. Szívesen festettek. Épületet, sirkamrát, szobrot.. Ábrázolásaik realisztikusnak mondottak, bár én láttam már Dalit megszégyenítő oroszlánábrázolást is etruszk sirban.
"..az etruszk nép... .. hatalma csúcspontján, az i. e. VI. században még a kialakulóban lévő Róma városát is meghódította, és akkoriban az etruszkok bizonyára úgy érezték, hogy képesek lesznek a többi itáliai nép leigázására is. Amikor ez nem sikerült, önmagukba zárkóztak, megpróbáltak ellenállni Róma egyeduralmának, és később, már római uralom alatt, továbbra is makacsul ragaszkodtak kultúrájukhoz, szokásaikhoz. ..Bár az etruszkokat ma sokan Itália őslakóinak tartják, és néppé válásukat az ún. Villanova-kultúra (az elnevezés a Villanova községben feltárt vaskori emlékek nyomán keletkezett) kereteibe helyezik, elterjedt vélemény, hogy nem tartoztak a régi italikus törzsek közé, hanem az i. e. IX. században érkeztek a félszigetre. ... ma sokan úgy gondolják, hogy tengeren érkeztek a tirrén partokra. Hérodotosz azt állítja, hogy maguk az etruszkok őrzik azt a hagyományt, hogy a kis-ázsiai Lüdiából származnak. Hosszú tengerparti hajóút után érkeztek meg a mai Toscanába, ahol letelepedtek, és ahonnan kiindulva meghódították a szomszédos Umbriát; "ma is ott élnek és ott vannak városaik" - mondja Hérodotosz. Később dél felé is előrenyomultak, kiterjesztették hatalmukat Latium nagyobbik részére, és elfoglalták Közép-Itália egész nyugati, az Arno és a Tiberis közé eső sávját. I. e. 550 körül tovább terjeszkedtek déli irányba, Campania felé, majd északkeleten és keleten, a mai Milánótól Bolognáig (Mediolanum-tól Felsina-ig) létesítettek új településeket."

Azért érdekes, hogy az "etruszkok bukása" után is igen visszafogottak voltak Róma urai az etruszkok irányába. Ha Róma ellen támadtak, akkor is kisebb volt a szankció, mint más népek esetén.. Milano (Mediolanum) pedig régi szerzők szerint magyar alapítású volt. Csak az avaros hangzású "Po" folyónév zavar engem... bár akkor még Padus volt.
Az etruszk istenek közük kiemelném Maris (Mars) nevét és Turan (Venus) nevét, valamint Apulu (Apollo) nevét, amelyről erdélyi várost neveztek el. (Apulum)
Róma etruszk alapításáról nem tudok, de nagyon gyanús, hogy hét dombra épült és hét királya volt... mint a magyarok szent száma. Ezen felül Róma alapítói "Alba Longa"-ból érkeztek (Fehér város) és villanovai urnát is találtak a régészek Róma területén. Későbba római püspök süvege a TIARA lett, amely uralkodói fejfedő volt keleten. Komoly vizelvezetési technikákat alkalmaztak, mint a magyarok a Kaukázus felett, Belső-Ázsiában és az Andokban.
Római kronológia:

Hová lettek az etruszkok?
La'schio, lasio, lazio, zion? Fehérek?

Mi Raetiában, Tyr-olban kerestük az etruszkokat. Alinei professzor bennünk vélte felfedezni őket. A Népszabadság leleplező riportjából viszont kiderül, hogy az etruszkok otthon maradtak. Genetikai vizsgálatok igazolják, hogy a toszkán gének hasonlítanak az anatóliai (lüdiai) génekre. Vagyis a mai toszkán és a mai török rokon! Mi több! Az toszkán szürkemarha is etruszk! Nem áll rokonságban a többi európai marhával! A vizsgálatokban csak azok a toszkánok vehettek részt, akik már legalább 3 generáció óta ott élnek. (Az már majdnem a római kor!)

