A bulgárok

BOLGÁROK
A cikk szerzője, Petar Dobrev állítása szerint a bulgárok ott éltek a magyarok mellett a madárfészekben. Pamir és a Hindukus között... Arab források említik az ókori Balharia nevét, ami valószínűleg Bulgária volt. Itt volt a földje a kutriguroknak, utiguroknak, vurugundoknak (unogondur). Itt volt az onogurok városa, Bakat, de innét származik a kozagirs nép és a mai afgán kuchik.
Említi Tola-t is, ami mély vizet jelent. (A név a Bibliában is szerepel, de személynévként.)

Ime a hon
According to Ashharatsuyts the Central Asian territory west of Imeon was inhabited in Antiquity by fifteen old artisan and trading nations: Massagetae, Bulgars (Bulhi in Armenian; Shirakatsi uses the same name for the Bulgars who inhabited the valleys of Northern Caucasus at his time, and according to Moses of Chorene had settled also the Armenian principality of Vanand before that), Khwarezmians (‘Horozmiki’) etc., and by forty-three nomadic tribes including the Hephthalites and Alchons.

The lands in the upper watershed of Oxus River (present day Amu Darya) draining the northern slopes of Hindu Kush, the western slopes of Pamir, and bounded to the north by the Alay Mountains (roughly, northern Afghanistan, and most of Tajikistan) were inhabited by the Bulgars, known to have had their Kingdom of Balhara there since ca. seventh century BC. Apart from Anania Shirakatsi, other historiographers in late Antiquity and the Early Middle Ages such as Agathias of Myrina, Theophylact Simocatta, and Michael the Syrian also identify Mount Imeon as an early homeland of the ancient Bulgars. The western and northern foothills of Mount Imeon north of the Bulgar lands were shown on the ‘Ashharatsuyts’ map as inhabited by the Sacae, Massagetae, Hephthalite, and Anariacae people. Those ancient people contributed to the ethnogenesis of the present Afghans, Tajiks, Uzbeks, Kyrgyz, and Kazakhs.

Hunza
Két külön királyság létezett a hunzáknál: Nagar királyság és Hunza királyság. Magyar nyelvre emlékeztető városneveik: Hon, Huru, Nagar, Baba, Sumayar. Tájneveik is hasonlítanak a magyarokéhoz: Verthun-völgy, Morkhun-falu, Zoodkhun falu. A hun, khun jelentése: otthon, haza. A ház szó a nyelvükön: "há", de jurtában is sokan laknak.

Koponyatorzítás: Élő hagyomány, ahogyan az is, hogy lovas szertartás során mutatják meg az újszülött gyermeket az égnek.

Művészet, ornamentika Hunza szimbóluma egy stilizált tulipán, melyet íjként is értelmeznek.
Figyelem! Tulipán nem él ezen a tájékon, Ujguriában nő csak igen messze tőlük, akiket bizonyos kutatók genetikailag kapcsolatba hoztak a mai magyarokkal.
Dallamvilág: A pakisztánitól eltérő módon a magyaroknál is megtalálható ereszkedő pentaton dallamok jellemzőek dalaikra.

Koponyatorzítás
Mint láthatjuk, a koponyatorzítás Baktriában sem volt ismeretlen. Balk környékén, de a proto-bulgároknál is eléggé elterjedt volt. Némelyik bulgár temetőben a koponyák 80%-a torzított. Ezek a proto bulgárok sok mindent átvettek a kusánoktól (madaraktól) a fegyvergyártáson át a kerámiagyártásig. Hasonlóképpen elterjedt volt a szarmatáknál és az alánoknál, gótoknál is.

Arvisura a Bojgol partján
"Represents the collection of the most ancient Bulgarian annals bahshi Imana "Djagfar Tarihi" of 1680. From all annals including in the collection, most in detail describes Bulgarian holidays "the Hon of a Kitaby" ("the Book about gunnah") the Bulgarian poet Mohammed-Gali ibn Mirhu-dji (more known under the literary pseudonym Kul Gali), therefore the data of this work are put by us in a basis of our brief sketch of a history Bulgarian national holidays."

"The patron of Bulgarian people. Accepted shape of the wolf and a leopard. It was sometimes represented one-eyed. Other Bulgarian names of this Alp - the Chin{Grade} (Khin), the Hon, Sindiu, Sjanbi, the Barys, the Baryn (Military and Imperial Glory), the Magician (the Poppy, Mek), Mamil (Mamli), Ajchin (Afshin), Hens (Gur), Ajburi, Bulg (Black), Selytchy (Founder), etc."

