Sham

Tani asz-szirr
Kitab al-Sirr al-asrar (The Book of the Secret of Secrets)

Szíria holt városai



Szíria1
A Hamát Aleppóval összekötő autópálya mentén tucatszám sorakoznak a halott városok. Az eredeti települések még a bizánci uralom idején, az V. század táján élték fénykorukat. Jobban illik rájuk a szellemváros elnevezés (nem mintha szellemek kószálnának a romok között), ugyanis a VII. századtól kezdve teljesen elnéptelenedtek. E folyamatra számtalan magyarázat született (szárazság, földrengések stb.), a legkurrensebb teória szerint viszont azért hagyták el a falvakat, mert a korábban erre haladó kereskedelmi útvonalak máshová helyeződtek át, és velük együtt mozgott a népesség is. A romokból ítélve komoly települések lehettek, jól megépített, vaskos falú nemesi villákkal (némelyikben mozaiktöredékek is látszanak), fürdőkkel, templomokkal, piramisszerű temetkezési helyekkel, olajütőkkel. Az építkezésekhez a környék kőzetét, a mészkövet használták, melyet – legalábbis a jómódú tulajdonosok – szépen meg is munkáltattak, díszíttettek a korabeli mesterekkel. Láthatunk kétszintes házakat, s bennük azt is, hogyan oldották meg az emeletráépítést. Az alsó szinten megépítettek egy vagy több boltívet méretre faragott kövekből, az tartotta a feltehetően fából készült emeleti aljzatot. A látvány romjaiban is lenyűgöző, ugyanakkor elgondolkodtató is. A házromok között tengernyi kő hever, melyekből bőven futná legalább részleges restaurálásra, ennek azonban semmi jele sem látszik. Az viszont igen, hogy fényes nappal teherautó számra hordják el a köveket, állítólag legálisan. Alighanem már korábban is sokat felhasználtak a környékbeli „élő” falvak építkezésein. Egy bizonyos: ennyi követ – natúrt és megmunkáltat – még sehol a világon nem láttam, mint Szíriában.

Másik városok, vagy félreértés?
Az egyik legérdekesebb úti célt azok a falvak jelentik, ahol még mindig állnak a méhkasházak. Szíria területén szinte minden épület kőből épült, ezek viszont szárított agyagtéglákból. (Ezekben természetesen már nem élnek.) Ugyancsak Hamából érdemes elugrani egy másik történelmi látványossághoz, a Krak de Chevaliershez, a XII. században épült kereszteslovag-várhoz. A hatalmas erődítmény építői aránylag keveset adtak a belső szépségre, annál inkább az irtózatosan vastag falakban, bástyákban megtestesülő védelmi funkcióra. Ha valakinek kiesett az útjából Palmyra, kárpótolhatja magát Apamea ugyancsak római kori romjaival, ahol két kilométer hosszan sétálhatunk az oszlopokkal szegélyezett hajdani főutcán. Aleppótól délre a mészkődombok között se szeri, se száma a halott városoknak. A pompás kőépületek zöme az 5. században épült, ám lakói ismeretlen okból (talán földrengés) a 15. században elhagyták.

Wiki szerint
Holt városoknak vagy halott városoknak nevezzük Szíria több száz bizánci időkből származó településmaradványát, amelyek az ókorban Bélosznak (latinosan Belus) nevezett mészkőmasszívumon fekszenek az Aleppói és Idlibi kormányzóságban. A települések a 4. századtól indultak fejlődésnek, és a 6. század közepére érték el ma ismert számukat és nagyságukat. Hanyatlásuk a 8. század második felétől kezdődött, és a 10. századtól kezdődően néptelenedtek el, amikor az újra megerősödő Bizánc és muszlim ellenfelei közötti harcok, illetve utóbb a keresztes háborúk színhelyévé váltak.
Fejlődésüket nem a 630-as években kezdődő arab uralom, hanem a kereskedelmi utak ebből fakadó megszakadása akasztotta meg, és a későbbi háborúk csak fokozták.
622-ben még Dél-Arábiában futkározott Mohamed. 8 évvel később meg Szíria elnéptelenedik?

1138-39 - Pusztító földrengések Aleppóban
A szíriai Aleppó is egy törésvonal közelében épült fel, így a térségre lesújtó, 1138 októbere és 1139 júniusa közti intenzív földmozgások is komoly károkat okoztak. 1156 szeptembere és 1159 májusa között még egy, a korábbinál is intenzívebb szeizmikus csapás érte a térséget. A legrosszabbul Harim keresztes központja járt: a korabeli források szerint az erősség teljesen elpusztult, és a templom is eltűnt a föld mélyén. Atharib muszlim kézen lévő erődje is leomlott: csak az első napon 600-an haltak meg az őrök közül. A katasztrófának összesen 230 ezer áldozata volt.

