Kánaán 3

Az ígéret földje.

Héberek

Ugariti őshéber

A kapu padlózatán felfedezett 15 x 15 cm-es osztrakonon egy fekete vonalakkal egymástól elválasztott öt soros proto-kananáni írást találtak, amelyet a Gezeri kalendáriumnál is korábbinak vélnek. Bár az írást teljes egészében még nem olvasták el, annyi bizonyos, hogy a héber "király", "rabszolga" és "bíró" szavak szerepelnek benne.

E. mlk ("king," or "rule"). This word is attested in numerous Northwest Semitic languages, certainly not just Hebrew; therefore, it cannot be used as some sort of isogloss.
A. 'bd ("do," "make," or as a nominal "servant"). However, this root is attested in the Ugaritic language (Late Bronze Age), Phoenician, Old Aramaic, and Egyptian Aramaic (i.e, various Iron Age dialects and languages). Therefore, any suggestion that the presence of the root is demonstrative of Hebrew does not have a secure basis for their arguments.
Vajon melyik a bíró jelentésű a szövegben, s miképpen ejtjük?
sh-p-t. 'judge, judge' in line 2; b`l (Jaj, csak nePál legyen!)

ostracon

This ostracon was discovered on July 8, 2008, at the site of Khirbet Qeiyafa. (a Kr. e. 10. században virágzó Elah-erőd) A 2,3 hektáros területen fekvő Elah-erőd Júdea és Filisztea (Palesztina) határán, Bét Semestől kb. 5 km-re délre feküdt. A várat egy átlagosan 4 méter széles, 700 méter hosszú fallal vették körül.

It has been dated in the editio princeps to the 10th century BCE. I am not convinced that it is that late. (Note: "ostracon" is a technical term for a piece of broken pottery with ink writing on it. The plural is "ostraca." Numerous ostraca have been found in the Middle East.

The script of this ostracon is definitively NOT Old Hebrew. For a discussion of the Old Hebrew script, please see my BASOR article.

Prior to the rise of the Phoenician script, Northwest Semitic inscriptions could be written sinistrograde (right to left), dextrograde (left to right), or boustrophedon (one line left to right, and the next line right to left). Of course, sometimes NWS inscriptions could even be written vertically. Many people seem to be reading the Qeiyafa ostracon as dextrograde in its entirety.

A szerző sokat vesztett népszerűségéből. S ha már a munkája nehezen támadható, hát egyéb fogást keresnek személyén.

Vicces régészek

Találtak az ortodoxok egy másik osztrakont (cseréplevelet), amelyet Dávid írt anyukájának tintával egy frissen gyúrt cserépre. Mama kedvence sietve beszámol (postazárás előtt), hogy sikeresen legyőzte az óriást. Jutalmul hamarosan Izrael királya lehet. Regnálni fog Egyiptom patakjától az Eufráteszig.

Dávid, Isai fia.
Anyám!
Micsoda nagy nap! Megöltem Góliátot, az óriást. Most király leszek egész Izrael fölött, Egyiptom patakjától az Eufrátesz folyóig.
[Nemsokára otthon] vacsorázom, mami!

Hoax a javából!

Ugyanitt

A 11. században kezdték kialakítani egyéni írásmódjukat, a héber betűírást. Ennek ma ismert legkorábbi emléke az ún. Gezer-kalendárium, amely írásmódjában a 10. századi föníciai feliratokkal mutat közeli rokonságot. Furcsa, de a sajátos megkülönböztető jegyekkel rendelkező héber írás először egy 9. századi moábita feliraton, az ún. Mesa-sztélén tűnik fel, valamint egy töredékes kövön, amely Mesa apját, Kemosiját említi. Bár ezek nyelve moábita - egy héberrel rokon de vele nem azonos kanaáni nyelvjárás -, az írás félreérthetetlenül héber. A zsidók által használt írás további 9. századi emlékei kerültek elő újabban az izraeli Kuntillet Adzsrudban folytatott ásatásokon: részben kőedényekre vésve, részben tintával tárolóedények falára írva.

Remélem, az az apróság nem kerülte el figyelmedet, hogy a BC első évezred előttről nincs héber nyom Izrael mai területéről (máshonnét sem!), ellenben ugaritiak lehettek a pálistenesek szomszédságában. Talán még az egyiptomi fogságban voltak ?..:)
Aztán jön 100-200 év leletekkel, majd az asszírok megint felülírják Kánaán történelmét.
Ezek a héberek, mint az oborok. Jöttek a semmiből és mentek a semmibe. Vajon hány sötét kor volt az ember történelmében?

