fölszentelt hely: templom.
tempt
early 13c., from O.Fr. tempter (12c.), from L. temptare "to feel, try out, attempt to influence, test." Tempting in the sense of "inviting" is from 1590s; temptress is from 1590s. temptation early 13c., from O.Fr. temptation (12c., Fr. tentation), from L. temptationem (nom. temptatio), from temptatus, pp. of temptare (see tempt).
Templomhegy
The Temple in Jerusalem or Holy Temple (Hebrew: בֵּית הַמִקְדָּשׁ, Beit HaMikdash ; "House of the Holy")
A "beit=ház" és Mikligardurtól délre a "HaMikdash=szent".
The Temple Mount (Hebrew: הַר הַבַּיִת, Har haBáyit), also known as Mount Moriah and by Muslims as the Noble Sanctuary (Arabic: الحرم القدسي الشريف, al-haram al-qudsī ash-sharīf), is a religious site in the Old City of Jerusalem.
Az augur temploma ?
Bahranic
Hálót *saw az est, a nagy barna pók...
loom (plural looms)
A frame or machine of wood or other material, in which a weaver forms cloth out of thread; a machine for interweaving yarn or threads into a fabric, as in knitting or lace making
Nem keverendő a holland "loom=lomha" szóval!
Unknown
Slum, n., a “section in a city where the poorest people live... (1825) originally a cant or slang word meaning a room...of unknown origin.” (Barnhart Dictionary of Etymology)
‘S lom, (pron. s’lum), means “is bare, naked, poor” in Irishand is the origin of the mystery word slum.
Lom, (pron. lum), n., a bare place or thing; an unprotected or vulnerable place; poverty, distress.
Templum
temporalis, e, mn. {tempus} (újk. ) 1) időt illető, bizonyos ideig tarto, időbeli, ideig-óráig való, laudes, causa; ||fn. temporale, is, kn. a mi ideig-óráig tart
Más aspektusból:
Halánték
the word for the place of worship comes from templum, whereas the word for the part of the head comes from Vulgar Latin *tempula, modified from tempora, plural form ("both temples") of tempus, a word that meant both "time" and the part of the head.
There was a large class of Latin nouns ending in -a in the singular, and this led to a reinterpretation of tempora as a singular in later Latin, where it was also altered to *tempula. This became temple in Old French, whence English temple (of the head) was borrowed, first appearing in 1310. The classical Latin form survives in the English adjective temporal (as in temporal bone or temporal muscle).
Osco-Umbrian
Oszk nyelv
Az oszk nyelvből került elő az "imperátor=emberatur", majd pedig a "pestlum=templom". Figyelemre méltó..
Italia nyelveiből
Maha-Bharata - a nagy barát:
Examples of the use of f in Italic are as follows: Latin frater ‘brother' = Umbrian frater, from Indo-European *bhrātēr;
Kagipt
Osco-Umbrian/South Picene ō changed to u (Oscan dúnúm, South Picene dúnoí, Latin dōnum ‘gift')
Tűzpiros - égni
Latin ignis ‘fire' = Sanskrit agni, but Umbrian pir ‘fire' = Greek pŷr = Old English fyr
Osco-Umbrians and Veneti adopted even the Etruscan word for ‘god'—ais.
Az "oszko" nálunk csak településnév és családnév.
Oszkó, de a település. Sok évvel ezelött kezdtem az Oszkó név eredetét, jelentését keresni, ami nem egyszerű, mert a név rövid, tömör, kevés hangból áll és több nyelvben is találni hasonló neveket, szavakat: például usko (uszko) finn szó - jelentése hit, usku (uszku) sumér szó – jelentése pap, ukso (ukszo) mordvin szó - jelentése kőris, osko cseremisz-mari szó jelentése szintén kőris, voski (voszki) örményül arany.
Vzkow (1217/1412), Vscoy (1250 k.), Ozkou (1266/1270/1291/1292/1298/1360/1378/1381/1391), Wzkou (1293), Ozkow (1298/1381), Uzquo (1302), Vzkou (1313), Ozko (1334), Vzko…Vzkou (1340)
(forrás: Kiss Gábor-Zágorhidi Czigány Balázs: Helynévtörténeti tanulmányok-Debrecen 2006)
Feltehetően az alánok OSZ elnevezése az OĞUZ (magyarul
úz) törzsi névből származhat, melynek helyes kiejtése OUZ.
