Kánaán



Canaan elnevezése több oldalról megközelíthető: Kena’an, ken-ah’-an, aminek héber gyökere kana’, to bend the knee, humiliate, vanquish, bring down low, subjection, under, humble, subdue letérdelni, megalázkodni, önmagunkat legyőzni...
A bibliai eredet: Ham egyik fiának neve volt Kenaan, akinek lakhelyéről nevezték el a területet, de Canaan jelentett kereskedelmet is.
Bár a biblia hamita eredetről ír, az ásatások semita népeket találnak általában a területen. Származtatják a Hurrian eredetü Kanaan szóból "A bíbor népe" jelentéssel is. (Utalva a bíbor festékre). Az Akkád eredet is a bíborcsigára utal: kinahhu = Kánaán = vörös gyapjú (Kőtábla Mezopotámia/Nuzi-ból). A görög változat: Canaanites a Phoenikes (Phoenicia, Phenicia - jelentése sötét vörös) vagy Phoenicians.
A görög phoinix szó római áttétele poenus, s valószínűleg ez után nevezték el a kanaanita terjeszkedéssel megalapított Karthago 'Punic' punjait.
A biblia megemlít még egy népet a térségben: Arvad lakosai (kb. 30 km-re Arka-tól), megemlítve Arwada (Arvada) néven is. Az "Amarna levelek"-ben - az asszír uralom idején - említenek egy szigetet a szír partok mentén ugyanezzel a névvel. A sziget lakóit említik Tyrei evezősöknek, de Sidon-i menekülteknek is. A későbbi "Ruad" elnevezés a fenti szótőből eredeztethető.



Élet Kánaánban



Kánaán földjén már korán, Kr.e. 8000- 9000 évvel kialakult a földművelés. Árpát, búzát, olajbogyót, szőlőt, datolyát, fügét, gránátalmát termesztettek. Háziasították a kutyát, kecskét, juhot, sertést, szarvasmarhát és a szamarat. Ásványkincsei közül a legfontosabb a réz (főképp Ciprus szigetén), de később a vas és az aszfalt kitermelése is felmerül.

Alasiya (Enkomi) város volt Ciprus keleti részén, közel a mai Famagusta helységhez. Régészeti bizonyítékok vannak rá, hogy ez a hely volt Ciprus domináns városa anno. Virágzó kikötővel, masszív védő kőfalakkal, kényelmes élettel a kőházakban. Alasiya királya valamikor Kr.e.1300 táján (az Amarna levelek alapján) önmagát a fárao "testvérének" aposztrofálta. Az írás alapján egyenlőnek érezte magát a király a fáraoval, az akkori világ leghatalmasabb országának uralkodójával. A tengeri népek támadása elsöpörte az Alasiya királyságot.


Helyzeténél fogva kiválóan alkalmas a térség a kereskedelemre: A Földközi tenger hajózásával az egész mediterranum bejárható, de Egyiptom, Mezopotámia és Anatólia közötti kereskedelemben is közvetítő kapocs. Legalább is B.C. 2500-ig. Akkor a hun-magyar törzsek elhagyják a térséget (Kelet-Perzsia, Észak-India, Kína célponttal) és a kereskedelem egy időre lehanyatlik.
Eddig ugyanis komoly forgalom volt a már kialakult "iparközpontok" között. Mint ismeretes az Afrikából kivonuló első magyar hullám elérte cca. Kr.e. 4500-ban Mezopotámiát, ahol megalapították Úr, Kis stb városát, s iparuk vastag fém ill. köréteget képes volt átfúrni. Egyiptomot - amelyet Mén(ész) egyesített - a fűrésztechnikájuk tette többek között ismertté, viszont pl. ezüstből behozatalra szorult.
Kánaán is fejlődésnek indult, ahová az Afrikából kiáramló második magyar hullám érkezett. Megalapították Arad városát, Ar, Bela városát stb.
(ARAD=Napúr bilbil, takia)
Türosz/Tyre kiejtése Tur volt a korai föníciaiak idején. Mint a magyar Tur folyó. (A "Tur" sumer nyelven "gyermek"-et is jelent..) A "T" -"S" hangváltásból lett Sur, majd Suria végül Syria. Másik magyarázat, hogy egyszerűen Surya (szanszkrit) napisten után kapta nevét.
Tur királyának lányát, Európát rabolták el a mitológia szerint a görögök... akár Magan kultúráját.

VAS :A Biblia már a pátriárkális korban említi a vasat (I.Móz. 4:22; V.Móz. 3:11 stb.). Ezeket a szövegeket gyakran anakronisztikusnak [kortévesztőnek] tekintik, mivel sok tudós kizártnak tartja a vas elterjedt használat t az i.e. XII. század előtt. Mégis a közelmúltban a negyedik dinasztia két piramisának falában vasszerszámokat találtak beágyazva. Vastárgyakat találtak a 6., 11., és 18. egyiptomi dinasztia sírjaiban is. A Mezopotámiai Ságir-Bazar, Tell-Aszmar és Mari romjai közül az i.e. III. évezredből származó vaseszközök kerültek napvilágra, bizonyítva, hogy már a történelem legkorábbi szakaszában is állítottak elő vasat. Hammurabi idejéből származó szövegek (i.e. XVIII. század) és az amarnai levelek (i.e. XIV. század) irodalmi bizonyítékok a vas használatára Mezopotámia és Egyiptom területén ebben a korban.