Héber
A ma ismert héber írás az időszámításunk előtti 5. századig megy vissza. Sajnos, az asszírok már jóval előbb széttelepítették a héber törzseket a Biblia szerint.

Mások szerint:
Hebrew originates from the Levant area (the area that is now known as Israel, Lebanon, Syria, Jordan). Its age is unknown

Dakoták Kánaánban

...the traditions of the Afghans tell them, that they are descended from the tribe of Ioudi or Yuda. (Hold tüze? Med-Io-lanum, Ud-in..dva, tri...)

velő Hungarian
tüy Vietnamese
märg Swedish
marg Norwegian
medula Portuguese
üdi Estonian

Lezgic language (Northeast Caucasian) spoken by the Udi people who live mostly in Azerbaijan and nearby regions Probably descended from Caucasian Albanian Udi. A MONGOL "USZ=VÍZ. Az "od=csillag". Turk nyelveken az "ud, od" pedig "tűz" jelentésű.

Görög "víz= hudör" - mongol "kút= hudag".

The root Hud, means "Splendid Ones" "Outshining of God" or "Progeny of God," etc. The words Yahud, Judite, and Jew, have the same root as the word Judge, i.e., yew tree. The letters, J, I, and Y, were interchangeable and represented the sacred yew. These three letters turn up as the first letter in the name of god - Iova, Jehovah, or Yahweh, etc. It is, therefore, not merely coincidence that a "burning bush," turns up the very first time that this god is introduced to the world.
SIDHE
Means mound and describes a burial place in the Celtic lands. But the word also means "woman" and "breast." In Sanskrit it means "power" or "magical force." The dead are put into the rise or mound which represents the breasts or the womb.

A héber nyelv történetének magyar leírása ott kezdődik, hogy:
"A héber nyelvet a zsidók már a Krisztus születése előtti századokban egyre kevésbé használták, a mindennapi élet nyelve a hellenizált, utóbb római fennhatóság alá kerülő Júdeában az arámi és a görög, ill. valamelyest a latin volt. A héber mindinkább liturgikus célokra szolgált"

Magyar oldalról megismerhető, hogy a sémi nyelvek 3 nagy csoportra oszthatóak: Keleti, nyugati és déli sémi nyelévekre. A keleti sémit a nyugati Ebla környékén és az akkádoknál Babilon felé beszélték. Kihalt. A déli sémi Arábiában és Afrikában elterjedt. A nyugati sémi felosztható északnyugati, arámi és arab nyelvekre. Az északnyugati sémi lehet ugariti és kánaáni. A kánaáni nyelvek a föníciai, moábi és a héber.

Az angol nyelvű változatból megtudhatjuk, hogy a hébert Kánaánban a BC 10-7 századokban beszélték.
Lényegében az újasszír birodalom idején. (911 - 605). Ugyanezt a nyelvet használták a Biblia szerint az asszírok által idetelepített szamaritánusok is.

Régészet

Mint már máshol mutattam, az egyik legkorábbi héber írás nem héber, hanem moabita nyelven került elő a BC 9. sz.-ból. A Gezer naptár valamivel korábbi, tán 910 tájáról való. Nem mutatják.
Gezer-i (paraszt)-naptár: késő 10. század (Salamon kora), a korabeli föníciai írással rokon. A korabeli hónapneveket tartalmazza, vagy a mezőgazdasági időszakokat tanítja az iskolásoknak? Nyelvezete még nagyon közel van az i.e. II. évezredi kánaánihoz.

