AZ ÓKOR VÉGÉN

(Történelem az új bizonyítékok tükrében)
Romulus és Remus, a két romet Császárok

Előzmények


A "katonacsászárok" előtt:

Hadrianusnak (117 - 138), bár jeles katona volt, mindazonáltal be kellett látnia, hogy az óriási birodalom határai csak úgy védhetők meg sikerrel, ha a hadsereget szaporitja. Már pedig erre nem volt pénz. Ha már költeni kell, fontosabbnak tartotta a közigazgatás javitását. Inkább kész volt egyes tartományokról lemondani, semhogy mások megtartását, hol a római élet már mély gyökeret vert, koczkáztassa.
Tényleg lemondott az Euphratesen túl fekvő vidékekről s Armeniáról. Daciát illetőleg is hasonló szándékáról értesülünk. Ha Dio Cassiusnak hihetünk, úgy Hadrianus a hidat, melyet Traianus Turn-Severinnél a Dunán át veretett, felső részeiben leszedette...
Már Marcus Aureliusszal (161 - 180) beköszönt a hanyatlás kora....
Eddig a rómaiak támadtak, most első izben a római birodalom volt a megtámadott. A lakóhelyeikből kizavart népek bebocsáttatást követelnek, különben fegyveresen törnek be...
A főtámadás azonban Pannonián át Italia ellen irányul. A barbár tömegek eljutnak Aquileiáig s ostrom alá fogják, Opitergium-ot (Oderzo) földig rombolják. Mindez még 166-ban történik, mely évre Avidius Cassiusnak Ázsia helytartójává való kinevezése esik...
..az a körülmény, hogy a barbárok száma a római csapatokban egyre nőtt, mindinkább kiegyenlitette az ellentéteket a rómaiak és barbárok között. Annál jobban kiélesedett az Róma városa és a provinciák között. A markomann háborúk óta tudatára jöttek a legiók, hogy ők képezik a birodalom támaszát. A birodalom súlypontja a Duna-melléki legiókra szállt át s az ő magatartásuktól függött első sorban a birodalom jóléte. Az alkalom nem késett sokáig, hogy befolyásukat magának a császári trón betöltésének kérdésében is érvényesitsék.
Commodust 192 deczember 31-én meggyilkolták; ezúttal még az lett utódja, kit a praetori csapatok Rómában császárrá kiáltanak ki. A választás Marcus egyik kipróbált hadvezérére: P. Helvius Pertinaxra esett. A legiók szerették, a barbárok féltek tőle. Az utóbbiak nem mernek zúgolódni, midőn az adót, melylyel Commodus a békét megvásárolta, megtagadja. De másrészt maguknak a praetorianusoknak is csakhamar tapasztalniok kellett, hogy a Commodus alatt élvezett arany napok reájuk nézve letüntek. Sokkal jobban el voltak kényeztetve, semhogy sorsukba bele tudtak volna nyugodni s azért Pertinaxnak alig három havi uralkodása után pusztulni kellett, hogy helyet adjon M. Didius Julianusnak

A katonacsászárok kora


A katonacsászárok kora (193 - 284; Septimius Severustól Diocletianusig) négy császár hatalmi harcával kezdődött; közülük a pannoniai légiók legatusa, Septimius Severus került ki győztesen. A gazdaság hanyatlásával a pénz elértéktelenedése felgyorsult, s ezzel együtt egyre nagyobb szerepet kapott a szabadok által végzett kötelező közmunka (munus). /Ugyan a korban még nem papirból készült pénz volt, hanem "értékálló" arany, de az arany is csak akkor érték, ha van mögötte árufedezet./ Caracalla a birodalom szabad lakóinak (a fegyverrel leigázottak kivételével) megadta a polgárjogot. A Severus-dinasztia (235) bukása után trónra lépő Maximinus Thraxszal a katonai anarchia kora köszöntött a birodalomra. A sorozatos államcsínyek és az erősödő külső támadások zűrzavaros állapotokat idéztek elő. Tetőzött a gazdasági válság, a pénz jóformán elértéktelenedett. A stabilizálódási folyamat, mely Gallienus (260 - 268) intézkedéseivel indult meg, végül Diocletianus (majd Constantinus) dominatusához vezetett.

A 3. sz. uralkodói:

(Hosszútávú tervek nem készülhettek..) Természetes halállal haltak. Természetüknek megfelelően kard által....

Pertinax
Didius Julianus
Pescennius Niger
Septimius Severus
Clodius Albinus
Geta
Caracalla
Macrinus
Heliogabalus
Alexander Severus
Maximinus Thrax
Balbinus
Pupienus
I. Gordianus
II. Gordianus

193
193
193-194
193-211
195-197
211-212
211-217
217-218
218-222
222-235
235-238
238
238
238
238

III. Gordianus
Philippus Arabs
Decius
Decius, ifjabb
Hostilianus
Volusianus
Aemilianus
Valerianus
Gallienus
Postumus
Victorinus
Claudius, Gothicus
Quintillus
  Tetricus

238-244
244-249
249-251
251
251
251-253
253
253-260
253-268
258-268
268-270
268-270
270
270-273 
Aurelianus
Tacitus
Florianus
Probus
Carus
Numerianus
Carinus
Diocletianus
Maximianus
Carausius
Constantinus Chlorus
Galerius
Allectus
Flavius Severus

 
270-275
275-276
276
276-282
282-283
283-284
283-285
284-305
286-305
286-293
293-306
293-311
294-296
305-307
 


Severus:

Commodus halála felborította a rendet a birodalomban. Gyakorlatilag légiónként választottak császárt. Britanniában Albinust, Szíriában Nigert, Pannóniában Septimus Severust. Ezalatt Rómában egy szenátor Julianus, vett magának császári hatalmat.
Severus közeledtére gyilkosokat küldött sikertelenül, majd a praetoriánusok őt ölték meg, mire Severus RÓMA alá ért volna. 193-ban teljes katonahatalom indul meg trónra léptével. Kegyetlen bosszút állt a két másik császárjelöltön és családjukon. A hatalmat családtagjainak adta, felemelte a testőrség és a légiók számát. A légiók zsoldját is felemelte. A szenátus szolgai végrehajtója lett a császári hatalomnak. Helyreállított elpusztult városokat és pületeket, növelte a gabonaraktárakat. Legyőzte a phartusokat, lerohanta fővárosukat. Halála után áruló fia Caracalla kerül trónra. Öccsét saját kezüleg szúrta le.

Alexander Severus meggyilkolásával (235) a hatalom évtizedekre a hadsereg kezébe kerül, a császárokat többnyire a legiók választják saját tisztjeik közül, és ők is buktatják meg. A palotaforradalmak és polgárháborúk során a birodalom katonailag meggyengül, a germán törzsek áttörik a limest, és évről évre végigdúlják a szomszédos provinciákat. A III. sz. a birodalom általános válságának időszaka: elakad a városok virágzása, visszaesik a termelés és a kereskedelem, elértéktelenedik a pénz, és a gazdasági válságban tönkremegy az a jómódú városi középréteg, amely az antik kultúra hordozója volt. A nagybirtokokat, rabszolgák helyett szolgáltatásra kötelezett colonusokkal (bérlők, függő viszonyban lévő parasztok) műveltetik meg. Ideológiai válság: keletről új szellemi áramlatok elterjedése (misztériumvallások: Ízisz, Ozirosz, Mithrasz kultusza és a legnagyobb hatású új vallás: a kereszténység).

A RÓMAI BIRODALOM SZÍVÉBEN


A pénzügyekben nagy zavar állott be, s Caracalla 212-ben a jövedelem fokozása végett a birodalom minden helységére kiterjesztette a római polgárjogot, mi által a római jog mindenütt érvényre jutott...
Uralma alatt a germán népek ismét nyugtalankodni kezdtek. Ekkor tünik föl a felső Rajna vidékén először az alamannok szövetsége. A császár 213-ban átlépte a raetiai limest, s háborút viselt az alamannok és chattusok ellen; azonban csakhamar megvásárolta a békét...
..Ardasir (Artaxerxes), a szűkebb Perzsia fejedelme, hosszas küzdelem után megdöntötte az utolsó Arsakidának, Artabanosnak trónját, s a parthus birodalomban 226-tól kezdve ismét a perzsák uralkodtak. Ardasir dynastiáját Szaszán nevű őséről szaszanidának hívják..
Alexander Severus..egy lázadásban anyjával együtt megölték (235 febr. 10).
Julius Verus Maximinus volt, kit óriás termete és hősi bátorsága a legiók élére állított. Bajtársai most imperatornak kiáltották ki, a senatus és a nép pedig ellenállás nélkül fogadta uráúl a műveletlen barbárt...
-A sok néptörzs, mely századokon át rendszertelenül viselt háborút a Rajna és Duna mentén a római legiókkal, három szövetségben támadja meg a birodalom északi határait, s mindegyikük erősebb, semhogy Caesar és Germanicus utódai sikeresen állhatnának neki ellen. Az alsó Rajna mentén, a Majnától északra, a chattusok, cheruscusok és chaucusok foglalkoztatták régebben a rómaiakat néha egyszerre, de többnyire egyenként. E vidék lakóit később a frankok közös neve jelölte, a kik akár védő, akár támadó állásban rendszerint szövetkezve léptek föl. A Severusok után ők nyomulnak előre, s Gallia folytonosan szenved tőlük. Ha a megrősített helyeket nem vívhatták is meg, legalább elárasztották a földeket, s egyik vidéket a másik után pusztítva barangoltak mindenfelé, de maradandó hódításokat sehol sem tettek. .. Ebben a korszakban nemcsak egész Galliát pusztították végig, hanem Hispaniába is benyomultak..
- A felső Rajna és a Duna forrásvizei mentén lakó törzseket Caesar korában a suebusok (Szvévek) közös neve jelölte...a harmadik században a helyükben feltünő népek a markomannokkal, boiusokkal és quadokkal harczias szövetséget alkottak, s az alamannok (német elődök) közös nevén váltak a birodalom veszedelmes ellenségeivé.

Septimus Severus

..Severus dinasztia uralkodási ideje, i. sz. 193 és 235 között. Ez volt az a kb. 41 év, amikor szerte a Római Birodalomban színre léphettek a zsidó közösségek. A zsidó családok feliratokon, arcképeken is megörökíthették magukat, a közösségek szabadon álló zsinagógákat építenek, ott is, ahol korábban lakásokban, titokban gyülekeztek. (Körülbelül ugyanilyen 41 év futott le Magyarországon az 1867-es kiegyezés és az elso világháború között. Az akkori jólét nyitottsága máig hat az országban, városépítésben, a gazdasági és társadalmi ételben, hagyományokban stb.) Közismert tény, hogy Septimius Severus császár (193-211) afrikai származású volt, aki elődje (Commodus császár) meggyilkolásakor Pannónia Superior helytartója. Itt kiáltották ki imperátorrá a pannóniai légiók.
Ez volt az egyik szál, ami az uralkodót és családját több évtizeden át e provinciához fűzte; amiért soha nem mulasztott el egyetlen alkalmat sem, hogy ki ne fejezze háláját a pannóniai hadsereg iránt. Pannóniai légiók kísérték Camuntumból 192-ben Rómába, hogy ott ténylegesen átvegye a hatalmat. A törvények azonban tiltották, hogy bármilyen katonaság is belépjen az Urbs (Róma) területére, ahol egy légiónyi császári testorség és a római rendorség tartott rendet. Az elokelo Róma városi vagy itáliai családok fiaiból álló praetorianus gárdát Septimus Severus csellel leszerelte, és helyükre a Róma falai alatt várakozó pannóniaiakat állította. Ez Pannónia további sorsa szempontjából is dönto volt, mivel a praetorianus gárda vezetoje (aki most már pannóniai volt) rangban a császár után, a birodalom második emberének számított. O helyettesítette a császárt távollétében, és beleszólt a birodalom politikai döntéseibe is. A gárdát ezután évtizedeken át Pannóniából töltötték fel, közöttük sok volt a szír származású.

