Alasiya (Enkomi) város volt Ciprus keleti részén, közel a mai Famagusta helységhez. Régészeti bizonyítékok vannak rá, hogy ez a hely volt Ciprus domináns városa anno. Virágzó kikötővel, masszív védő kőfalakkal, kényelmes élettel a kőházakban. Alasiya királya valamikor Kr.e.1300 táján (az Amarna levelek alapján) önmagát a fárao "testvérének" aposztrofálta. Az írás alapján egyenlőnek érezte magát a király a fáraoval, az akkori világ leghatalmasabb országának uralkodójával. A tengeri népek támadása elsöpörte az Alasiya királyságot.
VAS :A Biblia már a pátriárkális korban említi a vasat (I.Móz. 4:22; V.Móz. 3:11 stb.). Ezeket a szövegeket gyakran anakronisztikusnak [kortévesztőnek] tekintik, mivel sok tudós kizártnak tartja a vas elterjedt használat t az i.e. XII. század előtt. Mégis a közelmúltban a negyedik dinasztia két piramisának falában vasszerszámokat találtak beágyazva. Vastárgyakat találtak a 6., 11., és 18. egyiptomi dinasztia sírjaiban is. A Mezopotámiai Ságir-Bazar, Tell-Aszmar és Mari romjai közül az i.e. III. évezredből származó vaseszközök kerültek napvilágra, bizonyítva, hogy már a történelem legkorábbi szakaszában is állítottak elő vasat. Hammurabi idejéből származó szövegek (i.e. XVIII. század) és az amarnai levelek (i.e. XIV. század) irodalmi bizonyítékok a vas használatára Mezopotámia és Egyiptom területén ebben a korban.
A sémi nyelveken az isten közös szava Él,Il, melynek hosszabb változata az illah. Ez a szó lesz egyes sémi népeknél egyenesen Isten, az egyedüli isten tulajdonneve. A hébereknél Él, a muszlimoknál allah (az iláhból az al határozott névelővel képezve).
Hitükben központi helyet foglal el a viharisten, Baál (az Úr), akit többnyire bika alakjában vagy bikaszarvakkal ábrázoltak. Erejét a zivatarban, mennydörgésben, villámlásban látták megnyilvánulni, s azt hitték, hogy ilyenkor termékenyíti meg partnerét, a földanyát esővel.
Az alvilág úrnője Anat, kinek tiszteletére gyakran szent prostitúcióval egybekötött ünnepségeket rendeztek. A későbbi mítoszokban szerepel a harmadik főisten Ádon, aki a meghaló és újra feltámadó isten.
Némely vidéken Baált Belzebub néven is tisztelik.(Baál Zebul = a vidék Baálja) . Az Újtestamentumban Ő az ördögök fejedelme (Mk 3,22).
AZ ŐSI k-r GYÖK: A magyarok
valaha napimádók voltak. (Egyesek még ma is..) A napot egy körrel ábrázolták.
(Néha kissé megcifrázva, stilizálva..) A kör
miatt nevezték őket köristenesnek..
KÖRISTEN -> KRISTEN -> KRISZTEN -> KRISZTUS
A vallásos élet a föld-és szőlőműveléssel kapcsolatos ünnepeken éri el a tetőfokát. (Erről a Biblia is tesz említést: Bír 9,27 és 1Kir 18,28). Az isteneknek emelt templomokat és oltárokat magaslatokra építik. Az oltár köré barázdát ásnak és abban vezetik el az áldozati vért. Elsősorban háziállatokat és madarakat áldoznak, de szokásos volt a termény- és elsőszülött áldozatok is.