Másik fórumról
Történelmi feljegyzések Kánaánról, héberekről, Izraelről - régészeti leletek:
- Abdu Hepa, Jeruzsálem kánaánita királya, Kr. e. 1360 k. (Amarnai táblák).
- III. Amenhotep uralkodásának vége táján Labaja, Sekem ura mentegetődzik, hűségét bizonygatva - holott nem ő, hanem Gezer város fejedelme volt hű a fáraóhoz - holott tudott arról, hogy saját fia kötött egyezséget az APIRUK-kal (héberek, akik később szövetkeztek az izraeliekkel?). Hivatkozás: ÁBRÁM (Ábrahám), a HÉBER (Teremtés, 14:13). Labaja is kb. Kr. e. 1360 k. (Amarnai táblák)
- Jerikóban és Ajban tulajdonképpen izraeli benyomulás nyomát sem találták. Utóbbi a Kr. e. 12. sz-ban falu volt, melyet fal sem vett körül.
- I. Széti fáraó (Kr. e. 1290 - 1279) két Bét-Seánban felállított sztéléje szerint az HAPIRUK laknak a Jordán völgyében.
- Merneptah (Kr. e. 1213 - 1203) Kr. e. 1209-ben felállított sztéléjén a legyőzött IZRAEL mellett nem "ország", hanem "nép"-et jelentő determinatívum van (a híres un. "Izrael-sztéle"!). Hacór: a Kr. e. 13. sz. végén pusztult el, utána kezdetleges település, lakói félnomádok.
- Megiddó egyik épülete a Kr. e. 12. sz. második felében pusztult el, ugyanitt találták egy tolltartó makettjét, melyen III. Ramszesz (Kr. e. 1186 - 1165) neve olvasható. Néhány tárgy legalább egy évszázaddal régebbi, ugyanebből a rétegből. Tell ed-Duweit (Lákis) elpusztított szintjén III. Ramszesz szkarabeuszát találták.
- Salamon állítólag Sziamon (Kr. e. 986 - 967) fáraó lányát vette feleségül. Tell el-Fára (Saruhen)-ban szkarabeuszát meg is találták. A Biblia szerint hozományul az elfoglalt kánaáni várost, Gezer-t kapta. Salamon neve a Biblián kívül sehol sem fordul elő, ugyanez állítható Saulról és az egész Bírák Koráról - nincs név!

Mint láttuk, Egyiptomban a hikszoszok távozta után a napistent (Aton) legyőzte a holdisten (Amon, Amarna). Merenptah sztéléjén pedig olvassuk is, hogy a napisten (ish-ra-el) fiait kiírtották cca BC 1200-ban.
Nyugat-Ázsiában is volt népe a napistennek (ish-ra-el), de Yahuda a holdistent (Adon-Aj) imádta ugariti nyelven. A sajátján Holdúr helyett a "Hold háza" volt az imádat tárgya (YHVH). Ilyen holdimádók voltak az edomiták és a moabiták. Feltételezésem szerint közéjük tartozott a héber simeon-nak aposztrofált szamaritánus nép is. Ezt csak arra alapozom, hogy a nyelvészek szerint a szamaritánusok a hébert beszélték. Ugye, ha Babilon környékéről lettek volna odatelepítve, akkor valami akkád, káld nyelvet kellett volna beszélniük.
"Az arámi (arám, arameus, korábban káld, káldeus) nyelv az afroázsiai nyelvcsalád sémi ágának nyugati (vagy észak-nyugati) alcsoportjába tartozó, egymással rokon sémi nyelvek összefoglaló neve, az úgynevezett kánaáni nyelvek (föníciai, héber, stb.) közeli rokona."
"Korai arámi (ancient Aramaic): arámi feliratok, kizárólag Szíriában, i.e. 700.-ig."

Jézus korában már ilyen volt az arámi nyelv: Ilyen például a טָלִיתָא קוּמִי Tálíthá kúm(í)! - Leányka, kelj fel! Megjegyzendő, hogy bolygónk számos pontján a "nő=kwen, kuen, kun". Vagyis egy előző világnyelv maradéka lehet.

Héberkereső

Hebrew - epiru - poros

Zsinagoga (görög gyűlésterem)

A mai Izrael területén eddig kb. 160 zsinagógát tártak fel, ezek túlnyomó többsége Galileában került elő, és az 5-7. században épült. Az első századból, vagyis Jézus korából mindössze 4-5 zsinagóga került eddig elő, kizárólag Júdea területéről. (A nemrégiben talált magdalai zsinagógáról is egyre többen állítják, hogy nem az első, hanem legfeljebb a harmadik században épült.)

Mintha csak a mohamedánok tolták volna északra az izraelitákat.. akik északon elszaporodtak.

A 2010-es ásatások során talált újabb pénzek megerősítették azt a feltételezést, hogy az épületet Kr. u. 400 körül használták. Biztosat azonban csak a numizmatikai leletek részletes elemzése után lehet mondani, a szakemberek mindenesetre remélik, hogy a Horvat-Kur-i zsinagóga feltárása végre pontot tesz a régóta tartó vita végére: mikor is épültek a galileai zsinagógák?