Az ásatások során találtak Kr.e. 4. évezredből származó arzénbronz tárgyat (Nahal-Mismár), de u.ebből a korból származó számos cserépedényt is. A fazekas munka egy része ugyan mezopotámiai ill. egyiptomi eredetű, de "hazai" gyártású pl. a peremfogós kancsó. A pecséthenger használata - mint az egész Régi Keleten - itt is általánosan elterjedt volt.Egyiptomba szállítottak libanoni hajóépítő fát és szíriai bort, visszafelé ékszer, illatszer áramlott. A szállítás hajókkal ill. szamárkaravánokkal történt.
A lakosság minősége és mennyisége nem tette lehetővé, hogy olyan nagy városok alakuljanak ki, mint a folyamközi birodalmakban, de egyértelműen megkülönböztethetők városi (Beth Sean) és mezőgazdasági (Tuleilat Ghassul kultúra) települések.
A magyarok Kánaánban találkoztak először ismeretlen ellenséggel. Még a többi területen a béke aranykora volt, itt már külső támadások nyomai mutathatók ki. Pl. Aj (Aj=Hold, turk) városát (Holt-tengertől északnyugatra) Kr.e. 2860-ban lerohanták (feltehetőleg anatóliai) vad hordák, akik lerombolták a városfalakat és felégették a belvárost. Az újjáépített város 4 régi kapujából kettőt befalaztak, ami a támadási veszély további fennmaradására utal. Nem zárnám ki, hogy a magyar uralmat nehezebben tűrő, egyiptomi hun réteg egy része okozta a támadást, akik aztán meg is telepedtek itt, amire az egyiptomi eredetű tárgyak sokasága mutat.
Eléggé tipikusnak mondható Beth Shean város történelme jól példázza - leginkább az észak-kánaáni - települések sorsát. Szintén északi (Libanon) település Madaba, amely gyaníthatóan szintén magyar város volt, csak késői betelepüléssel.


Kánaán vallása


A sémi nyelveken az isten közös szava Él,Il, melynek hosszabb változata az illah. Ez a szó lesz egyes sémi népeknél egyenesen Isten, az egyedüli isten tulajdonneve. A hébereknél Él, a muszlimoknál allah (az iláhból az al határozott névelővel képezve).

Hitükben központi helyet foglal el a viharisten, Baál (az Úr), akit többnyire bika alakjában vagy bikaszarvakkal ábrázoltak. Erejét a zivatarban, mennydörgésben, villámlásban látták megnyilvánulni, s azt hitték, hogy ilyenkor termékenyíti meg partnerét, a földanyát esővel.

Az alvilág úrnője Anat, kinek tiszteletére gyakran szent prostitúcióval egybekötött ünnepségeket rendeztek. A későbbi mítoszokban szerepel a harmadik főisten Ádon, aki a meghaló és újra feltámadó isten.

Némely vidéken Baált Belzebub néven is tisztelik.(Baál Zebul = a vidék Baálja) . Az Újtestamentumban Ő az ördögök fejedelme (Mk 3,22).

AZ ŐSI k-r GYÖK: A magyarok valaha napimádók voltak. (Egyesek még ma is..) A napot egy körrel ábrázolták. (Néha kissé megcifrázva, stilizálva..) A kör miatt nevezték őket köristenesnek.. KÖRISTEN -> KRISTEN -> KRISZTEN -> KRISZTUS

A vallásos élet a föld-és szőlőműveléssel kapcsolatos ünnepeken éri el a tetőfokát. (Erről a Biblia is tesz említést: Bír 9,27 és 1Kir 18,28). Az isteneknek emelt templomokat és oltárokat magaslatokra építik. Az oltár köré barázdát ásnak és abban vezetik el az áldozati vért. Elsősorban háziállatokat és madarakat áldoznak, de szokásos volt a termény- és elsőszülött áldozatok is.

Hasonló hagyomány a hurri és urartui forrásokból is ismert. A hurri mitológiában "a viharistennek két bikája van: Hurri (a reggel) és Seri (az este)." (28) A Hurri név a hajnal szavunk gyökével egyezik, a Seri pedig a szürkület tövében ismerhető fel. Az említett hurri mítosz pontos megfelelője a magyar mitológiai hagyományban a viharban (égiháborúban) összecsapó, fehér és fekete színű bikaalakú táltosok viadala. A fehér táltos megfelel a Hurri (_ ,Hajnal') bikának, a fekete táltos pedig a Seri (_ ,Szürkület') bikának. Jákob is az éjszaka (alkony) fekete táltosával küzdött, birkózott, mint a Hajnal (Izrael) fehér bikája Peniél mellett; ezért is használták vele kapcsolatban a "Jákob bikája" és "Izrael bikája" kifejezéseket. Henoch (Énok) első könyvében a Messiás hatalmas szarvú fehér bika képében jelenik meg. (90:37.) Ugyanott feltűnik egy bivaly is, nagy, fekete szarvakkal.

Az oltárok mellett emlékkövet állítanak fel, melyeket az istenségek ülőhelyének tekintenek és nagy tisztelettel veszik őket körül. Ezeket az arám, föniciai kánaánita és a zsidó íratok egyaránt maccebák-nak, ill. maccebótnak (felállított) nevezik.

