Keleti szárny 2.
Crai-ova
Craiova, which occupied the site of the Roman Castra Nova, was formerly the capital of Little Walachia (Oltenia). Its ancient bans or military governors were, next to the princes, the chief dignitaries of Walachia, and the district is still styled the banat of Craiova. Among the holders of this office were Michael the Brave (1593-1601), and several members of the celebrated Bassarab
family. The bans had the right of coining money stamped with their own effigies, and hence arose the name of bani (centimes). The Romanian franc, or leu ('lion'), so called from the ima~it bore, came likewise from Craiova.
Craiova, Romania
Derived from the Slavonic krai ‘edge’ or ‘margin’ and the suffix ‐ov to give the meaning of a ‘Border Land’. This refers to the border between the Vlachs‐Bulgarians and the Byzantines during the 11th and 12th centuries.
Craiova nevének eredete hasonlít Ukrajnához: Crai az szláv nyelven "perem, szél" és OV pedig öv. Együttesen craiov=határterület. Persze, hogy mit jelent Ukrajna nevében az U, azt még most sem tudom biztosan. Mondják, Uhorsko rövidítése. Legyen. De mit jelent Uhorsko-ban a szókezdő "U"? Swahili "terület"? Ukrán
"U=at(angol)=-nál,-nél"?
Kyiv
(kʰiev=kék,khmer: Phnom Kiev Waterfall (Blue Mountain):Local at Sangkat Steung Kach, Khan Saha Krau in 20-Kilometer distance from the Pailin town)
Tarasa
Shevchenka blvd.
This great cathedral was built in 1882 in the neo-Byzantine style in honor on the Kyiv Prince Volodymyr Velykyi. It has been beautifully decorated inside by outstanding Ukrainian artists of the 19th cent.. Today it is the main Cathedral of the Ukrainian Orchodox Church of the Kyiv Patriarchate.
.. Founded on July 24, 1108 by Ukrainian PrinceSviatopolk, the Goldendomed Monastery always held a special meaning for Kyivites, as it was dedicated to the “Prince of Angels” – Archangel Mikhael – the Patron of Kyiv…
legend According to the ancient legend, Kyiv was founded by the three brothers Kyi, Schek and Khoryv and their sister Lybid, and it was named after the eldest brother Kyi.
Utcanév
From the North East the valley reached the Dnipro River and from the South East it went to the Lybid River. The large ravines gave the locality its name Kreschata Valley - Kreschatyk, meaning "crossed", because of the many ravines that crossed it. From the North East the valley reached the Dnipro River and from the South East it went to the Lybid River. The large ravines gave the
locality its name Kreschata Valley - Kreschatyk, meaning "crossed", because of the many ravines that crossed it. Ukrajna neve
oroszoknál..
Mellesleg a Kyiv szó valamelyik DK-ázsiai nyelvben előfordul...
Madarak - hegylakók - kozákok
Now one can decode the strange word H-SHCH-A. Recently I showed that the Russian word kazak 'Cossack' descended from the words registered as k''ush''h'ech'es 'mountain-dweller' and k''ush''h'e 'mountain' in the modern Circassian language (cf. also the old place name Kasahia known in the Greek sources and denoting the Old Circassian territory) (Rjabchikov 1999b).
U-GORa=Hegynél?
U kolodezya voda
U Egor'ya (at Egorij's) - an ancient ornamental Pagan round-dance.
Erdély
Ez a gepida lakosság
(amely a 4. század közepe tájáig asszimilálja a rokon viktoválokat is) a 4. század középső harmadában a szarmata nagysánc, a Meszes és az Érchegység közti sávban előnyomul a Kraszna és Ér folyók völgyében, majd a Körösökön át eléri a Marost. Az új településterület kitűnő bizonyítékai északról dél felé haladva Lázári és Nagykolcs telepleletei, az utóbbi helyen korjelző 4. századi
ezüstfibulával, Genyéte valószínűleg sírból származó ép edényei, köztük bepecsételt díszítésűek, Mezőfény és Domahida csontvázas sírjai, Érdengeleg-Érvölgy-sziget dél-északi irányítású csontváza tálakkal, csuprokkal, púpos hátú csontfésűvel, Ártánd-Nagyfarkasdomb és -Kisfarkasdomb temetői,
Érkörtvélyes-Ligetdomb és a hajdú-bihari Csökmő fegyveres sírjai (vas pajzsdudorok, lándzsák), Biharról telepről vagy sírból származó háromszögletes fogójú 4. századi csontfésű, Nagyvárad-Szalkaterasz-Pece-part telepe és temetője – amelyet a hun korban is használnak –, Köröstarján-Csordásdomb temetője. Korukat Honorius (395–424) Székelyhidán talált solidusa jelzi.