Egy aprócska agyagdarab került elő a héten a Jeruzsálem Óvárosának falain kívül folyó ásatásokon.Az aprócska (2 x 2,8 x 1 cm-es) agyagtáblát mezopotámiai ékírással, akkád nyelven írták, ami a kor közvetítőnyelvének számított. Ugyanezt látszik alátámasztani az a tény is, hogy a Kr. e. 14. századra datált jeruzsálemi tábla egykorú azzal a 380 darabból álló táblagyűjteménnyel, amelyet a 19. században El-Amarnában fedeztek fel a régészek. A IV. Amenhotep (közismertebb nevén Ekhnaton) fáraó diplomáciai levelezését tartalmazó archívumban a hettita, elámi, szíriai és kanaáni uralkodók levelei között egyebek mellett Abdi-Heba jeruzsálemi király hat misszilis táblája is előkerült.

A város

az ázsiai nomádok az Első Átmeneti Kor végén (Kr. e. 20. század) jelennek meg a Gósenben; a Második Átmeneti Korban (XIII. dinasztia, Kr. e. 17. század közepe) már kontrollálják a Deltavidéket, és megszervezik az új fővárost, Avariszt; a XV. dinasztia (kb. Kr. e. 1649-1530) alatt pedig egész Alsó-Egyiptomot elfoglalják. (Hagyományosan csak a XV. dinasztia királyait nevezzük hükszószoknak, ezek közül Sakir-Hár (bizonytalan); Khian (Kr. e. 1620 k.), Apóphisz (Kr. e. 1580-1540 k.); Khamudi (Kr. e 1540-1530) neve ismert.) Bár Flavius Josephus forrása, az egyiptomi Manethón szerint a hükszószok haddal foglalták el Alsó-Egyiptomot, a mai tudomány inkább a békés beszivárgást tartja valószínűbbnek. A hükszószok kutatásának nagy jelentősége van a bibliai események datálása szempontjából. A József felemelkedéséről szóló történet, majd Jákób és családja betelepülése "Gósen földjére" (azaz a Nílus-deltába) ugyanis leginkább a hükszósz időszakra tehető.

Hamubasült

Ahmose és Thotmesz uralkodása között (kb. Kr. e. 1500 k.) óriási mennyiségű vulkanikus tufa (pumex) került elő, amit a santorini (Théra) vulkánkitöréssel hoznak összefüggésbe. (Ez a thérai vulkánkitörés hagyományos datálását látszik megerősíteni.) Ahmose alatt nagyobb égei betelepüléssel lehetett számolni, mert az anyja is innen származott (II. Ahhotep királynő címe: hnwt idbw H3w-nbwt = 'Hau-nebut [égei-szigetek; Eduard Meyer szerint Kréta] partjainak úrnője').
Vajon a korból mely területeken találtak még nagy mennyiségű vulkanikus anyagot?

Április 4. ?!

Érdemes megemlítenünk, hogy Horemheb uralkodása alatt (kb. Kr. e. 1333-1306 k.) Avarisz/Cóán alapításának 400 éves évfordulóját az egyiptomiak is megünnepelték, amelynek emlékére II. Ramszesz emlékoszlopot is emelt.

Sába követe

Levante és Dél-Arábia között már a Kr. e. 2. évezred végétől létezett kereskedelmi kapcsolat. Az antik műtárgykereskedelemben 2009-ben bukkant fel egy megdöbbentő lelet. Egy feltehetőleg templomi feliratról van szó, amelynek három töredéke került elő: ezeken 25 töredékes vagy teljes sor olvasható szabeus nyelven, dél-arábiai írással. A feliratot tipikus dél-arábiai fríz keretezi: felül kőszáli kecskék (ibexek) láthatók, oldalt pedig férfiak asszír öltözékben. A kb. Kr. e. 600-ra keltezhető felirat szerzője egy bizonyos Sabahhumu, aki a dél-arábiai Nashq (mai nevén Al-Bayda, Jemen) városból származott. Emberünk Séba királyának, Yada'il Bayin-nak, Yitha'amar fiának követe volt. A feliraton hálát ad a szabeus főistennek, "al-Maqah"-nak különféle szerencsés megmeneküléseiért; egyebek mellett megemlít egy kereskedelmi utazást is "Dédánba, Gáz[á]-ba és Júda városaiba" ('HGR YHD). /YHD=Jah-Ud?/

Érdekesek ezek az asszír nevek! Aesar-Haddon (Eszarhaddon), Tigliat Pál-aesar..