Folyók és városok.. A reformer..

A második négy császár éve, közülük Septimus Severus kerekedik felül (Pannoniából), és dinasztiát alapít: 193-235. Septimus Severus ötéves polgárháborút követően a parthusok ellen győztes hadjáratot vezet (198). A határőrségből a senatust háttérbe szorító erő válik; megszüntetik az adóbérlést és Róma ill. Itália előjogait. Fiai: Caracalla 198-tól első társuralkodója, Geta 209-től a második, de őt megöleti bátyja. 211-217-ben Caracalla császár egyeduralkodó.

Külföldön" született:

M. Aurelius Severus Alexander, Septimius Severus unokaöcscse, Julia Mamaea fia, született Phoeniciában 208-ban Kr. u., Heliogabalus császár udvarában nevelkedett, ki őt caesarrá nevezte ki.

..és még:
A katonacsászárok korában született rendelet: Római patrícius család tagja nem lehet tiszt a légióban. Severusok idején: Csak pannoniai töltheti be a pretorianus vezető tisztét. (Császár helyettese). Később a provinciák is római jogot kanak..

Császárok jönnek, császárok mennek..

Maximinus császár Alexander Severussal ellentétben harczias fejedelem volt. Háborút viselt a germánokkal, majd Sirmiumból szerencsésen vezetett hadat a sarmaták ellen. A senatust kevésre becsülte, a keresztyénekkel kiméletlenül bánt; pénzzavara miatt erőszakoskodott is. Midőn tehát 238-ban Africa kormányzója, az előkelő Marcus Atonius Gordianus fiával együtt fölvette az imperatori czímet, nemcsak provinciájuk csatlakozott hozzájuk, hanem a senatus is, mely gyorsan hadat gyűjtött, hogy megvédje Itáliát Maximinus ellen. De a két Gordianust Numidia helytartója, Capelianus, a császári csapatokkal Carthagóban ostrom alá fogta; az ifjabb elesett, mire az idősebb maga vetett véget életének. E csapás hírére a senatus az Itália ellen vonuló Maximinussal szemben két kiváló tagját, Clodius Pupienus Maximust és Caelius Calvinus Balbinust nevezte ki imperatorokul. Az előbbi tehetséges katona volt, az utóbbi inkább műveltségével szerzett hírnevet. A nyugtalan praetorianusok kivánságára az idősb Gordianus leányának Gordianus nevű kis fia ugyanekkor megkapta a Caesar czímet. Maximus a senatus hadseregét a közeledő Maximinus ellen vezette, a ki Aquileiáig hatolt s a várost ostrom alá vette. De ez hősies ellenállást fejtett ki; az ostromló legiókat betegség és élelemhiány kínozta, s Maximinus lázadás áldozatául esett. Pár hónap mulva Balbinus és Maximus a capitoliumi játékok idején szintén katonai lázadásban vesztették életüket. A gyilkosok a fiatal Gordianust a praetorianus táborba vitték s a senatust kényszerítették, hogy őt fogadja urául.

Gordianus-ok:

Maximinus Thrax, legyőzi az alemannokat. A parthusokat legyőzi, de az Újperzsa Birodalom, a Szászánidák, már ők fenyegetnek, betörnek Mezopotámiába 237-ben.
238 - 244 Az afrikai helytartót, I. Gordianus kiáltották ki császárnak, de fiával együtt megölték, azért 14 éves unokája, III. Gordius lett az uralkodó, aki leverte Thraxot; a perzsákat pedig gót segédcsapatokkal meg tudta állítani, és rábírta Mezopotámia elhagyására. (237). Utóda a gyilkosa. ÉLT 20 évet...

Gordianus, III., Marcus Antonius Pius Felix (214 k.-Zaitha közelében, 244): Maximinus Thrax utódaként római császár (ur. 238-44) Szt Fábián pápa idejében. - Atyja és nagyatyja halála után a már kormányon lévő Pupienus és Balbinus cs-ok mellé választották caesarnak. A testőrök két társát megölték, s a még csak 14 éves ~t kiáltották ki cs-rá. Eleinte udvaroncok kormányoztak helyette, de 241/42: egy Timesitheus nevű derék és kötelességtudó tiszt lányát feleségül vette, s apósát a gárda parancsnokává tette, befolyása és hatalma egyre nőtt. 242: Timesitheus oldalán Asiába indult I. Shapur perzsa kir. ellen. ütközben több sikeres csatája volt szarmata és gót törzsekkel, s a perzsa fejed-re is csapást mért, amikor apósa Ktesziphon közelében 243: hirtelen elhalt. Benne ~ legjobb tanácsadóját és leghűbb támaszát vesztette el. A nagyravágyó új gárdaparancsnok, Philippus Arabs a hadseregben felkelést szított, a katonák ~t megölték, s Philippust kiáltották ki utódjává.

Gordianus - nemzetiségi császár. ~ jelentése: A kisázsiai Gordium városából való ember.

Frígia: Anatóliába a Kr. e. 13. század végétől kezdve több hullámban vándorolt be a Balkánról az akkád nyelvű forrásokban muskiknak nevezett nép, akik magukat brügöknek, a görögök pedig phrügöknek neveztek.

Gorodion, Gorodiaion, a phrygiai királyok régi székvárosa, a Sangarius középső folyásánál. Itt volt Nagy Sándor híres csomója..

a frígiai Sangarius folyó (Sang-ar/sumer? ) neve egy időben Krka volt. Nálunk viszont Kerka patak van Bajánsenye és Lenti közelében. A senyőék viszont régen járhattak Kisázsiában..

Philippus Arabs - Beduin császár

Vagy nagyon "ügyes" volt, vagy "gondos kezek" egyengették pályafutását.
..és gyilkosa: Decius
A gótok és szövetségeseik 235 táján elérik a Fekete-tengert, és elpusztítják a Bug és Dnyeszter torkolatában fekvő görög-római telepeket..
..S ha Decius császár ezen a fronton meg is állítja őket (250), azt már nem tudja megakadályozni, hogy a délre kanyarodó ellenség Philippopolist (Plovdiv), az első igazán jelentős nagyvárost meg ne ostromolja s be ne vegye. Lakóit lemészárolják, fogságba hurcolják. A következő évben Moesia védelme összeomlik. Az Abrittusnál vívott nagy csatában, a gótok elleni küzdelemben először esik el római császár, Traianus Decius. Az elesettek között volt fia, Herennius Etruscus caesar is (251. május vagy június).
..A győzelem nyomán Thesszalonikéig tör előre az ellenség, a Thermopülai-szorost védik, Athént erődítik ellenük (254). 257/58-ig uralmuk alá kerül a Fekete-tenger partján fekvő két sok száz éves görög város: Olbia és Türasz. E városok ipara ettől kezdve a gótoknak gyárt fegyvert, hajóik a gótok hajóhadává válnak. Már 258-ban gót-herul flotta pusztítja a Fekete- és Márvány-tenger partvidékének városait. Pár évvel később az Égei-tenger partvidékére kerül sor. Lángba borul szent Ilion, Epheszosz az ókor csodájával, az Artemiszionnal. Két évvel később (264) Galatia és Kappadocia van soron, gót tengeri rablók elérik Ciprust és Krétát.

Pannoniában született

C. Messius Q. Traianus Decius (Princeps 249 - 251) született 201 körül BUDALIA környékén
Q. Herennius Etruscus Messius Decius (Caesar 250, Princeps 251) pannoniai származású
C. Valens Hostilianus Messius Qvintus (Caesar 251, Princeps 251) pannoniai származású....
Valerianus császár, a keresztény

A pápával négy római diakónust tartóztattak le. Lőrinc is köztük volt, de őt a kivégzés elől kiemelték. Próbált ragaszkodni a vértanúsághoz, együtt a pápával és társaival, de neki más sors volt szánva. Az Egyház kincseit követelte tőle a keresztényüldöző Valérián, hogy a Rajna és Duna mentén zsold híján már lázadozó hadsereget megnyugtathassák és a perzsák elleni háborút fedezhessék. Lőrinc az Egyház által gondozott szegényeket vezette a császár helytartója elé. A császár prefektusának éktelen haragja nyomán Lőrincet rostélyon elevenen megsütötték Rómában, 258. augusztus 10-én.

Amikor Kr. u. 226-ban Ardasír került a trónra, Perzsiában új terjeszkedési korszak kezdődött. Sápúr király először keletnek indult el Pesávar felé, kiterjesztette uralmát Baktriára, Szamarkandra és az Indus völgyére. Azután benyomult Szíriába és megpróbálta bevenni Antiochhiát. Először kudarcot vallott, de tizenöt évvel később az újabb hadjárat edesszai győzelmével és Antiochhia elestével végződött (Kr. u. 260-ban). Valerianus császárt és 70 000 legionáriusát foglyul ejtették, így új technikusok kerültek Sápurba. Az iráni fenyegetés valóságos volt. Valerianus utódának Római Birodalmát most veszély fenyegette az Észak Britanniától a Kaszpi-tenger partjáig és onnan a Nílus torkolatvidékéig húzódó határ teljes hosszában. Ennek a döbbenetesen hosszú harcvonalnak a leggyengébb pontja a Duna alsó szakasza volt. Miután (a folyótól északra fekvő) Dácia Kr. u. 275-ben elveszett, a nyugatgótokat már kétszáz mérföld sem választotta el az Adriától, és ugyanilyen közel jutottak a Boszporuszhoz. Ha bármelyik ponton sikerül az áttörés, kettészakad a birodalom. És ha a szíriai Antiokhhia végleg elvész, akkor három részre..

Gallineus, Valerianus fia. Nem váltotta ki apját a perzsáktól..

A KAKAS ÉS A SAJÁT DOMB

A Gall Birodalom a Római Birodalom egykori tartományáról kapta a nevét, miután a Birodalom legnagyobb megaláztatását követően levált róla. 260-ban Valerian császár perzsa fogságba esett, ahol a perzsa uralkodó lábzsámolyként használta, majd megölette, ezután kitömték és kiakasztották a zoroaszterianus templom kapujára. Ez volt a jel a lázadásra, Gallia önállósodására. Az első gall császár Postumus volt, a főváros pedig Trier lett. (Saar vidék!) Gallia magába foglalta a mai Franciaországot, elfoglalták Britanniát és az Ibériai-félszigetet is. Feltehetőleg Trierben verték Domitianus érméjét.

Érmék a római korból..