"..The capital of the Turan referred to Ergi - in honour.."
"Other part of Bulgars has located in the Central Asia where it became known under a name of Hons (Huns, with is young well) and Syanbiyansev and also has erected earthen pyramids and cave temples in mountains (sjanbij-skaja culture of Northern China)."

"The Hon - Idjikom, the son of the Boyan - Imen."
"Other peoples, adopting this myth, transformed one of names of Audan, Gurogly, into " (Azerbaijanians), Gyor-ogly (Turkmens), Gur-ugli (Tadjiks), Herakles - Hercules (Greeks), etc."

"Kul Gali marks also, that the part of Bulgars, left of Idel on the east, carried out{spent} Maine Tejre already in district of the Western Khin which named also Idel. But there the name "Idel", it{he} wrote, has got value Jeti-Su - a place where seven rivers wash six mountains - that is Altai (from "alty" - "six"), Altai has been elected for prayers the Tangre because his{its} six mountains reminded of a six-final sign on humility to the God."

A Djagfar Tarihi
táblázatban hozza a történelmi eseményeket. Hitelességét nem ellenőriztem.

Szerbek, magyarok a mesevilágban


The Khan was forced to depart to the Bashkorts, who sheltered the Hons and they received the name ”Sebers” ("allies") from the Bashkorts. The Türks called the Bashkorts Ugyrs, they were as headstrong as the Türkmens. They worshipped Alp Baradj, but called him Madjar. In their beliefs, Madjar was a patron of the Life. (Őrangyal?)

Bulgar
"The ancient Bulgars belong to the big Iranian ethno-tribal group with origins that can be traced back to the Balhara region in the foothills of Mount Imeon, a territory roughly corresponding to present northern Afghanistan and most of Tajikistan. Ancient Bulgarian language belongs to the Indo-European Languages Group. The Bulgars appear (under the ethnonym of ‘Bulensii’) in certain Latin versions of Ptolemy’s second century AD mapping, shown as occupying the territory along the northwest coast of Black Sea east of Axiacus River (Southern Bug)."

Bulgar fórum -Kapkan és más rangok
It is assumed that the Bulgars were governed by hereditary khans.The only similar title found so far is kanasubigi and it was used by only three of the Bulgarian rulers, namely Krum, Omurtag and Malamir, which were respectively a grandfather, son and a grandson and after them the title disappears. Other similar but non-kingly titles were attested among Bulgarian noble class and these are kavkan (vicekan), tarkan, and boritarkan.

Csuvas
Present-day Chuvash speak an Altaic-Turkic language and are genetically related to Caucasians (Georgians), Mediterraneans, and Middle Easterners, and not only to Central or Northern Europeans; Chuvash contain little indications of Central Asian-Altaic gene flow.

Vedikus Bulgaria

The most important one relates to the newly found inscriptions, written in the language of the Bulgarian rulers KUBRAT and ASPARUH. In their form those inscriptions remind very much of the East Pamir languages (Vakhan (Vahi), Ishkashim , Mundjan , Sarikoli and Darvaz), which is an indicating that the landof origin of the ancient Bulgarians was not Europe, neither was it Mongolia or Turkestan It was somewhere in PAMIR and HINDUKUSH .

Bulgárok
A bolgár kánság 8–10. századi régészeti emlékeit az elmúlt évtizedek kutatásaiból ma már meglehetősen jól ismerjük. Elsősorban a régi fővárosok, Pliszka és Preszlav ásatásaiból, de számos temetőből is. Sok régészeti adat van az akkoriban a bolgár államhoz tartozó Dobrudzsából is. Az erdélyi bolgár leletek a 9–10. századi bulgáriai emlékekkel egyeznek meg..

A maroskarnai edények pontos párhuzamait nagy számban ismerjük Bulgáriából, a központokból (Pliszka, Madara, Preszlav, Kadiköj) és a temetőkből egyaránt. Gyakoriak Dobrudzsában is. Bulgária irányából az Olt és Zsil völgyében terjednek a Kárpátok felé, de számításba vehetők a Dobrudzsától és Szilisztrától Erdély irányába haladó útvonalak is. Ploieşti-Bucovban a bolgár uralom idejéből 8–9. századi falvakat tártak fel, Bulgáriát és Erdélyt összekötő szláv–bolgár leletanyaggal, a Mostiştea völgyében, Sultanában pedig olyan, zömében csontvázas sírokból álló temetőt találtak, amely a Dunától Erdély felé haladó bolgár őrtelepülések létezését igazolja.