A név második része -kó, -kau az első pillantásra ugyan magyar vagy szláv kicsinyítő képzőnek tűnik, de ez a fentiek alapján nem látszik valószinűnek. Jelenleg talán a legelfogadhatóbb, ha elfogadjuk az oszét/alán kau=falu, kerítés, sövény jelentést. Így az Oszkó név mai jelentése Oszfalu, Osz-szállás , Oszvár, Oszföldvár lehet. Az Osz törzsek nevéből alakulhatott később a -man, -men török kollektívképzővel az Oszmán név is, mint hasonlóan a Türkmén név.
(lásd: asman, égi)
Puplum - people
Az umberek nyelve: - Az emberek nyelve ?
Lényegében itt egy Kr. e. 3/2. századból származó rituálészövegről van szó, amely leghosszabb nyelvemlék az ún. elő-római időkből. Szemléltetésül álljon itt egy rész: puné (ha valaki) puplum (a népet, vö. lat. populus) aferum (megbékéltetni) heries (akarja, vö. gör. khairó), avef (a [jósjmadarakat, vö. lat. avis) anzeriatu (megfigyelni) etu (menjen, vö. lat. itő). Az umberhez közel álló dialektust beszéltek még a volscusok, a marsusok és az aequiculusok, akiktől meglehetősen kevés nyelvemléket ismerünk.
Az egyik, de lehet, hogy esetleg több oscus-umber dialektusból származnak az ún. sabin glosszák. Maguk a sabinok Rómától északkeletre, főképpen falusi jellegű településekben éltek. A rómaiak egyébként mindazokat, akik az oscus különféle változatait beszélték, összefoglalóan szabelleknek (Sabelli)
mondták.
Etruszk
Ennek egyik oka feltehetőleg éppen az etruszk szigetnyelv jellegében rejlik, ami lényegében igen korlátozottá teszi az ún. etimológiai (azaz összehasonlító nyelvtudományi) módszer alkalmazását, amely a 19.században pl. az oszk, umber, a 20. század utolsó évtizedeiben pedig pl. a délpicén nyelvemlékek megfejtését lehetővé tette (lévén ezek indoeurópai nyelvek).
Oszko
Az oszkó névvel kapcsolatban itt számunkra érdekes az osco, oscus, asco,ascus, usco, uscus tartalmú és végződésű nevek, melyeket a legtöbb nyelvész ligur eredetűnek tart. (Igaz a ligurok eredetéről már senki nem tud szinte semmit sem.) A baszkok magukat soha nem nevezték sem basconak vagy vasconak sem basconesnek vagy vasconesnek, hanem az országot Euskadinak, a nyelvet euskaranak.
Umbria
- képekben
Itália szent földje
Umbria has been compared with the Holy Land because, in addition to having a hilly landscape very similar to that of the land where Jesus was born, in history it has been bearer of very high religiousness: it is sufficient to mention Saint Benedict from Norcia, Saint Francis from Assisi, Saint Rita from Cascia, Saint Clare, Friar Jacopone from Todi, Saint Ubald of Gubbio.
A legtöbb modal gén Itáliában az umber vidéken
található.
Osco-Umbrian
Rufus "reddish-brown," 1782, from L. rufus "red, reddish, red-haired," from Osco-Umbrian cognate of L. ruber "red"
Ben Hur - Szűz fia v. tűz fia ? Kész "fér-fi".
O.E. fyr, from P.Gmc. *fuir (cf. O.S., O.Fris. fiur, O.N. fürr, M.Du., Du. vuur, O.H.G. fiur, Ger. Feuer), from PIE *perjos, from root *paewr- (cf. Armenian hur "fire, torch," Czech pyr "hot ashes," Gk. pyr, Umbrian pir, Skt. pu, Hittite pahhur
"fire").
Xanth
Oscan sakrim, Umbrian sacra and calls it "a distinctive Italic group, without any clear outside connections."