Kisfarkasdomb
A bihari vidék e korszakban sem volt lakatlan, de olyan leletek, amelyeket kétségtelenül a hunok hagyatékának lehetne meghatározni, ez ideig nem került elő. Tágabb értelemben vett környékünk viszont nem szűkölködik népvándorláskori leletekben (Biharkeresztes- Toldi útfél,18 Ártánd-Nagyfarkasdomb,19 Ártánd-Kisfarkasdomb,20 Ártánd-Lencsésdomb,21 Körösszegapáti-homokbánya,22 Derecske-Bernát tag23 ). .....Zoltai Lajos ásatása a pajzsdudor lelőhelyének környékéről kevés anyagot eredményezett. Egy vagy két feldúlt férfisír gyér
mellékletanyaga került be a debreceni múzeumba. Egy kettős lemezű ezüst szíjvég két gömbölyű fejű, kis szegeccsel, egy jellemző egyenes pengéjű kétélű vaskard,.. Gepida temetőként azonosítva. Talán az...
Ez egyben kiegészítés az origo Magyar őstörténet topikján írtakhoz, amely a vikingek korával foglalkozik...
Kaukázusi
gót
In the second half of the sixth century the Chazars moved westward. They established themselves in the territory bounded by the Sea of Azov, the Don and the lower Volga, the Caspian Sea, and the northern Caucasus. The Caucasian Goths (Tetraxites) were subjugated by the Chazars, probably about the seventh century (Löwe, "Die Reste der Germanen am Schwarzen Meere," p. 72, Halle, 1896).
Temető
Amber beads of this type are typical of rich Danubian burials (Smolin, Laa), but are also known from the graves of rank-and-file population of D2/D3 periods: Vranya, Ártand-Kisfarkasdomb 16, Vyskov 17, Schletz 1889. Outside the Carpathian basin the beads in question are relatively rare. As an example I can mention the West Lithuanian cemetery of Vidgiriai. Eastward of the Carpathians amber beads of the discussed type are known only in the North-Caucasian Pontic
littoral from the cemetery of Dyurso and in Abkhazia (Chintaluk, Shapka-Tserkovny kholm 4-9, Shapka-Abghyzdrakhu 15). Those beads were found in rich women burials of the mid 5th century A.D.
Kisorosz
Rhos was used for the area before the advent of the Varangians.
For the early use of Rhos in
Greek, we have a chronicle of Louis the Pious from 839 that reports a Roman embassy, which includes some travelers called Rhos. They are identified as "of the people of the Swedes"
[A Kievi Nagyhercegség megalakulását itt 862-re teszik, ami durván megfelel a finnugorász honfoglalás idejének">
Orosz szavunk a TESz-ben:
1211: ? Vros {OklSz.}; .... ..1280: ? Wrz hn {Györffy 1: 126}... Török eredetű; vö.: oszm., türkm. urus; tat. uris, kaz., tuv. orus; hak. oris.... ..A török nyelvekben a szláv rus 'orosz' <- 'északi germán, skandináv' átvétele, amely a finnen keresztül az északi germánra megy vissza. A török nyelvekben szó elején nem állhat r hang. Az r-rel kezdődő idegen eredetű szavak elé egy magánhangzó-előtét kerül; vö. pl. oszm. Urum 'Róma' stb. - A magyarba került török alak Urus lehetett;... Valószínűleg már a 9.sz.-ban bekerült nyelvünkbe.