Hasonló hagyomány a hurri és urartui forrásokból is ismert. A hurri mitológiában "a viharistennek két bikája van: Hurri (a reggel) és Seri (az este)." (28) A Hurri név a hajnal szavunk gyökével egyezik, a Seri pedig a szürkület tövében ismerhető fel. Az említett hurri mítosz pontos megfelelője a magyar mitológiai hagyományban a viharban (égiháborúban) összecsapó, fehér és fekete színű bikaalakú táltosok viadala. A fehér táltos megfelel a Hurri (_ ,Hajnal') bikának, a fekete táltos pedig a Seri (_ ,Szürkület') bikának. Jákob is az éjszaka (alkony) fekete táltosával küzdött, birkózott, mint a Hajnal (Izrael) fehér bikája Peniél mellett; ezért is használták vele kapcsolatban a "Jákob bikája" és "Izrael bikája" kifejezéseket. Henoch (Énok) első könyvében a Messiás hatalmas szarvú fehér bika képében jelenik meg. (90:37.) Ugyanott feltűnik egy bivaly is, nagy, fekete szarvakkal.
Az oltárok mellett emlékkövet állítanak fel, melyeket az istenségek ülőhelyének tekintenek és nagy tisztelettel veszik őket körül. Ezeket az arám, föniciai kánaánita és a zsidó íratok egyaránt maccebák-nak, ill. maccebótnak (felállított) nevezik.
Az esszénus teológia néhány jellegzetessége kiolvasható a nagyobb qumráni tekercsekből. Ezek közül a legfontosabb: a Templomi kultusz elutasítása; a "Gonosz Pap" iránti gyűlölet (a cádoki dinasztia helyére lépő hasmóneus főpapokról lehet szó); a közösség tagjai a "Fény Fiai", mindenki más eleve "Sötétség Fia"; saját magukat többek közt "szegényeknek", "szenteknek" nevezték, lakhelyüket "szentség házának" és a bennük működő lelket "Szent Léleknek" (amely már elhagyta a Templomot).
"Gyarmath Jenő majdnem kétoldalnyi bibliai
magyar nevet sorolt fel Mezopotámiai emlékek Magyarországon című könyvében.
Ebből a gyűjteményből válogatva (zárójelben a megyenév, majd az említett név
bibliai előfordulási helye):
ABDA(Győr m.)= ABDA (1 Kir 4,6); ADA
(Bács-Bodrog m.) = ADA (Ter 4,19); ÁJ (Abaúj-Torna m.) = ÁJ (Józs 7,2); ÁMON
(Pozsony m.) = ÁMON (2 Krón 33,23) ARAD (Esztergom m.) = ARAD (Szám 21,1); ARD
(Veszprém m.) = ARD (Szám 26,40); (Nagy)ATÁD (Somogy m.) = ATAD (Ter 50, 10);
BÁLA (Maros-Torda m.) = BALA (Józs 19,12); BALÁTA (Somogy m.) = BAALÁT (1 Krón
4,33); BANA (Komárom m.) = BARNA (2 Sám 4,2); BABA (Somogy m.) = BABA (Bír
7,24); BARAK (Bars m.) = BARAK (1 Sám 12,11); BÜKI (Somogy m.) = BUKKI (1 Krón
5,31); CELLA (Krassó-Szörény m.) _ CELA (2 Sám 22,12); CIBAK
(Pest-Pilis-Solt-Kiskun m.) _ CIBA (2 Sám 3,2); CINfalva (Sopron m.) = CIN (Szám
13, 21); DÁNFALVA (Csík m.) = DÁN (Ter 16,7); DÁRDA (Baranya m.) = DARDA (1 Krón