. The Italic tree, of whom the Umbrians were an important offshoot, is a branch of the Italogrecian stem -- in one word, Aryan.
4. On the other hand, we cannot with equal certainty define, either by history, by monumental remains, or by anthropological science, the origin of the Etruscans, or determine whether they were Aryans or Semites, or a mixture of both, or Aryans and Hamites, or Hamiticosemites. Fourteen centuries before our era we find them, leagued with the Lycians and other Mediterraneans, battling with the Pharaoh on the left bank of the Nile; and we see them in remote ages the most civilised and powerful of the Etruscan peoples. Beyond that, our view is limited by the glooms of the past.
5. The Umbrian and Etruscan skulls show an intermediate or transitional rather than a pure dolichocephalism, and the long is more common than the short head; whilst brachycephalism is more frequent amongst the Umbrians than amongst the Etruscans.
6. In the Umbrian and the Etruscan dolichocephalic skulls the latter are distinguished by a superior cranial capacity, by a somewhat longer form, by less disproportion between the preauricular
and the postauricular halves, by increased length of face, by more frequent prognathism, and, finally, by greater disproportion between the transverse diameter of the lower frontal and the interzygomatic lines -- peculiarities which make the true Etruscan skull a well marked type.
7. In the Umbrian and Etruscan brachycephalic skulls there are also distinctions: the former especially cannot be confounded with the Ligurian; they appear to belong to another root (stirpe); perhaps to the Illyrian, the Albanese, or the Epiroticopelasgian.
8. In the Certosa skulls we also find more frequent brachycephalism, nearly in the same ratio observed amongst the Umbrians, and an intermediate dolichocephalism neither decidedly Umbrian nor decidedly Etruscan, but, as in the case of mixed races generally, sharing the peculiarities of both peoples.
9. The brachycephalic Felsineans may have been mixed with the Ligurians, but the proportions in that case were small; the greater number points, like the Umbrians, to another root, or, perhaps, to several different roots.
10. We have no data to determine whether the Boians, Lingonians, and Keltic Gauls were dolichocephalic or brachycephalic; and, supposing that they modified the Felsineans, we can hardly conjecture what that modification may have been.
11. Finally, the modern Bolognese skulls are more frequently brachycephalic, and show a much greater preauricular development than the old Felsineans.

MAGYAR-ETRUSZK ROKONSÁG KÉRDÉSE



Szardinia

Bojok vagy magyarok?
Sar-deg-na (Szardínia) szigete érdekes történelemmel rendelkezik. Pl valaha egyik fő területe volt a Vandál Királyságnak. Kiemelkedően magas az "I" hg aránya. Főbb városai: Cagliari, Sassari, Olbia.
De ami a legérdekesebb nyom: Tola hely is található Ardara területén.
Khm.. Ard-ara, Ard-ennek, Ard-al... Milyen sok ERDŐ..
Van még itt Turris város és Thyrsus folyó, s Asinara szigetecske.. ..és a Boi hegy. Sardegna és Italia között van a Tyrren tenger. Lehet, hogy az etruszkok mégis hajóval érkeztek? Aztán Szardínián át érték el Toscanát, majd Raetiát?
[Olbia /Fekete-tenger/ mellett volt Tyras város és Tyr folyó is.]
A latin búzamezőkön pedig olyan városok épültek, mint: Alba Longa, Albanum, Aricia, Ardea ..de hol vannak a latinok?...
A csizma keleti oldalán találjuk Urium városát és az Urias tengeröblöt.
Nápolytól délre van Paestum város, mellette a Paestanus Sinus. (Balkánon Peshtera város)
A rómaiaknak nem volt nagy fantáziája. Apollóról vagy 30 várost neveztek el. Mediolanum is volt legalább 3... Figyelemreméltó Tolosates városainak neve (Aquitania és Ruteni között) a Garumna vizgyűjtő területén, de van ott Oltis.
Az Avara folyó mellett pedig Avaricum, Turones területétől keletre. (Az Aranyos és a Gyűrű folyó találkozásánál. ) A Jura nyugati oldalán pedig Ariolica városa fekszik.