Első kérdésem, hogy a 9.sz-ban milyen oszmán néppel érintkezett a magyarság, akiktől átvették az addig nyilván ismeretlen OROSZ - pardon: Urus - nevet?
Második kérdésem: A TESz írója az Urum/Róma szópáron kívül még hány ilyet ismer?
Harmadik kérdésem: Ezek szerint a magyar nem csak a finnugor, de még a turk nyelvekkel sem rokon? Mert nálunk nem okoz gondot az "r" hanggal való szókezdés.. (répa, retek...)
Negyedik kérdésem: A finn nyelvben mi is az oroszok neve?
Ötödik kérdésem: Mi volt az oroszok neve az északi-germán? nyelvben, s miért azt vette át az egész világ?
Hatodik kérdésem: A tuvai, türkmén stb turk nyelvek mikor kerültek kapcsolatba az orosz néppel, illetőleg hogyan került hozzájuk ez az észak-germán? eredetű UROS szó?
Hetedik kérdésem: Milyen 13. sz.-i magyar oklevelekben szerepel az Vros, Wrz név amelyet mi alapján azonosítunk az OROSZ névvel?
Szlávok
A szlávok a mai Görögországba 578-ban törtek be először – Kazsdan és Litavrin orosz történészek álláspontja szerint, amelyet Bizánc rövid története című könyvükben ismertettek. Ekkor legalább százezer ember kelt át a Dunán. A hellén források közül Epheszoszi Ioannész erről a támadásról írja, hogy a végén a szlávok „a föld urai lettek”, és háborítatlanul élnek a bizánciak országaiban.
Macedon
A 4. századra a déli vidéktől eltekintve szinte teljesen elnéptelenedett, gyéren lakottá vált.
A 6. század végére a terület feletti bizánci uralom meggyengült, egy jobban előrehaladt a szlávok betelepülésének folyamata észak felől. A bizánci hatalom gyengülésének idején a szlávok előtti lakosság egy része visszaszorult az erődített görög városokba az Égei-tenger partján, más részük a hegyekben lelt menedékre, megint mások asszimilálódtak a szlávokhoz. A bizánci Macedoniába
behatoló szlávok autonom faluközösségekben szerveződtek, ezeket említették a
görögök Sklavinai (görög "Σκλαβινίαι") néven.
Iran
The Alani or Alans mentioned by Gibbon are the same as those discussed in the last
chapter, who are directly related to the Antes or Rox-As. The Rox tribe is known also as the Rukhs, and the Rus (called by Vernadsky the most important tribe of the North Caucasian Alans) and the Ros.
Tibet
"Thous ands of khal-kha headed by a-ka-tva-chen, over 300 o-rod people, and over 300 thu-med who were escorted by many pilgrims to Qinghai Province and headed by lha-btsun-chung-ba and gu-ru-hong-thevi-ji"
For instance, in 1631, a force of the khal-kha Tribe from Mongolian fled to Zhi Gong. They harried and plundered, and then made conflicted with the Hor Tribe in the northern Tibet.
Yaz vagy JÁSZ?