2,6); DODO (Torontál m.) = DODO (1 Krón 11,12); DÓRA (Fehér m.) = DORA (1 Mak
15,11); EBECK (Nógrád m.) = EBEC (Józs 19,20); ÉDENLAK (Zala m.) = ÉDEN (Ez
28,13); ELLA (Arad m.) = ELA (2 Sám 23,11); ESZÉK (Verőce m.) = ESZEK (Ter
26,21); GÁD (Torontál m.) = GÁD (Józs 13,8); Gátház (Pozsony m.) = GAAL (Bír
9,26); GÁT (Bereg m.) = GÁT (2 Krón 12,18); GIBÁRT (Abaúj-Torna m.) = GIBAR (Ezd
2,20); GURA (Nógrád m.) = GUR (2 Kir 9,27); HÁGI (Szepes m.) = HAGGI (Ter
46,39); HALI (Győr m.) = HALI (Józs 19,25); HÁMOR (Borsod m.) = HÁMOR (Ter
35,8); HARKA (Sopron m.) = HARCHA (2 Kir 22,14); HÉT (tömör m.) = HET (1 Krón
1,13); HODI (Pozsony m.) = HOD (1 Krón 7,37); HULL (Bars m.) = HUL (Ter 10,23);
IsA (Maros-Torda m.) = IsA (1 Krón 2,18); ALSÓJÁRA (Torda-Aranyos m.) = JÁRA (1
Krón 9,42); JÓSAFő (AbaújTorna m.) = JOSA (1 Krón 4,34); JUTA (Somogy m.) =
JUTTA (Józs 21,16); KÁLLÓ (Nógrád m.) = KALLÓ (Iz 36,2); KÁM (Vas m.) = KÁM (Ter
5,32); KÁMON (Vas m.) = KÁMON (Bír 10, 5); LÉHI (Tömör-Kishont m.) = LEHI (Bír
15,18); MACFA (Vas m.) = MAAC (1 Krón 2,27); MAKÁD (Pest-P-S-K m.) _ MAKA (1 Kir
4,9); MARA- Borsa (Szatmár m.) = MARA (Kiv 16,23); MECSEK (Baranya m.) = MESEK
(1 Krón 1,17); MIKALAKA (Arad m.) = MIKA (2 Krón 34,20); MIKLOT (Bihar m.) =
MIKLOT (1 Krón 9,38); NAD (Fejér m.) = NADAB (1 Krón 9,36); NÁDÁNTELEK (Blm.) =
NÁTÁN (1 Krón 3,36); ÓNY (Pozsony m.) = ON (Szám 16,1); ÓNOD (Borsod m.) = ONÓ
(1 Krón 8,12); PAROS (Hunyad m.) = PAROS (Ezd 10,25); PEREC (Vas m.) = Ter
38,29); PERES (Hont m.) _ PERES (1 Krón 7,16); PULA (Somogy m.) = PUL (2 Kir
15,19); BURA (Heves m.) = PURA (Bír 7,10); Döbréte-RÁM (Zala m.) = RÁM (Rut
4,19); RINYA (Somogy m.) = RIZA (1 Krón 4,20); RISZA (Zala m.) = RISZA (Szám
33,21); ROSKA (Kolozs m.) = Ros. (Ter 46,21); SEMESNYE (Szolnok-Doboka m.) =
SEMES (Józs 15,7); SIMA (Abaúj-Torna m.) = SIMA (1 Krón 2,3); SIRÁK (Hont m.) =
SIRÁK (Sir); SUR (Veszprém m.) = SUR (Kiv 15,22); MÁTÉSZALKA (Szatmár m.) _ (M
Törv 3,10); SZALMAD (Szabolcs m.) = SZALMA (1 Krón 2,51); SZALUS (Bars m.) =
SZALU (Szám 25,14); SZEMLAK (Arad m.) = SZEM (Ter 5,32); SZEMÉRE (Abaúj-Torna
m.)= SZEMEK (1 Kir 16,24); SZENNA (Ung m.) = SZENAA (Neh 8,38); SZERED (Pozsony
m.) = SZERED (Ter 46,14); SZETE (Hont m.) SZET (Ter 5,6); SZIN (Abaúj-Torna m.)=
SZlN (Szám 38,11); SZITNYA (Hont m.) = SZITNA (Ter 26,21); SZUD (Hont m.) SZUD
(Bár 1,4); TERESKE (Nógrád m.) = TERES (Észt 1); TOBAJ (Vas m.) = TOB (Bír
11,3); URI (Pest-P-S-K m.)= URI (1 Kir 4,19); UZA (Gömör-Kishont m.) = UZA (2
Sám 6,4); SZABADKA (Bács-Bodrog m.) = ZABAD (Ez 10,43); ZIMÁND (Arad m.) = ZIMA
(1 Krón 6,5).