Sabin
A föld szülötte assisi szent Ferenc és nursiai szent Benedek.
Nyelvészek
(Zialo, spoken by some 25,000 people in the Republic of Guinea in West Africa. The language belongs to the South-Western group of the Mande language family. /"zialo=to cry", East-Papuan/)
Picene
complete inventory is as follows: the Cippus of Castignano (6th century BC sandstone pyramid); three stelai of penna sant'Andrea at Teramo (a whole and two fragmentary limestone obelisks of the 1st half of the 5th century BC); the cover of the Campovalano pyxis (7th to 6th centuries BC); spiral bracelet of Chietino in Valle del Pescara (5th century BC); the Cippus of Cures (limestone); the Stele of Loro piceno (sandstone); the Stele of mogliano (sandstone);
Történelem előtt Sisak napszimbólummal. Nem éppen római orr....
Sztélé
Képekben
Az írás
Nyelvi térkép
Érdekességnek - Horn (balt) fok
Keleti kapcsolat
Phrygia és a csizma sarka
A görög Messápioi (Latin "Messapii") népet Japygoknak is nevezték, s olyan forrásokban tünnek fel, mint Herodotus 7.170, Polybius 3,88, Pausanias 10.10.6.. Itália keleti partvidékén, főképp a "csizma sarka" táján telepedtek le, s nem tartoztak a pregörög népek közé. Már az ókori szerzők is csak tippelték, honnét származik a nép.Mindenesetre már a Kr.e. második milleniumban feltünnek Itáliában. A néhány fennmaradt script után illyrnek véljük őket.
A "trozzella" szó "kis kerekek" jelentésű, mert az ilyen típusú kerámia (váza, köcsög..) függőlegesen emelkedő fogantyúin négy kis kerék volt a csatlakozásnál.
Trozzella képek a neten.
Italia art
Trozzella
Lucaniára és Apuliára, ezen belül is a messapus területre jellemző, helyben kialakult bennszülött edényforma. Több típusát ismerjük. Közös jellemzőjük a perem fölé nyúló, függőleges fülek és az ezeket díszítő korongok. A magas fülek már a Kr.e. 9-8. századtól jelen vannak a helyi, italikus kerámiában egyéb formákon. A korongok viszont csak Kr.e. 600-580 körül jelennek meg a messapus trozzellákon. Ennek előzményeit azonban nem a helyi
kerámiában találjuk meg. Hasonló módon elhelyezett korongokra korábbi példát közel-keleti területről, Phrygiából ismerünk a Kr.e. 750-700 körüli időszakból.
Vesszőnyaláb
Vessző
Mireisz László írja a magyar vallás vizsgálatának szentelt tanulmánykötetében, hogy a magyar (=magiar) olyan pogány vallási népcsoportot jelölhetett, amely egy nagyon ősi szkíta-méd tanrendszernek volt a hordozója és a letéteményese.
Hérodotosz tudósít minket A görög–perzsa háború IV. könyvében. A történetírás atyja úgy emlékezik a szkíták szokásaira, hogy „a szkíták között sok a jós: ezek fűzfavesszőkből jósolnak az alábbi módon. Nagy vesszőnyalábokat hoznak, azokat lerakják a földre, kioldozzák, majd a vesszőket egyenként letéve mondják el jóslataikat (...) Ez a jövendölési mód ősidők óta honos náluk.”
Te is írhattad volna...
Akárcsak a kazár szakrális uralkodó jobbkezének számító második uralkodót, vékony faágak, vesszőnyalábok illették az etruszk királyokat is a régi Rómában. Ez valószínűleg bíráskodási jogkörükkel függött össze, erre következtethetünk legalábbis abból, hogy később, a köztársaság idején ezt a méltóságjelvényt az egyaránt bírói funkciókat is gyakorló consulok és praetorok előtt hurcolták a lictornak nevezett törvényszolgák. (Az etruszk királyok, majd a consulok előtt 12, a praetorok előtt a falakon belül 2, azokon túl 6, a dictator előtt 24, az utóbbi helyettese, a magister equitum előtt pedig 6 lictor menetelt.)