Az esszénus teológia néhány jellegzetessége kiolvasható a nagyobb qumráni tekercsekből. Ezek közül a legfontosabb: a Templomi kultusz elutasítása; a "Gonosz Pap" iránti gyűlölet (a cádoki dinasztia helyére lépő hasmóneus főpapokról lehet szó); a közösség tagjai a "Fény Fiai", mindenki más eleve "Sötétség Fia"; saját magukat többek közt "szegényeknek", "szenteknek" nevezték, lakhelyüket "szentség házának" és a bennük működő lelket "Szent Léleknek" (amely már elhagyta a Templomot).




"Gyarmath Jenő majdnem kétoldalnyi bibliai magyar nevet sorolt fel Mezopotámiai emlékek Magyarországon című könyvében. Ebből a gyűjteményből válogatva (zárójelben a megyenév, majd az említett név bibliai előfordulási helye):
ABDA(Győr m.)= ABDA (1 Kir 4,6); ADA (Bács-Bodrog m.) = ADA (Ter 4,19); ÁJ (Abaúj-Torna m.) = ÁJ (Józs 7,2); ÁMON (Pozsony m.) = ÁMON (2 Krón 33,23) ARAD (Esztergom m.) = ARAD (Szám 21,1); ARD (Veszprém m.) = ARD (Szám 26,40); (Nagy)ATÁD (Somogy m.) = ATAD (Ter 50, 10); BÁLA (Maros-Torda m.) = BALA (Józs 19,12); BALÁTA (Somogy m.) = BAALÁT (1 Krón 4,33); BANA (Komárom m.) = BARNA (2 Sám 4,2); BABA (Somogy m.) = BABA (Bír 7,24); BARAK (Bars m.) = BARAK (1 Sám 12,11); BÜKI (Somogy m.) = BUKKI (1 Krón 5,31); CELLA (Krassó-Szörény m.) _ CELA (2 Sám 22,12); CIBAK (Pest-Pilis-Solt-Kiskun m.) _ CIBA (2 Sám 3,2); CINfalva (Sopron m.) = CIN (Szám 13, 21); DÁNFALVA (Csík m.) = DÁN (Ter 16,7); DÁRDA (Baranya m.) = DARDA (1 Krón 2,6); DODO (Torontál m.) = DODO (1 Krón 11,12); DÓRA (Fehér m.) = DORA (1 Mak 15,11); EBECK (Nógrád m.) = EBEC (Józs 19,20); ÉDENLAK (Zala m.) = ÉDEN (Ez 28,13); ELLA (Arad m.) = ELA (2 Sám 23,11); ESZÉK (Verőce m.) = ESZEK (Ter 26,21); GÁD (Torontál m.) = GÁD (Józs 13,8); Gátház (Pozsony m.) = GAAL (Bír 9,26); GÁT (Bereg m.) = GÁT (2 Krón 12,18); GIBÁRT (Abaúj-Torna m.) = GIBAR (Ezd 2,20); GURA (Nógrád m.) = GUR (2 Kir 9,27); HÁGI (Szepes m.) = HAGGI (Ter 46,39); HALI (Győr m.) = HALI (Józs 19,25); HÁMOR (Borsod m.) = HÁMOR (Ter 35,8); HARKA (Sopron m.) = HARCHA (2 Kir 22,14); HÉT (tömör m.) = HET (1 Krón 1,13); HODI (Pozsony m.) = HOD (1 Krón 7,37); HULL (Bars m.) = HUL (Ter 10,23); IsA (Maros-Torda m.) = IsA (1 Krón 2,18); ALSÓJÁRA (Torda-Aranyos m.) = JÁRA (1 Krón 9,42); JÓSAFő (AbaújTorna m.) = JOSA (1 Krón 4,34); JUTA (Somogy m.) = JUTTA (Józs 21,16); KÁLLÓ (Nógrád m.) = KALLÓ (Iz 36,2); KÁM (Vas m.) = KÁM (Ter 5,32); KÁMON (Vas m.) = KÁMON (Bír 10, 5); LÉHI (Tömör-Kishont m.) = LEHI (Bír 15,18); MACFA (Vas m.) = MAAC (1 Krón 2,27); MAKÁD (Pest-P-S-K m.) _ MAKA (1 Kir 4,9); MARA- Borsa (Szatmár m.) = MARA (Kiv 16,23); MECSEK (Baranya m.) = MESEK (1 Krón 1,17); MIKALAKA (Arad m.) = MIKA (2 Krón 34,20); MIKLOT (Bihar m.) = MIKLOT (1 Krón 9,38); NAD (Fejér m.) = NADAB (1 Krón 9,36); NÁDÁNTELEK (Blm.) = NÁTÁN (1 Krón 3,36); ÓNY (Pozsony m.) = ON (Szám 16,1); ÓNOD (Borsod m.) = ONÓ (1 Krón 8,12); PAROS (Hunyad m.) = PAROS (Ezd 10,25); PEREC (Vas m.) = Ter 38,29); PERES (Hont m.) _ PERES (1 Krón 7,16); PULA (Somogy m.) = PUL (2 Kir 15,19); BURA (Heves m.) = PURA (Bír 7,10); Döbréte-RÁM (Zala m.) = RÁM (Rut 4,19); RINYA (Somogy m.) = RIZA (1 Krón 4,20); RISZA (Zala m.) = RISZA (Szám 33,21); ROSKA (Kolozs m.) = Ros. (Ter 46,21); SEMESNYE (Szolnok-Doboka m.) = SEMES (Józs 15,7); SIMA (Abaúj-Torna m.) = SIMA (1 Krón 2,3); SIRÁK (Hont m.) = SIRÁK (Sir); SUR (Veszprém m.) = SUR (Kiv 15,22); MÁTÉSZALKA (Szatmár m.) _ (M Törv 3,10); SZALMAD (Szabolcs m.) = SZALMA (1 Krón 2,51); SZALUS (Bars m.) = SZALU (Szám 25,14); SZEMLAK (Arad m.) = SZEM (Ter 5,32); SZEMÉRE (Abaúj-Torna m.)= SZEMEK (1 Kir 16,24); SZENNA (Ung m.) = SZENAA (Neh 8,38); SZERED (Pozsony m.) = SZERED (Ter 46,14); SZETE (Hont m.) SZET (Ter 5,6); SZIN (Abaúj-Torna m.)= SZlN (Szám 38,11); SZITNYA (Hont m.) = SZITNA (Ter 26,21); SZUD (Hont m.) SZUD (Bár 1,4); TERESKE (Nógrád m.) = TERES (Észt 1); TOBAJ (Vas m.) = TOB (Bír 11,3); URI (Pest-P-S-K m.)= URI (1 Kir 4,19); UZA (Gömör-Kishont m.) = UZA (2 Sám 6,4); SZABADKA (Bács-Bodrog m.) = ZABAD (Ez 10,43); ZIMÁND (Arad m.) = ZIMA (1 Krón 6,5).
P. mester (Anonymus) írja a krónikájában, hogy hét kun vezér hódolt meg a magyarok előtt, és közülük az egyiket Edöménnek (Edümen v. Edumen) hívták. Ez a név a Bibliában is szerepel, például a Krónika I. könyvében, ahol Edom királyai vannak felsorolva. Edom első királya Bela volt, de voltak Edomnak más, a magyarokkal esetleg kapcsolatos királyai is: így Hadád (vö. a Szilágy megyei Hadad községnévvel), Szamlá, Saul, Éla, Halvá, Kenáz (=Kenéz? - a kenéz a magyar hagyomány szerint fejedelmet jelent), Magdiél Zamla nevű helység volt Abaúj megyében: és Edöm(en), pontosabban: Edum(en) az Aba nemzetség őse volt. Heves megye egykor szintén az Abák birtoka volt, Hevesben pedig Abád (= Obad) helység található. A Krón. I. könyve szerint Obed nemzé Isait (2,12), de Sámuel I. könyvében az Obed és az Edom név összekapcsolva szerepel: "Az Úr ládája három hónapig maradt a Gátból való Obed- Edom házában és az Úr megáldotta Obed- Edomot egész házanépével egyetemben." (6,11.) A kunok, a magyarok ikertestvérnépe ezek szerint Edomban laktak, ami a bibliai hagyomány szerint Jákób-Izrael ikertestvérének, Ézsaunak a hazája volt. (Ézsaut Edomnak is nevezték.) A frigyláda Obed-Edom (Abád-Edum[en)) házában volt, ami teológiailag azt jelenti, hogy áldást nyert az a család, amelynek közepette Isten lakott. Érdekes ezzel kapcsolatban, hogy Aba Sámuel királyunkat a nép szentként tisztelte, mert sírjából kiásva holttestét épen találták, sebhelyeit pedig begyógyulva."