Babiloni fogság

Az ékírásos táblák a Kr. e. 6-5. századból származnak, és egyelőre "Al-Yahuda-szövegek" gyűjtőnéven hivatkoznak rájuk. Dr. Bruce Wells a Szent József Egyetem docense és az ókortörténeti program vezetője nyilatkozatából megtudhatjuk, hogy "az Al-Yahuda jelentése 'Júda városa', ami minden bizonnyal Jeruzsálemre utal". Az eddig ismeretlen leletekre természetesen nem Jeruzsálemben, hanem Irakban bukkantak rá, az egykori Babilónia tartomány területén. Az ékírásos dokumentumok abban az időszakban keletkeztek, amit a "babilóni fogság" néven ismer a zsidó történelem. Ennek szűken értelmezett időhatárai: Kr. e. 608/7 (Nabu-kudurri-uszur első hadjárata Júdea ellen) és Kr. e. 538/7 (II. Kürosz rendelete a zsidók hazatéréséről), bár valamennyi száműzött zsidó termszetesen nem tért vissza hazájába, hanem leszármazottaik is Babilónban maradtak.

Mint látjuk, az a "fogság" nem szolgaságot jelentett (ha igaz!), hanem inkább száműzetést. Rabok ritkán építenek saját települést. Persze, az "Al-Yahuda" nem Jeruzsálemt jelent, hanem inkább a "Hold tüze" fordítás illene rá. Kérdés, hogy az asszírok spirituálisan kapcsolódtak-e a Holdhoz?


A Hold házától a holdkörökig

Ilyen például, hogy mást ne mondjak, az ősi fővárosnak, Jeruzsálemnek a neve. Ez így néz ki leírva: ירושלים (y-r-w-sh-l-y-m), sőt, régebbi nyelvemlékekben (cserépdarabokon): ירושלם (y-r-w-sh-l-m). Az európai nyelvek a görögön keresztül vették át a város nevét, ebből jön a latin Hyerosolima, az angol-német Jerusalem stb. A szír-arámi nyelv pontozása is a Yerushalem (Jerusalém) kiejtést mutatja, tehát minden esetben egyetlen magánhangzó van a két utolsó mássalhangzó, az "l" és az "m" között. és ha a fenti betűkre ránézünk, józan paraszti ésszel azt gondolhatjuk, hogy így kellett lennie a héberben is. Erre mit mondanak a maszoréták? Azt, hogy Yerushalayim (Jerusálájim). Ez lett a "hagyományos" kiejtés. Miért?
Miriam keze. Vajon az óhéberben is jád volt, s nem jud?
Mert az "ájim" végződés a héberben a "kettes szám", azaz olyan dolgokra alkalmazott többes, amiből kettő van. Például: jád - kéz, jádájim - kezek (kettő).

Na mármost tudvalevőleg Jeruzsálemből is kettő kell legyen, az egyik, ami itt van a Földön, a másik pedig ama Mennyei Jeruzsálem, és ezek elválaszthatatlanul összetartoznak. Ezért kijár neki a kettes többes.

..megtudjuk továbbá, hogy pillanatnyilag Tel Avivban nincs több fél tucat Shakespeare-nél, s Irakban is lehetett egy fasiszta Imrédy-féle, aki megtiltotta az őslakosság zsidókkal való házasodását...

Képeskönyv - Jeruzsálem

Jerusalem - al-Quds Magyarulez

A city called Rušalimum or Urušalimum (Foundation of Shalem appears in ancient Egyptian records as the first two references to Jerusalem, dating back to the 19th and 18th centuries BCE. The name recurs in Akkadian cuneiform as Urušalim, in the Amarna tablets datable to the 1400-1360 BCE. The name "Jerusalem" is variously etymologised to mean "foundation (Sumerian yeru, 'settlement'/Semitic yry, 'found') of the god Shalem", 'dwelling of peace', 'founded in safety', or to mean 'Salem gives instruction' (yrh, 'show, teach, instruct'). The god Shalem has a special relationship with Jerusalem. Others dismiss the Sumerian link, and point to yarah, Semitic/Hebrew for 'to lay a cornerstone', yielding the idea of laying a cornerstone to the temple of the god Shalem, who was a member of the West Semitic pantheon (Akkadian Shalim, Assyrian Shulmanu), the god of the setting sun and the nether world, as well as of health and perfection.
The form Yerushalayim (Jerusalem) first appears in the Bible, in the book of Joshua. This form has the appearance of a portmanteau (blend) of Yireh (an abiding place of the fear and the service of God) The meaning of the common root S-L-M is unknown but is thought to refer to either "peace" (Salam or Shalom in modern Arabic and Hebrew) or Shalim, the god of dusk in the Canaanite religion. The name gained the popular meanings "The City of Peace" and "Abode of Peace", alternately "Vision of Peace" in some Christian theology. Typically the ending -im indicates the plural in Hebrew grammar and -ayim the dual, thus leading to the suggestion that the name refers to the fact that the city sits on two hills. However the pronunciation of the last syllable as -ayim appears to be a late development, which had not yet appeared at the time of the Septuagint.
The most ancient settlement of Jerusalem, founded as early as the Bronze Age on the hill above the Gihon Spring, was according to the Bible named Jebus. It was renamed the City of David in the first millennium BCE, and was known by this name in antiquity. Another name, "Zion", initially referred to a distinct part of the city, but later came to signify the city as a whole and to represent the biblical Land of Israel. In Greek and Latin the city's name was transliterated Hierosolyma (Greek: εροσόλυμα; in Greek hieròs, ερός, means holy), although the city was renamed Aelia Capitolina for part of the Roman period of its history.
In Arabic, Jerusalem is most commonly known as القُدس, transliterated as al-Quds and meaning "The Holy" or "The Holy Sanctuary". Official Israeli government policy mandates that #1571;ُورُشَلِيمَ, transliterated as Ūršalīm, which is the cognate of the Hebrew and English names, be used as the Arabic language name for the city in conjunction with القُدس.