Hétvégi Alternatív Magyar Adorján
"A görög hitregék szerint a jónok ősapja Jón vagy Ión volt, amely regebeli személy azonban szerintem azonos Jázonnal is, aminthogy a jászok is azonosak a jónokkal, ha ezek később el is görögösödtek. Csakis ez fejti meg azt is hogy a peloponezuszi Argosz miért neveztetett még "Jázon
Argosz"-nak is (Odysszea, 18. ének, 246. sor), vagy is azért mert a jónok "jáz" azaz "jász"-oknak is neveztettek, Argosz pedig a jónok régebbi hazája volt, de ahonnan a görögök elől Attikába menekültek. Tudjuk azonban hogy Kis-Ázsiában is volt egy Jónia. És íme itt is létezett "Sinus Jassicus" másként "Sinus Issicus", azaz tehát Jász Öböl, valamint Jassus (Jásszusz) nevű város is. (Livius: Hist. rom.) Viszont Strabo meg világosan írja, hogy Attika régen szintén neveztetett
Jónia és Jász néven is. Viszont a Meyer-féle Lexikonban is olvashatjuk, hogy a görög nyelv jón nyelvjárását Yas-nak nevezték. Említettem hogy az r-z hangváltozás szerint jázó annyi mint járó, ami a már sokszor említett -on képzővel régen tehát jázon-nak is hangzott; amiszerint tehát a Jázon név is tulajdonképpen járó, bolyongó, bolygó, azaz tehát planeta jelentésű. Jázon volt
a hajózó regebeli személy, aki pedig eredetileg nem más mint az Ég Tengerében hajózó, örökkön utazó ezüstös Hold; megszemélyesítve: a Holdisten. És íme, nem csodálatos egyezések-e: A jónok, azaz jászok, régebbi hazája neve Argosz, Jázon hajója neve Argo"
Z. V. Togan
"Kichi YAz ( YAz = 100 /száz,hungarian [saz"> ) is composed of three tribes: Alimoglu (in the Kazak pronunciation, "Elimolu"), Bayoglu (Kazak pronunciation, "Bayoli"), Yedi Urug (Kazak pronunciation "Ceti-ru"). "
A 7 törzs/ru : "The aris of Yedi Uruk are: Tabin, Tama, Kirderi (soy: Yabagu), Cagalbayli, Kireyit, Tilev, Ramazan."
Mint látjuk, a mi "ur" szavunk helyett az "urug" a kazakoknál már "RU" lesz. Szinte "RUSS".
seven "SHAKYA"
kings "The seventh Dharma King of Shambhala, Sureshana and his queen Vishvamata gave birth to a son who was to leave his mark on the subswequent history of Shambhala. He was called Yashas,,,"the Renowned".
Banagoria táján
Az Észak-Kaukázus vaskori törzseinek etnikai és történeti kérdéseit kutatva a katakombás temetkezési rítus eredetének problematikájában a Kubány-vidék igen fontos szerepet átszik.
Hosszú ideig a szarmata kori katakombás kur-gános temetkezéseket foként a Kubány jobb partján elhelyezkedő Zolotoje kladbiscse (Arany temető) kurgánjai képviselték. Éppen ezért ezek
kerültek a kutatók figyelmének középpontjába
A Kubány-vidék szarmata anyagainak tanulmányozására és értelmezésére elsőként N. I. Vesze-lovszkij tett kísérletet. 1902-ben a XII. Régészeti Kongresszuson előadást tartott, amelyben ismertette ásatásainak eredményeit. A temetkezési szokások alapján két lelőhelycsoportot választott szét: a kata-kombásokat és az aknasírosokat. Ugyanekkor datálta is a sírokat. A római import nagy mennyisége alapján a
katakombás sírokat római temetkezéseknek tartotta (VESZELOVSZKIJ 1905,350-370). A. A. Szpicin hamarosan korrigálta ezt a fura tévedést, s a Zolotoje kladbiscse alánokkal való azonosítását javasolta (SZPICIN 1909,69-97).
K. F. Szmimov 1952-ben ...arra a következtetésre jutott, hogy a Zolotoje kladbiscse katakombái
alán eredetűek és összefüggésben állnak az Észak-Kaspi-vidék lelőhelyeivel (SZMRNOV 1952,3-18).
A Zolotoje kladbiscse katakombáit az alánokhoz kötötte (NYECSAJEVA 1956, 18; NYECSAJEVA 1961, 153-154). Ezt a koncepciót egy sor kiegészítő érvvel támasztotta alá több munkájában — legutóbb összefoglaló monográfiájában — V. A. Kuznyecov (KUZNYECOV 1984).
Híresek Róma katakombái, Khorezm, Lisszabon és Párizs föld alatti járatai, de akadt ilyen Egyiptom és Közel-Kelet területén is.
szent fát tett a tűzre?! rossz fát tett a tűzre
Akkor mondják, ha egy gyermek (esetleg felnőtt), valamilyen csínyt követ el (betöri az ablakot, megtépi a kistesót stb.), rossz jegyet visz haza, esetleg füllent.