Villanova - etruszk

"The language which is conventionally called Prehellenic A is not attested but can be supposed through the study of the tracks it left in Greek. A number of words and of toponym, such as Corinthos or Knossos are not explained through Greek, and does not even appear to be Indo-European, what allows us to suppose they belong to another tongue which would have been spoken in Greece (and in Southern Italy as well) before the coming of the Greeks. This linguistic layer seems to be relatively coherent, with few dialectal variations, what would suggest it was quite recent. The nature of the relationships between this hypothetical language and the neighboring tongues is unclear but it seems to share a few words with Etruscan. spur (town, city) - Sparte (Greek placename);
huth (four) - Uttena (Tetrapolis);
netsvis (haruspice) - nedus (viscera);
puia (wife) - opu (I marry);
purth (magistrate) - prutanis (magistrate);
Corithus (placename in Etruria) - Corinthos in Greece;
Curtun (placename) - Gurton in Greece;
Tarkhuna (placename, named after a god) - Tarkhuw (to hold a funerary office); [Egypt: Tarakan]
tamera (kind of priest) - themeros (holy, sacred);
mutu (thyme) - mnthos (mint);
tepa (hill) - Thbai or Thebes (placename).
The definite proof of the oriental origin of the Etruscans is that a hero of great significance is Tarchon. He is clearly the Stormgod Tarhun, the highest god of the Luwians and Hittites. In any case Tarchon had the power to ward off lightnings; the Anatolian Tarhunt was the god of lightning."

Etruszk - magyar analógiák

A linket a figyelemre méltó műtárgy analógiák miatt tettem be. A veii edény mintája és a Kr.e. 900-ra datált hajdúböszörményi edény mintája feltűnő hasonlóságot mutat. Ezt még lehet "mém" vándorlásnak is felfogni, de az írás hasonlóságával együtt már bizonyíték. Az urna is inkább magyaros nyom, hiszen a hunok ált. koporsóban temetkeztek. (Lásd a keleti albán nyelvben: koporsó=kashun.) A magyarok Indiában és Indonéziában is urnásan temetkeztek, bár ismertek koporsós és mumifikált temetkezéseik is. A spirálvonalas diszítés már a "sumer" területen is szokványos volt, de mindenhol megtaláljuk, amerre a keletiek jártak. Amerikában is.. Földrajzi nevek ("magyaros") pedig valóban kimutathatók még ma is Itáliában. (Pl. Vara völgy..) Az etruszkok lemnosi távozását jelzi, hogy kisebb arányban egész görögföld területén található "X" mtDNA, csak a szigeten nem. Ez a gén megtalálható a Toszkán területen is. Viszont újabban a lemnoszi szöveget nem etruszknak, csak hozzá hasonlónak mondják az írás-szakértők.



..."Itt a kutatók ma már egyhangú véleménye szerint a római hódítás előtt egy, a pireneusi baszk nyelvvel távoli rokonságban álló nyelvet beszéltek (írott emlékei nincsenek, de felismerhető meglehetősen sűrű helynévtörténeti adatok segítségével, amelyek még ma is furcsa eredetiséget adnak Szardínia földrajzi neveinek). Erre a nyelvi rétegre valóban alkalmazni lehetne a praeindoeurópai megjelölést a szó sajátos és teljes értelmében." Egy további elmélet szerint ez a vaskori itáliai népesség égei-ázsiai eredetű; lényegében mindazt a tényezőt együtt jelenti, ami a közös elemeknek az égei térségből az itáliaiba történő ősrégi átterjedésével kapcsolatos. Pallattino szerint ezt úgy is értelmezhetjük, "mint a dunai-balkáni térségből származó őskori nyelvi hullám - Kretschmer kifejezésével 'pelaszg' vagy 'raeto-tirrén' elemek - behatolását a térségbe; s úgy is lehet értelmezni, mint történelem előtti betörések vagy beszivárgások eredményét (pl. az etruszkok feltételezett Kis-Ázsiából való bevándorlásának értelmében)".[Lacza:Ókor]

Körtemplom

Temples: The earliest Roman temples followed the Etruscan model: a flight of steps at one end led to a PORTICO on a raised platform behind which was the CELLA.
Circular temples were popular from an early date, their form derived from the Greek THOLOS. The so-called temple of VESTA in the Forum BOARIUM dates from the late second century BC and is the oldest marble temple in Rome to survive. The culmination of this form is seen in the PANTHEON, built under Hadrian, where unparalleled attention is devoted to the proportions and decoration of the interior.