Deborah - a női békebíró

A sumer MUNUS ( vagy MUG2, SAL, akkád sinništu, raqāqu, bişşūru, ūru) az ékírásban szójel, jelentése nő, asszony. Mindenféle összetételben alkalmazták, ahol személyek nőnemét akarták jelezni, ezért a nőnem determinatívumává vált. Eredetére nézve egyértelműen a rajzos piktogramokból közvetlenül átkerült forma, eredetileg csúcsán álló háromszög, néha függőleges vonallal a közepén. Ez a női szeméremdombra utaló forma. A piktogramos írás ékírássá alakulása során osztozott a többi jel sorsában, 90°-ban elfordult, így átfogójával függőleges, csúcsával a sor irányába néző háromszöggé vált.
További jelentései az "asszony" szóhoz kapcsolódó más szavak. A MUG2 (akkád bişşūru, ūru) a nő külső nemi szerveket jelenti. A SAL (akkád raqāqu) valaminek a vége.
Zólyomi: uru; uru15 "(to be) exalted; (to be) strong". Biztos, ami fix alapon belenéztem a hálóba Yerusalem kapcsán. Nem nagy eredménnyel..


Yeru - map

Yeru...REFINERIES PVT LTD kakinada ring road kakinada industrial area Panduru, Nandipati Nagababu Penumarthi, Gangalamma Thalli agarwal edible oil ...

India

Yerukala, a plains tribe living in West Godavaridistrict of Andhra Pradesh. This paper is based on the data collected through various ethnographic techniques in somevillages of Narasapuram mandal. The social status of the tribe is very low in rural areas. However, they claim superiorstatus over scheduled castes. It is a patriarchal society. And it possessed a few sub-tribes and several exogamouspatrilineages. Uncle-niece marriages and cross cousin marriages are highly preferred. Child marriages are not unusual.And monogamy is common. It is a patriarchal society and patrilocal residence is the norm. People are non-vegetarians. Most of the Yerukula people are illiterate. Occupationally, these people have the history of beinginvolved in criminal activities such as burgling and dacoity. However, many of the Yerukulas have changed theiroccupation. Religion of the Yerukula is animistic and the influence of Hinduism and Christianity is noticed.
They speak a mongrel dialect, whichappears to be a mixture of Tamil, Telugu and Konkani.
They are polytheist. Theirfavourite deity is Ellamma.

Asszírok

A Mózes hegy 40 napja

Asszírok alatt egy ókori mezopotámiai, az akkád nyelv egyik dialektusát beszélő, majd nyelvcsere folytán arámi nyelvet beszélő népet, illetve egy mai, keresztény kultúrájú, szír nyelvű, a Közel-Kelet északi régiójában élő népet értünk.
Mint látjuk, nem csak a bulgárok jártak nyelviskolába. A héberek és asszírok is arámira cserélték megunt nyelvüket. Már a héberek lerohanása előtt kezdett kihalni az akkád és terjedt az arámi nyelv. Ez a nyelv-vírus aztán Kánaánba is fertőzést okozott.