SZAMARIA
(szem urak földje)
C. W. Wilson:
In 2 K 17:29 these colonists are termed Samaritans. Josephus says... that they were called [B]Cuthaeans[/B] in Hebrew, from Cuthah, the city of their origin... and he regarded the Samaritans of his day as their descendents. The Cuthaeans and others brought their national gods, an act which was believed to have brought on them the vengeance of God of the land.
Henri Lammens:
"the most glaring anachronisms" is "the story of the Samaritan (sic) who is alleged to have made the Jews worship the golden calf..."
Yusef Ali: suggests that Samariyyu may have been an Egyptian name meaning [B]stranger, foreigner,[/B] or possibly a Hebrew term derived from Shomer ("watchman") - in a valiant effort to avoid the charge of anachronism. Samaritan did not come into being as a race until after the 6th century B.C., and so there could have been no Samaritan around as early as 1445 B.C.!
They call themselves shamerin...
Andrew Vargo's "three views " of the Samaritan origins:
The Jewish view. The Samaritans are the descendants of the colonists that King Shalmaneser, of Assyria, brought from Cutha , Babylon, Hamath, and other foreign regions after he conquered Samaria in 722 B.C.. King Shalmaneser then deported the native population according to II Kings 17.

A kőkortól az első városokig

Findings from the Paleolithic and Neolithic show the presence of hunter gatherers in the area around Jerusalem, dating back to perhaps more than a million years. One of the earliest representations of the human form was discovered in the Golan Heights (Venus of Berekhet Ram) and Jericho (35 km east of Jerusalem) is the site of one of the oldest fortified cities ever excavated (c. 11000 years old).

Chalcolitic (4500-3300BCE)

Potsherds found around the Gihon Spring are the first signs of settlement around the South Hill of the later city. While Jericho, Ai, Lachish, and Megiddo were fortified cities situated along important trade routes or near fertile agricultural developments, Jerusalem was located in remote mountanous territory unattractive to such urban development.

Early Bronze Age (3300-2200BCE)

Tombs found on the South Hill point to a rural settlement.

Middle Bronze Age (2200-1550BCE)

A city state by the name of Urushalimum (or: Rushalimum) is mentioned in Egyptian execration texts from the period of Pharao Sesostris III (1878-1842). The names of disloyal vassals were written on vessels that were subsequently smashed in a rite of sympathetic magic.