P. mester (Anonymus)
írja a krónikájában, hogy hét kun vezér hódolt meg a magyarok előtt, és közülük
az egyiket Edöménnek (Edümen v. Edumen) hívták. Ez a név a Bibliában is
szerepel, például a Krónika I. könyvében, ahol Edom királyai vannak felsorolva.
Edom első királya Bela volt, de voltak Edomnak
más, a magyarokkal esetleg kapcsolatos királyai is: így Hadád (vö. a Szilágy
megyei Hadad községnévvel), Szamlá, Saul, Éla, Halvá, Kenáz (=Kenéz? - a kenéz a
magyar hagyomány szerint fejedelmet jelent), Magdiél Zamla nevű helység volt
Abaúj megyében: és Edöm(en), pontosabban: Edum(en) az Aba nemzetség őse volt.
Heves megye egykor szintén az Abák birtoka volt, Hevesben pedig Abád (= Obad)
helység található. A Krón. I. könyve szerint Obed nemzé Isait (2,12), de Sámuel
I. könyvében az Obed és az Edom név összekapcsolva szerepel: "Az Úr ládája három
hónapig maradt a Gátból való Obed- Edom házában és az Úr megáldotta Obed- Edomot
egész házanépével egyetemben." (6,11.) A kunok, a magyarok ikertestvérnépe ezek
szerint Edomban laktak, ami a bibliai hagyomány szerint Jákób-Izrael
ikertestvérének, Ézsaunak a hazája volt. (Ézsaut Edomnak is nevezték.) A
frigyláda Obed-Edom (Abád-Edum[en)) házában volt, ami teológiailag azt jelenti,
hogy áldást nyert az a család, amelynek közepette Isten lakott. Érdekes ezzel
kapcsolatban, hogy Aba Sámuel királyunkat a nép
szentként tisztelte, mert sírjából kiásva holttestét épen találták, sebhelyeit
pedig begyógyulva."
A kőkortól az első városokig
Findings from the Paleolithic and Neolithic show the presence of hunter gatherers in the area around Jerusalem, dating back to perhaps more than a million years. One of the earliest representations of the human form was discovered in the Golan Heights (Venus of Berekhet Ram) and Jericho (35 km east of Jerusalem) is the site of one of the oldest fortified cities ever excavated (c. 11000 years old).
Chalcolitic (4500-3300BCE)
Potsherds found around the Gihon Spring are the first signs of settlement around the South Hill of the later city. While Jericho, Ai, Lachish, and Megiddo were fortified cities situated along important trade routes or near fertile agricultural developments, Jerusalem was located in remote mountanous territory unattractive to such urban development.
Early Bronze Age (3300-2200BCE)
Tombs found on the South Hill point to a rural settlement.
Middle Bronze Age (2200-1550BCE)
A city state by the name of Urushalimum (or: Rushalimum) is mentioned in Egyptian execration texts from the period of Pharao Sesostris III (1878-1842). The names of disloyal vassals were written on vessels that were subsequently smashed in a rite of sympathetic magic.
One of the places mentioned by name is "Urushalimum" which means "Foundation of (the deity) Shalem." This deity is also mentioned in ancient Syrian texts where it is associated with the setting sun or the evening star. Judging by the name, the city was dominated by a culture related to Ugaritic mythology which is similar to the Canaanite religion of the time.