Az ókori asszírok eredeti nyelve az Asszíriában beszélt akkád nyelv volt. Az i. e. 8. században kezdett elterjedni az arámi nyelv (óarámi), és a - feliratos leletanyag alapján - az i. sz. 1. századra a hagyományaihoz ragaszkodó állami és vallási adminisztrációból is teljesen kiszorította az akkádot.

Híres asszír volt Assur-banipal, akit a B típ. finnugorászok nemes egyszerűséggel Ősúr Bani Pál néven jegyeztek.

Képeskönyv - asszírok

Szekszárd csodaországban.
A bádogember, a madár(ijesztő) és az oroszlán.

Szógyűjtemény
Jür: round city in Fars. Gyűrűshalom? Győr?
Fergana: area near the Hisser mountains (Transoxonia), mely egy része Ushrũshăna.
Tusi: city in Khurasan
Ashina: 'blue' in Farsi, 7th century Turk clan

Móczár - kapuzárás

Théra katasztrófájával kapcsolatban, 1971-ben még Sinclair Hood olyan álláspontot képviselt, ami megfelelt mind a történészeknek, mind a régészeknek, mind a C14 meghatározásnak: Kr. e. 1450 körül. A későbbiekben azonban kiderült, hogy a C14 izotóp koncentrációja a levegőben - amelyet azután a növények, majd az állatok is beépítenek a szervezetükbe - korántsem állandó. Módosítani kellett némileg a C14 felezési idejét is, azt pontosítva. Ekkor jött az a megoldás, hogy a C14 értéket kalibrálják a fák többezer-éves tartamot képviselő évgyűrűinek sorozatával. Az eredmény megdöbbentő volt: a radiokarbon dátum Kr. e. 1650 körülivé vált, mely 200 éves szakadékot jelentett a régészekkel és történészekkel szemben. A későbbiekben a dendrokronológia kimutatta, hogy ekkor volt is keskeny évgyűrű a kaliforniai borostás (tüskés) fenyőkön, de ennél is jelentősebb, egészen keskeny, ún. fagygyűrűt találtak Kr. e. 1627-ből, ami egy Kr. e. 1628-as eseményre mutatott. Ugyanezt észlelték az írországi mocsári tölgyeken is. Így kézenfekvő volt az azonosítás Szantorini bronzkori kitörésével. Jött a grönlandi fúrásminták kiemelkedően magas savassági csúcsa is: Kr. e. 1645 ą 20. Nem volt nehéz itt is a Thérával való összefüggést keresni. A régészek és történészek 50 - 100 éves igen gondos, fáradságos munkája látszott elmerülni a feledés homályába, de kitartottak és ma is a kronológiai módosítások csupán 1-2 évtizedes határok között mozognak.

Folyamköz istenei

Shul-utula (Sul-utula) is a tutelary deity in the Sumerian pantheon. He is known only as the personal deity to Entemena, king of the city of Eninnu.

Shulmanu (Shulman) is a god of the underworld (ördög?), fertility, and war. He was worshipped by the Babylonians, Akkadians, and the western Semitic peoples. Shulmanu was found in Assyria circa 1400 BC to 700 BC and is known from Bronze Age inscriptions at Sidon.

Tora - magyar átvétel?
Thus, he only attends shul (synagogue) on Shabbos.
(Ez a "shul" feltehetően az "iskola" szavunkra vezethető vissza.)
The Shulchan Aruch (Code of Jewish Law) states that if one knows he will not be able to have proper intent when he says any one of the three obligatory Amidahs (Silent Prayers), his tefillah is considered valid.

Héber - oráj

An alternative and much less common view is that "Jew" is from "Jewry" from the greek evrei meaning "Hebrew", which some speculate comes from the ancient Egyptian 'hiberu,' which meant "stranger".
In many synagogues there is a hazzan (cantor) that leads many parts of the prayer service. Many Sephardic rabbinic Jewish communities refer to their leaders as hakham. Among Yemenite Jews, known as Teimanin, the term mori (teacher) is used.

The name Marshall 'MAR shul'.

Csillagnevek

Akkád: UD.AL.TAR (= SHUL.PA.E) [= Jupiter]. A babiloni Mar-duk bolygója. UD.AL.TAR akár tűzoltár is lehetne..

Zsidó iskola

I remember more than 50 years ago when in shul (temple) with my dad and he told me that the Jewish prayer for the dead (kaddish) was not Hebrew but Aramaic.

Answers - templom.