Régi orvosok
"A bulgár oktatási rendszer keleten jó hírnévnek örvendett, még arab egyetemisták is megtisztelőnek tartották a bulgár egyetemeken - a medreszékben képzést kapni. A bulgár orvostudomány magába szívta az összes bulgár ősének a tapasztalatát, akik az Északi Kínától Irakig, az Ob folyótól - Iránig éltek, és azon kívül tevékenyen felhasználták a szomszédok eredményeit. Baksi Iman (1680) "Dzsagfar Tarih" ősi bulgár krónikai gyűjteményében olvasható: 'Abu Gali Ibn - Színának (Avicenna) voltak Bulgár városban rokonai, akiket meglátogatott'. "

Óbolgár
A bolgár nyelv azonosnak mondható az óegyházi szláv (óbolgár) nyelvvel. A bolgár nyelv a legkorábbi írásos dokumentált szláv nyelv.

Ószláv
Az óegyházi szláv (egyéb elnevezései: ószláv, óbolgár vagy régi szláv) nyelv a legkorábbi írásos emlékekkel rendelkező szláv nyelv. Az írott norma a macedón nyelvjárás (művelt macedón nyelv) alapján keletkezett, amelyet Solún környékén használtak a 9. században.

Kölcsönhatás
A szláv nyelvek ma is megfigyelhető nagyfokú hasonlósága természetesen elsősorban abból adódik, hogy e nyelvek viszonylag későn, Kr. u. 600 körül kezdtek kiválni közös elődjükből, az ősszlávból... Már maga az első szláv irodalmi nyelv, az óegyházi szláv (ószláv, óbolgár) sem tekinthető tisztán óbolgárnak. Megteremtői, Cirill és Metód ugyan a saját Szaloniki környéki óbolgár (ómacedoszláv) nyelvjárásukból indultak ki, de missziójuk célterülete Morvaország volt

Miután a finnugor-varég nyelvet felülírták a keletszlávok? Ráadásul nem is szláv volt Mihály és Konstantin. Kellemetlen az egész ügyben, hogy az "ószláv" nyelvet is "óbolgár" nyelvnek nevezik, valamint a török (iráni) nyelven beszélő korai bolgár uralkodó réteg nyelvét is óbolgárnak hívják. Kész a káosz.

Proto-bolgár naptár
"A Pliszkában talált bronz naptárrozetta adatai alapján az a vélemény alakult ki, hogy a protobolgárok hetekre osztották a napokat, minden hét hét napból állt, amelyek a hét égitesttel – a bolygókkal – voltak kapcsolatban. A protobolgár naptár e rendszerét igazolja a Jakimovo faluból származó rozetta, amelyet protobolgár artefaktnak tartanak Ennek a tárgynak a lényegét és rendeltetését a következőképpen lehet megmagyarázni. Nagyon sok olyan, Kínában, az ókori Egyiptomban és az újabb időkben a Csernyahov-kultúra területén (Ukrajna) naptárként használt, kör alakú tárgy ismert, amelyek csak egy 12 szegmensre osztott kört tartalmaz Minden szegmenst egy hieroglifa jelöl vagy jellegzetes jelekkel van felosztva. Az ezekben a körökben lévő jelek mutatják az éghajlat sajátosságait, a mezőgazdasági munka jellegét, valamint a különböző évszakok és hónapok legfontosabb ünnepeit. A jakimovói rozetta valószínűleg szintén egy naptár, amint azt az alakja és szegmenseinek száma mutatja. Ez a naptár azonban három koncentrikus körből áll, a külső 12 szegmensre van osztva, amelyek a naptári hónapoknak felelnek meg. A középső kör négy egyenlő nagyságú szegmensre van felosztva úgy, hogy mindegyikhez három hónap tartozik a külső körből. Ezek a szegmensek a négy évszaknak felelnek meg, mindegyik 91 napból áll. A legbelső kör izolált, üres és valószínűleg az év legfontosabb napját, a kiegészítő 365. napot szimbolizálja, amely edinak vagy ednazsden néven ismert. A jakimovói rozettába be van rajzolva néhány szoláris szimbólum, amelyekkel Pliszkában, Preszlavban, Madarában stb. sok helyen találkozhatunk. Minden egyes köre, közepén a ponttal, jellegzetes szoláris szimbólum, a középső kör radiális sugarai derékszögű keresztet alkotnak, ami szintén szoláris szimbólum. Ez a kereszt egy körbe van rajzolva, ami ismét csak szoláris szimbólum."

Pesti István 2010 április

Nyitóoldal