Vallás
Perzsa háborúk
Mivel mind a Bizánci, mind a Perzsa Birodalom ekkorra már bomlásnak indult, ezért a kevésbé felszerelt arab csapatok le tudták gyozni a bizánciakat Adzsnádeinnél 634-ben, s így elfoglalhatták Palesztinát. Abu-Bakr halála sem vetett véget a hódításoknak, mivel még életében kijelölte utódát, Omar ibn al-Hattáb-ot. Omar Emír al-múmimínként ("igaz hívok fejedelmeként") a törzsi szabadcsapatokból szervezett hadsereget alakított ki, mely késobb katonai nemességként uralkodott az elfoglalt területeken. 635-ben ismét legyozték a bizánci seregeket, s ekkor elfoglalták Damaszkuszt, majd 638-ban Jeruzsálemet is. A helyi keresztények adóterheit az arabok csökkentették (a bizánci mértékekhez képest), szabad vallásgyakorlatot biztosítottak, s ezáltal a keresztények az arabok hu szövetségeseivé váltak. 636-ban a perzsa uralom alatt álló Mezopotámiát sikerült megszerezniük, majd 642-tol Alexandria került arab kézra, s fokozatosan szállták meg Egyiptomot. 643-tól Irán meghódítása vette kezdetét.
637-ben a dzsábjei birodalmi gyulésen Omar nemesi alkotmányt fogadtatott el. Eszerint a mohamedánok katonai kasztként telepedhettek le az újjáépített táborvárosokban (Kúfa, Baszra, Fusztát stb.). (Az arabok egyébként a meghódított városokon kívül hozták létre a szállásaikat, elkülönülve a helyi oslakosságtól.) A mozgatható zsákmány egyötödét az állam kapta, a maradékot szétosztották. A földdel és az ebbol származó jövedelmekkel az állam rendelkezett (ez nem érintette az oslakosok birtokait, mivel az arabok csak a gazdátlan földeket és a régi állami javakat sajátították ki).

Mint látjuk a 600-as évek közepére a basileus a mai Törökország területére szorult vissza. A szíriai "halott városok" környéke ekkorra arab felügyelet alá került. Persze, a területért vívott harcot bizonyára megsinylette a polgári lakosság is, hiszen feltehetően erre dúlt a legtöbb csata, nem a sivatagban.

Antiochia

Antiokheia - Szíria
Szeleukida birodalom - Antok városa, isten városa

A négy városrészből álló Antiókheia hellyel-közel fennmaradt egészen a perzsa hódításig, Kr. u. 540-ig. A város ekkor kapta meg becenevét is, hiszen négy negyede miatt a történetírók gyakran említették tetrapolisz néven.
Nem rokon fogalom a római-zsidó tetrarchiával!

Antiókheia hanyatlott, az egész birodalom lassan széthullott, és Kr. e. 64-ben a Pompeius vezette rómaiak martaléka lett, bár a város továbbra is is megőrizte kiemelkedő fontosságát.

266-ban a perzsák váratlanul megtámadták a Római Birodalom keleti végeit, és rövid időre Antiochiát is elfoglalták. Szinte teljesen kifosztották, és a görög lakosság jó részét rabszolgaként elhurcolták. A nagy csapást nehezen heverte ki Antiochia

A birodalom kettészakadása után vált Antiochia a négy apostoli patriarchátus egyik központjává Róma, Jeruzsálem és Alexandria mellett

De a bizánci korba lépő Antiochiát a 6. században elérte végzete. A virágzó, gazdag és erős várost 528-ban nagyerejű földrengés rázta meg. Olyannyira nagy, hogy Procopius szerint legalább 300 ezer ember életét követelte.

A véderődökben esett károkat és a város ideiglenes gyengeségét kihasználva a perzsák 540-ben megtámadták a várost, és amit a földrengés nem pusztított el, azt az idegen sereg megtette. Szinte porig rombolták a várost, teljesen kirabolták és lakóit rabszolgának hurcolták el. A tragédia után Antiochia már sosem tudta visszaszerezni korábbi dicsőségét. Justinianus hiába tett rá kísérletet, hogy újjáépíti a várost. Kövezett utakat, vízvezetékeket, kutakat és fürdőket emelt a romokon. A szigeten álló Újvárosban pedig felépítette az új Tetrapylont, a császári palotát. A régi városhatárokat jóval szűkebbre szabta, és a megújult várost Theopolisnak nevezte el, amelynek neve Isten városát jelenti.

638-ban, Hérakleiosz császár már nem tudta megvédeni a várost a kelet felől feltűnő féktelen hódítók, a szaracénok ellen. Több mint háromszáz éven át arab kézre került.


Holt városok - Szíriai dombvidék

the Dead Cities.
These are 780 abandoned settlements dating back to between the fifth and eighth centuries, scattered across a vast swathe of northern Syria.