Virtus
A rossz fát tett a tűzre eredeti jelentése tehát: a lány terhes lett.
Ross Dweller on the Promontory or Peninsula; a Surname Derived from the Gaelic Ros (A Promontory or Peninsula). The Name is Also Used As a Nickname for a Person With Red Hair As Derived from the Middle Eng
the word itself comes from the Gaelic term 'ros' meaning 'headland'.
Ross
Meaning: Wood
Magyarok a Krimben
A két éve alakult Krími Magyar Társaság fő célja egyfelől a magyar nyelv megőrzése és a magyar hagyományok ápolása a helyi szórványmagyarság körében, másfelől pedig a magyar kultúra népszerűsítése a soketnikumú krími kultúrkörben - nyilatkozta Nagyezsda Gladkih, a társaság elnöknője Szimferopolban, a Krími Autonóm Köztársaság "fővárosában". A félszigeten több
száz, elsősorban kárpátaljai származású magyar él; a hivatalosan 100 tagot számláló Krími Magyar Társaságnak 9 településen van képviselete, egyebek között a nyugati Jevpatorijában, a déli Alustában, Jaltában, valamint a keleti Feodoszijában. A Krími Magyar Társaságnak többek között krími tatár, orosz, ukrán és zsidó tagjai is vannak, de léteznek úgynevezett kollektív tagok is,
például egy falusi turizmussal foglalkozó cég. Gladkih azt mondta, hogy a szórványmagyarság jó viszonyt tart fenn a félszigeten élő többi 118 etnikummal, példa erre a vegyes tagság. /Híradás krími magyarokról. = Romániai Magyar Szó (Bukarest), júl. 6./
Rosh
Ancient peoples known as the Sarmatians (not to be confused with the Samaritans) and Alans lived in the area around the Caspian Sea from about 900 B.C. Sarmatian and Alani tribes were later called Scythians (Slavs of today), who were also known as the Rukhs-As, Rashu, Rasapu, Rosh, Ros, and Rus.
There is no debate that they were the inhabitants of southern Russia, and the existence of the
names of rivers, such as the "Ros", refer to Rus populations. Much later, about 739 A.D., the word Rus appears again in eastern Europe, interestingly, from a different source. Finnish peoples referred to Swedes as "Ruotsi", "Rotsi" or "Rus" in contrast with Slavic peoples, which was derived from the name of the Swedish maritime district in Uppland, "Roslagen", and its inhabitants, called "Rodskarlar". Rodskarlar or Rothskarlar meant "rowers" or "seamen". Those
Swedish conquerers (called Varangians [Vikings"> by the Slavs), settled in eastern Europe, adopted the names of local tribes, integrated with the Slavs, and eventually the word "Rusi", "Rhos" or "Rus" came to refer to the inhabitants.
Russia means "land of the Rus." Scholars continue to debate the origin of the word Rus, which has derived from two sources: the Ruotsi or Rhos, the Finnish names for the Swedes, and earlier from the Scythians called the Rashu or Rosh in southern Russia.
master
gard - "fence"; Albanian "gardh"; Old Icelandic "gerdi" (a fenced field); Lithuanian "gardas" (fence); Phrygian "gordium" (a walled city)
- măgură - "hill", "knoll"; Albanian "magul뢼/li>
- ţarc - "fold", "pen"; Albanian "thark"; Greek "tsarkos"
- ţurţur - "icicle"
- zgardă - "dog collar"; Albanian "shkardh뢠(related to gard)
Dák
szavak a román nyelvben Albániából.
- baci (chief) shepherd Hasdeu, Russu
(Alb.), Vraciu Cf. Hungarian bácsi (uncle). Compare Bulgarian бачо
(bacho/bacio). [bacs= csábos férfi">
- beregată throat, larynx Russu Cf. Serbian berikat (?). Alternative etymology: Latin *verucata, from *veruca.
- stejar oak Hasdeu, Vraciu Alternative etymology: Bulgarian стежер (stejer) (?).