..még a bárd is...
Az etruszk királyok hivatali viseletét örökölték a későbbi triumphátorok, mint ahogy a győzelemhez kapcsolódó teljes hagyomány is Etrúriából származott. A római elöljárók díszes széke, a sella curulis éppúgy etruszk, mint a legfelsőbb hivatali hatalom jelvénye, a fasces, a vesszőnyaláb beletűzött bárddal, valamint az egyik római papság, a madárjósok görbe botja is.
Szlávok
Azt vajon tudja-e a közvélemény, hogy a Római Birodalom szent vesszőnyaláb uralkodói, katonai ereklyéje honnan származó szimbólum? Ugyanonnan, ahonnan „Attila, az isten ostora” kifejezése származik. Vagyis az ősi Egyiptomi Birodalomból. Az onnan Itáliába bevándorló úrnépek az etruszkok és a többi ősnépi törzsek hozták magukkal a bot fáraói szimbólumát.
Ha valaki kételkedik e jelképek megfejtésérõl írt soraimban, legyen szíves megnézni az utolsó, még úrnépi gyökerekkel rendelkezõ egyiptomi fáraó, VII. Kleopátra királynõ uralkodói jelképeirõl készült képeket.
..sajnos ez is...
Maga a “fasizmus” szó a “fasces” kifejezésből származik, amely vesszőnyalábot jelent, s az ókori Róma liktorainak hatalmi jelképére utal.
Kleopátra
Templom Egyiptomban
3.
oldal
Etruszk íjászok
Fasizmus
A fasizmus szó eredete a latin fasces, ami összekötözött vesszőnyalábot jelent, a közepében bárddal. Az ókori Róma főhivatalnokainak és főpapjainak jelvénye volt ez, a római állami testőrök díszfegyverként használták. Mussolini ideológiájában a fenyítő hatalom, az egység és az összefogás erejét jelképezte. A fasiszta köszöntés, a föllendített jobbkar ugyancsak az ókori Rómát idézte. Mussolini azzal érvelt, hogy a liberális, gyenge kezű állam nem képes társadalmi támogatást szerezni, a fenyegető anarchiával szemben rendre és összefogásra van szükség. Takarékos államigazgatást, alacsony adókat ígért, demagógiával, olcsó ígéretekkel, hatásos szónoki propagandával sokakat maga mellé állított az első időkben.
Fasizmus 2
Makale : A fasiszta erőszak mögötti hármas: Darwin, Haeckel és Hitler - MACARCA
Az evolúciós elmélet állításainak egyik leglényegesebbike az
a felfogás, miszerint a természetben az élőlények "az életért folytatott küzdelem" által kerültek volna egyre magasabb fejlettségi szintre. Darwin azt
állította, hogy a természetben kegyetlen harc folyik az életben maradásért és folyamatos a küzdelem. Az erősek mindig elnyomják a gyengéket, és az
úgynevezett fejlődés ennek köszönhető. Ennek a küzdelemnek fájdalmas következményeként a világot lassan elborító mészárlás, harcok, barbárság úgymond tudományos köntöst öltött, a XX. század pedig a fájdalom és kegyetlenség évszázada lett. Főként Németországban akadtak védelmezői és alkalmazói a szociáldarwinizmus féktelen és kegyetlen törvényeinek, így például Ernst Haeckel, aki Darwin hű követője volt, vagy később, a XX. század véres diktátora, a fasiszta fajgyűlölő Adolf Hitler.
Egy kis történelmi földrajz: "The kingdom of Da Qin (Rome) is also called Lijian. It is west of Anxi (Parthia) and Tiaozhi (Characene and Susiana), and west of a great sea. From the city of Angu (Gerrha), on the frontier of Anxi (Parthia), you take a boat and cut directly across to Haixi ('West of the Sea' = which is definitely Roman Territory and, as I will show later, is almost certainly Egypt)."
link:
http://209.85.129.104/search?q=cache:pvqZ5YUlGtAJ:depts.washington.edu/silkroad/texts/weilue/appendices.html+kiang+kushan&hl=hu&ct=clnk&cd=98
Pesti István 2011 május
Nyitóoldal