Ezalatt Gallienus Rómában mulatozásai közt alig vette észre, mily mély benyomást tett a legiókra Valerianus sorsa. Mindenütt trónkövetelők támadtak ellene, kiket sokszor csapataik kényszerítettek az imperator czím elfogadására. Ezeket az usurpatorokat a későbbi történetirók a 'harmincz zsarnok' névvel illették, bár pontosabb számítás szerint csak tizenkilenczen voltak. Alig egy-kettő származott előkelő római családból, a legtöbb idegen eredetű volt. Ekkor szakadt el Dacia végkép a birodalomtól; Postumus és Victorinus is arra törekedtek, hogy Galliában független uralmat alapítsanak. A jelentéktelen vezérek, kik keleten és nyugaton a császári hatalomra vágytak, egymás után elbuktak Gallienus hű katonáival szemben, vagy saját legióik lázadásai fosztották meg őket életüktől. Csak Odenathust hívta a császár segítségűl s 264-ben a dux orientis czímmel tüntette ki.
..Míg a császár a gótok ellen küzdött, egyik vezére, Aureolus, ki eddig Postumus ellen harczolt Galliában, szintén ellene támadt. Gallienus azonban sietve ellene vonult, s egy győzelmes csata után Mediolanumban (Milano) ostrom alá vette. Ekkor a tisztek, valószínüleg Postumus izgatásai következtében, összeesküdtek a császár ellen; Gallienus a zavargás közben megöletett, s helyébe Marcus Aurelius Claudius (II. Claudius) lépett, kit Gallia és Britannia kivételével az egész birodalom elismert urául (268). [A gótok nem nyilatkoztak a Balkánon.]

Marcus Aurelius

Marcus Aurelius, római császár. Pannoniában született (Sirmium) és bár alacsony származásu volt, katonai vitézsége folytán Valerianus, Claudius és Aurelianus császárok alatt magára vonta az irányadó körök figyelmét. Már Tacitus arra gondolt, hogy a császári trónra emeli, de csak Tacitus halála után, 276. jutott trónra..
..katonáival Pannoniában szőllőt ültettetett, s ebben még az sem zavarta, midőn hirül hozták, hogy Raetiában Carus személyében ellencsászárára támadt, sőt mintha semmi sem történt volna, Sirmium körül hozzáfogott a mocsarak vizének lecsapolásához. Katonái ezen felbőszülve, 282 okt. megölték, utódává pedig M. Aurelius Carust választották.
[Ugye, a katona a zsoldfizetést meg a szabadrablást preferálja, nem a mocsarak lecsapolását..]
(Milyen békésen vette tudomásul a raetiai döntést ez a pannon ember. Más kardot rántott volna..)

Etruria


NEGAU

- Mivé lettél, nága úr?

Mint sok japán kifejezés, ez is nehezen fordítható le úgy, hogy az eredeti jelentéstartalmak megmaradjanak. A "negai" szó a "negau" igéből származik, melynek jelentése "imádkozni valakihez" vagy "kívánni valamit". A szó elejei "O" jelentése "megtisztelő" és a kifejezést tiszteletadóbbá, udvariasabbá teszi. A "shimasu" a suru ige jelen ideje, jelentése "tenni", "csinálni", azaz kb. "amit épp tenni fogunk".

..Talán még inkább áll ez a Judenburgban talált kocsiról, melyet többen leírtak és sokszor megcsodáltak. Négy kereken, melyek nyolcz-nyolcz küllőjűek, van egy bronz aljdeszka, melyen bronzból öntött, s mint látszik, ünnepi menetet ábrázoló alakok állnak. Egy nagyobb alak a középen egy medenczét tart a fején; tőle jobbra-balra lovasok, előtte és utána pedig gyalogosok vannak harczi öltözetben. Az alakok stílja és öltözete egyenesen az etruskok munkáihoz hasonló, minőket Olaszországban gyakorta találhatunk, miért is nem látszik merésznek az a gyanítás, hogy ez a mű délről ide került etrusk munka.
Az etrusk művelő hatás további és világos bizonyságáúl tekintették továbbá a negaui sisakok etrusk föliratait is, a melyeknek etrusk eredete minden kétségen fölül állónak látszott. [Eddigi leghosszabb etruszk szöveg egy egyiptomi múmiáról került elő.]

Rovásírás:

Szkíta és hun elődeink voltak az átadók a germán írásbeliség létrejötténél is. A germánok legkorábbi írásemlékét hordozza annak a Kr. előtti 3. századból származó 25 bronzsisaknak egyike, amelyeket 1812-ben a stájerországi Negau mellett ástak ki. A rajta lévő feliratot nyugodtan nevezhetnénk szkíta-hun írásnak is, mert minden betűje megtalálható rovásírásos emlékeinken. 2 sisakon van értelmezhető írás, az egyiken egy germán név (Harigast) olvasható. A finnugorászok szerint a germánok ekkor még Skandináviában sieltek! Ennek régészeti nyoma nincs...

Egyiptom:

Each god, shown either in human or animal form, is represented inside a right-angled pattern, topped by a frieze of khakeru reminiscent of the plant patterns which decorated the doors and partition walls of houses. Sennedjem approaches the five guardians, named as Neru (vulture-headed), Redit Sebankha (crocodile-headed), Henti Requ (naked hydrocephalic dwarf), Ikenti (human) and Tshesef (black dog). In the lower register lyneferti approaches the other five guardians : Mespath (lion-headed), Negau (cow-headed;NEG tehén jelentésű több subsaharai nyelven), Semanti (snake-headed), Khudjetef (heron) and a dog with a piebald coat. A short text (two columns) which preceeds each guardian gives their names and attributes. [A Szinuhe történetben (ókori Egyiptom) pedig Negau egy város.] Valahogy minden nyom Egyiptom irányába visz..

Etruszk írás

"Esikben (Alma Ata közelében, ... Kazahsztán korábbi fővárosának magyar neve) egy amazon taltos hercegnő sírjában (J. W. Jay), akit kincsekkel együtt temettek el, találtak egy feliratot tartalmazó ezüst edényt. A sír az i.e. V. századból származik. A felirat karakterei közül 12 megegyezik 12 Flavio *VUARK karakterrel, két további *karakter megegyezik a *VUARK két másik karakterével, illetve tartalmaz még néhány írásjelet, melyek ligatúrák lehetnek. A felirat sem föníciai, sem görög nem lehet, mert ezen betűk közül néhányat egyáltalán nem használtak a Földközi-tenger körül (kivéve az Adria nyugati partjait, ahová a Pannonico népek feltehetőleg Illíriából vándoroltak). Ezek a karakterek viszont megjelennek a Turáni-alföld későbbi ábécéiben, a szibériai rovásírásban, a magyar rovásírásban és a Nü Shu szótagábécében (Yunnan, Kína), valamint a kaganga-i írásban (Szumátra)"
[Mondjuk, nem nagy ügy, hogy az etruszk írás több vonásban megegyezik a szogdok környékén találttal. Elvégre a keletiek részben arról a vidékről érkeztek. Csak felvetődik a kérdés, hogy az etruszkok is keletiek-e, vagy egy szűkebb csoport ült egy nagyobb etruszk (turk) nép nyakára. Ez a csoport jöhetett a keltákkal is, de származhatott Sardeghna szigetéről is..]
"A veio-i és a marsiliana-i ábécéket Etruriában találták: ez a két ábécé NEM etruszk ábécé volt: az etruszkok ezekből az ábécékből mintegy nyolc betüt soha, vagy szinte soha nem használtak. Az etruszkok soha nem használták fel az indoeurópai fonémákat az ábécéjükben: néhány kivétel grafikailag és fonetikailag instabil volt időben és térben, legtöbbször különböztek a föníciai betüktől és néhány esetben minden más ismert írástól (pl.: 8 az [f] hangra). Elképzelhető, hogy a marsiliana-i és veio-i ábécék Pannonico ábécék, és néhány évszázaddal régebbiek, mint eddig gondolták (i.e. VIII-VII. sz.). Valójában jobban hasonlítanak ahhoz az ábécéhez, melyet az ugaritiak lemásolhattak, mint a főníciai abjadhoz"
[Az íráskutatók még segíthetnek nekünk rendet tenni a népvándorlás zavaros idejében az analógiák feltárásával..]

Raetia


raitu means farmer in telugu
rit'i az "hó" az Andokban

Etruszkok

"Raetia lakói a Raeti (Raitoi) valának (talán a celta rait szóból, a. m. hegyi lakók); származásuk nem bizonyos, de cellák aligha voltak. Strabo és Appianus a Breones (Breuni) és Genaumi törzseket illyriai származásuaknak mondják; a római írók (Livius, Trogus, Plinius, Justinus) a gallusok által Felső Italiából az Alpesek völgyeibe űzött etruscusokat látták bennök, de abban az időben, a melyben e népről a régi írók tudomást szerezhettek, részben már celta törzsek is befészkelték volt magukat Raetiába."
A Római Birodalom térképe:Map
Raetia lakói az etruszkok voltak
Ókori pénz Raetiából. Ez a napkerék nem a swastika..

Raetia - Mithras helyett Ré?
A Bodeni tótól a Mágus tóig, keleten az Ennsig terjedő terület. Ezek közül a "hegylakók" közül származtak a nagyorrú Habsburgok is.
Tirol területe évezredek óta lakott. Az első telepesek 10 000 éve költöztek a vidékre, akiket Kr.e. 4000 körül földműveléssel foglalkozó népek váltottak fel. Ebből az időszakból származik az ötzi névre hallgató gleccsermúmia, akit az ötztali-Alpokban találtak meg a régészek. Jelentős volt a rézbányászat, amely a régió kereskedelmi fellendülését biztosította. Kr.e. 450-ben illír? népcsoportok telepedtek le Tirol hegyei között, akiket később a rómaiak réteknek neveztek. (Egyesek szerint! Kettesek másként gondolják!) Kr.e. 15-ben a területet Drusus és Tiberius római hadvezérek foglalták el és felosztották Noricum és Raetia provinciák között. Az itt élő illírek átvették a latin köznyelvet, ebből alakult ki a még ma is beszélt rétoromán nyelv.

Másik, ami szintén a Bernard King könyvben van, hogy a germán futhark kialakulását i.e. 200-ra mondja, de szintén több helyen úgy láttam, hogy az igazából i.sz. 200 akarna lenni. Ez még azzal az elmélettel is összhangban lenne, hogy a Negau sisakra úgy gondolják, hogy csak az i.e. 2. század körül került rá az írás. Ami ugye még a raetiai betűket használta a germán nyelvű leíráshoz. Harmadik kérdés meg maga a Negau sisakról: szokásosan szép homályosan fogalmazó leírások szerint "észak-itáliai" betűkkel írták, máshol úgy láttam, "raetiai" betűknek hívják.

A népvándorlás idején a IV. századtól két germán törzs, a burgundok és az alemannok telepedtek le a területen. A középkorban a Frank Birodalom, majd a Német-római Császárság része lett a terület. 1291-ben három kanton, Uri, Schwyz és Unterwalden "örök szövetségre" lépett, ezt az időpontot tekintik Svájc megalakulásának.

Augsburg, Augusta Vindelicorum, Aelia Augusta, Ágosta: püspöki székhely Németországban. - A fontos keresk. utak találkozásánál épített város Raetia prov. főv-a volt. Az augsburgi vértanúkat már a 4. sz: ünnepelték (Szt Afra). - ~ a 4. sz-tól ppség, 450 k. az alemannok elpusztították. 750 k. a frankok virágoztatták föl újra, s fokozatosan kiváltságokkal látták el.

Mini művészettörténet
"... a kelta művészet dinamikus görbületeivel közvetlen előzménye az ír kolostori művészetnek. Ugyanakkor a közép-ázsiai nomád lovas népek művészete - stilizált állatalakjaival és kimeríthetetlen kompozíciós fantáziájával - kétségkívül a középkori skandináv művészet előfutára."