One of the places mentioned by name is "Urushalimum" which means "Foundation of (the deity) Shalem." This deity is also mentioned in ancient Syrian texts where it is associated with the setting sun or the evening star. Judging by the name, the city was dominated by a culture related to Ugaritic mythology which is similar to the Canaanite religion of the time.

Until recently, it was thought that the city mentioned in the Egyptian texts was relatively small and insignificant. The South Hill was fortified with a wall (discovered in 1961 by British archaeologist Kathleen Kenyon), and the Gihon Spring and its adjacent pool seemed to have been accessible through a narrow vertical crevice in the rock discovered in 1867 and since called Warren's Shaft. Recent discoveries have thoroughly challenged this picture. (Click the link to "Warren's Shaft" to read more.)

Aphrodite gyermekei:

A hellén kultúra egyik szülőhazája Kittim földje (Ciprus), ahol Aphrodite született. A sziget már a kora ókorban híres volt rézbányászatáról, nevét is a réz után kapta (vagy fordítva!). Antik kikötője Alasiya volt a keleti parton. Tán innét ered Ázsia neve is. Alasiya királya Kr.e 1300 táján az egyiptomi fáraot testvérének szólítja (Amarna levelek), ami szerint önmagát egyenrangúnak látta a kor leghatalmasabb országának uralkodójával. A sziget ismertebb városai még: Paphosz, Tamasszosz, Lapithosz, Idaliosz..
"...and a new word evolved for Copper, from the Latin form of the name of the island of Cyprus (in Greek Κυπρος [Kypros]), where copper was mined: Cyprium (æs) (Greek: χαλκος κυπριος [chalkos kuprios]).
Derivations are used in almost all Italic languages (except Italian!), Celtic and Germanic languages, also Finnish.

2. Rame (Italian)
Rame is derived from the original Latin word for Copper æs, æris (later bronze).
3. MiedŸ, med' (Northern Slavic).
Corruptions from the German "Schmied", "Geschmeide" = jewelry.
Used in most of the Slavic and Altaic languages.
4. Bakar (Turkish).
Used in Turkish, Albanian, Southern Slavic
5. Varis (Baltic).
"The ancient indigenous Baltic word for Copper (Latvian vars, Lithuanian varias, Old Prussian wargien) indicates that it was inherited from some ancient period, since it is not borrowed either from the Slavic or Germanic peoples...." (P. Schmidt).
6. Chalkos (χαλκος) (Greek).
Also in Aromanian.
7. Nahoshet.
Arabic and Hebrew.

In Japanese, the character 銅 is pronounced as "dou". But another widely used pronunciation is "akagane" ("aka" = red, "kane" = money, metal, or gold)..."

 

Palesztina

(Az egyik filiszteus nép neve után)

 

 


KÖZÖS JELKÉPEK?

1. Gerschom Scholem a menóra mellett még egy jellegzetes zsidó jelképet említ: a két oroszlánt, amelyek az élet fáját tartják. (29) Gyakran ábrázolják zsidó sírköveken (4.kép). Az oroszlán Júda törzsének címerállata. De éppígy megjelenik Árpád-házi királyaink jelvényei között, lásd például az esztergomi kápolna híres falfestményét, a koronázási jogar kristálygömbjét stb. Az erdélyi Vurpód és Vízakna magyar templomain szintén látható a két oroszlán. Az ősi Előd, Ond, Tuhutum (Zsombor) és Ajtony nemzetségeink címereiben is oroszlán van (5. kép). Ezek közűl Ond és Ajtony bizonyíthatóan egyiptomi eredetű nemzetségeink és a Nap-kultusz őrzői voltak. Ond neve Héliopolisz (=Napváros) egyiptomi és bibliai On nevéből ered, Ajtony neve pedig az egyiptomi Ahton Napisten nevét őrzi, és Ajtony területén volt Aranyos folyó és Oroszlános település! (Az arany a Nap féme, az Oroszlán meg a Nap jegye.) Mari rokonaink földjéről is előkerült egy X. századi tarsolylemez, amin szintén egy oroszlánpár fogja közre az életfát. (6. kép)
2. A menóra. A zsidóság legfőbb jelképének tartják a hétágú gyertyatartót, a menórát. A menóra hét lángja a hét planétának felel meg, mint Isten hét (csillag) szemének. A gyertyatartó hét ága pedig a hét ég megjelenítője lehet, a rajta levő mandulavirágok Áron mandulafa vesszejére utalnak. A magyar hagyományban (és a rokon népeinkében ugyanígy) az ég hétrétegű, és a világ- (v. életfának is hét ága van (30), akárcsak a manysi szentélyekben lobogó tűznek. (31)
1972-ben Dunacséb határában (ma Jugoszláviához tartozik) egy temetőre bukkantak. "Eddig 268 sírt tártak fel, amelyből 16 lovassír volt. Kb. 70 sírban római kori eredetű, másodlagosan fölhasznált falazótéglát találtak, amelyekbe egy-egy, a zsidók vallási szertartásaihoz használt hétágú kandelábert, úgynevezett ,menórát' karcoltak. A jelentés írója késő avar kori temető részének tartja a dunacsébi sírokat." (32)  A későavarok pedig szabir (fehér) magyarok voltak!
3. A hatágú csillag. A zsidó misztika kiváló kutatója, Gerschom Scholem írta a hatágú csillagról: "Mint díszítőelem feltűnik ugyan néha zsidó emlékeken is, de ettől még nem lesz belőle ,zsidó jelkép', s az ókori zsidó emlékeken még díszként is csak ritkán találkozunk vele...A hatszög ...jóval később jelenik meg ismét: azon a frízen, amely az ismert kapernaumi zsinagógát díszíti (2-3. sz.). Ugyanezen a frízen megtalálható a szvasztika is, de azért még senki sem állítaná, hogy az utóbbi zsidó jelkép volna."
Érdekes, hogy a horogkeresztet, a közismert Nap-jelképet éppen a kapernaumí (galileai) zsinagógán alkalmazták díszítőelemként (8.kép).
A hatágú csillag magyar (székely) előfordulásáról egyik őstörténészünk ezt írta: "A kopjafák némelyikének (például Erdőfüle, Székelyudvarhely közelében) mind a négy oldalán egy-egy X látható. Ha e fejfák két oldalára egyszerre van rálátásunk, akkor a két X egy hatágú csillagot alkot."3 4 Valóban, a fejfák csúcsán kifaragott térbeli csillagok is hatágúnak tűnnek bizonyos nézőpontból.
A hatágú csillaggal mint gonoszűző jelképpel lehet kapcsolatos ősmagyar (szabir!) kerek templomaink egyik típusának hexagonális belső kialakítása.