Threving
The
Thervingi, Tervingi, or Teruingi (sometimes pluralised "Tervings" or "Thervings") were a Gothic people of the Danubian plains west of the Dnestr River in the 3rd and 4th Centuries CE.
traditionally ascribed to Claudius Mamertinus, which says that the "Thervingi, another division of the Goths" (Tervingi pars alia Gothorum) joined with the Taifali to attack the Vandals
Rabonbán
a hitelét vesztett Csíki székely krónika szerint Attilahalála, sőt egy darabit a magyarok honfoglalása után is a székelyek választottkormányzója és főpapja volt, ki a nép nevében mutatta be az áldozatokat éspedig a népgyüléseken, midőn a nép határozatait szentesítette, hadban a népetvezette, békében igazgatta.
A székelyek
áldozó pohara
A rabonbánok a pogány székelyek vezérei voltak, a hiedelem szerint. Idézem a krónika 24-dik versét: Minden Harkász alatt volt 5 Rabanbán és minden Rabanbán alatt két század, egyik lovas, másik gyalog, kiknek fegyverek kopja és nyíl volt. Egy nagyobb Rabanbán alatt volt három Harkász és a' Gyula alatt is annyi; és mind ez a' hat a' Tribusoknak nagy Gyulája alatt" (Szádeczky Lajos: A Csíki székely krónika, Bp., MTA, 1905, 151).
Tomory Zsuzsa
Honvisszatérésünk idejében a főpapi tisztség a Kádár – Rabonbán, vagy Gyula supremus kezében volt.
Alatta három Gyula maior, vagy Horkáz maximus
Mindegyik alatt állt hat Gyula minor, vagy Horkáz supremus
Mindegyik alatt állt három Rabonbán maior
Ezek mindegyike alatt állt
három Horkáz minor
Alattok hasonlón öt Rabonbán minor.
Mindegyik alatt két
százados, egy lovas és gyalog.
Sich emberek
Kozákok
A kozák
hadsereg 500 és 4000 fos ezredekbol állt, amelyeket "ezredesek" irányitottak. Az ezredesek feladata volt az adott "választókerület" irányitása is a központi tanáccsal együttmûködve. Minden 100 embernek külön kapitánya, minden 10 embernek külön "atamán"-ja volt. A hadsereg vezetõje a "hetman" volt, akit a "Rada"-nak nevezett Kozák Tanács választott meg. A hadseregnek nemcsak gyalogsága, de egy kisebb tüzérsége és saját zenekara is volt.
Pallas
Cserkeszek
Finnugorász Etel köze
"Prospera Romuleis sperantur tempora rebus in nomen ventura tuum. praemissa futuris dant exempla fidem: quotiens te cursibus aevi praefecit, totiens accessit laurea patri. ausi Danuvium quondam transnare Gruthungi in lintres fregere nemus; "... "..per quinque recurrens ostia barbaricos vix egerit unda cruores, confessusque parens Odothaei regis opima rettulit exuviasque tibi. civile secundis conficis auspiciis bellum. tibi debeat orbis fata Gruthungorum debellatumque tyrannum: Hister sanguineos egit te consule fluctus;"
Latin tudás nélkül is sejthetjük, hogy mi a jelentése a hungorum szónak. De mit jelenthet a grut ?
Grut
Grut
beer has roots in many cultures and each culture had its own "special ingredients": Egyptians (Mandrake based), Native Americans (Corn based), Arabian Tribes, Gaulles, Germanic Tribes and the Vikings.
Gesta
A Hierasus mellékfolyója a Cacaina.
Azért ennek még utána kell járni, hogy a magyarok
valóban ilyen kábszeresek voltak...
Császárok
Mint láthatjuk, III. Michael idején a rhos nép baráti látogatást tett Konstantinápolyban. Talán ennek következménye, hogy a phrygiai dinasztia megszünt, s helyette a macedoniai dinasztia került hosszan hatalomba.
Gaetuli
Gaituloi, északnyugati Libyának egy része. Nyugaton az Atlanti oczeán, Északon Mauretania és Numidia, Keleten a garamantesek és Uzargola hegségei és Délen a Nigir folyó, tehát a déli Marokko és a Szahara nyugati részei között;
gaetuli az ókori berber törzsek közé tartozó É-afrikai nép, a mai tuaregek ősei.