Kerek templom

Az 1082-es Szt. László korabeli alapítólevélben már mint funkcionáló kápolna szerepel, azonban történetéről, és magáról az építkezésről sem maradt fent semmilyen adat.
Félköríves szentélye félgömbös gerezdes zsindelytetővel, tölcséridomú, lőrésszerű ablakokkal. A kiugró lábazat valószínű a római kori vigyázótorony maradványa, ugyanis mellett haladt át a híres római hadiút a Via Magna. Egy korabeli feljegyzésből kiderül, hogy maga a templom kerek alaprajzú, íves szentéllyel és kőből épült.

ETRUSZK

A tengeri népek magyarral való kapcsolatát hivatalos történelem tanáraink gondosan elhallgatták, viszont önálló kutatók munkája szépen körvonalazza az e név alatt meghúzódó magyari törzsek kilétét, ezek között első sorban a jász és pannon népeinket.
Alinei szerint az etruszkok két latin nevét – a Tusci és Etruscit – a latin nyelv kutatói a görög tyrsenoi névből származtatják. Alinei felteszi a kérdést, hogy mindezen nevek kapcsolhatók-e a turchi, török névhez. “Vagyis nem előzi-e meg az altáji vagy török eredetű törzsi nevek hosszú sorát, melyeket a történelem folyamán a magyarok adtak: magyarok, avarok, törökök, baskírok, hunok”, melyek mind altáji eredetűek. [Ez az "eredet" elfelejtendő!]
“A török népnek tartott őskori magyarok” születését a bronzkorra teszi, midőn a kárpát-medencei ipar fellendülése megkönnyítette a terjeszkedést. [Ez is tévedés.. a magyarok sokat éltek a turkokkel, de nem voltak turkok.]


ETRUSZK

ETRUSZK

The Etruscans referred to themselves as Rasenna, but to the Romans and Greeks they were Etrusci, Tusci, Tyrrheni, or Tyrseni. To the modern Italians they are still Etrusci and the name of the Etruscan Sea is still the Tyrrhenian, after perhaps 3,000 years.
The inscription on the Lemnos Stele was dated at 600BCE and was written in a language similar to Etruscan. It was found in a warrior's tomb with weapons and pottery which are very similar to early Etruscan. The necropolis of the city contained 130 cremated burials. In the women's burials an early form of Etruscan Bucchero pottery was found. Bucchero clay was used by the people of Asia Minor and by the Etruscans. In the male sites daggers and axes of the Cretan and Etruscan models were found.
The Stele is dated at approximately 600, and uses an alphabet used in Northern Etruria at that time. The first evidence of Etruscan inscriptions dates to about 750 BCE, and use a script which was based on the early Euboan alphabet...
The Northern provenance theory, which bases its evidence on the similarities of Raetian and Etruscan languages has one major flaw, in that the Raetian Alpine inscriptions are much later..

Első germán könyvégetés:
"It is recorded that Flavius Stilicho (vandál származású), a regent for the Emperor Honorius between 394 and 408 CE, burnt a number of "Pagan volumes" which included the Tagetic books, which had been stored in the Temple of Apollo in Rome." [Ez a vandál volt a kiskorú Honorius gyámja, aki Róma ügyeit irányította akkortájt..]
...de megmaradt a Liber Linteusnak nevezett vászonkönyv egy egyiptomi múmián.