"A kelták művészetének tanulmányozása a késő vaskorba, vagy az i. e. 500 körüli ún. La Téne korszakba vezet vissza bennünket.." "A tisztán dekoratív La Téne művészet mellőzi a konkrét formákat, és a spirálvonalak kombinációival elveti a szimmetriát." (Lásd a sumer stb. kultúrákat!)

"Amikor a kelták az i. e. V. és IV. században létrehozták a késő vaskori vagy La Téne kultúrát, amely nevét a svájci Neucháteli-tó melletti kis településről kapta, már jó ideje megtelepedtek Európa középső és nyugati részén. Új művészetük gyorsan terjedt a Meusetől a Marne-ig, a Rajna két oldalán, majd az egész mai Franciaország területén, behatolt az Ibériai félsziget északnyugati részére, végül a III. századtól az I. századig meghódította a mai Nagy-Britanniát és Írországot is. Ezenkívül az i. e. IV. század közepétől elkezdődött a kelta művészet terjeszkedése délen és keleten is."

"Az i. e. IV. században kezdődik a második La Téne korszak, amelyre a kanyargó vonalakból építkező absztrakció fokozódó jelentkezése jellemző. A következő század közepén Svájc és Magyarország területén jelentkezik a harmadik stílus, amelynek arabeszkjein a növényi motívumok mellett sematizált állatfigurák is feltűnnek. Ebben a korszakban (tehát az i. e. I. századtól) Nagy-Britanniában is találkozunk hasonló ragyogó arabeszkekkel."

..Sokféle kocsit voltak képesek szerkeszteni (Kocsi: magyar, indiai és japán helység), melyeket strapabíró küllős kerékkel láttak el, és az útépítésben is az élen jártak. A kelták lakta területeken nem volt olyan valamirevaló folyó, melyen ne ringatóztak volna saját gyártású hajóik. Másik két találmányukért, a szappanért és a nadrágért máig hálás lehet nekik az utókor.

Karácsonytól Kocsiig: I agree with this last sentence, which is why one of the Sumerian, African, or Dravidian Kara- meanings like "land" or "garden/ cultivated land" is a better fit, taking us back to Delitzsch 1884 and the Garden/GAN of Eden/Dunu.
Note that Kashite yash/land may simply be a palatalization of (proto ?)Sumerian? Elamite? ish?ash? / land, just like their Ialman for Alman in the Zagros. And whatever happened to EME.SAL mili = Akkadian amel? ( VR44 Kash. meli = Akad. amel). PPS I like the Kara of d-Danaeus theory because of the connection both to Lower Egypt and SE Anatolia, not to speak of N. Palestine, the Orontes Valley, the Dunnu Theogony, and a whole world of Greek pseudo-historical legends and modern archaeological ananse webs. Here's my favorite comparanda, from W. Nilotic: Lwo: kara/ ka = "land of" . This prefix is attached to the name of a chief or leader , e.g. kara Chuonya/ land of Chuonya; Kadem / Dem country. cf. S. Nilotic: Nandi: koret/ place; Saharan: Teda: kero/ earth, land. (Proto-Nilotic also shares the word kur for mountain with Sumerian.)
In this case we have W. Nilotic: Acholi, Lwo, Alur: ton~/ chief, duon~/ great. Lango: tuon/ male. (cf. Bantu: the Venda of Botswana, the Zulu of S Africa, the Angoni /Gaza of Mozambique also have a root - duna/ chief, king.) cf. Kashite PN's Duna-mashkhu, Duna-Zah, Tunami-Sah, etc. Note Acholi ( & Keltic! ) danu/ man. E. Nilotic: Turkana : etun~a / people. Masai: ol don~ani/ man; el ton~ana/ men. Elamite: danash-pe/zanash-pe / people-s?
Also, while I'm at it, note that the warrior clans among the W. Nilotic Jiang (Dinka) are called Koch/ Kich; also simply can mean "people" , "commoners." (Francis Deng, The Dinka, 1971).

Érdekes geogfáfiai nevek De térjünk vissza inkább a Kárpát-medencei keltákra, akik nem mások voltak, mint maguk a pannonok. (Mellesleg a Magyarországon ismert római kultúra egyenesen erre épült - szó szerint, ugyanis még a kelták által épített városokat is megtartották, mint például Aquincumot és Brigetiot.)

Az idők folyamán a Kárpát-medence a La Tene-kultúra központjává vált.

KELETI MŰVÉSZET

"450-től a La Téne-kor kezdetétől számítható a korai kelta, vagy szigorú stílus, amelyben a motívumok általában szimmetrikus elrendezésűek. A kor a IV. század közepéig virágzott. A kísérletezés korszaka volt ez, kifejezetten "udvari" művészet. Pártfogói, élvezői fejedelmek, előkelőek lehettek. Az alsóbb rétegek ízlését a La Time a IV. század elejétől hatotta át."
"A stílus azonban érzékelhető a továbbfejlesztett Hallstatt-fibulák visszahajló lábát díszítő madárfejek formálásában (andráshidai fibula), de ezekhez tartóznak a lencse formájú palackok (Linzenflasche) is."
"A Waldalgesheim-stílus bonyolult, a szimmetrikus elrendezéssel gyakran szakító, elegáns, vonalas díszÍtőmód jellemzi, indák, spirálok, palmetta változatok, lant-motívum, halhólyag, nyelvminta, maszkok végtelen változatos kombinációi. Magyarországon az új stílus 300 körül jelentkezik, Rajna-vidéki kelta csoportok érkezésével függhetett össze."
"...a tipikus és legszebb példányok azonban Magyarországon kerültek elő. Itt dolgozott az egyik legfontosabb műhely is. A stílust ezért 'magyar kard stílus'-nak is nevezik. A kardok készítését valószínűleg a Rajna-vidéki kelták kezdték a III. században, de a műhelyek tevékenysége a II. századra is átnyúlt."
"A lábatlani kelta urna oldalán két, a kelta arányoknak megfelelően krokodílszerűeIÍ stilizált nyúlánk ragadozó lerogyó, visszatekintő szarvas alakot tép szét." [A magyaroknál ált. párducok terítik le a szarvast, amellyel szemben gyakran kígyó ágaskodik.]
"A legkorábbi "sárkánypár" kardok Magyarországon készültek. A leletanyag alapján a III. században itt működött az egyik legjelentősebb műhely (Kósd, Szob, Taliándörögd, Bonyhádvarasd, Rezi-cseri, Csabrendek). A veszprémi (talán Halimbán előkerült) darabon a sárkánypár és a "szép kard" omamentika együtt fordul elő."
"A rozvágyi e}1lberalak későetruszk jellege alapján felvetődhet, hogy a II. században az Eszak-Itáliából kiszorult boiok hozhatták magukkal ezt a formát."
"Bosi sírköve a kelta-eraviscus női viseletet hiánytalanul tárja elénk. Fején turbánszerű fejfedő látható, amelyet kendő fedett le. Vállán nagy szárnyas fibulák, csuklóján bronz karperecek. Ruhája hosszabb alsó szoknyából és rövidebb felsőrészből állott."
"Gorsium. Városfalait a 260. évi katasztrófa után, a III. század végén építették fel, az új város, Herculia központjának védelmére. A falakat az északi, keleti és déli oldalon a XI. század elején alapjaikig kiszedték és ezekből építették fel Szent István székesfehérvári bazilikáját, valószínűleg a királyi palotát és a préspostság épületét, valamint a városfalakat. A nyugati városfal alapjait nem tudták kiszedni, mivel a Sárvíz folyó - az ókori Bolia - szintje a középkorban lényegesen magasabb volt, mint a vízgazdálkodásban sokkal fejlettebb római időkben."

Semiták?

The oldest theory is the Etruscan hypothesis, which goes back to Livy V 33, 11, where he says, that the Raeti “besides the sound of their language” didn’t keep up anything from their original Etruscan origin, “and not even the sound incorruptedly”. As already Ernst Meyer stated correctly, this assertion is a “completely meaningless uttering” (1971, p. 10). The Etruscan hypothesis, however, has still today its adherents, like f. ex. Rix (1998) who compares Etruscan with Raetic and Lemnian, thereby presupposing, that all these languages are Indo-European. But already Risch (1984, p. 30) had stated that Raetic is non-Indo-European (cf. also Toth 2007b). Moreover, we know, that Etruscan is an early form of Hungarian, and therefore also non-Indo-European (cf. Padányi 1964, Alinei 2003, 2005, Toth 2008). Probably, the assertion, that Raetic is an Etruscan dialect, goes back to the confusion of language and script, because the Raeti used the same script as the Etruscans did and that was transported since the 8th/6th century B.C. via the Aegean Sea, yet hardly originated there, but derived like all runic scripts (Hung. róni “to carve”) from the ancestor of the Runic script that is still today used by the Székely Hungarians in Transylvania and had according to the script on the Tatárlaka medaillons, that were detected at the end of the 19th century, the same origin like the Sumerian-Babylonian-Assyrian cuneiform script (cf. Labat and Zakar 1976).

Kelták és a LaTéne (Szabó Miklós régész írásából idézve)

'Hérodotosz, a "történetírás atyja" Kr. e. 430 táján úgy tudta, hogy a Duna forrásvidékén kelták laktak. Alig egy félévszázaddal később, Kr. e. 386 körül a gallok Rómát ostromolták, s ezzel a Mediterráneum történetének aktív szereplői lettek. Az eseményről, s ez rendkívüli jelentőségére utal, három görög szerző, köztük Arisztotelész, a filozófus is megemlékezett. (Zárójelben említsük meg, hogy a kelta, a gall és a galata eredetileg szinonímák voltak.)' 'Az 1940-es évek óta az archeológia a Kárpát-medence északnyugati részén a Kr. e. 4. századi temetőket tekintette a Pompeius Trogus által említett keleti vándorlás, s egyúttal a kelták legkorábbi megjelenése bizonyítékainak. A keltizációnak ezzel a modelljével szemben az 1970-es évektől merültek fel kétségek. Ez azoknak az ásatásoknak volt a következménye, amelyek Kelet-Ausztriában (Franzhausen, Ossarn), Délnyugat-Szlovákiában (Bueany-Bucsány) és a Dunántúl északi felében (Sopron-Krautacker, Pilismarót-Basaharc) egyre több Kr. e. 5. századi leletet hoztak napvilágra. Ezek alapján az a következtetés fogalmazódott meg, miszerint a 4. század elejére keltezhető kelta történeti vándorlást megelőzte a késő vaskori La Tene-kultúra hordozóinak néhány évtizeddel korábbi megjelenése, akik joggal tekinthetők a nagy népmozgalom előfutárainak.' A mediterrán ihletésű balkáni hatás fontosságát különösen jól szemlélteti az ún. álfiligrán díszítésű ékszerek népes csoportja. A filigrán és a granuláció technikáját, amely a nyugati kelták körében akkoriban ismeretlen volt, a Kárpát-medence La Tene-műhelyei a "thrako-illír" kultúrkör közvetítésével vették át. Ennek leghíresebb példája a Szárazd-Regölyről származó két kincslelet. Az ebbe tartozó aranyékszertípusoknak (filigrános csövek, szegmentált gyöngyök) jó párhuzamai vannak Makedóniából és Trákiából. Ezzel szemben a kerékamulettek és a maszkos gyöngyök a La Tene-kultúra jellegzetes produktumai, talán a Kr. e. 3. század végéről, vagy inkább a 2. századból.
A Kárpát-medencei La Tene agyagművesség egyik típusának, a nyugati kelta környezetben egyébként ismeretlen kantharoszoknak a vizsgálata azt a fontos eredményt hozta, hogy az edényforma nyulánk, profilált talpú képviselői hellénisztikus hatást tükröznek, amely valószínűleg a térségbe eljutott görög bronzedényekre (pl. a szobi kantharosz) vezethető vissza. A hellénisztikus hatás kiemelkedő jelentőségű példája a jászberény-cserőhalmi ivókürt, amelynek állat alakú végződése a görög tengeri sárkány, a ketosz típusát követi. A motívumátvétel színhelye azonban minden valószínűség szerint Trákia lehetett. Ezt az eredeztetést támasztják alá a maszkos üveggyöngyök, amelyek példányai legújabban Polgáron és Sajópetriben kerültek elő. Tágabb értelemben a pun amulettek népes családjába sorolható darabokról van szó, valójában azonban a típus a 4. század vége felé a Fekete-tenger vidékén készült és nagy népszerűségnek örvendett Trákiában és a keleti kelták körében. Ez a leletszituáció úgy értelmezhető, hogy a Kr. e. 3. század folyamán a trákiai kelta királyság, Tülisz jóvoltából a Fekete-tenger hellenizált vidékei és a Kárpát-medence között régészetileg kimutatható kapcsolat alakult ki.
Ezzel a zárszóval azonban elsiklanánk a Kárpát-medence történetének késő vaskori szakaszát alapvetően meghatározó események értékelése felett. A terület a vándorlások következményeként a Kr. e. 3. században a kelta világ új hatalmi központja lett. A nyugati kelta világ civilizációjával való összehasonlítás eredményeként ma már világosan definiálható a keleti kelta kulturális koiné fogalma. A regionális vonások kialakulása nem kis mértékben azzal az etnikai és kulturális keveredéssel magyarázható, amelynek dokumentumait az észak-szerbiai és a kelet-magyarországi kelta temetők és települések feltárása hozta napvilágra. A domináns tényező a déli kapcsolatrendszer volt, aminek működtetésében a scordiscus törzs kulcsszerepet töltött be. Nem véletlen tehát, hogy a Közép-Duna vidéket ezidőtájt határozott balkáni orientáció jellemezte.