Until recently, it was thought that the city mentioned in the Egyptian texts was relatively small and insignificant. The South Hill was fortified with a wall (discovered in 1961 by British archaeologist Kathleen Kenyon), and the Gihon Spring and its adjacent pool seemed to have been accessible through a narrow vertical crevice in the rock discovered in 1867 and since called Warren's Shaft. Recent discoveries have thoroughly challenged this picture. (Click the link to "Warren's Shaft" to read more.)
Aphrodite gyermekei:
A hellén kultúra egyik szülőhazája Kittim földje (Ciprus), ahol
Aphrodite született. A sziget már a kora ókorban híres volt rézbányászatáról,
nevét is a réz után kapta (vagy fordítva!). Antik kikötője Alasiya volt a
keleti parton. Tán innét ered Ázsia neve is. Alasiya királya Kr.e 1300 táján az
egyiptomi fáraot testvérének szólítja (Amarna levelek), ami szerint
önmagát egyenrangúnak látta a kor leghatalmasabb országának uralkodójával. A
sziget ismertebb városai még: Paphosz, Tamasszosz, Lapithosz,
Idaliosz..
"...and a new word evolved for Copper, from the Latin form of the
name of the island of Cyprus (in Greek Κυπρος [Kypros]), where copper was mined:
Cyprium (æs) (Greek: χαλκος κυπριος [chalkos kuprios]).
Derivations
are used in almost all Italic languages (except Italian!), Celtic and Germanic
languages, also Finnish.
In Japanese, the character 銅 is pronounced as "dou". But another widely used pronunciation is "akagane" ("aka" = red, "kane" = money, metal, or gold)..."
1. Gerschom Scholem a menóra mellett
még egy jellegzetes zsidó jelképet említ: a két oroszlánt, amelyek az élet
fáját tartják. (29) Gyakran ábrázolják zsidó sírköveken (4.kép). Az oroszlán
Júda törzsének címerállata. De éppígy megjelenik Árpád-házi királyaink jelvényei
között, lásd például az esztergomi kápolna híres falfestményét, a
koronázási jogar kristálygömbjét stb. Az erdélyi Vurpód és Vízakna
magyar templomain szintén látható a két
oroszlán. Az ősi Előd, Ond, Tuhutum (Zsombor) és Ajtony nemzetségeink
címereiben is oroszlán van (5. kép). Ezek közűl Ond és Ajtony
bizonyíthatóan egyiptomi eredetű nemzetségeink és a Nap-kultusz őrzői voltak. Ond neve Héliopolisz
(=Napváros) egyiptomi és bibliai On nevéből ered, Ajtony neve pedig az egyiptomi
Ahton Napisten nevét őrzi, és Ajtony területén volt Aranyos folyó és Oroszlános
település! (Az arany a Nap féme, az Oroszlán meg a Nap jegye.) Mari rokonaink földjéről is előkerült egy X. századi
tarsolylemez, amin szintén egy oroszlánpár fogja közre az életfát. (6.
kép)
2. A menóra. A zsidóság legfőbb jelképének tartják a hétágú gyertyatartót, a menórát. A menóra hét lángja
a hét planétának felel meg, mint Isten hét
(csillag) szemének. A gyertyatartó hét ága pedig a hét ég megjelenítője
lehet, a rajta levő mandulavirágok Áron mandulafa vesszejére utalnak. A magyar
hagyományban (és a rokon népeinkében ugyanígy) az ég
hétrétegű, és a világ- (v. életfának is hét ága van (30), akárcsak a
manysi szentélyekben lobogó tűznek. (31)
1972-ben Dunacséb határában (ma
Jugoszláviához tartozik) egy temetőre bukkantak. "Eddig 268 sírt tártak fel,
amelyből 16 lovassír volt. Kb. 70 sírban római kori eredetű, másodlagosan
fölhasznált falazótéglát találtak, amelyekbe egy-egy, a zsidók vallási
szertartásaihoz használt hétágú kandelábert, úgynevezett ,menórát' karcoltak. A
jelentés írója késő avar kori temető részének tartja a dunacsébi sírokat." (32)
A későavarok pedig szabir (fehér) magyarok voltak!