The Greek word synagogue came into use to describe Jewish places of worship during Hellenistic times and it, along with the Yiddish term shul, and the original Hebrew term Bet Knesset ("House of meeting") are the terms in most universal usage.
A shul a német shule származéka, amely a magyar iskola szóból ered. Mellékesen a "kolo, kola" az kör, gyűrű jelentésű több nyelvben és az "ish=ember".

Magyar templom

A pylon az ókori egyiptomi templom kapuja. Mivel a bejárat feltehetően sötét volt, így a tem- szócskát elétették. Lett belőle tempülon, amely mára "temple, templom" szóvá módosult. Számos nyelvben a "tem=sötét".

Egypt

Each aspect of one particular deity may have been worshiped separately - for example Ra as Sun-God had 3 aspects: Khepera (Morning Sun), Ra (Noon Sun) and Tem (Evening Sun). Atum (also known as Tem or Temu) was the first and most important Ancient Egyptian god to be worshiped in Iunu (Heliopolis, Lower Egypt)
Ennek figyelembe vételével viszont a templombejárat: tem-pylon= napkapu. Csak akkor miért birkák vannak a bejáratnál Pan-Thera (nap-kapu,oroszlán) helyett?

Szintén zenész - Wehar: bihar : vihar (video)




Az akkád Nyugat-Ázsia közlekedő nyelve volt az időben, amikor az egyiptomi Napvárosból Holdváros lett. Aton -> Amarna.

Akkád szavak
akkád szó , asszír szó , újasszír angol =magyar

dinu (akkád), dyana (asszír), to judge =ítélni.
eberu (akkád), ebara (asszír), to cross = keresztezni.
epiru epra afro dust = por.
hittitu khtteeta htitho sin, crime = bűn.
kalbannatu kalbanita axe = (Valaha baltával aprították a kalbászhúst).
kinnatu kinnuta kinotho justice = igazság.
kirmu karma karmo orchard, garden = kert.
kussi kursi kursio chair = szék.
libbu libba lebo heart = szív.
magaru myaguri myaqar to favour, obey, respect = helyeselni, engedelmeskedni, tisztelni.
makharu makhara architect, surveyor = építész, felügyelő.
mu mia maye water = víz.
napishtu napsha life, breath of life = élet.
narrati naravati nahre rivers = folyók.
nishi nashi noshe people = nép.
qabaru qbara (soft b) qboro to bury = temetni.
reshu resha risho head, beginning = fej, kezdet.
sabiru (male) shibirta (fem) bracelet = karperec.
samamu shmayya shmayo heaven, sky = menny, ég.
sanu tanee to repeat, tell = ismételni, elmondani.
sebu (shebu) shavva shau'o seven = hét.
shalatu shultana sheltono to rule = uralkodni.
shamu shmaya shmayo heaven = enyország.
tamaru tamer bury = temet.

assyrianvoice
link: christiansofiraq

Akkád Nyugat-asszír dialektus:
Epiru (akkád); Epru, Epra (asszír); pro (ny-asszír); dirt, dust (angol) por (magyar) Még pár figyelemre méltó:

Bi-ituBintu Bai-ta Beyto house ház
Bir-gu bir-qa Barqo lightning, elecricity !!!
Bu-ru bee-ra Biro water well kút
Estaru Astar lining bélés
Gattu = hand Gatta hand, handle kéz
Hamsu (hamshu) hamsha Hamsho five öt
Mudutu, yidayta Madaita= to inform, Yidaíto knowledge tudás
Sanu Tanee Tone to repeat, tell ismétlés
Sippu Sippta door jam ajtó?
Sisu Susa horse ló
Félreértés ne essék!
Ezek a népek és nyelvek csak annyira rokon, mint a finn vagy a maori. Nyelvük magyar nyomokat őriz.

La pita

Korea

Az egyes szám harmadik személyű, hímnemű névmás alanyesete (huwa) fényt vet az azonos jelentésű héber hu névmás furcsa írásmódjára (hwa).
Ha héber hatást tételeznénk fel Shilla területén, akkor a hwarangok (tűz fiai) értelmezhetőek lennének "ő ember"
jelentéssel is. Persze, a "rang" nem a héberben ember...


Vajon az "epiru" poros vándor héber, mint a "szaka", vagy "eberu" és keresztezett fajta a genetikai javítás érdekében?

Libanon az "oroszlánföld, fehér föld" vagy netán a Hon szíve ?
(Hacor a korban a legnagyobb város a környéken. Az arámi és izraeli törzsek határára rajzolva.)

Láthatjuk, hogy a magyar tanit szó már az ókori akkádban is megvolt átvételként.

Pesti István 2012 május

Nyitólap