KELETIEK

A baszkok is kelták....
Mindentudás:

'A latinok eredetileg a nyelvet "görögösen" ejtették. Számos antik adat, grammatikusok fennmaradt írásai erősítik meg (többek között), hogy a "c"-t eredetileg "k"-nak ejtették. A nyelvfejlődés során alakult ki az a kiejtés, amit ma, főként gimnáziumokban használnak.'

'A "történeti kelták" régészetileg azonosított kultúrája időben a Kr. e. VIII. századtól, helyileg a Közép-Franciaországtól Csehországig terjedő területen jelent meg, és kora (Hallstatt-kultúra), valamint késő vaskori (La Tene-kultúra) korszakra osztható. Az utóbbi az igazi kelta kultúra időszaka, Kr. e. 450 táján bontakozott ki, és eleinte az említett területet fedte le. A Kr. e. IV. század elején kezdődtek a nagy vándorlások, amelyekre nemcsak a régészeti anyag vizsgálata utal, hanem latin és töredékekben görög szerzők is beszélnek róluk.
Ennek megfelelően értelmezésük kétféle. Az ókori leírások elfogult magyarázata a vándorlás okát a kincsszerzésben, a rablásban láttatja, s még olyan motívumok is akadnak, mint az itáliai bor vonzereje, merthogy a kelták - mint a többi barbárok - úgymond részegesek. Néhány említés történik a túlnépesedésről is: a kelták annyian vannak, hogy nem tudja őket eltartani a föld. Nos, a régészek ezt igazolták. Némely területek - például Champagne és Csehország -- nagyon jól átkutatottak: 1,5--2 kilométerre voltak egymástól a Kr. e. V. századi települések és a temetők. Szinte hihetetlen a jelenlegi tájat nézve ez az egykori népsűrűség.'

'A történelem tudói és őrei a druidák rendjébe tartozó bárdok [Fehérek] voltak, akik dalaikban őrizték meg a régmúlt korok dicsőségét, ám egy idő után a hatalmasságok bérdalnokaivá váltak, és elvesztették hitelüket.'
'Az ókori népek szemszögéből ezek az események a rablás vágyától hajtott kegyetlen barbárok támadásait jelentették.' [Vae victis!- mondta a barbár a maga primitív nyelvén.]
Több tudás >>>

KELTÁK

"Caesar szerint az egész Gallia három részre oszlik, az egyiket lakják a belgák, a másikat az aquitánok s végűl a harmadikat azok a népek, kik magukat keltáknak, de a kiket a rómaiak galloknak neveznek."
"A sziget legrégibb neve a classikus íróknál Albion. E név azonban lassanként északra szorult s Skótországot az ottlakók most is így nevezik."
"A bójok voltak a kelta népek közt a legkalandosabb természetűek, de egyszersmind a legszerencsétlenebbek. Bennök is, mint általában törzsrokonaikban, ki volt fejlődve a vándorlás ösztöne, s legfőbb örömük a harczban telt. Őshazájuk, úgy látszik, Gallia volt, bár ittlakásuknak nem maradt semmi nyoma. Annyi bizonyos, hogy mint hatalmas gall törzs törnek be egyidejűleg Itáliába több más kelta törzsekkel s maradványaik a bibractei ütközet után rokonaik, a haeduok körében telepednek le."
"A rhaetek és vindelicusok. A középső Alpok vidékén, nyugat felől a helveták s kelet felől a nóriak közt tanyáztak a rhaetek és vindelicusok, kik szintén a keltasághoz tartoztak s jelentékeny szerepet játszottak. Jóllehet Strabo illyreknek mondja őket, kelta eredetük mellett világosan bizonyítanak hely- és folyóneveik. Már maga a Vindelici név ugyanabból a kelta tőből ered, mint Vindobona.
A rhaetek és vindelicusok.
A középső Alpok vidékén, nyugat felől a helveták s kelet felől a nóriak közt tanyáztak a rhaetek és vindelicusok, kik szintén a keltasághoz tartoztak s jelentékeny szerepet játszottak. Jóllehet Strabo illyreknek mondja őket, kelta eredetük mellett világosan bizonyítanak hely- és folyóneveik. Már maga a Vindelici név ugyanabból a kelta tőből ered, mint Vindobona, Vindomagus, Vindomara stb. "

"A régi irók szerint a pannonok is számos törzsre oszlottak; ezek közt legtovább megtartották népi sajátságukat az araviskok vagy eraviskok, kik nevöket valószinűleg a Rába folyó eredeti [római!] alakjától (Arabo) vették s e szerint kezdetben e folyó mellékeinek voltak a lakói. Későbbi szállásaik a mai Pest, Esztergom, Komárom, Fejér és Tolna vármegyékben nyomozhatók."
Lehet, hogy előbb volt Tulna, mint Alta Ripa?..

"A nagy népvándorlások korát megelőzően a horvátok a Kárpát-hegység Észak-keleti lejtőin éltek. Ezt a vidéket középkori források még Fehér-Horvátország néven említik (a mai Lengyelország Dél-keleti része, Krakkó környéke)." A mai Lengyelország déli részén is van egy Rába folyó. A mai Horvátországban van Raba város. A Kettő között útba esik a Rába magyar folyó. Az indonéz szigetvilágban is van Raba és Rabaul város..
Szent helyek Some scholars believe Mocshasthan is the present Mecca the word Mocsha pronounced in the vulgar dialect as Moca, and the author of Dabistan says the ancient name of Mecca was Maca. It was called Maco Raba or Moca the Great by Ptolemy, the Greek geographer, and there is a medal of Antonius Pins with this legend "MOK, IEP, AXT, ATTO", which means Moca, the holy, the inviolable and using her own laws. [Szinte már "mocsika/moche"!] "Kirjáth-Baál, azaz Kirjáth-Jeárim, és Rabba. Két város és ezeknek falui." (Karoli Biblia) ...és egy furcsaság: A malájoknál a RABA RABA pettinget jelent.. ..másik furcsaság: Elmaradottabb helyeken kettőzött városnevek. Pl: Baden-baden, Raba-raba... Henning coined the name "Bactrian" for this language (see BACTRIAN LANGUAGE), replacing the former Eteo-Tokharian. (From the Rabak inscription, line 3, it appears, as Sims-Williams has recognized, that Kaniæka traditionally called his language ariao.)


KELTOI (KELET a NYUGAT szemével)

meaning "secret people", which was the Ancient Greek name for the tribe. Regionally, the Celts who lived in the Iberian Peninsula were identified as Celtiberi (combination of Celtic Iberians); and those who dwelled near the Black Sea came to be titled "Galtae" (because their place of origin was Gaul/France). After many centuries of being separated, and thanks to the natural barriers that kept them isolated, the Celts soon began to develop separate regional forms of the culture that once bond them together. [A keltoi jelentése: "titkos nép". De mi volt a "kelet" az ógörögöknél? ]

Celtic the word "Celt" is not even Celtic ! it comes form the Latin word Keltoi meaning barbarian. Rejtett nép they called them "Keltoi" or "Galatai". Keltoi meaning either "the hidden people" or "those who are different/strange" Idegenek the Greek word "Keltoi" meaning stranger or outsider. Vándorok "the name Celt has its origins in Greek Keltoi meaning Wanderer." Indoeuropai gyökér "The root would seem to be a Primitive Indo-European *kel- or (s)kel-, but there are several such roots of various meanings to choose from (*kel- "to be prominent", *kel- "to drive or set in motion", *kel- "to strike or cut", etc.). A likely meaning would be superior, so "Celt" = "member of a superior culture". " BOI (Bajorok and/or Bohemia?) ÉS LAKÓTÁRSAK

Boi->Bojar?->Boar?
Boiar falu a tótoknál.
Szardinia legmagasabb hegycsúcsa a Brunca Spina (1793 m.); csakis rajta láthatók nyáron át is a havazás nyomai. Körülötte más magas csúcsok (Picco di Corre Boi 1272 m., Monte Spada 1626 m., Monte Fontana (Cungiada 1507m.) terülnek el..
Úgy látszik, hogy a Kárpát-medence egészére elmondható egy sajátos és egységes, valamint zárt kelta kultúra megléte. Ám ezek a keltákhoz köthető csoportok az időben előrehaladva eltérő jellegűek voltak, olykor az egyik kelta közösség kiszorította a másikat.
"A gétákkal testvérnép voltak a dákok, kiknek a sors nagyobb szerepet rendelt a történelemben, mint rokonaiknak. Nevüket a görög irók a Kr. e. IV. század óta kezdik emlegetni. Onnan ismerkednek meg velök, hogy mint rabszolgák kerűlnek a görög főváros piaczaira s idővel arra is rájönnek, hogy nyelvük egy a gétákéval."
Decebal fővárosa SARmisegethus, a Szilágy folyó SARgeta. A Boi hegy SARdegna szigetén van.

"Van mindkettőn egy motívum, valamilyen csőrös madár rajzolata, bár első látásra kígyónak is nézhetnénk. Meglepetés ér bennünket, ha e motívum képét elraktározva hazafelé indulunk Magyarországra, és a hajdúböszörményi bronzkincsből előkerült szitula oldalán hajszálra ugyanezt az ábrát látjuk közel két évszázaddal korábbra keltezve. Az ábrázolást tekintve megállapíthatjuk, hogy szinte ugyanazon mester keze munkáját látjuk, csak a tárgy változott meg időközben etrúriai divatú bronzedényre."
Képek a keleti időkből.