3. A hatágú
csillag. A zsidó misztika kiváló kutatója, Gerschom Scholem írta a hatágú
csillagról: "Mint díszítőelem feltűnik ugyan néha zsidó emlékeken is, de ettől
még nem lesz belőle ,zsidó jelkép', s az ókori zsidó emlékeken még díszként is
csak ritkán találkozunk vele...A hatszög
...jóval később jelenik meg ismét: azon a frízen, amely az ismert kapernaumi zsinagógát díszíti (2-3. sz.). Ugyanezen a
frízen megtalálható a szvasztika is, de azért
még senki sem állítaná, hogy az utóbbi zsidó jelkép volna."
Érdekes, hogy a
horogkeresztet, a közismert Nap-jelképet éppen a kapernaumí (galileai)
zsinagógán alkalmazták díszítőelemként (8.kép).
A hatágú csillag magyar
(székely) előfordulásáról egyik őstörténészünk ezt írta: "A kopjafák
némelyikének (például Erdőfüle, Székelyudvarhely közelében) mind a négy oldalán
egy-egy X látható. Ha e fejfák két oldalára egyszerre van rálátásunk, akkor a
két X egy hatágú csillagot alkot."3 4 Valóban, a fejfák csúcsán kifaragott
térbeli csillagok is hatágúnak tűnnek bizonyos nézőpontból.
A hatágú
csillaggal mint gonoszűző jelképpel lehet kapcsolatos ősmagyar (szabir!) kerek
templomaink egyik típusának hexagonális belső kialakítása.
Szerintem kapcsolatos a hatágú csillag a magyar sírjelként és kapukon,
házakon is gyakran látható, stilizált hatszirmú virágra is emlékeztető
csillagábrázolással is, mely valószínűleg az Esthajnalcsillag jelképe.
A
lefele mutató háromszög valószínűleg a női nemiséget, a felfelé mutató háromszög
pedig a férfi nemiséget jelképezi többek közt, a kettő egyesítve tehát a nász, a
nemi egyesülés, az ellentétek feloldódásának jelképe is - és így a kereszttel
rokon. (Bíró Lajos)
A KENYÉRÁLDOZAT
A kovásztalan kenyér ünnepe "ősi" kánaáni
kultusz, amely átkerült a zsidó vallásba. Eredetileg aratási ünnep volt, amikor
hálából a termést adó Istennek ajándékként áldozták a frissen készült
kenyereket." A Számok könyvében a következőket olvashatjuk: "A kemencéitekből
kikerülő első cipókból ajánljatok fel egyet ajándékképpen... Kemencéitek első
cipóiból hozzatok ajándékot az Úrnak nemzedékről nemzedékre." Újváry Zoltán
írja: "Az új termésből sütött kenyér jelentőségét, ünnepélyes körülmények között
való elfogyasztását a magyar nyelvterületen számos feljegyzés tanúsítja. Némely
vidéken a legutóbbi időkig megfigyelhető volt az új búzából készített kenyér
szertartásos megevése." Augusztus 20-án (szerintem eredetileg aug. 15-én,
Nagyboldogasszony napján) általában mindenütt az új búzából őrölt lisztből sütik
az új kenyeret a magyarok lakta földön. (Bíró Lajos)
AMARNA LETTERS
In the Amarna
letters, Jerusalem is ruled by Jebusites, a Hurrian elite race. In II Samuel
5:6,7, this is also the case until the city is conquered by David. The name of
the ruler of Jerusalem is given in the Amarna letters as Abdiheba, a mixed
Semitic/Hurrian name. The Amarna tablets tell of the whole region of Syria
dominated by kings of Amorite stock including a king Aziru. The Bible in II
Samuel speaks of this kingdom being Aram and the king being Hadadezer, one of David's enemies. Aziru is
considered to be the accepted shortening or hypocoristicon of a longer, more
formal name. Given that Hadad was a prominent
god of the Arameans and that -Aziru (or -ezer)
means helper of', it can be seen that the Amarna letters use the shortened name
of the Aramean king Helper of Hadad' or Hadadezer, a startling biblical
confirmation. - John Fulton, "A New Chronology -
Synopsis of David Rohl's book 'A Test of Time'". The name 'fierceness as the
lion is his strength,' in Hebrew is rendered Hadad'ezer and in the Syrian
(Persian) is rendered as Du(r) Srutta.(- Rev. R.N. Palmer, "Reflections on
Biblical Histories, Part 1" CCU, 1997.) Some of them were anxious letters
written from Jerusalem (Urusalim), /URUSOLYMA a
magyaroknál/ warning the pharaoh an invasion by the 'Habiru [Khabiru]',
approaching from Trans-Jordan. Immanuel Velikovsky, Ages in Chaos.