MAGYAR SZEMMEL



Mario Alinei nyelvész kilenc tudományos intézet tisztelt tagja, számos könyv és több, mint 200 nyelvészeti cikk szerzője. Az Origini delle lingue d’Europe két kötetben megjelent könyve és a tárgyunkat képező Etrusco: Uno forma archaica di ungherese, magyar kiadásban Ősi kapocs, A magyar-etruszk nyelvrokonság című műve az eddig elfogadott nyelvészeti keretek újraértékelését segíti elő.



Etruszkokkal foglalkozók szerint az etruszk nyelv

ETRUSZK
az itáliai területeken - eltekintve a cardium kerámia elszórt parti gócaitól - sokkal későbben kezdődött meg a földművelés, mint az Égeisz térségében, az Itáliába érkezett elő-ázsiai gyarmatosok zöme tehát már jórészt a késő Ubaid periódus kulturális és nyelvi koinéje idején hagyta el hazáját, s így ezeknek tekintélyes mennyiségű nyelvi elemet kellett magukkal vinniük e korszak immár őssumér, ill. elősumér közlekedő nyelvéből. Vagyis az Itáliában kialakult elsődleges nyelvi alapréteg már nem egyedül az ősanatóliai-szíriai neolitikus kultúrák nyelvéből származott, mint az anatóliai-égei nyelvcsoport keletebbi területeinek primér szubsztrátuma, hanem ezen kívül jelentős mértékben a késő Ubaid kori előszumérból is. Majd a később keletről beérkezett csoportok nyilván szintén több-kevesebb szumér elemet vittek magukkal a szumér nyelv fiatalabb fejlődési fokozatainak nyelvi anyagából - még akkor is, ha nem közvetlenül a szumér nyelvterületről származtak, mivel a sumér a 4. évezred derekától kezdve kb. 2000-ig adatolhatóan egész Elő-Ázsia közlekedő nyelve volt. Az etruszk műveltség, nép és nyelv eredete, keleti összefüggései a leghevesebben vitatott kérdések közé tartoznak. Ennek oka az, hogy az újabb kutatások fényénél mind bizonyosabbá válik egyfelől az etruszkok kulcsszerepe a római civilizáció és államszervezet kialakulásában, másfelől pedig az, hogy nyelvük igen lényegesen befolyásolta a latin nyelv fejlődését, különösen annak kezdeti, még képlékeny szakaszában.

Bitonág: Lükő Gábor A moldvai csángók című művében (Budapest, 2002, Táton.) egy szőlőültető szerszám nevével kapcsolatban a következőt írja (124. oldal): "A moldvai magyarok már évszázadok óta ismerik ezt a szerszámot, mert nevét még palatalizálatlan alakban vették át. Az oláh pitinog-chitonog, a magyar bitonág név eredete ismeretlen". Ellenben a Fülöp-szigeteken található "Bitan-ag Creek", igaz, van arra Duna, Tisza és Balaton is. Feltehetően magyar gazdasági menekültek vitték a szavakat, akár csak Kínába.

ETRUSZK írás

"Esikben (Alma Ata közelében,.. Kazahsztán korábbi fővárosának magyar neve) egy amazon taltos hercegnő sírjában (J. W. Jay), akit kincsekkel együtt temettek el, találtak egy feliratot tartalmazó ezüst edényt. A sír az i.e. V. századból származik. A felirat karakterei közül 12 megegyezik 12 Flavio *VUARK karakterrel, két további *karakter megegyezik a *VUARK két másik karakterével, illetve tartalmaz még néhány írásjelet, melyek ligatúrák lehetnek. A felirat sem föníciai, sem görög nem lehet, mert ezen betűk közül néhányat egyáltalán nem használtak a Földközi-tenger körül (kivéve az Adria nyugati partjait, ahová a Pannonico népek feltehetőleg Illíriából vándoroltak). Ezek a karakterek viszont megjelennek a Turáni-alföld későbbi ábécéiben, a szibériai rovásírásban, a magyar rovásírásban és a Nü Shu szótagábécében (Yunnan, Kína), valamint a kaganga-i írásban (Szumátra)"
"A veio-i és a marsiliana-i ábécéket Etruriában találták: ez a két ábécé NEM etruszk ábécé volt: az etruszkok ezekből az ábécékből mintegy nyolc betüt soha, vagy szinte soha nem használtak. Az etruszkok soha nem használták fel az indoeurópai fonémákat az ábécéjükben: néhány kivétel grafikailag és fonetikailag instabil volt időben és térben, legtöbbször különböztek a föníciai betüktől és néhány esetben minden más ismert írástól (pl.: 8 az [f] hangra). Elképzelhető, hogy a marsiliana-i és veio-i ábécék Pannonico ábécék, és néhány évszázaddal régebbiek, mint eddig gondolták (i.e. VIII-VII. sz.). Valójában jobban hasonlítanak ahhoz az ábécéhez, melyet az ugaritiak lemásolhattak, mint a főníciai abjadhoz"