A hunok utáni időkben nagy számban érkeztek ashkenázik a mai Németország, Ausztria és Magyarország területére. Bár nincs egyértelmű bizonyíték rá, hogy szíriaiak, de zsidó vallásukat kevés helyről hozhatták a kora középkorban.

On the summit were the ruins of an Iron Age temple dating back to 1200BC: two large enclosures, one surrounded by basalt-carved figures of mythical lions.

Szíria szent helyei - képekben

Szíria



Damaszkusz
P. Sem. *dam- "blood".
Akkadian dämu "vér"
Dam-ash-kush?
Az urdu szótár szerint a SHAM az "este" illetve "Szíria". A "Shamee" pedig a "szíriai". (Nem lapp!)
Magyar-arab szószedetből:
sam, as-Sam = balra, bal kéz felé (az egyiptomi Thébából keletre induló karavánúthoz képest, => Szíria)
samal, shamal = arab: észak, égtáj
Szanszkrit-angol:
iishaM = Lord Siva
padmaakShaM = lotuseyed (lótuszszemű
rameshaM = the lord of ramA

Szíria
Nagy Sándor is átviharzott a területen i.e. 333-ban. A zsidóknak sikerült ismét egy saját államot alapítaniuk, ám a Rómaiak elfoglalták azt. Szíria nyugati fele is római megszállás alá került. A hatalmas birodalom helytartója volt Heródes, akinek fia feszíttette keresztre Jézust. Damaszkusz akkoriban a kereskedő Nabateánusok uralma alatt élte mindennapjait, akiknek a fővárosa a "kőváros", Petra volt, a mai Jordánia területén. A rómaiak aztán felülkerekedtek a Nabateánusokon is és egészen az Eufrátesz folyóig hatoltak. A kor remekművei láthatók Palmyrában és szerte Szíriában.

Nagyszíria
Greater Syria (Arabic: ?????? ???????), also known simply as Syria, is a term that denotes a region in the Near East bordering the Eastern Mediterranean Sea or the Levant.
The classical Arabic name for Syria is Sham (Arabic: ?????? ash-Sham)

Képeskönyv
Busra Originally a Nabataean city, Bosra was conquered by the Roman emperor Trajan and made the capital of the Roman province of Arabia. It served as a key Roman fortress east of the Jordan River. The city eventually achieved the title "metropolis" under the Roman emperor Philip, who was a native of the city.

Magyarul - Bosra
Neve már az ősi ékírásos szövegekben is szerepel. A bronzkorban, az i. e. 2. évezredben Buszruna herceg székhelye volt. A hellenisztikus és a szeleukida-korszakot követően a délről terjeszkedő Nabateus arab állam bekebelezte és i. e. 71-ben a királyság északi részének fővárosává tette Boszrát. A nabateusok falakat emeltek, palotákat és templomoka építettek itt

Bilad al-Sham
Great
The traditional Arabic term Bilad al-Sham (Arabic: ???? ????? , also transliterated bilad-ush-sham etc.) is a name for the whole Levant or "Greater Syria" region that today contains Syria, Jordan, Lebanon, Israel, and the Palestinian territories
Shrek
Turistakalauz végén mór stílusú épülettel.
Syria or the bilad al-Sham' as they are traditionally known according to our Islamic sources have been considered as second only to the holy lands of Hijaz (present day Saudi Arabia).

Damaszkusz
Az eredeti acélt az oroszok bulat, a különböző ázsiai népek ukku, taban, kara-taban, harasan, tyndy, sham néven említik. Ezt az acélt ma már nem láthatjuk, csak a nevesebb múzeumok kiállításain. Enne oka, hogy a gyártástechnológia a 17. század közepén elveszett. Damaszkuszi acélnak ma a rétegelt pengét nevezik, de ennek csak a külső megjelenése hasonlít a wootzra, teljesen más az összetétele és a megmunkálási módja.
A wootz fegyverek híresek voltak páratlan vágóélükről, erejükről, akkor sem csorbultak ki, ha más acéllal találkoztak. Emellett rendkívül szívósak is voltak, a legnagyobb terhelés és üté

Kába kő



Fekete kő
Az építmény kocka alakú. Szürke kőből és márványból készült, sarkai nagyjából a négy égtáj felé irányulnak. Az épület belsejében szinte semmi nincs, csak a tetőt tartó három oszlop és néhány fölfüggesztett ezüst- és aranylámpa. A Kábát az év nagy részében egy hatalmas, fekete brokáttakaró, a kiszva borítja.