A
Szentföld és környéke számtalan különös szálon érkező, de egy pontba futó
véletleneket rejt. A mai Izrael térképén van RABA, HARIS, DURA, ABDA, GÁT, PAROD
nevű település. Ez lehet még véletlen, ám Galilea tartományban mind a mai napig
van TURAN, ALMAGOR ÉS MAGHAR település!
Szabó Árpád: Aranygyapjú, 1966-os kiadványú könyve belső borító térképén
(a mai szíriai Halab város körül) ÁRPÁD nevű települést mutat az antik görög
térkép!
A régi kiadású bibliák hátuljában térképek segítik az
eligazodást. Megtalálni rajtuk Jézus idejében szintén Galileában, kb. 25 km-re
Názárettől SKITOPOLISZ-t (mai neve BETH SEÁN).
Nem tudom, hogy a régi
filiszteusok mai leszármazottai, a palesztinok tudják-e, hogy az 1681-i magyar
törvény 46. cikkelye 10.§. még latinul PHILISTAEUSként szerepelnek a hazai jászok. Ennek emlékét őrzi a PILIS hegység. (Forrai Zoltán: Putnok eredete és
őstörténete).
A hettita? alapítású Jeruzsálem neve a régi térképeken
HIEROSOLYMA. (A mai zsidó közgondolkodás szerint a Vénusz
bolygóról, Solom-ról nevezték el Jeruzsálemet.) Herodotosz szerint a szent sólyom városa
volt.Josephus Flavius szerint: Solyma volt az ősi neve. A szomszédos pártus
(hun) birodalomból ránk maradt ábrázolásokon akkoriban a király kitárt szárnyú
"ragadozó madarat" hordott a koronáján. Az egyiptomi magyarság szent madara a
sólyom volt. (napszimbólum)
{Letöltés
.doc formátumban}
A kalkolitikus kor legkorábbi szakasza a "Lemba I.". Kör alakú házak,
alapozott falakkal - leginkább Ciprus szigetén . (B.C. 7000-2500)Kerek alaprajzú épületeket tártak fel a legtöbb neolitikus és
kalkolitikus ciprusi lelőhelyen. A házak kicsik, hozzávetőlegesen 3 m
átmérőjüek, az alapozáson döngölt föld falakkal, a terasz alatt veremsirokkal.
Az építési technikáját Szíria és területéről származó telepesek honosították meg
i.e. 7000 körül. A kerek alaprajzhoz kapcsolódó hagyományok i.e. 2500
környékén elhaltak. Két alaptípust különíthetünk el: a 1
és a keramikus építési technikát. A legjelentősebb prekeramikus település
Khirokitia. Fontosabb keramikus települések még: Sotira, Vrysi, Erimi,
Lemba.