"The Villanovans controlled the rich copper and iron mines of Tuscany and were accomplished metalworkers." "Made rich by trade, the Etruscan cities flourished in the seventh century. Despite a shared culture and history, however, they composed not a country but a loose confederation of city-states, each ruled by its own government. Their inhabitants were master seafarers, who ruled the Tyrrhenian Sea and protected Etruscan shores and interests." Kr.e. 1500-500 között egész Európában, Ázsiában, Afrikában széles körüen elterjedt a vas gyártása és felhasználása. Ez is bizonyíték arra, hogy ezek a területek kapcsolatban álltak egymással min. a kereskedelem útján. Ugye, a turk népek, amelyek Pannonia felöl érkeznek, nem lehetnek olyan kimagaslóak a tengeri hajózásban. A föníciaiak viszont régi hajósnép... Ha valaki nem tudná még, a "Liber Linteus" a leghosszabb etruszk szöveg ami eddig előkerült. Egy egyiptomi múmia pólyájára volt írva.. Bár napról-napra érik az embert meglepetések ezen a területen. Pl az etruszkok útjáról származó mérföldkőnek véltük a Lemnosz-sztélét eddig. Írásszakértőink viszont ma már nem az etruszk, hanem inkább az "Esik"-ből származó íráshoz hasonlítják..

Negau

Helemt B of Negau was found buried with twenty-five other bronze helmets in the year 1811 in Zenjak, Styria, not far from Negau, in the ancient border zone of Noricum and Pannonia Superior. The circumstances of finding, with all related questions, have been thoroughly investigated by Reinecke in his article Der Negauer Helmfund. Twenty-one or possibly twenty-three of the helmets still exist. Seven show marks which appear to be more then mere scratches, and two carry full-fledged inscriptions in a North Etruscan alphabet (Reinecke 132-9). Nem vagyok etruszk szakértő. Nem tudja valaki, hogy az észak-etruszkok miért használtak más írást, mint a déli etruszkok? Mi több, nevezték ezt germán runának is egyesek. Kr.e. 300-ban. Vajon hol lehettek ekkor a germánok? ...és volt írásuk? Isztria

Akkoriban, mikor Róma győzedelmes légiói a Pó folyón (Kr. e. 230.) átnyomúltak, Isztriában a Timavustól (Reka) az Arsiáig (Arsa) s az Adria kék hullámaitól az Ocráig (Csicsek földe) azok a merész trák és kelta tengeri rablók laktak, kik „isztriai” közös néven egy néppé olvadtak; az Ocrától az Albius hegyig (Schneeberg) a vad és harczias, fajukra nézve tiszta kelta japydok éltek; végre az Arsiától Tersaticáig (Fiume) és a szigeteken liburnok, e derék s egyszersmind szelíd és vendégszerető tengerész nép, lakoztak. Nesakton elestével (e helység romjai még ma is láthatók Visace mellett, nem messzire a Pola melleti Alturától) bevégződött az az elkeseredett isztriai háború, mely Kr. e. 178-tól 177-ig tartott.

koptok, az etruszkok rokonai ?