Magyaros 'A keltákra gyakorolt szkíta „hatás“ nem csak a régészet által világra hozott fém (arany és vas) tárgyakban, de a „kurgános“ temetkezési szokásban is kimutatható.'
'Karnak neve a breton-kelta kurgánból származik, amelynek az ír CARNÁN dombocska, sírhalom a megfelelője. A hatalmas kunhalmokkal egyidőben megjelennek az első jelentősebb aranyleletek is Közép-Európában, a korábbiak általában a kereskedelemmel kerültek ide. Ezek a sírhalmok azonosak a Káspi- és a Fekete-tenger feletti részeken élő lovasnépek kurgánjaival, népek, amelyeket az arany imádata és a fémfeldolgozás tudása tett híressé. Jellemző rájuk még az állattenyésztés, a vadló megszelídítése és az áru szállítására alkalmas nagy szekerek gyártása.'

...de hová tüntek Mézia lakói? Swiss map A Maggia (Mágia) folyó mellett akad egy Moesa is. Kicsit keletebbre egy Julia folyó. (Kantonok )

Carus

M. Aurelius (Aureola=dicsfény,hajnal), római császár, amivé a katonák Probus meggyilkoltatása után, akinek uralkodása alatt praefectus praetorio, azaz a testőrség parancsnoka volt Kr. u. 282. kikiáltották.

Borivóknak Probus koráról...

Probus császár halála után követte Carust a persák ellen, s midőn ez alkalommal Carus egy katonai lázadásnak lett áldozata és fiai nem tudtak felülkerekedni Aperen, a testőrség parancsnokán, a tisztek hadi tanácsa 284. Chalkedonban D.-t választotta császárnak, aki Apert megölte. (A megjósolt vadkan=aper!)

Bahrám, II. (műk. III. sz.), Szászánida-király 276-tól 293-ig; I. Bahrám fia és utódja. Alighogy trónra lépett, meg kellett védenie hatalmát, bátyjának Hormizdnak, a keleti tartományok alkirályának támadásával szemben. 283-ban Carus római császár - kihasználva e helyzetet - ellenállás nélkül lerohanta Mezopotámiát, és elfoglalta Ktésziphónt, a Szászánida Birodalom fővárosát. Carus váratlan halála azonban visszavonulásra kényszerítette a rómaiakat, s Hormizd megbuktatásával Bahrám nemsokára megszilárdította hatalmát. A szárnyas koronát viselő Bahrámot számos dél-perzsa sziklaszobor megörökítette

Gyárfás szerint nem gyilkolták:

Kr. u. 284-ben a húnok a rómaiakkal nagy harczba elegyedtek, melyben maga a római császár Carus elesett. Ezután sem szűntek meg a római birodalmat háborgatni, sőt Nagy Constantin alatt, a sarmatákkal egyesülve, nemcsak Thraciába, de Illyricumba is gyakran beütöttek. Gy.I.

Constans:

Nagy Constantinus császárnak és nejének Faustának harmadik fia, szül. Kr. u. 323 körül. Tíz éves korában a Caesar méltóságot és czímet kapta, atyja halála után Africa, Illyricum és Italia jutott neki osztályrészül, testvére II. Constantinus Aquileja táján történt megöletése után pedig annak a nyugati tartományai is reá szállottak.
Nagy Konstantin: Nikomédiában (NikaH=rays; média=mézia, vagy média?) született. Constantinus Chlorus caesar és Helena (Szt Ilona) fia. Katonának nevelték. 292: atyját Diocletianus cs. caesar rangjára emelte, ettől kezdve ~ Nikomediában a cs., majd Galerius udvarában nevelkedett, akit a perzsa háborúba is követett. Galerius azonban, atyja versenytársa, őt sem kedvelte, sőt életére tört. Emiatt Diocletianus leköszönése után Chlorus sürgősen magához rendelte fiát Britanniába, ahol együtt küzdöttek a piktek ellen. - 306. VII. 25: Chlorus meghalt, s a katonák ~t Yorkban caesarrá kiáltották ki, amit Galerius is elismert. Első éveiben a barbárok ellen harcolt: legyőzte a frankokat és alemannokat (germánok) a Rajna mentén, melyen (elsőként!) Köln és Deutz között állandó kőhidat építtetett. Trevirit (Trier) választotta székvárosául, melyet falakkal is megerősített és sokféleképpen díszített."

Turnu Măgurele város Romániában, Teleorman megyében. Bukaresttől kb. 125 km távolságra délnyugatra fekszik, a bolgár határon, a Duna bal partján. A Duna túlpartján Nikopol bulgáriai város van vele szemben. 2002-ben 30 187 lakosa volt. Fennmaradtak annak a római kori hídnak a maradványai, amelyet Nagy Konstantin császár építtetett 330-ban. A város nevének jelentése hegyi torony és arra a toronyra vonatkozik, amely egy védelmi fal része volt a bizánci I. Justinianus idejéből. A fal romjai ma is láthatóak.
A Teleorman név kumán eredetű (Turk) és Bolondvár jelentésű. (Deli orman).
Álláspontom szerint vagy a gótok építették a hidat, akik ez idő tájt rendszeresen látogatták a Balkánt, vagy Konstantin, önérdeke ellen, magasabb szempontok alapján.

A Csörsz-árok kapcsán: A VI. Herculia légiót Diocletianus császár hozta létre Pannonia Secunda védelmére. Pajzsukon egy madár látható.

SZARMATÁK A KM-ben: A Kárpát-medencébe az i.sz. I. században bevándorló szarmata jazig törzs a Fekete-tenger északi partvidékének tágas sztyeppéit váltotta fel az Alföld síkságára. A szarmata törzsszövetség hatalmas szállásterülete ezután már Közép-Ázsiától a Dunáig terjedt. A jazigok és rokonaik – a nálunk később megjelenő roxolánok és alánok – fő foglalkozása a nomád pásztorkodás és a katonáskodás volt. Nyelvük a szkítákéhoz hasonlóan az iráni nyelvcsaládhoz tartozott. A Fekete-tenger menti görög gyarmatvárosok háború idején rettegett támadóként, békés periódusokban pedig kereskedelmi partnerükként találkoztak a szomszédjukban élő szarmatákkal. A Kárpát-medencében egy másik antik civilizáció, a Római Birodalom vette át a szomszéd szerepét. Háborús-békés együttélésük egészen az V. századig, a népvándorlás koráig tartott .


Galerius

A legnagyobb szabású vállalkozás azonban a 293-311 között uralkodó Galerius nevéhez fűződik. Mérnökei a Sió-csatorna megépítése révén a Balaton vízszínének leszállítására, illetve szabályozására törekedtek. A próbálkozás egy régi gondot igyekezett megszüntetni, azt ugyanis, hogy a Balaton szeszélyes vízállás-változásai a partmenti mocsarkat táplálva, lehetetlenné tették a tó megközelítését, halászatát, mindennapi használatát.

Galérius császár (203-311) idejében már arról számoltak be, hogy a Pelso nevű tavat 293-ban a Dunába csapolták le, 1811: újra ássák a tavat szabályozó csatornát, 1825: Sárvíz-Kapos vizeinek lefolyása érdekében szabályozzák, 1848: Gróf Széchenyi István annak szükségességét látja, hogy a Balatont a Dunával összekötő Sió csatornát rendezi és szállításra alkalmassá kell tenni. (Mint ismert, a török időkben a folyókat elzárták, hogy a mocsaras területeken a török had nehezen mozogjon.)

*si(a:\yri (white, yellow) SAR japán régi nyelvén. (sárga, fehér) SHIO folyó van hazánkban (Sió), a japánoknál és Dél-Amerikában.

AZ UTOLSÓ GALL CSÁSZÁR

Tetricust, ki ekkor Aquitania helytartója volt, a csapatokkal gallus császárnak kiáltatta ki Kr. u. 268-ban. Székhelye nem mint elődeié Trier, hanem Bordeaux.

...és egy Pannon császár: Aurelianus

Aurelianus jó politikusnak és hadvezérnek bizonyult: átengedte a gótoknak Dáciát, s békét kötött velük, Itáliából kiverte az alemannokat, visszaszerezte Hispániát, s 271-272-ben és 273-ban sikeres hadjáratot vezetett a "pius Felix Augustus" nevet felvett Vaballathus és anyja, Septimia Zenobia uralkodóasszony ellen, aki független palmyrai királyságot akart alapítani, s Egyiptomot is elfoglalta. 273-ban az utolsó helyi császár, Tetricus harc nélkül adta át Galliát, amit időközben a barbárok többször is feldúltak.
A kereszténység még nem terjedt el. Aurelianus Mithrászt, a napistent kedveli. Születésnapját december 25-re teszi. (9 hónappal a tavaszi nap-éj egyenlőség után.)
Eutropius a következőképpen számol be: Aurelianus „Dacia Provinciát, amit Traianus a Duna túlsó oldalán hozott létre... kiüríttette, lemondván arról, hogy meg lehessen tartani. (Ezért) a Dacia városaiból és földjeiről kitelepített rómaiakat Moesia közepén helyezte el, és azt nevezte el Daciának.”

Falaznak, mint a hunok keleten: 271.: Róma fallal való körülvétele (A germánok/hunok már a birodalom szívét veszélyeztetik.)

Róma és a hunok kapcsolatáról több helyen olvashatunk, de még a "hagyományos" megközelítésben.

AZ OROSZLÁNOK ETETŐJE

Diocletianus (Kr.u. 284-305) római császár – a tetrarchia létrehozója – uralkodásától a XIV. század közepéig – a tűzfegyverek első valóban hatékony alkalmazásáig – a középkori Európa hadviselése nagy vonalakban lényegében ugyanazon sémára épült. Ennek egyik kikerülhetetlen alapköve a kései Római Birodalom településhálózata volt. Ide tartoznak még az infrastruktúra más elemei is, ám a legfontosabbak a megerősített városok, erődítmények, kikötők és utak. Ezen topográfiai elemek megléte határozta meg a hadakozás kereteit, s birtoklásuk létfontosságú volt. Ez legjobban a III. századi válságban mutatkozott meg, amikor a 'katonacsászárok’ korának zűrzavarában a Birodalom területén keresztül-kasul vonultak a különféle császárok és trónkövetelők hadseregei.

SAR mindenütt.. geták

"A Sargetia (Szilágy) folyó medrébe rejtett királyi kincs is a győzők kezébe jut s Trajanus Kr. u. 106 késő őszén megtartja kápráztató diadalmenetét." /Decebal térfele/

"Kezdetben Sar-mize-gethusában székelt a helytartó, de Apulum (korábban?: Alba Julia) koloniává emelkedése után (179/180) nagyon gyakran keresik fel a sokkal enyhébb fekvésü, a természettől jobban megáldott környezetü katonavárost s ott szerepelnek 239-ig Sarmizegethusa metropolissá emeltetéséig. D. három tartományi kerületében összesen 8 helyhatósági joggal felruházott kolonia fejlődött ki a Trajanus által koloniává avatott Sarmizegethusa mellett. Igy a Provincia Porolissensisben Porolissum, Napoca, Potaissa; a provincia Apulensisben: Apulum, Sarmizegethusa, Transdierna (Orsova); a provincia maluensisben: Drobeta (Turnu Severin) és Colonia Maluensis (Celei)." /Római térfél/

"..azon kor legügyesebb bányásztörzsei, u. m. a delmaták leginkább a mai Salona vidékéről (ex municipio Splono) és a mai Epirus táján Apollonia (Valona mellett), Dyrrachium (Durazzo) hellen emporiumok hatása alatt elgörögösített pirusták kerültek... ..a közokiratok egy részét görögül irhatták s Verespatak neve görögös alakjában (Albournoz megalh) is fenmaradhatott..."
Nos, bár lehet, hogy Alba Julia az Gyulafehérvár tükörfordítása [Alba az fehér, mint fehércseléd. a julia pedig nőnemű.-)] , de mint látható, az ALBA szó már a római időkben ismert volt a területen. A LEX JULIA is római... Apollo a gens Iulia istensége volt. Egyesek szerint a "Julia" elnevezés arra utal, hogy a Julii familia alapította. Jul, meaning wheel.