Szerintem kapcsolatos a hatágú csillag a magyar sírjelként és kapukon, házakon is gyakran látható, stilizált hatszirmú virágra is emlékeztető csillagábrázolással is, mely valószínűleg az Esthajnalcsillag jelképe.
A lefele mutató háromszög valószínűleg a női nemiséget, a felfelé mutató háromszög pedig a férfi nemiséget jelképezi többek közt, a kettő egyesítve tehát a nász, a nemi egyesülés, az ellentétek feloldódásának jelképe is - és így a kereszttel rokon. (Bíró Lajos)



A KENYÉRÁLDOZAT

A kovásztalan kenyér ünnepe "ősi" kánaáni kultusz, amely átkerült a zsidó vallásba. Eredetileg aratási ünnep volt, amikor hálából a termést adó Istennek ajándékként áldozták a frissen készült kenyereket." A Számok könyvében a következőket olvashatjuk: "A kemencéitekből kikerülő első cipókból ajánljatok fel egyet ajándékképpen... Kemencéitek első cipóiból hozzatok ajándékot az Úrnak nemzedékről nemzedékre." Újváry Zoltán írja: "Az új termésből sütött kenyér jelentőségét, ünnepélyes körülmények között való elfogyasztását a magyar nyelvterületen számos feljegyzés tanúsítja. Némely vidéken a legutóbbi időkig megfigyelhető volt az új búzából készített kenyér szertartásos megevése." Augusztus 20-án (szerintem eredetileg aug. 15-én, Nagyboldogasszony napján) általában mindenütt az új búzából őrölt lisztből sütik az új kenyeret a magyarok lakta földön. (Bíró Lajos)


AMARNA LETTERS

In the Amarna letters, Jerusalem is ruled by Jebusites, a Hurrian elite race. In II Samuel 5:6,7, this is also the case until the city is conquered by David. The name of the ruler of Jerusalem is given in the Amarna letters as Abdiheba, a mixed Semitic/Hurrian name. The Amarna tablets tell of the whole region of Syria dominated by kings of Amorite stock including a king Aziru. The Bible in II Samuel speaks of this kingdom being Aram and the king being Hadadezer, one of David's enemies. Aziru is considered to be the accepted shortening or hypocoristicon of a longer, more formal name. Given that Hadad was a prominent god of the Arameans and that -Aziru (or -ezer) means helper of', it can be seen that the Amarna letters use the shortened name of the Aramean king Helper of Hadad' or Hadadezer, a startling biblical confirmation. - John Fulton, "A New Chronology - Synopsis of David Rohl's book 'A Test of Time'". The name 'fierceness as the lion is his strength,' in Hebrew is rendered Hadad'ezer and in the Syrian (Persian) is rendered as Du(r) Srutta.(- Rev. R.N. Palmer, "Reflections on Biblical Histories, Part 1" CCU, 1997.) Some of them were anxious letters written from Jerusalem (Urusalim), /URUSOLYMA a magyaroknál/ warning the pharaoh an invasion by the 'Habiru [Khabiru]', approaching from Trans-Jordan. Immanuel Velikovsky, Ages in Chaos.

A Szentföld és környéke számtalan különös szálon érkező, de egy pontba futó véletleneket rejt. A mai Izrael térképén van RABA, HARIS, DURA, ABDA, GÁT, PAROD nevű település. Ez lehet még véletlen, ám Galilea tartományban mind a mai napig van TURAN, ALMAGOR ÉS MAGHAR település!

Szabó Árpád: Aranygyapjú, 1966-os kiadványú könyve belső borító térképén (a mai szíriai Halab város körül) ÁRPÁD nevű települést mutat az antik görög térkép!

Hierosolyma=Jerusalem régi neve
A régi kiadású bibliák hátuljában térképek segítik az eligazodást. Megtalálni rajtuk Jézus idejében szintén Galileában, kb. 25 km-re Názárettől SKITOPOLISZ-t (mai neve BETH SEÁN).

Nem tudom, hogy a régi filiszteusok mai leszármazottai, a palesztinok tudják-e, hogy az 1681-i magyar törvény 46. cikkelye 10.§. még latinul PHILISTAEUSként szerepelnek a hazai jászok. Ennek emlékét őrzi a PILIS hegység. (Forrai Zoltán: Putnok eredete és őstörténete).