as = old = öreg, ősi
at-= father = atya, apa
antoli = bird, fish eating bird = madár (mint az etruszkban)
bal = eye = szem (kurdban szárny)
kame = black = fekete
rmnk Egyptian = egyiptomi (rumenik?)
korou = a coin = érme
karous = curled (of hair) = göndör
lajte = mud, dirt = sár, piszok
ma = place = hely (saaremaa, mashona)
mai = new = új (mai?)
mih = lion = oroszlán
noub = gold = arany
noun = abyss of hell = a pokol mélysége?
noun = seventh = hetedik
rpe = temple
siou = star = csillag
sw = drink = inni, ital
swx = deaf person = süket
sabe = wise person = bölcs
seben = bandage, salvage = kötszer, sebpólya, bekötöz
sqhr = sail, to sail = vitorlás, hajózni
xourit = watcher, guardian = megfigyelő, őr
xwr = god Horus
xrai = upper part = felső rész
xont = priest (pagan) = pogány pap
xwne = canal = csatorna
xelxel = swim, float (?) = úszik
xalak = ring = gyűrű
xooutn = road, highway = út, főút
xto = horse = ló
Alternatív
Miután a szittya-magyar nyelv, a szittya-hun-magyar írásrend azonos a pelazg-etruszk nyelv- és írásrenddel, a magyar nyelv azonos a szumír nyelv- és írásrenddel, egyszerű algebra az egész: a=b, b=c és a=c; a = szittya-hun-magyar, b = etruszk-pelazg, és c = subar-szumír.

Albánok
Egy napjainkban is dívó elmélet szerint az albán a preindoeurópai nyelvek egyikének, az etruszknak vagy a pelazgnak a leszármazottja. A pelazgok már az indoeurópai nyelvet beszélő népek érkezése előtt a Balkánon éltek. Az etruszk/pelazg–albán kontinuitáselméletet rövid időre, propagandacélból maga Enver Hoxha is felkarolta, de a nyelvésztársadalom mint tudománytalan tételt elutasítja. Az albánok több nép eredőjeként keletkeztek. Egyik nyomuk a Kaukázusig vezet. Egy másik pl Görögországba.

Rovás Kövek
Az egyes építési korszakok nevezetesebb és jellemzőbb K.-ei a következők: 1. a pelazg és etruszk K.-ekre nézve a legjellemzőbb az óriási nagyságu és szabálytalan alaku kövekből szerkesztett u. n. kiklop-fal (l. o.). A kiklop-falazatban is vannak megkülönböztetések; a legősibb a gömbölyü, lelt kövekből épített; a tirreni K.-nek már többé-kevésbbé megmunkált többszögü, egyenes feklapu kockái vannak (l. Építészet, II. képmelléklet 1. ábra), mig a mikenei K. alkotó elemei már majdnem egészen szabályos kockák, melyeknek csak függőleges oldalai szabálytalanok és az egyes kockasorok különböző magasságuak (l. Építészet VI. képmelléklet 2. és 5. ábrákat).

Zászlós-Zsóka György
Ez a rokonság pontos alakot is ölthet, mint Ribezzo teóriájában: egy ősi "tyrrheni" egységben fennálló rokonságban, amely figyelembe veszi mind az égei, mind pedig az itáliai területek elemeinek nagyon régi visszatükröződését; vagy értelmezhető, mint a Duna-Balkán térségből mindkét területre behatoló, történelem előtti nyelvhullám, mint Kretschmer feltételezi, ahol a "pelazg" vagy "réti-tyrrheni" elnevezést kapta; vagy pedig abban a feltevésben, amely az etruszkok bevándorlását Elő-Ázsiából feltételezi."

Érdekesség - Alinei és az etruszk hallgatóság Etruscan Tholna, name of the goddess of youth.


Egyéb fontos linkek:
Etruszk naptár:
Etruszk rovásbetük:
Etruszk rovásbetük:
Etruszk rovásbetük:
Stíria története
Majláth

Pesti István, 2006 ápr.

Nyitóoldal