Lavra
Hiányzott először is
a remeték spirituális felügyelete; másodszor pedig tevékenységeiket nem terelték társaik szolgálatának irányába. Ezt már korán felismerte néhány kiváló aszkétaszemélyiség, s bele is kezdtek a megfelelő reformba: Hilarion Gáza területén, Palesztinában; Ammonius Nitriánál, s Macarius Sketisnél, Egyiptomban. Mindhárman a negyedik században éltek. Tevékenységük központjává a fő vidéki piacokat tették, ahol a remeték eladták termékeiket. Mivel az ilyen piacokat
lavráknak nevezték, a közelükben alakult szerzetestelepek ugyanezt a nevet kapták. A remeték a lavrák köré épített cellákban laktak, olyan távolságra, hogy nem látták, nem is hallhatták egymást.
Az ember azonban természeténél fogva közösségi lény, így hamarosan, szinte ösztönösen kialakult a remeték közösségi életformája. Ennek alapja bizonyos védekezési kényszer a sivatag vadállatai, de még inkább az őket felfedező és zaklató világ ellen. Ezek a közösségek csupán laza kapcsolatot jelentettek a remeték között: kunyhóikat egymáshoz közel építették fel, közös területük a hegy, a völgy, vagy az oázis volt, ahol egymástól elkülönülve, de mégis egymás közelében telepedtek meg.
Ezeket a településeket nevezték lavrának (lavra = utca) .
A Lavrának az útikönyvek tanúsága szerint magyar szerzetes lakója is volt: bizonyos Mojsej Uhrin (Magyar Mózes), aki a Rurik-dinasztiából származó Borisz herceg bizalmas tanácsadója volt és az ortodox egyház szentté avatta.
pescsera - barlang
A középkori történetírók szerint az oroszok ősei a 4–7. században területükön, a Dnyeper és Dnyeszter közt élő “antok” voltak. Ezek erkölcsi és művelődési igényeinek első, történetileg ismert formái a földműveléssel és mezőgazdasági termeléssel kapcsolatban kifejlődött pogány kultuszban gyökereztek
A kereszténységet az oroszok már korábban ismerték. A Fekete-tenger északi partszegélyén s a Krím-félszigeten fekvő görög településekről a 8-9. századi képrombolás idején valószínűleg orosz területre is átmenekült görög szerzetesek térítő tevékenysége nyomán kezdett terjedni közöttük az új hit. Konstantinápollyal ugyanekkor sűrűsödtek kereskedelmi
kapcsolataik, a 9. században pedig kialakultak saját kereskedelmi központjaik, a Balti tengerhez közel fekvő Novgorod és a Dnyeper-parti Kijev. Sok nyugati s északi keresztény került ezáltal kapcsolatba az oroszokkal. Itt-ott keletkezhettek kisebb keresztény közösségeik. Ibn-Hordadbeh arab író szerint, aki a 840-es években írta művét, a Bagdadban tartózkodó orosz kereskedők
kereszténynek mondják magukat. A 860-as években sok orosz megkereszteléséről, köztük egész druzsinákéról (fegyveres fejedelmi kíséret) értesülünk.
A kijevi állam összekovácsolódásának idején, tehát körülbelül a 9. század végétől, amikor Oleg novgorodi fejedelem Kijevbe tette át székhelyét (882) és hatalma alatt egyesítve a szomszédos területeket, felvette a nagyfejedelmi címet, az orosz támadások miatt nyugtalankodó Bizáncnak különös érdeke lett e nép
megtérítése, hogy csökkentse a növekvő veszélyt.
Érdekességnek Szabó Miklós: Az orosz nevelés története, amely az ukránok "oroszosítását" taglalja.
Szeret
Hierasus alatt, amelyet Ptolemaiosz Gerasusnak, Ammianus Porotának, az ókori görögök Pyretusznak mondottak, a Prut folyót kell értenünk.
Bíborbanszületett Konstantin "A Birodalom kormányzása" című művében szereplő Szeretosz folyónév valószínűleg azonos a Szeret folyóval.