A hettita? alapítású Jeruzsálem neve a régi térképeken HIEROSOLYMA. (A mai zsidó közgondolkodás szerint a Vénusz bolygóról, Solom-ról nevezték el Jeruzsálemet.) Herodotosz szerint a szent sólyom városa volt.Josephus Flavius szerint: Solyma volt az ősi neve. A szomszédos pártus (hun) birodalomból ránk maradt ábrázolásokon akkoriban a király kitárt szárnyú "ragadozó madarat" hordott a koronáján. Az egyiptomi magyarság szent madara a sólyom volt. (napszimbólum)

{Letöltés .doc formátumban}





Palesztina földjén vannak az eddig fellelt legidősebb városok (pl.: Jerikó, Askelon). Ezek lakóiról nagyon keveset tudunk. A Tigris és Eufrátesz mentén, Egyiptom földjén megerősödő birodalmak határvidéke volt ez a hely, így aztán gyakorta gazdát is cserélt. Palesztina állandóan ki volt téve a háborúk pusztításainak, ugyanakkor az ókori nagy birodalmak határán való elhelyezkedés remek lehetőséget adott a kereskedelem fejlődésének. A zsidók előtti őslakosságot az írások kánaánitáknak nevezik. Egy másik nép, a filiszteusok nem sokkal a zsidók után érkeztek Palesztina földjére. A filiszteusok hajói Kréta irányából isz.e.1200 körül indultak az új hazát kereső emberekkel. A tengerparton a kereskedővárosok egész hálózatát építették ki.

A kalkolitikus kor legkorábbi szakasza a "Lemba I.". Kör alakú házak, alapozott falakkal - leginkább Ciprus szigetén . (B.C. 7000-2500)Kerek alaprajzú épületeket tártak fel a legtöbb neolitikus és kalkolitikus ciprusi lelőhelyen. A házak kicsik, hozzávetőlegesen 3 m átmérőjüek, az alapozáson döngölt föld falakkal, a terasz alatt veremsirokkal. Az építési technikáját Szíria és területéről származó telepesek honosították meg i.e. 7000 körül. A kerek alaprajzhoz kapcsolódó hagyományok i.e. 2500 környékén elhaltak. Két alaptípust különíthetünk el: a 1 és a keramikus építési technikát. A legjelentősebb prekeramikus település Khirokitia. Fontosabb keramikus települések még: Sotira, Vrysi, Erimi, Lemba.
Laza szövetű településrendszer alakul ki, mely fokozatosan besűrűsödött. A települések pusztulásakor inkább az elvándorlás, mintsem az újjáépítés volt jellemző (nincs tell-V: képződés). A korszak előrehaladtával a kerek alaprajzú épületek építési anyagai egyre könnyebbek lettek, falaik elvékonyodtak, alapterületük megnövekedett. A ciprusi kerek alaprajzú épületek kora két történeti korszakot foglal magába; a neolitikumot és a kalkolitikumot.


A zsidók letelepedése KánaánbanEd Deir sziklatemplom
Canaanite Temple at Megiddo
From the Israel Department of Antiquities and Museums
    Beth Shan, Beth Shean (Heb. beth shan, beth shean, house of quiet) it lays 14 miles south of the Sea of Galilee, overlooking the Plain of Esdraelon in the Valley of Jezreel.   Today the site of the city is a mound, called Tell el-Husn ("Mound of the Fortress"), located near the Arab village of Beisan (similar to Beth Shan).   Excavations by the University of Pennsylvania, in 1921-33 date it to 3500 B.C. with 18 levels of debris and ruined houses.   Four Canaanite temples (Ashtoreths, Dagon) were unearthed here mentioned in Gen. 13:10.
Etymology. Karka refers to the Aramaic name for the ancient capital of Moab (which is now known as Karak), where the holotype was discovered. The Aramaic root krk, means “to enclose”.
AZ ŐSI k-r GYÖK A magyarok valaha napimádók voltak. (Egyesek még ma is..) A napot egy körrel ábrázolták. (Néha kissé megcifrázva, stilizálva..) A kör miatt nevezték őket köristenesnek..
KÖRISTEN -> KRISTEN -> KRISZTEN -> KRISZTUS

A föníciaiak szintén kanaaniták voltak. (T.képpen az egész mediterranum keleti részét kezdetben Kánaánnak nevezték. Így Kis-Örményországtól Cipruson át az Akabai öbölig.) Mikor Juda népe betelepült, már saját írással és kiterjedt kereskedelmi hálózattal rendelkeztek.


A filiszteusok (Philistines) a beáramló tengeri népek /Sea Peoples/ letelepült része a mai "Gázai övezet"-ben.

Holt-tenger
környékén számos feltárást végeztek a régészek. Négy főbb szintet tártak fel, legfőképpen a B.C. 5. és 4. évezredből.A kor az egyik helyi kultúra (a Ghassulian) feltárása után kapta nevét. A telepek egyszerű sártéglás házak, szabálytalan elrendezésben, kő alapozásra építve. Némelyik fal festménnyel díszített: Geometriai minták, stilizált sárkányok, ember- és madáralakok, evezős-vitorlás hajók. A temetkezés kriptaszerűen történt. (Kővel bélelt vályatok, kőtömb takaróval.)