Laza szövetű településrendszer alakul ki, mely fokozatosan
besűrűsödött. A települések pusztulásakor inkább az elvándorlás, mintsem az
újjáépítés volt jellemző (nincs tell-V: képződés). A korszak előrehaladtával a
kerek alaprajzú épületek építési anyagai egyre könnyebbek lettek, falaik
elvékonyodtak, alapterületük megnövekedett. A ciprusi kerek alaprajzú épületek
kora két történeti korszakot foglal magába; a neolitikumot és a
kalkolitikumot.
From the Israel Department of Antiquities and Museums |
Beth Shan, Beth Shean (Heb. beth shan, beth shean, house of quiet) it lays 14 miles south of the Sea of Galilee, overlooking the Plain of Esdraelon in the Valley of Jezreel. Today the site of the city is a mound, called Tell el-Husn ("Mound of the Fortress"), located near the Arab village of Beisan (similar to Beth Shan). Excavations by the University of Pennsylvania, in 1921-33 date it to 3500 B.C. with 18 levels of debris and ruined houses. Four Canaanite temples (Ashtoreths, Dagon) were unearthed here mentioned in Gen. 13:10. |
TELEILAT GHASSUL REVEALS MORE ROOTS OF URBANISM
The fourth season of renewed excavations at the large Chalcolithic settlement of Teleilat Ghassul near the northeast Dead Sea coast has uncovered significant new evidence that may credibly push back the roots of 'urbanism' nearly a thousand years earlier than generally assumed.
The four week 1999 season of digging at Teleilat Ghassul has produced three main observations according to dig director Stephen Bourke of the University of Sydney (Australia):
- a) A megtelepült élet kis falvakkal indult Kr.e. 5000 körül, amely lassan, de biztosan növekedett az elkövetkezendő 1500 évben.
- b)A telepesek folyamatosan mósosították szent épületeiket a következő évezredben. ; és
- c)A keleti végen levő ásatásoknál feltártak egy több termes, sok funkciójú épületkomplexumot - további tanúbizonyságát adva egy gazdaságilag eltérő , összetett társadalomnak, amely több nézőpontból is a városiasodás jelzője, már a közép Chalcolithic korban (cca 4500-4000 BC), ezer évvel a városiasodás megjelenése előtt a korai bronz korban.
- Bourke szerint ez a nagyon korai városiasodással járó, a környezettől eltérő fejlődés talán a geográfiai adottságoknak köszönhető (gently sloping plains allowing irrigation), mineral resources (salt), and early domestic crops (especially olives).
- Bourke hisz benne, hogy Ghassul bizonyíték a többi régió hasonló
civilizációs fejlődésére, de néhány (a déli terület Levant és
Nubia) ezt a folyamatot lerövidítette. Ez történt Egyptom esetében is az óbirodalom idején...
Az izraeli ókori Maghar helység ma egy zsúfolt
város sűrűn lakott központja Galileában, észak-nyugatra a Tiberiás tótól.
Maghar valószínűleg az ősi kánaáni
város, Mária (Maariah) városával azonos, ahol a
Bilga papi család élt a talmudi időkben. A város napjainkban keresztények által
lakott terület.
Erdősi Sylvester János 1539-ben megjelent Grammaticajában - ami az első nyeltani írásművünk - a bibliai genezis, a birtokos személyragos, valamint az alanyi és tárgyas igeragozás hasonlóságai alapján a magyar nyelvet héber eredetűnek tartotta. Jó szeme volt, csak az irányt tévesztette el: A héber merített a magyarból! Annyira szembetűnő ez az analógia, hogy a különben finnugorász Révai Miklós is feltételezett egy magyar-héber nyelvi rokonságot. Magyar őseink Úr városában, majd később hyksos-ként Egyiptomban tanították Ábrahám és Sára leszármazottait, sőt, (Magyar) Mózes és családja csatlakozott a héberekhez, s ők adták a papi kasztot számukra... A héber nyelvről
Héber - magyar szóegyezések:
Bél Mátyás 432
szócikkes héber-magyar összehasonlító szótárából. Ezekből az
érdekesebbek:
|
|
|
Pesti István
Nyitóoldal |