Szeret
Vagyis 400 táján Itáliában Porota-nak ismerték, az ógörögök meg Pyretus-nak nevezték. Aztán jötek a latinok, s görögül Hierasus-nak jegyezték le. De mitől "szent" ? Feltehetőleg Tormás búcsúzáskor mondhatta a
felejthetetlen Porf. Konst. császárnak, hogy mi szeret-jük azt a vizet.. az ősi dákok meg Siret-ik..
A Rhabon folyó után említi Ptolemaeus az Alutát, mely nevét mai napig megtartotta, de torkolata körül nincsen az a nevezetesebb kanyarodása a Dunának, melyet Ptolemaeus itt is, mint az előző folyónál feltételez.
Ellenben ismeri Felső-Magyarország hegyei között a Kárpátokat, melyeket különben a görög írók között még csak egy, Marcianus említ, kiről tudva van, hogy Ptolemaeus művét használta forrásul, és a rómaiaknál csak a TABULA PEUTINGERIANA.
..hogy tisztább legyen a kép.. Románoknak..
This premise has a highly visible ˜ although controversial ˜ piece of evidence:the name of the river Szeret.The following variants are extant: Tiarantos (Herodotus); Hierasos (Ptolemy), Gerasus (Ammianus Marcellinus), Seretos,Sarat (Konstantinos Porphyregennetos), Hung. Szeret, dákóromán Siret.
Origin of the Rumanians
The Alani occupied the present Government of Caucasus, and the frontier of Circassia: since they are specially stated to have been conterminous with the Zaechi, and to have spread themselves in the direction of Media and Armenia.
The western parts of the Government of Caucasus, Taurida, and Kherson, formed the area of the Huns.
Next came the Grutungi, conterminous with the Alani of the Don. How near the Grutungi came to the Tanais is uncertain. They spread, at least, to
the valley of the Dneister. Here was the "vallis Gruthungorum."
The Thervings lay between the Dneister and the Danube; and besides the Thervings, the Thaifalse on the River Gerasus (Kara-su). Now, the Grutungs and Thervinsrs were German.
n Bastarnae
Bastarnae, the easternmost people of the Germanic race, the first to come into contact with
the ancient world and the Slavs. Originally settled in Galicia and Bukovina, they appeared on the lower Danube about 200 BC, and were used by Philip V of Macedon against his Thracian neighbours. Defeated by these the Bastarnae returned north, leaving some of their number (hence called Peucini) settled on Peuce, an island in the Danube.
Olbia
230 BC - Bastarnae, a mixture of Germanic tribes, at the Black Sea; they participated in the siege of Olbia (modern Odessa) in 220 BC.
Szent
Towards the west Dacia may originally have extended as far as the Danube where it runs
from north to south at Waitzen (Vacz). Julius Caesar in his De Bello Gallico (book 6) speaks of the Hercynian forest extending along the Danube to the teritory of the Dacians. Ptolemy puts the eastern boundary of Dacia Trajana as far back as the Hierasus (Siret river, in modern Romania).
Rhos-on-Sea
Arany borítás
Tegez a Bosporus királyságból (quiver, 4th c BC )
"The exhibit features the silver trappings from one such horse, buried along with thirteen others in the Khersons'ka Oblast' region. The trappings include finely wrought cheekpieces in which a winged deity fights a lion, and a noseband with a
raised lions head."
"the antlers were seen as branches in the Tree of Life, which themselves evolved into birds in an eternal life-cycle, a hypothesis which certainly makes sense of an unusual bronze staff finial in which a man is surrounded by four 'branches' or antlers, each topped by an eagle with outstretched wings"
Láthatunk még rekeszes kőberakást a BC 5. századból, megismerkedhetünk a görög Olbia városnévvel, amelynek másai megtalálhatók:
Kisázsia, trákok, ligurok és Szardinia területén.
Rhos-on-Sea
Mongol szótár:
oros : Russian [OM orus, cp. Kyr orus, OT *orus, Man oros, Rus Rus">
Etimológia
Pesti István, 2008 december
Nyitólap