TELEILAT GHASSUL REVEALS MORE ROOTS OF URBANISM

The fourth season of renewed excavations at the large Chalcolithic settlement of Teleilat Ghassul near the northeast Dead Sea coast has uncovered significant new evidence that may credibly push back the roots of 'urbanism' nearly a thousand years earlier than generally assumed.

The four week 1999 season of digging at Teleilat Ghassul has produced three main observations according to dig director Stephen Bourke of the University of Sydney (Australia):

- a) A megtelepült élet kis falvakkal indult Kr.e. 5000 körül, amely lassan, de biztosan növekedett az elkövetkezendő 1500 évben.

- b)A telepesek folyamatosan mósosították szent épületeiket a következő évezredben. ; és

- c)A keleti végen levő ásatásoknál feltártak egy több termes, sok funkciójú épületkomplexumot - további tanúbizonyságát adva egy gazdaságilag eltérő , összetett társadalomnak, amely több nézőpontból is a városiasodás jelzője, már a közép Chalcolithic korban (cca 4500-4000 BC), ezer évvel a városiasodás megjelenése előtt a korai bronz korban.

- Bourke szerint ez a nagyon korai városiasodással járó, a környezettől eltérő fejlődés talán a geográfiai adottságoknak köszönhető (gently sloping plains allowing irrigation), mineral resources (salt), and early domestic crops (especially olives).

- Bourke hisz benne, hogy Ghassul bizonyíték a többi régió hasonló civilizációs fejlődésére, de néhány (a déli terület Levant és Nubia) ezt a folyamatot lerövidítette. Ez történt Egyptom esetében is az óbirodalom idején...

Az izraeli ókori Maghar helység ma egy zsúfolt város sűrűn lakott központja Galileában, észak-nyugatra a Tiberiás tótól.

Maghar valószínűleg az ősi kánaáni város, Mária (Maariah) városával azonos, ahol a Bilga papi család élt a talmudi időkben. A város napjainkban keresztények által lakott terület.

Erdősi Sylvester János 1539-ben megjelent Grammaticajában - ami az első nyeltani írásművünk - a bibliai genezis, a birtokos személyragos, valamint az alanyi és tárgyas igeragozás hasonlóságai alapján a magyar nyelvet héber eredetűnek tartotta. Jó szeme volt, csak az irányt tévesztette el: A héber merített a magyarból! Annyira szembetűnő ez az analógia, hogy a különben finnugorász Révai Miklós is feltételezett egy magyar-héber nyelvi rokonságot. Magyar őseink Úr városában, majd később hyksos-ként Egyiptomban tanították Ábrahám és Sára leszármazottait, sőt, (Magyar) Mózes és családja csatlakozott a héberekhez, s ők adták a papi kasztot számukra... A héber nyelvről


Héber - magyar szóegyezések:
Bél Mátyás 432 szócikkes héber-magyar összehasonlító szótárából. Ezekből az érdekesebbek:

HÉBER
ari
`ozevet
habarr
pazar 
khad
parac 
kibbél
ragal 
karam
MAGYAR
erő
özvegy
habar
pazarol
kád
perec
köböl
rágalmaz
köröm
HÉBER
rakhass
chitul
ragal
lakat
szatar
latas
salam
marak

MAGYAR
rakás
kötél
reggel
lakat
sátor
lát
selyem
marok

HÉBER
szemel
manah
tarad
maszah
bakar
nud
`or
nur

MAGYAR
személy
menny
térd
mező
vakar
nád
ur
nyár

Egy héber-angol szótárban még a következő héber-magyar egyezéseket találtam (lehetséges, hogy ezek is benne vannak Bél Mátyás kéziratban lévő szótárában!): issa(n) = asszony, anak = nyak, szeir = szőr, haj, bozont, halom = álom, hódes = (új)Hold, harag = gyilkol, heted = élet, garas = ló (paripa), hulda (női név, menyétet is jelent)= hölgy(menyét), harusz = arany, jeor = folyó (régi magyar jó), hor = hegy (orom, vö. manysi ur = hegy), Bemes = Nap (vö.: szemes: a Nap és a Hold az égisten szemei!), rasa = rossz, ani = én, tóra = törvény.(Bíró Lajos)


Kurgán - pit grave

"2500-2100 BC: A wave of destruction in Syria and Palestine. Many cities destroyed. The walled town at Bab edh-Dhra in Jordan, on the eastern shore of the Dead Sea, was destroyed about 2300 BC, in its cemetery outside the city walls, tombs predating the destruction were of the charnel-house type, graves post-dating the destruction are pits covered by stone barrows, containing single burials in a contracted position, with pottery and grave-goods unlike those of the mass graves in the earlier period.
....
Kurgan people typically lived on flat steppe grasslands, near wooded areas and watercourses. There were mixed forests of oak, birch, fir, beech, elder, elm, ash, aspen, apple, cherry and willow. There were aurochs, elk, boar, wild horses, wolves, fox, beaver, squirrels, badgers, hare and roe deer. Their ornaments were made from elk antlers, cattle and sheep bones, and boar tusks, one of the most common implements found at their settlements was a hammer-hoe made from elk antler. They had bone awls, chisels, and polishers, and wooden bows with flint-tipped arrows which were carried in skin quivers (called in Turkic kolčan, kulčan, another loan to Slavic - Translator's Note), Scythian-style. They fished: in their villages were bone harpoons, points, fishhooks, and also fish bones. They had wool and flax"


Pesti István


Nyitóoldal