Alternatív SAR Az eredeti kar /K-R/ név azonban a kör - szónkból ered, mely egy kultikus szócsalád gyöke. (Kar< kör, karol< körül, a kar -FO= rak.) A KÁRPÁT ősnév eredeti jelentése ugyanis Kör-pat, ahol a pat- szó a házat és hazát jelenti. (Az épít /=P-T/ szónkból ered a pitvar= épít-vár-t. A régi ház ugyanis körbe- épített belül udvaros építmény volt.) A pát-szó viszont -FO= táp, élelem. A Kárpát tehát a Kör-táp+ haza, mely mindennel ellátta lakóit. Van azonban egy harmadik olvasata is: KÁRPÁT= /metatézis- hangugrással/= Kaptár, vagyis a méhek és a méh-népek hazája.
A hun-avar népek ugyanis, ahogyan Hérodotosz leírta: méhnek mondott népek. (méh=ary, turk) A hunok az ősi vallás szerint méh-népek és az avarok viszont a darázs-népek, melyek egyaránt a kárpáti nagy kaptár lakosai. Nem szabad tehát csodálkozni, ha a korabeli sírokban arany méhecskéket találunk. Az alföldi hun- avar sírok is telve-vannak olyan fibulákkal, melyek méheket ábrázolnak. 1 A Kárpát név tehát a körhazát jelenti és a karp- szó a Kárpát elkoptatott, elrontott alakja, ami a görögös karpath-ból torzult ki. (A TH- egyik kiejtése az Sz és S, a karpáth-ból tehát< karpasz- karpos, majd a görögös végződést elhagyva karp- lett. Így nevezik a Karpathos nevű szigetet is. Ne feledjük, hogy nyugaton pld. Homérosz csak Homér és Hérodotosz- Herodot.) A sok torzítás között tehát a karp- szó is polgárjogot nyert a krónikákban. (A Karpatu meg vizgyűjtő edény az assziroknál. De ki nevezte el Karpathosz szigetét? ..és mi is volt az a Black Athena?)

A múltat végképp eltörölni..
VERESPATAK

Az Erdélyi Érchegység aranyban leggazdagabb lelőhelyét egy Nagybánya környékéről Kanadába elszármazott ember vette meg a román államtól. Verespatak közel hatszáz házát, templomait lerombolják, a völgyet s az azt határoló hegyeket felrobbantják, hogy értékes kőzetéből a ciánlúgozás módszerével termeljenek ki aranyat.

(Monte Cassino) A 9-10. sz: a normannok, a szaracénok és a m-ok támadásainak számos monostor esett áldozatul, köztük a Monte Cassino kolostora is. A szerzetesek fegyelme, műveltsége és erkölcse mélyre süllyedt. Alig maradt néhány apátság, ahol legalább a legfőbb szabályokat megtartották. Közös szervezetük nem volt, mindegyik ki volt szolgáltatva a helyi hatalmasságoknak. - A megújulás a 910: alapított burgundiai Cluny monostorból indult ki.
...hogy nekem miért ez jut az aranybányáról eszembe?..

ERDÉLY ŐSLAKÓI

Ennek az ügynek koronatanúi a folyónevek. Már pedig a Tiszától keletre eső tájak víznevei úgy Anonymusnál, mint Ortvay Árpádkori kétkötetes víznévgyűjteményében, úgyszintén a történelem folyamán kialakult és ma is használatban levő, a magyar, erdélyi szász és oláh nyelvben közösen meghonosodott víznevek vitathatalanul magyar eredetre, magyar őslakosságra vallanak. Néhány példa: Szamos, Almás, Kapus, Sár, Körös, Tekerő, Tur, Maros, Poklos, Hölgyes, Hódos, Gyepes, Medgyes, Barca, Olt, Árpás, Hévíz, Sebes, Nádas, Kékes, Aranyos, Bodza, Homoród, Hideg, Lápos...

A folyó jelentésű főleg Bihar megyében (Bih-ar=kígyó úr), tehát a fentebb említett két terület ütközőpontján figyelhető meg jelentős számban, s a Só-jó, Berek-jó, Hév-jó nevek képviselik elsősorban. Ma már csak helynevekben adatolható, de az ómagyar korban még biztosan élt közszóként is. Jelentésének elhomályosulásával függhet össze az a jelenség, hogy ezek a jó utótagú helynevek deetimologizálódtak, és Sajó, Berettyó, Hejő alakban maradtak fenn

KOLONIÁK

"A római közjog a polgári joggal biró városok két faját ismeri, az egyiket a municipium, a másikat a colonia nevével ruházták fel a rómaiak." [A veteránok városa a Julia melléknevet kapta. Pl. Julia Scarbantia, Julia Vindobona..]
"A legtöbb város idegen hangzásu neve magában véve elég bizonyíték arra, hogy a rómaiak, midőn Magyarország területét elfoglalták, kész községeket találtak."
A legiók veteranusait meghagyta továbbra is a tartományban, hol szolgáltak, vagy annak közelében, az egyes községekben jelölvén ki számukra lakóhelyet.
"Traianus után a régi értelemben vett telepítéseknek semmi nyoma sincs nálunk. A háboruk által megfogyott provincialisokat a későbbi császárok a birodalom határain túl lakó barbárokkal pótolják." "Daciában két oly várost ismerünk, melyeket Traianus a gyarmatosok megtelepítésével egyidejüleg mint coloniákat szervez. Az egyik Decebalus királyi székhelye, Sarmizegetusa (Várhely), a másik Tierna (Ó-Orsova). "

Alba Julia
"Apulum, mint a feliratokból kitünik, egyidőben mint municipium s mint colonia is szerepel. A legrégibb keltezett felirat, hol neve municipium Aurelium, 180-ból való. Severus, mint a további feliratok bizonyítják, ezen Marcustól nyert jogát megerősíti, a minek emlékére a feliratok municipium Septimium neve alatt emlegetik. S még Gordianus uralkodása idejében is (238) municipium. De másrészt a colonia Aurelia Apulum név, ahogy egy feliraton olvassuk, semmi kétséget sem enged az iránt, hogy ugyancsak Marcus emelte colonia rangra. Coloniának mondja Ulpianus is, ki Caracalla idejében (211-217) élt. Arról, hogy a megjelöléseket egyszerűen felcserélték s ugyanarra a községre majd az egyik, majd a másik czimet alkalmazták, szó sem lehet. Külön tisztviselői vannak mindkettőnek. A colonia élén II-viri, a municipiumén pedig IV-viri állanak. S hogy a legcsekélyebb kétség is elnémuljon, P. Aelius Rufinusra hivatkozunk, ki a municipium decuriója s egyuttal a coloniában a kézművesek testületének patronusa volt." "...A két község ilyenformán sokáig állott fenn egymás mellett, mig a III. század derekán, egybe nem olvadt colonia nova Apulensis néven.."

Fehér Julia - Gyulafehérvár, Alba Iulia, Weissenburg, Bălgrad, Bălgărad; Károlyfehérvár, Alba Carolina, Karlsburg, v. Alsó-Fehér vm. (Alba Julia, Ro.): 1. az erdélyi püspökség székhelye. 2. vár. 1000 e. róm. castrum helyén épült. A tatárdúlás idején teljesen elpusztult, 1400 u. kezdték ismét megerősíteni. 1551: Fráter György elfoglalta. 1658, 1661: a török-tatár csapatok szinte teljesen elpusztították. 1715 u. Visconti hadmérnök tervei alapján csillag alakú, fr. rendszerű erőddé építették ki. A hatalmas várat 7 bástya védte. Az É-i oldalt kivéve ma is épen áll. 3. Története. A kőkortól lakott. Ter-én Kr. e. 2-1. évezredi, kora vaskori erődítményt tártak föl. A római korban Apulum, Kr. u. 271-ig a XIII. Gemina légió táborhelye. A 2. sz: a markomannok, a 3. sz: dákok és gótok pusztították, a hunok, gepidák, avarok idejében eltűnt; az első dunai bolgár kagánok idején ismét benépesült. A honfoglalás után 1002-ig a Gyulák, a 11. sz: a Csanád nemzetség birtoka, várispánság, 1009: ppi székhely. 1201: Alba Transilvana. - 1241: a mongolok elpusztították, IV. Béla kir. újjáépítette, s sz. kir. várossá tette, 1246: Alba. IV. (Kun) László 1279: a környező földeket Szt Mihály tp-ának adományozta. 1291: ~ott III. Endre (ur. 1290-1301) ogy-t tartott. - 1514: a parasztfölkelés leverése után ~ kapujára szögezték ki Dózsa György fölnégyelt testének egy darabját. 1542-1690: az erdélyi fejedelem székhelye, 1542: a tordai ogy. a ppség uradalmát a fejed. udvartartására rendelte. 1597: Báthori Zsigmond a váron kívül g.kel. tp. építését engedélyezve elősegítette az oláhok betelepítését.

A sárga szin a legtöbb turk nyelven szari hangzású, sőt a farsi nyelven is zárk, ami rokonnak tűnik. Kérdés, hogy a nevek előtagjaként szereplő Sar- ennek mennyiben felel meg? Lehet-e a Sargeta az "sárgageta", vagy inkább "Fehérgeta", esetleg "Királygeta"? (Szilágy folyó)
..és miért Fehér-Körös, Fehér-Drin? S miért lenne a SAR folyó "Sárga folyó"? Még, ha a besenyők nevezték volna el, akkor érthető is lenne.. ..bár, ki tudja?
Érdekesség: Albán nyelven a FEHÉR: e bardhe [e bard]; SÁRGA: "e verdhe" [e ver]



KERESZTÉNYEK

(Szt.) Márton Kr. u. 316-ban vagy 317-ben született Savariában. Szülei jómódban élő pogányok voltak. Apja a római légió tisztjeként szolgált. A források tanúsága szerint édesapja és édesanyja valószínűleg szláv eredetű volt, bár egyes történetírók kelta származásukat is lehetségesnek tartják. Márton apja jutalmul Itáliában földbirtokot kapott, így a család Itáliába költözött. Gyermekkorát Márton Ticinum (Pavia) városában töltötte. Alig 12 éves, amikor azzal a gondolattal foglalkozik, hogy keresztény lesz és remeteként éli le életét...[Ezek lehettek Európa ős-szlávjai... 316-ban...]
„Ha az egyházi iróknak hihetünk, a kereszténységnek már a második században a birodalom minden tartományában voltak hívei. Észrevétlenül, a Mithras-cultushoz hasonlóan terjedt. Az első hittérítők egyike, kik Pannoniában megfordultak, állítólag Szent Péter volt. Egy bizonyos Eleutherust, ki 140-ben vértanúi halált szenvedett, a martyrologiumok úgy említik, mint Illyricum3 püspökét. Eusebius, Cibalae4 püspöke, ki ugyancsak vértanúi halállal mult ki, Valerianus (253–260) vagy Gallienus (259–268) idejében élt.