A Kába keleti sarkában található a mekkai Fekete Kő. A Kába-kőnek is nevezett kultikus tárgy több darabra törött, ezeket egy kőgyűrű övezi, és súlyos ezüstpánt tartja össze. A népi legenda szerint a Kába-követ Isten akkor adta Ádámnak, amikor kiűzte a Paradicsomból

Minden muszlimnak, aki zarándoklatra érkezik Mekkába, hétszer körbe kell járnia a Kába épületét, eközben megérinti és megcsókolja a Kába-követ.

Katolikus lexikon
A kába sarkait oszlopnak (rukn) nevezik: szíriai, iraki, jemeni és fekete oszlop. Utóbbinál a talajtól kb. 1,5 m magasságban van a Fekete Kő (al-hadzsar al-aszvad), mely 3 nagyobb és több kisebb, különböző formájú vörösesfekete bazalt-, láva- v. meteoritdarabból áll, egy 75-80 cm átmérőjű ezüst kerettel egybefogva. A zarándokok rituális csókjától a Fekete Kő felülete simára kopott, s annyira bemélyedt, hogy a tiszteletét tévő muszlim zarándok arca eltűnik a keletkezett üregben.

Kaba helynevek a világban. "Kaba" a bulgároknál és Afrikában található.
sham = karom, de Szíria neve is volt.

Shambalától a szárnyas napig:
One of Astarte's titles at ancient Ugarit in Syria and in Phoenicia was Shem Baal (shm b'l) "Name of Baal," and it is interesting that Pane Baal (pn b'l) "Face [or Presence] of Baal" was a Tanit epithet in Punic inscriptions.

...azért érdekes, hogy senkinek sem tünt fel: Ugarit, Szíria, Fönícia területén írták: "Shm b'l = Sham bal", ami a csodálatos bekerített ország neve volt arra Turán felé és a "Pane Bal = Szárnyas nap" pedig Tanit istennő egy jelzője volt.


Kába
A szentély oldalait nagyjából a négy égtáj felé tájolták. A Kába szentély keleti sarokköve a Rukn-al-Aswad (a Fekete kő vagy al-Hajaru l-Aswad), a híres meteorit; az északi sarok neve Rukn-al-Iraqi („Az iraki sarok”); a nyugati saroké Rukn-al-Shami („A levantei sarok”) és a déli fekvésű sarok neve Rukn-al-Yamani („A jemeni sarok”).
Mint látjuk, az arab már nem tudja, mi is a KABA. De arra még homályosan emlékezik, hogy Levante (Szíria?) felé van a "Rukn-al-Shami". Mellékesen Mekkától északkeletre van Iraq és északra volt Sham.

Allah
Éli, mért hagytál el engem?
Allah is the name of the only God in Islam. Allah is a pre-Islamic name coming from the compound Arabic word Al-ilah which means the God, which is derived from al (the) ilah (deity).
hubal, a törzsfőnök
Different Arab tribes used “Allah” to refer to its personal high god. “Allah” was being worshipped at the Kaa’ba in Mecca by Arabs prior to the time of Mohammed. It was formerly the name of the chief god among the numerous idols (360) in the Kaaba in Mecca before Mohammed made them into monotheists. Historians have shown that the moon god called “Hubal” was the god to whom Arabs prayed at the Kaa’ba and they used the name “Allah” when they prayed.

Magyarok



Keresztesek

Az első keresztes hadjáratot (1096), mely Nagy Károly hadjárata óta az első nagyarányú nyugati katonai akció három évszázad alatt, általános történettudományos becslés szerint mintegy 2-3000 lovag és 8-12000-re tehető csatlós hajtotta végre, akiket 5-6000 főnyi csürhe kísért. Mindez együtt 20000 fő.? (Padányi Viktor: Dentu-Magyaria) Ezzel szemben 4. sikertelen keresztes hadjáratot követően II. András magyar király 1217-es hadjáratát még az u. n. ?kisebb keresztes hadjáratok? sorában sem említik. Holott az a római pápa, a német-római császár, az angol és francia uralkodó kérésére veszi kezdetét. A már-már turistaútként kezelt hadjáratban, a magyar király irányítása alatt egyesültek az európai seregek. Bár a hadműveletben résztvevők pontos száma mind a mai napig vita tárgyát képezik szakmai körökben, érdemes megjegyezni, hogy csak a magyarok 20.000-es lovassággal képviselték magukat a az európai seregben. II. András király egyedüliként a keresztes hadjáratok történetében a rábízott sereget vissza is vezeti a kisázsiai térségből.

Alternatív
II. András királyunk 20.000 fos keresztes haddal megérkezvén a Szent Földre nem kezdte mészárolni az ellenfelet, hanem egymás nyakába borultak. Mert kiderült: szentföldi ellenfeleink magyar ajkú rokonaink. A pápa ki is átkozta II. Andrást. (Ezúttal már másodszor, s most már a teljes magyar néppel egyetemben. Még ennél is árulkodóbb, hogy II. András Jeruzsálem királya lett.)

Nyitóoldal