Keresztényüldözés - egy tévesnézet

Az államhatalom kezdetben nem szállt szembe az új vallással, ahogy türelmes volt a többi kultusszal szemben is addig, amíg azok nem sértették az állam érdekeit. A keresztények azonban csak saját istenüket tisztelhették. Ezért heves ellenállásba ütközött a Krisztus-hívők körében a császárkultusz.
Az elsőnagy állami szintű keresztényüldözésre – Néró egyéni szeszélyből megparancsolt gyilkos akcióitól eltekintvea katonacsászárok idején került sor. Decius császár Kr. u. 250-ben betiltotta a kereszténységet. A legnagyobb véráldozatot, több ezer ember halálát Diocletianus intézkedései követelték a császár uralkodásának utolsó éveiben.
(Ezek a globalizáló emberek nem ismerték fel egymást...)
Ugye, a katonacsászárok között kevés volt, aki Néro vagy Caligula szintjét elérte... Egyszerűen idejük sem volt rá, hogy istenné váljanak. Volt, amelyik csak pár hónapot uralkodott, gyakran pedig egyidejűleg több "isten" is lett volna - katonák által választva.

ZSIDÓK a Római Birodalomban
Róma város kb. 8-10 ezer főnyi zsidó közössége zömmel a Tiberisen túli XIV. régióban lakott, tehát a pomeriumon kívüli városrészben. A gazdasági életben sem keltettek feltűnést. Róma zsidó közössége nagyrészt kézművesekből állt, egyetlen kiemelkedő gazdagságú zsidó személyről sincs tudomásunk – aminthogy az ókor zsidóellenes szerzői közül sem veti fel senki állítólagos gazdagságuk, vagy a bankárok, uzsorások közötti túlsúlyuk vádját.
Pannonia A zömében kelta, kisebb számban illír törzsek mellé a római katonai megszállás nyomán különféle etnikumú lakosság érkezett, de heterogén volt maga a hadsereg is. Az új városok felépítésére a kormányzat zárt egységben hozott új lakosságot. Pannóniában zsidók is éltek, amit régészeti leletek is igazolnak.
Miután Cassiust megölték, Marcus Aurelius úgy döntött, hogy a fellázadt, megbízhatatlan szíriai katonaság egy részét eltávolítja, áthelyezi a Duna mellé. Pannóniában amúgy is óriási szükség volt a markomannok és szarmaták ellen a 167 óta szüntelen tartó harcokban megritkult csapatok feltöltésére.

BOLIA

(A Nádor csatorna/Sárviz/Sár ókori neve)..
The "bolia" or "obolia" is an integral piece of material of varying lengths and widths, examples of which are the "messali" of the Peloponnese, the "panomoustouchia" of Astypalaia, the "fakioli" or "obolia" of Pagoni.
The headdress of the second-best costume of Astypalaia, the "skleta", consists of a hard, wreath-like crown, the gold-embroidered cap, mentioned above, the "first" yellow silk bolia wound around the head, and the "second" bolia, the ends of which are ornamented with a fringe and embroidery, and which like the first, is twisted turban-like around the head.
[Ördög vigye! Nem egy sárga sál!..]
A BOLIA ezen kívül egy terület neve a KONGO és a KASAI folyók között. [Sajnos, a KONG és a KAS-AJ ismeretlen nyelvünkben...Valami keleti nyelven "harang" és a "hold háza".]

VALERIA

A Duna mentén sorra épültek a légiók palánkkal, majd kőfallal övezett táborai, mellettük és a Dunántúl belső területein fekvő „hátországban” pedig megannyi polgári település. Sopianaeban, a Diocletianus császár alatt négy részre osztott Pannonia Valeria tartomány már korábban is meglévő polgári központjában a Kr.u. 4. századtól kezdve emeltek nagyobb számban kőépületeket. Nemcsak lakóházakat, hanem középületeket is.
Mintha ez azt mondaná, hogy a hunok megjelenésétől kezdve építettek Pécsett kőépületeket...

Tolna, de nem megye..

"Dümmerth Dezső felvetette annak lehetőségét, hogy Kézai a hunokról összeállított históriájába Tullnt és Zeiselmauert nem a római romok emléke alapján vette be, amint ezt előtte többen is feltételezték. Szerinte a hunok a Dunántúl északnyugati negyedében lefolytatott harcokat követően nem üldözték az őket korábban megverő rómaiakat a mai Ausztria területére, hanem valóban a mai Tolnán át az Al-Duna felé vették útjukat."
Az a lapon a 8–17. sorokban egymást követően három alkalommal is szerepel „civitas Tolna” a hunok és a rómaiak csatározásainak leírása kapcsán.
Ezen belül a 10. sorban olvasható: "Tolna civitas est in austria, tres rastas distat a Vienna”. Ez Horváth János fordításában így szól: "Tolna város Ausztriában van három napi járásra Viennától."
(Mondjuk, ezek a jóemberek írhatták volna Ausztria ország nevét nagybetűvel is anno, mert egyszerű halandó így KELETként értelmezi.) Jut eszembe! Austrasia közelében is volt egy Vienna, de, hogy Tolna is lett volna arra?..
Na most, a hülye gyerek is tudja, hogy csak latinul Tolna a Tulln nevű kelta település Bécs től 20-30 km-re nyugat irányban. (A csiga 3 nap alatt odaér..) (Apropos: Bécs: besh az 5-öt jelent turk nyelven. Ki is nevezte el?) ...hogyan lesz a Julia Vindobona Vienna (Austrasia, Rhone) és mikor lesz Alta Ripa Tolna? ..a hun időkben.

BÉCS NEVE: Bécs 1356: Bechwtha (OklSz. Pótl.) ómagyar *bécs= ’kemence’ (FNESz.). Kis számuk ellenére több következtetést tudunk levonni ezekből a helynevekből, hiszen etimológiájuk biztos. Először is a magyaroknak elég nagy számban kellett jelen lenniük a Bécsi-medencében ahhoz, hogy topoonomasztikai nyomokat hagyjanak. Másodszor képes volt ez a magyarság átadni egy helynevet az utána ide érkező németségnek, és nem felejtette el Bécs ..a Wien elnevezés több ezer éves folyamat során kelta településnévből alakult ki. Egyesek amellett kardoskodnak, hogy a város neve a Kr. e. 4. század kelta La-Téne-korszak Vedunia („erdei patak”) elnevezésből vezethető le, és ennek bizonyítékaként a Wien folyó jobb partján a 3. kerületben elhelyezkedő településre hivatkoznak. Eszerint a Vedunia elnevezésből formálódott ki a Veidina név, és ebből a későbbi ófelnémetben Venia, Wenia vagy Wennia (és középfelnémetül) Wienne, mely máig megőrződött a nyelvjárási „Wean” alakban. E nézet szerint a Vindobona névnek semmi köze sincs a Wien névhez. A másik magyarázat ellentmond ennek. Azt állítja, hogy a Leopold hegyen lévő kelta „oppidium” (kisváros) viselte a Vindobona nevet, melynek jelentése "fehér föld" vagy "fehér birtok", és amely több névváltozáson ment keresztül (Vindovona,Vindovina,Vindomina,Videnica,Vidunji,Viden,Weinne,Wien). /Nem a borról kapta nevét!../

A bécsiek szerint a városuk kelta neve WENIA (Fehér folyó) volt.
Nem ismerem az ómagyar nyelvet (bár hasonló lehetett a maihoz..), így lehet "kemence" a BÉCS. De a turkok már a VII sz. során ellepték a KM-et, s turk nyelven az 5=besh... (Ahogyan cigány v. szorb nyelven Pécs az Pesh, szintén 5., ikervárosa, PES a SAR hegység mellett van a Balkánon, Visegradtól délre.) ...Egy időben, amikor még Bécs és környéke a magyarokhoz tartozott, besenyő nép volt odatelepítve.
Akkortájt még a Lajta az SAR volt...


Attila szobra
...where does a statue of Attila the Hun stand today? The correct answer is: twenty kilometers from Vienna, in the tiny Austrian town of Tulln. Magyarán: Attilának csak Tulln városában (Bécstől kb.20km) van szobra, mert a "Niebelung ének" alapján Attila ott várta új hitvesét, Krimhildát (Ildikó), aki Passau irányából érkezett hajón..

Kurt nagykán birodalma:
"Talnoye (Tolna, Tulna, Talno) - the former Yiddish name is Tolna -107.3 miles South and West of Kiev and today is in the Cherkassy Region. It is 38 km northeast of Uman."
Vajon volt-e kapcsolat Kubrat és Attila között? (Eltekintve a mai hivatalos álláspont 200 éves időtávjától..)

Sri Lanka királya:
THULLATTANA (Tulna) 119 BC – Second son of King Saddha Tissa . Nagyon öregnek tűnik ez a "Tolna" (Tulna, Tulln, Tola, Tol (jön?, v. mérleg? kiegyenlítés? fa? jelentésü az írásokban.) ) szó....

Corleone (Cunigghiuni in SicilianSicilian language. Sicilian is the Romance language spoken in Sicily and southern Italy. Látom, megtaláltad az oláh ősöket! Ezek voltak a siculusok? Mondjuk, Palermo régi neve - Panormus - nagyon hasonlít valami "Ban-orm-os" azaz "Naphegyi" névre, meg volt ott Segesta is Segesvár helyett a fent említett "Cunigghiuni"-t nem is említve, ahol bizonyára az afrikai kunok éltek. A Sekhti nép Egyiptom nagy tengerésznépe volt. Tán még a Panama is tőlük ered?


Ókor

"A Napisten kultusza azokkal az északról-délre vándorló népekkel együtt jött, akik a prae-histórikus korban elárasztották a Balkán és az Apenini félszigeteket, köztük Gréciát is. APOLLO régebbi alakja: AP-ULU, a [Lásd: Erdély:Apulum!] késő [i]etruszk [/i] nyelvben pedig: AP-ULU... Szumir: lu = lény, Hettita: ulu = lény, valaki. Igy: AP-ULU. Ap-lu = a Nap-isten lénye, tehát szellem-isten, felső Lény, abból az időből, amikor az istenségeket még nem öltöztették emberi alakba, de a meleg napsugarakból érezték, hogy van, létezik. A görögök már készen kapták a Nap-isten személyét s ami sallangokat később reá aggattak, az hellén-görög. (Eső-isten, a művészetek istene, a jövendölés ismerője stb.) A Duna-medence Napistenének szentélye a Kolozsvár melleti NAPOKA volt, nevéről a - NAP-ár - folyót nevezték el a Havasalföldön. (Nap-oka, Nap-aka = Nap hegye, ahol a szentélye állott.)"

"u-gula = RABANU (szumir: u-gula szószerint a nagy-öreg). RABANU = a Nagy, a Felső, a Főnök, (A héberben ez: rabi = a mester, Jézust, JESSE, zsidósan JESSU urunkat is ekként szólították...). Ez a "rabanu" speciális értelemben, más szavakkal együtt: polgármester, hadparancsnok, munka-felügyelő stb. Tehát az értelem mindenkor a VEZETŐ, a főnök... Kánaáni nyelvben – ami szumir dialektus - RABBA = fő-város." (Új-Britannia: Rabaul város, Indonézia: Raba város, Horvátország: Raba város.)

Magyar szimbolika

Madarak! E jelben győzni fogtok! Pláne, ha 2 oroszlán is támogat titeket. Lásd: Egyiptom, Geb el-Arak Knife..
Császárok: ismételten..

Pesti István


Nyitóoldal